islandsk eller Grosser Schweizer sennenhund? {{forumTopicSubject}}
Jeg skal have hund og nogle år, og kigger derfor lidt omkring. Jeg er forelsket i den islandske fårehund, men jeg er mest til store hunde (mellemstore) hunde.
Jeg kan lide det jeg har fundet ud af omkring den islandske fårehund sindsmæssigt.
Jeg har dog lagt mærke til en anden race længe, men først nu fundet ud af hvad den hedder. Nemlig Gosser Schweizer Sennenhund.
Er der nogle der vil hjælpe mig og fortælle hvordan den lækre hund er?
Den skal fungere som familiehund, men jeg elsker at komme ud og gå gerne i skoven, så den må godt kunne holde til at komme ud, vil gerne have en der ikke er alt for selvstændig, men elsker at lære og lystre, og vil kunne gå løs.. den må gerne give lyd, bare ikke overdrevent hele tiden. vil selvf skulle gå ti ltræning med den og evt agillty men det kommer an på hunden..
Kan i hjælpe lidt?
Jeg er ikke til labrador eller golden..
sep 2009
Følger: 5 Følgere: 5 Hunde: 3 Emner: 298 Svar: 1.975
sep 2009
aug 2008
Følger: 54 Følgere: 54 Hunde: 5 Emner: 104 Svar: 874
http://www.de4sennenhunde.dk/index_dansk.htm
sep 2009
På grund af dens rolige og godmodige væsen er den en ideel familiehund med stor forkærlighed til børn."
Det lyder da meget godt
sep 2009
sep 2009
mar 2008
Følger: 8 Følgere: 23 Hunde: 9 Emner: 24 Svar: 3.178
Ubetinget lydighed skal du ikke forvente fra en Sennen hund, men til gengæld en fornuftig tænkende hund, der elsker sin familie og ikke kan undvære den.
Lidt anvendt hundepsykologi/hundeforstand gør underværker, man kan jo få hunden til at tænke, at det er dens eget ønske at lystre, men det kræver jo, at ejeren tænker sig om...
jun 2010
Følger: 45 Følgere: 61 Hunde: 2 Emner: 126 Svar: 3.843
sep 2009
Jeg har ikke noget imod en hund der giver lidt at arbejde med, og det gør det også lidt sjovere at finde på ting der motiverer
vil ikke have en total pleaser hund.. vi lgerne have lidt at arbejde med
mar 2008
Hun er iøvrigt en lidt spinkelt bygget GSS og ville bygningsmæssigt fint egne sig til agility, men det interesserer hende ikke. Hun vil til gengæld gerne trække vogn og drive med mennesker og kvæg, det ligger selvfølgelig også i hendes gener. Hun er en god vagthund og ekstremt kærlig, men er bestemt en selvstændig dame med egne meninger, der ikke bare lystrer.
sep 2009
synes bare Appenzelleren virker alt for vagtsom,
"Dens selvstændige, modige og selvbevidste natur, kan dog give problemer for uerfarne hundeejere.
En Appenzeller Sennenhund er både vagtsom, meget aktiv og stærkt gøende."
...ikke helt det jeg ønsker..
Har altid haft hund mens jeg boede hjemme, men ikke dicideret min egen endnu.
mar 2008
Og er iøvrigt nok heller ikke så disponeret for HD som både Berneren og måske også Grosseren er, men det er ikke noget jeg ved med sikkerhed.
sep 2009
efter hvad jeg kan læse frem til på nettet synes jeg bare at Grosser virker mere rolig og familie venlig end Appenseller
mar 2008
Nå det var et sidespring...
Lobar, en tæve vil være en meget fornuftig idé som førstegangs hundeejer sådan på egen hånd, de fleste tæver er nemmere at have med at gøre.
Nu ved jeg ikke så meget om den islandske fårehund, men den eneste jeg er truffet på gøede som en gal. Hvis det er et kendetegn ved racen, så er Appenzelleren absolut ikke slem. Jeg har mødt adskellige Appenzellere, og de var ikke mere voldsomt gøende end f.eks. en schæfer.
sep 2009
sep 2009
det jeg kan lide ved den islandske er bla. at den knytter sig til familien, børnevenlig, lærenem, samarbejdsvillig, og dog selvstændig.
den gør meget og kan finde på at hyrde, er ikke så stor og har meget pels - det er lidt minusserne..
men man kan vel ik få alt det gode i en stor hund, som IKKE er labrador eller golden.
dec 2004
Følger: 40 Følgere: 40 Hunde: 2 Emner: 79 Svar: 1.366
kh Marlene
www.grosserguiden.dk
mar 2008
http://www.appenzeller-sennenhunde-club.com/
http://www.gssh.ch/
http://www.ssv-ev.de/
Umiddelbart er jeg af den mening, at hvis en hund er mentalt stimuleret og velopdragen, så har man ikke problemer med gøen. Typisk vil det være uopdragne, stressede eller ustimulerede hunde, der gøer. Vi har i mange år haft schæfere ialt 4 stk. og altid fået at vide, at racen gøer meget - mærkelig nok var der ingen af vores der gjorde det, men de har også fra start af lært at det ikke var velset. Eller nærmere sagt så har de lært at gø på kommando, for så kan man også lære dem at holde mund på kommando.
mar 2008
Og heldigvis har du masser af tid til det - det er altid godt at gøre sit forarbejde godt, når der skal sådan en lille ny firbenet ven ind i familien.
Pøj, pøj med udvælgelsen!
sep 2009
Kirsten : Tak
dec 2004
og som kirsten skriver, dejligt du er tidligt ude og søge viden om de enkelte racer. det er vigtigt at finde en race som macher en selv, både for vores skyld men bestemt også for hundenes skyld ;0)
her er en invitation til træffet, hvis du har mulighed for at kigge forbi, så synes jeg bestemt du skal gøre det ;0):
http://www.grosserguiden.dk/grossertraef/grossertraef.html
jun 2005
Følger: 23 Følgere: 21 Hunde: 4 Emner: 23 Svar: 562
Sennenhunde er dejlige hunde, de kærligste der findes
sep 2009
dec 2004
kh Marlene
sep 2009
dec 2004
islandsk eller Grosser Schweizer sennenhund?