Hund der bider {{forumTopicSubject}}
Ved ikke lige hvad jeg skulle kalde overskriften.
Men har tænkt over dette i nogle dage og er nu nød til at få jeres mening omkring en episode med Silas.
Fredag og Lørdag var vi i København - det havde været nogle lange dage i tog, rundt i byen, hos fremmede hunde og til sidst i tivoli. Mange mennesker havde gramset på Silas, taget billeder og sådan. Silas nyder opmærksomheden og er rigtig god til både børn og voksne. Han gør aldrig nogen noget og finder sig i det meste.
Hver gang folk spørger om de må røre ham og tage billeder og sådan, siger jeg ja, fordi jeg ved Silas kan klare det.
Men pludselig tog jeg fejl. 40 min før vi skulle med toget hjem om lørdagen, sidder vi på hovedbanegården og får lidt at spise. Silas ligger i sin taske og hviler sig, da der kommer en udenlandsk pige hen og spørger om hun må tage et billede af ham. Jeg siger at det må hun gerne. Hun vælger så roligt at ville kæle Silas på hovedet og pludselig hapser han ud efter hende. Ved ikke om han når at bide.
Jeg undskylder meget flovt, og siger at det har han aldrig gjort før og at det må være fordi han er træt. Hun griner og siger at hun selv har Chihuahuaer og hun er vant til det. Hun prøver igen at kæle og atter engang bider Silas ud efter hende. Hendes kæreste kommer så hen og han vil også kæle og Silas vælger atter engang at bide ud. Jeg ber dem pænt stoppe og siger at hunden er træt og stresset og undskylder atter engang at han bed.
Kan det være fordi Silas var træt at han valgte at bide ud efter disse mennesker?
Jeg irettesatte Silas - men ved ikke om det er fair. Jeg vil ikke have at han bider - men jeg har selv været med til at køre ham så langt ud, at han var smadret af 2 dages nye indtryk.
Og hvordan kan jeg læse ham bedre, så jeg når at stoppe folk i at røre ham, når han er så langt ude at han ville vælge at bide fra sig, fordi han evt er træt, stresset eller føler sig presset.
Den episode nager mig rigtig meget, fordi Silas netop havde opført sig rigtig flot på hele turen og mange mennesker havde kælet med ham uden problemer.
apr 2005
Følgere: 124 Hunde: 5 Emner: 736 Svar: 16.789
jun 2010
Følger: 8 Følgere: 6 Hunde: 3 Emner: 104 Svar: 5.037
Tror ikke du skal spekulere mere over det men bare i fremtiden sige nej desvære til folk hvis du ved han er træt.
Knus til jer
nov 2006
Følger: 52 Følgere: 53 Hunde: 7 Emner: 184 Svar: 9.234
apr 2005
jun 2011
Følger: 131 Følgere: 120 Hunde: 6 Emner: 140 Svar: 2.343
Der vil altid være en grænse smiler. Dyrelægen sagde at han ikke virkede aggresiv på nogen måde., jeg var ved at gå ud af mit gode skind, var så bange for der var noget der trykkede ham. Men nej intet. han sagde bare fra
apr 2005
Han har bare aldrig gjort det før, selvom han har været med på farten. Han er lidt af en magnet for opmærksomhed og alle vil røre ham, så han er vant til det.
nov 2006
Så tror ikke at du skal ligge for meget i det
apr 2005
Men det kan åbenbart blive for meget for alle hunde.
apr 2005
Herhjemme har de deres hus, hvor de kan gå ind, hvis de vil have fri fra folk og andre hunde. Der er adgang forbudt. Kan sagtens gøre det samme når de sidder i tasken.
dec 2007
Følger: 16 Følgere: 40 Hunde: 4 Emner: 81 Svar: 5.577
Men jeg tænkte også på om pigen og fyren lænede sig ind over ham så han anså dem som en trussel samtidigt med at han var træt og måske øm.
En ting er sikkert han har haft grund til at reagere som han gjorde, for han er jo normalt en meget omgængelig dreng.Jeg er sikker på at han ikke gør det igen med mindre at han bliver "drevet for langt ud" måske har han nået den alder hvor han ikke gider finde sig i at blive forstyrret når han er dødtræt, det sker jo for de fleste hunde nogle før/tidligere end andre..
Jeg syntes ikke at det er noget du skal spekulere særligt på, men som det er blevet nævnt så lad ham få "fri" når han ligger og slapper af i sin taske/kurv.
Håber at han er blevet sit gamle jeg igen *Smiler*
dec 2007
aug 2006
Følger: 20 Følgere: 19 Hunde: 4 Emner: 98 Svar: 2.525
Nu ved jeg ikke hvor gammel Silas er, men vi oplevede altså med vores gamle hanhund at han med tiden blev mere grumpy når han var træt og kunne tolerere meget mindre.
apr 2005
De lænede sig ind over ham - men det plejer ikke at genere ham. Men self, er han meget træt.
Han er helt normal - glad og friske Silas igen. Den alle kan gramse på.
apr 2005
Er sikker på at han har lært det fra Lilly. Hun kommer jo bare og knurre af ham og tager hvad han har - uden han sagde noget. Men nu har han lært at forsvare det han har en lille smule.
Men aldrig over for mennesker.
sep 2006
Følger: 20 Følgere: 17 Hunde: 1 Emner: 48 Svar: 976
Er faktisk sikker på at det er dig, så STORT tillykke
jun 2011
Følger: 15 Følgere: 37 Hunde: 1 Emner: 134 Svar: 3.626
apr 2005
nov 2006
apr 2005
okt 2010
Følger: 5 Følgere: 5 Hunde: 3 Emner: 25 Svar: 780
men øjenene synes jeg siger mest
nov 2006
Tinna: jamen det er jo rigtigt:-)
okt 2010
Følger: 5 Følgere: 5 Hunde: 3 Emner: 25 Svar: 780
;o)
apr 2005
(link fjernet)
Ved Lilly kan jeg altid se hendes humør på hendes øjne. Jeg kan se på hende hvornår hun er sur, hvornår hun vil lege, hvornår hun er bange, hvornår hun har set et dyr hun vil dræbe - alle øjne er forskellige.
Men kan ikke læse Silas på samme måde - nok pga hans pandehår.
dec 2007
Jeg er helt enig i at Lilly er en helt speciel pige, hun har jo også altid været en af de mest kendte hunde på HG pga hendes skønhed og specielle udseende "pga de racer hun er blandet sammen af" :o)
Hun er exstrem dejlig *Smiler* sender et møs og engang nussen og kløen bag ørene til begge vapserne for de er da bare dejlige, fotomodeller el.ej ;o))
Apropos det at aflæse Silas, der må du vænne dig til at aflæse hele hans kropssprog = måden han holder halen på, blir han stiv i kroppen, smasker han/slikker sig om munden, hvordan han står på benene osv. jeg ved godt at mange af disse ting ikke ses særligt godt når han ligger ned, men han vil altid vise sit humør ved f.eks. at vende hovedet væk, smaske/slikke sig om munden, ørernes stilling, på den måde kan man altid se om hunden føler sig utryg el."mopset;o) over en der nærmer sig uanset om det er en/flere hund/e el. person/er. men det ved du nok i forvejen, det jeg mener er bare at øjnene faktisk ikke siger SÅ meget i forhold til resten af kroppen.
Til jer der ikke er SÅ bekendt med hundenes kropssprog el. der som jeg ind imellem glemmer visse ting :o) der vil jeg anbefale at i læser lidt om det, jeg garentere for at selv os der har haft hunde i 30-40år pludseligt tænker Nåe ja det er jo derfor hunden gør så`n og så`n i forskellige sitiuationer, det skader aldrig at opfriske gammel lærdom.
"det var vist mest til mig selv ;o))".
Hund der bider