Valg af hund og {{forumTopicSubject}}
Hej allesammen
Jeg er begyndt overvejelserne omkring at anskaffe mig en hund Men jeg ved ikke hvilken hunderace, som vil passer ordenligt til mig .
Jeg er 19 år gammel og en stille og rolig pige. Går ikke rigtig i byen (måske 1 gang årligt) og er meget hjemme eller hos familien, som også har hund. Jeg bor i en to værelses lejlighed med altan og går selv lange ture ihvertfald 1 time om dagen, ville sagtens kunne gå lidt mere hvis det krævede. Jeg har haft hund som barn og mens jeg boede hjemme, så hunde er ikke helt fremmede for mig, men har aldrig stået med hele ansvaret selv.
Jeg er på udkig efter en lille hund, da jeg tænker at den vil være bedst tilpas i en lejlighed og så er jeg en ret spinkel pige og er ikke sikker på at jeg har styrke nok til en stor hund. Hunden må ikke være alt for skrøbelig, skal kunne tåle at der komme med andre steder og at der sker lidt alligevel. Den skal kunne godt med hunde, og også meget gerne med børn. De skal også kunne acceptere katte, da jeg har gammel maine coon, som den gerne skulle kunne være i rum med og så skal det være en god “begynder-hund”
Jeg har selv overvejet en mops, men kender ikke så meget til hunden igen. Kun at det er stille og rolig og god til førstegangs ejere ?
Så håber at nogen med god forstand på hunderacer og hvalpekøb kan hjælpe mig lidt
Jeg vil også sætte pris på hvis nogen kan give mig en ide hvad det ca koster at holde hund, både anskaffelse og fremover. Skal nemlig studere igen snart, så bliver jo nok nødt til at anskaffe mig hund bagefter?
På forhånd tusind tak,
Knus herfra
aug 2010
Følger: 4 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 27 Svar: 1.092
jun 2009
Følger: 232 Følgere: 96 Hunde: 11 Annoncer: 1 Emner: 138 Svar: 3.006
aug 2010
Jeg bruger selv månedligt - foder ca. 200 (10 kg), forsikring ca. 200, legetøj, kødben, udstyr osv. ca. 200 vil jeg tro.. Jeg begynder til noget træning her inden længe, men kender ikke prisen på dette endnu.. Du skal selvfølgelig regne med at en hund i den størrelsesorden du søger spiser en del mindre end min gør, men da jeg får mit foder meget billigt, kan du sikkert godt regne med at give ihvertfald 200 om måneden på foder.. - Men det kommer jo også an på hvilken kvalitet du vil købe..
apr 2009
Følger: 21 Følgere: 19 Hunde: 2 Emner: 216 Svar: 3.261
De ting du skal tænke meget over er om racen har tendens til at gø meget, f.eks. chihuahua'en - dermed ikke sagt at lige netop din chihuahua ikke gør
Men i og med du er i lejlighed skal du huske lidt på gøen i hvert fald.
Prisen på at holde hund er jo forskellig, mine blandingshunde (chi/dværgpincher) spiser rimelig billigt Royal Canin for ca. 369 om måneden (8 kg.)
Så er der en skadeforsikring+lovpligtig for 1700 kr. pr hund/ år
Så er der selvfølgelig sundhedstjek og vaccine en gang årligt til ca. 576 kr pr. hund
Så er bliver der jævnligt brugt 2-300 kr. pr. måned på diverse godbidder, legetøj, udstyr mv.
MEN husk nu at det altså også koster kassen hvis der sker noget med din hund - jeg vil klart anbefale at lave en opsparing til at kunne dække en uforudset udgift for din hund!
apr 2009
jun 2010
Følger: 8 Følgere: 6 Hunde: 3 Emner: 104 Svar: 5.036
Personligt ville jeg ikke købe Mobs med de krav du har. Det er en dejlig og skøn hund men mange hunde bryder sig ikke om den.
Hvis du har så meget tid og hvis du har en hånd til overs mens du læser lektier så se på Chinese Crested, Chihuahua eller Yorkshire. Det er små Lap dogs. Køb fra en opdrætter som selv har kat så undgår du meget. Kan din kat med hunde? Det går jo begge veje.
Men husk: en hund kan lever 15 år eller mere. Kan du nu som 18 årig sige at dit live ikke vil ændre sig så meget at du ikke kan have hunden de næste 15 år? (ved godt katastrofer kan ske). Ingen flytning to steder du ikke må have din hund for at læse eller nyt arbejde? Ingen ny kæreste med allergi? Ingen børn som pludseligt tager all din tid så du må skille dig af med hunden?
Syndes at når man er 19 og studerenede er der så mange ting i ens fremtid som er usikker, at jeg nok ville vente med at anskaffe længe levende dyr til min fremtid var mere sikker.
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.128
Men hvad med en Wippet?
nov 2007
Følger: 14 Følgere: 12 Hunde: 1 Emner: 82 Svar: 1.951
Hvis jeg var dig ville jeg prøve at hive fat i nogle af dem der har mops her inde. Den letteste måde er nok at oprette en tråd der heder noget i stil med hjælp til valg af mops…
jun 2011
Følger: 131 Følgere: 120 Hunde: 6 Emner: 140 Svar: 2.342
Loke - 3500,
dyrelægeregninger 1-1500 om året.
forsikgring - 300-350 om året.
legetøj - 800-1000 (kurv, sele, legetøj, hundetegn)
foder - 350-500 kr om måneden. (godbider og kornfrit foder)
legetøjet holdt i 2 år. så kunne det ikke mere, kurven blev hurtigt ødelagt, og en ny måtte ind. Seler har vi masser af, i alle størrelser og former, han voksede jo hurtigt den første tid Dyrelægeregningerne er et sats, hvis hunden er frisk og rask, er der kun den årlige tjek det koster 500 det gav jeg for min basse i hvert falde,
vi har lige haft alle tre til dyrelægen, vi kom af med 1200, for tre, årlige tjek for 3 klare vi foder for 800 hver anden måned. vi køber 13,5 kilos sække hjem og er med i en "foder klub" hvor vi er mange der køber det samme, og så får vi det billigere.
nov 2005
Følger: 41 Følgere: 55 Hunde: 6 Emner: 431 Svar: 5.965
aug 2010
aug 2010
aug 2010
jan 2010
Følger: 25 Følgere: 26 Hunde: 7 Emner: 6 Svar: 280
apr 2009
feb 2006
Følger: 4 Følgere: 33 Hunde: 1 Emner: 562 Svar: 13.219
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.128
jul 2008
Følger: 20 Følgere: 16 Hunde: 5 Emner: 55 Svar: 1.529
Men ellers en lille labrador tæve, den koster ikke det halve af hvad diverse chinese osv fordi det er en ret udbredt race, den er utrolig rolig og børnevenlig af naturens siden, den gør ikke særlig meget, og er utrolig nem at træne. Der vil være mange muligheder for dig med en labrador fordi den er så alsidig (intet under at den er populær ) Desuden er en lab relativ billig at fodre på
og så vidt jeg har hørt gælder det sammen for en cavalier, der er bare pelspleje.
Valg af hund og