{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
991 visninger | Oprettet:

Valg af hund og {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen smiley
Jeg er begyndt overvejelserne omkring at anskaffe mig en hund smiley Men jeg ved ikke hvilken hunderace, som vil passer ordenligt til mig .

Jeg er 19 år gammel og en stille og rolig pige. Går ikke rigtig i byen (måske 1 gang årligt) og er meget hjemme eller hos familien, som også har hund. Jeg bor i en to værelses lejlighed med altan og går selv lange ture ihvertfald 1 time om dagen, ville sagtens kunne gå lidt mere hvis det krævede. Jeg har haft hund som barn og mens jeg boede hjemme, så hunde er ikke helt fremmede for mig, men har aldrig stået med hele ansvaret selv.

Jeg er på udkig efter en lille hund, da jeg tænker at den vil være bedst tilpas i en lejlighed og så er jeg en ret spinkel pige og er ikke sikker på at jeg har styrke nok til en stor hund. Hunden må ikke være alt for skrøbelig, skal kunne tåle at der komme med andre steder og at der sker lidt alligevel. Den skal kunne godt med hunde, og også meget gerne med børn. De skal også kunne acceptere katte, da jeg har gammel maine coon, som den gerne skulle kunne være i rum med smiley og så skal det være en god “begynder-hund”

Jeg har selv overvejet en mops, men kender ikke så meget til hunden igen. Kun at det er stille og rolig og god til førstegangs ejere ?

Så håber at nogen med god forstand på hunderacer og hvalpekøb kan hjælpe mig lidt smiley

Jeg vil også sætte pris på hvis nogen kan give mig en ide hvad det ca koster at holde hund, både anskaffelse og fremover. Skal nemlig studere igen snart, så bliver jo nok nødt til at anskaffe mig hund bagefter?

På forhånd tusind tak,
Knus herfra

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Valg af hund og
  • #1   15. aug 2011 Skulle netop selv til at sige mops, inden du selv nævnte det - men ellers er der jo også den franske bulldog og boston terriereren.. Jeg ville mene at bostonen er den mest adrætte af dem, hvis du gerne ville lave noget fysisk med den.. smiley

• #2   15. aug 2011 hej Maria en papillion er en stor hund i en lille hunds krop og en god begynderhund efter min mening men ville ikke selv starte med en moppe da der er mange sygdomme der kan følge dem. men læs nogle gode hundebøger på -fra- biblioteket og skriv nogle opdrættere ned(ikke mig da Vicky ikke får flere hvalpe) og så kommer der kun pomeranians herfra fremover, ikke en begynderhund efter min mening. Ane

• #3   15. aug 2011 Udgifterne ved at have hund er foder, forsikring, evt, dyrlægeregninger, evt. træningsudgifter og alt grejet der følger med til hunden..

Jeg bruger selv månedligt - foder ca. 200 (10 kg), forsikring ca. 200, legetøj, kødben, udstyr osv. ca. 200 vil jeg tro.. Jeg begynder til noget træning her inden længe, men kender ikke prisen på dette endnu.. Du skal selvfølgelig regne med at en hund i den størrelsesorden du søger spiser en del mindre end min gør, men da jeg får mit foder meget billigt, kan du sikkert godt regne med at give ihvertfald 200 om måneden på foder.. - Men det kommer jo også an på hvilken kvalitet du vil købe..

• #4   15. aug 2011 Hej Maria
    De ting du skal tænke meget over er om racen har tendens til at gø meget, f.eks. chihuahua'en - dermed ikke sagt at lige netop din chihuahua ikke gør smiley
    Men i og med du er i lejlighed skal du huske lidt på gøen i hvert fald.

Prisen på at holde hund er jo forskellig, mine blandingshunde (chi/dværgpincher) spiser rimelig billigt Royal Canin for ca. 369 om måneden (8 kg.)
    Så er der en skadeforsikring+lovpligtig for 1700 kr. pr hund/ år
    Så er der selvfølgelig sundhedstjek og vaccine en gang årligt til ca. 576 kr pr. hund
    Så er bliver der jævnligt brugt 2-300 kr. pr. måned på diverse godbidder, legetøj, udstyr mv.

MEN husk nu at det altså også koster kassen hvis der sker noget med din hund - jeg vil klart anbefale at lave en opsparing til at kunne dække en uforudset udgift for din hund!

• #5   15. aug 2011 hvad med en cavalier king charles spaniel? Nu ved jeg ikke så meget om racen igen men den skulle vidst være en god begynderhund smiley

• #6   15. aug 2011 Købe med DKK tavle fra en anerkendt opdrætter. Så har du mindst risiko for arvelige sygdomme. Og du undgår at købe en hvalp som viser sig at være en blanding. Måske enda af racer som ikke har det temperament du søger.

Personligt ville jeg ikke købe Mobs med de krav du har. Det er en dejlig og skøn hund men mange hunde bryder sig ikke om den.

Hvis du har så meget tid og hvis du har en hånd til overs mens du læser lektier så se på Chinese Crested, Chihuahua eller Yorkshire. Det er små Lap dogs. Køb fra en opdrætter som selv har kat så undgår du meget. Kan din kat med hunde? Det går jo begge veje.
    Men husk: en hund kan lever 15 år eller mere. Kan du nu som 18 årig sige at dit live ikke vil ændre sig så meget at du ikke kan have hunden de næste 15 år? (ved godt katastrofer kan ske). Ingen flytning to steder du ikke må have din hund for at læse eller nyt arbejde? Ingen ny kæreste med allergi? Ingen børn som pludseligt tager all din tid så du må skille dig af med hunden?

Syndes at når man er 19 og studerenede er der så mange ting i ens fremtid som er usikker, at jeg nok ville vente med at anskaffe længe levende dyr til min fremtid var mere sikker.

• #7   15. aug 2011 Jeg tror at en bull terrier vil være for stor en mundfuld for TS.

Men hvad med en Wippet?

• #8   15. aug 2011 Jeg tror sagtens en mops vil kunne passe ind i dit liv hvis det er den race du er faldet for. Det du skal være opmærksom på er at det godt kan være en race med mange sygdomme. Mener det især er allergi der plager dem. Derfor kan det sikkert godt betale sig at gøre et stort forarbejde medhensyn til valg af opdrætter og måske også en med tavle.
    Hvis jeg var dig ville jeg prøve at hive fat i nogle af dem der har mops her inde. Den letteste måde er nok at oprette en tråd der heder noget i stil med hjælp til valg af mops…

• #9   15. aug 2011 lige med race og sådan ved jeg ikke, men kan give dig et overslag i pris da jeg kun havde en vovse og boede alene smiley

Loke - 3500,
    dyrelægeregninger 1-1500 om året.
    forsikgring - 300-350 om året.
    legetøj - 800-1000 (kurv, sele, legetøj, hundetegn)
    foder - 350-500 kr om måneden. (godbider og kornfrit foder)

legetøjet holdt i 2 år. så kunne det ikke mere, kurven blev hurtigt ødelagt, og en ny måtte ind. Seler har vi masser af, i alle størrelser og former, han voksede jo hurtigt den første tid smiley Dyrelægeregningerne er et sats, hvis hunden er frisk og rask, er der kun den årlige tjek det koster 500 smiley det gav jeg for min basse i hvert falde, smiley

vi har lige haft alle tre til dyrelægen, vi kom af med 1200, for tre, årlige tjek smiley for 3 klare vi foder for 800 hver anden måned. vi køber 13,5 kilos sække hjem og er med i en "foder klub" hvor vi er mange der køber det samme, og så får vi det billigere.

• #10   15. aug 2011 En Mops, og en cavalier king charles spaniel, skulle da gerne kunne gå en time ad gangen, en gang om dagen ( når den er voksen naturligvis)

• #11   15. aug 2011 En bull terrier er absolut ikke en begynder hund, vil jeg sige.. Desuden er den enormt powerfull, og er ikke nem at have med at gøre.. Ikke en hund jeg ville anbefale her..

• #12   15. aug 2011 Winnie - Du skal tænke på at der er bulldog i en bull terrier - så det stædige sind følger også med.. smiley Puha, jeg får mange grå hår af vores to bullere.. Har lige fanget den ene i at stjæle min tunsalat mad fra sofabordet - møjhund.. smiley

• #13   15. aug 2011 Winnie - Hehe, nøjagtigt smiley Ihh, gæder mig på dine vegne til den dag du skal så! En dag når Felix eller Hector har fået lavet noget afkom, skriver jeg og lokker dig så smiley

• #16   15. aug 2011 chihuahua er god hvis man vil har en hund der knytter sig meget til en og kan komme med alle steder og så elsker de katte, de har dog lidt mere temperament end en mops, men der findes nogle der er rigtig dejlig rolig og lærenem, så de er også en god begynder-hund...anskaffelse er nok mellem 6000 og 12000kr, de bruger ikke meget foder og forsikring koster heller ikke særlig meget

• #17   15. aug 2011 Helt klart er en chihuahua en fantastisk skødehund - den kommer til at rende dig i r****, lige meget hvor du går hen! Den er nem at tage med ud (bus, tog mv), men som en anden skriver: Er din kat vant til hunde? For sådan en lille chi hvalp ville jeg da være lidt bange for at lade være med en kat der var 4-5 dobbelt størrelse (regner med det er en inde kat), som du selv siger skal hunden heller ikke være for skrøbelig.. Altså jeg havde satset på en cavalier king charles spaniel smiley

• #18   15. aug 2011 Jeg synes ikke mops lyder helt skidt. Jeg tænker bare på de udstående øjne og så katteklør- så du skal være helt sikker på, hvordan din kat reagerer på hunde

• #19   15. aug 2011 Jeg slår altså lige endnu et slag for wippets, de har jo også et rigtig godt helbred.

• #20   15. aug 2011 uden at have læst alle indlæggende, vil jeg anbefale en cavalier king charles spaniel (så der også var andre)
    Men ellers en lille labrador tæve, den koster ikke det halve af hvad diverse chinese osv fordi det er en ret udbredt race, den er utrolig rolig og børnevenlig af naturens siden, den gør ikke særlig meget, og er utrolig nem at træne. Der vil være mange muligheder for dig med en labrador fordi den er så alsidig (intet under at den er populær smiley ) Desuden er en lab relativ billig at fodre på smiley
    og så vidt jeg har hørt gælder det sammen for en cavalier, der er bare pelspleje.

Kommentér på:
Valg af hund og

Annonce