{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Border collie vs. labrador
  • #1   13. aug 2011 Det er mit indtryk at en border har lettere til stress og at den kræver at arbejde mere end en lab.
    Ud fra min erfaring med øvrige hyrdehunde vil jeg mene den kan lave mange gentagelser uden at finde det kedeligt.

    Det vil efter min mening ikke være fair at have en border som hyggehund


  • #2   13. aug 2011 Tina, er lidt nysgerrig *G*

    Hvorfor ville det ikke være fair ?


  • #3   13. aug 2011 mht border collien....

    kan bestemt ikke se noget forkert i at have den som "hyggehund"... det kan sagtens lad sig gøre....
    man skal bare huske den psykiske stimuli.... det er nok det aller vigtigste..... hvis man er typen, der helst har hunden med sig over alt, ville jeg mene at en border sagtens kunne passe til dette smiley


  • #4   13. aug 2011 Når jeg tænker hyggehund, så mener jeg en man går 20 minutter med 3 x om dagen, og den øvrige tid skal hunden bare "være der" ..

    Altså en hund der ikke trænes eller bliver udfordret på intilligensen


  • #5   13. aug 2011 Jeg synes ikke agillity er et must for en Border collie. Faktisk er det en sport med i sig selv et højt stressniveau. Min border var rolig og afslappet. Jeg gik spor med ham og trænede lydighed og lavede lidt feltsøg, og det var nok aktiviteter til han slappede af hjemme.

  • #6   13. aug 2011 Tina, 3x 20 minutter, det er da de færreste hunde der er "godt" tjent med det....

  • #7   13. aug 2011 Overdrivelse fremmer forståelsen :o)

    En whippet vil efter 2 timers gåtur lægge sig på lammeskindet foran pejsen og sove resten af dagen..

    En border collie vil efter 2 timers gåtur sige " det var hyggeligt... Hvad skal vi nu lave ??"


  • #8   13. aug 2011 Ok, så meget overdrivelse behøves du ikke til mig *G*

    Har jo selv en race der kræver en del motion og ikke mindst hjerne aktivering


  • #9   13. aug 2011 Jeg vil bare tilføje at bordere altså også nemt bliver overstimuleret fordi de bare appellere til at lave noget med dem hele tiden. Noget vigtig at lærer borderen er at slappe af. Borderen er noget mere følsom en labradoren og kører generelt højere, jeg har oplevet at borderen reagerede på et ord der lignede noget af en kommando, selvom ordet slet ikke var henvendt til hunden og taget ud f en kontekst.
    Labradoren er generelt lidt mere rolig og jordbunden end borderen men de er begge generelt venlige over for alle.


  • #10   13. aug 2011 Jeg har ikke haft lab. men har jo selv border.
    Du kan gentage den samme øvelse med en border 500 gange, den keder sig aldrig med det, bare den får lov til at lave noget. En border kan sagtens trives uden ag eller hyrdning. Mentalt stimuli og gode gåture hverdag vil du sagtens kunne finde border der vil trives med.
    Som Maya R skriver er det vigtigt med en border at du lærer den at slappe af, kender mange lydigheds og ag hunde der kører højt hele tiden fordi at de hele tiden er blevet aktiveret. Jeg træner eller leger f.eks. aldrig med mine indenfor, her skal der være ro, aktivitet foregår udenfor.

    Og min mening hold dig fra udstillingslinierne, de har meget mere tendens til stress. En god arbejdshund, stresser ikke, det bruger for meget energi. Hvis du engang går i gang med at kigge er du velkommen til at skrive til mig.


  • #11   13. aug 2011 Tak for svarene.

    Har slet ikke kigget linier endnu, så langt er jeg ikke kommet smiley

    Oplever jo en del bordere til ag og ja en del af dem stresser/kører højt .

    Kigger bare lidt rundt på hvilke racer der kunne være attraktive for mig, listen har været lang men er nede på et par stykker nu


  • #12   13. aug 2011 Hovsa og derudover syntes jeg generelt at borderen er en sund og rask race. Der er dog problemer med HD og en øjensygdom, nogle har eleplisi.

  • #13   13. aug 2011 Hvor slemt er det med hd hos bordere ?

    Øjensygdommen bliver forældrene vel testet for ?


  • #14   13. aug 2011 Åh altså syntes sjældent at jeg hører om hunde der bliver aflivet for det. Forældredyrene skal jo tjekkes for det, og er blevet det i mange år efterhånden, så på den måde er det muligt at gøre et stykke forarbejde. Jeg kender ikke mange bordere med HD.
    Øjensygdommen skal de også tjekkes for og igen gør det jo at man kan tjekke linierne bag, så igen kender ikke mange border der er blinde.
    Det med sygdommene er der dog nogle der er meget mere inde i end jeg er:o)) Åsa Erikson f.eks. ved en masse omkring de der tjeks og sådan


  • #15   13. aug 2011 Så "hiver" jeg bare fat i Åsa, hvis jeg skal have ud-dybet nogen af de spørgsmål smiley

Kommentér på:
Border collie vs. labrador

Annonce