{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.096 visninger | Oprettet:

Min hund har bidt en pige (Hjælp) {{forumTopicSubject}}

Ja så skete det desværre os for mig.
Jeg har en 3 år gammel schæfer der altid har været meget børnevenlig og trofast har altid været så nem og have med og gøre.
Men så har i fredags var jeg ude ved mine forældre der har en anden hund som han tit lejer med og de går og hygger sig og sådan, så kommer nabo pigerne cyklene forbi dem og der sker ikke noget, men så desværre på vej tilbage kommer de cyklene med meget høj fart og de råber og sådan som piger nu gør i den alder (13 år ca) så da de kommer forbi hundene igen begynder de så og gø af dem og pigerne bliver selvfølgelig meget bange og skriger meget hvor min så desværre kommer til og nappe hende i benet der skete heldigvis ikke noget med pigen, Men kan jeg nogensinde stole på hunden igen?? Han vidste godt det var noget lort han havde lavet og han har aldrig vist tegn eller noget på sådan noget. Hvad gør jeg afliver?? Eller kan man kastere hunden eller gå til noget træning?? Håber i kan gi mig et svar da jeg er meget ked af den her situration..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Min hund har bidt en pige (Hjælp)
  • #1   31. jul 2011 Åhh den er svær... Måske ville jeg bare til at starte med sørge for den ikk er fri hvor du kan risikere der kommer børn.. Hold den i snor så den ikke er til fare for nogen.. OG skal den lege må det være i en lukket have?

  • #2   31. jul 2011 Har selv en lille pige på 2 år hvor de lejer meget sammen og hvis hun gør noget der gør ondt på ham har han altid rejst sig og gået væk fra hende vi holder selvfølgelig øje med dem når det er

  • #3   31. jul 2011 Den nappede? Betyder det, at den hyrdede hende eller betyder det, at den ikke fik ordentligt bid, selvom den ville?

    Hvilken stemning var hunden i?

    Hvordan vidste den, det var noget lort, den havde lavet? Vidste den det, før der var nogen, der havde reageret?

    Har hunden almindeligvis naturlig bidehæmning?


  • #4   31. jul 2011 Ja men er bare bange for han måske kan bide igen nu

  • #5   31. jul 2011 Hvorfor bed han? Måske han bare blev forskrækket over at pigerne råbte sådan, eller at de kom lidt for tæt på?

    Var det sådan et aggressivt bid eller var det selvforsvar/fordi han var nervøs, bange eller lignende.. Hunde skal naturligvis ikke bide, men i nogle tilfælde kan det være acceptabelt at de gør (naturligvis alt med måde, de skal jo ikke skambide på noget tidspunkt)..

    Det er svært når vi ikke rigtig kender situationen, men jeg ville nok lige slå koldt vand i blodet inden jeg bare aflivede i hvert fald smiley


  • #6   31. jul 2011 Altså ikke acceptabelt at de bare bider, men "forståeligt" er nok et bedre ord.. bare så folk ikke tror jeg mener det er i orden at hunde bider andre folk...

  • #7   31. jul 2011 Jeg ville ikke aflive af den grund.

    Han kan jo være blevet forskrækket eller revet med af stemningen, og du skriver nappede ? Det vil sige, han bed ikke ?


  • #8   31. jul 2011 Det lyder som om ham hyrdede.. Og nej, ville bestemt ikke aflive, men sørge for at han ikke får muligheden igen-)

  • #9   31. jul 2011 Ja hun blødte fra benet så der var hul men jeg skyndte mig og få hunden væk og få fat i hendes far og så kørte de selvfølgelig på skadestuen med hende jeg gik så op og snakkede emed ham bag efter hvor lægen havde sagt at der ikke var sket noget men ja det er stadigvæk noget lort han sage at han ville ikke kræve hunden aflivet eller noget. Hunden var jo meget gejlet op da de er 2 hanhunde og de lejer meget vildt. Han kom krybende hen til mig med ørene liggende ned og da det skete skyndte han sig og løbe væk, Hunden har aldrig vist tegn på at han kunne finde på det før nu.

  • #10   31. jul 2011 Det indtryk jeg har af schæfere er at opfører du dig mistænkeligt eller ser mistænkelig ud, så bliver du også behandlet sådan.

    Jeg opdagede det da jeg reagerede nervøst på en schæfer og blev bidt i læben.

    Men ja indhegning er en god ide, og går du til træning med ham? smiley


  • #11   31. jul 2011 Vil du ikke lige prøve at svare helt konkret på mine spørgsmål en gang?

  • #12   31. jul 2011 Aflive skal du ihvertfald ikke smiley

  • #13   31. jul 2011 ved ikke hvad i mener med hyrdede?? altså når han tar fat og der desærre kommer hul så er det vel et bid ikke?? han slippede med det samme igen og bed en gang han gik ikke amok eller sådan noget ikke for det er nogen undskyldning eller noget.

  • #14   31. jul 2011 Det, der er vigtigt er ikke om der er hul eller ej, men om årsagen til, at hunden nappede...



  • #15   31. jul 2011 Jeg går ikke til træning med ham men ville meget gerne starte med ham hvis det kan hjælpe noget for holder meget af den hund men vil ikke ha en hund man ikke ved hvor man har henne så det er derfor jeg ikke rigtig ved hvad jeg skal gøre..
    *Ch* det er gjort


  • #16   31. jul 2011 Fredsfyldt- aaah... det lyder lidt vildt... vores hunde har mødt en del, der har reageret nervøst, og de har sq aldrig bidt nogen....

  • #17   31. jul 2011 Visse racer som er hyrdehunde kan have en tendens til at "jagte" ting..

    CH: Er det ikke sådan eller vil du uddybe?:-) Du ved det:-)


  • #18   31. jul 2011 Nej, jeg mangler de konkrete svar. Prøv at svar direkte under hvert spørgsmål, eventuelt, det kan gøre det mere konkret.

    Den nappede? Betyder det, at den hyrdede hende eller betyder det, at den ikke fik ordentligt bid, selvom den ville?

    Hvilken stemning var hunden i?

    Hvordan vidste den, det var noget lort, den havde lavet? Vidste den det, før der var nogen, der havde reageret?

    Har hunden almindeligvis naturlig bidehæmning?


  • #19   31. jul 2011 Umiddelbart synes jeg det lyder som om han bed pga han var lidt opkørt af stemningen og ikke fordi han mente noget ondt med det.... Jeg kan jo tage fejl, det er svært at vurdere når man ikke har været i situationen, men synes ikke det lyder som om han har ment noget ondt eller været aggressiv, så nej aflivning vil jeg mene er udelukket... bare hold ham indhegnet generelt så han ikke har muligheden for at lade sin kådhed gå ud over mennesker en anden gang...

  • #20   31. jul 2011 hunden blev bange for de kom cyklende i høj fart med benene ude og råbende og så må de 2 hunde jo have løben efter dem hvor de så begyndte og skrige og om han ville stoppe dem eller hvad der lige skete ved jeg jo så ikke men han var jo bleven bidt da jeg kom der over desværre.

  • #21   31. jul 2011 Diva jo - der er mange schæfere, der stadig har hyrdeinstinktet intakt.

    Det indebærer blandt andet - man ser det ofte, når børn løber og leger, men også på voksne, at de løber ud på siden af vedkommende og napper i enten haser eller på siden eller ben/lår.

    Det er nok lidt en schæferting, og de gør det ofte, når de er opstemte. Har man bare ben, kan det godt give lidt hudafskrabning.

    Det er noget, der sker når hunden stimuleres af bevægelse væk fra sig. Man kan i øvrigt også se det, når de leger med hinanden, her napper de også i haser og på siden af hinanden.

    Dette er på ingen mulig måde en aflivningsgrund.....


  • #22   31. jul 2011 Er du sikker på, den var bange? Hvordan kunne du se det på den?

    Almindeligvis løber en bange hund ikke efter det, den er bange for, når det bevæger sig væk fra den.


  • #23   31. jul 2011 Jeg ville ikke aflive :O) Men sørge for det ikke sker igen . Og det lyder til han var gejlet op i forvejen og at han blev forskrækket.

    Mine schæfere har aldrig bidt nogen og det regner jeg heller ikke med sker.


  • #24   31. jul 2011 CH: Tak:-) Det er også den eneste måde jeg kan se at der skulle være schæfer i Diva.. Cykler, løbere, folk der står på rulleskøjter osv, kan hun os være lidt for intra i...

  • #25   31. jul 2011 *CH*
    De kom cyklende som beskrevet mange gange her i tråden og han blev bange om han ville have hende stoppet eller hvad der skete ved jeg jo så ikke

    De var meget overgiret da de er 2 store hanhunde og de lejer vildt sammen

    Den vidste det var noget lort den havde lavet da den havde gjort det løb den væk og kom krybende tilbage til mig da jeg stod ude ved pigen og hans øre lå ned

    Hunden har aldrig vist tænder efter nogen eller noget gør heller ikke af fremmede folk eller sådan han er meget kærlig og vil gerne snakkes med os af fremmede han gør kun af katte.

    Håber det var de svar du manglede??


  • #26   31. jul 2011 Daniel, jeg ser ikke noget "alvorligt" i det du skriver, så jeg ville klappe hesten.
    Men sørge for det ikke sker igen, selvfølgelig smiley


  • #27   31. jul 2011 Det jeg mangler er, at du beskriver hvordan du kan se, hvordan hunden har det.
    Hvordan kunne du se, at den blev bange og hvornår blev den det? Løb den efter pigen mens den var bange?

    Krøb den for dig før du vidste, hvad der var sket eller efter du vidste det?



  • #28   31. jul 2011 Nu som medløber DKK: Syns bare det virker meget alvorligt at han gør det??

  • #29   31. jul 2011 Hanne rolig nu ikk ?

  • #30   31. jul 2011 Daniel, havde det været min hund havde jeg taget den med ro, måske det aldrig sker igen, og så ville jeg sørge for det ikke skete igen.

    Vi mennesker laver os fejl, og vi lære af det, giv din hund en chance, jeg ser det ikke som om der er noget ondt i ham.


  • #31   31. jul 2011 Ville bestemt heller ikke aflive, synes heller ikke lyder som om han har været bange, men mere var oppe at køre, og fuld af krudt, og så kommer de lige cyklende forbi, med benene ude og det hele, lyder også til han godt selv ved han har taget for hårdt.

  • #32   31. jul 2011 *Ch* Jeg ved heller ikke om den blev bange men det regner jeg da med han gjorde eller os var han lejesyg og ja jeg ved det jo ikke helt da jeg ikke så det jeg sad inde i en have og de løb så rundt omkring og lejede (det er ude på landet) jeg hørte kun de begyndte begge 2 og gø og så begyndte de og skrige de 2 piger

    Nej da den kom tilbage til der hvor pigerne stod og hende der blev bid græd selvfølgelig da hun blev meget forskrækket og det var der hvor han kom tilbage til mig hvor jeg så sendte han ind i have igen


  • #33   31. jul 2011 Jeg ville heller ikke aflive på baggrund af dette, schæferen har også let ved at komme op at køre, og som du beskriver det ser jeg det ikke som et angreb.
    Jeg ville dog tage mine forholdsregler. Begynde til noget træning med hunden, gerne i en Schæferklub, hvor de kender til racen. Kun lade den løbe løs på indhegnet område og ellers have den i snor.


  • #34   31. jul 2011 Ville hunde træning hjælpe på det eller er det bare fordi det nu skete som det gjorde??
    Eller kan man kastere ham og han så bliver mere rolig??

    Jeg er jo bare pisse bange for at han kan finde på og gøre det igen når han nu gjorde det denne gang og det vil jeg ikke kunne holde ud nu var jeg jo meget heldig der ikke skete noget med pigen denne gang og kan han finde på det 1 gang kan han vel os igen eller er det mig der forkert på den??


  • #35   31. jul 2011 Daniel, det er ikke ret sandsynligt, at den ville løbe efter en pige, hvis den var blevet bange for hende. Sådan tænker de ikke.

    Når noget fjerner sig fra en bange hund, så trækker de sig, de angriber ikke.

    Var det mig, ville jeg ikke sætte dommedagsprofetier op, men putte erfaringen i rygsækken til fremtiden.


  • #36   31. jul 2011 Daniel det afhænger jo meget af HVORFOR han gjorde det. Jeg ser det hverken som ondt eller som et angreb, mere en overgearet hund.

  • #37   31. jul 2011 Det, der skal til er, at du er obs på din hund hele tiden, og at du med sikkerhed kan kalde den til dig.

    Man kan ikke få det instinkt væk ved at træne hunden, men man kan få lydigheden op i et niveau, så du kan kontrollere, hvornår instinktet må udleves og hvornår det ikke må. Det kræver så bare at du hele tiden er på, så du kan reagere, hvis en situation skulle opstå.

    Ja, jeg tror du er forkert på den.
    En aggressiv hund reagerer ikke som du har fortalt her. Havde den haft onde hensigter, så havde pigen ikke sluppet med så lidt.


  • #38   31. jul 2011 Daniel

    hvis han havde angrebet hende, så havde hun nok ikke kunne nøjes med et lille hul. det tror jeg altså ikke på.

    Hanne

    så hvis man skulle passe på, ved alle de racer som har markeret/nappet/bidt et lille hul på en pige, så kunne vi vist godt forbyde hundehold i DK.


  • #39   31. jul 2011 Så i ville ikke aflive hunden hvis det var jeres der havde gjort det??
    hva med de andre spørgsmål jeg lige har stillet ville noget af det hjælpe??


  • #40   31. jul 2011 Hanne, jeg mener bare man skal ikke aflive hunden på forhånd fordi de kender EN schæfer der var sådan.

    Igen tror jeg ikke på hunden gjorde det i en ond mening, som CH skriver var pigen ikke sluppet så let så .


  • #41   31. jul 2011 Enig med CH. Ville han direkte angribe for at skade, så havde hun ikke engang sluppet så billigt hvis han var en chi.

  • #42   31. jul 2011 NEJ hunden var ikke blevet aflivet hvis det var min hund, det er både sikkert og vist.

    Ja hundetræning kan sagtens hjælpe, som CH skriver med at du får mere kontrol over din hund og kan styre ham i alle situationer.


  • #43   31. jul 2011 Nej, jeg ville under ingen omstændigheder aflive en hund på baggrund af det, du skriver her.

    Men jeg ville tage det som et vink med en vognstang til mig selv om, at være mere opmærksom.

    Jeg vil under ingen omstændigheder anbefale kastration til en normalt fungerende hund uden testosteronudløste adfærdsproblemer. Og det er bestemt ikke det, du beskriver her.



  • #44   31. jul 2011 Ikke DE men DU til indlægget til Hanne

  • #45   31. jul 2011 Hvad med en kastration?? ville det ikke os gøre ham mere rolig.

    Jeg vil have fat i en hunde træner og have han til og gå til træning så kan jeg os lige sætte Ham/Hende ind i det så kan det være jeg kan få nogen gode fif til hvad jeg kan gøre


  • #46   31. jul 2011 Daniel lyt til CH det er guldkorn der kommer her.

    Og HUSK at lære af denne oplevelse, det er ikke smart at lade hunde løbe frit at lege på et område hvor der kommer andre uden at have 100% kontrol over hunden og have dem under opsyn hele tiden.

    Hvis du spørger mig ligger den største fejl i hundene var i en situation hvor dette kunne ske så nemt. Man kan aldrig sikre sig 100%, men som du beskriver situation, så var hundene ikke under opsyn og under kontrol. Og ja så spiller instinkter nemt ind og sådan noget sker.

    Så herfra heller ingen aflivning, men lær af situation.



  • #47   31. jul 2011 Hanne, et kraftigt angreb fra en schæfer ser ganske anderledes ud end det her. Husk på, at hunden har haft rigtig god tid til at lave skade...

  • #48   31. jul 2011 Enig hvis en 35 kgs Schæffer angriber en 13 årig pige så kommer hun ikke hjem fra lægen med en besked om at der ikke er sket noget.

  • #49   31. jul 2011 Okay tak for hjælpen jeg glemmer kastrationen igen holder øje med om der kommer nogen flere udfald fra hans side og begynder til træning med ham håber det hjælper på ham så

  • #50   31. jul 2011 Ja jeg kan godt se i bakspejlet at han skulle have være bundet..
    Men de har gjort det der siden jeg fik ham hvor han var 14 uger det er selvfølgelig bleven mere vildt de har cyklet forbi mange gange hvor der ikke har været noget selvfølgelig har de gøet lidt og sådan men der har aldrig været antræk til sådan noget her før men det gør de os med biler der løber de os på siden og gør..


  • #51   31. jul 2011 Daniel, jeg tror du gør dig selv en tjeneste ved ikke at betragte det her som værende et udfald/angreb fra din hunds side.

    Hvis den har villet den pige noget ondt, så havde den gjort hende noget ondt.

    Det, du beskriver er ikke et udfald, men kåd leg. Tilgangen til hunden efter sådan en episode er helt forskellig.

    Så se med positive øjne på den hund, der jo er dejlig i alle henseender, og giv dig selv en lille røffel over ikke at have været på dupperne, så hunden ikke skulle ud i en dum situation.


  • #52   31. jul 2011 Han er så en blanding af en schæfer og en border collie skal jeg måske lige fortælle det må i undskylde men ligner en schæfer på en prik..

  • #53   31. jul 2011 Det må man sige gør hyrdning endnu mere sandsynlig.

  • #54   31. jul 2011 Men hvad gør jeg så nu når jeg går tur med ham skal jeg ha en mundkurv til ham for hvis der kommer en cykelist forbi kan han så gøre det igen??

  • #55   31. jul 2011 Det var os det jeg kom til og tænke over ved ikke lige hvorfor jeg ikke fik det sagt..

  • tattooist p
    tattooist p Tilmeldt:
    jul 2009

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 47
    #56   31. jul 2011 Daniel B

    En ting er sikkert du skal starte til træning, en schæfer er ikke hyggehund, den skal bruges/arbejde.

    Men en ting der godt kan bekymre mig lidt er din opfattelse af din hunds sprog, du bliver nødt til at sætte dig ind i hundenssignaler, samt at lære din hund at komme når du kalder og stoppe på komando.



  • #58   31. jul 2011 det gør jeg os jeg skal have ham meldt på et hold i denne uge

  • #59   31. jul 2011 Han bliver os brugt cykler med ham eller går ture og lejer os med ham i haven..

  • tattooist p
    tattooist p Tilmeldt:
    jul 2009

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 47
    #60   31. jul 2011 Daniel B

    Han skal mentalt stimuleres hverdag i et passende omfang, og det gør man ved træningsøvelser, søgeøvelser, rundering, feltsøg osv.



  • #62   31. jul 2011 Anne med rotterne: Nu sidder jeg jo heller ikke ligefrem og skam roser ham her inde over det vel jeg spørg hvad folk ville have gjort jeg ved udemærket godt det er noget pis en hund bider..

    Han lystre jo os det er jo ikke fordi jeg ikke kan styre ham eller noget men sådan noget der tar jo ikke 5 min jeg kunne jo ikke nå og reagere på det inden det desværre var for sent og hvis jeg kunne havde jeg bestemt os gjort det


  • #63   31. jul 2011 Anne med rotterne: Hvor holder i til henne i nordjylland??

  • #64   31. jul 2011 Det kunne ikke passe bedre jeg bor selv i Rubjerg så det er nok dig der skal hjælpe mig med det her så.. hvor i hjørring er det og hvornår træner i??

  • #65   31. jul 2011 Jeg er uenig med dig i, Anne, at det er en dårlig ide at lade de to hunde lege. Det ser jeg intet som helst foruroligende i, når de fungerer med hinanden.

    Det, der skal til her er blot en større opmærksomhed på hunden, hvis lydigheden er i orden. Og det er trådstarter vist helt enig i.

    Hvis hunden i det daglige er en velfungerende, glad og omgængelig hund, så synes jeg man skal vare sig med at skyde gråspurve med kanoner.


  • #66   31. jul 2011 De lejer jo godt sammen jeg ved godt de tumler lidt vildt men så længe de ikke bider/skadre hinanden regnede jeg ikke med det var noget problem (Men ret mig bare hvis jeg tar fejl)

  • #68   31. jul 2011 Pia K: Mange tak for hjælpen

  • #69   31. jul 2011 Daniel, jeg mener bestemt ikke du tager fejl. Ingen grund til at skabe problemer, hvor der ikke er nogen.

    Lad hundene lege, når det nu går så fint, det er godt for begge parter. Men hold øje med dem, når de gør det ;o)


  • #70   31. jul 2011 Og jeg skal melde mig på hvalpe holdet ikke??

  • #72   31. jul 2011 Anne, nej, heller ikke to unge hanner. Det behøver ikke at være specielt problematisk.
    Så så længe der ingen problemer er, ser jeg ingen grund til at stoppe med det, tværtimod.

    Hunden skal naturligvis ikke have held til at bide/nappe eller blot løbe efter hverken børn, voksne eller andre hunde.

    Hunden er almindeligvis en omgængelig en af slagsen, og den har i opkørthed gjort noget, som faktisk falder den ret naturligt. Dette er jo ikke en farlig hund - men der står et ansvar tilbage at løfte fra TS i fremtiden, der jo er blevet en erfaring rigere.
    Hunden skal være under kontrol, og den skal stoppes i sit forehavende, hvis den vil jage/hyrde når det ikke er hensigtsmæssigt.


  • #73   31. jul 2011 Mentalt træt?
    Hvor er det lige, I ser, at hunden er uharmonisk og har behov der rækker ud over det, den allerede får?


  • #74   31. jul 2011 Jeg ringer til ham i morgen og får ham meldt til så må vi se om jeg ikke kan lære noget så jeg kan undgå sådan noget her i fremtiden men han får ikke lov til og gå fri der ude mere det tør jeg simpelthen ikke selvom far´en til pigen sage jeg godt måtte gøre det

    I skal alle sammen have mange tak for de gode svar det har hjulpet meget..


  • #75   31. jul 2011 Altså jeg har været ude for situationen, bare mig som "mor". Min mands datter på 15, kom for en måneds tids siden, stor grædende hjem. Hendes bukser hang i laser og det blødte fra hendes ben. Hun fortalte at hun havde passeret manden som bor en række væk fra os, og hans ruhåret hønse hund på cykel, vel og mærke på cykel stien. Idet hun passerede hoppede hunden op og bed hende i låret lige under numsen. Vi fik det vasket, men kunne ikke stoppe blødningen. Hun havde seks dybe huller. Vi tog afsted på skadestuen med det samme, hvor hun blev lappet sammen. Efterfølgende røg vi self. over til manden, mig godt hysterisk. Min mand var lidt mere rolig. Manden med hunden, beklagede dybt, og fortalte han havde været uopmærksom lige idet øjeblik hun havde passeret, og spurgte hvad han kunne gøre, så vi ikke forlangte aflivning. Jeg ville ikke høre tale om andet, men min mand, fik guidet mig hjem, og gik over og snakkede igen. Det blev til, han skulle erhverve sig en mundkurv, og gå med den på sin hund, når han befandt sig i bebygelsen og i området. Han har til D.D holdt sin hund i kort snor, og med mundkurv. Og jeg får et føl, hvis jeg en dag ser hans hund uden. Mine børn skal ski have lov at køre på en cykelsti, uden at skulle være bange for at blive hapset ned!!

  • #76   31. jul 2011 Nu står der på jeres side at man skal have en udvidet ansvars forsikring hvad betyder det jeg tror bare det er en almendelig ansvars forsikring jeg har nemlig??

  • #77   31. jul 2011 Nu vil jeg aldrig tale imod træning, for jeg synes jo selv det er fantastisk og kan kun anbefale det - men jeg ser i denne tråd en tendens til at problematisere en hel del.

    Jeg ser ikke manglende træning som værende en del af problemet her. Jeg ser ikke konsekvenserne af en mentalt uudfordret hund. Jeg ser konsekvenserne af, at ejeren ikke har været opmærksom nok. Og det gør træning jo altså ingen forskel på.

    Hvad er det præcist der skal løses på et træningshold, der vil gøre en forskel lige i dette tilfælde?


  • #78   31. jul 2011 Jeg får lige en snak med Jan i morgen så jeg kan komme igang med ham..

  • #79   31. jul 2011 Jeg vil så også mene at en blanding af border og schæfer kræver mere stimulering end der nævnes her.

    Daniel: Når du skriver leg med hunden, skal du være opmærksom på at leg med bold/pind der bliver kastet gentagende gange, kan være enormt stressende for en border collie og bringer bestemt ikke noget godt med sig.


  • #80   31. jul 2011 Jeg ved godt jeg har stolet for meget på min hund (Har lært af bitter erfaring nu desværre) jeg vil gøre alt for det ikke sker igen og bliver der det mindste antræk til noget må jeg af med ham desværre som jeg selvfølgelig ikke håber jeg bliver nød til..

  • #81   31. jul 2011 CH: Ved border collien kan det faktisk være et tegn på understimulering at den hyrder.

  • #82   31. jul 2011 Okay så når jeg køre til vandet med ham (og det elsker han) er det os en dum ide så??

  • #83   31. jul 2011 Charlotte - det er første gang, det hænder. Under vild leg med en anden hund...

    Det kan da godt hænde at hunden er understimuleret og træning er altid godt, men jeg ser ikke noget i TS beskrivelse af hændelsen, der skriger understimulering.


  • #84   31. jul 2011 Daniel, du kører bare til vandet med hunden og giver den gas.

    Men skru op for opmærksomheden. Det er et must for alle, der har med schæfer at gøre, vi må ikke slappe af så meget som et øjeblik. Vi skal altid gå ud fra, at selvom den aldrig har vist grund til det, så kan vi ikke stole på den.


  • #85   31. jul 2011 Anne, TS har selv skrevet at hunden lystrer, men han ikke var opmærksom...

    Ergo er det her problemet ligger i forhold til denne hændelse.

    Træning vil altid være godt for hunden (hvis den vel at mærke passer til hunden, naturligvis), men manglende træning er ikke det, der var udløsende faktor her.


  • #86   31. jul 2011 Daniel kan du ikke prøve at beskrive hunden til daglig?

    Hvordan er dens energiniveau?
    Hviler den, når du er i ro?


  • #87   31. jul 2011 Jeg takker mange gange for alle de gode indput i har givet..
    Og Anne med rotterne vi ses jo så den 8 det lover jeg..


  • #88   31. jul 2011 En ting er træning, som jeg slet ikke vil tale imod for. Men fra nu af, som CH siger, må du tage denne oplevelse med i rygsækken. Og aldrig lade din hund lege uden opsyn. Hold den i snor, når i befærder jer i uindhegnet områder.
    Næste gang løber du måske ind i en forældre, der er ligesom mig altså ikke forstående og vil forlange aflivning! Heldig for manden herude, min mand overtog hvad der videre skulle skulle ske med hunden. Samtidig skal du være opmærksom på, racen Schæfer hvis de er hvad faderen har oplyst racen er, er blevet registreret på skadestuen. Lægen på Glostrup skadestue, var meget interesseret i racen, og fik alt skrevet ned. Samtidig anbefalede han vi meldte det til politiet. Hvilket je også havde gjort, hvis ikke det var for manden min herhjemme.


  • #89   31. jul 2011 Anne, jeg skriver faktisk det stik modsatte. Problemet er, at ejeren ikke har haft styr på hunden, og det skal han have. Han skriver, at hunden lystrer, men at han ikke var opmærksom.

    Ergo må han jo være mere opmærksom, så det ikke sker igen. Eller bygge hegn, sætte hunden i line, whatever.

    Hvad han ikke beskriver er en mentalt understimuleret hund. Det kan godt være, den er det - men der er ikke noget her, der skulle give det billede.


  • #90   31. jul 2011 Anne, ikke mange schæfere skulle leve, hvis alle dem, der havde hyrdet skulle dø....

  • #91   31. jul 2011 Anne, jeg synes du fantaserer lidt.

    Hvornår har jeg skrevet, at han ikke får noget ud af at træne?


  • #92   31. jul 2011 *Ch* Jo selvfølgelig
    Den er meget livlig og aktiv elsker når jeg cykler går eller tar en tur i vandet med ham.. Ligger jeg på sofa´en om aftenen kommer han op og ligger sig sammen med mig og sover/hviler..


  • #93   31. jul 2011 Daniel, kan han være alene hjemme uden at ødelægge? Oplever du ham som værende rastløs? Går han og småpiver derhjemme, når der ikke er nogen aktivitet?

    Anne, jeg som allerede skrevet altid anbefale træning fordi det giver en masse godt mellem hund og ejer.

    Men - man kan træne herfra og til juleaften, hvis man ikke er opmærksom når tingene sker, så nytter det ikke noget at træne.

    Problemet her var opmærksomheden og at hunden var løs på samme tid.


  • #94   31. jul 2011 Anne, du læser altså mine indlæg helt ude i skoven....

    Alene det, at den tilhører en given race betyder ikke, at den er understimuleret ved det, som TS giver den.

    Det er dens adfærd, der afslører det, ikke dens racetilhørsforhold.



  • #95   31. jul 2011 Ok, det er helt sort det her.

    Hvor har jeg skrevet, det var acceptabelt og at jeg ikke mener der skal handles på det?



  • #96   31. jul 2011 Tror helt sikkert på jeg vil få noget ud af træningen en hund kan altid blive bedre jo..
    Ina T: Jeg kan helt sikkert godt følge dig jeg sage os til dem at hvis de krævede det var jeg helt indforstået med det, at de så siger at så længe der ikke skete noget alvorligt vil de ikke gøre mere ved det, det er jo så deres valg. Jeg brugte så hele dagen igår til og tænke over om jeg skulle af med ham eller hvad har hørt mange hvad de syns og der er mange forskellige meninger omkring det, Havde han bidt hende og havde låst kæberne var han bleven aflivet lige med det sammen for så ser jeg den som farlig (ikke for det ikke er nok det han gjorde) jeg er villig til og gøre alt for jeg ikke skal stå sådan her igen...


  • #97   31. jul 2011 Jo han kan godt pive trippe lidt rundt om aftenen er det et dårligt tegn??

    Det er et meget alvorligt problem det han har gjort jo og det kommer aldrig til og ske fra min side igen. men som jeg har skreven før så har de gjort det i 3 år så forstår ikke hvorfor det først sker nu??


  • #98   31. jul 2011 Jeg retter dig ;o)

    Det er ganske alvorligt, at det er sket og det må ikke ske igen.

    MEN - der er ingen grund til at skyde gråspurve med kanoner i forhold til en fortolkning af årsagen til at hunden gjorde som den gjorde - og dermed heller ikke i forhold til en løsning, der jo er ret simpel.

    Træning er altid godt og kan altid anbefales. Det vil bringe noget godt med sig under alle omstændigheder, men det er ikke det, der forhindrer det i at ske igen.
    Det gør mere opmærksomhed og/eller en fysisk forhindring.


  • #99   31. jul 2011 Og ja han kan sagtens være alene hjemme uden og ødelægge noget

  • #100   31. jul 2011 Daniel, at trippe rundt og pibe er meget ofte et udtryk for kedsomhed.

    Det er et vink med en vognstang til dig om, at din hund i løbet af dagen ikke har fået helt det, den har brug for.

    Men lad nu være med at tro, at det her er et kæmpealvorligt adfærdsproblem, det er det ikke.
    Det er naturligadfærd, som blot skal styres. Din hund er ikke tosset eller aggressiv eller specielt problematisk, den er bare som den er.

    Alle der har en schæfer må tage højde for denne egenskab, og det er det, du skal i fremtiden.


  • #101   31. jul 2011 Hvad kan jeg mere gøre end og få ham til og finde mad på græsplænen?? Vil gerne begynde og træne ham lidt her hjemme fra idag af nemlig?

  • #102   31. jul 2011 Anne - problemet er, at jeg udelukkende taler om det udløsende for denne ene episode.

    Jeg vil altid være fortaler - og det er vi jo helt enige om - at en brugshund skal arbejde, ellers skal man ikke have en brugshund.

    Men jeg forsøgte at holde mig helt konkret til dette emne allermest for Daniels skyld.


  • #103   31. jul 2011 Daniel B:

    Nu låser din hund ikke kæberne. Det der er sket, må aldrig ske igen. Træning vil kun være en ekstra bonus, men du må aldrig slippe din hund, uden opsyn. Vær opmærksom på ham og omgivelserne når i går tur. Ha aldrig en længere snor på ham, end du kan trække ham ind, hvis der pludselig kommer nogen kørende eller andet. Er du selv i tvivl om det kunne ske igen, få dig en mundkurv, og brug den, når du går ved befærdet stier. Nu lyder det ikke som om, din hund har bidt hul så voldsomt som det min "datter" var udsat for, men det gør det ikke bedre.
    Samtidig er det på ingen måder nødvendigt for Schæferen, at få flere bid på statistikken. Dyb respekt for manden herude, der har opfyldt alle de aftaler der blev holdt. Plus datteren efterfølgende har fået hilst på hunden. Dog med mig ved sin side. At du er ked af det, og frustreret over hændelsen, hjælper ikke pigen eller hendes forældre. Det gør det dog, hvis de ser du tager dine forbehold, så hændelsen ikke kan ske igen. Det har det ihvert tilfælde gjort hos mig smiley


  • #104   31. jul 2011 Altså at:
    Løbe
    Cykle
    svømme
    Det er fysisk lej??
    Hvad kan jeg så gøre for han os bliver aktiveret på den anden måde??


  • #105   31. jul 2011 Jeg er helt og aldeles enig med CH i hvert eneste ord i hvert eneste indlæg. Så jeg ser ingen grund til at gentage ordene ;o)

    Jeg vil vædde på, at havde pigen stoppet, så havde hunden heller ikke nappet hende, men det kan vi som hundeejere ikke forlange, at alle bare gør, idet reaktionen hos de fleste er flugt, fordi man bliver bange. Desuden kan et barn jo også være optaget af sin leg/kørsel, så man ikke er bevidst om det. Så ja, det er vores ansvar som hundeejere at sørge for, at den slags ting ikke kan ske.

    Og så er det dejligt at se en trådstarter, der lytter og tager råd til sig smiley


  • #106   31. jul 2011 Ina T: nej et bid er et bid det er jeg udemærket godt klar over og er slet ikke noget der skal finde sted jeg vil gøre alt for sådan noget ikke sker igen.. Han er altid i kort snor bliver kun sluppet løs hvis vi er alene på en stor græsplæne eller mark. At han så løb løs ude ved mine forældre var så min dumhed ja og det bliver han aldrig igen..

  • #107   31. jul 2011 Puha, Anne, så kom vi alligevel i mål ;o)

    Jeg fornemmer, at Daniel er bekymret generelt for adfærden og ønskede derfor ikke at problematisere yderligere.

    Dejligt træning kommer ind i hundens liv, det kan kun være for det gode.

    Daniel man har ofte en tendens til at tænke, at hunden bliver velstimuleret af at være fysisk aktiv.
    Det gør den også, men ligesom med mennesker, giver fysisk aktivitet mere energi. Det er der ikke noget skidt i for en godt fungerende hund, men det kan ikke stå alene.

    Ligesom mennesker skal stimuleres intellektuelt, så skal en hund også. Den skal have ting at tænke over.
    Det kan både være søgeøvelser, men også at løse andre typer problemer. Gemte ting og sager, balanceøvelser, samarbejdsøvelser med dig.
    Kendetegnende ved den slags ting er faktisk, at det er ting, der går langsomt og som ikke udfordrer konditionen.

    Så prøv at tænke i aktiviteter, der ikke kræver kondition for din hund, men hjerneaktivitet.

    Fortsæt gerne med de ting, du allerede gør - det gør både dig og hunden glade :o)


  • #108   31. jul 2011 TAK Bente, det er dejligt at jeg ikke taler HELT russisk *GGG*

  • #109   31. jul 2011 Anne: super side den vil jeg tage til mig og bruge..

  • #110   31. jul 2011 Dejligt du fandt en løsning Daniel smiley

  • #111   1. aug 2011 Ja det er super der er så mange der gider give gode råd her inde smiley mange tak alle sammen.

  • #113   2. aug 2011 Jeg skal nok gi en opdatering når jeg er begyndt til det..

  • #114   2. aug 2011 Så har jeg oprettet hunden hvis i vil se ham..
    Hilsen Daniel


  • #115   2. aug 2011 Har givet Monti en høj, han ser dejlig ud smiley

  • #116   2. aug 2011 Mange tak for det..

  • #117   2. aug 2011 Anita O:Det lyder os som en rigtig dejlig hund..

  • #118   2. aug 2011 Kan jeg godt forstå i gjorde, 9 år er desværre ikke meget håber min kan klare mere bare de første 3 er gået utroligt stærkt syns jeg..

  • #119   2. aug 2011 Træn et ordentligt indkald, før du lader ham være løs. så er du ovre den dille...

  • #120   2. aug 2011 Ja det slider selvfølge på sådan en hund det jo klart..

  • #121   2. aug 2011 Altså min schæferpige har lovet mig at blive mindst 15 år, sååå smiley

  • #123   3. aug 2011 Jeg regner os med min monti bliver 15 smiley
    Nej det nok rigtigt som Pia K skriver men man vil jo bare gerne have den så længe som muligt..


  • #124   3. aug 2011 Jaa måske men mine hunde bliver ikke slidt op på samme måde, og de er glade hunde alligevel :O)

Kommentér på:
Min hund har bidt en pige (Hjælp)

Annonce