8. apr 2006 Følger: 58 Følgere: 90 Hunde: 7 Emner: 241 Svar: 5.959
Specialklubberne og "kamphundene" - i chok {{forumTopicSubject}}
Jeg er en af de hundeejere, der er meget imod den nye hundelov, da den på ingen måde løser det problem vi har med bidskader...
Flere af listehundene, er hunde jeg synes virkelig godt om, og sagtens kunne forestille mig at eje..
Derudover er jeg også imod brugen af betegnelsen "kamphund", da den er så udefinérbar...
Så chokket var stort da jeg læste, at en af specialklubberne ikke ville lade "kamphunde"-racerne træne i klubben.... Endnu engang er der ik nærmere defineret, hvad en kamphund er, så jeg føler mig nødsaget til at skrive til dem, da den ene af vores hunde er en miniature bull terrier.. Og det skulle jo ik være første gang jeg har hørt racen udråbt som kamphund..
Svaret var gud hjælpe mig, at jeg ikke kan få lov at træne med hende i pågældende specialklub... WHAT??
Hvordan kan vi forvente at befolkningen, og heriblandt politikkerne, skal vide hvad begrebet dækker over, når ikke engang vores specialklubber ved bedre???
Jeg har nu i sinde at sende materiale til hovedbestyrrelsen, da jeg gerne vil have mulighed for at træne Hazel og Asti samme sted, og give Hazel samme "uddannelse"..
Hvad tænker I om denne uvidenhed blandt vores "egne"??
nov 2009
Følger: 3 Følgere: 3 Hunde: 1 Emner: 19 Svar: 327
Det lyder meget underligt hvis du ikke kan træne på Dansk terrier klubs eller DKK's træningspladser, da det jo netop støtter op mod forbudet...
mar 2008
Følger: 11 Følgere: 10 Hunde: 1 Emner: 163 Svar: 544
apr 2006
Følger: 58 Følgere: 90 Hunde: 7 Emner: 241 Svar: 5.959
Jeg forventer at sådanne forbud findes ude i de private træningsklubber - fint for mig, så risikere jeg da ik at få en uviden træner, der kommer med mærkelige udtalelser om min hunds race ;O)
Men at DKK's specialklubber vil udelukke os, er mig en gåde... Både fordi DKK jo netop er imod raceforbuddet - men mere fordi min race jo ALDRIG har været avlet til kamp... Det kommer bag på mig at såkaldte hundefolk er så ignorante..
mar 2008
Følger: 11 Følgere: 10 Hunde: 1 Emner: 163 Svar: 544
apr 2006
jan 2006
Følger: 30 Følgere: 29 Hunde: 9 Emner: 130 Svar: 1.258
Men ja, hvis "vores" specialklub ikke vil godtage egne racer, så skal fanden da stå i at være medlem?
apr 2006
Jeg har ikke kendskab til den klub du linker til, og det er meget vigtigt for mig, at trænerne er kompetente og har et vidst racekendskab (haha, yderst paradoksalt tråden taget i betragtning..) da begge vores racer er ret specielle, meget intense og potente.. Men vil prøve at kigge på det
apr 2006
Der skal noget andet til at træne en bull terrier i IPO-programmet (hun ska ik kunne tage prøver el noget - det er udelukkende for hyggens skyld) så derfor er det vigtigt at min kommende træner kan vejlede mig :O)
apr 2010
Følger: 5 Følgere: 6 Hunde: 1 Emner: 138 Svar: 1.911
Jeg synes det er sørgeligt, men på den anden side er det nok godt du ikke kommer hen et sted hvor de mener din hund er en kamphund. Jeg håber du finder et sted du kan træne
apr 2006
Jeg ka ik forestille mig at dette skulle være grunden - i så fald burde DKK og alle deres andre specialklubber jo have samme politik... Hovedparten af dem der træner på DKK's hold er vel næppe listehunde eller andre "kamphunde"
Ej en medløber - jeg ka sagtens følge dig, og jeg skulle da nok have handlet sådan... Men når det gælder mine hunde, så hænger følelserne lidt mere ude på tøjet end ellers ;O) Jeg har skrevet en pæn mail til formanden for hovedbestyrrelsen med links til racens RAS og dokumentation for racens oprindelse, og så håber jeg ellers at fejlen vil blive rettet
Emma - nej det er ik DTK; der er vi selvfølgelig mere end velkomne :O) Men deres træning henvender sig slet ik til det vi gerne vil - det er ik normen at træne terrier i gruppe C ;O)
apr 2006
Det er uden tvivl racer der ikke skal ejes af hvem som helst - men så igen, findes en sådan hund overhovedet??
okt 2006
Følger: 60 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 14.015
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 17 Hunde: 4 Emner: 77 Svar: 1.730
Har hørt flere der er blevet afvist, fordi en klub ikke mener de har nogle hunde trænere, der kan træne den type hunde.
Det syntes jeg er noget fis. Om en det er en chihuahua eller amstaff, så er det stadig en hund, og kan trænes efter de samme metoder.
Naturligvis skal man tænke på "sikkerhed" på trænings pladsen, men ikke mere end hvis man havde en kønsmoden rottweiler eller ligende hund på holdet.
Hvis en hundetræner ikke er kompetent nok til at undervise i basal lydighed på en muskel/kamp/liste hund, ja så burde personen nok finde noget andet at lave.
Jeg tror at mange klubber afviser disse hunde, fordi de ikke vil skræmme andre medlemmer væk, og hvis der skulle ske et uheld, så ville det se meget skidt ud.
Det er bare en skam, for det er på steder som trænings pladser, at man kan komme mange problemer til livs, ved undervisning af hund, men så sandelig også af ejer. Samt mange fordomme kan manes i jorden, når disse hunde kan begå sig på en træningsplads.
Og ja begrebet "kamphund" er en sjov størrelse.
Ser ikke noget problemer i begrebet, hvis det bare klart kan deffineres. Når alle kan bøje og dreje begrebet som de vil, ja så mister det sin værdi.
Har prøvet at komme på en camping plads, hvor jeg godt måtte have min miniature bullterrier med, men ikke min shar pei, da den stod på deres liste over kamphunde, i øvrigt sammen med boston terrieren og fransk bulldog.
Det samme kan opleves ved nogle boligforeninger osv.
dec 2008
Følger: 20 Følgere: 55 Hunde: 2 Annoncer: 9 Emner: 224 Svar: 10.286
feb 2005
Følger: 80 Følgere: 75 Hunde: 4 Emner: 366 Svar: 11.349
Men med den indstilling de havde så var det heller ikke et sted jeg gad at støtte, så jeg fant et sted hvor alle var velkommen inkl amstaffs osv :-)))
dec 2008
Følger: 20 Følgere: 55 Hunde: 2 Annoncer: 9 Emner: 224 Svar: 10.286
feb 2005
Følger: 80 Følgere: 75 Hunde: 4 Emner: 366 Svar: 11.349
jan 2006
Jeg går ud fra du mener en eller anden træningsklub så.
Jeg træner selv gruppe c - men på selvtræningsbasis - med hjæp fra et par dygtige figurenter.
det fungere fint.
Ishøj brugshundeklub er vist rimeligt kompetente, men om de er som du ønsker ved kun du.
held og lykke med det
apr 2006
Hanne - Du må have mødt en enten meget ung eller meget uopdragen buller, for sådan opfører min sig bestemt ikke... Hun er noget af det sødeste der findes når det gælder omgang med andre hunde :O) Ingen tvivl om at hun ka virke voldsom - derfor får hun som hovedregel ik lov at hilse på små hunde uden at ejerne ved hva de går ind til - men hun bider ik og hun aflure med det samme stemningen hos den anden hund og agere ud fra det :O)
Man kan sagtens træne med en buller - men man ska som fører være tålmodig og kunne benytte anden motivation og belønning end de gængse godbidder Hazel synes det er hyggeligt at træne så længe samme kommando ik gentages 20 gange ;O)
Generelt tror jeg alle hunde nyder at samarbejde med deres ejer - som ejer ska man så bare finde den form for træning der matcher bedst til både hund og fører
Som sagt forventer jeg at møde denne form for uvidenhed hos de små, private hundetrænere - og vil egentlig hellere have at de melder ud, at de ikke ønsker denne type hunde på deres træningsplads, for så ved jeg at de ikke evner at træne mig og min hund FØR jeg starter der :O)
MEN havde ikke forventet denne "modstand" fra en DKK specialklub...
Louise - mht hundepensionerne er det også bedre at de melder ud at de ik vil tage dem, fremfor at de for en race ind de slet ik har kompetencer til at håndtere :O) Jeg synes det er den mest perfekte hund - men ved også at den er speciel og absolut ik for alle ;)
Det havde dog været mere pædagogisk korrekt i mine øjne, at oplyse om at man ikke har evnerne til disse hunde, fremfor at afvise dem på baggrund af mediehysteriet...
apr 2006
Men DTK har ikke IPO-træning, så derfor er jeg jo nødt til at finde det andet steds..
Desværre træner Ishøj brugshundeklub efter PH programmet..
jan 2006
ok har ikke set om ishøj havde det ene eller det andet, da det jeg som sagt skulle bruge var hjælp til c-arbejde uden for egen matrikel.
Noget helt andet er, så vil jeg da sige velkommen på sporet, vi er ved at planlægge efterårstræningen.
apr 2006
Tak Jeg glæder mig meget til at komme igang - skulle have været startet for nogle måneder siden, men Hazel fik øjenbetændelse samme dag - typisk :S
Det skulle vel ik være dig der har skrevet materialet som dtk bruger?
jan 2006
Ja, det er mig der har skrevet materialet som vi bruger - og mig der er "overordnet" træner på DTK spor.
Terrierne er også rigtig dygtige til spor og vi har det super hyggeligt, så du kan godt glæde dig
Vi har pt de første 5 der har været til schweiss prøver, både i ind og udland, hvilket ind til nu har resulteret i 3 beståede svenske anægsprøver, 1 x 2. pr og 1 x 3 pr i 400m/3t schweiss i dk og en 3 pr i 900 m åben klasse i finland. (dette er kun hunde der har deltaget hos os eller på terrier træningslejren i sverige sidste år.)
Så det lover godt for det fremtidige terriersporarbejde.
Specialklubberne og "kamphundene" - i chok