{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.530 visninger | Oprettet:

~ Den røde ko ~
~ Den røde ko ~
Hunde: 1 Emner: 100 Svar: 525

Kan alle hunde svømme? {{forumTopicSubject}}

Sidste sommer ville Akila kun dyppe tærene i vand. I år går hun til maven. Men SÅ heller ikke længere. Lige så snart hun ikke kan nå bunden med forbenene så skunder hun sig ind igen. Er hun "for tung" fortil, eller er hun bare ikke vant til at svømme og bange for at drukne?

Kan jeg svømme ud og så holde hende (lidt som babysvømning) under maven så hun lære det eller skal det gå i hendes tempo?

Hun er meget glad for vand, så længe der ikke er bølger, og som skrevet kun til maven...

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kan alle hunde svømme?
  • #1   6. jul 2011 Nej ikke alle kan svømme... min funky kan f.eks ikke... eller dvs. hendes bagben svømmer ikke. Hendes forben gør. Og når det så bliver for hårdt giver hun op og begynder at gå under. Har hun vest på fungere det fint. Vi har gået til svømmetræning 1 x ugen i 8 mdr i håb om at lære hende det.

• #2   6. jul 2011 Okay, jeg vil selvfølgelig ikke tvinge hende. Men har ikke set om bagbene "svømmer" forbenene gør. Men kunne nu være sjovt hvis hun fandt glæden i det. Hvordan går det så med svømmelæringen?

• #3   6. jul 2011 Jamen som sagt hvis hun har vest på spiller det... men nu holder hun sig sådan at hun hurtigt kan komme i land hvis vi er på stranden.. men de bagben lever deres eget liv. Vi er dog begyndt at træne bagparts kontrol hvilket jeg håber giver bonus der også.

• #4   6. jul 2011 Jeg tror faktisk ikke Thomsen kan svømme eller også er han bare skide bange for vand smiley Men jeg aner det ikke for man får ham ikke i smiley

• #5   6. jul 2011 Jeg skulle nu nok mene at alle hunde kan lære det. jeg har set flere hunde der svømmer som en anden beskriver længere oppe: primært med forbenene, så de nærmest ligger lodret i vandet. Men de kan altså godt lære at ligge rigtigt i vandet hvis man øver det.

Den der med en hånd under maven, tror jeg dog vil være mere generende end det vil være til hjælp.

Giv en redningsvest på, det hjælper hunden til at ligge rigtigt i vandet og til ikke at skulle arbejde helt så hårdt for at holde sig oppe. De fleste veste har osse håndtag i ryggen så man ville kunne hjælpe lidt der.

Og så er det bare med ud i vandet og self sørge for at det ikke bliver en træls oplevelse for hunden -så stop inden hunden er for træt og mens den stadig synes det er sjovt

• #6   6. jul 2011 Gaia svømmede i øvrigt ikke frivilligt da jeg fik hende. Faktisk var det kun lige ud at dyppe tæer og så ind igen.

I svømmehallen var hun ikke helt tryg og syntes ikke det var sjovt, så jeg måtte smide kludende og hoppe i en nærliggende sø sammen med hende.
    Så fulgte hun efter og fandt hurtigt ud af at det faktisk ikke var så slemt endda.

Nogen stor vandhund bliver hun aldrig, men i dag kan hun godt finde på at tage 1-2 svømmeture på egen pote sammen med Reiki. Resten af tiden ved vandet sopper hun så lidt i vandkanten e.l.

• #7   6. jul 2011 jeg ku forestille mig at nogen hunde ikke bryder sig om den fornemmelse hvor jorden forsvinder under deres poter.

Men ja, i teorien burde alle kunne svømme... nogen er bare bedre til det end andre. Der er racer født med mere svømmehud mellem tæerne end andre.

Min lille tæppetisser svømmer altså ikke ret godt - det er der bare ikke nogen som har fortalt hende, så hun kaster sig gladeligt i bølgerne. Hun må så bare padle til som en anden hjuldamper, fordi hun slet ikke har nogen hjælp i form af svømmehud mellem sine små tæer.

• #8   6. jul 2011 Udenfor... -det er vidst meget få racer der har svømmehud;o)

Tilgengæld er der forskel på hundes facon, hvor godt de ligger i vandet, hvor god deres hale er som "styrepind" osv:o)

reiki svømmer osse dårligt, men ved det ikke selv. Han ligger temmeligt dybt i vandet og kæmper for at holde munden oven vande. Ofte må han lige op og kaste vand op før han kan svømme videre.
    Men han synes det er fedt og kan bruge timer i vandet hvis han får lov -så gør det ikke noget at man ligner en der kunne synke når som helst;o)

• #9   6. jul 2011 Hej,
    Jeg har en engelsk bulldog, og hun kan ikke svømme. Vi har reddet hende op af vandet to gange - hvor hun var ved at drukne. Hun plejer nemlig kun at gå ud indtil ikke kan nå mere, også ikke længere - men nogengange smutter det.
    Men hun kan ikke svømme, så skal starte til hundesvømning med hende - hvor der er nogen proff. der hjælper hende, og lære hende det..

• #10   6. jul 2011 nej det er jo lige det - pixel ligner en hjuldamper, men hun elsker det, og det er det vigtigste smiley

• #11   6. jul 2011 Min brors gamle hund kunne heller ikke svømme da hn kom ind af døren 7 mdr gammel.
    Han elskede vand og hoppede gerne i søen. Men kunne han ikke bunde, ja så gik han til bunds og hoppede så op og snappede efter luft. Det så hysterisk morsomt ud *GG*

Han fik det dog lært og blev faktisk rigtig god til det

• #12   6. jul 2011 Min hund kan ikke svømme, han forsøger ikke engang han går direkte til bunds.

• #13   6. jul 2011 De hunde, som ikke kan svømme, er som regel hunde, som er bange for vandet, og dermed stivner de.

Nogle enkelte stivner i hele kroppen, - mens det er ret almindeligt, at bagbenene stivner, mens forbenene padler.

Det er et problem for mange hunde, så jeg er begyndt at lave deciderede work shops ( www.hunde-psykologen.dk ), hvor ejer og hund bliver hjulpet og som regel går de derfra med en svømmende hund.

• #14   6. jul 2011 Lise L: min hund elsker vand, alt der har med vand at gøre, han løber selv ud i vandet men som regel holder han sig der hvor han kan bunde, har dog oplevet at han er gået til bunds to gange heldigvis var jeg tæt på og kunne hive ham op.

• #15   6. jul 2011 Akila elsker osse vandet, hvis hun kan bunde. Det er nu ikke så vigtigt for mig at lære hende at svømme så jeg vil have vest på hende. For det er mest når vi går tur ved steder med vand at hun pjasker rundt. Hun skal jo kun gøre hvad der er sjovt for hende.

Sidste sommer (hun har kun oplevet 2, den 3. blev hun født ind i) var det kun tærene der blev dyppet. Så hun er kommet langt. Nogen gange løber hun langs sø-kanten og hvis hun så skal uden om en busk og plumper i, fordi der er lidt dybere. Så får hun møffet sig ind til kanten igen og løber bare videre. Så hun bliver ikke afskrækket. Så måske handler det bare om tid. Men hun er jo muskuløs fortil og det fik mig til at tænke på at hun nok er tungere der end bagenden, og derfor er det ubehageligt. Men ved det ikke...

• #16   6. jul 2011 **Alfisten Natasja* *
    Hi-hi! Den med op på ryggen må jeg huske... :o)

• #17   6. jul 2011 Maya

Jeg skulle nok have præciseret lidt grundigere, hvad jeg mener, når jeg skriver....

<b> De hunde, som ikke kan svømme, er som regel hunde, som er bange for vandet, og dermed stivner de. </b>

Jeg mener selvfølgelig, at de bliver bange, når de mærker, at de ikke kan bunde i vandet, for der er mange hunde, som har det fint med at soppe, sådan som din gør det, men kommer de ud på dybere vand, stivner de.

• #18   6. jul 2011 Altså fra naturens side, burde de fleste kunne :o) Men nogle kan bare ikke "finde ud af det", og nogle racer er ikke bygget til det smiley
    Pas på med at holde hende, da hun 1: Kan gå i panik og bide, 2: at det gør vanvittigt ondt at blive kradset af hunde i koldt vand! smiley

• #19   6. jul 2011 Nogen hunde har sværer ved at lære,at begå sig i det våde element end andre.. Kropsbygning er en tingk,en anden er at folk ikke hjælper dem med at blive trygge..

Hunde der synker i med bagkroppen,er det en fordel at gi vest på,som skrevet og visse racer skal ha støtte under hagen,da de kan ha en ide med,at putte hoevdet under vand,når de kommer til at ligge rigtigt..

Hunde der ikke bruger bagbenene og ellers er sunde og raske,kan man med fordel gi et lændebælte på i stedet for vest,samt dutte dem bagpå for at animerer dem til at bruge de ben..

Er man i tvivl,så opsøg et sted med hjælp i stedet for at prøve alt muligt selv.. Sommetider er alt det kræverk,et par gange med en der kan og tør overbevise hunden om,at dette dør den altså ikke af smiley

• #20   7. jul 2011 Lise L: ja det lyder egentlig logisk smiley

• #21   7. jul 2011 Jeg vil mene, at en god badestrand ved saltvand og masser af plads er det bedste indlæringssted fremfor en svømmehal.

Så der vil jeg foretrække at man lærer sin hund at hoppe i baljen og blive dus med det våde element.

• #22   7. jul 2011 Lise.. for mig er det et fedt.. Bare hunden får en god oplevelse og blir tryg.. Samt at ejer føler de har styr på tingene..

• #23   7. jul 2011 For MIG er det også ét fedt, men min erfaring er bare, at et mere naturligt miljø gør hundene langt mere afslappede end når man skal have dem ind på glatte gulve, op og ballancere på tilløbsramper og så ned i swimmingpoolen med kanter, som hunden ikke kan komme op over.

Så for HUNDENS skyld ville jeg mene, at det var mest optimalt at starte hunden op på en strand en dejlig sommerdag, hvor det er er dejligt for den at blive afkølet. Og får den vand i øjnene, så svier saltvand jo heller ikke på samme måde som vand i en svimmingpool eller ferskvand.

• #24   7. jul 2011 Lise.. Nu er det ikke alle steder,der er glatte gulve eller lange stejle ramper.. Meget er sket i nogen af svømmehallerne.. Svier i øjene ? Hmm ikke et problem jeg er stødt på endnu der hvor jeg er og har været de sidste 5 år smiley

Kanterne skulle de ikke gerne ramle ind i,derfor sådan en som jeg er til stede i starten..

Men smag og behag.. mine hvalpe/hunde starter i bassin og har ingen problemer med hav.... Fordelen ved saltvand er det gir mere opdrift..

• #25   7. jul 2011 Stine

Har du da erfaring med nedsænkede hundeswimmingpools?

Jeg har kun været 2 steder, og der skal hundene begge steder op af en rampe, - meget til forskel fra, hvad en strand kan byde.

Jeg har også startet den ene af mine egne op i et indendørs bassin. Ingen problemer, - men der er jo forskel på hunde.

Og mht. svie i øjnene - det er såmænd bare noget jeg kan forestille mig. Når ferskvand svier i øjnene på mennesker og saltvand ikke gør, hvorfor skulle det så være meget stor forskel i forholdet til hundene?

Og nej - selvfølgelig bemærker man det jo ikke, - hundene giver jo ikke udtryk for sådan noget. Men i mine øjne er det nok bare logisk, - og ellers ikke nogen "big deal".

Men "mange bække små" i forholdet til hunde, som har en aversion mod at svømme.

• #26   8. jul 2011 Lise.. kig på vores hjemmeside smiley Der kan du osse se vores fornuftige rampe og vores ikke glatte gulv. men klart vi ikke kan lave som på en strand smiley Skulle du ha lyst til at se stedet live,er du mere end velkommen.. er der blandt andet imorgen fra kl 16.. smiley jeg syntes så personligt saltvand svier og jo det gør klor i svømmehallen osse.. Hopper ikke i søer,der er for sære ting til mig smiley

Nu er jeg vokset op med pool og der sved det heller ikke.. Vi tar vandprøver op til 5 gange dagligt og holder klor på min,men så det er bakterifrit,til hunde med evt sting eller clips smiley

men du har helt ret med mange bække små og syntes din ide er fin smiley

• #27   8. jul 2011 Samt basiner der står på jorden,syntes jeg personligt er værre end nedsænket.. Hunden skal højt op og man skal nogen steder,gå med armene i skudrerhøjde,hvor man ikke kan hjælpe hunden !

• #28   8. jul 2011 Har i nogen holdning til om pels hjælper eller tynger hunden i vand?

Jeg synes nemlig at Watson svømmer ret godt, men han ligner altså en stor vandmand med alt det har flydende rundt om sig, og jeg kan ikke finde ud af om det er bedre med eller uden redningsvesten.

Hvis jeg tænker over det, så er der ikke rigtigt nogen regel for hvad det er for noget pels der sidder på racer der er designet til vand. De har alle mulige slags pels (jeg tænker labrador, golden, lagotto, puddel, newfoundlænder)... Eller, der er vist ikke rigtigt nogen vandhunde med helt lang pels (som f.eks en bearded collie)?

beklager hvis jeg er OT - så skal i altså bare ignorere mig. smiley

• #29   8. jul 2011 Stine M:
    Super fedt bassin! Er da helt misundelig. Men dejligt at der findes sådanne muligheder!!

Søster McFluff ¤:
    Du blander dig da lige så meget som du lyster. Dejligt med nogle flere emner inde i emnet. :o)

• #30   8. jul 2011 Molly ville ikke i vandet hendes 2 første somre.. Men i år er hun heeelt i vinkel med vandet.. så vi har måttet installere et lille bassin til hende.. hun er i vandet hele tiden smiley

• #31   8. jul 2011 Stine

Jeg ved ikke hvad "vores hjemmeside" er for en størrelse?

• #32   8. jul 2011 Sorry Lise.. her er link http://www.kb-hundesvoemning.dk/

ellers er der under min profil,et gammelt album dernede fra smiley

Kommentér på:
Kan alle hunde svømme?

Annonce