{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.423 visninger | Oprettet:

Samin r
Samin r
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3

Dansk/svensk gårdhund {{forumTopicSubject}}

Hej.
Jeg vil spørge til andres erfaring med ovenstående race.
Jeg synes jeg læser forskellige udlægninger om racen og den aktivitets niveau.
ved aktivitets niveau mener jeg om den er en "AD/HD hund " som der gives udtryk for visse steder.

Jeg ved det er en aktiv hund, men det gør mig ikke noget, bare den ikke er "oppe og køre" hele tiden. Så får jeg altså stres ;o)
Har, som skrevet ovenfor, bare læst forskellige udlægninger om racen.
Hvad er jeres erfaringer?
Mvh

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Dansk/svensk gårdhund
  • #1   3. jul 2011 Så kan jeg betro dig, at en gårdhund skal være med STAMTAVLE før den kan betegnes som værende ægte. Racen lider af at over 90% ikke har stamtavle, dvs. blandinger med alle afskygning af andre racer blandet i.

Jeg har 3 på nuværende tidspunkt og har i alt haft 6 af slagsen. Jeg kan slet ikke genkende det du beskriver. Det er simpelthen ikke korrekt. Gå du ud og mød gårdhunde med Stamtavle, så ser du en hund som er langt fra det du går og tror den er.

Det er så øv at skulle forsvare "sin" race held tiden. Men det er nødvendigt, når der er så få der har stamtavle. Det må vi leve med, men det gør også at alle de statistikker man kan læse hvor gårdhunden er medtaget giver et helt forkert billede af hvordan racen egentlig er. Alt hvad der er hvis med kort pels og forskellig farvede pletter er en gårdhund. Nej det er forkert. Det er kun en gårdhund hvis den har stamtavle.

• #2   3. jul 2011 Altså jeg har en DSG uden stamtavle.
    Hun er rigtig aktiv og løber gerne længe og hurtigt når vi er ude og gå ture, på marker, og i skove osv. (flexi snor i skov)..

Men inden døre er hun utrolig rolig, og ligger ofte bare i sin kurv, og sover.

• Samin r
    Samin r Tilmeldt:
    maj 2008

#3   3. jul 2011 Hej Gitte.
    Tror du misforstår mig :o) Det er ikke mig der siger at det er en AD/HD hund. Jeg har selv kendskab til en og den er en rigtig sød, glad og livlig hund.
    Kan heller ikke selv genkende de beskrivelser, derfor jeg spørger lidt undrende.
    Hej Belinda, Kender også en blanding af D/S og Papillon og den er altså også skøn.
    :o)
    Tak til jer begge.
    Mvh

• #4   3. jul 2011 Jeg har 2 gårdhunde en uden tavle og med, ja det er en aktiv hund men slet ik en der kravler på væggen. Men ska selvfølgelig aktivere den, men det ska man jo ved alle hunde.

Alt i alt en rigtig nem hund, også med hensyn til børn og andre hunde. Den er nem at ha med rundt, lærenem og lærevillig.

• #5   3. jul 2011 OK, Samin, fint du spørger om det. For os med gårdhunde kan i hvert fald ikke genkende det billede som folk giver udtryk for.

• #6   3. jul 2011 Ja min DSG elsker min datter, og de kan ligge og putte sammen, lave tricks i haven, osv.

Har ved Pixels 2 års fødelsdag lavet en video med hendes tricks (næsten alle) det er en lærenem hund smiley og arbejdsvillig.

• #7   4. jul 2011 Jeg har min 1. gårdhund, han er 5 måneder og alletiders smiley
    Han er fuld af energi, elsker at løbe rundt og jage alt der rør sig, han er modig og nysgerrig, men indedøre er han simpelthen en rigtig hyggefis, han elsker at sidde på vores skød og blive kælet smiley
    Han er super nem at træne og så er han sjov!
    Hvis han får brugt sit hoved lidt og sine næse og sine ben, så er det ren kærlighed for resten smiley

• #8   4. jul 2011 Ja inde er mine også ganske rolige...

• #9   4. jul 2011 jeg har 2 stks og mine svigerforældre har 3..
    Der er selvfølgelig gang i den når vi alle er sammen, men det er meget stille og rolige hunde..

Men find dig en med stamtavle, eller vær sikker på at den er 100% renracet!

Få en kyndig dsg ejer med ud og kig hvis den ikke er med stamtavle.. og kig RIGTIG godt på forældrene..

Undgå de billige hvalpe..

• #10   4. jul 2011 Jeg ka også kun anbefale at købe med stamtavle, jeg har været heldig en gang at købe uden stamtavle. Men har også være meget uheldig ved køb uden... Og Billie er med stamtavle altså min tredje hund, hun er også som hun ska være.

• #11   4. jul 2011 ina o
    det var da den værste omgang lort jeg nogensinde har hørt.. en hund kan sagtens være ren og ægte selvom der ingen stamtavle er!

• #12   4. jul 2011 Det kan man da.. Jeg ved da at min ældste tæve er 100% renracet, selvom der ikke er papirer på hende!

• #13   4. jul 2011 Molly: Sådan set har Ina jo ret! Du kan jo ikke vide hvornår der sidst har været blandet labrador, dværgpincher, jack russel terrier, eller hvad jeg ellers synes nogle "DSG"'er ligner, blandet i.
    En tavle er bare den eneste garanti, så kan man se flere generationer tilbage på begge sider.

• #14   4. jul 2011 En renracet behøver ikke at have stamtavle på.. jeg kunne, hvis jeg ville, sagtens få stamtavle på Molly, da jeg sagtens kan gå laaaangt tilbage i hendes stamme, så jo det kan man godt vide hvis man gør lidt ud af sit køb..

• #16   4. jul 2011 Præcis maj-britt

• #17   4. jul 2011 Molly: du ved altså ikke om oldefar til din hund var en dværgpincher.... så du ved ikke om den er ægte.... det er et faktum om du kan lide det eller ej

synes du skulle tænker lidt over dit sprog... det giver ikke ligefrem respekt for det du siger... tvært imod

Maj-Britt: det siger ikke at de er ægte... men at de ligner standarten så meget at de kan bruges for at få nyt blod.... og så må de altså kun parres med ægte, for at sikre sig mest muligt racetypisk afkom....
    det er altså også racer der får lov at parre helt andre racer ind, for at hjælpe med feks sundhed... det betyder ikke at de er 100% ægte, det afkom der kommer.

• #19   4. jul 2011 Maj-Britt: så holder der du skriver jo heller ikke smiley

• #20   4. jul 2011 Men nu er det langt de færreste der går igennem smiley
    Og så får man en helt tom tavle, og de er kun sjældent brugt i avl, og mener kun de må bruges en enkelt gang hvis det er.

• #21   4. jul 2011 Mille: min Jackie ska til indmønstring 9 oktober, og ja det er de færreste der går igennem... Men det er også anderlede nu end det var første gang, det er gårdhundeklubben der står for det og ik DKK. Og det bliver altid holdt sammen med avlsgodkendelse arrangmenter, hvor der er 2 dommere på. Så det er meget svære den her gang, end det var før hen.

Mener det eneste krav til tæverne der bliver indmønstret, er at hanhunden ska ha fuld stamtavle. Det med det ene kuld hvalpe, har jeg aldrig hørt.

• #22   4. jul 2011 platugler - hvorfor skulle jeg ikke kunne vide det?

• #23   4. jul 2011 Molly: hvordan skulle du ved det ?? har du været med til alle parringer tilbage i hundens forfædre?? det tror jeg ikke... så derfor ved du i realiteten ikke hvad din hund indeholder....

• #24   4. jul 2011 Nej jeg har ikke overværet parringerne, det siger jo sig selv..
    Men via billeder og skrift, kan man faktisk godt gå tilbage og se hvilke forfædre ens hund har.. stamtavlen har jo ikke altid eksisteret.. smiley

• #25   4. jul 2011 Jackie: Måske det bare er nogle anbefalinger, kan ikke huske om det er noget jeg har læst eller hvordan smiley
    Men det er da spændene, man kan jo altid prøve, hvad tror du chancerne er?

• #26   4. jul 2011 jeg ligner feks også en gennemsnitlig dansker... men der er faktisk indianer i mine forfædre... det kan du ikke se... det det betyder ikke at det ikke er der. Jeg er 1/4 dansk, 1/4 tysk og ½ amerikansk, som indeholder irske, skotske aner, ud over indianer... og sikkert også noget anet smiley men jeg ligner stadig en ganske alm dansker....

• #27   4. jul 2011 Molly: nej det har de ikke, MEN det har de fra de øjeblik man lavede en standart og det er det, det hele går ud på.... at holde en race så tæt op af en standart som mulig.
    Tror ikke på at du på skrift og i billed, kan sikre dig at din hund ikke indeholder andet....

• #28   4. jul 2011 Platugler - man kan jo også godt holde en race så tæt op af standarden som muligt uden at vifte med et stykke papir i hånden?

En dansk svensk behøver ikke at have papirer for at være ægte, det behøver ingen hunde..
    Lige med en dansk svensk, kan man stadig få lov at indmønstre, også kan det jo være at en ikke helt ren hund kommer ind, og hov.. så er en stamtavle jo lige pludselig heller ikke ensbetydende med at du får en ren hund! smiley

• #29   4. jul 2011 tja... det bliver vi vist ikke enig om smiley

når en DSG bliver indmønstret og får tavle, så er det jo netop fordi man ikke ander en hylende fis om hvad der ellers måtte være i den, at den KUN må parre med dem med fuld stamtavle.... så nej, lige de typer DSG aner man ikke om er ren... lige netop og derfor ved du jo heller ikke om din er ren.. du antager det bare, men ved det ikke og kan slet ikke bevise det og det er jo egentlig humlen i det hele.

• #30   4. jul 2011 Mille: tja ved ik hva chancerne er, men de tager ik nogle ind længere medmindre de mener ud fra billederne de er gode nok. Men det er jo ik ensbetydende med de siger god for hende.

De gange vi har været på udstilling med Billie, har vi haft Jackie med. Der er flere der spørger om hva kennel hun er fra osv, og når de så får at vide hun ik har stamtavle. Ja det ka de ik forstå, jeg ved hva hun mangler. Men det må dommerne og andre selv finde ud af, dumt at afsløre hva det er inden vi ska til det...

• #31   4. jul 2011 Racen dansk/svensk er stadigvæk en meget lille race, derfor indmøsntre man stadigvæk for at mere avlsmateriale ind. Da racen ellers ville uddø på et tidspunkt, for ellers kommer der for meget indavl.

• #32   4. jul 2011 ej det synes jeg lyder spændene , især når nu du interessere dig for at udstille smiley

• #33   4. jul 2011 Mille: vildt spændende. Hvis hun ik går igennem er det helt ok... Men det ville være så fedt hvis hun gjorde, hun har udviklet sig rigtigt meget. Og det er især kropsmæssigt.

• #34   4. jul 2011 Ja det jo rigtigt, og de er jo sent færdigudviklede, og man kan jo næsten altid finde mangler, men kunne da godt forestille mig de går endnu mere op i det til en indmønstring smiley

• #35   4. jul 2011 Mille: her er et billed af Jackie til indmønstrin første gang:
    (link fjernet)

Og et som er sendt til den her gang:
    (link fjernet)

Der er sket rigtigt meget, og det er en race der er sent udviklet eksteriør mæssigt.

• #36   4. jul 2011 platugler - Nej det gør vi ikke..
    Man kan sagtens være sikker på at ens hund er renracet, men man kan også være usikker.. jeg er sikker, der er nogle der er usikre..

Det er kun det bedste af det bedste der bliver indmønstret i DSG, ikke skravlet

• #37   4. jul 2011 Mille: ja så er der 2 dommer den her gang, pu ha...

• #38   4. jul 2011 Jackie - hun er rigtig smuk! og hun har godt nok fået sat sig en hel del! smiley

• #39   4. jul 2011 Molly: tusind tak... Ja der er blevet meget mere fylde, og det gør jo ik så meget, hi hi.

• #40   4. jul 2011 Jackie - her hos os passer vi meget på at der ikke kommer FOR meget fylde xD Hvor høj er hun egentlig? og hvad med vægten? smiley

• #41   4. jul 2011 Ja det er helt tydeligt, især omkring brystkassen smiley
    Hun er lækker, uanset hvad smiley

• #42   4. jul 2011 Molly: hun er målt til 33 cm, og vejer pt omkring de 9 kg. Men hendes vægt er svært at holde, hun ska knapt se på mad...

Mille: tusind tak...

• #43   4. jul 2011 Jackie - Puha.. vi er på 7 kg pt, da dyrlægen sagde at hun ikke måtte veje mere sidst vi var deroppe.. Så kan ikke finde ud af om hun skal veje mere for at hende kropsform er som den skal være..

• #44   4. jul 2011 Mille, det passer ikke at tæven kun må få et kuld hvalpe efter indmønstring. Det ville da være interessant at vide hvor du har det fra. For så er det forkert information der florerer.

• #45   4. jul 2011 Molly: prøv at tage et stå billed fra hver side og stå front billed.. Men tag det i hundens højde, og IKKE foroven... Måske lave et album med de billeder, det er ik umiddelbart til at se ud fra dine billeder om hun mangler noget fylde...

• #46   4. jul 2011 Det må jeg prøve når jeg kommer hjem smiley

• #47   4. jul 2011 Ok

• Samin r
    Samin r Tilmeldt:
    maj 2008

#48   4. jul 2011 Sikke en debat :o)

Hvad er prisforskellen på en med stamtavle og en uden?
    Synes ikke jeg skan se hvad de koster på DSG´s hjemmeside.......

• #49   4. jul 2011 Samin, det varierer lidt fra opdrætter til opdrætter. Hvis du spørger rundt, så er der forskel, men ikke det store. Men der er ingen aftaler om hvad en gårdhund skal koste, og derfor offentliggør man ikke prisen.

Jeg har haft 2 kuld, og det er sjældent jeg er blevet spurgt til prisen før vi skulle skrive kontrakt om køb. Det er skønt at vide at det ikke er prisen der er afgørende. Men jeg tør godt skyde på at de ikke er i nærheden af hvad f.eks. en Chihuahua koster.

• Samin r
    Samin r Tilmeldt:
    maj 2008

#50   4. jul 2011 @ Gitte.Ok, tak, jeg kigger inde på
    www.dansk-svensk-gaardhund.dk/index.php?side=Hvalpe-Parringer
    Så må jeg ringe lidt rundt :o)

• #51   4. jul 2011 Samin, har du gjort op med dig selv hvad du vil med en gårdhund. For de kan rigtig mange ting, og er glade for både lydighed og agility, eller er du interesseret i udstillinger og hvad det kan føre til (avl). Husk at alle hunde er familiehunde, men nogle er måske "kommende" avlsmateriale, og derfor er der opdrættere, der gerne vil følge hvalpen og dens opvækst, for at se om den er egnet i avl. Men det er helt og holdent ens egen interesse man skal købe hund efter.

Jeg kender i øvrigt mere eller mindre alle de kenneler du refererer til i linket, da jeg selv er opdrætter.

Bl.a. har jeg allerede nu fundet den hanhund, som min Beckie skal parres med, når hun engang bliver gammel nok til det, og selvfølgelig avlsgodkendt. Det er en spændende verden at være opdrætter, men man gør det kun fordi man brænder for det. Der er intet at tjene på det, og sådan skal det også være.

Prøv at kig på parringslisten og se hvad mine 2 piger hedder i stambogen (står i deres profil), så kan du selv gætte hvilken kennel jeg kender særlig godt.

• #52   4. jul 2011 Gitte: Jamen det er bare noget jeg har hørt, hmmm, kan simpelthen ikke huske det, måske jeg bare har misforstået noget smiley

• #53   4. jul 2011 Det tror jeg Mille, det er helt OK. Nu er det afklaret, at en tæve godt kan få mere end et kuld hvalpe.

• #54   4. jul 2011 Gitte: gad vide hva kennel du kender særlig godt, hi hi...

Samin: igen vil jeg også anbefale stamtavle... Men glæder mig til at høre hva det bliver til...

Kommentér på:
Dansk/svensk gårdhund

Annonce