{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
979 visninger | Oprettet:

Barf {{forumTopicSubject}}

Hejsa ..

Jeg har overvejet at barfe Taiko .. Men i den forbindelse mangler jeg MEGET viden.

Hvor meget skal en hund på 12 kg. ca. have? smiley
Og hvor meget vil I skyde på, det kommer til at koste?
Når man barfer, hvad skal man så give? Her tænker jeg, hvilket slags kød, er det også grøntsager, ris osv.? Eller ?

Al viden er velkommen smiley

På forhånd tak

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Barf
  • #1   30. jun 2011 http://www.rigtighundemad.dk/

Du kan læse en hel del her... :o)

• #2   30. jun 2011 Wendy Jean: Tak smiley
    Jeg læser på det ..

• #5   30. jun 2011 Hvor meget den skal have kommer an på hundens alder - hvalpe og unghunde skal have højere % af deres vægt daglig end voksne hunde; jeg kender kun til "taksterne" for voksne hunde.

En voksen hund med almindelig energiforbrug (gåture, let træning og leg) 2-3% af den ønskede vægt (er hunden over- eller undervægtig sættes % af den ønskede vægt).

Alt kød kan bruges bare det er råt og hunden vil spise det =)

Grønt og diverse tilskud er efter egen overbevisning, da jeg råfodrede gav jeg intet grønt, kun kød =)

BARF er en bestemt fodermetode inden for råfodring, hvor det er "bestemt" hvor mange % grønt, indmad, kød og ben der skal indgå i det daglige måltid; der er også indlagt fastedage.

Jeg råfodrede, altså jeg gav råt, men ikke efter BARF-metoden.. Hvis du forstår =)

Min overbevisning er, at jo flere kødtyper du kan komme afsted med at fodre hunden med - desto bedre er den dækket ind med vitaminer, mineraler og hvad der ellers er af gode sager i kødet =)

Indmad (nyre, lever) skal de ikke have så meget af som reelt kød og "lette ben" som ribben, hals, hale - rørknogler (de bærende) er hyggeben og gives (af mig i hvert fald) på "fastedagene" for at hunden alligevel fik lidt i maven den dag =)

Du kan læse 100 forskellige sider om råfodring, det eneste jeg kan rådgive dig til er at finde 1 person der kan hjælpe dig med alle dine spørgsmål.. En person der fodrer efter en metode du tror på er rigtig (med/uden grønt? Med/uden tilskud? med/uden faste?) =)

Svine- lever, hjerte, ribben og haler
    Kyllingehjerter, hele kyllinger, store lår
    Kalkun- halse og lår
    Andelår og hele ænder
    Hestekød fra halal (i store stykker) og ben ved siden af
    Fasan
    Due
    Ørred
    Hestemakrel
    Laks
    Oksehaler, okseben, okseribben
    Rådyr, lam, ged - når kæresten havde været på jagt eller jeg fandt et dyr til slagt =)

Der er mange flere ting man kan give, men kaoz er ret kræsen og spiser ikke rensdyr, kanin, alt hvad der er hakket, fladfisk, rå kallun, grøntsager og meget mere =)

• #6   30. jun 2011 Nina: Mange tak smiley
    Se, der kom mange nye oplysninger . At fodre råt troede jeg bare var BARF, hehe smiley
    Dvs. du kørte ikke efter faste skemaer osv.?
    Jeg har læst om BARF og må sige, at det virker ret besværligt for mig, hehe ..
    Fodrede du "bare" med råt kød, uden at tænke over sammensætning af vitaminer, mineraler osv.?

• #7   30. jun 2011 Jeg købte stort ind, pakkede i portionsposer (1 pose om dagen) og derefter i ugeposer - så fik han både fisk, indmad, vildt og "almindeligt" kød på en uge og jeg skulle ikke bekymre mig om, om der var nok fisk i forhold til feks vildt; det passede i ugeposerne (købte selvfølgelig ind efter det) og det var så dejlig nemt =)

Jeg tog så 1 dag ud pr 12 uger til at købe ind, skære ud, veje af, pakke og gøre ved, fyldte fryseren og havde til ca 3 mdr =)

• #8   30. jun 2011 http://hundegalleri.dk/alb_vis.aspx?albumid=23771

billeder 3-10 er fra dengang, jeg skulle vise Jeanette hvordan mit system fungerede =)

• #9   30. jun 2011 Nina: Nu bor jeg i en 2værelses lejlighed, med MEGET lidt fryseplads, så hvis vi skal råfodre så bliver der købt ind til en uge af gangen .. Mere er her ikke plads til ;o)
    og når man kun kan købe så lidt ind, så tænker jeg også at det bliver en stor udgift?
    Gid jeg havde en kæmpe fryser smiley

• #10   30. jun 2011 Og for at "komme omkring" dilemmaet med at indmad ikke skal udgøre så stor en del af kosten fik han det kun hveranden uge og satte kryds med sprittush på de poser der var indmad i =)

Kaoz´ livret er rå lever, så jeg kunne ikke give ½ lever og noget andet for resten, han sorterede bare ; )

• #11   30. jun 2011 Ja det bliver dyrre jo mindre portioner du køber naturligvis..

Indtil du får en større fryser/plads til en kan du give rå snacks for at forkæle hunden =)

Jeg ved ikke hvilket tørkost du bruger eller hvor mange gange om dagen du fodrer - der skal gerne gå 24 timer fra tørkost til råt fordi hunden er længere tid om at fordøje tørkosten, og gives det rå kort efter kan der dannes "kø" i tarmen, og det kan udvikle sig til betændelse og andre ubehageligheder..

Koen får mad 1 gang daglig, om det er morgen, middag, aften eller kl 4 om natten tager vi ikke så højtideligt - han får mad efter hvordan det passer ind i mine gøremål og efter hvor sulten han virker til at være..

På varme dage spiser han helst først kl 23, og det får han så lov til =)

Når jeg fodrer på den måde kan jeg sagtens give ham rå dage, jeg kan bare give tørkosten mandag morgen og 2 kyllingelår tirsdag aften =)

• #12   30. jun 2011 Nina: Okay, så du kombinerer det?
    For jeg fik at vide, at jeg på ingen måde måtte kombinerer det, det ville maven ikke have godt af :s
    'Jeg startede nemlig med at tænke på, at jeg "bare" ville give ham nogle ben .. han har nemlig begyndende tandsten, og det ville jeg meget gerne forebygge lidt med rå ben smiley

Lige nu får han mad to gange om dage, morgen og aften .

• #13   30. jun 2011 Jeg har råfodret helt - altså kun kød, ingen tørkost..

Men koens tænder blev slidte og jeg stioppede mens de stadig "var til at redde".. Intet i vejen med råt, bare min hunds tænder der er svagelige åbenbart =)

Nu får han tørkost - og råt som snack engang imellem.. Måske 1 gang i ugen eller hver 14. dag, kommer lidt an på hvad jeg lige falder over =)

Han fik fisk igår og kylling i sidste uge (ikke altid vores uge går fra mandags til søndag *GG*), for et par uger siden ryddede min veninde op i fryseren og han fik råt i 4 dage, andelår, mørbrad, koteletter og oksesmåstykker *mmnn*

Kaoz kan godt tåle det, hans afføring bliver ikke sær af at få råt i en periode, han optager det bare og ud kommer en eller 2 fine pølser der er faste og pæne (hvis man da kan kalde hundelort pænt ; ) )

Tørkosten fungerer han også fint på, der er en smule mere afføring end med det rå, men det er ventet og ikke voldsomme mængder - stadig faste og pæne =)

Giver du meget ben får hunden hård mave og pølserne er hvide og støvede, indmad giver "blodmave" - ud kommer "sort slim", det er blodet hunden ikke optager.

Men alt andet kød-afføring ligner det med tørkost, bare en smule mindre =)

• #14   30. jun 2011 Nina: Okay, dvs. hvis jeg køber et eller andet råt ben f.eks., så skal jeg "bare" sørge for han ikke har fået tørkost i ca. 24 timer inden?

• #15   30. jun 2011 De rå ben (rørknogler / hyggeben) kan gives som snack når du vil.. Der er jo ikke meget kød på, så det kan ikke kaldes et måltid =)

Men køber du kyllingevinger, ribben, svinehaler og serverer dem som et måltid (alt efter hvor stor hunden er jo), så skal tørkosten være ude af/næsten ude af systemet så der ikke opstår bøvl med fordøjelsen =)

• #16   30. jun 2011 Nina: Super .. Så er der jo ingen problemer i at købe ben som snack, det skulle bare være som ekstra ting nemlig smiley

• #17   30. jun 2011 Og for lige at være helt sikker ..
    Når det er råt, splindres de ikke vel?
    Så jeg behøver ikke være nervøs når han æder HELE lortet ;o)

Jeg regner med at gå til en slagter og købe ben nemlig smiley

• #18   30. jun 2011 Rørknogler splintrer HVID hunden kan få det tygget i stykker, også når de er rå... det er noget med sammensætningen og hårdheden..

Men holder du øje med at hunden bare gnaver/rasper benet er der ingen ko på isen =)

• #19   30. jun 2011 Nina: Dvs. han må "kun" gnaske på benet og ikke spise dem?
    Jeg vil hellere være sikker end at have en halvdød hund smiley

• #20   30. jun 2011 Han kan højst sandsynligt ikke spise knoglen, det er virkelig hårdt (også derfor de splintrer)..

Det er ligesom de marvben man køber med fyld, kan han tygge dem i stykker?

• #21   30. jun 2011 Jeg startede med at købe et godt tør foder der kan fungere med Barf (jeg brugte Gourmix) og så fik min pige barf 2 til 3 gange om ugen. Det fungerede rigtigt godt.
    Der fik hun så lidt forskelligt, jeg endte dog med at gå helt over på barf da den lille dame nægtede at spidse sit tørkost.

Akita vejer 12 kg hun er meget aktiv og får ca 2½ til 3 % af sin kropsvægt.
    Jeg køber ok pænt stort ind men jeg fodre hende nu på rent barf for alt imellem 4 til 10 kr om dagen alt efter om jeg syntes at hun sklal have lidt ekstra godt en dag.

Kommentér på:
Barf

Annonce