{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.327 visninger | Oprettet:

Fordel ved at have en udstationeringshund? {{forumTopicSubject}}

Sidder og kigger på en hund der søger en udstationeringsfamilie. Nu har jeg så læst om hvordan og hvorledes det forgår, hvem der bærer udgifter, hvilke forpligtelser der er, osv, og jeg kan sagtens se fordelen ved udstationering fra ejerens side, men har lidt svært ved at se det fra den anden side, så vil I ikke lige hjælpen mig :o)

Hvad er fordel ved at have en udstationeringshund - bortset fra at enden med at få en hund uden at have betalt for den?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fordel ved at have en udstationeringshund?
  • #1   14. jun 2011 fordelen for mig er at jeg
    -får en gratis hund
    -får en færdig sundhedstjekket hund
    -får en hund der har en god kvalitet avlsmæssigt
    -at jeg lære voldsomt meget af opdrætter omkring det at avle, og jeg har altid opdrætter i baghånden.
    - jeg kan få hjælp til at finde han hund hvis jeg selv vil have et kuld på hende.

• #3   14. jun 2011 Efter selv at have haft en " dele" hund, vil jeg sige intet , andet end at få en gratis hund.. Jeg gør det aldrig igen.. På en eller anden måde var det ikke min hund. Det skal så lige siges at ALLE udgifter blev delt undtagen maden, så jeg kan ikke klage.

• #5   14. jun 2011 jeg har ingen prøblem med at føle at det ikke er min hund... ronja er min hund og det kan og skal de ikke ændre ved... og hun blir her uanset hvad... nu er jeg så gode venner med opdrætter det gør det nok os lidt nemmere.

• #6   14. jun 2011 Jeg var/ er så også gode veninder med opdrætter og har også en anden hund fra opdrætter, så der var ikke noget overhoved at sætte en finger på..

• #7   14. jun 2011 Thomsen er udstationeret, vi får trimning billigere, billigere foder. Om han skal parres eller udstilles ved jeg ikke, selvom opdrætter har retten til det.

Der er ikke på noget tidspunkt, jeg føler at Thomsen ikke er min.

• #8   14. jun 2011 Fordelen for opdrætteren er at han/hun ikke selv skal passe hunden i dagligdagen, da det kan være svært med mange hunde.

• #9   14. jun 2011 Interessant!

Det er nu ikke fordi jeg er interesseret i at få endnu en hund - hverken udstationeringshund eller egen hund, men jeg blev bare lidt nysgerrig og kunne ikke umiddelbart se fordelen.

Tak for jeres meninger :o)

• #10   14. jun 2011 Jeg har selv 2 udstationeringshunde
    No-Ma, tæve, hvor opdrætter fik et kuld på hende og hun derefter var min.
    Der var fordelen for mig at jeg fik fornøjelsen af at have et kuld hvalpe på hende herhjemme uden at skulle bekymre mig om udgifter og salg af hvalpe. Da de var 8 uger hentede opdrætteren dem hjem.

Desse, han, hvor opdrætter har avlsret. Hun kan parre gratis med ham.
    Her har jeg kun den fordel at jeg ikke skulle betale ham og så glæden ved at der er kommet et kuld efter ham.

Derudover har jeg som opdrætter selv en tæve udstationeret.
    Der er det en fordel for mig at jeg kan avle videre på mit eget opdræt selv om jeg ikke har mulighed for at beholde noget herhjemme. Hun skal så have hvalpene her hos mig fordi ejerne ikke selv har mod på at have hvalpe.

• #12   15. jun 2011 Personligt ville jeg aldrig have en hund udstationeringshund boende - Ville slet ikke betragte den som MIN HELT EGEN.
    ....Og det er det jo i bund og grund heller ikke, det ér jo en dele hund (ihvertfad indtil opdrætter ikke har mere at bruge den til og man overtage den helt).

• #13   15. jun 2011 Ann- Sophie.. Enig..Jeg kan da godt forstå at man kan føle sig priviligeret, udvalgt, som en opdrætter jeg kender får sine hvalpekøbere til at føle med div. kontrakter, men man er jo ikke andet end en plejefamilie til opdrætterens hund..
    Vores Louis bor i dag hos en " plejefamilie".. Da de hentede ham, fik de ordre på at hvis de fik fornemmelsen af at det ikke var deres hund, så ejerskiftede vi ham med det samme.. Årsagen til at jeg har beholdt ejerskabet over ham er at der ikke skal laves hvalpe med ham uden min samtygge.. Jesper betragter Louis som sin hund.. Louis er ikke udstillet siden og vælger vi en dag at udstille ham, bliver det med Jesper på sidelinien.. Louis har en ny familie som han er rigtig glad for, og jeg vil ikke bryde mig om at hente ham til noget som helst...

• #14   15. jun 2011 der bliver jo skrevet kontrakt, så hunden vil jo aldrig blive andre end værtens - jeg udstationere og i det øjeblik værten henter hunden, så tænker jeg udelukkende på hunden, som værende værtens og ikke min. Når jeg logger på Hundeweb, så tager jeg migselv i at blive overrasket over at netop den hund, står som min hund:-)

Dem jeg har udstationeret hos, har haft forskellige grunde til at gøre det.

Et par stykker har bare syntes at det kunne være spændende at være med til at deres hund fik hvalpe, uden at de selv stod med ansvaret.

Andre vil gerne lære mere om opdræt og synes det er super at kunne følge med i de to første kuld, og så overtage en klar avlstæve, efter linier som opdrætteren har fundet så gode at vedkommer ønskede selv at beholde den. Husk på at ved at få en udstationeringhund, får du den hund som opdrætter selv havde ønsket, hvis der havde været plads til den... det er ikke en dårlig start på evt at begynde på at opdrætte og så er der altid hjælp at hente

• #15   15. jun 2011 Marianne: det er super trist hvis værten ikke føler at hunden er deres, for det er den jo... kontrakten betyder at opdrætteren aldrig kan hente hunden, så længe kontrakten opfyldes. Vi får da også lavet sådan hos DHR at det er værten de har telefonnummer og adresse på - det hjælper jo ikke at det er mig de ringer til. Det samme med forsikring osv - det er også i værtens navn.
    De melder endda også til udstilling i specialklubben i eget navn osv smiley

• #16   15. jun 2011 Marianne: man er bestemt ikke plejefamilie til hunden - læs lige kontrakten fra DKK ... hunden er deres - at ejerskabet står i opdrætterens navn er af praktiske grunde og ikke juridiske

• #17   15. jun 2011 Susanne.. Vi er enige og jeg kunne alt med den hund jeg fik udstationeret.. Ingen problemer, men et lille sted i mig viste jeg at det ikke var min hund... Når hunden vandt på udstillingen; var det os eller hende , der skulle glæde sig mest osv osv...
    Hvis jeg stillede Louis i morgen på en udstilling; var det også mig der ville være mest stolt hvis han vandt, det er noget jeg ved skyldes mit valg af hund.. Jesper vinder en masse i vandet, det glæde ham og ikke mig, da det er hans fortjeneste at Louis er blevet så god

• #18   15. jun 2011 Nu kalder jeg det bare plejefamilie ;o)

• #19   15. jun 2011 Marianne: så er jeg da glad for at jeg har udvalgt værter som ikke føler det på din måde... det er dem det er vinder, hvis det går godt med deres hund og ikke jeg, men jeg er opdrætteren og glæder mig på lige fod med de hunde jeg har solgt.
    Har også udstationeret hos en jurist og han har aldrig omtalt hunden som andet end sin og aldrig følt sig som en plejefamilie - kontrakten er sådan at hunden tilhøre værten, men at selve underskriftstidspunktet er bare udskudt

• #20   15. jun 2011 Jeg skriver jo også at det er min følelse og hunden som blev udstationeret hos mig valgte jeg selv og alle udgifter blev delt, også dyrlægeregninger, forsikringer.. Jeg har et nært forhold til alle mine opdrættere, så der er skam intet at komme efter... Det er min min min holdning....

Hvor mange kuld regner du egentlig med at man kan trække på en af dine tæver ?
    Køre lige min vej i et par timer, vender tilbage senere

• #21   15. jun 2011 det er også det jeg svare på ... jeg synes det er trist for dig, at du havde den følelse - ikke rart for dig og vel heller ikke opdrætteren. Det for jeg taler meget med evt interesseret, som jeg er sikker på at de har gennemtænkt hvad de går ind til.

Hvad mener du med antal kuld? jeg har ret til 2 kuld, hvis det er det du mener.

• #22   15. jun 2011 Susanne... Tror ikke opdrætteren ved at jeg/ vi havde det sådan.. Nu blev hunden syg og aflivet, så det var ikke noget der varede flere år.. Du behøves skam ikke have ondt af mig ;o) Jeg gør det bare aldrig mere og så er den ikke længere..
    Nu er vi selv udstillere, og det er et stort plus i min race, så vi er selv 1 vælgere til vores hunde.. Der er vist kun 1 opdrætter der udstationerer tæver mhp avl,.. Så det er slet ikke noget vi oplever hos os...

• #23   15. jun 2011 Hov glemte, ja du trækker 2 kuld, hvor mange kuld plejer I at trække på en tæve ?

• #24   15. jun 2011 Der skal en HELT bestemt årsag til jeg vile lave sådan en ordning.
    Og det var ikke for at kunne trække kuld på den pågældende hund men derimod med at hjælpe en rigtig god køber/ejer til at få en hund.

De gange jeg har "udstationeret" en hvalp har det været en aftale at de betaler for hunden når den er blevet avlsgodkendt - og ikke en disse oveni.

Jeg opdrætter ikke for en sideløbende indtægt, men fordi jeg syntes det er interesandt og min helt store lidenskab og hobby.

• #25   15. jun 2011 Marianne:Jeg synes nu det var synd for dig at du havde den oplevelse smiley

Jeg forstå ikke det med at fordi i udstiller, at så har i førstevalg...

Ang antal kuld, så kommer det jo an på rigtig mange ting - en tæve får mellem 0 og 5 kuld, alt efter rigtig mange ting

• #26   15. jun 2011 5 kuld ?? Vildt, hos os ser vi normalt mellem 2 og 3 kuld og ikke flere...
    .......At opdrætterne ikke som sådan holder det bedste tilbage til dem selv, hvis de ved at man vil udstille.. Der kan man så lave en aftale om at opdrætteren kan få en hvalp efter en parring eller lign..

• #27   15. jun 2011 Kan egentlig ikke se fordelen af at kunne trække 2 kuld.. Hvad skal man som opdrætter med så mange hvalpe, man kan da kun bruge en hund..

• #28   15. jun 2011 Marianne: nu vil du jo bare forarges... jeg skriver mellem 0 og 5... hvis en tæve får 5 kuld, hvilket er de færreste, så er det fordi det er forsvarligt og tævens kondi er til det og hendes hvalpes kvalitet er gode.

Vi sælger bestemt også de gode hvalpe til køber vi ved vil udstille - men nye får ikke bare den bedste hvalp. Men der er noget du har misforstået - den bedste hund til udstilling, behøver ikke være den bedste i avl - så det to ting hænger ikke nødvendigvis sammen.

Jeg forstår ikke dit sidste indlæg

• #29   15. jun 2011 Jeg undres jo bare over op til 5 kuld, når jeg ved hvor mange man normalt trækker indenfor min egen race.. At nogen her, trækker 4 kuld, har så en speciel årsag og ikke " noget ,man planlægger"
    Når man så som opdrætter selv tager de 2 af kuldene, så kan man som udstationeringsfamilie opleve ikke at få et eneste kuld..
    At man som opdrætter kan trække 2 kuld på en tæve man har udstationeret.. Som jeg skriver i min race, er dette ikke normalt, og hvorfor skal man egentlig have lov til det.. Lad os sige at der kommer 6 hvalpe, opdrætteren skal vel kun have en, og hvem får så pengene for resten der bliver solgt ? For opdrætteren har den eneste udgift været avlsgodkendelsen og ikke mere.. Men igen, hos os oplever vi aftaler og 1 hvalp fra et afkom og ikke mere....

• #30   15. jun 2011 Omkring udstilling kontra avl, enig, men det er sjældent i newf- verden at hundene ikke deltager i begge ting.. Når man tager en hvalp fra som 8- 10 uger, er det jo også eksteriøret man kikker på... så et eller andet sted vil det være den samme hund på det tidspunkt,..

• #31   15. jun 2011 Marianne; hvis jeres race kun kan klare 2 kuld, så står det dælme trist til. Det er bestemt heller ikke mange boxer der får 5 kuld, men skulle opdrætteren have lyst til det og tævens fysiske for er i top, så kan jeg ikke se problemet og det kan DKK jo heller ikke.

Som opdrætter har jeg da flere udgifter end at give en gratis hund væk - har du nogensinde lavet et kuld hvalpe og ved hvad det medføre sig at udgifter? Desuden så er det jo ikke bare at avlsgodkende en tæve... det er jo udstilling, avlskåring, HD,AD og 2 gange spondylose, hvor den ene skal sendes til tysk vurdering. Tæven køres også til tyskalnd for at blive hjertescannet.
    Desuden så tager opdrætteren også en risiko for at vedkommen aldrig får en hvalp ud af det og derfor bare har givet en hund væk. Jeg kan virkelig ikke se at 2 kuld er et problem og slet ikke når vi har en race der ikke lider af dårlig fysik. Jeg har selv født 5 børn og kan ikke se hvad det stor problem er... nu skal vi passe på at vi ikke får tutte nuttet det hele så meget, at det mindste man bruge sine hunde, så er men en grådig opdrætter.
    Jeg vælger også 2 kuld fordi jeg ønsker 2 forskellige kombinationer efter den samme tæve - det har en fordel i fremtidig avlsarbejde

• #32   15. jun 2011 Jeg har haft en delehund (pensioneret) så hun skulle ikke bruges i avl og udstilling mere, men hun var stadig ikke min 100% - og den følelse havde jeg konstant inden i. Da jeg skulle have ny hund blev jeg også tilbudt endnu en delehund, nu hvor den skulle udstilles og sådan - men takkede nej. Selvom der er mange fordele i det for mig økonomisk, så forsvinder følelsen af at hunden ikke er min aldrig helt.

Kan sagtens se det positive i udstationering både for opdrætter og værtsfamilie - hvis man har gjort op med sig selv at hunden måske skal væk fra en i en periode (til udstilling, til parring, til at skulle føde)
    Det ville jeg ikke kunne håndtere smiley

• #33   15. jun 2011 "udstilling, avlskåring, HD,AD og 2 gange spondylose, hvor den ene skal sendes til tysk vurdering. Tæven køres også til tyskalnd for at blive hjertescannet"

Hvem betaler for det? Opdrætter eller vært?

• #34   15. jun 2011 Af de 3 tæver jeg pt har afviklet, der har kun den ene vært ønsket at opdrætte på tæven og det et enkelt kuld. De andre to værter har ikke ønsket at stå med det ansvar, men har være rigtig glade for at kunne være med hos mig.

Hvis jeg kun har et kuld, så er der rigtig mange ting der kan gøre at jeg ikke kan få en hvalp derefter - jeg er kun interesseret i en tæve og ikke en han. Første kuld på min DdB udstationeringtæve, gav kun 2 hvalpe - parringen var langt ned i frankrig og ud over alle de udgifter dertil, så kostede selve parringen 1000 Euro - der kom som sagt kun to hvalpe og pga det, så gik fødslen ikke i gang selv og det blev et kejsersnit... den ene hvalp viste sig at være syg, så der var kun en hvalp tilbage og tro mig, det dækker på ingen måde alle de udgifter det havde været indtil da. Skulle jeg så bare have sagt farvel og tak?

en boxertæve fik kun hanhvalpe i første kuld - 3 stk... hmm, så ingen tæver jeg kunne føre generne vidre med... heller ikke fedt.

• #35   15. jun 2011 Fætter: det gør jeg da selvfølgelig... det er jo mig der ønsker at bruge hunden i avl og falder den på en af punkterne, så er det jo bare surt for mig... de har stadig deres hund

• #36   15. jun 2011 Okay - det er så okay i min verden smiley

• #37   15. jun 2011 hi hi karin dem skal platugler da betale... det skam ikke en gavebod....

ej jeg er virkelig glad for min udstationering, jeg kan se det er en win-win for begge parter....

• #38   15. jun 2011 Susanne.. Det har ikke noget med hundens fysiske tilstand at gøre, men om man gør det eller ej.. Derfor synes jeg også det er meget at trække 2 kuld.. Hos os laver man nærmest kun hvalpe for at få noget selv og derfor bliver der ikke trukket så mange hos den enkelte tæve. Nu har jeg selv hanner der bliver brugt til avl, så jeg ved alt om hvad det koster at lave og have hvalpe.. Jeg er skam med på sidelinien hver eneste gang.. Lige pt, har jeg 6 børnebørn på en uge liggende i Jylland.. Tæven døde og 6 af de 12 hvalpe der var i hende.. Så alt kendes ....
    Nu er der jo også forskel fra race til race mht. udgifter før tæven er klar til avl, men denne udgift har man jo kun 1 gang. Det er jo frit for om man som familie vil have en hund udstationeret, men fordelene ligger kun hos opdrætter som jeg ser det..

• #39   15. jun 2011 Susanne,... At tingene ikke lykkes som planlagt er også den risiko du løber på dine tæver hjemme hos dig selv , hvor du har samtlige udgifter...

• #40   15. jun 2011 det er da en fordel for mig at få en hund gratis. 10.000, + den blir tjekket for HD+AD+spondylose (både som 12 og 24 måneder)+hjertescannet. og den blir avlskåret.... jeg skal så til gengæld undvære hende 2 gange 8 uger, men det ser jeg ikke som det store problem, i forhold til alt det jeg lære om opdræt og om racen

• #41   15. jun 2011 Patricia.. Det skriver jeg også i starten, at man får en hund gratis... Hunden bliver vel kun undersøgt med div. ting, hvis den skal bruges i avlen ? og hvis man ikke selv skal have et kuld hvalpe på hunden er det vel egentlig lige meget ( ved selvfølgelig godt at opdrætteren gerne vil vide osv osv )

• #42   15. jun 2011 nej den får undersøgelserne uanset... HD+AD+spondylose+hjerte blir taget ved 12 måneder, og selvfølgelig hvis den har HD-D og 4 i spondylose skal den ikke bruges. men så ved man so ejer det...

for mig er det os interrasant at vide hvordan sundhed er i forhold til min træning, jeg laver c-arbejde med mine, og hvis de har dårlige hofter eller spondylose er det udelukket.

• #43   15. jun 2011 måske et dumt spørgsmål, men hvis msn car interesseret i at få en udstationeret hund af en bestemt race, hvor skulle man spå lede henne? på specialklubbens hjemmeside, dkk's hjemmeside eller?

• #44   15. jun 2011 Stephanie AKA Tildes mor .... Normalt er vel at man kikker efter hvalp og finder en opdrætter man godt kunne tænke sig en hvalp fra og så evt. høre om de er interesseret i at udstationere en hund.. Man skal ikke være ukritisk hverken som opdrætter eller " familie"

• #45   15. jun 2011 okay.. Ville jo faktisk gerne udstille osv, men vores lille tøs har vist sig at være lidt af en mandagsmodel, så hun dur ikke og nur er jeg desværre blevet lidt bidt af det, men har altså ikke lige råd til hund nr to pt.
    Så tænktebare at det måske kunne være en mulighed:
    avleren vil gerne have sin tæve udstillet og avlsgodkendt osv, og jeg vi gerne udstille og lærer mere omkring avl og reglerne herom

• #46   15. jun 2011 Jeg tror der kan tales både for og imod i en uendelighed.
    I bund og grund handler det om hvad man føler selv både som opdrætter og som den der har udstationerings hunden.

Det kan vel i grunden ikke diskuteres?

• #47   15. jun 2011 fætter karin enig... enten kan man li det eller ikke.

• #48   15. jun 2011 Karin... Enig , det er en " smagssag" men kan jo godt debateres for at vende fordele og ulemper for begge parter ...
    Fornemmer i min race at når ordet kontrakter og aftaler kommer på tale, så ser flere rødt ;o)

• #49   15. jun 2011 Klart Marianne - og man kan jo altid lære noget smiley

Mht kontrakter - jeg har skrevet 2 i hele mit liv - 1 da jeg blev gift og en på en hvalp med overbid ;))

• #50   15. jun 2011 Marianne: selvfølgelig løber jeg de risiko ved mine hjemmetæver, men der har jeg jo stadig muligheden for at prøve en gang mere.... det har jeg ikke hvis jeg skulle bruge din model og kun få et kuld.
    Vi laver bestemt ikke kun hvalpe for at få en selv... hvad så med alle de andre hvalpe i kuldet ?? vi laver bestemt også hvalpe for at kunne glæde boxer-elskende familier med en god, sund og smuk boxer - i ind og udland. Hvis alle opdrætter bare lavede et kuld på en tæve og de kun havde hjemmetæver, så ville der blive stor mangle på boxer.
    Med det arbejde vi ligger i hver hvalp, som bliver en kommende avlstæve, så vil det i min verden være synd og skam at hun kun blev parret med en han og dermed kun efterlod sig en kombination i denne verden.

• #51   15. jun 2011 Fætter: helt enig... og derfor er det også så vildt vigtigt at man som opdrætter for sorteret dem fra der bare tænkger GRATIS hund som det eneste - det er intet galt i at det passer godt ind i ens pt økonomi at hunden er gratis, men det skal ikke være grundlaget for at vælge denne løsning og slet ikke grundlaget for valg af race.

For de rette værter og opdrætter er dette en super løsning - at det ikke er det for alle, gør det jo ikke forkert.
    Jeg gør rigtig meget ud af, at finde de helt rigtige - pt har jeg gjort det 5 gange og endnu intet negativt oplevet og heller ikke i tilbagemeldning fra værterne - tvært imod.
    Det er jo ikke bare sådan at det eneste kontakt der er til værten er når der er løbetid.... vi står jo til rådighed med stort og småt og for dem har det været en stor oplevelse at se deres tæve drægtig og se hvalpene osv. også selv om de slet ingen intentioner selv har om at få hvalpe senere. Fra 2 værter har jeg enda fået tilbudet om et ekstra kuld - som jeg dog ikke har taget imod.

• #52   15. jun 2011 Undskyld for OT og skal siges jeg ikke har nærlæst alle indlæg, men har tænkt sådan på om ikke det er forvirrende for tæven at bo et sted og så pludselig skal bo et andet sted med andre hunde i 8-10 uger for at have hvalpe? Eller sørger man for at ses så ofte, at hunden er tryg ved omgivelserne og beboerne?

• #53   15. jun 2011 Jeg skriver ikke at der kun bliver lavet et kuld hos hver tæve.. jeg skriver at opdrætterne laver hvalpe for at kunne beholde en selv... Albert har lavet 6 kuld og jeg mener at alle opdrætterne selv har holdt en hvalp efter ham.. Vi har så selv Asger og ved den kombination var det planen at opdrætteren også her ville have beholdt en tæve.. De endte så med at sende en til USA , hvor de så vied at de vil kunne få noget efter...

• #54   15. jun 2011 Tjekkede lige, ja alle har et afkom efter ham.. I dag er hans datter fra første parring avlstæve hos en opdrætter og har lavet oldebørn til mig :o)))

• #55   15. jun 2011 Marianne: jeg kan da ikke nå nogen steder overhovedet, hvis jeg kun skal lave et kuld hver 3-4 år, når jeg ønsker en ny hund... så kommer jeg ingen vejne som opdrætter og udstiller. Jeg ønsker jo netop også at lave hvalpe til andre, der dele samme pasion som jeg gør - det er en stor del at vores hverdag og næsten alle vores venner og bekendte er folk der har med boxer at gøre....

• #56   15. jun 2011 tillykke med oldebørnene smiley

• #57   15. jun 2011 Jeg kunne godt finde på at få en udstationeringshund hjem..
    Især fordi jeg gerne vil lære meget mere om opdræt, da jeg har en lille drøm om at starte et seriøst opdræt op på et tidspunkt..

Det eneste krav fra min side er at det skal være en tæve (Kato kan ikke med hanhunde) og ja JEG skal have Kato fixet på den ene eller den anden måde hvis det skulle komme på tale at få en udstationeringshund hjem..

Og ja så selvfølgelig racen, ser helst at det er en Lhasa Apso tæve, da det er den race jeg gerne vil starte opdræt op med..

• #58   15. jun 2011 Takker... Det er jo også det som gør sig gældende at det er forskelligt med racerne.. De sidste par år er der næsten ikke blevet lavet nogle newfoundlændere andet end fra en opdrætter, som slet ikke skal bruges i dette eksempel ;o)

• #59   15. jun 2011 Kigger faktisk meget rundt efter udstationeringshunde, da det er noget jeg meget gerne vil.. Der er bare ikke så mange kuld hos Lhasa Apso'erne

• #60   15. jun 2011 Marianne: ved boxer bliver der ca født 230 DKK hvalpe om året .... så det er slet ikke nok at opdrætter bare laver et kuld hvert 3-4 år smiley

• #62   16. jun 2011 Susanne.. Så bliver der faktisk lavet lidt flere newfoundlændere, men det er en opdrætter der laver de fleste, men hende nævner vi ikke ;o)) For så stejler jeg endnu mere over aftaler og kontrakter og om hvor mange kuld der kan laves ....
    Palle... Nu er det vist meget sjældent at der kommer 2-3 hvalpe i min eller Susannes race... Der vil jo altid være situationer som gør " hvad vi plejer " anderledes...

• #63   16. jun 2011 Tjaaaa - kommer det 9-10 stk i hvert kuld er 3 kuld vist rigeligt fra den tæve...

• #64   16. jun 2011 Marianne: det er bestemt ikke så sjældent at der komme 2-3 hvalpe i vores race. Hos boxer giver bestemte kombinationer hvide hvalpe og nogle opdrætter ønsker ikke at lade dem leve(ikke en diskution vi skal tage her) og så er der ikke så mange tilbage.

Vores gamle tæver, er min kærestes og hun har haft 5 kuld og er stadig i super form - er lige blevet VDH veteran champion og dommerne der har dømt hende, gjorde store øjne over at hun har haft 5 kuld og stadig er i top form. hun har haft et stort kuld - tror der var 7 levende hvalpe - men resten var små kuld, 1 kuld med 1 hvalp og 3 kuld med 2 hvalpe i - så hun har ialt opfostret 14 hvalpe i de 5 kuld og så har jeg intet problem med antallet af kuld.

Palle: tak for de pæne ord smiley vi kan rigtig godt lide at hjælpe andre igang og bruger gerne meget tid på det...

• #65   16. jun 2011 Fætter: det sker ikke så ofte at vi får de store kuld - mit største er et kuld med 7 hvalpe - det mindste 3 stk. Min sidste udstationeringstæve fik 3 og 4 levende hvalpe, så det kan man ikke sige, skulle være grunden til at værten ikke skulle tage et kuld også - men det har de intet ønske om at gøre.

• #66   16. jun 2011 Jeg har min Berner udstationeret hos mig, af den grund at jeg gerne ville prøve en race med lidt mere gang i, uden den skulle være alt for forskellig fra newfen, og opdrætteren manglede en udstationerings-familie til en tæve-hvalp, og hun foreslog så en udstationering...

Jeg betaler foder, de udstillinger jeg gerne vil på og selvrisikoen på dyrlægeregninger.

Ejerskabet overgår til mig, hvis tæven ikke godkendes til avl, opdrætter ikke ønsker at avle på tæven eller efter opdrætter har lavet max 2 kuld på tæven.

I starten følte jeg lidt at det ikke var min hund, men den følelse er jeg helt ovre nu, jeg glæder mig så over den store hjælp og støtte jeg har, ved at have en tæt kontakt til opdrætter smiley

Så jeg gjorde det af følgende grunde:
    - Den tætte kontakt til opdrætter
    - Få en hund af go kvalitet
    - Økonomien

• #67   16. jun 2011 Hoffi: kan se at du har din berner fra Pia... ingen tvivl om at der bliver du fulgt hele vejen og mere til smiley

Vil lige sige, at jeg pt ikke har taget mere end 2 kuld på de tæver jeg har brugt i avl (hverken egne eller udstationeret)og kun en vært har et ønske om at lave et kuld selv... så jeg driger ikke rovdrift på mine tæver smiley

• #68   16. jun 2011 Hvordan kan det være at I tager en drægtig tæve hjem for at føde ?
    Er det ikke stressende for tæven eller hvordan har i oplevet det, og hvad med den flok I allerede har ?

• #69   16. jun 2011 platugler : Ja, du ka tro vi bliver fulgt og støttet alt det vi har brug for smiley

Udstationering er helt igennem en vidunderlig løsning for os smiley

*Søndag *: Vores Iluna vil ikke blive stresset af at blive flyttet, vi kommer jævnligt hos opdrætter, hun kender de andre hunde og skal vi noget bliver hun passet hos dem. Og desuden så kommer resten af opdrætters hunde ikke i nærheden af tæven og hvalpene mens hun ligger med små hvalpe + vi må flytte med vores tæve ind hos opdrætter smiley

• #71   16. jun 2011 Det var dælme ikke mange i hvert kuld?
    I må da have problemer med fertiliteten?

Det fænomen ser vi hos andre opdrættere især i de Amerikanske linier. De og de får konstant få hvalpe hvor vi andre der undgår disse liner får 8-10 gns.

• #72   16. jun 2011 Fætter: hvis det ikke at få 10 i hver kuld er problemer så ja... men ellers så har vi ikke... vi har hør drægtighedsprocen og i de fleste kuld ligger der 5-8 hvalpe og det er vi mere end tilfredse med - så kan det jo ske at nogle hvalpe ikke klare den og så bliver kuldene mindre - det antal hvalpe jeg nævner er de levende hvalpe som tæven opfostre og ikke hvor mange der faktisk er blevet født.
    For os er 10 hvalpe slet ikke ønskværdig og slet ikke for en førstegangsmor

• #73   16. jun 2011 Ok. Men nu bestemmer vi så ikke hvor mange en 1. gangs fødende får smiley

Hvor stor dødelighed har I et kuld gn snitlig?
    Det er de hvide I "fjerner" ikke?

• #74   16. jun 2011 Måske I skulle lave jeres egen opdrætter tråd ?

• #75   16. jun 2011 Hvorfor?

• #76   16. jun 2011 Fordi tråden omhandler hvad fordelen er ved at have en udstationeringshund og ikke om hvor mange kuld en tæve må få før det er ok. Kan bare ikke se hvad det gavner tråden. I kan jo tage den over en pb så ? eller anden tråd.

• #77   16. jun 2011 Søndag.. Så vidt jeg kan læse bruger " familierne" at de vil have nærmere kendskab til avl, så denne snak er da helt korrekt at have i denne tråd..

• #78   16. jun 2011 Sunshine: hos vores tæver, ser vi at det er tiden med hvalpene der tager hårdest på tæven - men der er selvfølgelig tæver der har det hårdt under drægtigheden eller får et rigtig stort kuld - når vi bestemmer hvor mange kuld tæven skal have, så kigger vi på en helhed og ikke på den måde du fremstiller det.
    Min første tæve fik kun 2 kuld - hun fik 7, hvoraf hun beholdte 5 og så fik hun 3 hvalpe i 2. kuld - men hun kom aldrig i den form jeg ønskede det igen og derfor fik hun ikke flere kuld - men havde det været hendes datter der havde været min og ikke en udstationeringtæve, så havde jeg bestemt lavet flere kuld på hende. Hendes datter fik 2 kuld hos mig - 6 og 7 hvalpe og hun beholdte alle - men selv om hun fik betydlig flere hvalpe og opfostede flere, så ville det stadig være hende jeg helst ville have flere kuld på - det er ikke så sort og hvidt...

• #79   16. jun 2011 Fætter: nogle opdrætter fjerne de hvide ja - men ellers kan der jo komme dødfødte, hareskår/ganespalte og nogle hvalpe klare ikke den første tid. Jeg har oplevet at miste mellem 0 og 3 hvalpe i et kuld.

Den tæve med de 5 kuld jeg nævner, er der forskellige grunde til at hun fik få hvalpe i sine kuld.

• #80   16. jun 2011 Nu er det jo ganske få tæver der får 4-5 kuld - jeg har endnu til gode at have en tæve der får det antal kuld.

Igen kommer det an på rigtig meget om tæven får to kuld i træk - holder pause imellem, eller slet ikke skal have flere hvalpe.

Vi kigger bestemt på afkommet, men jeg venter ikke 2-3 år med at parre tæven igen, fordi jeg skal se hvalpene fuldt udvokset. Vi vurdere dem når de er små den tid der er inden vi ønsker et nyt kuld - HD kommer jo efter 12 mdr. Der er intet sikkert i avl, heller ikke selv om vi venter 2-3 år... vi gør så det mere i at tjekke linierne rigtig godt ud og køre efter hvad vi tror på er de rigtige hanhunde.

• #81   16. jun 2011 Ja der er mange overvejelser og tanker her i tråden jeg heller ikke kan se skulle foregå i PB.

Jeg ville heller ikke vente 2-3 år mellem 2 kuld.
    Netop nu da vi har HD fra 12 mdr - prøver fra de er 10 mdr - så er det ikke usædvanligt tæven går i avl som 2 årig.
    Mine egne har ligget mellem 2½ - 3 år ca ved 1. kuld

• #83   17. jun 2011 Fortsæt endelig!
    Jeg har fået svar på mit spørgsmål (og meldt det tilbage) og har intet i mod at tråden er drejet og fortsættes :o)

Kommentér på:
Fordel ved at have en udstationeringshund?

Annonce