2.144 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 138 Svar

Så dum kan man da ikke være!!!! Så dum kan man da ikke være!!!!

Ja en avler på sin FB, som har allergi, og hun skriver også dette i sin annonce.. men jo jo dyrlægen har sagt god for det, da FB jo allerede døjer med hudproblemer, så de tog da chancen......

og så tuder jeg stadig hver dag over tabet af min egen hund, som var syg hele livet... og så gør folk sådan noget.. håber at hun brænder inde med alle hvalpene!!!!

Føj føj føj... de burde skamme sig så frygteligt...

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hjælp til hænge tv op , har forsøgt selv , men det mislykkedes lidt . . derfor brug for hjælp til at rette på det . Har ikke boremaskine eller skruemaskine og det er murstensvæg . 300 kr.
  • Rem hoppet af havetraktor 500 kr.
  • skifte ventilator 750 kr.
  • Opsætning af lille vitrineskab 750 kr.
  • Fjerne ukrudt, klip græs og græs kanter 2.500 kr.
  • Garderobe 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Så dum kan man da ikke være!!!!
  • #2   1. jun 2011 Palle.. ja der er helt sikket mange.. men helt bevist vælge at avle på hund med allergi.. og så erkende det i annonce... om jeg fatter jeg... og jeg nægter at tro, at en dyrlæge har sagt jo jo prøv i bare det... hun vil jo så gerne have hvalpe.. jeg synes det er frygteligt, og så en race, som bare har rigeligt at døje med.

• #4   1. jun 2011 Det er da helt forfærdeligt, at nogle kan finde på det, jeg bliver så harm og vred.
    Og ja - gid vedkommende brænder inde med lortet og selv skal bekoste udgifterne til allergihundene - stakkels dyr.

• #5   1. jun 2011 ja og burde poste det her på et andet tidspunkt.. men er 4 timer bagud sammenlignet med dk, og er lige kommet hjem, og var så dum at tjekke annoncer... og har ikke ord for det de gør... de har jo selv en syg hund.. og lever med det, så hvorfor vil man risikere dette og udsætte andre for det.. det er da ikke normalt.

• #7   1. jun 2011 men hvis de er til salg andre steder, hvor man ikke bliver oplyst om allergi, så er det jo ikke sikkert at man får det af vide... men 6000 kr. for en allergihund.. det er da mere end frækt..

• #9   1. jun 2011 og det helt fantastiske er jo så, at på tævens profil kan man læse om behandling... og hun tilbage i dec. bliver sprøjtet en gang om ugen... ???? Jeg er målløs...

• #10   1. jun 2011 Åhhh så trist, stakkels små hvalpe og nye ejere smiley

• #12   1. jun 2011 kunne heller ikke dy mig... og har skrevet pb... det er første gang jeg har oplevet en annonce, hvor sælger åbenlyst fortæller, at ja da.. hun har avlet på en syg hund, som om det er helt normalt.

• #13   1. jun 2011 I det mindste er det skrevet i annoncen -så køberne skal da være godt dumme for at købe der.
    -er de det, må jeg indrømme at jeg ikke har så ondt af dem, for så er de da selv skyld i evt problemer.

Hundene har jeg tilgengæld ondt af hvis de får allergi:o(

• #14   1. jun 2011 kan jo tænkes at hun sælger andre steder end HG... og ingen ved eller får noget afvide.... men har man en gang haft en syg hund, så ønsker man aldrig at det rammer andre.. naive eller ej.. og ja stakkels små hvalpe...

• #15   1. jun 2011 har set annoncen og mage til dumme og ligeglade mennesker - avl er for at forbedre racen og ikke for at føre mere sygdom til racen selvom racen lider af det i forvejen - så kommer man sgu da aldrig sygdommene til livs.
    når man læser sådan noget bliver jeg helt arrig indvendig

• #16   1. jun 2011 Hold da op hvor er det trist!
    Kan kun ryste på hovedet over folks dumhed..

• #17   1. jun 2011 Så fordi FB er disponeret for så mange sygdomme i forvejen, så er det okay at avle på en tæve med allergi??? Det var hendes svar??????

• #18   1. jun 2011 At spørge en dyrlæge om avl er som og spørge ham om han vil have ekstra penge i kassen. Og selvfølgelig svare han ja.

• #22   1. jun 2011 hahah først da jeg var færdig med at læse dit indlæg fattede jeg det xD
    Jeg læste fb som facebook smiley men det er da selvfølgelig en fransk bulldog smiley

Men det er rigtig trist.

• #24   1. jun 2011 Øv, hvor gør det mig ked af det, når jeg læser sådan noget. For mig handler avl om at komme de forskellige sygdomme til livs, gøre racen sundere og bevare den. Det andet har jeg ikke respekt for.

• #25   1. jun 2011 Kan ikke se at hg skulle gå ind og blande sig her....

Avl er sku svært, det er næsten umuligt at finde hunde der ikke har en eller anden defekt.

Avl skal vil egentlig kun laves hvis men mener man har noget at tilbyde racen?

og hvem bestemmer disse kriterier, fejl bliver hurtigt bedømt ud fra hvor stor betydning de har i en show ring, fuck de har dårlige hofter bare de står pænt i en ring og kan blive champion, fuck de mentalt er nogen vrag bare de vinder. desværre er det tit sådan folk tænker

Hvis man har en linie med lidt dårlige hofter finder man vil en hund med gode hofter får at rette lidt op på det osv osv

Man skal vil også kigge på sandsynligheden får a tens hund smider defekten videre...

• #26   1. jun 2011 åhhhhh hvis det ikke var jeg har fået advarsels for og skriver i annoncer havde jeg svinede hende til synes ikke det kan være rigtig man støtter op om sådan en sælger!!! føj for helvede siger jeg bare...... HG gør noget!!!!! Sælger syge hvalpe bevidst..... !!!!!!!!!!!!!!!!!

• #27   1. jun 2011 Man skal vil også kigge på sandsynligheden for at ens hund smider defekten videre

• #28   1. jun 2011 Jeg har slettet en ligende tråd i morges som denne fordi det ikke var svært, at vide, hvem der var tale om, og som jvf HG´s brugerbetingelser høre til i kategorien udhængning.

Mht at holde hånden over disse annoncer så er der på HG helt klare regler for annoncering, samt oprettelse af hunde m.v, og så længe dansk lovgivning og HG´s brugerbetingelser er overholdt så tager HG ikke stilling til etik og moral.
    Det ved man som bruger når man opretter sig herinde (man skrive under på man er bekendt med brugerbetingelserne) så der er ingen grund til dagligt, at skulle have disse tråde om opdræt.

I kan skrive fra nu af og til dommedag uden at man ændre noget som helst ved reglerne. Det var HAéren, der udtalte sig.

Min private ytring:

Hvis jeg skal komme med et godt råd så vil det efter min mening være mere nærliggende, at rådgive brugere når de spørger ind til et emne fremfor evigt og altid, at være fordømmende over for andres handlemåder fordi man selv er uenig.

Jeg har også mange opdrættere også under DKK, indenfor alle racer, hvis etik og moral jeg bestemt ikke støtter, og når diskussionen kommer til opdræt kan jeg kun ytre mig om, hvad jeg vil gøre og hvorfor.

Det betragter jeg langt fra som værende, at blande sig i hvad andre gør for det må i bund og grund være op til deres moral og etik, hvordan de vælger at opdrætte etc...

For mig kommer man længest med oplysning, al fordømmelse får folk til at gå i forsvarsposition, og dermed ikke være lydhør overfor, ellers gode argumenter.
    Måske man skulle spørge sig selv om man ønsker at oplyse, og dele ud af sin erfaring, eller om man vil være fordømmende, og slå folk oveni hovedet med, hvad de efter jeres mening burde gøre.

Desuden ser jeg flere af jer sidde, og klappe i jeres hænder over nogle opdrættere, der efter jeres mening gør det rigtige, og tager deres ord for gode vare, hvor det ikke altid er i overensstemmelse med virkeligheden.

Men det er så en helt anden snak.

Hold nu en ordentlig tone og lad være med at hænge andre ud - Tak. God dag til jer alle! HAéren kom lige ind over igen...

/ Trine

• #29   1. jun 2011 Har selv en allergihund og det er forfærdeligt når hun er syg. Man er syg i hovedet hvis man bevidst avler på syge hunde IMO

• #30   1. jun 2011 Trine: HØØØØRT!!!

• #33   1. jun 2011 Kan godt være enig i meget af det HA siger, specielt om tonene når folk søger råd. Syndes dog stadig HG skulle tage stilling omkring etik og moral.

Løb risikoen for en tur i dybfryseren da jeg jo selv havde en allergi hund og finder avl på syge dyr slemt nok til at være risikoen værd.

• #35   1. jun 2011 ......og så er det de små nakkehår stritter og gåsehuden så småt kribler frem her... suuuk... tankerne ryger flusk til min lille shorty-skat, som er et klassisk eksempel på hvordan disse hvalpe kan ende....

• #37   1. jun 2011 så er jeg vågen igen... og ja måske det er for åbenlyst, hvilken annonce det er... så se bort fra dette....

og at andre gør det, også inden for DKK, ja det skræmmer mig da endnu mere, men man har jo hørt en del om det.

Mine tanker er blot, at man, også selvom man meget ung, så sætter sådanne hvalpe i verden. Hvis en dyrlæge har sagt ok for dette, så er jeg mere chokeret...

• #38   1. jun 2011 Kan se annoncen er fjernet fra DBA..

• #39   1. jun 2011 Man skulle ikke tror at de mennesker faktisk kan li hunde.....

• #40   1. jun 2011 jeg ku ikk lade være med at sende hende en pb,,,

• #41   1. jun 2011 Ser ud til annoncen er væk nu.

Gad vide hvor de så sælger, for solgt bliver de små jo desvære nok

• #42   2. jun 2011 Anninsen er inde på gul og gratis nu.. og der skriver hun heller ikke hinden hund er syg smiley

• #43   2. jun 2011 anninsen= annoncen

• #44   2. jun 2011 Hvorfor i det hele taget avle og købe hvalpe af en race, som er så sygdomsbefængt.

Læste i Hunden lidt i en artikel om, hvordan deres "proptrækker-hale" gør, at de også hos denne hunderace finder deforme ryghvirvler ( som netop skal give denne proptrækkerhale dog først i halen), men det sker så langt hyppigere end hos andre racer, at "proptrækkeriet" så at sige optræder længere opppe og derfor i ryghvirvlerne med enorme lidelser til følge.

Køb dog nogle sundere hunde og vær god ved dyrene på den måde.

Hvorfor større nogen som helst form for ekstrem avl, som gør, at SÅ ange sygdomme optræder SÅ meget mere hyppigt i sådanne racer.

Mit hjerte bløder sgu for de hunde.

• #45   2. jun 2011 større=støtte

• #46   2. jun 2011 Lise L

Jeg tror altså at proptrækkerhalen er uønsket, det er den ihvertfald hos EB af samme grund.

• #47   2. jun 2011 Lise: Selv om det er din kæphest, så er det jo stadig fuldstændig irrelevant for denne tråd...!!!

• #48   2. jun 2011 Nu bliver jeg helt i tvivl...

• #49   2. jun 2011 Trine

Du har da ret til din mening, - jeg til min. Og jeg finder indlægget ganske relevant. Det handler om alv på syge FB.

• #50   2. jun 2011 Lise: Nej, det handler om avl på hunde med allergi!

• #51   2. jun 2011 Trine

Og det er ikke avl på syge hunde?

• #52   2. jun 2011 Lise: Jo, det er det lige netop... Som et generelt problem og ikke kun en bestemt race, men du vil naturligvis benytte enhver chance for, at harselere over en specifik race... Det er jo set før!

• #53   2. jun 2011 Pernille

Sjovt, hvordan man ALTID skal høre de der vendinger " som alle andre racer" ved de ekstremt avlede racer, hvor sygdomme stå i kø for at poppe frem i hunden.

Nej, kan godt se, at FB er NØJAGTIG lige så sund som en hvilken som helst anden hund............

Hvorfor denne indlysende fornægtelse?

• #54   2. jun 2011 Trine

Ja, - jeg vil benytte enhver chance for at påvirke folk til ikke at købe hunde, som er så ekstremt avlede at alene definitionen på dem må betegnes som syg.

Og hvad er den princielle forskel på at advare mod en hund, som har en specifik sygdom og en race, som har så mange sygdomme og skavanker, at det er grotesk?
    Det er jo for hundenes skyld.

• #55   2. jun 2011 Pernille

Ja - hvorfor tror du jeg har skiftet race?

Men at sige, at schæferavl er lig FB-avl....meine gute, du er godt nok langt langt ude, hvis det skulle være et godt argument.

• #56   2. jun 2011 Pernille

<b> Jeg siger bare at der inden for alle racer er mere eller mindre "heldige " eksemplare... Og det er der også inden for din Lise... hvadenten du vil være ved det eller ej...</b>

Ja, ja Pernille - så siger vi at alle racer er LIGE uheldige mht. ALLE sygdomme og skavanker. Der er INGEN racer vi kan kalde for mere eller mindre syge i forholdet til hinanden.
    Og så er der heller ikke nogle små avlere eller ejere af en mindre heldig hund, som skal føle sig trådt på og blive ked af det. For et er jo FØRST og fremmest dem - og ikke hundene - vi skal tage hensyn til, når vi diskuterer.

"Hvad enten jeg vil være ved det eller ej"

Are U for real?
    Kan du ikke LÆSE, at jeg sige JA til, at der er problemer med schæferhundeavl.
    Kan du ikke LÆSE. at jeg på baggrund af dette netop har skiftet race.

Du er ikke bare langt ude, - du må da bo på en anden planet end den, jeg gør.........

• #57   2. jun 2011 På G&G når svarene er private, betyder det så at ejeren af annoncens svar ikke kan læses,? eller kan "køberens" spørgsmål heller ikke læses?

• #58   2. jun 2011 Pernille

<b> @Lise... det er jo så DIN påstand...;o) </b>

Ja, sjovt nok bakket op af alle de steder, du kan læse noget om denne race, - og alle de dyrlæger, man kan komme i tanke om.

Så den "påstand" er jeg sandelig meget alene om smiley

• #59   2. jun 2011 Altå læses af alle, mener jeg :o)

• #60   2. jun 2011 Pernille

Det får du nok også mere ud af ;o) I det mindste kan man glæde sig over resultatet bagefter! Men Lise L har aldrig noget godt at sige om bullere, så...

• #61   2. jun 2011 Ja, for livet uden (mindst) en buller er da godt nok fattigt.

Selvom et rent badeværelse heller ikke er sådan at kimse af!

• #63   2. jun 2011 Det er en kendsgerning at nogle racer døjer mere med racerelaterede sygdomme end andre - eller sagt med andre ord, nogle racer er bare generelt sundere end andre.

Så kan man selvfølgelig altid finde uheldige eksemplarer indenfor enhver race, selvom racen generelt er sund - sådan et eksemplar har jeg, og det kan ingen gøre for - heller ikke opdrætter.
    Min hund døjer med en hudsygdom selvom ingen i linierne har haft det og selvom racen overhovedet ikke er kendt med det problem, men sådan kan man være så uheldig.

• #65   2. jun 2011 Jeg har collie der generelt er en meget sund race, men som dog skal HD fotograferes og øjenlyses. HD status er generelt meget god, øjnene kunne være bedre, men derfor er det jo godt at man øjenlyser hvalpene inden de er 8 uger, så man med det samme kan sortere dem fra, der ikke kan indgå i avl.
    Men nogle sygdomme er bare svære at komme af med, selvom man gør sig umage. Øjensygdomme og HD er f.eks meget komplekst nedarvet, så selvom man parrer to raske dyr kan man godt få syge hvalpe, der skal en gentest til for at kunne udelukke øjensygdommene helt.

• #70   2. jun 2011 Pernille

Hvis der en nogen, man burde have medlidenhed med, så er det da de stakkels dyr:

<b> French Bulldogs are prone to joint diseases, spinal disorders, heart defects and eye problems. Dams often have to deliver pups by cesarean section, because pups have relatively large heads. They often have respiratory problems. They tend to wheeze and snore and have trouble in hot weather. Prone to heat stroke. An overweight Frenchie may have trouble breathing, because of a swollen abdomen. Do not overfeed this breed. Putting them under anesthesia is risky because of their breathing issues. French Bulldogs are high maintenance and potential owners need to be aware that their vet bills may be high. Take this into consideration before choosing a Frenchie puppy. </b>

Hm - lyder fuldstændig som en hvilken som helst anden race.

• #71   2. jun 2011 Pernille

Ok, så nu er malinoisen altså også lige pludselig at sidestille med FB hvad angår hyppighed af sygdomme og skavanker og deformiteter.

Og om lidt kan FB både flyve en jetjager og udregne 3. gradslininger, er jeg sikker på, for du helmer da ikke.

Nogle gange er én finger bare ikke nok.

• #72   2. jun 2011 Pernille

Jeg VIL ikke bare have ret, - jeg har ret. Længere er den ikke.

Det er da helt til grin, at du begynder at fremhæve malinoisen som værende lige så sygdomsbefængt som en FB.

På den samme side, som man finder info om FB´s helbred, står der om malinois:

<b> This hardy, healthy breed has no major health concerns. Some minor concerns that have been seen are skin allergies, eye problems, excessive shyness, excessive aggressiveness and occasionally seen hip dysplasia and elbow dysplasia.</b>

Og har du svært ved at læse og forstå det, så indledes teksten med:
    Denne hårdføre, SUNDE race har INGEN STØRRE helbredsmæssige problemer.

Og når du på den måde drager andre racer, som er LANGT sundere end den FB ind i diskussionen, så kan det jo KUN opfattes, som en undskyldning for, at det så er ok at den FB er SÅ belastet.

Du er dog enormt unuanceret.

Ja, - selvfølgelig har alle racer forskellige tendenser. Og ja - selvfølgelig er ALLE individer indenfor en race ikke ramt af samtlige sygdomme eller af sygdomme.
    Det burde sgi da ikke være argumenter, som man behøvede at trække frem, - det er jo børneviden.

Men du har NØJAGTIG lige så ubegavede argumenter som de fleste andre, der totalt lukker øjnene for disse stakkels dyrs lidelser.

Og hvis du ellers havde fulgt med i de tråde, jeg i min tid herinde har skrivet i vedr. FB, så ville du vide, at jeg fineder dens væsen og karakter enormt charmerende. Så jo - jeg kan faktisk rigtig godt LIDE racen. Men fy for pokker, hvor den bliver skamavlet.

Det er avlsmæssigt dyrplageri at frembringe hunde, som er så langt fra noget, der minder noget naturligt. Jeg er flov over at mennesker kan være sådan mod dyr.

Dyr skal kunne føde og parre selv som et minimum. De skal kunne trække vejret uden at lyde som et blæsebælg for bare at nævne nogle få banaliteter, som jeg ville ønske at man som hundeelsker tog for givet.

At vi i det hele taget skal sidde her og diskutere, om det er ok eller ej at frembringe racer, som har store problemer med reproduktion og ofte har problemer med bare at trække vejret er fuldstændig grotesk.

Men ok - det er jo bare mig, som er gak - og dig, der som tilhænger af den slags deforme dyr er helt "normal".

Tankevækkende.

• #73   2. jun 2011 Pernille

Wauuuu - NU er jeg fuldstæmdig overbevist.

En FB er fuldstændig at sidestille med en malinois, - nej - malinoisen er sikkert mere syg end en FB.

• #74   3. jun 2011 I Guder.
    Den her tråd started med at handle om at avle på dyr med allergi.
    Nu er den bare latterlig. Springer ud af den nu.

• #75   3. jun 2011 Lise siger du at man slet ikke skal avle på franske overhovedet?+

• #76   3. jun 2011 ok...hmmm..ja en del franske fungere jo helt fint så er vi jo inde i hvilke racer der skal overleve eller ej det syntes jeg ikk om

• #77   3. jun 2011 Jeanette

Man kan jo, hvad man vil. Så selvfølgelig kan man i dag frembringe Franske Bulldogs selvom ca. 75 % ikke føder selv.

Om jeg synes, det er forkert - Ja, da.

Reproduktion burde, efter min mening, være noget, der ikke voldte ualmindeligt besvær, - hvis man da respekterer liv.

Jeg er lodret imod avl af den slags ligesom jeg også synes det er forfærdeligt, at mennesker frembringer kvægracer, som ikke kan føde selv osv. osv.

Jeg finder det etisk uacceptabelt, og vil altid gøre det.

• #78   3. jun 2011 Lise ja det kan man jo.
    Jeg kender en del franske og har endnu ikk oplevet kejsersnit men er måske bare faldet ind i de rigtige!!

• #79   3. jun 2011 Jeanette

Så hvor stor en procentdel af FB mener du da kan føde selv, - tæt på de 100 %?

• #80   3. jun 2011 det aner jeg faktisk intet om...men villealdrig gentage en fødsel hvisden ikk ku selv

• #81   3. jun 2011 Jeanette

Ok - jamen lad os så antage, at det er rigtigt, at ca. 75 % af FB´s ikke kan føde selv og får kejsersnit.

Mener du så dermed, at du med et fingerknips ville udelade samtlige af de 75 % fra avlen? Altså HVIS det stod til dig?

• #82   4. jun 2011 Hvis de 75 % var mine??

• #83   4. jun 2011 Hvis man vil bevare racen FB, så kan man jo ikke udelukke 75% af avlsdyrene, opdræt er mere komplekst end det.
    Når nu racen har så mange problemer, så bliver opdrætterne jo nødt til at opveje alle skavankerne imod hinanden. Hvis der både er ryg-, øjen-, vejrtræknings- og fødeproblemer, så må man gå efter det bedst mulige, så kan man ikke kun tage hensyn til lige fødeproblemet.

• #84   4. jun 2011 Lise...

Der er problemer med reproduktionen indenfor bulldoggerne og ja det er sgu uetisk, men hvor mange det drejer sig om kan man ikke vide med sikkerhed da rigtig mange opdrættere bruger bevidst kejsersnit fordi de ikke vil risikere at miste tæven eller hvalpene.

Nej det er ikke skrevet i forsøg på, at forsvare at en hund ikke kan parre selv, eller føde selv.
    Det er skrevet fordi man ikke med sikkerhed kan sige hvor mange det rent faktisk drejer sig om.
    Men det er bevist, at det kan lade sig gøre at have generationer af selvfødende tæver, ligesom det har vist sig at man kan komme HD til livs, hvis man bevidst kun avler på A hofter...

Min pointe er, hvor der er vilje er der vej!

/ Trine

• #85   4. jun 2011 Trine jeg tror netop også mange skynder sig at få kejsersnit hvis de tror noget ,,for ikke at miste så mange måskr rent faktisk,,med lidt mere tid kunne de måske faktisk føde selv

• #86   4. jun 2011 Enig, men det forandre ikke ved der ER problemer med reproduktionen omfanget kendes bare ikke 100%.

• #87   4. jun 2011 Polski, selvom man avler på rene A-hofter, kan der sagtens komme en hund med E.... det med HD er så komplekst, idet mange faktorer spiller ind, så det er faktisk ikek så ligetil.
    Men så har vi jo også index i DKK, som også kan hjælpe opdrættere på vej, for HD status for den enkelte hund siger ikke så meget som indexet gør.... og så er der jo hele diskussionen omkring hvordan miljø spilelr ind på HD.

• #88   4. jun 2011 Jeanette

<b> ...men villealdrig gentage en fødsel hvisden ikk ku selv </b>

Har jeg ret i at antage, at du her giver udtryk for, at man ikke bør avle på bulldogs, som ikke kan føde selv?

Hvis ja, - hvordan ville du så forholde dig, HVIS du kunne bestemme over al bulldog-avl, og HVIS vi antager at 75 % af avlstæverne ikke er i stand til at føde selv?

Ville du forbyde alle de 75 % at komme i avlen, eller ville du give køb på din holdning og under visse forudsætninger lade disse hunde komme i avlen alligevel?

• #89   4. jun 2011 Trine

<b> Min pointe er, hvor der er vilje er der vej! </b>

Det er også vældig fint, - hvis bare der VAR en vilje. Men det vil jeg da sandelig godt have lov til at stille store spørgsmålstegn ved.

For et stykke tid siden fik Bulldog-klubben ny hjemmeside. Den er sikkert blevet fin på mange områder, som trængte til forbedring, - men på ét punkt er der kommet en ændring, som jeg finder bemærkelsesværdig.

På den gamle hjemmeside kunne man nemlig på hvalpelisten se, hvilke kuld, der var frembragt vha. kejsersnit og hvilke der ikke var ( normal fødsel).

Jeg var tit inde og tjekke nye kuld, og fandt, at langt de fleste ( i hvert fald over 75 %) kuld var født ved kejsersnit.

Disse oplysninger kan man nu ikke mere se.

Synes du, at dette er et udtryk for åbenhed og en "vilje mod at gøre kejsersnit mindre udbredt"?

Jeg ser det derimod som et tilbageskridt. Og jeg ser Bulldog-klubbens manglende lyst til at offentliggøre disse oplysninger som en reaktion på negativ omtale af racen, - i et forsøg på at hemmeligholde facts om racen.

Og hvad med de manglende avlsrestriktioner?
    At medlemmerne i klubben KUN her i år 2011 har magtet at blive enige om én ting, - nemlig at hunden skal have en præmiering til udstilling......synes du DET tyder på "vilje" frem mod at avle sundere hunde?

• #90   4. jun 2011 Kennelmor...

Jeg er klar over, at HD er en polygenetisk lidelse, men jeg skriver blot at jeg er vidende om at man kan komme problemet til livs ved kun at avle på A hofter.

Penn hip er et vældig godt redskab til udvælgelse af avlsdyr fordi man tidligt kan undersøge og fastslå om en hund vil være disponibel for at udvikle HD og blive fravalgt som avlshund.

En hund kan ikke udvikle HD pga miljømæssige faktore så som dårlig / forkert fodring og overmotionering i vokseperioden, hvis den ikke er genetisk disponibel.

• #91   4. jun 2011 lise ja det kan man jo faktisk godt sige jeg ville...for hvis jeghavde en tæve som fik kejsersnit ville jeg ikke lade hende parre igen

• #92   4. jun 2011 Jeanette

Ok - og hvis 75 % af avlsdyrene med et fingerknips var ude af betragtning, så ville der være 25 % tilbage.

Og af de 25 % ville der jo være en del, som havde stærkt HD ( som man pt ikke vil undersøge for), problemer med vejrtrækning osv osv.

Mon vi så ikke er ved at være derhenne, hvor ethvert ansvarligt dyreelskende menneske med en smule fornuft i behold vil sige "drop det", - for hvis en population er ekstremt lille, så er faren ved indavl og svækkelser i imunsystemet samt andre deformiteter/skavanker jo endnu højere.

Så mon ikke den sunde fornuft - hvis man vel at mærke har en SUND fornuft - vil byde en at takke nej til sådan en race?

• #93   4. jun 2011 Lise...

Ja jeg mener stadig, at HVIS der er vilje er der vej for det har jeg flere eksempler på.(bare ikke i DKK regi - desværre!)

Nej jeg mener bestemt ikke, at det er udtryk for åbenhed, at så vigtige data ikke fremgår, om en hund kan parre / føde selv, men jeg går ud fra, hvis man er interesseret i en hvalp fra en parring offentliggjort på klubbens side (og iøvrigt) vil kunne få oplyst, hvordan parringen har fundet sted, samt om hvalpene er forløst ved kejsersnit.

Jeg synes også efterhånden det er direkte pinligt, at man ikke kan finde fælles fodslaw til at indføre restriktioner så alle hunde bliver undersøgt for de samme lidelser.
    Mit svar til dig vil være nej det tyder ikke på der er vilje for at indføre noget som helst, og man kan kun håbe på, at DKK snart griber ind og gør noget drastisk for bulldoggerne og andre racer med tilsvarende skavanker og ingen restriktioner.

/ Trine

• #94   4. jun 2011 Jeanette

Det her er jo ganske naturligt, og det er dét, vi stiler efter.......

http://www.youtube.com/watch?v=Z2HJNAgoels&feature=related
    http://www.youtube.com/watch?v=nlhQ3YnKk54

Skønt med en masse naturligt........og så gør det ikke ret ondt.....i hvert fald ikke for os, som kigger på.

• #95   4. jun 2011 Trine

<b> Ja jeg mener stadig, at HVIS der er vilje er der vej for det har jeg flere eksempler på.(bare ikke i DKK regi - desværre!) </b>

Og hvor er det så lige man skal gå hen og købe hund på fornuftig vis?

I Polen, Tjekkiet, Ungarn, Østeuropa?

• #96   4. jun 2011 Trine

Glemte lige at spørge dig, HVOR i sol-måne- og stjerne du ser tegn på, at der er VILJE til indenfor en meget overskuelig tidsramme at gøre noget reelt for disse hårdt ramte ekstremt avlede racer?

• #97   4. jun 2011 ARGH... jeg bliver smidt af nettet hele tiden

I Skandinavien og USA ... og der findes også kræfter i DKK regi der ønsker at forandre sundhedstilstanden hos bulldoggerne, men de står temmeligt alene.

Hvis man kigger på de nye tiltag som bulldogklubben har iværksat for først og fremmest at finde ud af hvor stort omfanget af de forskellige racerealterede lidelser er, og den modstand der er mod disse tiltag så bliver jeg ihverttilfælde rigtig trist til mode.

Men det er besluttet at man skal have afstemning om bla sundhedscertifikat - avlskåring i klubregi og så må vi håbe på det bliver vedtaget og det er begyndelsen på et sundhedsfremmede avlsarbejde...

/ Trine

• #98   4. jun 2011 Lise...

Jeg siger jo netop, at det ikke ser ud til der er denne vilje indenfor bulldogverden... desværre... men konstaterer, at det lader sig gøre HVIS viljen var tilstede...

Jeg må indrømme, at jeg også er begyndt at tvivle, og er nået til den erkendelse, at det er en umulig opgave selvom jeg elsker de fantastiske bulldogger, og har forsvaret dem med næb og klør fordi jeg troede det ville være muligt, at ændre på sundheden indefor en overskuelig årrække, men jeg tvivler som sagt...

• #99   4. jun 2011 Trine

<b> men jeg går ud fra, hvis man er interesseret i en hvalp fra en parring offentliggjort på klubbens side (og iøvrigt) vil kunne få oplyst, hvordan parringen har fundet sted, samt om hvalpene er forløst ved kejsersnit. </b>

Det kan man måske nok, men realiteten er jo den, at der faktisk er mange, som ikke ved, at bulldogs har ualmindeligt svært ved at føde selv, - og derfor falder det jo heller ikke alle ind at spørge.

Her mener jeg, at det er avlerne, som har det største ansvar for at oplyse.

• #100   4. jun 2011 Trine

<b> Jeg siger jo netop, at det ikke ser ud til der er denne vilje indenfor bulldogverden... desværre... men konstaterer, at det lader sig gøre HVIS viljen var tilstede... </b>

Åh, ja...... men hvis og hvis......

Min holdning bygger nok mere på det realistiske.

• #101   4. jun 2011 Jeg kan heller ikke se, hvorfor det skal være hemmeligt, men det har man åbenbart vedtaget desuden kan man heller ikke længere se de forskellige hundes udstillingskritik, begrundelsen skulle være at den er privat... men der kan jo stå ting i en kritik, som kunne være til gavn for køber...

Ja jeg er fuldstændig enig det er op til opdrætterne, at sikre information omkring racen kommer ud til køberne også den negative...

Og jeg kan da godt skrive det uden hvis - Jeg tror desværre toget er kørt...

/ Trine

• #103   4. jun 2011 Daisie

Ja, sådan er det ofte, når man er kritisk og ikke bare æder alt, hvad entusiaster, som er blinde af kærlighed, fortæller, - eller rettere IKKE fortæller eller undskylder med at "alle racer har deres at slås med".

• #104   4. jun 2011 Trine

Jamen, så er vi jo rørende enige.

• #106   4. jun 2011 Daisie

Det kan jeg godt forstå.

• #107   7. jun 2011 Jeg står selv og leder efter en go fb avler og det er sådanne ting, der gør at man bliver helt befippet.
    Der er i forvejen så meget forskelligt en fb kan komme til at fejle, men at nogen så begynder at avle på allerede syge hunde, gør det ikke ligefrem nemmere for os købere.
    Nu arbejder jeg i en dyreklinik og har svært ved at tro på at en dyrlæge har givet sin tommel op for sådan et kuld..
    Men man skal da aldrig sige aldrig..
    Puuuh det bliver et kæmpe arbejde at finde en go avler, gode råd tages i mod med kyshånd smiley

• #108   7. jun 2011 JA, personligt ville jeg ikke drømme aom at købe hund af en race med så mange sundhedsproblemer, så hellere finde en anden og mere sund race.

• #109   8. jun 2011 Ja der er man jo så forskellige.
    Jeg mener jo at man i hvert fald kan prøve at gardere sig ved at købe en med stamtavle og kigge hvordan forældredyrene har haft det og så tage ud til udstillinger og forskellige kenneler og avlere og snakke med en masse med forstand på de franske bulldogs. Der ud over er jeg så heldig at jeg hver dag har 2 kompetente dyrlæger ved hånden, da jeg læser til veterinærsygeplejerske. Selvfølgelig kan man stadig være uheldig og få en syg hvalp, men man kan også have en labrador der løber ud foran en bil eller får allergi osv. smiley

• #110   8. jun 2011 Pernille

Sammenligner du seriøst ekstremt avlede hunde med en normal hund, der løber ud foran en bil.

Men godt at du har 2 kompetente dyrlæger ved hånden..........

• #111   9. jun 2011 Mon ikk hun bare mener risikoen er den samme??

• #112   9. jun 2011 Jeanette

Jeg kan ikke goutere den form for argumentation.

Det svarer til eksempelvis at sige om hvalpe fra en hvalpefabrik, at jeg vil købe en hvalp derfra, for hvis jeg ikke gør det, så er der bare en anden, som gør.

I min verden er det temmelig logisk, at man ikke bør støtte noget, som er med til at frembringe mange dyr med deformiteter og genetiske skavanker.

Ligesom det er muligt for mig at få en sund og god hund fra en hvalpefabrik, så er det sikkert også muligt at få en FB som ikke er helt så hårdt ramt, som andre, - men berettiger det til at man med god samvittighed støtter en process, som i bund og grund er uetisk.

Ikke i min bog.

Og at det oven i købet er en kommende veterinærsygeplejeske, som BURDE vide bedre, gør det i mine øjne absolut ikke bedre, - tværtimod.

Jeg finder bemærkningen om, at man har rygdækning af to kompetente dyrlæger direkte smagløs!

Skide være med dyret, - den VIL jeg bare have, - og så må den pine død lide alverdens deformiteter, - heldigvis har jeg billig adgang til at gøre livet tåleligt for for min deforme hund, så det kan JEG leve med.

Hvad pokker er det for en giftig holdning.

• #113   9. jun 2011 Lise jeg er ked af at sige det men du har nogen gange en mærkelig holdning...du ligger ligesom ordene i munden på folk som de måske ikke engang tænker!!

• #114   9. jun 2011 Jeanette

Ja, det er muligt at det er en mærkelig holdning jeg har.

Det er åbenbart meget mærkeligt at ville tale nogle umælende dyrs sag.

Det er åbenbart også mærkeligt at stille sig kritisk til ekstrem avl.

Det er meget mærkeligt at ville have sundt byggede dyr, - og det er åbenbart særdeles mærkeligt, at have så meget respekt for moder natur, at man synes, at alle hunde burde være af en sådan beskaffenhed, at langt de fleste ville kunne føde selv.

Det er ved Gud en meget mærkelig verden vi lever i.

Men det mærkeligste synes jeg nu stadig er, at der findes folk, som synes det er a-ok at dyrke den slags dyr.

• #115   9. jun 2011 Der viser du det jeg mnere....jeg siger intet om det er mærkeligt du har en holdning til syge dyr mere den måde du tnser frem på ,,,med tonvis af agumenter når folk mener andet end dig!!

• #116   9. jun 2011 Jeanette

Hvis det var et maleri, vi sad og snakkede om, eller farven på en bil, - eller udformningen af en stol, - så ville ikke have det fjernest imod, hvis andre havde en diamentral modsat holdning, end jeg har.

Prøv nu at forstå, at det ikke er en TING, vi her snakker om, og at min første prioritet ikke er at skulle tækkes folk og anerkende deres holdninger, nå¨r disse holdninger GÅR UD OVER sagesløse dyr.

Det bringer mit pis i kog, at folk kan sidde stiltiende og se på, at man skamavler dyr til deformitet, og jeg bliver så harm over, at folk støtter sådan noget, og jeg finder det dybt uintelligent, at man synes at kunne se en rimelighed i at skulle fremavle deforme dyr.

I mine øjne er det en form for dyrplageri.

• #117   9. jun 2011 Og der ud over så skal jeg altså betale for deres (dyrlægernes) hjælp som alle andre mennesker skal, jeg er bare så heldig at jeg til dagligt kan stille dem spørgsmål om alt mellem himmel og jord.
    det var blot det jeg mente..

• #118   9. jun 2011 Pernille velkommen til hg..desværre. Tonene kan være hård,,man får skudt en mening i skoene man slet ikke har

Lise læs nu hvad jeg skriver,,jeg siger ikke din mening omkring fb er forkert eller jeg har en anden men din måde,din tone og din frembrusen får mig til ikke at VILLE syntes det samme som dig

Det helt iorden at have sin meninge,,det ved jeg da om nogen,,men man behøver ikke hagle den ned over folk og bringe sit pis i kog uden man ren faktisk ved hvad personene mener

• #119   9. jun 2011 Lise: Hehe jo tak smiley
    Prøver nu at slette mine indlæg igen, det var aldrig min mening at træde nogen over fødderne. Man kan så desværre kun slette 1 indlæg pr. dag. men må ærlig indrømme at jeg er skuffet over tonen.
    Men den kommer jo nok af at hun går så meget op i hunde (som alle os andre) og måske tror hun, at hun på denne måde bliver taget mere seriøs.

Vil dog give dig ret, jeg har intet i mod en go diskussion, jeg vil bare helst ikke fremstilles som et dårligt menneske og en kæmpe egoist, da jeg bestemt ikke mener, at man er det fordi man vælger en hunderace, der har en chance for at få nogle genetiske sygdomme. Så er der i hvert fald mange af os så, da næsten alle racer har hag til den ene eller den anden sygdom.

Og igen det er ikke for at træde nogen over tæerne.. Ellers må jeg jo bare holde min holdninger for mig selv smiley

• #120   9. jun 2011 Jeanette

Jeg ved rigeligt, når folk skriver, at de vil købe et eksemplar af en ekstremt avlet race.

Og jo - det behøver jeg. Jeg har ikke som andre et behov for at sidde og have gode miner til slet spil.

Jeg siger som det er, - at købe et eksemplar af en ekstremt avlet race er at støtte denne og dermed det ekstreme.

Hvorfor andre har behov for at være ligeglade med, hvad vi gør ved dyrene, kan jeg kun gisne om.

• #121   9. jun 2011 Pernille

<b> fordi man vælger en hunderace, der har en chance for at få nogle genetiske sygdomme....</b>

Hvad i al verden får du ud af at slette nogle af dine indlæg for så at sidde og gentage dine holdninger. Du mener jo, det du nu engang mener. Du sidestiller en ekstremt avlet race med en hvilken som helst anden race. Du kan på ingen måde få øje på, at der er en vis ( Fandens ) til forskel her, - eller også så VIL du bare ikke.

Den citerede sætning viser jo bare tydeligt din holdning. Jeg finder den holdning fuldstændig grotesk.

• #123   10. jun 2011 Daisie

Det er ganske utopisk, når nu man må erkende de ringe sider af menneskets natur, men ja, - af hensyn til hundene. Man har en racestandart, som foreskriver, at man skal frembringe så kompakte og fladnæsede hunde, at de ikke er stand til det, vi hos andre racer tager fuldstændig for givet. Det er ganske simpelthen sygt.

At der findes historisk tradition for at frembringe sådanne dyr, gør det i mine øjne ikke mindre sygt.

Nogle vil så hævde, at det ville være "synd for hunden", hvis den ikke fandtes mere, men der er jo ikke tale om at man skal aflive nogle dyr, - der er tale om at lade være med at avle. Hunde har ingen historisk hukommelse, og ingen FB vil sidde og begræde, at dens race bliver mindre og mindre udbredt.

Bulldog-klubben har spillet total fallit, - de VIL ikke fremskridt for racen, for VILJEN til forbedringer er ikke-eksisterende. Virkeligheden taler sit TYDELIGE sprog.

I år 2011 har man kunne blive enige om ÈN ting som racerestriktion: At udstille hunden.

Så thumbs nedad herfra.

• #125   10. jun 2011 Jeg vil give Lise ret i, at det må være vores ansvar at lade en race uddø igen, hvis den bliver så forkrøblet og usund at den ikke har et godt og langt liv.

Det store spørgsmål er så bare, hvornår racen er nået dertil, hvor der ingen vej er tilbage. Det er nok svært at blive enig om!

Jeg synes selv at EB og FB er nogle pragtfulde og charmerende hunde :-). Men jeg vil ikke selv eje en pga. de ikke kan reproducere sig selv....og pga. den store chance for sygdomme. Har tidligere haft en bullmastiff og racen blev fravalgt, da jeg skulle have hund igen pga. de dårligdomme der er stor chance for inden for den race.

Hvis det er korrekt at bulldog-klubben kun kan blive enige om at udstille, så synes jeg godt nok også, at det ser sort ud for racen smiley

• #126   10. jun 2011 At avle på en hund med allergi er måske udslaget af, at der er så mange skavanker indenfor racen, at der vælges mellem pest eller kolera! Stakkels hvalpe!

• #128   11. jun 2011 hvor mange folk bruger deres hunde til det de faktisk er skabt til.....?

• #129   11. jun 2011 Johnny F - ikke mange, men hvad har det med snakken om sygdomme i racerne at gøre?

• #130   11. jun 2011 ikke så meget , men mere for at sige folk er mere og mere ligeglade med sundhed bare deres hund ser godt ud . og en kommentar til at klubberne også ser stort på sundhed

• #131   11. jun 2011 Jeg må indrømme at jeg slet ikke ser fb derhenne hvor den burde uddø,,jeg har haft nogle stykker af dem og de har alle kunne føde og har ikke haft problemer med heldbred osv,,men dte har også været buller uden tavle de fleste

• #133   11. jun 2011 Ej okay Lise, du vil jo også bare fremstille mig som en ond person så. Men eftersom du er sådan en fantstisk "ekspert" og tilsyneladende ved meget bedre end alle andre, så tror jeg bare at jeg dropper det..

Good luck med dit budskab om at alle raer med sygdom skal uddø. Der er ikke mange tilbage til sidst så..

• #134   11. jun 2011 Pernille

Du fatter jo hat.

• #135   12. jun 2011 Lise tror det er din måde at udtrykke dig på,,man går helt i baglås fordi du har den"tone"

• #137   12. jun 2011 Jeanette

Og så er der bare dem, som er så opslugte af at dække deres egne egoistiske behov at de er uimodtagelig overfor både saglige argumenter og alm. sund fornuft.

Hvis folk sidder og fylder sig med foie gras.......... http://www.youtube.com/watch?v=X0-Sv6YnxEc
    ............synes jeg, de er nogle svin.

Princippet er det samme, når jeg hører folk sidde og hylde ekstrem avl som om det var enhver anden slags avl.

http://www.youtube.com/watch?v=qxdPYCc_1mU&feature=related

• #138   12. jun 2011 jeg hopper af ,,må indrømme jeg ikke gider se hvad klip du har fundet ...finder det her ret så useriøst

nogle skulle lære at formulere sig bedre,,så tror jeg folk meget bedre forstod budskabet isteden for at foragte den måde folk ter sig på

• #139   12. jun 2011 Lise, kan vi ikke alle finde eksempler på nettet der understøtter vores egne holdninger???

Nu har du selv schæfer, så jeg kunne jo smide dette link og dermed prøve at bevise, at alle schæfere er skamvalet:

http://www.youtube.com/watch?v=GU1IZyUv6Yk

Men det er jo en sandhed med midifikationer, for der findes jo også sunde schæfere der fungerer godt, så at smide et link med en buller der ikke kan vende sig er ikke helt fair.

Jeg tro vi alle ved, at de franske bulldogs ikke er den sundeste race, og schæferen og mange andre racer har også deres problemer, men som køber må man jo så bare støtte det mest sunde opdræt.

• #140   12. jun 2011 Kennelmor

Jeg støtter ikke schæferhundens ekstremavl, - og som jeg har skrevet før, så har jeg netop pga. manglende sundhed valgt at skifte race.

Og jeg finder det fuldstændig uforståligt, at folk, som ytrer at de holder af racen, kan finde på at frembringe så deforme dyr.

Jeg ser dog stadig gradsforskelle på ekstremt avlede schæferhunde og ekstremtavlede bulldogs, som har problemer med at trække vejret og ikke kan reproducere sig selv.

At andre åbenbart formår at bagatellisere reproduktionsproblemer og vejrtrækningsproblemer til noget, som ikke er værd at tale yderligere om eller hidse sig op over, forstår jeg simeplten ikke.

Hvis man ikke skulle tage stærkt afstand fra sådan noget, - og hvis man ikke har ret til harme i sådanne tilfælde, så vil jeg meget gerne have at vide, hvor langt man yderligere skal ud på overdrevet, før det er "tilladt" at sige "Føj for Satan"?

• #141   12. jun 2011 hahahaha... Lise du er altså en sjov en..
    Kan kun grine og ryste på hovedet af dig altså.. smiley

• #142   13. jun 2011 Jeg går sørme heller ikke ind for ekstremavl, og jeg siger såmænd også "føj for satan" når jeg ser ekstreme bullere, schæferhunde eller andre racer med funktionshæmninger.

• #143   13. jun 2011 Kennelmor

Du sidesætter altså fuldstændig avl på schæferhunde med avl på franske bulldogs?

• #144   13. jun 2011 Jaaa, jeg kan ikek se den store forskel, hvis man ser på de schæfere der går med bagparten slæbende efter dig og med helt groteske vinkler.

Om hunden ikek kan føde selv elelr om dens gang er fuldstændig ødelagt, det kan da vist komme ud på et...faktisk synes jeg det med schæferens bagpart og deraf hofteproblemer er meget værre end at en race ikke selv kan føde, for det påvirker jo i den grad schæferen dagligt at den ikek går ordentligt og hænger i haserne, der er trods alt mange bullere der ikek overhovedet kommer til at skulel føde.

Men at diskutere, hvad der er værst - pest eller kolera - er jo lidt omsonst, jeg vil ikek selv købe race med de problemer både buller og schæfer her - selvom jeg endda er meget vild med schæferen.
    Fb siger mig ikke en klap jeg skal aldrig have nogen former for krølmuler.

• #145   13. jun 2011 Jeg ved ikke om du ved, at der er ret stor forskel på brugshundeopdræt og højavlsopdræt indenfor schæferhundeopdræt?

Men det gør åbenbart ikke nogen forskel?

Og at du sætter ligehedstegn mellem vejrtrækningsbesvær samt manglende reproduktionsevne pga. overtypning og højavlsschæferens alt for dårlige bagbensvinkling er jo så bare din verden.

• #146   13. jun 2011 Og???
    Det ene skod avl er da ikke bedre end det andet.

Og nej min viden om schæferen er ikke stor, men dog ved jeg godt, at der er forskellige liner - men det er ligesom ikek det der er pointen.

• #147   13. jun 2011 Kennelmor

Hvis man vil undgå de vaklende benstillinger hos schæferhunden, kan man købe fra brugshundeopdræt.

Hvor går du hen og finde den samme klare opdeling hos den franske bulldog? Så jo - der er en pointe i netop dette.

Hvilke linier er fri for reproduktionsproblemer, vejrtrækningsbesvær og overophedningsfare?

• #148   13. jun 2011 For mig er der ingen forskel og sådan er det.

• #149   13. jun 2011 Kennelmor

Ok, - når du på den måde ikke kan besvare mit spørgsmål, så kommer det nu for mig mere til at lyde, som om du bare ikke VIL erkende, at der er en forskel.

Hos schæferhunden har du også som regel mulighed for at købe efter HD-testede og AD-testede hunde. Mange er så småt begyndt at fotografere ryggen også. Og der udarbejdes et index, som indikere, hvor stor/lille sandsynligheden er for at hunden udvikler HD.

Pointen er jo, at man i bulldogklubben INTET gør i fællesskab, og derved kommer dét, som en enkelt opdrætter prøve at gøre for racen til at drukne. Samtidig giver det en indikation på, at man END IKKE VIL erkende problemet.

Men der er ingen forskel siger du.

For mig er forskellen KÆMPESTOR, - for det begynder med en erkendelse af, at der er noget galt.

HVOR ser du, at man i bulldogklubben gør fælles front på nogen som helst steder?

• #150   13. jun 2011 eller også vil DU lise ikk erkende at der faktisk er et problem mht schæfere og at andre ikke har den samme holdning som dig??

• #151   13. jun 2011 Jeanette

Vil jeg ikke erkende, at der er et problem med schæfere?

Fortæl mig, hvad i det, jeg skriver her, som du åbenbart SLET ikke kan forstå:

<b> Jeg støtter ikke schæferhundens ekstremavl, - og som jeg har skrevet før, så har jeg netop pga. manglende sundhed valgt at skifte race.</b>

Og nej - jeg synes ikke det er et særligt godt argument at sige "...fordi jeg synes det".

Det er en 4-årig værdigt, - eller én, som ikke ved, hvad hxn ellers skal sige.

Jeg respekterer skam holdninger vedr. faktuelle ting, som er underbygget af en vis indsigt og en vis intelligent argumentation baseret på viden, men jeg har bare ikke mødt så mange her i denne tråd.

• #152   13. jun 2011 Lise, der hvor jeg vil hen er, at der for hundeejeren ikke er den store forskel om du har en hund med en arvelig sygdom 1 eller en arvelig sygdom 2, for ejer og for hund komemr det fuldstændig ud på et.
    Det medfører lidelse, smerte, ubehag og det koster dyrt.

Selvfølgelig er det prisværdigt at nogle forsøger at rette skaderne op på schæferen, det er jeg glad for, og det er den eneste vej frem. Alligevel ser jeg jo lige en højt præmieret schæfer den anden dag, hvor røven nærmest skraber jorden når den løber...øhhh hvorfor klarer den sig lige så godt???
    Hvis man vil gøre noget for racen, så skal de hunde med hængende bagpart jo dømmes ned ellers bliver opdrætterne ved med at lave dem.

Og selvfølgelig er det grotesk at bulleropdrætterne ikke gør noget for at forbedre sundheden indenfor deres racer, fy, føj og skam for det.

• #153   13. jun 2011 Lise sådan læser jeg faktisk din holdning lidt!!

Jeg har skrevet det før og jeg tænker,,mht fb måske tavlehundene er på vej derhen hvor det er ekstremt men det er de buller som ikke holder standarten ikk?
    Hvor er vi så henne? At tavleavl skal forbydes?

• #154   13. jun 2011 Kennelmor

Jeg er fuldstændig enig med dig i, at højavls-schæferhunden er laaaaaangt fra det, en schæfer skal være, og igen - jeg medgiver dig 100 % at det er fuldstændig grotesk at avle en prægtig race hen til deformitet.

Men igen vil jeg gøre dig opmærksom på, at man i schæferhundeklubben er en delt gruppe, - og at schæferhunden i ca 10 år har været opsplittet i to helt forskellige typer, - brugstypen og højavlstypen/showtypen.

Og disse to typer har ligeledes i henved godt 10 år genetisk så godt som været holdt adskildt.

Brugshundefolk går ikke op i udstilling, - mange anser det for at være et nødvendigt onde. Det gør jeg ikke, - jeg anser det for at være et unødvendigt onde, som kun bevirker, at man fokuserer alt for ensidigt på et ligegyldigt udseende, og som ofte giver grobund for ekstremavl indenfor de forskellige racestandarter.

Men det kunne være rart, om du gad at svare mig på det, jeg spørger dig om, så jeg prøver igen:

Som sagt: Hos schæferhunden har du også som regel mulighed for at købe efter HD-testede og AD-testede hunde. Mange er så småt begyndt at fotografere ryggen også. Og der udarbejdes et index, som indikere, hvor stor/lille sandsynligheden er for at hunden udvikler HD.

Pointen er jo, at man i bulldogklubben INTET gør i fællesskab, og derved kommer dét, som en enkelt opdrætter prøve at gøre for racen til at drukne. Samtidig giver det en indikation på, at man END IKKE VIL erkende problemet.

Men der er ingen forskel siger du.

For mig er forskellen KÆMPESTOR, - for det begynder med en erkendelse af, at der er noget galt.

HVOR ser du, at man i bulldogklubben gør fælles front på nogen som helst steder?

Du skriver, at lidelse 1 og lidelse 2 som er genetisk betinget går ud på ét. Jeg er bestemt ikke enig.

Jeg anser det for at være af den allermest basale vigtighed, at dyr kan trække vejret og få unger. Derfor rangerer det, som FB fejler højere på skalaen af deformiteter end det, som højavlsschæferen gør.
    Men for at du ikke skal være i tvivl, - jeg ville ikke have det mindste imod at højavlsschæferen ikke fandtes. Den er et udslag af menneskers trang til at udforme naturen efter et eller andet fuldstændig ligegyldigt billede, som ikke har nogen funktion og som derved kommer til at virke til bagdel for dyrets fysiske udfoldelser, og dét er et skråplan. Et skråplan, hvor den FB er længere nede på det skrå plan end schæferen.

• #155   13. jun 2011 Jeanette

<b> Lise sådan læser jeg faktisk din holdning lidt!! </b>

Hvilken en af dem? Og hvordan er det, du læser den?

<b> mht fb måske tavlehundene er på vej derhen hvor det er ekstremt </b>

Så du mener, at de kun "er på vej"..........hvad begrunder du det med?

Og det der "måske".....det var dig, som aldrig havde hørt om/set en FB, som var født ved kejsersnit/ havde født hvalpe vha. kejsersnit, ikke?

Du anser FB født uden stambog for sundere, - kan du begrunde det?

For min skyld kan vi den dag i morgen afskaffe al den stambogsføring, som kun har til formål at dokumentere hundenes eksteriørmæssige præmieringer til fordel for en langt mere sundhedsminded stambogsføring.
    Jeg kan ikke se ideen i en fuldstændig tilfældig avl uden nogen som helst form for dokumentation af individ og sundhed

• #156   14. jun 2011 Lise nej det var ikke mig der aldrig havde hørt om en fb der havde fået kejsersnit ,,men mine havde ikk og hellere ikke denærmeste jeg kender som har

Lise jeg gider ikk gå indi en dybere debat omkring det her sorry

• #157   14. jun 2011 Jeanette

<b> Lise jeg gider ikk gå indi en dybere debat omkring det her sorry </b>

Ok, - du vil bare have lov til at brokke dig over min facon, - men når vi så bevæger os lidt ind på at skulle diskutere mere sagligt og jeg stiller dig nogle konkrete spørgsmål vedr. emnet, så står du af.

Got it.

• #158   14. jun 2011 Du må tro hvad du vil jeg gider godt debatere men jeg orker simpelthen ikke at gå så dybt ind i diskutionene som dig da det ikke berøer mig så meget som det åbenbart gør dig

• #159   14. jun 2011 Jeanette

Jamen, hvis du har det bedst med at butte ud, så be my guest. Det taler jo for sig selv.

• #160   14. jun 2011 kald du bare det at butte ud,,jeg behøver ikke begrunde alt jeg skriver og da slet ikk et spørgsmål....jeg gider bare ikk bruge kræfter på at uddybe mere og mere somn du gør men har lov at sige havd jeg vil alligvel,,det trods alt ikk din tråd det her

• #161   14. jun 2011 Jeanette

Du skal gøre helt som du selv vil, - og jeg tænker så også helt, som jeg selv vil.

Nej, bestemt er det ikke min tråd, - men tænker bare, at med alle de indlæg du nu efterhånden har lavet med, at du ikke vil sige mere i denne tråd, kunne du så ikke bare have skrevet noget relevant i forhold til de spørgsmål, jeg stillede dig.

Hvis du kender svarene, er det vel ikke mere anstrengende at skrive dét, end at skrive så meget andet.

• #162   14. jun 2011 Skrevet noget relevant!! Netop sådan et udsang gør at jeg ikke gider diskutere med dig

jeg stiller et spørgsmål ,,se der står spørgsmål bagefter og det beder du mig begrunde,,og det hverken kan eller gider jeg

• #163   14. jun 2011 Lise - ikek for noget, men du er meget anstrengende at diskutere med og du fastholder en i tråden, selvom man faktisk selv synes man har sagt det man ville. Man bliver så alligevel nødt til at svare dig, fordi du fremturer med en helt masse.

Du lyder faktisk i dit skrevne sprog meget vred og gal i skralden, jeg ved ikke om du er det, men det tricker altså mig og jeg bliver irriteret.

Vi har jo alle lov til at have vores meninger og behøver faktisk ikke stå til regnskab for dem overfor dig.

• #164   14. jun 2011 kennel mor præsic.....Hvis jeg skulle have forklaret det havde dte nok bare været med lidt mindre pæne ord derfor sprang jeg det over

Kommentér på:
Så dum kan man da ikke være!!!!

Annonce