1.541 visninger
|
Oprettet:
* Carina * - Med Prinsessen & Pølsen <3
9. sep 2008 Følger: 12 Følgere: 33 Hunde: 4 Emner: 573 Svar: 10.537
9. sep 2008 Følger: 12 Følgere: 33 Hunde: 4 Emner: 573 Svar: 10.537
Hvis i nu havde {{forumTopicSubject}}
En tavleløs hund..
Hvad ville i så gøre med jeres hund hvis i gerne ville lade den indgå i avl?
Realistiske svar og ingen sure mine eller alt det der "jeg ville aldrig drømme om at lade en hund uden tavle parre" snak..
Det er et spørgsmål jeg gerne ville have svar på fra jer alle med og uden tavle..
sep 2008
Følger: 12 Følgere: 33 Hunde: 4 Emner: 573 Svar: 10.537
For det regner jeg bestemt IKKE med at han skal..
feb 2005
Følger: 80 Følgere: 75 Hunde: 4 Emner: 366 Svar: 11.349
Og jeg ville som min kræve det samme af hanhunden.
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.120
jul 2006
Følger: 34 Følgere: 966 Hunde: 8 Annoncer: 2 Emner: 236 Svar: 9.475
sep 2007
Følger: 10 Følgere: 9 Hunde: 2 Emner: 15 Svar: 70
Ved blanninger er jeg lidt mere skeptisk, da det er svært at vide hvad man ender med.. Jeg ville nok ikke selv turde, dog havde vi får år tilbage en blandig af schæfer og labrador, og det er den bedste og dejligste hund vi nogensinde har haft... ( så noget godt, kan der selvfølgelig godt komme af blandinger ;0))
okt 2010
Følger: 32 Følgere: 29 Hunde: 2 Emner: 56 Svar: 573
okt 2008
Følger: 10 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 118 Svar: 8.174
spare ca 30.000 sammen til bl.a. kejsersnit.
Kikke grundigt på både han og tæve om deres temperement, da en nervøs, usikker hund aldrig bør avle.
Spare ferie sammen til og være hjemme ved mor og hvalp mindst 6 uger efter fødslen.
Læse en hulands masse bøger om hvalpe og fødsel.
Have købere til hvalpene inden parring. Der er masser af hvalpe der mangler hjem.
apr 2008
Følger: 9 Følgere: 7 Hunde: 2 Emner: 315 Svar: 2.204
Og må indrømme, jeg vil ikke lade dem indgå i avl, hvorfor begge er kastereret.
Men ellers som de andre siger, de skulle tjekkes i hoved og røv for diverse sygdomme. Men derud over ville jeg også få en til at tjekke hundens metale psyke. Jeg aner jo reelt ikke, hvad hunde kommer fra (altså dens gener), og hvordan evt. hvalpe ville blive. Så der ville jeg nok have en ekspert ind over.
Det samme for tæven, som for øvrigt skulle være af samme race som min, så der ikke kom blandinger ud af det (hvis man så kan være sikker på, at de er racerene, når de ikke har tavle :))
feb 2006
Følger: 3 Følgere: 3 Hunde: 5 Emner: 64 Svar: 2.180
nov 2008
Følger: 13 Følgere: 11 Hunde: 3 Emner: 237 Svar: 3.147
apr 2007
Følger: 13 Følgere: 16 Hunde: 1 Emner: 19 Svar: 1.451
Og så selvfølgelig forlange det samme af den anden hund.
sep 2008
Men kan se at stort set alle har samme mening som jeg..
Til jer få der skriver "Det vil ALDRIG ske", nu var det et spørgsmål om hvad i ville gøre hvis i nu havde en raceren tavleløs hund..
Det kan man jo sagtens svare på selvom det aldrig ville ske.. Dog er jeg af den overbevisning at alt kan ske uanset om man vil det eller ej..
Og ja STOR respekt til dem som virkelig ligger hårdt arbejde i at avle på hunde på den rigtige måde, hvis man kan sige det sådan..
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.354
Verden er gået under og jeg har de sidste 10 hunde i verden, som jeg har reddet fra et internat.
Eh.. jeg ville egentligt nok bare lade dem selv finde ud af det.
Nej, et bedre eksempel.
En af mine venner har en blanding som hun insiterer på at avle på. Så ville jeg råde hende til at få hunden undersøgt for racerelevante problemer. Hvad disse er afhænger fuldstændigt af hvad hunden er blandet af, hvor stor den er osv.
Derefter skulle hun finde en hanhund af passende type - helst indeholdende nogenlunde de samme racer (typer) som hende selv. Han skulle i så fald også være undersøgt for relevante skavanker.
Og længe før avl ville jeg investere i en bog om hundeavl og sætte mig grundigt ind i det og lave checklister (dette ville jeg gøre uanset om hunden er blanding eller tavlehund).
mar 2006
okt 2010
mar 2006
Når nu begge racer er disponible for HD (begge har det som krav i DKK) og Samojeden er disponibel for PRA (en øjensygdom som medfører blindhed) ville jeg have de to som krav hvis en KM/Samo skulle indgå i avl.
Generne forsvinder jo ikke ud af hundene bare fordi de parres med en hund af anden race. Det er genetik, ikke magi.
At man så finder at hunden ikke har PRA giver jo ikke falsk tryghed - det giver tryghed for at hvalpene ikke bliver bærere af en rigtig grim øjensygdom. Så kan man sige "jamen det giver ikke sikkerhed for at hunden ikke fejler noget andet", hvilket er korrekt, men hvis du VIL have sikkerhed for alle sygdomme, så skal du teste for dem alle.
Vi andre nøjes med dem der er mest relevante for vores racer (og forhåbentligt blandinger).
mar 2006
apr 2008
Følger: 9 Følgere: 7 Hunde: 2 Emner: 315 Svar: 2.204
Alt kan ikke ske, hvis man tager sine forholdsregler. Derfor er mine kastereret
okt 2010
okt 2006
Følger: 60 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 14.015
mar 2006
PRA, er recessivt - hvilket blot gør det endnu vigtigere at teste da det kan bæres skjult. Det giver 25% chance for PRA afkom hvis hunden parres med en anden bærer (f.eks en anden blanding som indholder labrador, samojede, border collie eller en af de utallige andre andre der er kendt for sygdommen).
HD er polygenetisk, og man skal derfor have et indeks for at bruge det som et decideret avlsværktøj, men det er stadig langt at foretrække at man ved hvilken status man avler på - om ikke andet så fordi at man bør under alle omstændigher udelukke status D eller værre (hvilket hunde kan have selvom de ellers virker raske).
sep 2008
Et simpelt spørgsmål er endt i en "vild" debat..
sep 2008
Det var jo på et eller andet punkt et realevant spørgsmål..
feb 2005
Følger: 80 Følgere: 75 Hunde: 4 Emner: 366 Svar: 11.349
Nu skal Fluffy så aldrig indgå i avlen da hun har dårlig psyke, multiallergi og har haft kræft.
Men selv hvis du har en tavleløs renracet hund og tjekker den, kan du aldrig vide hvad der ligger bag ved og derved senere kan komme, jeg har da et glimrende eksempel her.
Min Gizmo ren cavalier uden tavle var tjekket for alt racen kan fejle, dvs hjerte, knæ øjne osv ikke fordi han skulle avle men for at jeg selv viste han var rask og det var han, jeg tager så ud til min mor en dag med begge hunde og kommer ind, går lige på wc og da jeg kommer ud hænger Gizmo sammen med min mors tæve (hun havde lige glemt at sige hun var i løb) Jeg beder hende få en abort sprøjte på hunden men hun nægter da hun gerne vil have hvalpe på tæven, jeg kan jo ikke gøre andet end at blive ved med at prøve at overtale hende dog uden held og der kommer 9 uger efter 4 hvalpe, jeg trøster mig med at begge hunde er tjekkede for sygedomme oav... Men men men 2½ år efter bliver Gizmo tjekket af min dyrlæge der pludselig kan høre en mislyd på hans hjerte, hvor han jo tidligere er scannet fri, men jeg får en akuttid på kvl til en hjertescanning og nu har han en mislyd på 3 og en prolaps på 2, jeg tænker starks på hvalpene og giver selvfølgelig de 4 købere besked, men jeg havde jo ingen chance for at vide at han ville udvikle dårligt hjerte som 7 årig og senere blive aflivet som 9 årig pga kronisk hjertesvigt, det viser jo bare at selv når hunden er tjekket kan du ikke vide dig sikker, vil dog sige at indtil videre er alle hvalpene raske og de er nu 4 år gamle, men jeg kan jo ikke love de ikke får problemer senere hen i livet hos Gizmo kom det jo sent :-((( Heldigvis var det 4 hanner der kom og de er fikset hele banden,så der kommer ikke flere ud af dem.
Men min næste cavalier som er med tavle hos DKK skal forhåbentlig en dag indgå i avlen hvis han får noget godt at bringe videre og inden da vil han blive tjekket for alt hvad der er muligt.
mar 2006
Man er da først blind hvis man IKKE tester.
At udelukke syge dyr fra avlen er ikke en garanti på at man får fuldstændigt sygdomsfrie afkom, men det sikrer at man som minimum ikke bruger syge hunde i sin avl.
I stedet for at se på hvor meget sikkerhed man kan få, bør man se på hvor meget man kan nedsætte risikoen for sygdom. En HD A kombi garanterer godt nok ikke HD A hvalpe, men det betyder at man som minimum ikke har brugt en HD E i avlen - hvilket må siges at stille en betydelig større risiko end A'eren fordi vi VED (har sikkerhed for) at HD E er til stede i hunden.
Vil man have større sikkerhed bør man avle med tavle, men selv der er intet 100% sikkert. Alligevel går det fremad for flere af specialklubberne mht racesygdomme.
Vil man blande bør man være klar over hvilke sygdomme der kan ligge til flere racer, bl.a HD, AD, PL, PRA o.l, samt de for racen specifikke sygdomme (kunne f.eks være CEA), og ud fra det mix man vil lave (farve/størrelse/brugsegenskaber) tage stilling til hvilke der er mest relevante. Er man bange for at hunden har alle sygdommene, så test for alle, eller undlad at avle. Easy peasy.
Det kan godt være at det "bare" er blandinger, men det er altså lige så synd for dem at blive syge som de fine tavlebasser, så jeg kan ikke se hvorfor de ikke er indsatsen værd.
mar 2006
Så når en hund er 50% border vil dens afkom have i gennemsnit 25% border collie gener, da de i kan arve mellem 0 og 50% BC gener fra den forældre der er 50% BC.
Det er en sandsynlighed (eller risiko), ikke en sikkerhed, for de har nok ikke været inde og lave DNA test på hele linjen. Så vidt jeg kan se er der hellere aldrig nogen der skriver "garanteret mindst 20% BC", så man skal nok bare tage det for hvad det er. Vil man garanteres et minimum antal BC gener må man lade være med at blande for meget i hunden. Den er med 100% sikkerhed 50% BC ved en førstegenerationsblanding, og man kan jo så bibeholde de gener ved at igen blande med BC eller BC blanding.
Eller køb en BC.. Det ville være endnu nemmere.
"Det betyder, at du ved min hund fx ikke ville vide om det var mest relevant at tjekke for kleinerens sygdomme eller samojedens"
Begge skal checkes for HD, og da PRA er recessivt er det også relevant for enhver Samo blanding. Jeg tror at du skal tilbage til mine tidligere indlæg, for vi har allerede været igennem det her.
Den sidste race - tja. Du kan enten gætte, ignorere den eller undlade at avle på en hund som du ikke ved hvad er. Det er fuldstændigt op til dig. Jeg ville personligt ikke avle på den, men det er også fordi jeg er fan af at vide hvad der ligger bag det jeg producerer.
Det betyder dog ikke at jeg synes at hunden er dum, grim eller på nogen anden måde værdiløs - jeg ville bare ikke avle på den.
Jeg har ikke opdrættet (endnu?), trods mit DKK kennelmærke, men grunden til det er netop at jeg har gjort et stort stykke forarbejde der i sidste endte med at jeg mere eller mindre har valgt at udelukke min hund fra avl. Han er ellers godkendt i DKK, men jeg ønsker ikke selv en hvalp med den sygdom han er testet positiv for (som dog ikke har betydning for hans livskvalitet), så jeg har taget beslutningen på vegne af de mennesker der i dag ikke har afkom efter ham.
Det betyder ikke at jeg synes at hunden er dum, grim eller på nogen anden måde værdiløs - jeg vil bare ikke avle på ham.
Ud over det følger jeg med når de opdrættere som jeg er venner med over nettet og IRL (bl.a via min specialklub, hvor jeg har et tæt samarbejde med vores sundhedsudvalg). Jeg har brugt de sidste 5 år på at læse op omkring genetik for netop at kunne træffe bedre valg, og jeg har et rimeligt solidt netværk af opdrættere som jeg rådfører mig hos, og som også kommer til mig med spørgsmål.
Det er køberne der står med resultatet af alle de beslutninger som en opdrætter tager, så jeg vælger meget bevidst at tænke som en køber i de her debatter. Jeg vil bare gerne vide at der bliver gjort noget for at udelukke syge hunde fra avlen. Som potentiel opdrætter har jeg gjort mit for at komme ud over kennelblindheden, og jeg forventer det samme af den person der skal sælge mig min næste hund.
mar 2006
Hvad betyder det egentligt at man kun tester for testens skyld?
Hvis i nu havde