{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.134 visninger | Oprettet:

Respekt for førehunde {{forumTopicSubject}}

Udledt af indskag om førehunde på tv dette spørgsmål.

Tænker du på vigtigheden af førehundenes arbejde, og tager hensyn til den, ved f.eks. at holde din hund/e fra dem på gaden, lader være med at klappe dem, er der andre hensyn du tager med mødet med førehunde eller er du ligeglad?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Respekt for førehunde
  • #1   25. maj 2011 Nu har jeg aldrig mødt en førehund mens jeg har haft min egen med, men jeg ville helt sikkert holde min egen hund langt væk. Jeg holder også selv afstand når jeg møder en med førerhund, hunden er på arbejde, og det skal den have lov at koncentrere sig om..

  • #2   25. maj 2011 Jeg hverken rører dem, snakker til dem eller noget som helst andet ..
    Jeg ser dem som en del af deres "ejer", jeg rører og snakker heller ikke med vildt fremmede mennesker på gaden ..
    Og ja, hvis jeg møder en med Taiko, så kommer Taiko til at gå lige ved siden af mig, for ikke at generer førerhunden ..

    Gør det af respekt for førerhunden samt ejeren med nedsat syn smiley


  • #3   25. maj 2011 JA
    Jeg er meget opmærksom på at udvise respekt hvis jeg møder en service hund. Uanset om jeg er med eller uden hund så nærmer jeg mig aldrig en service hund og forsøger så vidt som muligt at undgå at udvide interesse for den


  • #4   25. maj 2011 Når vi møder en fører-hund, går jeg altid over på den anden side af gaden. Vores hund har som sådan ikke noget i mod andre hunde, men han kan godt finde på at rejse børster ind til hun lige har hilst på den anden hund... Og da jeg ikke vil give hende lov til at hilse på en førerhund, trækker vi over på den anden side i stedet for.

  • #6   25. maj 2011 Jeg holder altid afstand til arbejdende hunde.

  • #7   25. maj 2011 Jeg har aldrig mødt en førehund sammen med vores hunde, så for mig har det ikke været aktuelt, har faktisk aldrig mødt en førehund eller servicehund her i byen.

    En anden udfordring må være de hunde der efterladen udenfor forretninger i lang line.


  • #10   25. maj 2011 Ulla : Ja en løs førerhund er ikke til meget hjælp... Men det kan en løs servicehund godt være...

  • #14   25. maj 2011 jeg undrede mig også lige over den løse førehund, men gik ud fra at der var tale om en servicehund i stedet.

  • #17   25. maj 2011 Man kan også være hjælpeløs med en førehund i snor.

    Min svigerfar så for nogle år siden en mand med førehund i Kbh. Manden stod hjælpeløs midt i trafikken. Min svigerfar spørger om han kan hjælpe, og manden takker ja, for hunden skulle til dyrlægen (de skulle bare hente nogle piller) men hunden havde besluttet sig for at den ikke skulle derind, så den nægtede at gå den rigtige vej.


  • #19   25. maj 2011 Jeg har prøvet at møde en i en bus hvor jeg havde Laika med. Rykkede hende så langt væk som jeg kunne og holdt hende tæt, dem som han gik med kunne sagtens se. Førerhunden blev ved med at komme hen og snuse, ingen af dem sagde noget. Til sidst blev det for meget for Laika som så lige sagde fra med lyd. Hvorefter hans venner OG ham der havde hunden begyndte at grine.
    Synes ikke rigtigt at jeg kunne gøre noget der.

    Men under normale omstændigheder kigger jeg dårligt nok på hunden.


  • #20   25. maj 2011 Jeg ville aldrig i livet tage kontakt til en fører- eller servicehund!..

    Var jeg kommet i snak med ejeren, og havde fået lov, kunne jeg måske finde på at hilse på hunden.
    Men som udgangspunkt så holder jeg mig langt væk fra arbejdende hunde - det skal man jo!

    Og Basse holdes også langt væk fra dem.

    Som regel er der ingen problemer i det, da hunden jo oftest ikke er interesseret i kontakt, så det er ikke rigtig noget problem..


  • #21   25. maj 2011 De var på vej ud af bussen da det skete.

  • #22   25. maj 2011 Helena ~ DKK ~ så har du jo også gjort hvad du kunne, og sådan en mand er jo selv skyld i evt. manglende respekt fra andre.

  • #23   25. maj 2011 Jeg har engang mødt en hel gruppe blinde med førerhunde, omkring 15 stk på en togstation. Jeg stod og ventede med hundene foran en 7-eleven da de kom forbi (skulle ud gennem en dør til busstoppet). SAMTLIGE 15 hunde trak hen mod mine hunde, og jeg kunne ikke rigtig gå andre steder hen. Men jeg har senere tænkt at det måske var hunde under oplæring eller lign for vi var ikke tæt på dem, såeh... eller også var mine hunde for fristende for dem! smiley

    Ellers har jeg aldrig mødt en førehund på arbejde mens min egen hund var med, men jeg ville trække til siden eller gå over på den anden side, hvis det var muligt.


  • #24   25. maj 2011 Vi mødes tit med en førehunde på vores luftetur. Vi følges ofte ad og vores blinde ven kan også klare det meste af turen ved at bruge sin stok, så han er absolut ikke fortabt uden, selv om hunden er en stor hjælp i andre sammen hængende. Der er dog en del af ruten der er lidt sværer at "finde" med stok (naturstier) men der har jeg så ageret førehund en gang imellem smiley
    Når hunden er løs har den en klokke på så vores ven kan følge med i hvor den er og havd den laver og det er útroligt hvad han kan "se" udfra lyden af klokken... Barley kende efterhånden også lyden af klokken, så ved han at der er en ven i nærhen.

    Vi har også en der træner førehunde som vi også tit møder og det er meget interessant at følge med på sidelinien - der ligger et stort arbejde bag!

    Hvis vi møder førehunde ude i byen er det selvfølgelig noget vi tager hensyn til - men det er ikke så forskelligt fra andre hunde vi møder i snor - bortset fra at jeg aldrig kunne finde på at spørge om vi må hilse på en hund på arbejde.


  • #26   25. maj 2011 Jeg boede engang i et område hvor der boede en blind, han havde en førerhund. Hverdag kom der en dame og luftede hunden for ham så den kunne komme ud på en luftetur hvor den ikke var på arbejde, så tror at hvis man møder en løs "førerhund" i parken så har den nok fri og det er nok ikke den blinde (i hvert fald ikke alene) der lufter hunden.

  • #27   25. maj 2011 Hvor er det spændende at læse andres oplevelser og møder med føre- og servicehunde smiley

  • #28   25. maj 2011 Ulla - jeps det er ret hyggeligt...jeg behøver heller ikke længere at sige hvem jer er, det er nok at jeg siger "hej", så ved han hvem jeg er *GG*

  • #29   25. maj 2011 Holder altid afstand hvis de er på arbejde.
    Vi har en blind dame sammen, som lufter sin førerhund nede på vores fritløbsområde, så render den løs rundt med klokke i halsbåndet, og der får Kiwi så lov til at hilse og lege med den. Så mens hunden er løs har damen en hjælper som støtter hende, og som samler op efter hunden. smiley


Kommentér på:
Respekt for førehunde

Annonce