{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.623 visninger | Oprettet:

Fodring, tørkost, økonomi! Hit med de gode råd! {{forumTopicSubject}}

Hej Alle!

Har siddet og kigget forum igennem, og der er en del tråde med fodring. Så jeg laver da lige en ny... smiley
Jeg bliver bare en anelse forvirret, for der er mange meninger, og hvad der er godt for én hund er katastrofalt for en anden.

Har debatteret fodring med en god veninde, som synes at godt kvalitetsfoder, bør have et højt indhold protein (og hvis hun betaler det hvide ud af øjnene for det, så er det jo godt...) hun har sat kriller i mit hoved - jeg er ikke uenig, jeg har "bare" fodret med Nutra Nuggets large breed puppy foder, og min Basset hvalp på 6 mdr. stortrives, er i rigtig fin foderstand, pelsen er smuk og blank, og han har en god energi og vokser som han skal! Tilfredstillende. Og det er ikke så dyrt at fodre med.

Men jeg ser bag på posen at der stortset ikke er noget kød i! smiley Og der bl.a. aske i !?!?! Hmm....

-Helt ærligt, hvad er det vigtigste, og hvad er min garanti for at min hund er dækket ind!?
- Hvad skal man som standard kigge efter, når man kigger på indhold? Og hvorfor?
- Hvorfor vil vi så gerne have at der er meget kød i? Er kød en garanti for at hunden får det bedste af det bedste? ...grunden til jeg spørger, er at nogen fodrer med det billigste foder fra fx. Aldi, det har sikkert aldrig set skyggen af kød, og alligevel, trives hunden og er flot og fin....

Og nu vi er igang - jeg vil meget gerne høre plus'er og minus'er ved BARF....?

"Beklager" alle spørgsmålene, men jeg ved, at der nogle gode hundeejere derude, som gerne svarer på hele molevitten - det gør jeg også gerne selv, hvis nogen spørger til noget jeg ved lidt om! smiley På forhånd mange tak!

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fodring, tørkost, økonomi! Hit med de gode råd!
  • #2   9. maj 2011 meget protein er ikke det samme som meget kød;o)
    Råt kød indeholder kun omkring 18% protein. Protein%'en i hundefoder bør ikke være over 30.

Jeg går efter foder der har kød som 1. ingrediens og gerne uden majs og hvede (jeg er dog ikke fanatisk hvad korn angår -det er der nogen der er).
    Jeg kigger osse efter at det ikke bare er animalske biprodukter men kød der er i foderet.

Jeg er på ingen måde foderekspert, så primært kigger jeg efter om mine hunde ser ud til at trives på hvad de nu får, og er ikke hysterisk med hvad det så indeholder, selvom jeg som skrevet troda alt har lidt jeg går udfra når jeg vælger foder:o)

• #3   9. maj 2011 Hov -og så kan meget foder købes en hel del billigere i udlandet;o)

• #4   9. maj 2011 Jeg er enig med Michelle, bort set fra at jeg er fanatisk mht. at der ikke må være korn i fodret *s*

• #5   9. maj 2011 min hund har desværre meget sart mave og tåler ikke råt af nogen art.

men kom over på kingsmoor og det er helt fantastisk til en som hende.

efter jeg har prøvet mindst 10 andre mærker, f.eks, rc, eukanuba, orijen osv.

tror det kommer meget an på hunden hvad den trives med

• #6   9. maj 2011 aske er for at holde maven stabil.. En høj fedt% skal følges med forhøjet mængde af aske =)

bare en lille fingerregl =)

Og fungerer din hund, så skal du ikke bekymre dig stort om hvad der står på pakken; korn er fyld, men nogle hunde har brug for fyldet mens andre mistrives på det.

Så kig på din hund og mærk efter om det er det rette for dig =)

• #7   9. maj 2011 Anne Julie -mine overfalder hestene foder ved enhver given lejlighed. Allermest lækkert er det hvis hesten har spildt lidt mash der kan ædes. Fuglefrø o.l. er osse et hit.

Så med det de går og æder i løbet af dagen, kan det næppe gøre en forskel om der osse skulle være lidt korn i deres foder *GG*

Og så synes jeg man skal passe på med at stirre sig blind på kornindholdet. En del fodermærker har jo opdaget at kornfrit foder er "in" og det er jo egentlig fint nok -men foder er altså ikke automatisk godt blot fordi der ikke er korn i -det skulle man nogengange tro når folk snakker foder:o)

• #8   9. maj 2011 Sigurt har allergi, og derfor vil jeg rigtig gerne undgå korn. *s*

• #9   9. maj 2011 /Pia H: Takker for svaret! smiley Jeg gætter på at du fodrer med BARF? Hihi... smiley

- tørkost er meget nemt! Måske for nemt endda... Men hvilken garanti har du for, at barf er bedre foder end så meget andet? Bare fordi du ved hvad det er du gi'r den og fordi det er naturligt, kan du vel ikke vide om det er det bedste du kan give din hund? Er det det optimale for dens knogler og led, dens hjerne, pels, dens tænder, dens øjne? Og hvad er det der er i råfoderet, der gør at det måske er bedre end andet? Jeg tænker så'n lidt i de tekniske baner - lidt a la - vi spiser en appelsin, og får c-vitamin, og styrker vores immunforsvar. Hunden spiser kød - og hvilken glæde har den af det?

Det skal siges at jeg absolut er IKKE barf modstander! Jeg søger viden!

Man skulle jo mene at tørkost som udgangspunkt vel også udviklet til at dække alle hundens behov? Vi som mennesker har jo udviklet os, siden dengang vi levede i huler, og hunden var et vildt dyr, der levede udelukkende af råt kød.... Hunde har vel også været igennem en udvikling, og vi bruger dem jo også på en helt anden måde idag!??

• #10   9. maj 2011 Hvis din hund trives på sit foder, hvorfor så skifte? Jeg har prøver mange forskellige mærker af foder før jeg fandt det mine trives på.

• #11   9. maj 2011 Ej hvor er I skønne! Hihi, tusind tak for alle de gode råd!
    Det var nemlig noget af det mere tekniske jeg var interesseret i at høre om!

/Michelle - tak for input, det var meget informativt, og jeg vil lige gemme dem, til når Vito skal til at spise voksenmad - jeg vil meget nødigt skifte bare for at skifte nu, for det går rigtig fint med nutra nuggets hvalpe foder...

/Nina; Min hund har det rigtig godt han er sååååå fin, men jeg bli'r bare lidt usikker, når man indimellem støder på "fodereksperter", der taler kødets sag, og gør andre folk til "dårlige" hundeejere fordi de fodrer med tørkost! Og jeg vil bare gerne være lidt klogere og gøre det bedste for mine hunde, og så er det rart, at nogen kan fortælle at aske holder maven stabil! smiley

• #12   9. maj 2011 Johanne -hvis hunden fungerer godt på det den får og vokser jævnt og pænt, så er der ingen grund til at skifte:o)

Nogengange har hundene ikke læst bøgerne og kan fungere ringe på at fantastisk foder og skidt på et dårligere foder.

Jeg kender ikke det mærke du fodrer med, så om det er godt eller skidt skal jeg ikke kunne sige. Men trives han godt, er du jo ikke helt på afveje:o)

• #13   9. maj 2011 /Michelle, det er jo også det jeg tænker, jeg ville heller ikke skifte, men bare sikre mig at jeg gi'r ham, hvad han skal bruge. Han er en basset, og han skal jo blive ret stor, og for mig er det vigtigt at han får de bedste forudsætninger for at kunne "klare sin egen krop" de næste 10-12..

Men, jeg er bestemt ikke nogen ekspert, og har altid gået efter "ser pelsen godt ud, trives hunden og er den i fin stand" så må det jo være toppen - men bli'r nogle gange hylet ud af den - nogle mennesker kan være meget overbevisende...

Jeg kendte heller ikke nutra nuggets, men vores forhandler (som også sælger alt det dyre mad (eukanuba, hills mm.) anbefalede dette, så jeg tænkte at der måtte være noget om det, ellers havde hun vel prøvet at sælge mig noget andet...

• #15   9. maj 2011 Pia -men osse råfodring har ulemper. Jeg kender bl.a. til 2 hunde hvis tænder blev så nedslidte (inden for kun et pa år vel at mærke) at de måtte på tørfoder igen... hvis man da ikke skulle ende med en tandløs hund self.
    Man ser fejlernæringer -det er self ikke foderets skyld, men råfodring kræver jo at der fodres korrekt i forhold til hundens behov, og en del stiller sig tilfreds med forhandlerens foderplan -og forhandleren kan så være alt fra ernæringsekspert til en tilfældig hundeejer der selv kun lige er begyndt at råfodre. Så det kræver at man kan og vil sætte sig ind i hundens ernæringsmæssige behov.
    Og så er der forskellige meninger om hvordan man råfodrer -skal hunden kun have kød? Skal den have kød og grønt? Skal den have tilskud? osv.

Så råfodring er jo ikke heller ikke "én gylden løsning" -ligesom ved tørfoder er der et hav af forskellige varianter:o)

Og så er der i øvrigt hunde (har selv en) der synes råt kød er ækelt *G*

• #17   9. maj 2011 Pia -den ene af de to hunde ville IKKE spise hakket kød og den slags. Hele stykker eller ingen mad.
    Sådan nogen hunde kender jeg nogen stykker af.
    Og det er vel osse mere naturligt (når nu det er et af argumenterne man så ofte hører for barf/råfodring) at give hele stykker end det hakkede med knust/hakkede ben.

Og skal man give hele stykker kød, og efterligne et helt byttedyr, indeholder det jo osse kød med ben af den ene eller anden slags.

Den anden hunds kost ved jeg ikke hvordan var.

Det er ikke fordi jeg er modstander af råfodring eller noget -jeg kan jo se at det fungerer rigtig fint for mange:o)

Men der kan være problemer osse med råt. Og fodermetoderne er jo vidt forskellige som tidligere nævnt, og ingen steder er der garantier for at hundens behov dækkes, medmindre man selv har helt styr på hvordan man får dem dækket.
    -ved tørfoder er der trods alt retningslinier for indholdet af diverse nærringsstoffer, så man, hvis man køber et foder der lever op til disse, er sikret at hunden får sine behov dækket hvis den da er sund og rask uden særlige behov.
    -det er så bestemt ikke alle fodemærker der gør mere end lige præcis at leve op til de retningslinier og ikke en hak mere, men her kommer man jo så til det med at vælge et foder man mener er godt og ikke bare "godt nok" :o)

• #18   9. maj 2011 Jeg personligt er overbevist om, at hunde (alle racer og blandinger) skal have meget kød og at det er en gammel myte at hunde kan få proteinforgiftning af for meget kød, det har absolut intet på sig.

F.eks. køber jeg kun foder, hvor der står kød som det første på ingredienslisten (det som står først er der mest af, det som står som nummer to er der næstmest af osv.)

Derudover har jeg bl.a. også disse krav til hundefoder:

-Ingen vegetabilsk biprodukter. (Det er f.eks. skræller, kernehuse og andet affald).

- Ingen animalske biprodukter. (Det er f.eks. næb og fjer og andet affald).

- Ingen affaldsprodukter og genbrugsprodukter.

- Ingen gluten. (Gluten er et protein som er meget vanskelig for en hundemave at fordøje. Den kan være årsag til inflammation i fordøjelseskanalen og kan, i værste fald ødelægge den så hunden udvikler en utæt tarm. Da den ikke er et nødvendigt næringsstof for hunden, hvorfor så bruge den og løbe risikoen?
    Korn et kulhydrat som ikke nødvendigvis er af det onde i hundens kost. Altså det er ikke kun billigt fyldstof, der får dem til at lave flere høm-høm'er, jo større høm-høm'er eller flere = foderet bliver ikke udnyttet og ryger stort set / næsten lige igennem systemet. Tvært imod er den en god energikilde og kan som sådan være gavnlig i hundens kost. Men der findes alternative kulhydrater end dem med gluten - f.eks. brune ris der har en fibertype som kan gavne hundens fordøjelse og søde kartofler).

-Ingen soya fibre. (Soya fibre er et lav kvalitets fuldstof og kendt for at forårsage allergi).

- Ingen hvede. (Hvede er mistænkt for at være den hyppigste allergen hos hunde).

- Ingen kunstige farvestoffer og smagsforstærker.

- Ingen hormon- og konserveringsmidler. (BHT/BHA/Ethoxyquin).

- Ingen sukker og salt.

- Fri for transfedtsyrer (fedt der dræber).

- Ingen rendering.

Et kvalitetshundefoder indeholder de vitaminer og mineraler som hunde skal bruge, hvor det derfor ikke er nødvendigt at give diverse kosttilskud.

Herudover kig på din hund om den trives og fungere på foderet.

Du kan evt tage et kig på PetCurean NOW!, WolfsBlut, Acana, Fish4Dogs, Orijen og de andre der er efter BARK princippet.

• #20   10. maj 2011 Jeg har de sidste knap to år fodret med nutra gold. Mine fungere fint på det. Til gengæld fungerede de ikke på bl.a. Olivers og WolfsBlut.
    Men derudover får de også grønsager, kød, pasta,hvis der er noget tilovers fra køkkenet.

Kommentér på:
Fodring, tørkost, økonomi! Hit med de gode råd!

Annonce