{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.214 visninger | Oprettet:

Hund nr. 2 – han og tæve (lang) {{forumTopicSubject}}

Ved godt der er en masse tråde om emnet, men opretter alligevel denne, da der er nogle spørgsmål jeg ikke har kunne finde svar på i de andre tråde og da jeg godt kunne tænke mig at vide om der er noget specielt at tage højde for ved lige min race (chihuahua).

Min kæreste og jeg har besluttet os for at vi gerne vil have nr. 2, men har været meget i tvivl om køn (skal lige siges at vi har en han på 5,5 mdr. og det er ikke lige foreløbigt at vi anskaffer nr. 2).
Vi hælder efterhånden mest til en tæve, da det lyder til at der her er mindst chance for at der vil opstå problemer og da jeg har en lille drøm om at kunne avle senere hen – selvfølgelig kun hvis de egner sig både sundheds- og udstillingsmæssigt.

Derfor kunne jeg godt tænke mig at høre omkring jeres erfaringer med to uneutraliserede hunde? Gerne med chi’er, men også andre i forhold til at have han og tæve sammen og herunder:
- er det stadig bedst at der er 2 år i mellem dem? Hvorfor/hvorfor ikke?
- hvordan klarer i løbetiderne?
- lader i hannen eller tæven blive passet?
- dem af jer der ikke får ham eller hende passet hvordan klarer i det rent praktisk?
- er det meget frustrerende for hanhunden?
- kan man udregne ca. hvornår løbetiderne kommer (foruden den første) eller er det helt uforudsigeligt?
- er der andre ting at tage højde for når man vælger en af hvert køn?

Og lige et spørgsmål hvis man skulle vælge at have 2 hanner i stedet:
- hvad taler for og imod?

(en helt anden ting er at jeg for noget tid siden fandt en tråd med udregninger af omkostningerne ved at få hvalpe. Jeg kan ikke finde denne tråd så er der nogen der kender til den må i meget gerne linke - af ren nysgerrighed for det er ikke sikkert at det nogensinde bliver aktuelt)

Ved godt at der er en masse spørgsmål i denne tråd og i skal selvfølgelig kun svare på dem i kan og gider.

På forhånd tak for hjælpen!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hund nr. 2 – han og tæve (lang)
  • #1   6. maj 2011 Charlotte: så vælger man en af hvert sit køn skal der også være ca. 2 år i mellem? (for er samme race vi er interesseret i smiley )

    Ville du personligt anbefale en af hvert køn eller to hanner? Nu du jo har så meget erfaring smiley


  • #2   6. maj 2011 - er det stadig bedst at der er 2 år i mellem dem? Hvorfor/hvorfor ikke? jeg har 4 tæver hvor den ældste er 3 og den yngste er 1 år og her er der absolut ingen problemer. faktisk har de meget glæde af hinanden

    - hvordan klarer i løbetiderne? Hvis det er en hanhund som ikke bliver alt for vild og stresset kan man dele huset op så de ikke er sammen hverken når de er alene hjemme eller når man kommer hjem. Det er adskillelse 24 timer i døgnet i 3-4 uger ellers så send den på ferie.

    - lader i hannen eller tæven blive passet? Hannen

    - dem af jer der ikke får ham eller hende passet hvordan klarer i det rent praktisk? Det er jo bare en god ven der har andre hunde som vil passe ham, eller en i familien der vil tage ham i de uger.

    - er det meget frustrerende for hanhunden? JA

    - kan man udregne ca. hvornår løbetiderne kommer (foruden den første) eller er det helt uforudsigeligt? De kommer normalt med 6 måneders mellemrum

    - er der andre ting at tage højde for når man vælger en af hvert køn? hmm neej der er kun det med løbetiderne, og som man skal tænke sig rigtig godt om.. Nu kan du se mig der har taget 3 år om at blive klar til at få en han i huset..

    Og lige et spørgsmål hvis man skulle vælge at have 2 hanner i stedet:
    - hvad taler for og imod? For er absolut at der ikke er problemer med løbetider, jeg har kun oplevet positivt med to hanner sammen, også selvom der kun er 4 måneders mellemrum mellem dem.



  • #3   6. maj 2011 hmm synes det er en meget svær beslutning.

    I må have mange tak for jeres svar smiley

    Håber der kommer flere fra andre der har erfaring med det smiley


  • #4   7. maj 2011 Kennel House of hunters: heller ikke under løbetiderne? Hvad gør du der?

  • #5   7. maj 2011 Det er rent ud sagt et maridt at have en løbsk tæve og en hanhund sammen. Jeg prøvede det ganske kort sidste År, og der skulle kun to løbetider til at hunhunden blev steriliseret. Grunden til det ikke blev hanhunden, er fordi der er langt fra en garanti for at han ikke bliver stresset selvom den ikke har nokerne mere:) Min Oscar gik og pev bogstaveligt talt i alle de timer han var vågen. Nej det var forfærdeligt. Det gør jeg aldrig mere!

Kommentér på:
Hund nr. 2 – han og tæve (lang)

Annonce