21. jun 2005 Følger: 86 Følgere: 90 Hunde: 4 Emner: 1.485 Svar: 20.205
Seniorfoder eller Aktiv? {{forumTopicSubject}}
Kaoz er 6 år... Omend jeg kalder ham min hundehvalp, så må jeg jo erkende at han vist i det mindste er voksen ; )
Jeg står overfor et foderskift nu her - men jeg kan slet ikke greje om det er smartest med senior eller aktiv??!
Han er en stor hund, han har HD E og D, og epilepsi - men intet af det berører os i hverdagen.
Han er stadig en aktiv hund, men ikke nær så aktiv som da han var 1-3 år..
Vi er på gåture 3 gange om dagen, turene varer 30-45 min- 1,5 time - de 1,5 time er KUN hvis der sker noget fedt på turen (feks at bade i havet), ellers gider han ikke længere gå så langt.
Jeg tænker aktiv foder fordi han ikke vil spise særlig meget mad, jeg kan kun få ham til at spise 1 gang om dagen og aldrig så store mængder som han burde have sin størrelse taget i betragtning..
Men har han BRUG for senior?
Hvornår skifter man til det? Er det noget man mærker på hunden? Hvis, hvad skal man så kigge efter?
Han ER jo boxerblanding, så leg og spasseri har vi stadig i hverdagen, men jeg kan sagtens mærke han ikke længere er unghund, men er blevet en stor voksen hundehvalp =)
Så.... Hvornår skifter man til senior? Og gør man det overhovedet hvis hunden trives på andet tørkost?
jun 2005
Følger: 86 Følgere: 90 Hunde: 4 Emner: 1.485 Svar: 20.205
Jeg vil prøve Orijen, det har min veninde sagt at hendes hund vil æde, og hendes er lige så kræsen som koen er ; )
okt 2006
Følger: 60 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 14.015
okt 2006
Følger: 60 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 14.015
jun 2005
Jeg tænker fedtprocenten er den der er for lav 12% er ikke nok til fedegrisen tror jeg.. Orijen er på 17%, så må vi se om det går medre med det =)
Et tillægsspørgsmål - B-vitaminer til hunde... Må man der give dem til mennesker?
jun 2005
- Men han bliver jo ældre, så det er jo bare om at holde fortsat øje med hvordan hans krop reagerer =)
sep 2008
Følger: 12 Følgere: 9 Hunde: 2 Emner: 309 Svar: 1.765
Men min gamle hund Minnie startede med at få senior foder da hun var 7 år gammel. Hun havde gigt og derfor fik hun seniorfoder med glucosamin plus ekstra glucosamin ved siden af. Det fungerede for hende. Det var iøvrigt Arion Senior hun fik.
jun 2005
sep 2008
Følger: 12 Følgere: 9 Hunde: 2 Emner: 309 Svar: 1.765
Men hvis jeg var dig ville jeg måske også vælge et aktiv foder, hvis han er småtspisende. bare pas på du ikke finder et med så høj fedt% og som han bliver så glad for, at han spiser og spiser og bliver tyk på maven ;D hehe
jun 2005
Jeg har skam en plan klar *GG*
jun 2008
Følger: 10 Følgere: 9 Hunde: 3 Emner: 56 Svar: 3.220
Men det lyder da som om Koen vil fungerer bedst på et aktiv-foder.
mar 2008
Følger: 24 Følgere: 25 Hunde: 1 Emner: 3 Svar: 346
Hvornår en hund er gammel afhænger af race/størrelse.
Man siger at hunde af store racer allerede er efter voksen stadiet når de runder 5-6 år.
For en schæfer vil jeg mene omkring de 7-8 år, og de små omkring en 9-10 år
Aldring er ingen sygdom, men man ved at der er øget risiko for sygdomme i takt med at alderen stiger (ganske som med mennesker), og derfor tager man i foderet hensyn til de fysiologiske ændringer der sker.
Muskelmassen falder, tendensen til lagring af fedt stiger - dette imødekommes ved tilsætning af L-carnitin som forbrænder fedt, og bevarer muskelmasse.
Man er opmærksom på fosfor og natriumindtagelsen af hensyn til nyre- og hjertelidelse. Dette er nedsat til senior
Fedtindholdet er ofte sænket, hvorimod de essentielle fedtsyrer (omega 3,6,9) til hud, led og hjerne er forhøjet, i forhold til unge og voksne hunde.
Fibre i små mængder, opløselige som uopløselige hjælper på tarmens peristaltik (bevægelse) således at forstoppelse undgåes.
Seniorfoder eller Aktiv?