Hund nr 2 og 3 {{forumTopicSubject}}
Skal have hund snart (igen), og vil med tiden have 2 var planen.
Har tidligere spurgt herinde da jeg troede jeg skulle have 2 hvalpe samtidigt (skal kun have tæver). Men er blevet så klog efter mange råd af kloge folk og har læst flere skræmme historier om folk der har magt kampe pga hunde der er aldersmæssigt for tæt, så ingen tvivl der skal være mindts 1½-2 år mlm hundene.
Men nu er spørgsmålet så, hvad nu hvis man har en hund på 1½-2 år i forvejen og man så evt køber 2 hvalpe ca samtidig, vil den så være lederen over de 2 og vil de 2 aldrig skulle afgøre noget indbyrdes, forstår I, er den "gamle" leder så er det bare sådan og ingen ballade mlm de 2 andre om evt 2. leder-plads, eller vil de stadig skulle afklare hierakisk placering ???
Lidt knudret formuleret, undskyld
'
feb 2005
Følger: 90 Følgere: 89 Hunde: 4 Emner: 387 Svar: 2.144
Jeg har 3 hunde på hhv. 8, 5 og 2½ år og det passer fint
jul 2006
Følger: 34 Følgere: 966 Hunde: 8 Annoncer: 2 Emner: 237 Svar: 9.480
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 87 Hunde: 4 Emner: 946 Svar: 17.502
Havde ellers lige mit menneske drømme-scenarie i tankerne !!1
En 20 måneder gl. skotte og så en sealyham og skotte hvalp sammen !!!
Der må da tit ved opdrættere med flere hunde være ballade så ??? Eller er det så bare sådan at han en opdrætter fx en han-hund så er antallet af tæver ligegyldigt, for så bestemmer han ???
Der er vel også avlere der kun har tæver og så henter hannen ind til parring, har de så konstant magt kampe.
feb 2011
@ Tavlesnob, tja tror nu godt jeg har en ide om hvordan og hvorfor det går galt, men tænkte bare om det var anderledes hvis der var en ældre hund i hjemmet først. Men har du en god bog at anbefale ???
maj 2008
Følger: 39 Følgere: 40 Hunde: 6 Emner: 11 Svar: 696
har en schæfer på 11år og en på 5,5 år de to kæmpre stædig om føre- plassen ......fra den minster var godt 2 år ......så det med alder passer ikke her i familjen .....skal lige sige de to er far og søn altid boet sammen
men med chihuahua hvor der bare er nogle månder i mellem eller et år går det bare rigtig godt ...samt de bestemmer alle over mine schæfer ...
vil de have noget i ders madskåle får de lov til at tage først .....
samt de bruger dem som tæpper til at sove på :))
den første er på 3 år
og en på 2år og 7 månder
og en på 1 år og 3 månder
og den sidste er 11 uger .....
feb 2011
Nu er det sealyhams og skotter der er mine interesser og de vil sikkert elske hinanden som hvalpe, og er nok ikke de værste til det med magt kampe, men hvis der alligevel kommer problemer efter teenage tiden så elsker jeg jo de hunde, og det vil være som at vælge mlm mine børn.Eller når man står og skal tage den tunge beslutning at aflive en syg hund, jeg ville føle mig syg i sindet ved at skulle skille mig af med en hund fordi jeg ikke havde tænkt mig om. Så derfor spørger jeg og lytter og læser så jeg kan tage den bedst mulige beslutning.
Havde jo fundet ud af at 2 hvalpe skulle det ikke være, håbede bare at den 3. som så er voksen kunne løse dilemaet.
I det her måske mulige tilfælde ville det være sådan at når den voksne er 20 måneder ville der komme en 12 ugers hvalp, og en måneds tid efter ville der så komme en nok ca 10 ugers hvalp. Hvalpene vil der nok være ca 6-8 uger imellem.
maj 2008
Følger: 39 Følgere: 40 Hunde: 6 Emner: 11 Svar: 696
det er altid svært når man komme hjem med en ny hund ....man ved jo aldrig hvordan de andre tar det.....
vi har altid gjort det at tage valpen og vende den om på ryggen så de gamle hunde ku lugte til valpen ......mens jeg siger (stille det er en bæby )....
det har de fået at vide flere gange den første dag ....og så har de rygget lidt tilbage for at give dem plas .....
kan husk da jeg første gang kom med den lille chihuahua til mine schæfer den gang havde jeg 3 stk :)) lille hun på 700g hun krøb rundt under stole ......viste virklig ikke om der ikke var best jeg kørte hende tilbage igen ....der var vist for stor kg avstand :))))
man dagen efter lå hun og sov på den ælste han hund :)))))
og da de sku have mad stod hun på hoved ned i madskålen for at stjæle mad .....de spiste bare vider .....måtter gå ud og hjælpe hende op igen flere gang ....når bagbene spralle halt vildt....hun ku jo tage bad i ders madskåle :o)))))))))))))))
jun 2007
Følger: 11 Følgere: 23 Hunde: 5 Emner: 106 Svar: 6.045
Hvad med at én af hvalpene er af andet køn?? Det går nok nemmere - bare ikke ved løbetid, men hvis du er så heldig at kunne sende enten tæve eller han på ferie, så tror jeg det vil være det bedste. Så er der 1½ år mellem 2 tæver istedet og det ser jeg mere positivt på.
Hund nr 2 og 3