Brugshunde og købte prøver {{forumTopicSubject}}
Hvis man forelsker sig i en schæfer, som er en udpræget brugshund, og ønsker at opdrætte, så undrer det mig såre, at man ikke interesserer sig for at arbejde med sine hunde.
Via dette arbejde får man jo en enorm indsigt i, hvad hunden indeholder af egenskaber i brugssammenhæng.
Mange vælger at sende dem til bl.a Tyskland, hvor de på få uger får en købt prøve. ( Typisk benævnt som Sch1 eller Sch3, som er den tyske betegnelse for BHP1, Brugshundeprøve 1 henholdsvis BHP3).
Det er en kendt sag, at mange af disse købte prøver kun er noget, hundene kan på papiret.
Der er mange historier om, hvordan hunde, som kommer hjem med sådanne prøver, overhovedet ikke kan noget, når de testes af danske figuranter.
Hvorfor man som opdrætter på den måde er ligeglad med den brugsmæssige side af en brugshund gør, at man i mine øjne ikke opdrætter andet end hunde.
Brugshund er i hvert fald ikke en titel, man kan tillade sig at pryde sit opdræt med, synes jeg.
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.354
sep 2007
Følger: 22 Følgere: 26 Hunde: 3 Emner: 18 Svar: 504
Jeg synes det er forkasteligt at anskaffe sig en brugsrace uden at træne med hunden.
Og endnu mere forkasteligt at avle på brugshunde som ikke har de fornødne (ægte)prøver.
Så forsvinder racernes egenskaber og vi ender med en flok overdimensionerede skødehunde!
Og som du antyder er det temmelig udbredt. Men det foregår ikke kun i Tyskland, det skete blandt andet sidste år her i DK.
sep 2007
Følger: 22 Følgere: 26 Hunde: 3 Emner: 18 Svar: 504
Det er nemt at få en købeprøve i udlandet, men svært at bevise når der er sket snyd. Reglerne er de samme i alle FCI lande.
maj 2008
Følger: 24 Følgere: 27 Hunde: 4 Emner: 172 Svar: 2.818
Snyd er jo ikke et problem før det bliver opdaget, skal du huske på.
Prøverne er såmænd i deres ordlyd fine nok, og hvis hundene virkelig kunne det, der stod i deres papirer, var der jo ingen problemer - men når der findes nogle ( opdrættere, tyske hundeførere som lægger "prøve" på danske udstillingshunde, dommere som er til falds) som ønsker at omgås reglerne bevidst, så er det selvfølgelig et problem.
Men der har da også været tilfælde, hvor dommere har fået frataget deres tillidshverv på den konto.
maj 2008
Man kan jo have svært ved at bevise, at en hund, som har lavet 82 - 77 - 89 i henholdsvis sporarbejde, lydighedsarbejde og forsvarsarbejde er en hund, som generelt kun ligger på 65 - 70 - 0g 50 ( ps. under 70 dumper man, - ikke bare i den enkelte diciplin men i hele prøven).
Hvordan vil man bevise, at denne hund ikke bare havde en "god dag" henholdsvis en dårlig dag?
En ting er at bevise sådan noget helt vandtæt, - en anden ting er jo at støtte sig op af erfaring og sandsynlighed.
Man kan desværre ikke bevise noget i denne forbindelse på baggrund af erfaring og sandsynlighed.
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.354
Er det korrekt forstået?
For så kan jeg da godt se at der er et problem.
okt 2007
Følger: 40 Følgere: 30 Hunde: 3 Emner: 201 Svar: 4.828
Og jeg forstår det virkelig ikke.. Hvis man gerne vil avle på brugshunde, jamen så træn dog for pokker røven ud af bukserne så at sige, ligesom andre gør..
Det der med at sende dem afsted så de kommer hjem med en købeprøve, det er bare ikke fair, og slet ikke i orden i mine øjne!
okt 2006
Følger: 19 Følgere: 18 Hunde: 2 Emner: 42 Svar: 1.911
aug 2008
Følger: 18 Følgere: 15 Hunde: 3 Emner: 127 Svar: 3.628
Kender nogle stykker der sender deres hunde til Tyskland, hvor hundene så i løbet af ganske kort tid, får deres Sch1, Færdselsprøven og avlskåringen. De hunde har aldrig vist noget inden de blev sendt afsted og når de kommer hjem til Danmark, er det direkte hen til en hanhund og blive parret og vi ser dem aldrig udfører noget som helst på banen.
nov 2010
Følger: 30 Følgere: 27 Hunde: 5 Emner: 22 Svar: 185
maj 2008
Det er jo ikke bare schæferhunde, som dette gælder.
Det handler også om dobermann, rottweiler, boxer og sikkert også andre brugshunderacer.
okt 2006
Følger: 19 Følgere: 18 Hunde: 2 Emner: 42 Svar: 1.911
maj 2008
Det kan jeg da så godt forstå, du bliver.
Brugshunde og købte prøver