Opdragelse forgår, gener består... {{forumTopicSubject}}
I søndags var vi til hyrdetræning med vores Welsh Corgi Cardigan, Klunte for første gang.
Jeg havde ikke de store forventninger, da der efter mit kendskab til racen ikke er blevet avlet decideret på hyrdeinstinktet herhjemme længe.
Men holdda op, der er da ingen tvivl om, hvad Klunte hun er født til at lave.
Der gik ikke mange sekunder i folden, før Klunte helt instinktivt begyndte at hyrde rundt med fårene. Man kunne se den lille hjerne i den grad køre på højtryk, "jeg ved jeg skal noget med de uldtotter, der står inde i den indhegning" Kunne man næsten se hende tænke.
Knapt var jeg og indstruktørem gået ind i folden til fårene, før Klunte styrtede rundt og placerede sig, så fårene stod imellem os og hende, imens hun gøede på højtryk, lidt bevægelse i fårene og vups rundt efter "fører" fåret igen. Og Moar var SÅ STOLT.
Selvom det var langt fra perfekt og der skal meget træning til, så er der ingen tvivl om hun har instinktet i behold.
For slet ikke at tale om, hvor skønt det var at se hende arbejde og NYDE det. Selvom den lille hund er træt efter ikke så lang tid (har uploadet et vidoeklip fra anden gang hun kommer ind til fårene)
Så tusind tak til Nete fra Agillity Centeret i Herringløse for en fantastisk dag. (Vi skal afsted igen om 14 dage )
Til alle jer med hyrdehunde, det kan klart anbefales, er fantastisk at se, og hunden ELSKER det! Und jer selv og hunden den oplevelse.
Dette er så også endnu en lille reminder om, hvor stærke instinkterne er hos vores bedste venner. Og hvor meget de nyder at arbejde og blive brugt til det de er avlet til. Vi havde ihvertfald en meget træt og tilfreds hund med hjem
I er velkommen til at nyde lidt billeder og video på min profil.
Fra de glade hyrdeamatører
jan 2008
Følger: 79 Følgere: 16 Hunde: 1 Emner: 100 Svar: 867
http://www.hundegalleri.dk/html/vid_alle.asp?UserID=48317
Billeder...
http://www.hundegalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=60881
aug 2007
Følger: 41 Følgere: 78 Hunde: 8 Emner: 510 Svar: 12.459
okt 2007
Følger: 18 Følgere: 7 Hunde: 5 Emner: 138 Svar: 4.010
Det videoklip fik vist lige vækket Rottweileren fra hendes middagslur gg
jan 2006
Følger: 1 Følgere: 59 Hunde: 5 Annoncer: 2 Emner: 340 Svar: 14.232
For mig at se - udfra videoklippet - virker hun som om hun i den første halvdel har mere fokus på dig (går udfra at det er dig, der har det lange mørke hår), end på fårene.
Hun kigger flere gange på den der filmer, hun går i stå flere gange - og hun virker ikke specielt obs på fårene, men render mere sådan lidt på må og få og gør af dem ...
Det slår mig ikke som instinkt - det slår mig som "nåja, jeg kan da ligeså godt larme lidt af de får nu når de roser mig når jeg gør det .."
Er det helt forkert set ?
Det er IKKE en kritik - det er blot sådan jeg ser det.
jan 2008
jan 2008
jan 2008
jan 2008
jan 2008
jan 2006
Følger: 1 Følgere: 59 Hunde: 5 Annoncer: 2 Emner: 340 Svar: 14.232
1000 tak for forklaringen
Som sagt, jeg ved ikke noget om hyrdning - og det er derfor jeg spørger ind til det. Rart at du kunne tage det som det var ment - et spørgsmål udledt af interesse
Held og lykke fremover med hende
jan 2008
og tak for interessen
okt 2006
Følger: 11 Følgere: 10 Hunde: 3 Emner: 9 Svar: 657
jan 2008
Corgien er en fantastisk hund, kan på den ene side ikke forstå den ikke er langt mere udbredt, og på den anden side LYKKELIG for det ikke er blevet en mode hund
Men som du kan se skal man ikke tage fejl og de små korte ben, er en aktiv hund, der skal bruges både fysisk om mentalt...
okt 2006
Følger: 29 Følgere: 48 Hunde: 4 Emner: 135 Svar: 4.935
Jeg har oplevet det samme med min hund, en jack russell terrier. Han var til debutantprøve på rævegrav, og lige pludselig gik det op for ham, hvad det handlede om. Og så blev ræven ellers skældt ud.
Det er skønt at se, instinkterne vågne på hunde, der ikke har været brugt i generationer, til det de er beregnet til
jan 2008
Tak jeg synes jo også hun var helt fantastisk, lidt farvet er man jo altid:-) Men ja var vildt at se, hvordan det tricker hende, Hun var også helt overgearet pjattet da hjun kom ud bagefter, hun vidste godt selv at hun havde gjort noget helt rigtigt, og ingen tvivl om hun synes det var sjovt.
Og ja man bliver varm om hjertet, når der er noget der vågner i dem...
okt 2006
Jeg er før blevet vaccineret mod min katte- og husstøvmideallergi, og med fantastisk effekt, så jeg har en tid hos speciallægen om en uge for at snakke om også at prøve at slippe af med hundeallergien :o)
jan 2008
okt 2006
Det lyder meget som om corgien er en hund for mig, må jeg sige! Tak for din forklaring! Den bekræfter mig i, at min forelskelse ikke er helt umulig - sådan bortset fra den lille detalje med allergien ;o)
Opdragelse forgår, gener består...