{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
828 visninger | Oprettet:

Opdragelse forgår, gener består... {{forumTopicSubject}}

I søndags var vi til hyrdetræning med vores Welsh Corgi Cardigan, Klunte for første gang.

Jeg havde ikke de store forventninger, da der efter mit kendskab til racen ikke er blevet avlet decideret på hyrdeinstinktet herhjemme længe.
Men holdda op, der er da ingen tvivl om, hvad Klunte hun er født til at lave.
Der gik ikke mange sekunder i folden, før Klunte helt instinktivt begyndte at hyrde rundt med fårene. Man kunne se den lille hjerne i den grad køre på højtryk, "jeg ved jeg skal noget med de uldtotter, der står inde i den indhegning" Kunne man næsten se hende tænke.

Knapt var jeg og indstruktørem gået ind i folden til fårene, før Klunte styrtede rundt og placerede sig, så fårene stod imellem os og hende, imens hun gøede på højtryk, lidt bevægelse i fårene og vups rundt efter "fører" fåret igen. Og Moar var SÅ STOLT.
Selvom det var langt fra perfekt og der skal meget træning til, så er der ingen tvivl om hun har instinktet i behold.
For slet ikke at tale om, hvor skønt det var at se hende arbejde og NYDE det. Selvom den lille hund er træt efter ikke så lang tid (har uploadet et vidoeklip fra anden gang hun kommer ind til fårene)

Så tusind tak til Nete fra Agillity Centeret i Herringløse for en fantastisk dag. (Vi skal afsted igen om 14 dage smiley )

Til alle jer med hyrdehunde, det kan klart anbefales, er fantastisk at se, og hunden ELSKER det! Und jer selv og hunden den oplevelse.
Dette er så også endnu en lille reminder om, hvor stærke instinkterne er hos vores bedste venner. Og hvor meget de nyder at arbejde og blive brugt til det de er avlet til. Vi havde ihvertfald en meget træt og tilfreds hund med hjem
I er velkommen til at nyde lidt billeder og video på min profil.
Fra de glade hyrdeamatører smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Opdragelse forgår, gener består...
  • #3   15. mar 2011 Ja, det er dybt imponerede at se hunden arbejde, med det den er lavet til. Nu er Qimmit jo "kun" hyrdehundeblanding, og hans linier har nok ikke set et får i adskillige generationer - men ingen tvivl om at han har det fulde instinkt og hyrder på fuld højde med de renracede eksemplarer. Og det er SKØNT at se smiley

• #4   15. mar 2011 Nåh.. sikken glæde smiley
    Det videoklip fik vist lige vækket Rottweileren fra hendes middagslur gg

• #5   15. mar 2011 Nu vil jeg lige starte med at sige, at jeg ikke har ret meget forstand på hyrdning - men jeg kan overhovedet ikke se det du skriver ?

For mig at se - udfra videoklippet - virker hun som om hun i den første halvdel har mere fokus på dig (går udfra at det er dig, der har det lange mørke hår), end på fårene.
    Hun kigger flere gange på den der filmer, hun går i stå flere gange - og hun virker ikke specielt obs på fårene, men render mere sådan lidt på må og få og gør af dem ...
    Det slår mig ikke som instinkt - det slår mig som "nåja, jeg kan da ligeså godt larme lidt af de får nu når de roser mig når jeg gør det .."

Er det helt forkert set ?

Det er IKKE en kritik - det er blot sådan jeg ser det.

• #7   15. mar 2011 IPO tossen nej er da klart flere gange, hvor hun mister koncentrationen. Er jo første gang og ikke noget der er indlært på nogen måde. Så sidder jo ikke helt perfekt, Men du kan måske høre instruktøren de gange hun siger dygtig, de gange hvor hun placere sig så fårene er imellem os og hende. Det med at larme, det er så en del af den måde Corgien hyrder på. Border Collien bruger mere øjne og stirre på fårene. Corgien gøer og napper efter dem, så det er ikke et tilfældigt gø. Det her er anden gang hun er derinde og hun er helt sikkert træt og mere ukoncentreret end første gang, Men det at hun stiller sig foran flokken ved det første får og ikke som en jagthund formentlig ville gøre det bagerste og så jagte dem rundt. Hun forsøger at placere sig så de står stille. Men jo ingen er jo perfekt første gang smiley Er de små ting man skal se efter..

• #8   15. mar 2011 Maj-Britt du skal ikke finde dig i det smiley Prøv om du måske kan se den på facebook, den ligger på min profil...

• #10   15. mar 2011 helle H: Hvad bilder du dig ind sådan at vække hende fra hendes skønhedssøvn....:-)

• #11   15. mar 2011 Hmm det lugter lidt af terror....

• #12   15. mar 2011 altså terror på Maj-Britt´s pc, ikke på tråden..

• #13   15. mar 2011 Anne-Kathrine K

1000 tak for forklaringen smiley

Som sagt, jeg ved ikke noget om hyrdning - og det er derfor jeg spørger ind til det. Rart at du kunne tage det som det var ment - et spørgsmål udledt af interesse smiley

Held og lykke fremover med hende smiley

• #14   15. mar 2011 Ipo tossen selvfølgelig kan jeg det, når du skriver det forholder sig sådan. Men kender det godt, jeg bliver også nemt nærtagende, når det handler om min hund. Vi synes jo alle de er de skønneste og mest ufejlbarlige hunde i hele verden smiley Så man kan godt nogen gange blive lidt tøsefornærmet herinde smiley
    og tak for interessen smiley

• #15   15. mar 2011 Ååårhh, hvor ER hun altså bare skøn!! Jeg MÅ altså have mig en corgi en dag, hvis jeg kan slippe af med min hundeallergi!!

• #16   15. mar 2011 Therese vaccination måske kan det hjælpe, tager vist nogen år men skulle vist virke prøv at tale med din læge.
    Corgien er en fantastisk hund, kan på den ene side ikke forstå den ikke er langt mere udbredt, og på den anden side LYKKELIG for det ikke er blevet en mode hund smiley
    Men som du kan se skal man ikke tage fejl og de små korte ben, er en aktiv hund, der skal bruges både fysisk om mentalt...

• #17   15. mar 2011 Hold da op hvor er hun god. Det er sjovt at lægge mærke til hvordan hendes gøen pludselig ændrer sig. Fra at være pjatgøen, bliver hun grov i sin gøen. Og det er jo der hvor det gåt op for hende hvad det handler om. Man kan næsten se den lysende påre, da hun forstår hvad det handler om.
    Jeg har oplevet det samme med min hund, en jack russell terrier. Han var til debutantprøve på rævegrav, og lige pludselig gik det op for ham, hvad det handlede om. Og så blev ræven ellers skældt ud.
    Det er skønt at se, instinkterne vågne på hunde, der ikke har været brugt i generationer, til det de er beregnet til

• #18   15. mar 2011 @ maj-Britt - medlem af tavlemafiaen *
    Tak jeg synes jo også hun var helt fantastisk, lidt farvet er man jo altid:-) Men ja var vildt at se, hvordan det tricker hende, Hun var også helt overgearet pjattet da hjun kom ud bagefter, hun vidste godt selv at hun havde gjort noget helt rigtigt, og ingen tvivl om hun synes det var sjovt.
    Og ja man bliver varm om hjertet, når der er noget der vågner i dem...

• #19   15. mar 2011 Anne-Kathrine; ja, vi har haft schæfer engang, og da den også er en hyrdehund med et stort behov for aktivering og stimulering, går jeg ud fra, at det samme gælder corgien? Og så har vi også altid haft gravhund, som er nogle meget intelligente små hunde, der også kan være ret svære at have med at gøre - jeg er bestemt ikke en af de personer, der kigger efter en modehund, som kan klædes i tylskørt og være i en taske! ;o)

Jeg er før blevet vaccineret mod min katte- og husstøvmideallergi, og med fantastisk effekt, så jeg har en tid hos speciallægen om en uge for at snakke om også at prøve at slippe af med hundeallergien :o)

• #20   15. mar 2011 Therese Det lyder da spændende håber du kan slippe af med det. Med mit kendskab til Corgien som jeg har primært som første gangs ejer af et eksemplar af racen og hvad jeg ellers kender til hunde. Så er du ganske godt klædt på til en Corgi med kendskab til Schæferen og gravhunden (den kender jeg ikke så godt) Efter mit kendskab til racerne minder Corgien på flere punkter om schæferen, den snakker ligeså meget som den gør, har det lidt reserverede hyrdehundeindstinkt. Meget opmærksom på føren, lidt samme udtryk i ansigtet som schæferen, men du får aldrig en Ipo eller ligende ud af Corgien selvfølgelig kombineret med det lidt stædig selvstændige fra Gravhunden, dog slet slet ikke i samme grad. Meget mere arbejdsvillig og førerfikseret, men ikke så meget som Schæfer og Border Collie. Klunte kan også sagtens acceptere end rolig dag eller to uden hun kravler på væggene. Men hun har det bedst når hun bliver brugt især mentalt. Så hun har ikke behov for 10 km cykeltur. Men hun skal have motion og hun skal have lov til at bruge hovedet, om det så er lydighed eller agillity, som vi er rigtig glade for eller hyrdetræning eller hvad du finder på. Så får du en fantastisk glad og velfungerende hund. Der kan med voksne, børn, hunde, katte osv.

• #21   15. mar 2011 Anne-Kathrine; tak, jeg håber godt nok også, at jeg kan komme af med den allergi! Jeg kan ikke forestille mig et liv uden min egen hund! Jeg har katte, men det er ikke helt det samme, og hunden har en helt særlig plads i mit hjerte!

Det lyder meget som om corgien er en hund for mig, må jeg sige! Tak for din forklaring! Den bekræfter mig i, at min forelskelse ikke er helt umulig - sådan bortset fra den lille detalje med allergien ;o)

Kommentér på:
Opdragelse forgår, gener består...

Annonce