beagle eller cavalier king charles {{forumTopicSubject}}
....eller en helt tredje?
Mit navn er Maia, jeg er 25 år og studerende ved Københavns Universitet. Min kæreste (27) og jeg er på udkig efter vores første hund.
Min kæreste har ingen erfaring med dyr, dersom han er indfødt Københavner. Jeg selv derimod er vokset op på landet med alskens dyr omkring mig. Af hunde er jeg vokset op med Sant Bernard og Neufoundlændere, og mine forældre har i dag (foruden heste og geder) 3 papilloner og en enkelt australian sheperd som vi holder meget af at passe.
Vi har i forbindelse med vores søgning taget diverse tests på nettet og ovenstående hunderacer dukker op igen og igen. Begge racer er meget tiltalende især mht. temperament. Æstetisk hælder vi til beagle, men er nervøs for om den kræver mere end vi kan gi, samt om evt. gøen kan blive et problem - fra bekendte har vi både hørt at den sagtens vil ku tilpasse sig vores behov og det modsatte. Ift. cavalier er vi bekymrede for om den bliver for lille samt diverse helbredsproblemer - vi kender ikke nogen der før har haft denne race.
Hvad vi er på udkig efter er en forholdsvis lille hund (vi bor i lejlighed og hunden skal ku bæres op på 2. sal), men heller ikke for lille - omkring de 40 cm. over ryggen.
Af hensyn til naboerne er det vigtigt at hunden ikke er kendt for at gø (vi er selvfølgelig indforstået med at dette i høj grad afhænger af opdragelse). Vi planlægger naturligvis at deltage i lydighedtræning, men planlægger ikke at dyrke eksempelvis agility som hobby.
Vigtigst af alt er det at hunden er glad for mennesker og ikke sky overfor fremmede, samt god med andre hunde og børn.
Vi vil kunne give hunden mindst en times motion om dagen og jeg ville være glad for en hund der kan følge mig på mine løbeture.
De første år vil hunden ikke få meget alenetid eftersom jeg som sagt er studerende og selv herefter vil det ikke være mange timer om dagen - men netop herfor er det vigtigt med en hund der kan komme med omkring (her tænker vi på cafebesøg og hjemmebesøg såvel som ture på landet og i skoven i selskab med andre hunde).
Vi planlægger at skaffe hunden til sommer hvor vi har ferie og god tid til at opbygge et forhold til hvalpen.
På forhånd mange tak for jeres hjælp, og sig endelig til hvis I har opklarende spørgsmål.
Mvh.
Maia
feb 2005
Følger: 80 Følgere: 75 Hunde: 4 Emner: 366 Svar: 11.349
Beaglen har jeg ikke det vilde kendskab til dem jeg har kendt har gøet meget og ikke været vilde med børn, men om det er generalt for racen tør jeg ikke sige.
nov 2006
Følger: 52 Følgere: 53 Hunde: 7 Emner: 184 Svar: 9.234
synes at cavalieren er et godt bud
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 417 Svar: 31.389
Beaglen kan være svær at træne. Den er såmænd ikke dum, men den gør altså kun ting den selv synes den får noget ud af, og at vifte med en tør kiks kommer man ikke langt med. Den kan sjældent lære at gå uden snor for får den først fært af noget, er ørerne lukkede.
Nu skal det ikke lyde som om den er helt umulig, for det ER en dejlig hund -men man skal gøre sig klart hvad det er man køber når man anskaffer sig sådan en:o)
Cavalieren er forholdsvis let at træne og opdrage. Det er i mine øjne en ret ukompliceret hund. Lærenem og tilpasningsdygtig.
Men racen er blevet ret populær indenfor de seneste år, så desværre er der avlet på en del hunde der ikek burde være avlet på. Det betyder at man skal se sig rigtig godt for når man vælger opdrætter/hvalp, så man får fra en god opdrætter der udelukkende avler på sunde hunde med et godt temperament. Jeg er sikker på der nok skal være cavalier-tosser herinde, der gerne hjælper med at finde et godt sted:o)
En anden race der måske kunne være noget, er en dansk/svensk gårdhund. Det er osse en ikke så stor, lærenem hund. Den døjer ikke rigtigt med noget sundhedsmæssigt, og er ligesom cavalieren ret ukompliceret. Den er i reglen god til både børn, andre hunde osv.
mar 2011
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 8 Svar: 30
Vi synes også cavalieren lyder som en god mulighed mht. temperament - den skulle være meget omgængelig og ikke særlig sky?
Og nej den er heller ikke så lille endda - men vil den ku klare at løbe med på sådan en 30-40 min løbetur?
Ved beaglen er det ligeledes temperamentet der i første omgang tiltaler os og det er rigtigt at det vil være vores første hund, men jeg er vokset op med hunde fra barnsben og har også trænet osv, dog med nogle meget anderledes racer (neufoundlænder og papillon).... men heeelt grøn er jeg ikke
Igen, tak for jeres hurtige svar.
mar 2011
jan 2007
Men kan self ikke love at de alle er sådan.
feb 2005
feb 2005
nov 2006
jan 2007
MEN vi så dem jo så heller ikke i skoven e.l. hvor der er mange dufte;o)
De er jo kvikke nok, og kan sagtens lære -problemet kommer så snart de lugter noget spændende.
Jeg husker en træningstime hvor vi skulle begynde at træne rondering. Den ene hund efter den anden drønede ud til figuranten og fik deres leg/godbidder.
Beaglen på holdes løb osse derud, fik fært hvad ved jeg, og så blev den næste halve time brugt på at indfange beaglen *GG*
Den havde ellers normalt et fint indkald på træningspladsen, men ikke når en hare e.l. havde været forbi hehe
Det er nu herlige hunde, men jeg havde nok heller ikke haft tålmodighed til det:o)
aug 2006
Følger: 8 Følgere: 159 Hunde: 1 Emner: 311 Svar: 6.944
Mine DSG'er er super gode til børn, og det er i alle aldre. Vi har selv en søn på snart 1½ år, og han er vokset op med dem... Vi fik en hvalp da han var lidt over 1 år, og det er gået super godt med de to. Og de kan sagtens klare en god løbetur, men selvfølgelig først når de er udvokset.
okt 2008
Følger: 30 Følgere: 22 Hunde: 2 Emner: 236 Svar: 1.093
Selvom jeg har nogle gø-problemer med Sille, ville jeg altid anbefale en Cavalier.
Sille er noget specielt. Pga. de hunde hun har været sammen med hvoraf den ene ikke kan med andre han-hunde + den er generelt meget angst (det er en DSG), så gør den meget, og det smitter jo af på hende.
Oprindelig pev hun bare når der kom andre hunde forbi udenfor haven, eller når vi var ude og gå, fordi hun bare så gerne ville hen og lege.
Nu er det så blevet til gø-ning. Så vi skal i gang med at træne.
Men nej... Cavalieren er ABSOLUT ikke sky Den elsker normalt alt og alle
Der er en anden Cavalier her i området, som er lige sådan
Dog sitter han pænt i køkkenvinduet og siger IKKE et kvæk, når vi kommer gående med vores hunde forbi..... Han er bare så nusser
Størrelsesmæssig er han også en del størrelse. Jeg ville ikke selv ønske at bære ham til 2.sal ved ikke hvor høj han er, men han vejer 11kg og er ikke overvægtig.
Sille vejer 8kg (der er lige røget et putte-kilo på i vinterens løb).
Cavalieren er efter min mening meget klog. Hvorfor de også ser fjernsyn. Dette er meget godt at være obs på, idet de skal lære at dyrene godt må være inde i fjernsynet....
Sille har det med at slukke for fjernsynet når hun står og hopper op af det, og vi er færdige af grin, over at skærmen pludselig er sort.
Men det er kun pga manglende energi fra min side, at jeg ikke har fået hende opdraget til at acceptere fjernsynet.
Tilgengæld er der ingen problemer med tordenvejr, fyrvækeri osv.
Og hun gør ALDRIG når jeg ikke er hjemme (har forhørt mig hos naboerne). Det er simpelthen kun når jeg er her, at hun skal give lyd fra sig.
Men jeg går hjemme, og ser man det over en hel dag, er det jo egentlig ikke særligt meget hun gør Og som sagt, så skiller hun sig på dette punkt ud fra racen....
Kan KLART anbefale denne race. Køb med DKK-stambog, og sørg for at få at vide hvad hjertestatus er på forældredyrene (har ikke forstand på om dette står i stambogen? Idet jeg har en DRU-hund, som er på vej til DKK)
Derudover er det ikke et krav at en DKK-hund er tjecket for Patella, men de fleste gør det vist. Men forlang at forældre dyrene er tjecket for det.
Så er der....Syringomyeli. Men den er ikke særlig udbredt i DK.
Så klart at anfale.... Cavalieren
okt 2008
Følger: 3 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 7 Svar: 191
Abbie har været en stjerne mht. at lære at være alene hjemme, og så længe der er godbidder kan hun alt på træningspladsen (det er ikke altid lige så godt derhjemme :)) Om sommeren kommer vi rundt i København på cykel. Abbie troner i cykkelkurven, hvilket er ret sjovt at se, for hendes øre står lige ud til siderne i vinden.
Jeg kan klart anbefale en cavalier
okt 2008
mar 2011
- hvad der til gengæld kan få os til at tvivle er om cavalieren bliver for rolig..... ville synes det var noget ærgeligt ikke at ku have hunden med på løbetur (30-40 min 4 gange om ugen)
Det er her vi har tænkt på beaglen som størrelsesmæssigst ligeledes passer fint (om som kæresten jo specielt synes er smuk). Her er spørgsmålet så det modsatte; kræver den for meget motion/aktivering? Og vil den gø/hyle i lejligheden?
DSGH har vi også haft kig på, god i størrelsen og vist også en der sagtens kan være med på løb. Vi gik dog lidt væk fra den igen da vi blev gjort opmærksom på en angivelig tendens til gøen samt hyperaktivitet indendøre.... måske en stereotypisering?
lige nu hælder vi til cavalieren - vi vil hellere have en hund vi kan stimulere til overflod end en vi måske kun kan stimulere 90% - men vi er ikke låst fast og vil meget gerne høre erfaringer både om nævnte racer eller hvis nogen har andre forslag....?
tak for jeres hjælp.
mar 2011
men det lyder dejligt at den ikke er nervøs for buller og brag, vi bor trods alt i kbh og selv mine forældres søde aussie er nødt til at få bedøvelse til nytår og sådan
okt 2008
nov 2006
Vi har haft 2 her i huset en han og 1 tæve. Hannen var han med stort H, og holdt meget af at drille manden her i huset, han kunne absolut ikke gå uden snor med ham, så var scenariet det samme som du beskriver:-)
Tæven havde vi en rigtig sjov oplevelse med, hun havde fået færten af et eller andet, og det gik over stepperne i fuld galop. Manden kaldte og kaldte...og man kunne ikke se hundens bagdel for bare trædepuder....jeg kaldte 1 gang, og vupti, hunden vendte med det samme og kom tilbage...der blev trukket lidt på smilebåndet....
Og ja, giver dig ret, de er vildt charmerende...:-)
okt 2008
Skal lige siges at Silles "mor" hader både tordenvejr og fyrværkeri, men har selvfølgelig prøvet at ignorerer det, for at ikke at påvirke hunden.....
Men synes det er flot at hun er fuldstændig ligeglad....
Eller det vil sige... Ja hun ville også ud kl. 00,10 den 1/1.
Men lukkede hende på den lukkede terasse (bor i lejlighed)... Håbede at kunne få hende til at tisse der. Men det ville hun sgutte...
Til gengæld satte hun sig ved døren ud til haven, og kiggede med sine STORE øjne på fyrværkeriet.... hihi Tossede hun
Men ja hun elsker også at putte, og den tilpasser sig sin ejer.
Sille er blevet vænnet til at det ikke er særlig lange ture hun får, men elsker at tage i hundeskoven med min veninde.
Tilgengæld leger vi en del indenfor og i haven.
Hun er dog ikke hel vild med bil (men det er blevet meget bedre, efter hun fandt ud af at der var en hundeskov efter bilturen :D)
Men nu har jeg selv hverken bil eller kørekort.
Tilgengæld elsker hun at sidde i min cykelkurv, hvor det er hun blevet vænnet til fra hun var lille
Så ja cavalieren tilpasser sig
mar 2011
Mht. kønnene er der nogen dybere forskel (bortset fra løbetiden) og hvad ville I anbefale?
Og er der nogen der kender opdrættere? Vi skal jo først ha hvalpen til juni når vi går på ferie, men meget rart at forhøre sig allerede nu
okt 2008
Lad mig sige det sådan... min veninde der har 2 hanner, siger "Jeg skal ALDRIG have en hanhund igen"....
De bliver jo helt hysteriske, når der er en tæve i løbetid....
Og når du bor i Kbh, og lejlighed, så husk lige på hvor langt væk en hanhund kan lugte en løbsk tæve, hvilket "kan" (siger ikke at det absolut gør det), få hunden til at sidde og hyle.
Jeg har min 2 tæve, og jeg går aldrig over til hanner. så jeg vil anbefale en tæve
Mht til opdrættere er der så ikke noget med at man kan se dem på DKK's hjemmeside?
Erfarne DKK'ere. Hjælp mig lige
okt 2008
okt 2008
Sådan er det også her, hun vil hen til alt og alle og hilse .-)
Og Sille gør ALT for at charmerer sig ind på mennesker. Og hun ELSKER at ligge og kramme.... Jeg ligger normalt på siden og sover, og har hende mellem mine arme, som var det en bamse....
Hun ER og BLIVER en puttegøj. Det kalder alle hende. Hihi
okt 2008
okt 2008
Meeen..... Når nu kæresten og jeg ikke bor sammen, så mangler jeg altså en at kramme med når han ikke er her.....
Så nu er hun ikke sengen, når han ikke er her. Griner
Hvilket jeg så lige vil sige, at da Sille bliver passet en weekend ude ind imellem, så er hun lige så putteglad for dem der passer hende, som for at putte med mig (og med min kæreste, når han kalder hende op i smug ind imellem. griner)....
så det er ikke kun ejeren hun er putteglad for
okt 2008
beagle eller cavalier king charles