beagle eller cavalier king charles {{forumTopicSubject}}
....eller en helt tredje?
Mit navn er Maia, jeg er 25 år og studerende ved Københavns Universitet. Min kæreste (27) og jeg er på udkig efter vores første hund.
Min kæreste har ingen erfaring med dyr, dersom han er indfødt Københavner. Jeg selv derimod er vokset op på landet med alskens dyr omkring mig. Af hunde er jeg vokset op med Sant Bernard og Neufoundlændere, og mine forældre har i dag (foruden heste og geder) 3 papilloner og en enkelt australian sheperd som vi holder meget af at passe.
Vi har i forbindelse med vores søgning taget diverse tests på nettet og ovenstående hunderacer dukker op igen og igen. Begge racer er meget tiltalende især mht. temperament. Æstetisk hælder vi til beagle, men er nervøs for om den kræver mere end vi kan gi, samt om evt. gøen kan blive et problem - fra bekendte har vi både hørt at den sagtens vil ku tilpasse sig vores behov og det modsatte. Ift. cavalier er vi bekymrede for om den bliver for lille samt diverse helbredsproblemer - vi kender ikke nogen der før har haft denne race.
Hvad vi er på udkig efter er en forholdsvis lille hund (vi bor i lejlighed og hunden skal ku bæres op på 2. sal), men heller ikke for lille - omkring de 40 cm. over ryggen.
Af hensyn til naboerne er det vigtigt at hunden ikke er kendt for at gø (vi er selvfølgelig indforstået med at dette i høj grad afhænger af opdragelse). Vi planlægger naturligvis at deltage i lydighedtræning, men planlægger ikke at dyrke eksempelvis agility som hobby.
Vigtigst af alt er det at hunden er glad for mennesker og ikke sky overfor fremmede, samt god med andre hunde og børn.
Vi vil kunne give hunden mindst en times motion om dagen og jeg ville være glad for en hund der kan følge mig på mine løbeture.