{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.044 visninger | Oprettet:

Avlsklub for blandinger - din holdning {{forumTopicSubject}}

Jeg snakkede med en dame for noget tid siden, der gerne ville lave en avlsforening for blandinger, så blandinger kunne blive registreret, lidt i stil med DKK, så man kunne se den enkelte hunds ophav.

Jeg vil gerne høre folks mening om den slags. Ville det være en god ide? Ville I støtte op om det, jer med blandingshunde? Hvorfor/hvorfor ikke?

Personligt synes jeg, det er en genial ide og jeg vil helt sikkert støtte op om det, hvis det bliver aktuelt. Det vil forhåbentligt kunne bidrage til at gøre blandingsavl lidt mere seriøst og det kunne forhåbentligt gøre en forskel for blandingshunde, når kommende ejere vil kunne se hvor hunden stammer fra, hvilke racer der har været blandet ind over tidligere, og dermed vil kunne undgå at ende op med en hund, hvis temperament slet ikke passer til dem.
Sundhedstjek kunne evt. også blive en realitet på denne ende og det kunne afhælpe en masse hundes lidelser.
Så synes umiddelbart det er en fantastisk ide.

Men vil som sagt gerne høre jeres mening. Jeg er især interesserede i blandingshunde ejeres meninger, da det jo er dem, der skal tage stilling, hvis det bliver aktuelt smiley
Men alle er selvfølgelig velkomne, håber bare I vil holde debatten i en sober tone.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Avlsklub for blandinger - din holdning
  • #1   6. mar 2011 Må blankt erkende at jeg slet ikke kan se pointen i sådan en klub....

• #2   6. mar 2011 fuldstændigt meningsløst tidsfordriv.

• #3   6. mar 2011 "vil forhåbentligt kunne bidrage til at gøre blandingsavl lidt mere seriøst"

I min verden er blandingsavl aldrig seriøst.
    Hvad er din definition af 'seriøs'?

• #4   6. mar 2011 næh.. det kan jeg heller ikke..
    Hvordan skal man få registreret blandingernes ophav...

• #5   6. mar 2011 I en erkendelse af at blandingshunde er kommet for at blive, tænker jeg faktisk at ideen er god. Men på den anden side vil det hæve prisen på dem og det er jo desvære ofte prisen der afholder folk fra at købe tavlehunde

• #6   6. mar 2011 Hvordan ville man kunne være bare rimelig sikker på den hunds ophav. Der vil altid være meget tvivl om det nu er de hunde der står på en evt stambog der er far, og i nogle tilfælde endda mor.
    Jeg kan jo se herinde hvordan der fuskes med hundene ophav og nogle pludselig er bokser bla.
    Jeg ville aldrig stole på en sådan registrering.

• #7   6. mar 2011 Det vil jo bare blive en klub for tåbelige hunde-ejere. Og den slags skal man jo ikke prale med.

• #8   6. mar 2011 Hørt Nico P

• #9   6. mar 2011 UUUUUUhhhhh, super fed ide, jeg er helt oppe og køre over det.
    Jeg sværger jo til blandingshunde, vil ikke have andet, men vil meget gerne have mere seriøse avlere!
    tænk hvis man kunne få stamtavle på sin blandingshund, så man vidste hvem mormor og tipoldemoren var for nogle racer, SÅ spændende.
    og tænk hvis man kunne købe en blandingshund hvor forældrene var testet for arvlige sygdomme, hvor man kunne spore hele stamtræets sygdomsforløb.
    jeg er så meget med på ideen, det kunne skabe en hel ny verden for blandingshundene!

• #10   6. mar 2011 Det er den underligste ide jeg længe har hørt... I forvejen er blandingshunde-avlere ikke så skide seriøse, og ja som en andne skriver så hæver det jo bare priserne..... Fjollet.

• #11   6. mar 2011 Så vil det jo kræve at man tager registrerede renracede hunde og starter med. Hvis man starter med de blandingshunde vi har nu, ja så vil man jo ikke kunne se noget ophav... Så det kommer i ikke langt med

• #12   6. mar 2011 suzy: nej lige præcis. det er jo det er er det fede ved ideen at man ville kunne finde ud af det.
    jeg tror denne ide, ville skabe mere seriøse blandingsavler, og jeg tager imod højere priser på blandinger med kyshånd, det kunne da være fedt med en prisstigning, så alle de useriøse købere kunne bliver sorteret fra.

• #14   6. mar 2011 Nå, det er åbenbart umuligt at føre en seriøs tråd herinde uden at folk skal komme med latterlige kommentarer.. Det er fandme da utroligt, troede det var voksne mennesker der sad herinde og de burde da kunne finde ud af at debattere uden at nedgøre andre mennesker. Men det kan nogle mennesker åbenbart ikke finde ud af.
    Synes I skulle holde jer ude af tråden, hvis det eneste I kan bidrage med, er at kalde folk tåbelige, fjollede og underlige.

• #15   6. mar 2011 "Men på den anden side vil det hæve prisen på dem og det er jo desvære ofte prisen der afholder folk fra at købe tavlehunde"

Hvis prisen på en blandingshund med "tavle" stiger, kan man jo lige så godt smide pengene på en ren-racet, så måske det alligevel ville være en win-win.. smiley

Ang. ideen er jeg lidt... Både og.
    Ideen omkring en forenings for blandinger er fin, men at man vil avle flere blandinger udover de upsere der bliver lavet hvert år, lyder skørt, useriøst og faretruende dumt. Det er jo utrolig mange på årsbasis der kommer til verden ved at for lav hegn. en gåtur uden snor eller lign.
    Hvorfor har folk så travlt med at krydse så mange racer?

Vil man avle findes der hunde til det som er sunde, raske, renracet, mentaltestet mv.

Og jeg har altså ikke en tavlehund, min er blandning af mindst 4 forskellige racer.. Men ligefrem lave en "avlsklub" lyder hamrende useriøst.. ikke om min tæve skulle parres og vidregive hvalpe som kunne være en tikkende bombe.

Men en forening hvori der vil blive afholdt gode kurser både mhb. på fodring, træning, adfærd mv. Hvor der, ligesom hos DKK, kan tages "kørekort" til hunde og lign kunne måske blive smart nok.

• #16   6. mar 2011 Hvor er det du ser alle de latterlige kommentare ?

• #17   6. mar 2011 Jeg synes faktisk det lyder som en god ide. Der skulle selvfølgelig være nogle krav for at kunne være med, som fx undersøgelser af arvelige sygdomme, etiske regler som skal overholdes og så videre.
    Men man kan jo aldrig bruge det til at få en idé om hvilket temperament ens hvalp får. Mine to hunde er blandinger, og efter sigende fuldstændigt af samme "blandingsforhold". På trods af det kunne de ikke være mere forskellige. Både sind og udseende er total modsætninger, dog er størrelsen sådan nogenlunde den samme.
    Det jeg mener er, at selvom du ved hvilke racer der er blandet i din hund (hvilket jeg har svært ved at se hvordan skulle kunne lade sig gøre med 100% sikkerhed), så kan selv den mindste lille %-del gøre et stort udsving.
    Det man dog kunne bruge det til, ville være at sikre sig at man har gjort hvad man kunne for at købe en sund hvalp, med en noglelunde idé om blandingsforholdet. Og det synes jeg er en god ide, da der trods stemningen herinde, er mange der sværger til blandingshunde uanset pris. smiley
    Det skal lige siges at efter en del år, ville man selvfølgelig kunne sige med større sikkerhed, hvad der er af racer i hundene smiley

• #18   6. mar 2011 Therese - Hvorfra vil i starte? Det vil jeg gerne høre lidt om smiley

• #19   6. mar 2011 Therese, min kommentar var bestemt ikke latterlig.
    Jeg synes oprigtigt at det er en tåbelig ide.

• #20   6. mar 2011 I mine øjne ville man være nødt til at starte sådan en klub med rene tavle hunde, for hvordan skulle man ellers være sikker på hvad de forskellige hunde kommer til at indeholde ?

Man kan jo ikke starte op med en blanding, hvor man gætter sig til der er 4-6 racer i.

Så er det bare spørgsmålet om folk med tavle hunde, vil gå ind i sådan et "projekt"

• #21   6. mar 2011 Og så svar til dem, der er bare LIDT seriøse.

Rene og Sarah - hvorfor? smiley

Stine P - Jeg synes ikke avl er seriøst, når der avles uden at tænke på sundheden og om temperamentet er i orden. Når der avles "med hovedet under armen.." Jeg kunne godt forestille mig, at dem som evt. ville støtte sådan et initiativ, ville avle med lidt mere omtanke.

Brug hjernen før du køber hund - Jeg aner ikke hvordan initiativtagerne vil sikre sig, at hundene der registreres, rent faktisk er de hunde, de registeres som. Det har været en smule svært at få en kommunikation i gang med damen jeg snakkede med, så jeg ved ikke hvad deres planer er, men det er da sikkert overvejet. Og ellers er det da til at finde ud af smiley

Jeanette N - Dejligt at du synes det er en god ide smiley

Charlotte F - Det handler ikke om at lave flere kuld. Men de bliver jo lavet alligevel og når de så er her, kan det vel ikke skade at forsøge at give dem bedre vilkår.

• #22   6. mar 2011 Jeg spørger igen; Hvordan vil i starte op? "Så vil det jo kræve at man tager registrerede renracede hunde og starter med. Hvis man starter med de blandingshunde vi har nu, ja så vil man jo ikke kunne se noget ophav... Så det kommer i ikke langt med"

• #24   6. mar 2011 Irene - jeg har ikke noget med det at gøre smiley Jeg hørte bare om det og synes umiddelbart det lød som en ganske fin ide - ikke andet smiley

Rene - prøv at læs kommentarerne.

Nico - "Det ville blive en klub for tåbelige hunde-ejere. Og det skal man jo ikke prale med." Synes det var ufatteligt provokerende og overhovedet ikke gavnligt for trådens udvikling på nogen måde.

Pernille L - Det kunne være at der ikke blev lavet så mange "tikkende bomber," hvis der var lidt "opsyn" med det.

• #25   6. mar 2011 Therese: jeg må rette dig i din udtalese:
    Det var IKKE et provokerende indlæg jeg skrev!
    Du FØLTE dig bare provokeret af det.

Fordi jeg har en holdning som er meget anderledes end din, er det ikke ensbetydende med at jeg er forkert på den!

Avl på hunde som ikke er i samme race og avl uden stamtavle finder jeg dybt uansvaligt og overflødigt.

• #26   6. mar 2011 Therese : Fordi det er prøvet på christiania i mange år og det lykkedes at føre en form for opsyn, men da hundene døde og nye kom til blev de ikke registreret og disse hunde fik hvalpe osv. og projektet faldt til jorden. Det er ikke holdbart da der aldrig vil kunne være 100 % styr på det som der er DKK, hvor der også af og til kan ske smuttere.

• #27   6. mar 2011 Syns det lyder som en go ide, lidt af det samme de gør i hesteavlen ikke:o) Syns det vil være en rigtig go ide at få det sat lidt i system blanding eller ej!!!

• #28   6. mar 2011 Jeg tænker denne tanke er masse emnnesker herinde syntes blandinga avl er så uansvarligt,,hvorfor skulle det så være negativt at prøve at lave en "afstamining"? det kan da kun forbedre blandings avlen som altid vil bestå???

• #29   6. mar 2011 Hmm.. Tja.. Jeg tror bare, at de avlere der vil lægge sådan en stort arbejde i deres opdræt, i sidste ende hellere vil avle med renracede tavlehunde.
    Desuden tror jeg at størstedelen af blandingshundeejerne går mere op i pris og farve end arveligt sygdomme. Størstedelen, det vil sige, ikke DIG der lige nu overvejer at skrive et langt svar om, at du valgte netop den blanding som du har, på baggrund af noget helt andet.

Jeg mangler endnu at se en blandingshundeavler, der lægger den samme seriøsitet i deres avlsarbejde, som en DKK'er gør. Ja, undskyld til dem der føler sig ramt.

• #30   6. mar 2011 Jeg ser ikk der står der evt bliver lige så stor seriøstet som i DKK??

Men kan ikk se hvor det skulle skade henne??

• #31   6. mar 2011 Men folk er jo frit stillet til at lave deres egen klub, og hvis der så er nogle der har lyst til at være medlem, så fred være med det smiley

• #32   6. mar 2011 Nico - hvis du læser mit indlæg, vil du også se, at der står, at jeg synes det var en provokerende udtalelse. Det betyder ikke, at alle andre nødvendigvis behøver synes det samme.

Og jeg har intet problem med at du mener noget andet end mig overhovedet - jeg opretter netop et debatindlæg for at høre andres meninger og har dermed forståelse for at der kan komme indlæg fra mennesker med holdninger, der ligger langt fra mine. Det er faktisk hvad jeg forventer og mener kun det er sundt at få input fra andre mennesker, så jeg tager faktisk imod det med kyshånd. Det drejede sig om din måde at sige det, som jeg som sagt synes er ufattelig provokerende - især når jeg netop i startindlægget opfordrer til at holde debatten i en sober tone.

Men det behøver vi ikke diskutere mere. Du er kommet frem med at du synes vi er tåbelige, fordi vi vil vælge at gøre noget andet end dig og jeg er kommet frem med at jeg synes det var en træls udtalelse - så er der vist ikke så meget andet at sige.

• #33   6. mar 2011 jeg synes rent faktisk at det lyder som en god ide ene og alene af den grund at man jo så vil have mulighed for at kunne registrere blandinger og på den måde have styre på hvilke hunderacer og evt arvelige sygdomme der også er i blandinger.
    Jeg ville ikke mene at det ville være noget der ville kunne skulle udstilles steder som dkk, men en blanding med stmatavle ville da helt klart være et rigtig godt alternativ og en fin registreringsmåde.

alle hunderacer er jo på den ene eller den anden måde opstået ved at man blandede nogle typer hunde får at få en egnet hund sinds og bygsninsmæssigt til det ønskede formål

• #34   6. mar 2011 Jeanette-antistoffer: hvorfor skulle de IKKE gå efter at være lige så seriøse som DKK?

• #35   6. mar 2011 Sarah - okay, tak for svar smiley

Jeanette - antisnob: Ja, det mener jeg jo også. Der vil ALTID være blandinger og jeg kan ikke se hvad det skulle skade at forsøge at få lidt system i det. Det kan da ikke blive værre end det er nu.

Stine P - Ja, folk er jo heldigvis i deres gode ret til at vælge selv smiley

• #36   6. mar 2011 *antisnob. Autocorrect.

• #37   6. mar 2011 Stine,,,det ved jeg heller ikk om de gør...jeg forstod bare dit indlæg som du mentet de var ligeså seriøse og dermed aldrig nåede den højde!!

Jeg syntes stadig det må være bedre end ingenting,folk som ikk bryder sig om det er jo nok for det meste folk som alligevel ikk ville drømme om at købe en blandingshund,så tror ikk folk er ude på at få dem som købere

• #38   6. mar 2011 Sunshine?? er det en jipke?? Fci er jo en verdens aner kendt organisation

• #39   6. mar 2011 Sunshine - FCI har jo intet med blandingshunde at gøre. Så det ville jo ikke give nogen mening at benytte sig af de tilbud, hvis det er blandinger man brænder for.

• #40   6. mar 2011 ok:-))

• #41   6. mar 2011 Jeg må indrømme, at jeg ikke kan se meningen med en sådan klub. De som laver hul-i-hovedet blandinger, vil aldrig deltage i en sådan forening, og som jeg ser det, bliver det kun en forening for en lille sluttet skare, en slags hobbyklub.

• #42   6. mar 2011 Jeg synes det er en rigtig fin ide! Det kunne give blandingsopdrætterene noget at arbejde efter. Men jeg tænker man ville være nødt til at starte med rene første generationer, ellers er en stambog jo intet værd, hvis man alligevel ikke kan bekræfte begyndelsen af den.
    Jeg tror dog ikke det ville give ret meget til hundeverdenen.. for hvis man alligevel ikke kan regristere et kuld hvalpe eller en hund man ikke aner hvor kommer fra (bekræftigelse), så tror jeg faktisk ikke der er ret mange interesserede tilbage. Ud over ejerene af diverse designerhunde...

• #43   6. mar 2011 Med de tanker der bliver lagt for dagen herinde af nogle, ja så er jeg da glad for, at jeg er begyndt, at sælge mine hvalpe med klausul på, at de skal være avls godkendt og kun må lave hvalpe med tavle, ellers er der kæmpe bod!! Det holder i retten.det er undersøgt.
    Så er mine hunde, da fri for at skulle lægge gener til sådanne noget useriøst forsøg!!!!!!!!!!!!!!!!

• #44   6. mar 2011 Sunshine - fordi der er nogen der synes bedst om blandinger og gerne vil gøre et stykke arbejde for at ændre på hvordan man avler med blandinger i dag, kunne jeg forestille mig..

• #45   6. mar 2011 Sunshine> Nej fordi i dag kan de ikke arbejde mod andet end forhåbninger - var der noteret informationer, så havde de da det at bruge i arbejdet...
    Jeg er helt enig i at de pt. ikke har nogen muligheder i den dur, og at langt størstedelen nok ikke har interesse for den slags...
    Om det at de havde muligheden ville gøre en forskel, det må de selv komme ind og svare på...

• #46   6. mar 2011 Jeg synes det virker lidt meningsløst.
    Så skulle man fremlægge det på en anden måde.
    Nogen i stil med at man avler designhunde (ikke en koncept jeg er tilhænger af, men det er der jo andre der er) efter sundhedstjekkede forældre, og på den måde holde styr på anerne.
    Kan du følge mig?

Men med hensyn til den mere tilfældige avl mellem to racer, så tror jeg ikke denne klub kunne gøre nogen forskel.

• #47   6. mar 2011 Stine P - kan du for uvidende som mig forklare hvad designhunde dækker over smiley

• #48   6. mar 2011 Altså hvis man ønsker en blanding er det vel fordi man er ligeglad med hundens ophav, hvorfor køber man ikke bare med tavle så?
    Det gir da ingen mening smiley

• #49   6. mar 2011 labra-doodle, en blanding mellem en labradore og en puddel...
    for eksempel.
    der er en masse forskellige med mere eller mindre fancy navne.
    Google er din ven smiley

• #51   6. mar 2011 Stine - tak, men tror bestemt heller ikke det var meningen at lave en ny race smiley

*Hunden* - Hvorfra får du at sundhedsstatus ikke vil blive registreret? Desuden er jeg ikke en del af det projekt, så det er ikke "vores" projekt. Jeg vil bare gerne høre folks mening om det.

• #55   6. mar 2011 måske man gerne vil have en bestemt blanding hund?? vi er jo ikk alle ens

• #58   6. mar 2011 Pia H - det kunne jo være, der kom en anelse mere styr på det, hvis der kom sådan en forening. Og den sidste bemærkning i dit indlæg, er jo ikke rigtigt..

• #63   6. mar 2011 Puha, det er da utroligt at en debat kan få dig så meget op af stolen, at du ligefrem har et behov for at svine de mennesker til, som ikke er enige med dig.. Pas da på blodtrykket..

Det er da fint, at du har en anden holdning, men jeg har altså ikke tænkt mig at forsvare min holdning overfor dig, når du allerede nu bliver så personlig og grov. Det er jeg overhovedet ikke interesseret i og det er sgu ærgerligt du skal ødelægge en debat med dine spydigheder.
    Men dig om det. Du skal bare ikke forvente svar fra mig.

• #66   6. mar 2011 Majbritt - det kunne jo være en mulighed at kun medlemmer, der havde lyst til at avle en lille smule seriøst (og ja, jeg ved godt at nogen af jer ikke synes blandingsavl er seriøst, så det behøver I ikke gentage igen) kunne få registreret deres hund..

Men som jeg har sagt før, har jeg IKKE noget med det at gøre.. Jeg efterlyser bare folks meninger.. Så jeg kan ikke svare på hvordan det vil komme til at fungere i praksis. Det er jo ikke engang aktuelt, nogle mennesker har bare luftet tanken, sådan som jeg har forstået det..

• #67   6. mar 2011 Majbritt - svarede *hunden* smiley

• #71   6. mar 2011 *Hunden* Jeg ved ikke hvem "dem" er og jeg forsøger ikke at krybe udenom. Men helt ærligt.. Hånden på hjertet.. Hvad vil være et fornuftigt svar i dine øjne? Har på fornemmelsen, at uanset hvad jeg siger, er jeg allerede stemplet som barnlig og "rasmus-modsat" og det ved jeg ærligt ikke hvad jeg skal gøre ved. Hvis det er den opfattelse du har fået, må du jo beholde den.

Og som jeg skrev til Majbritt, aner jeg ikke hvordan det skulle fungere i praksis.. så jeg kan ikke svare dig på dine spørgsmål.

• #76   6. mar 2011 Majbritt - hvordan fanden kan det være gavnligt for en debat at snakke nedladende til andre og kalde dem barnlige og umodne??

Som jeg skrev tidligere, har jeg overhovedet intet problem med at folk kommer med modargumenter og har en anden mening. Det er hvad jeg forventer når jeg opretter et debatindlæg - hvis jeg udelukkende ville klappes på skulderen og bekræftes i det jeg gjorde, ville jeg have lavet en blog eller en gruppe! Men derfor kunne man sgu da godt ønske sig, at debatten foregik i en ordentligt tone..

• #79   6. mar 2011 Fordi jeg havde læst dine indlæg som at alle der synes det kunne være en god ide var umodne..

Majbritt - nej det har jeg ikke.. Ikke om hvordan det skal fungere.. Jeg er ikke en del af en bestyrelse eller noget, så det skal jeg jo ikke afgøre..

• #81   6. mar 2011 Hvis du gerne vil have argumenter for hvorfor jeg synes det er en god ide, kan du da bare læse første indlæg..

• #84   6. mar 2011 Jeg synes da, at hundene skal tjekkes for de arvelige sygdomme, der hører til racerne. Men om det bliver sådan, hvis ideen bliver ført ud i livet, kan jeg jo ikke rigtig svare dig på, vel?

• #89   6. mar 2011 *Hunden* jo de er det da nok, men derfor synes jeg alligevel at folk der avler blandinger burde gøre det..

• #91   6. mar 2011 Jo, det er da muligt, men det var vist heller ikke et krav at den skulle være kæmpe stor smiley

Altså det er jo virkelig bare skud i tågen, jeg aner jo ikke hvad de har tænkt sig mht. sundheden, så jeg synes det er lidt svært at sidde og diskutere det.. Det er jo reelt set bare min holdning, der kommer til udtryk.

Men jo, der er da nok en del, der ikke vil give penge for at tjekke deres hunde for sygdomme og det synes jeg jo så er useriøst. Og derfor er de vel heller ikke en del af målgruppen, hvis det bliver et krav at tjekke sygdomme.

• #92   6. mar 2011 majbritt...jeg ser ikk jeg skriver noget om mig? mht om jeg kan finde en race jeg kan lide?
    Hunden,,jeg har bestemt ikk tænkt mig at prøve mig frem...

Jeg kommentere kort og godt ts tråd og kan ikk se hvorfor det skulle"være farligt" at lave dette? tværtimod må det da kun være positivt

• #95   7. mar 2011 Charlotte f - jeg har skrevet et svar på samme spørgsmål længere oppe - svaret er vist til *hunden* Og som jeg også har sagt før, så ved jeg jo ikke hvordan det kommer til at foregå i praksis, det bestemmer jeg jo ikke.

Men hvis jeg skulle bestemme, skulle folk, der avlede tjekke deres racer for racerelaterede sygdomme. Og ja, ved godt man ikke kan bruge det til særlig meget, når der ikke er kendskab til bedsteforældres, oldeforældres osv. sundhedsstatus, men man skal jo starte et sted..

Jeg synes personligt det er frustrerende at stå og se på at folk bare kan avle med deres hunde som de lyster uden at tænke en skid over noget som helst. Derfor synes jeg det er et godt initiativ og startede derfor en tråd for at finde ud af om der overhovedet var interesse for sådan noget og få en debat om hvad der er godt eller skidt.

• #96   8. mar 2011 Hej Therese!
    Jeg synes det er en rigtig fin idé.Jeg har faktisk selv overvejet det samme, da jeg synes det er et godt alternativ til f.eks nabohunden...
    Min dyrlæge siger faktisk, at blandingshunde ofte er sundere hunde, da de undgår indavl osv... Selvfølgelig skal man ikke avle uansvarligt og med hovedet under armen, men efter min mening er det noget værre vrøvl at racerenhed er det eneste rigtige.
    Ligemeget hvad man gør møder man modstand, men her har du altså også fået lidt opbakning, så hold du bare fast i den gode idé og så er vi en hel del der vil støtte op om den.
    Venlig hilsen Sofie

• #98   8. mar 2011 Hej søde Maj-Britt smiley

Tusind tak for dit input... Jeg skal huske at overbringe din hilsen til ham næste gang jeg ser ham. Så kan han jo også lige lære lidt den dag smiley

• #99   8. mar 2011 Hehe .. det minder mig om dengang jeg var lille og min veninde og jeg lavede stamtavler på vores marsvin ...

Bella har fået børn med Buster ... og så tegnede vi en fiiin tegning af Bella og Buster med et hjerte om, og billeder af deres små søde unger.

Ja undskyld - men det er så bare lige det billede jeg fik frem af ideen med en avlsklub for blandinger smiley

• #100   8. mar 2011 Lyder til, at I har været nogle fremmelige små piger ;oD

• #102   9. mar 2011 Hunden: Tænk at man gider bruge sin tid på det pjat... Men du skal da være velkommen smiley

• #103   9. mar 2011 Sofie bjørke : jeg er sådan set enig med Hunden, hvorfor er det vigtigt for je at fremhæve at den er ægte?

• #104   9. mar 2011 Tak Sofie, det var rart at høre.. Men det er nu ikke mig, der vil lave det, jeg var bare nysgerrig efter folks holdninger.. smiley
    Men det er da altid rart at vide at man ikke står helt alene med sine holdninger smiley

• #105   9. mar 2011 Hej Stine P smiley
    Du og Hunden kan da starte jeres helt egen tråd og diskutere det lidt mere smiley

• #107   9. mar 2011 Hej Hanne L smiley
    God indstilling smiley Men du snakker vist desværre for døve ører. Det bedste er vist at ignorere dem.
    Tak for din søde kommentar til Thyra forresten smiley
    Vh Sofie

• #108   9. mar 2011 Helt ærlig, hvorfor går I så meget op i det? Det har da overhovedet ingen relevans for debatten..

• #109   9. mar 2011 Therese R: Jeg er ihvertfald positivt indstillet overfor idéen smiley
    Vh Sofie

• #110   9. mar 2011 Det er sødt af dig Therese R smiley Men lad dem bare bruge deres tid på det dér pjat smiley De er jo i virkeligheden lidt morsomme...

• #111   9. mar 2011 Sofie - det er dejligt at høre :)+

• #114   9. mar 2011 Hej Maria Diling smiley
    Godt indlæg... Jeg er meget enig med dig. I min familie har vi både haft hunde med stamtavle og hunde uden.
    Jeg ledte faktisk på nettet efter præcis sådan en klub som er foreslået i denne tråd. Vores cocker spaniel er uden stamtavle, men både hendes forældre og hendes bedsteforældre er også cocker spaniels. Længere tilbage ved jeg ikke.
    Når hun får alderen til det vil vi gerne have et kuld hvalpe på hende og derfor kunne det være rart med et forum, hvor man kunne komme i kontakt med andre hunde uden stamtavler. Et forum, hvor der f.eks. var forskellige krav til undersøgelser som hunden skulle have gennemgået for at blive optaget. Så blev en sådan klub oprettet ville vi støtte op om den smiley
    Vh Sofie

• #116   9. mar 2011 Kan man ikke argumentere, så kan man vel ignorere.
    I sådan en blandingsklub, skulle det så KUN være blandinger. Eller kunne Sofie med hendes "ægte" spaniel godt avle dér - med en anden "ægte" spaniel vel at mærke?

For den tanke bryder jeg mig ikke om. Ikke specifikt på grund af Sofies hund, men fordi at nogen vil købe en spaniel i tro om at den er ægte. Når der ikke er belæg for dette, og at hvalpen i værste fald hverken vil ligne eller opføre sig som spaniel.

I en sådan klub (med blandinger) kan der ikke være en racestandart.

• #117   9. mar 2011 Og uden en racestandart kan alle hunde få lov at få hvalpe.

• #119   9. mar 2011 Hej igen Stine P smiley

Nej selvfølgelig skal man være hundrede procent ærlig omkring det faktum, at det er en hund uden tavle man sælger. Og når man køber en hund uden stamtavle, kan man aldrig føle sig hundrede procent sikker på, at der ikke et sted langt ude i anerne er en anden race indover. Sådan er virkeligheden jo. Så lad os bruge et andet ord end ægte, det er sådan set ikke så vigtigt for mig som det tydeligvis er for dig. Hvilket jeg selvfølgelig respekterer.

• #120   9. mar 2011 Hej Maj-Britt smiley

Som jeg skrev til Stine P, så er ordet ægte ikke så vigtigt for mig, som jeg kan høre det er for jer. Min tæve er ikke ægte i stamtavle-forstand, men ud fra hvad jeg har forstået på sælgeren (som jeg har fuld tillid til), så er der ikke andet end cocker i hende. Men selvfølgelig har du ret i, at der måske længere tilbage end hendes bedsteforældre kan have været en springer indover... Men som sagt er det ikke dét der var vigtigt for mig som køber og jeg kunne i og for sig også have købt en direkte blandingshund.
    Men jeg vil gerne i kontakt med andre hundeejere som er interesseret i at avle på deres hunde uden stamtavle, og derfor vil jeg helt sikkert støtte en sådan klub.
    Vh Sofie

• #121   9. mar 2011 Sofie: hvis du støtter en blandingsklub, og du parrer din tæve med en spaniel, hvad vil du så kalde hvalpene?
    Hvilken garanti kan du give dine hvalpekøbere for, at deres hund er en spaniel?

Hvad vil du svare, hvis hvalpekøberne spørger om HD eller cataract løber i familien?
    Vil du sige "min dyrlæge siger min hund er sund og rask"?

• #122   9. mar 2011 Hvis folk gerne vil have et papir, hvor der står hvad tæven og hanhunden hedder, og hvilke racer deres hund er blandet af, fred være med det, det er der ikke nogen der bliver snydt af.

Problemet ligger i at det kan ende med, at nogle uvidende køber en "ægte racehund med stamtavle" uden nogen som helst garanti for ægthed.

Med mindre at klubben nægter at 'stambogsføre' hvalpe efter renracede forældre.

• #123   9. mar 2011 Hej Stine P smiley

Jeg ville ved salg af hvalpene selvfølgelig have en uddybende samtale med køberne om, hvad det var for en hund de havde kig på. Jeg ville fortælle dem præcis, hvad jeg ved om tæven og hannen. Mere garanti end det får man jo ikke når man køber en hund uden stamtavle. Men er man interesseret i den slags garantier, som jeg kan høre at du er, så køber man jo slet ikke udenfor stamtavle. Så det er jo enkelt nok.

Inden at vi skal have hvalpe på vores tæve vil vi have hende tjekket, testet og undersøgt for diverse ting. Og skulle det vise sig, at hun er uegnet til avl, så skal hun ikke have hvalpe.

Vh Sofie

• #124   9. mar 2011 Det du skriver der går jeg stærkt ud fra er ulovligt. Selvfølgelig skal de ikke stambogsføres, det giver jo sig selv.
    Men at blandingshunde eller hunde uden stamtavle foretrækkes af en hel del købere er en ærlig sag. Derfor kan jeg heller ikke se noget galt i at oprette en klub, hvor folk der ønsker at avle kan få kontakt. For mig at se er det et langt bedre alternativ til naboens hund...

• #125   9. mar 2011 "Jeg ville fortælle dem præcis, hvad jeg ved om tæven og hannen. Mere garanti end det får man jo ikke når man køber en hund uden stamtavle."

PRÆCIS!
    Men den her tråd handler jo netop om, at blandingshunde (og no offence, men den kategori putter jeg også dine hvalpeplaner under) skal have stamtavle.
    Så den eksklusivitet stamtavlen giver bliver misbrugt.

• #126   9. mar 2011 Hej Stine P
    Det er ikke det jeg har forstået på denne tråd. At blandingshunde ellernhunde uden stamtavles ophav skrives ned og at køberen får mulighed for at få en sådan liste med sig, ser jeg ikke som en officiel og juridisk gyldig stamtavle. Så jeg synes absolut ikke, at den eksklusivitet som stamtavlen giver udsættes for misbrug.
    Tværtimod ser jeg det som en god måde, hvorpå folk der ønsker at avle på deres blandingshund eller hund uden stamtavle, kan komme i kontakt med hinanden på indenfor nogle ordentlige rammer.
    Vh Sofie

• #127   9. mar 2011 Og hvis samtlige hunde uden stamtavle i dine øjne er blandingshunde, så skal du da være velkommen til sætte mine hvalpeplaner i den kategori smiley
    Vh Sofie

• #129   9. mar 2011 Det er jo klart, at man ikke kan sige hvorvidt sygdomme løber i familierne eller ej, hvis sådan en klub bliver en realitet og starter med de første hunde. Men det kommer man jo til. Man skal jo starte et sted, det har alle andre avlsforeninger vel også været igennem.

• #130   9. mar 2011 Mon ikke det er Ribehunde ndu tænker på.
    (link fjernet)

• #131   9. mar 2011 Åh Gud. Det må da være en joke

• #132   9. mar 2011 Og hvad skal man så gøre, hvis ens hund bliver syg for fjerde gang? Aflive den? Synes det lyder vildt underligt.

• #133   9. mar 2011 LOOL det er de positives klub Hanne *GGG* i love it !

• #134   9. mar 2011 Thihiiii smiley Det er da vildt humor at læse!! Især fordi jeg kan kende mine forældres hunde i stort set det hele.. smiley Undtaget den med dyrlægen..

• #136   10. mar 2011 "En stamtavle er jo bare en liste over forældre-hunde, hvorfor kan man ikke registrere det selvom det er forskellige racer??"

Nej. En stamtavle er et redskab.

• #138   10. mar 2011 Hanne L - Jo, men det er en underlig holdning, synes jeg smiley Hvis det er fordi de vil forsøge at avle sunde blandinger, synes jeg det bliver gjort helt forkert. Der kan være mange grunde til at en hund har brug for at komme til dyrlægen, det behøver ikke være noget arveligt.

Jaja M - Her må jeg give Stine ret. En stamtavle er ikke bare en registrering af forældrene og resten af familien bagud. Eller jo, det er det jo, men det kan bruges til så meget mere end at se forældrerne. I hvert fald hos DKK kan det bruges til mange ting. Fx. se hvilke sygdomme der findes i en bestemt linje og sikkert meget andet, men har ikke brugt det længe, så det ved jeg ikke rigtig noget om smiley

• #142   10. mar 2011 Majbritt - er det mig du svarer??

• #144   10. mar 2011 Ja, hvis man vil have en tavlehund, må man jo købe der hvor de findes. Der er jo ikke rigtig andre muligheder.

• #147   10. mar 2011 Marie: som jeg har skrevet tidligere, så kan jeg se et stort problem med 'tavleblandinger", der kan ikke være en racestandart, og derfor heller ikke noget at avle efter. Det vil sige, ALLE hunde kan få lov til at få stambogsførste hvalpe, uden at blive bedømt først.
    Altså kan Hundeejer1 og hundeejer2 få hvalpe med deres chihuahua. Deres hu de har ikke stamtavle, men de kender deres hundes forældre - de er alle chihuahua'er uden tavle. Der vil nu stå på stamtavlen at forældrene er chihuahua. Hunden anses nu for ægte. Der har dog hverken været bedømmelser eller avlkrav, og afkommet af kan afvige fra den officielle chihuahua-standarti sådan en grad, at det kan få Chuck Norris til at græde.

• #148   10. mar 2011 Jeg kender et par stykker, der i god tro ville købe sådan en "ægte chihuhua". Jeg ville føle at de blev snydt.

• #149   10. mar 2011 Jeg synes bestemt også at ægte hunde uden stamtavle skal blive ved med at ligne den race de nu engang er. Det ville være en skam for racen, opdrættere og købere, hvis avlen bliver spoleret, fordi hundene bliver avlet langt væk fra standarden. Jeg har set racer fra kennelklubber, hvor der ikke findes en racestandard og de hunde ligner ikke nødvendigvis den race de nu er.
    Og det synes jeg bestemt ikke er i orden. Selvfølgelig skal ægte hunde avles efter en standard.

• #150   10. mar 2011 Hvordan det Hanne?

• #151   10. mar 2011 Det hedder matadoravl.

• #152   10. mar 2011 Nå på den måde smiley Men det skal vel ikke forhindre andre i at avle smukke hunde? Synes det er en fin regel, men forstår ikke helt hvorfor en standard er dårlig af den årsag?

• #153   10. mar 2011 Jo da.. Men der er jo flere hanhunde i avlen i Danmark. Jeg forstår altså ikke hvorfor avl uden standard vil forhindre indavl?

Det er ikke for at være på tværs eller noget, men kan vitterligt ikke se hvordan det skulle kunne gøre en forskel, så længe der er hunde nok.

• #154   10. mar 2011 Kamille - "Til gengæld skal vi gøre hvad vi kan for at der bliver avlet sunde og raske blandingshunde, i hvertfald inden for foreningen"
    Hvordan det?

• #155   10. mar 2011 Kamille - Ja, men hvad sundhed er det du vil tjekke? Min race skal f.eks. have tage hd og aa foto og dna testes for at indgå i avl. Hvad skal en blanding testes for?

• #157   10. mar 2011 Kamille - selv tak og jeg er helt enig.. Det er godt med konstruktiv kritik smiley

• #159   10. mar 2011 Kamille - Næ, men ved DKK hunde, kan man tjekke hd indeks f.eks. Det er en god rettesnor.

Tja, hvad så hvis jeg har en lille blanding jeg vil parre med en stor, så skal jeg teste for alt? Tror du selv folk der laver blandingsavl gider det? Så går pointen jo af og man kan ikke længere kalde os andre for tavlesnobber, da man selv er blevet det ;o)

• #160   10. mar 2011 Irene - Meningen med det er vel bl.a. at man skal kunne tjekke for sygdomme hos de hunde, man ønsker en hvalp fra. Det kan man ikke nu, så på den måde vil det kun være en fordel.

Og så er hunde med stor størrelsesforskel jo generelt ikke særlig smart at parre sammen, så det kan man jo lave restriktioner imod, hvis det er det man vil.
    Jeg har iøvrigt aldrig kaldt nogen stamtavlesnob og ser virkelig ikke mig selv som snobbet. Men hvis du synes det, er det jo fint smiley

• #164   10. mar 2011 Kamille - Lige børn leger bedst. Hvordan vil du holde skønhedskonkurrencer, som du kalder det, når det ikke er på lige vilkår?

• #165   10. mar 2011 Maj-Britt - Nu er der jo forskel på at lave stamtavler og samtidig respektere andre vælger noget andet og så på at lave stamtavler og mener at lige præcis ens egen stamtavle er det eneste rigtige og føle sig i sin gode ret til at kritisere at andre har valgt noget andet.

• #166   10. mar 2011 Ja jeg er også blevet medlem smiley

• #169   10. mar 2011 Hanne - Så vidt jeg ved, er det ved at vælge den hund der er bedste repræsentant for sin race. Men ser du: tavleløse hunde har ingen standarder og dermed kan man jo ikke sige at den ene hund frem for den anden, repræsenterer noget bedre end andet.

• #170   10. mar 2011 Maj-Britt man behøver jo ikke nødvendigvis være snobbet, fordi man har papir på sin hund vel?

• #171   10. mar 2011 Therese - Gør man ikke? smiley

• #172   10. mar 2011 Nej Irene.. Ved ikke om du forsøger at være sjov eller sådan noget.. Men når man synes nogen er snobbede, fordi de gør en bestemt ting, går man jo nok ikke ud og handler på samme måde bagefter, det siger jo sig selv. Så jeg kunne ikke forestille mig, at Kamille ville kritisere andre for deres valg, når hun nu selv er træt af at andre gør det samme.

• #175   10. mar 2011 Therese - " Men når man synes nogen er snobbede, fordi de gør en bestemt ting, går man jo nok ikke ud og handler på samme måde". Så du synes ikke os DKK'ere er snobbede, eller?

• #176   10. mar 2011 Kamille: Hvad skulle blandingerne hedde?
    For at undgå at nogle tror de køber en ægte hund, så kan man jo ikke bare kalde den forældrenes race? (hvis begge hundes ejere påstår at det er ægte racehunde)
    Det er allerede gjort klart, at ALLE hunde uden stamtavle er velkommen.

Så kamille, hvad vil DU foreslå der skal til, for at en blandingsklub ikke laver såkaldte ægte hvalpe?

• #177   10. mar 2011 Ja okay Maj-britt.. Det var en ret grov udtalelse, det giver jeg dig ret i.

• #178   10. mar 2011 Irene - DKK'er er jo et vanvittigt stort begreb. Jeg kan ikke skære alle over en kam og påstå, at en hel forening er snobbede - men at der findes enkelte medlemmer, der er det, kan jeg da heller ikke afvise..

• #179   10. mar 2011 Lad os lige slå fast, at en snob er en der udgiver (gerne vil opfattes) sig for at være bedre end de egentlig er.

Så jeg ved ikke helt hvem jeg synes er en snob i det her tilfælle.

• #180   10. mar 2011 Det er løgn. Det ved jeg godt.

• #181   10. mar 2011 Hvis jeg er en af dem du antyder er en snob, synes jeg da bare du skal sige det lige ud smiley

• #182   10. mar 2011 Therese: det er ikke dig jeg taler om her. Jeg skal nok sige det ligeud hvis dette ændre sig smiley

• #183   10. mar 2011 mht snob og tavle og best in show osv så har jeg også altid svaret imod de der "DKK snobber" jeg var i weekenden på en DHL udstilling for at se hunde som jeg nu elsker,,,og der var en i byen hvor jeg bor

Der var HVIS man er heldig 2 af samme race,,tror jeg så 3 pomser,,3 boston terrie men rigtig mange var der kun 1 af racen,,der var så lidt til den udstilling at man ikk kan bruge den til noget som helst
    Man kommer måske hjem med en pokal man hvad skal man bruge den til hvis man som fks poms har vundet over en labador?? hvrodan i alverden afgør de det??

• #184   10. mar 2011 hanne det der med at bringe sindene i kog er jeg med på:-))

• #185   10. mar 2011 Tak Hanne og i lige måde smiley

Godt nok Stine smiley

• #186   10. mar 2011 Jeanette - bliver alle racerne udstillet sammen hos DHL? Eller har jeg misforstået dig?

• #187   10. mar 2011 Jeanette - Kender ikke til deres udstillinger, men hos DKK er det som tidligere nævnt sådan, at bedst i racen vurderes udfra den bedste racerepræsentant, mon ikke det er ala det samme der.

Therese - I'm sorry, må have forvekslet dig med en anden så, bare se bort fra de snob-kommentarer. :o)

• #189   10. mar 2011 Kamille: udstillingerne er altså bare for sjov, altså tet tilbud til avlerne/de andre medlemmer. Det kan jeg måske godt se er hyggeligt. Det er altid rart at mødes med andre hundeinteresserede.

'Det var ikke hensigten at der skal laves deciderede stamtavler på hvalpe, men et bevis for at det opdrættet er godkendt og anderkendt af foreningen under de sundhedsmæssige vilkår.'
    Dette er vil tiltænkt køberne, men på hvilket grundlag skal køber tro på dette?
    Forstå mig ret.

Hvorfor skulle jeg som køber have tillid til din organisation? Hvordan vil i på nogen måde holde styr på medlemmerne og deres hvalpe?

• #190   10. mar 2011 Maj-Britt: er hvid hyrdehund ikke blevet godkendt?
    Jeg mener jeg læste det for kort tid siden, men jeg kan tage fejl.

• #191   10. mar 2011 Irene - helt i orden smiley

• #193   10. mar 2011 Jeg kunne også lave en database og en flot hjemmeside, og tilbyde at godkende folks hjem til at lave blandingshunde.

Men hvilken ret har jeg til dette? Hvad skulle kvalificere mig til dette arbejde? Hvorfor skulle dette have nogen betydning for dig.

Hvis du virkelig vil have dette op at køre. Så skal du overbevise folk om at du er kvalificeret til at sætte standarden. Du skal altså have nogle kompetencer indenfor hundehold som almindelige mennesker ikke har.
    Du skal overbevise alle andre om, at dette er en seriøs klub.

Det har jeg endnu ikke set bevis på.

• #194   10. mar 2011 Maj-britt: Kamille kan vel have taget fejl.

• #197   10. mar 2011 *Sjovt som det altid er ikke-DKK medlemmer der kender til fusk i DKK, men ikke vil fortælle andre hvem det er, så DKK kan komme det til livs. Måske er man så store modstandere, at man bare ønsker at dække over sådan noget, da man på den måde er sikker på, der også er fusk i DKK*
    Bare en lille tanke.

• #200   10. mar 2011 Kamille: maj-britt beder om navnet i en PB. Det er ret diskret.
    Desuden, hvis der er dommere i DKK, der gør sig i den slags, så er det noget der skal følges op på.
    Det virker desværre som noget du finder på.

• #201   10. mar 2011 Lajla: det var en interessant problemstilling!

• #207   10. mar 2011 Kamille: Vil du ikke nok svare på Lajla's spørgsmål?

• #213   10. mar 2011 "Jeg er jo overbevist om at alt denne modstand skyldes at man føler sig truet. Og jeg kan da godt se hvorfor i der sværger til tavler føler jer truet. Jeg ved også at tavleopdrættet har haft det hårdt under finanskrisen."

Undskyld, hvad?! Der er ikke nogen af os der avler.

Also, vil du ikke nok svare på Lajlas spørgsmål? Jeg synes det var en rigtig vigtig problemstilling. Hvis du ikke har et svar nu, så må du også gerne sige det, så jeg ikke behøver spørge igen og igen.

• #218   10. mar 2011 "men alle vedtægter skal jo stemmes ind af medlemmerne"
    Jamen hvorfor søren skulle man melde sig ind, når man ikke kender betingelser eller noget som helst?

• #219   10. mar 2011 Hæhæ, det minder mig lidt om dengang Liberal Alliance blev stiftet (eller hvad navnet nu var back then). En masse mennesker meldte sig ind, uden at kende partiprogrammet. Da det så blev lavet, så smuttede en stor del igen

• #221   11. mar 2011 Hej Kamille P smiley
    Jeg er enig med Hanne i, at du er en tålmodig sjæl og jeg mener faktisk, at du har svaret godt for dig ifht de forudsætninger du har lige nu.
    Jeg er så glad for, at du valgte at blande dig i debatten og jeg har allerede meldt mig ind i FB-gruppen. Min kæreste og jeg er meget interesserede i at følge klubbens udvikling og mener, at det er et rigtig godt initiativ.
    På denne tråd er vi der er positivt indstillet overfor klubben, blevet mødt med megen modstand fra en gruppe folk, der sværger til ægte hunde med stamtavle. Selvfølgelig skal deres holdning respekteres, men desværre virker det ikke til, at de selv er i stand til at respektere vores holdning. Det må de jo om, men som minimum er de ihvertfald nødt til at acceptere oprettelsen af en sådan klub.
    I mine øjne er emnet efterhånden uddebatteret. Der er store uenigheder, som egentlig ikke ændrer på tingenes tilstand. Ligeså kræves svar på spørgsmål, som på nuværende tidspunkt ikke kan besvares, idet at klubben endnu ikke er oprettet.
    Men alt i alt har du jo ihvertfald fået opbakning fra en hel del hundeejere herinde, som opfordrer dig til at fortsætte dit arbejde med klubben. Så det håber vi meget, at du vil gøre smiley
    Venlig hilsen Sofie

• #222   11. mar 2011 Enighed herfra også smiley

• #223   11. mar 2011 Me too...folk har det med at blive ved at graaave herinde!! At man gider

Det kan vel være absolut ligegyldigt hvad man vil gøre i den pågældende forenig mht de folk som alligevel aldrig ville komme i kontakt eller være der?
    Eller vil man bare gerne have regler så man kan sidde og kigge endnu flere folk efter i sømmene så man har noget at rapportere? Bøvs!!

• #225   11. mar 2011 Det er da overhovedet ikke oprettet bare for at få ret.. Jeg synes jeg har svaret på de spørgsmål, der er stillet til mig og som jeg kunen svare på - hvis du har stillet mig et spørgsmål jeg har overset, må du da gerne stille det igen.

• #227   11. mar 2011 Maj-britt

Hvad skal jeg bruge den tråd til?

Og den udtalelse er jeg aldrig kommet med - jeg har tvært i mod sagt, at det ikke har hold i virkeligheden, at blandinger nødvendigvis er sundere. Så den udtalelse vil jeg ikke stå til regnskab for.

• #229   11. mar 2011 Haha.. Okay Majbritt helt i orden

Kommentér på:
Avlsklub for blandinger - din holdning

Annonce