{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
815 visninger | Oprettet:

intilligent eller mad-motiveret {{forumTopicSubject}}

ja som overskriften siger: er hunde intilligente eller madmotiveret?
-for ikke særlig lang tid siden snakkede jeg med min fætter som er biolog. Jeg spurgte ham hvilket dyr han syntes var klogest og han sagde chimpanse eller gorilla kan ikke helt huske.. men så spurgte jeg ham "hvad med hunden?" så sagde han "jamen en hund har jo lært ved hjælp af mad, en hund gør det jo udelukkende fordi den er madmotiveret, og det satte nogle tanker igang ved mig, han har jo egentlig ret, der er selvfølgelig nogle hunde som virkelig gør det for at pleace ejeren og ikke pågrund af mad.
men hvad mener i? og hvad er jeres hund?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  intilligent eller mad-motiveret
  • #2   26. feb 2011 altså aber er langt langt klogere end hunden, men jeg er ikk enig med at hunden er madmotiveret. men de er ikk kloge på samme måde som aber.

• #3   26. feb 2011 En hund er nok ikke "intelligent" i den forstand som sammenlignes med menneskers intelligens, hvor det bl.a. handler om at tænke logisk, forbinde forskelllige oplysninger og deraf drage en konklussion o.s.v. Primater er nok dem der ligger tættest på mennesker intelligensmæssigt, bl.a. fordi de kan løse opgaver ved hjælp af redskaber, som de selv har fundet frem til at bruge. Men at en hund kun reagerer på madmotivation synes jeg er lidt forenklet. Hunde har en anden intelligens, som selvfølgelig er meget styret af drifter, men der er også stor forskel på hunde/racer. Nogle er mere selvstændige og kan gennemskue flere ting, før de opnår det de ønsker - en tilfredsstillelse f.eks. i forhold til mad, men der kan også være ander ting der styrer deres adfærd, bl.a. at være alene, at finde en mage, at blive accepteret i flokken, at få ro og tryghed o.s.v.. I bund og grund er alle (både dyr og mennesker styret af driften til at overleve (mad) og formere sig (tiltrækning af det andet køn) samt ly og læ.
    Jeg mener at min hund er meget intelligent, for hun gør kun hvad der kan betale sig for hende, uanset hvad det drejer sig om, af ovennævnte. Hun gør ikke ALT for mad, men er dog nem at lokke og få til at gøre, hvad jeg beder hende om, hvis der er udsigt til en godbid. Der er lidt behaviorisme over hende.

• #4   26. feb 2011 Kira og dansesmølfen - jeg er heller ikke i tvivl om at aben er langt klogere!!! det var bare sådan vi kom ind på emnet med om hunden var intilligent eller madmotiveret

Dansesmølfen - nu er det ikke fordi jeg er ude på at hænge dig ud eller at jeg ikke er enig med dig! men har du et argument over at hunden ikke er madmotiveret? smiley

• #5   26. feb 2011 Jeg mener ikke der findes hunde de gør noget udelukkende for at please ejeren (det gælder i øvrigt osse andre dyr).
    Selvom der er hunde der er langt mere fokuserede på ejeren end andre, så gør de jo tingene fordi de får noget ud af det selv. Om det så er mad, leg med bold eller noget andet de gerne vil have.

Det gælder osse for chimpanser og andre aber -ja, de er kloge, og gode til at finde på løsninger til problemer. Men de gør det jo ikke bare for sjov, men fordi de får noget ud af det -adgang til mad f.eks.

Og at motivationen er mad (eller noget andet de gerne vil have) har jo ingen som helst betydning for om dyret er intelligent. Hvis et dyr er god til at løse de problemer den stilles overfor, så er den vel ikke helt dum.. uanset hvorfor den så ellers løser problemet...

Det samme kan da i øvrigt siges om mennesker -vi gør da heller ikke noget bare fordi. Vi gør da ting fordi vi får noget igen.
    Vi går på arbejde fordi vi får penge for det, vi giver til velgørenhed fordi det får os til at føle os godt tilpas osv.

• #6   26. feb 2011 Michelle - meget godt argument!

Mievmiv- det er rigtigt at dyr gør hvad de kan for at overleve..

• #7   26. feb 2011 Og så mener jeg i øvrigt det er helt forfejlet at påstå at hunde udelukkende er madmotiverede.

De fleste af os kender vidst til hunde der arbejder meget bedre for et eller andet andet end mad -feks. kæl, leg e.l. ;o)

• #8   26. feb 2011 ja ligesom miemiv siger er de driftstyret ikk "kun" madmotiveret.
    at mad ikk er den eneste ting der ka motivere en hund.

• #9   26. feb 2011 michelle: jep jeg har feks en liggende lige her ved siden af mig;-) han gør ingenting for mad. til gengæld, hvis der er udsigt til at blive nusset så ka han nærmest hoppe på tungen;-) hehe

• #10   26. feb 2011 Ja hundegør hvad de kan for at overleve, men der gør også mere end bare hvad deres reptilhjerne "fortæller dem, at de skal. De kan godt kombinere 2 ting og deraf se at det kan frembringe en fordel for dem. Ergo er de ikke "kun" madfikseret. Der er flere ting der spiller ind.

Men Intelligens er jo et menneskeskabt begreb, Hvem ved om f.eks.havler er kloogere end os på andre niveauer - vi forstår bare ikke deres adfærd og sprog............. og måske også de samme med hihnde. De kan læse hinaden at sige en lyd.... Det er vel også en form for intelligens - men ikke lige Mensa (som jeg heller ikke mener er udtryk for en fyldestgørende iq test på mennesker)

• #11   26. feb 2011 intilligens er mange ting. og der er jo feks det med at de mest intilligente mennesker hva angår feks matematik (bare for at ta en ting) ikk er følelsesmæssigt intilligente.
    dyr aflæser humør, kropholdning osv meget hurtigere end mennesker gør feks..
    så ja, svært at sige

• #12   26. feb 2011 dansesmølv: Det er også det jeg mener, at intelligens er et vidt begreb og et spørgsmål om definition. Og derfor kan det være nærmest umuligt at sammenligne intelligens forskellige arter imellem.
    Send et menneske ud i vildmarken og se om deres "intelligens" gør dem i stand til at overleve. Jo, så bliver vi også styret af vores madtrang, men hvordan får vi styret den trang? Det kræver en anden "intelligens", sans eller egenskaber......

• #13   26. feb 2011 arbejder med træning af en del forskellige dyr og de gør det alle pga.positiv forstærkning dvs mad og her snakker vi om alt lige fra rotter til sæler og marsvin som er meget intilligente eller dvs jeg mener ikke rigtigt man kan sige dyr er intillegente men de kan lære et eksempel herpå er vores marsvin kan hoppe til en boldt et par meter over vandet midt i vores bassin men den ville aldrig kunne bruge den evne til og hoppe over vores hegn(marsvin hopper ikke ud af vandet som delfiner i naturen)
    den kan ikke kombinere de 2 ting og regne ud at den ved og gøre det kan opnå en effekt den ikke kender
    men klart der er forskel på dyr rotter er meget dygtiger til og lære nye ting end mus feks. men intilligens ved dyr er en meget svær ting og sige noget konkret om da man ikke ved så mange om det

• #14   26. feb 2011 Dan -men intelligens handler vel ikke kun om hvad vi kan lære dyrene. Det handler vel osse om hvad de selv kan lære.

Her tænker jeg f.eks. i forhold til "problemløsning".

Jeg husker et eksempel fra nogen år tilbage, hvor en flok vildheste skulle regne ud at de skulle gå udenom nogen forhindringer for at komme til vandet f.eks.

Og så mener jeg ikke kun at hunde/dyr er madmotiverede. Anden motivation kunne f.eks. være at komme hen til resten af flokken, at være den der får adgang til at formere sig osv.
    Der er dyr faktisk i stand til at løse ganske mange problemer for at være den der får adgang til en eller anden fordel.

• #15   26. feb 2011 yep det er nemlig evnen til og lære selv de "mangler"
    vores meget "intilligente marsvin" kan ikke regne ud at fordi den kan springe 2 meter op efter en boldt så kan den også bruge denne evne til og springe over hegnet for og komme ud de kan simpelthen ikke kombinere 2 forskellige ting for og få en bestemt reaktion
    og at dyr kan undgå forhindringer for og komme til vand er der intet intilligent i ..det er basal overlevelse
    men det er helt korrekt at det ikke kun er mad der driver dem man kan sige det er deres drifter
    vi træner kun med mad som belønning da det ikke er alle vores dyr der gider og blive nusset smiley
    derudover er det ens uanset hvilken træner der arbejder med dyrende

• #17   27. feb 2011 Dan -dyr, osse hunde kan da i høj grad lære selv. Ellers var arten da uddød pga manglende tilpasningsevne;o)

Nu kender jeg absolut intet til marvin så dem vil jeg ikke kloge mig på. Men hunde lærer da af de erfaringer de gør sig.
    F.eks. har min hund på et tidspunkt nærmest tilfældigt fået døren op -nu kan han helt bevidst åbne dem (og han er jo langt fra den eneste;o))

Hunde lærer jo ikke kun de ting vi træner dem til.

• #18   28. feb 2011 lige nøjagtigt de lærer af erfaringer de gør sig eller adfærd de ser andre udfører men der hvor forskellen på intilligens gør sig gældene er evnen til og udtænkte ting de ikke kender og så er det ligegyldigt om der er marsvin eller hunde eller chimpanser
    det er lidt svært og forklare kort men gi en chimpanse 10 stykker tømmer og noget reb og læg mad på den anden side af en å ...den ville aldrig kunne regne ud af den kunne binde dem sammen så den kunne komme over ..men vis den det en gang så kan den
    alle dyr nar jo en eller anden form for intilligens dyr har bare ikke en skabende intilligens
    videnskabligt er der stor forskel på tilpasningsevne og intilligens smiley bakterier og planter er jo heller ikke uddøde vel ?
    og at en hund kan lære og åbne en dør er jo bare en erfaring den gør sig og husker
    så hvis man mener ens hund er meget intilligent fordi den kan åbne en dør så fint for mig;-)
    men jeg kan lære en guldfisk og åbne en port under vandet på en dag eller to og det har intet med intilligens og gøre ;-)...(guldfisk er ikke så skarpe)
    kort sagt dyr kan lære men ikke udtænke

• #19   28. feb 2011 Dan : v Det er jo fint nok, med det eksempel, men jeg vil så gerne have en definition på intelligens. Det forsøg du beskriver er lavet af mennesker og materialerne/opgaverne er lavet af mennesker og resultatet vurderes af mennesker. Men vi kan ikke komunikere med dyrene andet end med et minimalt "sprog" som vi har lært de dyr vi omgåes. Hvordan vil du så forklare, at f.eks. hvaler kan kommuinikere med mange kilometers afstand uden brug af mobiltelefon?

• #20   28. feb 2011 miemiv: ja der er ikke så mange andre dyr end mennesker der er intilligente nok til og kunne lave forskning på andre dyr smiley
    der er mange definitioner på intilligens og jeg snakker om skabende intilligens dvs.evnen til og udtænke komplicerede planer, grunden til at menesket har udviklet sig
    og nu foregår verdens førende forskning i hvalers ekkolokalisering og kommunikation på mit arbejde ;-)og deres biosonar er fantastiske men intilligens det er det altså ikke der svarer dybest set til og råbe højt ;-)og pga vands tæthed så kan det høres langt væk

• #21   28. feb 2011 Dan : Jeg er så stdig af den overbevisning, at de kan kommunikere på et plan, som vi mennesker ikke forstår, både på lang afstand (og ja jeg ved godt at lydbølger forplanter lsg over lange stækninger i vand). Den menneskelige intelligens er meget materielt styret. Hvem siger at det at kunne sætte ting sammen og skabe materielt er den højeste form for intellligens?

• #22   28. feb 2011 ja vi fatter ikke ret meget af af deres kommunikation som er meget kompleks mn bu snakkede on afstanden smiley
    "Den menneskelige intelligens er meget materielt styret. Hvem siger at det at kunne sætte ting sammen og skabe materielt er den højeste form for intellligens"
    dyr er lige så marerielt styret og gør ting for egen vindings skyld
    det er ikke evnen til og kunn skabe materiel der er afgørende (selvom det er sådan v bruger den )men evnen til og kunne udtænke at kombinationen af to seperate ting giver en helt ny effekt
    og det kan godt være vi ikke helt ved hvordan hvalers sonar virker ..men det kan jeg love dg for at de heller ikke selv ved ,de er bare født med evnen til og kunne bruge det smiley

• #23   28. feb 2011 Jeg er meget træt så skal vist passe på, hvad jeg begynder at diskutere... men jeg er så ikke enig i at alle dyr er materielt styret. det er jo kun det vi mennesker kan se. Vi ved f.eks. ikke ret meget om, hvordan de komunikerer, udover at vi kan se og høre at de kommunikerere, og slet ikke hvad de kommunikerer om. Der kan foregå ting dyr imellem, som vi slet ikke har evner til at opfatte, og derfor kan vi ikke med vores videnskab og menneskelig intelligens ikke forklare alt.

Men for ikke at komme for langt ud, vil jeg sige tak for i aften og finde min dyne..... ;o)

• #24   28. feb 2011 Ordet intelligens kommer af det latinske verbum intelligere, som betyder "at forstå". Der er ikke enighed om, hvad begrebet intelligens indebærer. Typiske betydninger omfatter evnen til at lære eller evnen til at løse nye opgaver uden forhåndsviden om fremgangsmåden. Intelligens er knyttet til processer i storhjernebarken
    sakset fra WIKI

• #25   28. feb 2011 Ingen arter gør jo noget uden motivation for det, det burde han da vide som biolog...

• #26   28. feb 2011 Dan -jamen så er vi slet ikke så uenige alligevel. Jeg har vidst bare misforstået hvad du skrev i første omgang:o)

Kommentér på:
intilligent eller mad-motiveret

Annonce