815 visninger
|
Oprettet:
intilligent eller mad-motiveret {{forumTopicSubject}}
ja som overskriften siger: er hunde intilligente eller madmotiveret?
-for ikke særlig lang tid siden snakkede jeg med min fætter som er biolog. Jeg spurgte ham hvilket dyr han syntes var klogest og han sagde chimpanse eller gorilla kan ikke helt huske.. men så spurgte jeg ham "hvad med hunden?" så sagde han "jamen en hund har jo lært ved hjælp af mad, en hund gør det jo udelukkende fordi den er madmotiveret, og det satte nogle tanker igang ved mig, han har jo egentlig ret, der er selvfølgelig nogle hunde som virkelig gør det for at pleace ejeren og ikke pågrund af mad.
men hvad mener i? og hvad er jeres hund?
apr 2007
Følger: 36 Følgere: 34 Hunde: 6 Emner: 158 Svar: 1.463
aug 2007
Følger: 28 Følgere: 53 Hunde: 2 Emner: 314 Svar: 16.264
Jeg mener at min hund er meget intelligent, for hun gør kun hvad der kan betale sig for hende, uanset hvad det drejer sig om, af ovennævnte. Hun gør ikke ALT for mad, men er dog nem at lokke og få til at gøre, hvad jeg beder hende om, hvis der er udsigt til en godbid. Der er lidt behaviorisme over hende.
apr 2010
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 22 Svar: 185
Dansesmølfen - nu er det ikke fordi jeg er ude på at hænge dig ud eller at jeg ikke er enig med dig! men har du et argument over at hunden ikke er madmotiveret?
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 552 Svar: 31.054
Selvom der er hunde der er langt mere fokuserede på ejeren end andre, så gør de jo tingene fordi de får noget ud af det selv. Om det så er mad, leg med bold eller noget andet de gerne vil have.
Det gælder osse for chimpanser og andre aber -ja, de er kloge, og gode til at finde på løsninger til problemer. Men de gør det jo ikke bare for sjov, men fordi de får noget ud af det -adgang til mad f.eks.
Og at motivationen er mad (eller noget andet de gerne vil have) har jo ingen som helst betydning for om dyret er intelligent. Hvis et dyr er god til at løse de problemer den stilles overfor, så er den vel ikke helt dum.. uanset hvorfor den så ellers løser problemet...
Det samme kan da i øvrigt siges om mennesker -vi gør da heller ikke noget bare fordi. Vi gør da ting fordi vi får noget igen.
Vi går på arbejde fordi vi får penge for det, vi giver til velgørenhed fordi det får os til at føle os godt tilpas osv.
apr 2010
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 22 Svar: 185
Mievmiv- det er rigtigt at dyr gør hvad de kan for at overleve..
jan 2007
De fleste af os kender vidst til hunde der arbejder meget bedre for et eller andet andet end mad -feks. kæl, leg e.l. ;o)
apr 2007
at mad ikk er den eneste ting der ka motivere en hund.
apr 2007
aug 2007
Men Intelligens er jo et menneskeskabt begreb, Hvem ved om f.eks.havler er kloogere end os på andre niveauer - vi forstår bare ikke deres adfærd og sprog............. og måske også de samme med hihnde. De kan læse hinaden at sige en lyd.... Det er vel også en form for intelligens - men ikke lige Mensa (som jeg heller ikke mener er udtryk for en fyldestgørende iq test på mennesker)
apr 2007
dyr aflæser humør, kropholdning osv meget hurtigere end mennesker gør feks..
så ja, svært at sige
aug 2007
Send et menneske ud i vildmarken og se om deres "intelligens" gør dem i stand til at overleve. Jo, så bliver vi også styret af vores madtrang, men hvordan får vi styret den trang? Det kræver en anden "intelligens", sans eller egenskaber......
maj 2009
Følger: 18 Følgere: 16 Hunde: 7 Emner: 5 Svar: 322
den kan ikke kombinere de 2 ting og regne ud at den ved og gøre det kan opnå en effekt den ikke kender
men klart der er forskel på dyr rotter er meget dygtiger til og lære nye ting end mus feks. men intilligens ved dyr er en meget svær ting og sige noget konkret om da man ikke ved så mange om det
jan 2007
Her tænker jeg f.eks. i forhold til "problemløsning".
Jeg husker et eksempel fra nogen år tilbage, hvor en flok vildheste skulle regne ud at de skulle gå udenom nogen forhindringer for at komme til vandet f.eks.
Og så mener jeg ikke kun at hunde/dyr er madmotiverede. Anden motivation kunne f.eks. være at komme hen til resten af flokken, at være den der får adgang til at formere sig osv.
Der er dyr faktisk i stand til at løse ganske mange problemer for at være den der får adgang til en eller anden fordel.
maj 2009
vores meget "intilligente marsvin" kan ikke regne ud at fordi den kan springe 2 meter op efter en boldt så kan den også bruge denne evne til og springe over hegnet for og komme ud de kan simpelthen ikke kombinere 2 forskellige ting for og få en bestemt reaktion
og at dyr kan undgå forhindringer for og komme til vand er der intet intilligent i ..det er basal overlevelse
men det er helt korrekt at det ikke kun er mad der driver dem man kan sige det er deres drifter
vi træner kun med mad som belønning da det ikke er alle vores dyr der gider og blive nusset
derudover er det ens uanset hvilken træner der arbejder med dyrende
jan 2007
Nu kender jeg absolut intet til marvin så dem vil jeg ikke kloge mig på. Men hunde lærer da af de erfaringer de gør sig.
F.eks. har min hund på et tidspunkt nærmest tilfældigt fået døren op -nu kan han helt bevidst åbne dem (og han er jo langt fra den eneste;o))
Hunde lærer jo ikke kun de ting vi træner dem til.
maj 2009
det er lidt svært og forklare kort men gi en chimpanse 10 stykker tømmer og noget reb og læg mad på den anden side af en å ...den ville aldrig kunne regne ud af den kunne binde dem sammen så den kunne komme over ..men vis den det en gang så kan den
alle dyr nar jo en eller anden form for intilligens dyr har bare ikke en skabende intilligens
videnskabligt er der stor forskel på tilpasningsevne og intilligens bakterier og planter er jo heller ikke uddøde vel ?
og at en hund kan lære og åbne en dør er jo bare en erfaring den gør sig og husker
så hvis man mener ens hund er meget intilligent fordi den kan åbne en dør så fint for mig;-)
men jeg kan lære en guldfisk og åbne en port under vandet på en dag eller to og det har intet med intilligens og gøre ;-)...(guldfisk er ikke så skarpe)
kort sagt dyr kan lære men ikke udtænke
aug 2007
maj 2009
der er mange definitioner på intilligens og jeg snakker om skabende intilligens dvs.evnen til og udtænke komplicerede planer, grunden til at menesket har udviklet sig
og nu foregår verdens førende forskning i hvalers ekkolokalisering og kommunikation på mit arbejde ;-)og deres biosonar er fantastiske men intilligens det er det altså ikke der svarer dybest set til og råbe højt ;-)og pga vands tæthed så kan det høres langt væk
aug 2007
maj 2009
"Den menneskelige intelligens er meget materielt styret. Hvem siger at det at kunne sætte ting sammen og skabe materielt er den højeste form for intellligens"
dyr er lige så marerielt styret og gør ting for egen vindings skyld
det er ikke evnen til og kunn skabe materiel der er afgørende (selvom det er sådan v bruger den )men evnen til og kunne udtænke at kombinationen af to seperate ting giver en helt ny effekt
og det kan godt være vi ikke helt ved hvordan hvalers sonar virker ..men det kan jeg love dg for at de heller ikke selv ved ,de er bare født med evnen til og kunne bruge det
aug 2007
Men for ikke at komme for langt ud, vil jeg sige tak for i aften og finde min dyne..... ;o)
maj 2009
sakset fra WIKI
maj 2004
Følger: 14 Følgere: 28 Hunde: 6 Emner: 126 Svar: 5.065
jan 2007
intilligent eller mad-motiveret