{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.428 visninger | Oprettet:

DIN hund ligner slet ikke......... {{forumTopicSubject}}

Jeg kigger på mange af de her indlæg ang avl, og det er næsten i hver tråd der er en bemærkning om at dennes hund ikke ligner en raceren.... Jeg kan ikke lade være med at trække lidt på smilebåndet for kigger i på fx vores de to store tæver (Taia og Qeeza) så er de så forskellige som noget kan være. Taia kort i hoved og kraftig, Qeeza lang i hoved og utrolig feminin. Og de har samme mor.

NU kan jeg med 100% sikkerhed sige de begge er rene da der er tavle på dem.

Men det er lidt skægt at folk skal komme med disse komentare i stort set hver tråd.

Jeg går slet ikke ind for avl uden tavle osv, men der kommer lige en eller anden som skal slå ned på det, også selv om den der gør det sidder med en hund uden tavle, men DEN er HELT sikkert renracet.

Andre der har tænkt over det, og smilet lidt af det????

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  DIN hund ligner slet ikke.........
  • AndersN
    AndersN Tilmeldt:
    aug 2010

Følger: 1 Emner: 10 Svar: 159
    #1   23. feb 2011 Jeg kommentere næsten konsekvent på det når det gælder avl.... Har 3 stks der aldrig får lov at formere sig... 2 uden plader og en med.... men selv ham med skal der ikke avles på da han har fejl.... Syntes ikke der er nogen grund til at sætte noget i verden der fra start ikke er i nærheden af at være racetypisk.... smiley

• #2   23. feb 2011 Irene.... nej det er også en ting jeg kan undre mig over... man burde jo tænke lidt længere end bare lige til annoncen hvor ALLE hvalpe er skønne tavle eller ej.....

• #3   23. feb 2011 Nystrup & NIelsen. Jamen vi er helt enige om at der ikke skal avles på alt der har en puls... og tager 100 % hatten af for at du er en ansvarlig ejer som godt kan tage "brillerne" af ang dine egne hunde. Det er det mindste man kan gøre inden man smider alt ind i avl, også selv om den helt sikkert gerne vil være enten far eller mor.

• #4   23. feb 2011 Ej en medløber - hehe, har faktisk en gang mødt en som mente at Kiwi (storpudel) skulle være en afghansk mynde, og en anden gang mødte vi en som selv havde mynder som også mente hun var en mynde type smiley
    Så kunne ikke lade være med at smile, da jeg læste din besked ;p

• AndersN
    AndersN Tilmeldt:
    aug 2010

Følger: 1 Emner: 10 Svar: 159
    #5   23. feb 2011 Ved ikke hvor vidt hunden VIL være far eller mor men syntes ikke der skal avles på fejl;-) Og slet ikke Chi da den race snart avler sig selv til ukendelighed.....

• #6   23. feb 2011 Irene........ nu med kørekort : Tillykke med kortet, kør nu forsigtigt i det møg vejr ;o)
    Når de skriver "desværre" ud for Stamtavle kan det jo være det er fordi de ærgre sig senere over den ikke har, måske fordi den udviklede sig rigtig godt?

Noget jeg finder mere mystisk er folk med 2 stambogsførte hunde der sælger hvalpe uden stambøger, hvorfor ikke få dem avlsgodkendt så hvalpene også kan få bøger?

• #7   23. feb 2011 :o)
    Jeg synes godt, at man må være lidt kritisk når man kigger på sin hund.
    Man kan da kigge på sin hund og se om den ligner pågældende race - Den trådstarter i den tråd som fik dig (Anja) til at oprette denne tråd, der er sandelig da ikke kritisk - Besværlig sætning, jeg beklager. :o)
    Hendes hund ligner jo ikke engang pågældende race, og så synes jeg det er tarveligt og dumt at avle videre på den, for køberne af hvalpe får jo ikke hund hund der ligner den race de vil have.
    Fair nok hvis hvalpene bliver solgt som blandinger så, for så ved køberne jo ikke hvilket udseende hvalpene får alligevel.
    Jeg har selv en chihuahua som slet ikke er racetypisk, og aldrig om hun skal have hvalpe!
    Synes man skal være ærlig overfor sig selv og køberne af hvalpene, andet er da tarveligt.
    Fx chihuahuas kan se meget forskellige ud (også med stamtavle!), men nogle chihuahuas ligner jo slet ikke chihuahuas ifgl. standarten. Hvorfor så avle videre på dét og skabe endnu en generation af ''chihuahuas'' som slet ikke ligner racen? Man må da stoppe et sted.

• #8   23. feb 2011 *Ej en medløber* : Jooo gør jeg jo nok ;o) der er mange undskyldninger, men fatter det stadigvæk ikke.... de ville jo også kunne få mere for hvalpene med bøger *Fløjt*

• #9   23. feb 2011 Nu er gizmo stadig en hvalp, men ham og hans søster ( en af de andre 6 i kuldet ) ligner heller ikke hindanden i ansigtet. Han er bred og lidt mere formet i ansigtet, hvor at søsteren er smal og spids i ansigtet : )

• #10   23. feb 2011 jeg syntes at lige så snart en hund er uden tavle så kaldes det en blandingshund. smiley

fordi du ikke kan bevise det omvendte : )

• #11   23. feb 2011 Jamen der er jo også nogle hunde hvor forældrene ikke er avls dygtige pga. den feks. er langhåret.. ( Shæfer ) . og vis så man for hvalpe på den, så er de jo ægte nok . men de har så ingen stamtavle .

• #12   23. feb 2011 I min verden er alle hunde ægte - men ikke alle hunde er racerene!
    Hvordan ser en falsk hund ud? :o)

• #13   23. feb 2011 Ann-Sophie.... jeg skal slet ikke gøre mig klog på en Chi.... det er ikke en race jeg har set mig ind i og det er heller ikke en race der kommer til at interessere mig. Og nej jeg kan godt se i tråden hun ikke er særlig kritisk, og nu var det ikke kun myntet på den tråd.

Der var bla en den anden dag med en som har en pom med tavle som overvejede at lave et kuld hvis den blev avlsgodkendt osv, men personen blev haglet ned for den var ikke ravetypisk osv, da jeg så forsigtigt skrev at HVIS den bliver avlsgodkendt på udstilling af en dommer inden for racen, ja så må den jo være inden for standarten. MEN jeg skal da lige love for jeg blev sat på plads og fik en ordenlig en over næsen for det kunne jeg ikke sige, men igen heller ikke en race jeg har sat mig ind i og kommer heller ikke til dette, men hvis folk gør sig selv og racen den tjeneste at få den avlsgodkendt, tjekket for de svagheder racen nu har..... jamen hva mere kan man så gøre, hvis man virkelig mener ens hund har noget at give videre.

• #14   23. feb 2011 ser lige om jeg kan finde den to sek

• #16   23. feb 2011 En hund bliver vel kun avlsgodkendt fordi den lever op til racestandarten, eller?

• #17   23. feb 2011 ja det var også min mening men sådan var det ikke..... og så var der ikke mere at snakke om der

• #18   23. feb 2011 Jeg orker slet ikke, at læse hele den tråd igennem :o)
    I hvilken alder bliver en hund avlsgodkendt?

• #19   23. feb 2011 Jeg mener at det er når de er 10 mdr de kan avlsgodkendes, når de går i juniorklassen

• #20   23. feb 2011 "Hun har overset at hendes tæve ikke er racetypisk .BUM - længere er den ikke!"

ja så er der vist ikke mer at komme efter ( fra pom tråden) den synes jeg er lidt skarp hvis man tager til udstilling og får den avlsgodkendt så kan det da ikke være helt ved siden af lige meget hvad andre mener om den

• #21   23. feb 2011 ja ja den er jeg med på, og selvfølgelig skal man tage og kigge på det man står med.... jeg ved godt det IKKE er alle der gør det, men jeg synes mange gange at når der så endelig er en som gerne vil gøre det "rigtige" at få avlsgodkendt sin hund så får hun at vide hun bliver nød til at sælge dem som blandinger osv.... det synes jeg nok lige er langt nok ude hvis alt er okay og der er tavle på hvalpene.... men det kan vi nok snakke om fra nu af og til jul......

• #22   23. feb 2011 Præcis......

• #24   23. feb 2011 Sådan som jeg forstår der menes er, at har hvalpen stambog kan man se tilbage i dens familie, at alle er i den race altså racerene hunde, det kan du ikke med en uden bog, man kan ikke vide om det er en "hul i hækken" hvalp selvom den måske ser ægte nok ud, om folk er ærlige nok mht. hvem der er forældrene om forældrene virkelig er renracet....

Ved ikke lige om jeg har forstået det forkert....

• #26   23. feb 2011 Jeg mener at har forældrene stamtavle, så er hvalpen også ægte, men det kan jo ikke bevises.... og finder det uforståeligt at man laver hvalpe uden stambog hvis man har på forældrene....
    *Ej en medløber* : skrev hurtige penge.... og måske ligegyldighed, men alligevel.... så meget langsommere vil det vel ikke gå at få tjekket forældrene for sygdomme samt avlskåret dem, og det vil kunne indbringe mere pr. hvalp, samt give hvalpekøberen mere sikkerhed for hvad de køber.

• #27   23. feb 2011 hehe Han ligner da en Beagle ;o) men man kan aldrig vide om der var en morfar der var DSG eller noget, når man ikke har bogen vel ;o)

• #32   23. feb 2011 Du gør bare som andre der har en ægte uden bog, sætter den under den race som hunden skulle være.... tror ikke jeg har set nogen "ægte" uden bog under "Blanding af racer" ;o)

Det eneste sted jeg ville stole 100% på hvad hunden er, det må være i en stambog, ikke engang dyrlægerne skriver hvad hunden er en blanding af, de skriver hvad de ligner.... Mener bestemt Blis står som en shih tzu, men hun er jo ikke ren, der er 1/4 del Cavalier i hende (fik hende af mine forældre).

• #33   23. feb 2011 Nej for så vil de jo kunne henvende sig til f.eks. DKK, hunden har en chip eller tato, så de vil kunne finde frem til den.....

• #34   23. feb 2011 haha så meget kender jeg ikke til dem, jo mange år siden den gamle havde dem.... den ude til h i billedet ser større ud, men kan jo være det er en han ;o) den står op de andre sidder, så måske derfor man synes han ser lidt smallere ud over brystet.... naaa jeg er dum til det der... er bedre mht. malteser ;o)

• #35   23. feb 2011 Men kan godt se det ikke er basset hunde ;oP de må høre ind under Beagle ;o)

Tror godt du forstod det jeg skrev længere oppe, man kan i realiteten ikke vide om hunden er 100% ægte med mindre man har en stambog ;o)

Tror jeg vil sige god nat, sov godt :o)

• #41   24. feb 2011 Forstår ikke lige behovet for at kalde en hund ægte når man ingen stamtavle har. Hvis man vælger at købe hund uden stamtavle. er det vel fordi man er fløjtende ligeglad med hvad hunden kan være en blanding af. Eller at man har valgt en hund af netop den blanding. Begriber altså ikke at man skal pointere at den er ægte men at man har fravalgt stamtavle.

• #42   24. feb 2011 Jamen jeg er enig med trådstarter. Fik idag at vide at min mutte ikke kunne være renracet, da hun var for sød og velfungerende til at kunne være en malamute. Øhhh... Prøv med træning eventuelt?

• #45   24. feb 2011 Nej det gør jeg ikke. Er fuldstændig ligeglad og min kommentar var heller ikke direkte rettet mod dig. Forstår bare ikke, at hvis man har behovet for at kalde sin hund ægte, at man så ikke vælger stamtavle. Kunne forøvrigt heller aldrig drømme om at købe hvalp hvis forældre ikke var racetypiske og kun havde fået very good.

• #46   24. feb 2011 Det kan vi Chardame. Jeg kunne forøvrigt heller ikke drømme om at lade Basse parre en eller anden tilfældig RR tæve. Synes vi døjer nok med hovedløs avl på "ægte afrikanere"

• #48   24. feb 2011 *Charlotte DKK, Ej en snob . .: Jeg er enig! bortset fra det citat ;o) Jeg læste det som "ironi - sjov og spas" spørgsmål, hun ved det jo godt^^ under Beagle.

Nogen køber hund igennem internater, for at give en hund en ekstra chance, det er også fair nok synes jeg, hatten af for det... Kan da se det var godt jeg gik i seng da jeg gjorde ;o) for en ting er man kan stille et spørgsmål i sjov / uvidenhed en gang, men der er ingen grund til at begynde og provokere, når man har forstået det der menes var bog=raceren andet kan ikke bevises.

• #49   24. feb 2011 *Chardame *: Ja nok er nok, man kan bare "lunte" ud igen af sådan en tråd her ;o) jeg ville også have følt det provokerende til sidst, så det er du ikke ene om ;o) men jeg var gået min vej hehe gidder ikke sådan noget, når man har pointeret hvad man vil ud med, så er det nok herfra ;o)

Kommentér på:
DIN hund ligner slet ikke.........

Annonce