{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  sibrisk ulvehund vs sibirisk husky
  • #1   3. jan 2011 havde enlig bare tænkt a det skulle være en familie hund/vagt hund (har heste hold)

hvorfor synes du ikke det er en første gangs hund?? forklar gerne smiley

• #2   3. jan 2011 Jeg har aldrig hørt om en sibirsk ulvehund?

Mht. huskyen er det ikke én jeg vil anbefale som førstegangshund - men jeg har selv haft tre igennem årene, så hvis du har konkrete spørgsmål, vil jeg meget gerne svare på dem?

• #3   3. jan 2011 En husky duer OVERHOVEDET ikke som vagthund. Den ejer ikke gnisten af vagtinstinkt. Enten tager den kærlig imod fremmede, og ellers ignorer den dem, og gider ikke engang rejse sig.

Samtidig er det ikke en hund, som du kan have gående løs på landet/ i stalden....

• #4   3. jan 2011 jeg ved heller ikke om den findes, men har bare hørt den omtalt, så det var enlig også bare for a få af/bekræftet om den fandtes og om der var forskel på disse to racer smiley

karina>> hvorfor mener du ikke den er egnet som første gangs hund??

• #5   3. jan 2011 Louise - den er ekstremt motionskrævende, kan ikke gå uden snor, og så kræver den ca. 50 gange så meget tålmodighed at lære de helt basale lydighedsøvelser i forhold til stort set alle andre racer smiley

• #6   3. jan 2011 er den den type som ville smutte i det først sek som den fik??

har i en go familie hund/vagt hund (som ikke er shæfer)

• #7   3. jan 2011 Ja, den vil smutte så snart den ikke er i snor elle r bag højt hegn.

Hvad med en af de store deciderede gårdhund? Fx. Leonberger eller broholmer? Eller bliver de for store?

• #8   3. jan 2011 karina>> mange tak smiley jeg træner heste ved a køre dem, og havde i den forbindelse regnet med a hundene skulle med ud der, men hvis den ikke kan gå frit ved siden er det nok ikke lige den det ska være smiley

• #9   3. jan 2011 ja jeg tror det bliver for store smiley skulle jo også gerne være en som kunne være i huset smiley og den ska helst unne med katte (ved godt det er hvad men træner dem til, men hvis en bestemt race har ry for a tage mindre dyr ska det ikke være den)

• #10   3. jan 2011 Nej den vil helt sikkert ikke kunne løbe frit ved vognen hverken på vej eller i skov. De KAN dog lære at løbe ved siden af hest i lang snor. Det gjorde jeg med min gamle tæve.

• #11   3. jan 2011 sidse>> altså kender kun meget lidt til hunde (har aldrig eget en), men synes det kunne være hyggeligt med en hund sammen med kattene, og også som kunne hjælpe mig med a passe på hestene, da der er meget indbrud og heste mishandler hvor jeg bor smiley

Lidt om hvad jeg ønsker:
    en hund som kan med mine katte, som kan sige til hvis jeg får "besøg" og som evt kan være med i stalden uden jeg nødvendigvis ska holde øje med den hele tiden... Hunden ska gerne udvise respekt og en her komme jeg type....

• #12   3. jan 2011 Ja, Huskyen har ry for at smutte lige så snart den får snoren af ( har selv prøvet det da jeg passede en....) Hverken Huskyen eller Tjekslovakisk ulvehund ( for det må være den du mener ) er førstegangshunde. Ulvehunden kræver masser af erfaring med brugshunde og kræver virkelig mental træning for ikke at blive et problem. Huskyen kræver også en del mental træning og begge hunde kræver masser af motion.
    En labrador vil være en udemærket familiehund og med den rette træning ( hvor man gør brug af en erfaren hundetræner ), kan den også blive en udemærket "vagthund". Dertil er den en rigtig god førstegangshund. Den er utrolig hengiven og lærenem.

• #13   3. jan 2011 Lea>> ja havde regnet med a tage til hundetræning, men har folk respekt for lab?? JEg er også vild med dobbermann'en, men ved a der går MANGE ÅR endnu inden jeg har erfaringen til en sådan hund

• #14   3. jan 2011 så kan det være vi ska ud og se og hører hvad nogle avler har og sige smiley mange tak for det smiley

• #15   3. jan 2011 Louise - Fedt at du er så ærlig omkring at du ikke kan klare en dobber endnu. Der kunne en hel del lære noget! :o)
    Jeg forstår ikke hvorfor du mener folk skal have respekt for din hund? Om det er en labrador, rottweiler eller husky er underordnet, din hund må jo ikke skade andre hverken dyr eller mennesker :o)

• #16   3. jan 2011 Irene>> det jeg mener med respekt, er simpelthen fordi der er så mange mennesker som kommer og går i heste stalde (også som ikke er inviteret) og i den forbindelse ska folk have respekt for min hund så jeg kan være sikker på mine heste ikke bliver skåret i eller på anden måde mishandlet som de synes er sjovt smiley

Ja ved simpelthen godt jeg ikke har hunde erfaring nok til en sådan hund, selvom jeg synes den er utrolig smuk, må jeg nøjes med a se billeder af dem smiley

• #17   3. jan 2011 sidse>> det vil jeg prøve, min svigermor er også aktiv i div hundeklubber så regner med a hører hende om hun enten kender nogle som har mere erfaring eller selv har erfaring nok til a vejlede os smiley

• #18   3. jan 2011 sidse>> ja men der er mange som undgår steder med hunde.. og ville være utrolig ked hvis jeg en dag skulle finde en af mine heste stå med stik sår på 5 cm som en veninde gjorde smiley

• #19   3. jan 2011 Louise - Arh, på den led smiley Men ja snak med svigermor! :o)

• #20   3. jan 2011 christina> tak hende vil jeg kontakte smiley

Irene>> ja det er simpelthen ikke sjovt, og da det er små heste jeg har (miniature) har folk slet ikke respekt for hesten, det er jo kun en stor hund

• #21   3. jan 2011 Det er præcist det en hovawart er designet til hvis det er. Den bliver på gården og passer på dyrene. Den accepterer kun fremmede hvis ejeren inviterer dem.

• #22   3. jan 2011 Søster McFluff - enig i at hovawarten er designet til formålet. Men synes absolut, det er for barsk en race til førstegangs-hund smiley

• #23   3. jan 2011 kender ikke racen??

• #24   3. jan 2011 Hvis i ellers er rimelige aktive kunne schæferen ¨åske være en mulighed.Enig med de andre at hyskyen ikke er sagen.

• #25   3. jan 2011 brug hjernen>> vil ikke have schæfer..

• #26   3. jan 2011 Louise - En hovawart ligner faktisk en golden retriver en hel del, og bliver derfor tit fejlfortolket til at være en klappe-kage-hund. Og det er det absolut ikke. Det er virkelig en barsk vagthund på linie med dobermann og rottweiler, og det kræver en erfaren ejer.

• #27   3. jan 2011 karina>> okay, sådan en er jeg slet ikke klar til endnu

• #28   3. jan 2011 Hvad med (link fjernet)

• #29   3. jan 2011 brug hjernen>> havde faktisk overvejet en hyrdehund, men igen hvordan er de som vagt hunde?

• #30   3. jan 2011 Jeg tror, du er nødt til at blive lidt mere afklaret omkring, hvad du gerne vil have. De decideret vagthund (som flere har nævnt) er jo avlet til at være barske og passe på - og der derfor som udgangspunkt ikke egnede som førstgangshunde, da de virkelig kræver en kompetent og konsekvent opdragelse.

Derimod kan de fleste andre hunderacer jo finde ud af at "give lyd" hvis der kommer fremmede, og hvis de har en vis størrelse, så tænker de ubudne gæster sig nok om en ekstra gang før de går ind.

Ingen af mine hunde er vagthunde, men jeg er STENsikker på, at der ikke er nogen fremmede, der frivilligt går ind til dem!

• #31   3. jan 2011 karina>> ja det ska vi sikkert, men i starten var det enlig også kun forskellen mellem husky'en og ulvehunden jeg søgte smiley hehe men vi snakker videre herhjemme om hvad vi ska have, men labben vil helt sikkert stå på tavlen smiley

• #32   3. jan 2011 Groenendaelen ellerTervueren som jeg nok vil foreslå jer er en glimrende vagthund, uden og være for skarp. Belgierne er brugt som politihunde flere steder i verden.
    Vælg en hund af udstillingslinierne, da hund af brugslinierne nok er for stor en mundfuld.

Malinois
    Er en tybisk brugshund

Laekenois kender jeg ikke så meget til. Der er ikke ret mange herhjemme af dem

• #33   3. jan 2011 brug hjernen>> dem vil jeg have i baghovedet smiley og udstillingslinier og ikke brugshunde smiley

• #34   3. jan 2011 Sidse

er hyrde hunde ikke generelt for den mere rutinerede?

• #35   3. jan 2011 Jeg har nu haft både en malinois, og en groendal som almindelig familiehund. Vores datter fik en tervueren som 20 årig, uden problemer.
    Men skal bare holde sig fra de kenneler der lave dicideret brugshunde.
    Malinois blev vist i udstillingsringen af en dreng på 11 år,med flere ck og han gik også til lydighed med den.

• #36   3. jan 2011 Louise Therese> Jeg vil bare sige jeg synes det er dejligt du spurgte til racer her inde inden køb. Mange ville måske bare have taget ud og købt den race de nu var faldet over.. her huskien. For efterfølgende at opdage den ikke passer en dyt på de ting man ønsker sig af sin hund. (vagt, gård, mindre husdyr, løben frit m.m.).
    Dejligt der kommer nogle bud på racer der vil leve op til dine forventninger - og held med at finde hunden blandt disse smiley

• #37   4. jan 2011
    Malinois fan.
    Netop mallen har jeg så også nævnt som en brugshund, og der er vi til en vis grad enige. Den vi havde var alle tiders familiehund, men ved godt de i dag bliver avlet mere som brugshund.
    Men både groendalen og tervueren, mener jeg godt kunne fungere i et tilfælde som dette, hvor TS er akriv og vil have hunden med ved kørsel med hestene mm.

• Tine P
    Tine P Tilmeldt:
    jan 2008

Følger: 1 Emner: 4 Svar: 143
    #38   4. jan 2011 Hvad med 2 bull-terriere. Folk der ser dem tror tit det er en af de farlige kamphunderacer, så det skaber jo lidt respekt.

• #39   4. jan 2011 tine>> min veninde har en amerikansk bulldog og ham er jeg helt vildt med smiley men ham fik de da de havde haft hund i år, så ved ikke..

• Tine P
    Tine P Tilmeldt:
    jan 2008

#40   4. jan 2011 Louise: Amerikansk bulldog har intet at gøre med bullterrier. Desuden kan du ikke på lovlig vis anskaffe dig en amerikansk bulldog, da den er ulovlig nu.
    Din viden om hunde er vidst stærkt begrænset. Start med nogle bøger og læs dem igennem.

• #41   4. jan 2011 jeps det er den smiley det var lidt derfor jeg søgte herind, så jeg kunne lærer lidt smiley

men synes det er svært a vide hvilken slags hunde jeg ska læse om og hvorfor...

• #42   4. jan 2011 Hold da op, hvordan gik denne tråd min næse forbi.
    Jeg kan kun skrive under på hvad Karina siger om Huskyen. Den dur kun til at smide sig på ryggen så snart der kommer nogen imod den. smiley
    En Belgisk Hyrdehund var det første jeg tænkte kunne være noget for dig. -som nogle af de andre siger.
    Jeg har haft en Tervueren som var rigtig rigtig dejlig, men som havde haft en dårlig start på livet og derfor blev aflivet. Vi var aldrig i tvivl hvis nogen nærmede sig vores hus, og samtidig var hun en rigtig puttetrold. Det vil jeg klart anbefale dig.

• #43   4. jan 2011 Ps. Kan det være en Irsk Ulvehund du mener? Kender ikke racen, men er ikke sikker på den dækker dine behov.

• #44   4. jan 2011 wilhelmina M>> det kan det sikkert være, men synes bare det var sibirsk ulvehund, men jeg kunne jo hører forkert smiley

• Tine P
    Tine P Tilmeldt:
    jan 2008

#45   4. jan 2011 Du skal læse om ALLE hunde. Din viden om emnet er jo lig nul. Så du er nød til at læse alt hvad du kan om at have hund. Biblioteket kan sikkert hjælpe dig.

• #46   5. jan 2011 tine>> selv om jeg har haft med heste a gøre siden jeg var 5 (dvs omkring 16 år) så ved jeg ikke ALT om ALLE racer... jeg lærer stadig... synes det er meget a bede om a jeg ska læse om ALLE racer der findes, men også selvom jeg ved jeg ikke vil have en lille chihuahua eller andre små hunde racer??

det ville heller ikke være fair jeg bad folk som híkke havde forstand på heste om a læse om ALLE racer, selvom de viste sådan nogenlunde hvad det var det ville have.. hvis hun ville ride dressur på højt plan ville jeg aldrig foreslå en traver eller fjordhest, men en PRE eller DV, og det er vel ligesådan i hunde verden..??

• #47   5. jan 2011 Jeg synes heller ikke du skal læse om ALLE racer. Jeg synes du skal finde nogle af dem der matcher dine behov og så læse dig frem til den der passer dig bedst. Jeg vil stadig anbefale dig en Tervueren. Det er virkelig en dejlig hund.

• Tine P
    Tine P Tilmeldt:
    jan 2008

#48   5. jan 2011 Wilhelmina: Men når man absolut intet kender til hunde, ved man jo kun hvilke racer der passer ved at læse om dem alle, og så derfra sortere dem fra.

• #49   5. jan 2011 Man kan starte med at læse om hovedgrupperne.

Der er ikke noget ved at tage alle racer alfabetisk hvis man kan udelukke samtlige terriere/brugs/spids/jagt/hyrdehunde med det samme (alt efter hvad ens behov er).

Når man så finder den hovedgruppe der passer bedst, kan man vælge undergruppe, og derfra finde sin race.

• #50   5. jan 2011 tine>> lidt forstand har jeg da på hunde, bare ikke på de enkelte racer smiley

har været ude ved nogle venner som har meget forstand på hunde og selv har 3 forskellige (1 hønsehund, 1 schæfer og en amerikansk bulldog) hvor vi snakkede igennem hvilken slags hund jeg gerne ville have, havde den store hunde bog fremme fra gyldendal og kigge i, og fandt frem til nogle forskellige som jeg forelskede mig i smiley

bl.a bullmastiff, er der nogle som kan fortælle mere om den end det man kan læse sif frem til?? det jeg fik læst passede rigtig godt til det jeg gerne vil have af en hund smiley

• #51   5. jan 2011 Tine: Nej, det synes jeg ikke. Det nytter ikke noget hun ved en masse om pekingeser og Chihuahua når det ikke er sådan en hund hun skal have. Og det behøver man ikke den store hundeviden for at vide.

Louise: (link fjernet)

Men synes du skal vente med at sætte dig på en hund til du er helt sikker på hvilken det skal være.

• #52   5. jan 2011 wilhelmina M>> har heller ikke bestemt mig endnu smiley vil rigtig gerne ud og besøge en masse opdrætter af de racer som jeg tror kunne være en mulighed for os i forhold til de ting vi ønsker os af en hund smiley tak har læst linket smiley kan du fortælle om den skulle være en go første gangs hund?

• #53   5. jan 2011 Jeg kender intet til hunden. Men den skulle være loyal, kærlig og blid hund. Kunne forestille mig den skal have en bestemt opdragelse. Men der er nok nogle ejere herinde som kan hjælpe dig.

• #54   5. jan 2011 helt ok smiley jeg opretter et indlæg og spørger folk herinde hvad de synes smiley

Kommentér på:
sibrisk ulvehund vs sibirisk husky

Annonce