1.388 visninger
|
Oprettet:
udstillinger/kåringer DKK {{forumTopicSubject}}
hvad skal der til for at få avls kåret en schæfer? hvor gammel skal de være og hvad må de maks være?
hvad er de specielle krav til lige præcis schæfferen?
har læst lidt på DKK hjemmeside, men sys ikke rigtig jeg kan finde det jeg helt leder efter.
min hund har AD: 0 og HD: A... hvad skal hun ellers tjekkes for hvis hun overhovedet en dag skulle bruges til avl. og hvordan ved man hvilken han hund man skal bruge?
har lige lånt denne profil for at hører af herinde.. håber i kan hjælpe mig.
nov 2006
Følgere: 49 Hunde: 8 Emner: 131 Svar: 7.609
http://www.hundeweb.dk/dkk/public/openIndex?ARTICLE_ID=115
dec 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 2 Emner: 7 Svar: 35
jan 2006
Følger: 1 Følgere: 59 Hunde: 5 Annoncer: 2 Emner: 346 Svar: 14.182
maj 2007
Følger: 43 Følgere: 144 Hunde: 5 Emner: 1.141 Svar: 38.615
Dansk opdrættede/ejede/lånte:
1. Avlskåret (FCI-anerkendt) samt er DNA-testet med resultatet godkendt (g) eller afprøvet (a) inden regristrering af hvalpe efter hundene.
BEMÆRK: Hvis DNA ikke allerede er registreret i DKK, skal dokumentation for DNA-testen samt gebyr medsendes sammen med registreringsanmeldelsen af kuldet.
eller
2. Avlsmønstret (Dansk AM) eller
3. Avlsgodkendt med mindst Very Good på en FCI/DKK anerkendt udstilling (tidligere 2. præmie – præmieringer opnået indtil 31.12.2007. Fra 1.1.2008 og til 31.12.2010 = Good) og
4. Godkendt HD-status A , B og C.
Hunde med status D eller E må ikke anvendes i avl.
Tyske hanhunde i Tyskland:
1. Tysk avlskåring eller
2. Brugsprøvede (SCHH 1 + 2 + 3, IPO 1 + 2 + 3, DDR FH-prøven) og
3. Skuepræmieret (mindst "G") og
4. Godkendt HD-status A, B og C og
5. er mindst 2 år gamle ved parringen.
Det forudsættes, at fuldstændig dokumentation for ovennævnte er vedlagt ved registrering.
Øvrige udenlandske Schæferhunde der købes/lånes/lejes:
1. Avlskårede hunde (Schæferhundespecialklub tilsluttet FCI) eller
2. Mindst Very Good på FCI/DKK anerkendt udstilling eller
3. Mindst "G" på skue i Verein F.D. Schäferhunde i Tyskland og brugsprøvede og
4. Godkendt HD-status A, B og C og
5. På godkendelsestidspunktet, skal begge køn være 18 mdr. gamle. Det forudsættes, at fuldstændig dokumentation er vedlagt ved registrering.
Schæferhunde fra Østrig
bliver som hovedregel bedømt i Tyskland (SV) - idet Østrig ikke følger FCI-protokol for HD-bedømmelser. Hvis dette er tilfældet, så godkendes denne HD-status (kontrollen foregår af Schæferhundeklubben i Danmark).
Generel HD information:
Såfremt der konstateres D eller E status, kan disse hunde ikke anvendes i avl.
Gælder for alle hunde i racen efter den 1. januar 2005.
Avlskåring:
Efter 1. januar 2003 kan afkom efter alle avlskårede forældre kun stambogsføres, hvis forældredyrene er DNA-testet, og en officiel attest fra SV foreligger. Det betyder, at alle avlskårede hunde, der skal anvendes i avlen efter denne dato, skal være DNA-testet med resultatet godkendt (g) eller afprøvet (a), uanset om de tidligere har været anvendt i avl og uanset avlskåringstidspunkt. Hunde som er avlsgodkendt på grundlag af præmiering mindst Good (tidligere 2. præmie – præmieringer opnået indtil 31.12.2007) på en FCI-anerkendt udstilling, er ikke omfattet af kravet om DNA-test.
BEMÆRK: Hvis DNA ikke allerede er registreret i DKK, skal dokumentation for DNA-testen samt gebyr medsendes sammen med registreringsanmeldelsen af kuldet.
Her opstilles følgende eksempler på avlsgodkendelse af schæferhunde fra 1. januar 2003 (udover HD-kravet) :
AK og ikke DNA-testet
(uanset avlskårings-tidspunktet og tidligere brugt i avl) er ikke avlsgodkendt (skal DNA-testes)
AK og DNA-test = Avlsgodkendt (OK, er DNA-testet)
FCI godkendt præmiering med min. Good (tidligere 2. præmie – præmieringer opnået indtil 31.12.2007) eller avlsmønstret og ingen AK = Avlsgodkendt på sin FCI præmiering eller avlsmønstring (ingen DNA-krav)
Avlsgodkendt med mindst Good på en FCI/DKK anerkendt udstilling (tidligere 2. præmie – præmieringer opnået indtil 31.12.2007. Fra 1.1.2008 og til 31.12.2010 = Good) eller avlsmønstret og AK uden DNA-test Avlsgodkendt på sin FCI præmiering eller avlsmønstringen (ingen DNA-krav). Her er AK ikke avlsberettiget – uden en DNA-test
OBS: Gældende fra 1. januar 2003
Afkom efter avlskårede (AK) forældre, og som ikke er DNA testede - men er avlsgodkendt på grundlag af en FCI præmiering eller en avlsmønstring, vil ikke kunne benytte titlen AK på hvalpenes stambøger.
Det betyder, at AK fjernes på en hund, som benyttes i avlen efter 1. januar 2003, hvis den ikke er DNA testet (altså afkåres hunden i DKK). Det betyder, at der ikke udskrives AK nogen som helst steder, hvor hunden optræder på aneoplysninger, kataloger og lignende.
Kontakt eventuelt Schæferhundeklubben i Danmark for yderligere oplysninger.
Der henvises desuden til DKKs stambogsføringsregler.
dec 2010
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 417 Svar: 31.396
Dette er self "kun" anbefalinger, men er meget enig med dem. Jeg mener ikke man bør få hvalpe på en tæve der er ældre end ca 4 når det er første kuld.
Du kan i princippet nøjes med at udstille din hund (self sammen med HD/AA men det har du jo fået lavet). Hvis den kan opnå VG på udstilling, er den avlsgodkendt.
Men hvis det er avlskåring du vil have, er kravene noget højere, og for mig at se, bliver det svært at nå at få prøverne i hus inden din tæve er for gammel til at det er forsvarligt at avle på hende.
dec 2010
tror desværre også det er for sent med at få en avls kåring i hus. for vil selvfølgelig ikke avle på en for "gammel" hund. men vil kun have hende i avl, hvis man kunne få tavle på hvalpene, og selvfølgelig hvis hun har noget specielt at byde på inde for racen.. men er der nogle tests som er rigtig gode at få lavet?
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 417 Svar: 31.396
Spørgsmålet er så hvad dit mål med at avle er, hvem du forventer at sælge til osv.
For kunne forestille mig at brugsfolk udelukkende ville købe hvalp efter hunde der er avlskåret (+ evt har yderligere prøver).
Og er det udstillingsfolk man forventer at sælge til, jamen så ønsker de jo nok mere end bare et enkelt udstillingsresultat.
Så ja, man skal ikke avle bare for at avle (ikke at jeg siger det er det du gør).
dec 2010
udstillinger/kåringer DKK