Skal jeg kontakte opdrætter? {{forumTopicSubject}}
Jeg har en hvalp på 7 måneder med dkk stamtavle, en skøn og dejlig kvik lile krudtugle, men der er desværre et rigtig stort problem.
Hendes tænder.
Hun har i dag været ved dyrlægen for at få rykket en hvalpetand ud, der ikke af sig selv ville falde ud.
Hos dyrlægen kan de så se at hendes blivende hjørne tænder i undermunden ser ud til at vokse skævt, på en måde så hun vil komme til at døje med tandpinde hvis ikke det bliver rettet.
Skal til dyrlægen med hende om en måneds tid, og hvis det ikke af sig selv har rettet sig, kan det blive nødvendig med en bøjle.
Og der til kommer så lige mit spørgsmål, er det noget jeg skal informerer opdrætter om?
For hun kunne jo ikke vide at de blivende tænder ville vokse forkert frem, da hun solgte mig ziga som 8 uger gammel.
Så derfor er det jo egendlig ikke hendes skyld. Men er der noget erstatnings noget alligevel eller?
maj 2005
Følger: 75 Følgere: 65 Hunde: 2 Emner: 596 Svar: 8.414
aug 2007
Følger: 13 Følgere: 12 Hunde: 3 Emner: 103 Svar: 3.984
okt 2005
Følger: 53 Følgere: 57 Hunde: 6 Emner: 91 Svar: 1.366
Seneste kuld - hvor en mælketand kom op ved siden af den blivende tand, og mælketanden måtte rykkes ud.
De talte også om bøjle m.m. - men der er faktisk øvelser man kan lave, så tanden får et lille tryk hver dag. Den tand ser ud til at rette sig fint.
Og ja - selvfølgelig skal du informere opdrætter. Man har vist ikke krav på noget, men jeg tilbød mine hvalpekøbere at betale halvdelen, hvis det endte med bøjle. Nej - det er ikke opdrætters skyld - men heller ikke hvalpekøbers, så det var eneste løsning for mig.
Derudover er det vigtig info at få om linien. Ikke sikkert det er arveligt - men hvis flere hvalpe fik det, er det jo......
apr 2006
Følger: 58 Følgere: 90 Hunde: 7 Emner: 241 Svar: 5.957
Nu ved jeg ikke hvor langt ud hjørnetænderne er vokset, men det er langt fra sikkert at de kan rette sig. Og det giver ikke kun tandpine, hvis de sidder for langt inde, det kan også give voldsom betændelse i ganen - i det tilfælde vil der kun være en ting at gøre, opererer tænderne ud. Så jeg vil anbefale dig at konsultere en dyrlæge med speciale indenfor tænder.
jul 2007
Følger: 9 Følgere: 7 Hunde: 2 Emner: 45 Svar: 362
Held og lykke:-))
apr 2006
Fx sker dette ofte hos bull terrier'en da der er meget lidt plads til de nederste hjørnetænder, hvorfor de vokser skævt indad og i nogle tilfælde sidder op i ganen...
Jeg forstår ikke at DKK ikke anerkender dette som værende erstatningsberettiget blot fordi hunden er solgt som familiehund - det er jo ikke af kosmetiske årsager at tanden bliver fjernet eller rettet, men fordi hunden vil få store smerter hvis ikke det gøres. Derudover er det som skrevet arveligt...
Jeg kan forstå at en bidfejl som fx et overbid i stedet for saksebid ikke udløser erstatning, da dette kun er kosmetisk...
apr 2006
At den er 7 mdr behøver ikke at betyde at den nødvendigvis retter sig - det kommer vel an på hvornår tanden er vokset ud...
Min 5 mdr's hvalp har skiftet alle tænderne, og hendes ene hjørnetand sad desværre forkert - den ville ik selv kunne rette sig...
Som skrevet før læste jeg det ikke som om, at hjørnetænderne sidder skævt grundet mælketanden der ikke selv faldt ud... Hvilket vel heller ik kan være tilfældet, da der "kun" er tale om én mælketand, men begge hjørnetænder?
apr 2006
Jeg prøver lige en gang til - hvor skriver ts at hundens hjørnetænder sidder skævt grundet den blivende mælketand som måtte hives ud?? Én mælketand kan vel ikke give TO skæve hjørnetænder....
Ts skriver at dyrlægen har opdaget hjørnetændernes mulige fejlstilling, da hunden er inde for at få fjernet mælketanden...
apr 2006
En helt anden ting; du skriver længere oppe at "Det sker så ofte i min race, og får man fjernet mælketanden i tide, hvilket 7 md. er , så har jeg endnu ikke oplevet at den blivende tand ikke er rykket på plads ."
Er dette noget man anser for at være normalt, eller undlader man avle videre på sådanne hunde?? Spørger kun af nysgerrighed, da jeg intet kender til chi'en, men har ved flere lejligheder herinde læst om problemet i racen...
apr 2006
Burde man ikke forsøge at avle dette ud af racen?
apr 2006
jul 2010
Følger: 14 Følgere: 6 Hunde: 4 Emner: 72 Svar: 274
Derudover synes dyrlægen at de hjørnetænder der er ved at vokse frem, de blivende hjørnetænder ser ud til at vokse skævt frem.
Men de er ikke vokset helt frem endnu, derfor kan han ikke sige det med sikkerhed.
Håber i bedre forstod det nu, det er lidt svært at forklare.
apr 2006
Men rigtig godt at dyrlægen så det så der kan blive fulgt op på det... Da vi var ude på dyretandklinikken i Målev var der en 4 årig rottweiler inde og få opereret begge hjørnetænder væk, da de netop sad skævt indad - de ramte op i ganen og havde givet en voldsom betændelse i ganen.. Den stakkels hund har altså gået rundt med smerter i munden i omkring 4 år, fordi ingen har kigget dens tænder efter...
Held og lykke med hvalpen
sep 2007
Følger: 30 Følgere: 29 Hunde: 1 Emner: 78 Svar: 1.244
Der er en ganske kort periode under tandfældningen hvor rødderne på mælketænderne skal stimuleres for at smuldre og sker det ikke så bliver de siddende og giver dermed ikke plads til de blivende tænder som så derfor i mange tilfælde kommer til at sidde forkert. hvis hvalpetanden bliver fjernet af en opmærksom hvalpeejer før den blivende tand er mere end en 3 del ude af forventet størrelse vil der aldrig komme fejlbid
sep 2007
Følger: 30 Følgere: 29 Hunde: 1 Emner: 78 Svar: 1.244
nov 2006
Følger: 52 Følgere: 53 Hunde: 7 Emner: 184 Svar: 9.224
Skal jeg kontakte opdrætter?