{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.309 visninger | Oprettet:

Nytænkning inden for hundekamp eller.. {{forumTopicSubject}}

ja sad og stenede lidt på youtube og faldt over denne video. det lød jo meget spændene, men undre mig nu lidt over en af deciplinerme... ca 38 sekunder inde i videoen..

http://www.youtube.com/watch?v=SPPsUQlQ9KE&feature=related

er det bare mig eller bliver de champion i leg eller hvad man skal kalde det, for 2 hunde kunne sagtens lege på den måde, det jeg studser over hele den her icenesættelse og hvordan det påvirker hundene, de jo helt oppe at køre, og sikkerheden er da også iorden, jeg syntes bare det er lidt underligt at man dyster i hvilken hund der kan trække/lege mest og så at det forgår på den måde.. hmm

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Nytænkning inden for hundekamp eller..
  • #1   20. dec 2010 Jeg ved sgu ikke rigtig, hvad jeg skal sige til det. Det er en ret underlig konkurrence...

Jeg synes dog, at det hele ser ud til at være pisse sjovt for hundene og gøres på en god måde med godbidder/legetøj og ikke "pisk" smiley

• #2   20. dec 2010 Ergh.. Hvad er formålet med at lære sin hund at springe op efter ting, hægte sig fast og ikke give slip? Altså, ud over at det viser hvor hårdt at den kan bide og hvor stærk den er (som man bruger til ?).

Mon ikke der er en grund til at den slags ikke tilskyndes hos nogen anden type hund. Det er da fint nok at der er sikkerhed på, men det er der jo nok også en grund til.

• #3   20. dec 2010 julie.. lidt samme stemning jeg sider med..

det ikk godt eller.. men det heller ikk skidt..

har bare aldrig set denne deciplin (staves) før, og studsede da lige en gang da jeg så det. brugte 5 min eller mere på at tænke over det, men tænkte her må i kloge hoveder på banen og muligvis kunne give mig en forklaring på hvad det går ude på, sådan helt præcis..

• #4   20. dec 2010 ¤ Søster McFluff ¤

ja tænkte også mit da jeg så sikkerheden.. først troede jeg bare de filmed 2 hunde der holdt pause.. men næhh

• #5   20. dec 2010 det er ikke iroden synes jeg. det er 100% på sin plads at lade hundene lege de lege, så længe alle ved hvor ens hunds grænser går, men at sætte det i system og under konkurrence lignende forhold er det IKKE iorden.

jeg sidder og tænker på forberedelserne og træningen op til en konkurrence. Her vil man målrettet fremtone en aggresiv træning/leg som så skal kulminere under denne sport.
    Det er den slags som giver sunde raske og dejlige hunde som min et dårligt rygte som slet ikke er fortjent

• #6   20. dec 2010 Hvad med alle de andre ting? Pulling f.x?

• #7   20. dec 2010 Jeg undre mig over den form for " sport "
    Jeg kan ikke lade være med, at tænke skader, i nakke og ben. Det er noget af et dump når de slipper taget.
    Samtidig tænker jeg også på hvilke drifter man sætter igang på hunde.

Har før prøvet at rådføre mig frem til formålet med det. Men pt til dato, har jeg kun fået at vide, at de synes det er sjovt smiley

• #8   20. dec 2010 ¤ Søster McFluff ¤

forstår heller ikke de andre decipliner, sku ikk noget min pige skulle lære, tror i øvrigt ikke hun gider, sku for hjernedødt til hende.. næhh hun bruger tænkeren mere nu end musklerne...

• #9   20. dec 2010 * Staffordshire Bull Terrier Mom *

okay, en noget tam grund må man sige, hmm som så mange andre ting..

• #11   20. dec 2010 vovse-vuf B

også det der fløj gennem mit hovede, for vi alle ved jo hvordan træningen til en "rigtig" hundekamp forgår, så undrede mig også hvordan denne træning mon forgår..

• #12   20. dec 2010 Jeg tænker at disse hunde nok også ville nyde en omgang spor eller rally.

• #16   20. dec 2010 Jeg blev anbefalet med min tidligere hund (amerikansk bulldog) at starte til weight pull, men begyndte aldrig. Jeg har intet imod sporten hvis det er den bliver dyrket korrekt, korrekt undervisning, sele osv.

Når jeg ser vidoen bliver jeg ikke "forarget" over showet - umiddelbart går det ikke igennem mit hoved at det er "kamp-træning" de har gang i.
    Tilgengæld synes jeg det er fair at andre ikke ser "idéen" i showet, men jeg tænker at det er ligesom at jeg måske ikke forstår et eller andet hundeshow, hesteshow, katteshow, whatever. Ikke alt har en mening og ikke alt behøver man at fundere yderligere over.

• #17   20. dec 2010 Jeg synes egentlig også videoen er okay. Jeg ved ikke meget om den sport, men intet skal jo overdrives så meget at det skader hunden efter min mening.

Jeg kender til staffordshire bull terrier og de elsker lege hvor de skal trække imod en modstander. De opsøger selv disse lege. Selvfølgelig skal de også udfordres mentalt, men man kan jo heller ikke fornægte hundens natur og at den synes det er sjovt at trække. smiley

• #18   20. dec 2010 sidse N
    Nu er det lige netop denne form for træning jeg flere gange har spurgt om, og jeg får ingen svar. Vil virkelig gerne vide, om der er et formål med sporten udover, at have det sjovt.
    Jeg kender intet til den, og vil gerne vide mere.

Samtidig, så kan vi jo også se i klippet hvilken type racer der her bliver brugt, og da vi har fået dette famøse forbud her i DK, er jeg bange for, at det giver et endnu mere negativt syn på vores hunde.

Jeg kunne virkelig godt tænke mig at høre, om hvilke drifter der bliver brugt her.. Er det " bare " byttedrift og leg??

• #20   20. dec 2010 Jeg synes egentligt det er glimrende, at de egenskaber vi mennesker, nu engang har placeret i hundene, bruges på en sjovere og mere harmløs måde, end ved hundekamp.

Hunden får lov til at bruge dens egenskaber mens den har det sjovt.

At der så ud over det, ikke er den store ide i det, er jo så bare hvad det er.

• #22   21. dec 2010 Du svarer jo på dit eget spørgsmål Sidse, men kan du så forklare hvad man lærer hunden når den ligefrem trænes til at springe lodret op, hægte sig fast og ruske?

Jeg har forstået (muligvis forkert, men så retter du mig) at man til IPO lærer hundene at fastholde så vidt muligt uden at bide - at det er idéen at hunden giver slip når figuranten står stille. Her står bideelementet jo også stille, men alligevel skal hunden tage fat alt hvad den kan.

Jeg stiller spørgsmålstegn ved at man kan kalde det byttedrift, når der ikke er bevægelse i "byttet", at hunden bar skal hænge der, og jeg synes ikke at man kan sammenligne en trækkeleg mellem to hunde der bor sammen med en der ligefrem kræver at hundene er fikseret, for ikke at skade hinanden.

De fleste af os andre prøver vel at undgå at sætte vores hunde i situationer hvor den risikerer at blive uvenner med andre hunde (fordi det skaber negative associationer og kan føre til at hunden ikke kan med andre) - så forstår jeg ikke at man udsætter den for en situation hvor chancen for konflikt er væsentligt større end ved IPO, eller endda weightpull.

IPO adskiller sig jo også fordi det kræver at hunden kan tænke (den skal have næse- og lydighedsarbejdet på plads først). Det gør "bid og hold fast" ikke (afhænger selfølgelig også af race). Hvis de to ting kunne sammenlignes, så forstår jeg ikke hvorfor de her hunde ikke er i fuld krig med IPO træningen i stedet.

• #23   21. dec 2010 Nu har jeg ikke set videoen.

Men jeg synes der er en tendens til at MH ikke må lege vilde lege og ruskelege, uden at folk lynhurtigt antager at det er for at træne til kamp..

Jeg leger tit rigtig vilde lege med min hund. Hun rusker sig fast, og jeg svinger hende rundt i rebet.. Hun kan tage maaaaange runder, og det ender med at jeg slipper før hun gør det.. Men det betyder ikke hun trænes til kamp? Det er et instinkt for hende at bide sig fast og ruske. Hun er trodsalt opdrætter i tidernes morgen til rotte- og hundekampe, så derfor ligger det i hende.
    Det vækker ikke nogle instinkter, og hun går ikke direkte ud og flænser en lille hund..

Kunne jeg lege den slags med min venindes hund, ville jeg også gøre det - for hun ELSKER de vilde lege. Men hendes køber er for svage, så jeg nøjes med at slæbe hende lidt rundt i en snor, og tørre gulvet af med hende..

• #24   21. dec 2010 Anja

De her hunde står bundet og trækker i hver sin ende af et tov. Medmindre de slipper kan de ikke undgå at stå ansigt til ansigt under hele episoden - sådan leger hunde jo ikke når de leger rigtigt. Der hopper og danser de jo også rundt.

At du slynger din hund rundt synes jeg helt ærligt hellere ikke er specielt fornuftigt, hverken for hunden eller den person der ufrivilligt ender som legetøj for hunden. Min mor har engang haft en AST hængende i jakkeærmet som hun måtte have hjælp til at få af af samme årsag. Den ville også bare lege, men den synes at det er sjovt at blive hængende, så det gjorde den (det var ikke noget den var trænet til - af nøjagtig samme årsag).

Det er overhovedet ikke hundens skyld at det sker, men man skal dælme tænke sig om hvad det er man lærer sin hund - og synes den at det er sjovt at springe op, tage fat og ikke give slip, så er den altså potentielt farlig i min bog. Ingen af de hunde jeg nogensinde har haft har lært at det er i orden at forsøge at fravriste mennesker genstande, og der er gjort en iærdig indsats for at lære dem aldrig at hoppe op efter ting (over er OK), fordi andre mennesker ikke nødvendigvis synes at det er sjovt at have min hund i øjenhøjde.

Det er fint nok at hunden synes at det er sjovt, men det er der også så meget andet der er, som ikke nødvendigvis giver hunden anledning til irriterende opførsel. F.eks næsearbejde. Jeg forstår ikke at der ikke er flere der dyrker den del af deres hunds evner, og synes at det er direkte synd at især AST/APBT altid skal fremvises som om de er så meget dummere end andre racer at de ikke får lov til mere end at vise hvor hårdt de kan bide og hvor længe de kan holde fast. Det er de jo ikke.

• #25   21. dec 2010 Ikke som sådan. Vi kan godt ruske og kaste med ting, men vi står aldrig og trækker i hver sin ende i mere end et par sekunder - og jeg slynger i hvert fald aldrig min hund rundt. Hvis jeg fornemmer at der går for meget konkurrence i legen får min hund "slip" kommandoen og genstanden kastes så han selv kan lege med den, eller lægges væk da legen er slut.

Min hund må gerne ruske i ting, og han må gerne lege med genstande sammen med mennesker og andre hunde, men jeg ved også at han ikke er typen der insisterer på at vinde i den slags, ellers ville jeg ikke lade ham gøre det, for han skal ikke i konflikt med andre hunde over noget så dumt som reb og bolde.

Min hund synes alligevel at det er sjovere at hyrde de andre hunde end at rende efter legetøj. Da vi havde AST var det hovedsageligt næsearbejde og apportering vi legede med (og så kunne han selv rende rundt med ting i munden og hygge sig). Det var sjovt, og vi risikerede ikke en stærk hund der ikke ville give slip på ting. Han gejlede alligevel sig selv så meget op når der var hundeleg, så jdet var ikke nødvendigt at lege mere vildt med ham.

• #27   21. dec 2010 sidse

Hvis vi med trækkeleg mener at hunden skal hænge så godt fast at man ikke kan fjerne den med almindeligt centrifugalkraft eller ved at fjerne alle 4 poter fra jorden, så ja - så mener jeg at man lærer hunden noget uhensigtsmæssigt. Mon ikke det er derfor lydigheden skal være på plads inden man må dyrke IPO?

Men som alt andet gør det nok ikke det store hvis man udviser mådehold - almindelige ruskelege gør nok ikke det store.

• #28   21. dec 2010 Søster McFluff,
    "At du slynger din hund rundt synes jeg helt ærligt hellere ikke er specielt fornuftigt, hverken for hunden eller den person der ufrivilligt ender som legetøj for hunden. Min mor har engang haft en AST hængende i jakkeærmet"

Undskyld mig engang, men sidder du reelt og siger at fordi jeg leger trækkelege med min hund, så vil hun bide et menneske???

For nu brænder jeg da en sikring! De to ting har da absolut intet med hinanden at gøre?
    At dine hund åbenbart ikke må lege ruske/trækkelege har intet med min hund at gøre. Måske tænder dine hunde ikke på det på samme måde som min? Husker jeg rigtigt har du en sheltie, og det er jo en hyrdehund. Den er fremavlet til lidt andre formål end min, og der skal måske arbejdes mere med den for at den tænder på bide og ruskelege. Min hund er fremavlet til kampe med andre hunde, smådyr og rotter, og at ruske fremkommer som noget af det mest naturlige! Du vil også se små ast-hvalpe ruske "byttet" hvilket jo ville betyde et øjeblikkeligt knæk i nakken for en rotte..

At du virkelig sætter lighedstegn mellem at lege med et reb eller en bidepølle, og så at bide i mennesker, er fuldstændig vanvittigt, og jeg havde ellers indtryk af at du havde ganske god forstand på hunde og deres adfærd.

• #29   21. dec 2010 At jeg leger fysisk med min hund, er jo ikke ensbetydende med at jeg ikke laver andre aktiviteter med hende. Og at du antager jeg kun leger fysisk frem for f.eks at gå spor, eller lege med aktivitetsspil eller lave andre ting, er lidt noget underligt blot at antage..

• #31   21. dec 2010 der er da et stykke fra "hunden trækker i rebet" til "den æder en persons arm" ????

Og specielt for Basse.... !!!!!

• #32   21. dec 2010 Og at du mener at trækkelege er lig med en ustyrlig hund som flår alt ud af menneskers hænder, og nægter at slippe, er da også helt hen i hegnet?
    Man kan da udmærket træne sin hund på trods af det?

Min hund er moderat veltrænet. Hun er altså ikke 100% lydig, men måske 90?

Finder jeg reb/bidepølle/fodbold/pivelegetøj frem og tager det med mig ud i haven, har jeg en 100% opmærksom hund som går klistret op af min side. Hun er PÅ og det er DET hun tænder på.
    Så går vi ud, måske gejler jeg hende lidt op, måske ikke.
    Så leger vi lidt kasteleg med den, hvor hun løøøber efter den, tager et par sejrsrunder, og kommer hen til mig med den. Så beder jeg hende enten slippe, så jeg kan kaste igen (måske afleverer hun den selv, for at få den kastet) eller også tager jeg fat i den og vi trækker lidt frem og tilbage.
    Så kan vi skiftes lidt mellem moderate træk, stoooore træk (hvor jeg også svinger hende rundt) og små nøk, hvor hun blot hiver en enkelt gang og så får den, og vi leger også bare kastelege med legetøjet.

Intet af det handler om at vinde, og det er lige så ofte mig, som hende der får legetøjet. Bliver hun af og til for stædig eller opkørt til at høre efter når jeg beder hende slippe (hun ER ikke 100% velafrettet) holder jeg i legetøjet uden at ruske til hun slipper, hvorefter der belønnes med et kast..

Jeg kan slet ikke formå at se hvordan du får noget som helst fra den slags leg til være ensbetydende med at min hund vil begynde at æde mennesker???
    Det er leg, det er en social akt mellem min hund og jeg, som knytter et bånd mellem os. Det er noget hun ELSKER, og hun vil ofte forsøge at få mennesker eller hunde til at lege trækkeleg med hende.. Så kommer hun hen med legetøjet og stikker det op i fjæset på os eller de andre dyr, og forsøger ihærdigt at få os til at trække.. Jeg ser intet aggressivt i det???

• #34   21. dec 2010 Nej Anja, men nu har du jo ikke set videoen, så vi snakker slet ikke om det samme. At jeg er uenig med at du slynger din hund rundt (og altså ikke at du kaster med ting og rusker lidt, som jeg har skrevet ganske direkte at jeg ikke mener er noget stort problem) er slet ikke lig med at jeg tror at den vil æde mennesker - det har jeg vist aldrig givet udtryk for. Men at en hund (og altså ikke kun muskelhunde) kan misforstå hvordan den leger med mennesker, eller andre hunde, på baggrund af dens træning står jeg da gerne ved.

Hverken den hund der bed min mor (eller den der bed mig som barn) var aggressive - de misforstod begge hvordan de skulle lege med os i de givne tilfælde, men det gjorde dælme da nas alligevel, og det havde været hensigtsmæssigt hvis de ikke fra start synes at det var SÅ sjovt at lege på den måde. For mit eget vedkommende var jeg ikke ret gammel, og jeg kunne ikke komme væk fra hunden i noget der føltes som en evighed, for den havde fundet på at det var smaddersjovt at trække mig i retning væk fra huset (ned af bakke i sne), og det resulterede i bid på arme, hænder og i ansigt, samt en ordenlig omgang næseblod. Jeg har også som voksen fået flået tøj i stykker af legende hunde som lige skulle hoppe op i vildskab og lege med mig, og det synes jeg ikke er i orden at tilskynde (shit happens, men hvorfor forstærke det).

At man overhovedet er nødt til at gøre min holdning, at man skal passe på ikke at lege så man lærer sin hund at lege med mennesker på sådan en måde, til noget SÅ ekstremt som "alle hunde der rører et tov i leg er dræberhunde" forstår jeg ikke.

Du skal være velkommen til at synes at det på ingen måde er uhensigtsmæssigt at lære sin hund at trække eller bide i genstande som mennesker holder, men du kan vel gøre det uden at lægge så underlige holdninger til det jeg rent faktisk skriver.

Se videoen og fortæl mig om du synes at det er hensigtsmæssigt det de har gang i, og så snakker vi om det i stedet for, for jeg har ikke tænkt mig at forsvare noget jeg ikke har skrevet. Så kan du brænde alle de sikringer du vil - du får mig ikke til at kalde din hund noget som helst, for jeg kender ikke din hund.

• #35   21. dec 2010 Søster McFluff,
    nu var det dig der startede med at svare mig direkte mht. hvordan jeg leger med min hund.

Du skriver direkte, ord for ord, at en hund sad i ærmet på din mor, fordi man havde leget med den, som jeg leger med min.
    Og det ser jeg som en direkte usandhed.

At jeg slynger min hund rundt i leg, har da intet at gøre med at den lærer at hoppe op af mig? Tværtimod tager den fysisk afstand til mig, eftersom den jo hiver i legetøjet, og derhar sin krop så langt fra min som overhovedet muligt.
    Jeg gider da ikke lege med en hund som hopper op af mig og napper i mig, så bliver jeg da hullet og øm? Så hvorfor i alverden skulle hunden lære at opføre sig sådan?

Jeg synes stadig det er en virkelig underlig parallel at drage..

• #36   21. dec 2010 Mht. videoen, så synes jeg det virker lidt underligt at man vælger at have fat i halsbåndet på hunden, og hive imod, det kan ikke være godt for luftvejene. Ellers er det jo blot en trækkeleg?

De første to hunde der trækker, der ser man tydelig to hunde der står ved siden af og er ganske afslappede. Var de to hunder der trækker, ved at komme op at slås, eller pirre hinanden, ville hundene ved siden af nok reagere på den sindsstemning?

Jeg har tonsvis af billeder af hunde der leger trækkeleg?

Det jeg synes er underligt, er at der hives i hundene af mennesker...

Eneste tidspunkte jeg deltager når in hund leger trækkeleg, er når hun leger med en mops. For mopsens mund er simpelthen ikke stærk nok!
    Så holder jeg f.eks i et ben af en bamse. Basse holder i den anden ende, og mopsen sidder på mit skød og holder i et andet ben, så hun kan hive og trække og gå amok, uden at få legetøjet flået ud af munden..

• #38   21. dec 2010 Nej, det skrev jeg ikke. Den hund var netop IKKE trænet til det.

Ord for ord "Den ville også bare lege, men den synes at det er sjovt at blive hængende, så det gjorde den (det var ikke noget den var trænet til - af nøjagtig samme årsag)."

Mit problem er ikke legen, men at.. nej, ved du hvad. Jeg kan godt se at mine indlæg skal være kortere for at få meningen frem, så jeg prøver sådan her: moderat trækkeleg = OK. Trækkeleg hvor hunden lærer at den ikke skal slippe = ikke OK. Leg "hop op og hæng fast i genstand" = ikke OK.

Igen, du er velkommen til at være uenig, men være venlig at være uenig i det jeg skriver, ikke det mest sindssyge du kan forestille dig jeg måske kunne mene ved at læse mellem linierne.

• #39   21. dec 2010 "At du slynger din hund rundt synes jeg helt ærligt hellere ikke er specielt fornuftigt, hverken for hunden eller den person der ufrivilligt ender som legetøj for hunden. Min mor har engang haft en AST hængende i jakkeærmet som hun måtte have hjælp til at få af af samme årsag"

Citat slut. Hvordan skal jeg ellers tolke det?

Jeg kan vitterligt ikke se forskellen i at lære en hund "bid og slip omgående", eller "bid og slip når der bliver sagt til" .. Og jeg kan slet ikke se hvorfor du mener at det ene er direkte farligt.

• #40   21. dec 2010 "af samme årsag" henviser til at hunden har brugt hende som legetøj - altså, at det var leg og ikke agression..

Jeg kan godt se at den ikke er formuleret korrekt, men så er det også fint at du tager det op så det kan forklares.

Sidste sætning skal hellere være "min mor har haft... fordi hunden har villet lege og har troet at hendes arm var noget der kunne leges med". Jeg ved stensikkert at hunden aldrig har lært at det er bedst ikke at give slip, og at den aldrig har lært at hoppe op efter hverken grene eller arme eller andet i den dur. Men det er netop derfor jeg synes at det er ufornuftigt at begynde at forstærke det.

Det er ikke sådan at jeg sidder med sølvpapirshat på og tror at alle hunde bliver kamphunde af at lege trækkeleg, og uha det er farligt altsammen, men jeg kan vitterligt ikke se hvilket formål det tjener, og der er altså tilfælde hvor det viser sig at hunden ikke har kontrol over hvad den laver.

Som sagt, der er jo en milliard ting som hunde synes er sjovt, og en stor del af dem kan de lære nogle rigtigt gode ting fra. Det du beskriver med at kaste og lade hunden komme med ting - det er da fedt. En lille ruskeleg, ja da, det er da også fint.

Men beklager hvis jeg står af der hvor hunden hænger fast og den bliver hængende når du svinger den. Det synes jeg som sagt ikke er fornuftigt, for på mig skriger det både tandskader, nakke- og muskelskader og at jeg håber at den ikke tager fejl af dit-og-mit en dag (men det har du sikkert langt bedre styr på end så mange andre, så det er ikke noget jeg ville sætte penge på).

Man (hundemassøren/kiropraktoren) siger jo gerne at hunde skal under trækkeleg altid have fire poter på jorden for at undgå skader, og det tager jeg ret alvorligt - ligseom jeg også er en af de hystader der bærer min hund op og ned af trapperne det første leveår. Derfor er mit udgangspunkt sikkert en tand mere "forsigtigt" end så mange andres.

Lad mig stille det sådan her op - der er også ting ved mit eget hundehold som jeg helt sikkert kan kritiseres for, og det sker også regelmæssigt. F.eks er der mange der ikke er til det med råfodring, men jeg tager den kritik til mig, og så bruger jeg det jeg kan bruge, og resten må folk selv om. Men ved at gøre det er der nu nogle risici som jeg er klar over og kan tage hensyn til fremover. Det synes jeg også bare at du skal gøre her, for vi udveksler bare meninger.

Jeg beklager selfølgelig hvis du har følt dig trådt på - det er også svært at tage et konkret eksempel uden at virke som om man er efter folk, men det var altså ikke meningen. Jeg kender jo hverken dig eller din hund, og det bør skinne tydeligere igennem i mine indlæg. Det hjalp hellere ikke at jeg fik kludret min formulering. smiley

• #41   22. dec 2010 jeg har ikke læst alle indlæg...

og jeg har ikke noget forstand på om det er sundt eller usundt for hunden...
    men jeg bryder mig ikk om at se det...

Synes det giver ret ordentlig riv tilbage i hunden, når den springer frem med vognen...
    Og for mig ligner det noget der er bygget på aggressiv adfærd...
    og for mig ser jeg ikke en glad hund, men en stresset hund, som er helt oppe at ringe...

jeg tør vædde med, at hvis ikke de havde den der lokketing, så ville de ingen kontrol have overhovedet.... Hvad jeg mener med det, er at hvis hunden ville gøre sådan noget af sig selv pludselig uden de var forberedt, så ville de ikke kunne gøre en dyt... sådan ser det ud for mig.

• #42   22. dec 2010 anja
    "Min hund er fremavlet til kampe med andre hunde, smådyr og rotter, og at ruske fremkommer som noget af det mest naturlige! Du vil også se små ast-hvalpe ruske "byttet" hvilket jo ville betyde et øjeblikkeligt knæk i nakken for en rotte."

du kan ikk se, at det du skriver, kan tolkes som om det er naturligt at din hund vil gå efter andre hunde, som det mest naturlige, for det er den avlet til... som du skriver...

• #43   23. dec 2010 Christina,
    jeg ser det som at lægge vægt på at den rent fysisk er fremavlet til kamp og aktivitet. Det værende med små dyr, hunde whatever.
    Jeg kunne også blot have skrevet at min hund var fremavlet til rottekamp, men så havde jeg bevidst udeladt noget..

Desuden skriver jeg jo rimelig tydeligt "at ruske fremkommer som noget af det mest naturlige" og ikke "at overfalde andre fremkommer som noget af det mest naturlige"..

Jeg snakker om legen, og den primære aktivitet i den leg, nemlig ruske-adfærden.

• #44   26. dec 2010 ja ruske fremkommer som noget af det mest naturlige... og rusker din hund min hund, så er min hund færdig.

• #45   26. dec 2010 Ja ja, og bider din hund min hund, får hun et minimalt mærke. Hvorfor skriver vi indlysende ting?

• #46   3. jan 2011 Nu er det ikke første gang vi diskuterer desse sportsgrene .... og der er jo som vi kan se her både for og imod.

Personligt træner jeg sporten Weight Pull med min hunde og er den heldige ejer af en af de mest vindende hunde i sin vægtklasse i europa.
    hvorfor ? forde både jeg selv og min hund elsker det , det er noget som vi gør samme og noget vi begge syntes er sjovt ... er min hund/hunde blevet mere vild eller aggrasiv? nej absolut ikke....

Kommentér på:
Nytænkning inden for hundekamp eller..

Annonce