7.632 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 61 Svar

Merle Chihuahua.... Merle Chihuahua....

Nu faldt jeg lige over en annonce med merle chihuahua hvalpe, og istedet for at diskutere i annocen har jeg valgt at oprette denne debat.

Nu var jeg godt klar over at farvevarianten merle kunne gi' nogen sundhedsproblemer, men er det virkelig SÅ slemt? Og er det ikke muligt at opdrætte sunde individer af denne farve? Jeg mener.... det starter vel et sted, og mange mops, franske og engelske bulldogs, har vel desværre måtte lide/dø for at tilfredstille mennesket og "vores" ideer om den perfekte hund, og så har de endda stadig masser af problemer. Hvorfor er det så anderledes katastrofalt med merle chihuahua?

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler
Slå lyden til
00:00
/
01:14
LIVE

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Her er pukkelhvalen skyllet op

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Træer og buske dækket af silke

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Har Du Været Der - Historien Om Verdens Første Nationalpark!

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Jeg skal have isoleret et skur 12.500 kr.
  • Kogeplade installation 600 kr.
  • Handyman 500 kr.
  • Almindelig rengøring i hjem 430 kr.
  • Bortskaffelse af afklippet hæk 900 kr.
  • Removing old sink and tap, attaching new sink and tap 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Merle Chihuahua....
  • #1   2. dec 2010 Jeps den har været oppe og vende 2 gange lige da annoncen blev oprettet. Det er bare SÅ hul i hovedet og et tydelig bevis for at folk ingen hjerne behøver for at sætte hvalpe til verden.
    Det er mere end "så slemt", det er skrækkeligt.

• #2   2. dec 2010 Komplet hul i hovedet at avle på merle chihuahuas :o(
    Det er skisme ikke et gen der skal spredes indenfor racen, der er en grund til den ikke er tilladt.. Øv..

• #3   2. dec 2010 øhm. hvad er det?? hvis jeg lige må være nysgerrig.
    som jeg har forsteåt er det en farve? hvordan kan en farve være farlig? eller er jeg helt ved siden af;)

• #4   2. dec 2010 Ja, men hvorfor Vivi og ann-sophie? smiley

• #5   2. dec 2010 Maja det kræver langs tid læsning og forståelse for gener at kunne se logikken i.
    Nogen farver giver skavanker og genetiske skjulte defekter med sig.

• #6   2. dec 2010 Kan ikke forklare det, det formår jeg ikke men ved at det ikke er det samme som feks ved collie.

• #7   2. dec 2010 Ja det er en farve..
    Her ses en merle chihuahua: http://farm4.static.flickr.com/3291/3063593268_6cf88ab9a4.jpg

Kan ikke andet end at ryste på hovedet.. Såå sørgeligt..

• #8   2. dec 2010 Ej en medløber: Nej det er ikke tilladt. De skulle ha specielle problemer når de har den farve, men er ikk helt klar over hvilke......

• #9   2. dec 2010 Det er i princippet det samme som dem der avler blå + blå som kan forårsage genetisk pelstab, altså hvor de mister pelsen enten små steder på hele kroppen, eller ned langs ryggen.. Dette er der heller ingen der gør (forhåbentlig ikke) fordi man fremavler en hund der har langt større risiko for at blive syg.

• #10   2. dec 2010 Vivi... Helt okey, mangler bare noget forståelse, før jeg kan sige om jeg er for eller imod (hvis i forstår) Jeg synes der er en del MEGET usunde racer, som ingen rigtig tænker over, fordi det jo er en race, så vil så gerne vide hvorfor folk flipper sådan ud over lige det..... smiley

• #11   2. dec 2010 Michelle.... Se, det var jeg heller ikk klar over, så tak for info *s* Meget rart at vide jo smiley

• #12   2. dec 2010 Christine:
    Feks gd og weinmaraner må man gerne parre blå på blå da den farve ikke er den samme som feks en blå amstaff.
    Chi og amstaff må man ikke parre blå på blå da det giver genetisk pelstab. Arh er her ikke en ekspert.

• #13   2. dec 2010 De risikere deforme indvolde/organer, + stor risiko for døvhed og blindhed+ at de gerne blive en del større end alm.chier.
    Det sidste er til at leve med men det er de andre ting ikke, derfor er det også blevet forbudt at avle på Merle selv i Canada hvor de ellers er ret åbne for nye varianter og farver.
    Og self.er det forbudt af Alle Danske kennelklubber..

• #14   2. dec 2010 jeg så godt alt det der var skrevet i annoncen... Og er da blevet lidt nysgerrig.
    Er der ikke nogen der kan forklare det lidt nærmere, end bare at sige at det er helt forfærdeligt osv? Hvad er det for sygdom merle chi´s kan ha...?

• #15   2. dec 2010 Men er det så forbudt når den kun er blå, eller også når der feks er blå med hvidt i? Altså f.eks én blå amstaff og en blå med hvidt amstaff.... vil det stadig være noget møg eller? Er altså lidt spændene med genetik smiley

• #16   2. dec 2010 Anita, ja det lyder ikke rart, men er der ikke også mange GD'ere der har/stadig lider med deforme/ikke optimale involde f.eks?

Og f.eks hos mops racen, der kan øjnene trille ud (har jeg hørt)

Jeg er helt enig i det er forfærdeligt, men hvorfor så meget mere forfærdeligt.....? Der findes jo også sunde merle chihuahua, gør der ikke? smiley

• #17   2. dec 2010 Medløber.... Jeg er HELT enig, også grund til jeg spørg.... for at danne min egen mening smiley Og så er jeg også interesseret i at finde ud af hvorfor deres skavanker er mere forfærdelige end så mange andre usunde racer's.......

• #18   2. dec 2010 hvor finder man den annonce?

• #21   2. dec 2010 Det er jo ikke forbudt at avle nogle af de racer du har nævnt, så det MÅ jo ha meget værre konsekvenser at avle på Merle Chi`erne siden at alle kennelklubber er blevet enige om at bandlyse avlen..

Men self er der nogle merlefarvede som er "raske" eller virker raske, for ingen ved hvor meget de er blevet tjekket..
    Der mener jeg man har ikke scannet levereren, nyrene, hjertet og lungerne osv, så ingen aner om hundene er så sunde som de umidelbart ser ud til at være.

• #22   2. dec 2010 Jamen er døvhed værre end vejrtrækningsproblemer, øjne der triller ud, evigt kløende/irriteret pels pga hudfolder, tarmvending osv osv?

Ser ikke en der avler mops og sælger deres hvalpe blive svinet sådan til.... forstå mig ret smiley

Mange af vores hunde (og de forskellige varianter af dem) er jo kommet til ved at man har avlet og avlet, for til sidst at ende med (et mere) positivt resultat...... Men tænk på hvor mange mops, chi, schæfere, bulldogs osv osv, der måtte fødes med forfærdelig defekter INDEN vi fik de hunde vi kender idag smiley

• #23   2. dec 2010 Nu skal jeg ikke gøre mig helt klog på farve genetik
    men det jeg har læst og opsnappet under vejs er at nogle racer pla. Chihuahua har mange forskellige grundfarver og problemet er at man ikke må parre merle og merle sammen og med Chi'ens farver kan der kommer noget det hedder fantom merle ( hvilket betyder at hunden grundet grundfarven ikke kan ses den er merle men det er den) så kan man risiskere at parre fantom merle + en merle eller anden fantom merle
    også risikere man at få døve, blinde,deforme eller dødfødte hvalpe.

så problemet med Chihuahua og merle er at man har meget svært ved at styre hvem der er eller ikker er merle
    vis man tillod merle i avlen ville det hurtigt gå helt galt.

• #25   2. dec 2010 Skal det forståes på den måde, at fordi at der ER en masse usunde hunderacer som er accepterede, så skal man ha lov til at lave en ny syg variant..

Som jeg ser det så er det da bedre at stoppe avlen i tide, så der ikke kommer flere "syge" hunderacer end der findes i forevejen.
    Alt andet er da vanvid.

• #26   2. dec 2010 Vi må have Søster på banen:-)

• #27   2. dec 2010 Anita.... Nej, men idag ved vi også meget mere om hundeavl, og den farve er vist forholdsvis ny, hvis man kan sige det sådan. Lad os sige at avlen for at opnå den franske bulldog (f.eks) først startede nu, så kunne det jo godt være at alle klubber osv stejlede fuldstændig *s*

• #29   2. dec 2010 Krumme...... Se det var en forklaring der kunne bruges til noget, mange tak smiley

Anita.... Nej, det er ikk det jeg siger, men folk tillader tilsyneladende nogen skavanker hos visse hunde, som er MINDST lige så forfærdelige..... mens de hos andre er helt uacceptable. Det er det jeg ikk helt forstår.....

"NÅÅÅÅÅÅ, hvor er den bulldog der ikk kan trække vejret dog søøøøøød" og i næste øjeblik: "Eeeeej, den der farve KAN gi' bla bla bla.... FY, SKAM DIG". Det er bare ikk logik i min verden...... smiley

• #30   2. dec 2010 Det ville da også være forståeligt, den er jo ikke sund, mange kan ikke hverken parre el.føde selv.
    jeg tror ikke på at den ville blive "mixet" sammen idag med den viden opdrættere ligger inde med.

Men self. så skal man aldrig sige aldrig, man kan jo bare se på Højavls Schæferen, der ligner en halv Schæfer og en halv hyæne el frø som nogle siger, men tosser vil der altid findes som lader alt andet gå forud for sundheden..

Jeg vil bare ikke støtte op om sådan noget.

• #31   2. dec 2010 Endnu en grund til at man ikke avler Merle er at de falder udenfor standarten og grundet deres større vækst og vægt er der større chance for PL.

Der er en hvis opdrætter her i dk som er medlem af DSHK (tror endda hun er den som oprettede klubben) som bevidst avler på Merle hunde, og de ser squ ikke for sunde ud..

Men de bliver typisk hypigere syge.

• #32   2. dec 2010 Lad os tage det eeeeen gang til...

Merle er i virkeligheden ikke en farve, men et gen der lægger sig til den grundfarve hunden har.
    Dvs at hvis hunden er sort og har merlegenet, vil den være blue merle. Er den zobel og har merlegenet, vil den være zobel merle osv

Merlegenet nedarves ens for ALLE racer.

Hvis hvalpen modtager 1 merlegen fra den ene forældre, sker der ikke andet end at den bliver merlefarvet. Den har ikke større risiko for defekter end alle andre hvalpe.
    Farligt bliver det først når man parrer 2 merlehunde med hinanden. 25% af disse hvalpe vil have fået merlegenet fra begge forældre, og dette fører så til defekter såsom døvhed, blindhed, øjenfejl, døden osv.

Altså er merlegenet KUN farligt hvis hunden har det dobbelt.

Problemet er så, at hvis hunden har en lys grundfarve, kan den være merle uden at det lige kan ses med det blotte øje. Dvs at en hvalp der ser ud til at være cremefarvet, i virkeligheden kan være merle, og bliver denne hvalp senere parret med en anden merle, ja så vil 25% af hvalpene få merlegenet dobbelt (og det var jo det der var farligt)

Ved f.eks. collie (hvor farven er tilladt) parrer man kun merle med tricolour. Det giver så tricolour og blue merle hvalpe. På den måde får man altså inge hvalpe der er skjult merle.

HVIS man parrede merle med zobel, ville der være risiko for at nogen af hvalpene ville være zobel merle, og disse vil ofte ligne alm zobel.

Chi'en har 8-9 grundfarver tror jeg (er det helt ved siden af?), og en del af dem kan skjule merle
    det er osse stort set umuligt at forudsige farveudfaldet ved en chi-parring. selvom forældrene er mørke kan der sagtens komme lyse hvalpe.

Derfor er risikoen for at lave hvalpe der er skjult merle meget stor ved chi'en, og derfor bør farven ikke avles på i den race

-dertil kommer så at farven ikke er godkendt, og sandsynligvis fremkomme via blandingsavl, men det er jo en anden sag.

Men farven opfører sig altså ikke anderledes ved chi'en end ved andre racer. Og så længe hvalpen kun har 1 merlegen, har den ikke større risiko for defekter end alle andre hvalpe.

Nu er dette kuld lavet så det er jo for sent at gøre noget ved -men de burde sælges med avlsforbud, og købere til den røde, burde oplyses om at den reelt kan være skjult merle.

• #33   2. dec 2010 Anita.... det er helt fair, og det ønsker jeg bestemt heller ikke.... altså at støtte hovedløs avl, af hverken den ene eller den anden race. Blir' dog nødt til at forstå hvad det er, før jeg kan danne mig en mening, og derfor er det jo en go ting at være lidt med i det genetiske smiley

Og så bed jeg jo lidt fast i at nogen er ret dobbeltmoralske i den her sammenhæng smiley

• #34   2. dec 2010 Prøv at læse denne side.. Ved godt den er på norsk men det er en super god side og jeg har selv brugt den til at lave en stor opgave.

(link fjernet)

• #35   2. dec 2010 Christine -for mig er der forskel. Når man avler på 2 x merle, så vil der være 25 % hvalpe med ganske alvorlige defekter.
    Man kan være "heldig" at hvalpen "bare" er døv eller blind. Men de kan osse have alvorlige øjendefekter (f.eks. at pupillen ikke sidder midt i øjet, manglende øjne mm) eller de kan ligefrem dø.
    Det er altså 25 % af hvert kuld hvalpe der laves på 2 x merle!

Dertil kommer at man ved at visse farver skjuler merle.

Det er en problematik der er super nem at undgå, ved ganske enkelt at udelukke farven i racen.

• #36   2. dec 2010 Michelle..... FLOT :)))) Mange tak smiley

Må jeg spørge lidt ind? (kun af nysgerrighed og ikke fordi jeg betvivler noget af din viden) smiley

Hvad ville der ske hvis man blandede 2 merle colli'er eller gd'er? Ville det være lige så fatalt?

Hvad hvis 2 chi's med skjult merle-gen blev parret? Ville der så være merle, og i såfald, hvad ville resultatet være?

• #37   2. dec 2010 Jamen jeg forstår dig godt Christine, jeg var selv vild med en merlehvalp for flere år siden, før jeg fik hørt og læst om alle de skjulte farer..
    jeg kan bare ikke genfortælle så godt som Michelle lige har gjort det ;o))
    Men det jeg fik at vide dengang, var nok til at jeg ikke ville støtte den avl og self.var jeg også bange for at få en syg hvalp. *Ss*

• #38   2. dec 2010 Tak frk Kvist :)))

Er det ALTID 25% der blir født med en eller flere defekter, Michelle?

• #39   2. dec 2010 Christine -farven opfører sig fuldstændigt ens uanset om det er en collie, en aussie eller en chi (anede ikke GD kunne være merle, men hvis de kan det, så vil farven osse opføre sig sådan hos dem -det er nemlig reelt ikke en farve, men bare et gen der lægger sig til grundfarven;o))

Merlegenet er dominant, hvilket betyder at genet faktisk ikke kan bæres skult. Hvis hunden har genet, så ER den merle -osse selvom en lys grundfarve kan betyde at det ikke sådan lige er til at se.
    Så ja, 2 x skjult merle (eller fantommerle som de osse kaldes) vil osse give problemer.

• #40   2. dec 2010 Der er en merle GD til salg herinde lige nu......... De skulle blive godkendt i 2011.

• #41   2. dec 2010 Christine -statistisk set ja. Self kan der være en hvalp mere med dobbelt merlegen i et kuld og så en hvalp mindre i det næste.
    Men statistisk set så er det 25 % af alle kuld der vil få defekter hvis begge forældre er merle.

hele kuldet vil så være merle, og de 25% vil være dobbelt merle (man kalder det osse lethal white -prøv at google det, så kan du se lidt eksempler på hvordan det kan se ud)

• #42   2. dec 2010 Anita, kan jeg udemærket følge dig i *s* Men jeg bryder mig egentlig ikk så meget om selve merle varianten, så har ikke forelsket mig i en... ihvertfald ikke endnu *Gg* smiley

• #43   2. dec 2010 Fantastisk, gud hvor blir jeg klog idag, tak Michelle smiley

• #44   2. dec 2010 Lige et side spor, Christine hvordan gik det dig og den lille pige?

• #45   2. dec 2010 Jamen jeg ringede til dyrehospitalet og de sagde at så længe hun opførte sig HELT normalt som en glad lille hvalp, så skulle jeg ikk være bekymret, men hvis der blev det mindste, så skulle jeg bare komme..... indtil videre stortrives hun, og nu piver hun til gengæld kun når hun er i hvalpegården og vil op ;D

• #46   2. dec 2010 Nåh det var godt smiley

• #47   2. dec 2010 Jaa, blev også lettet, selvom intet selvfølelig er sikkert endnu.......

• #48   2. dec 2010 Jeg har lige et spørgsmål ang farver (hvis det er i orden med TS at jeg kaster det ind i denne tråd ;)).

(dobbelt) Merle er fy-fy da det giver alvorlige skavanker.
    Hvorfor er blå-blå og lilla-lilla avl så ikke fy-fy også? Med fy-fy mener jeg også forbudt indenfor DKK.
    Kan disse parringer ikke netop give farverelateret pelstab? Det er måske ikke en livsfarlig skavank, men det er da noget man ikke bør ønske at avle videre på, ligesom merle.

Blot et nysgerrigt spørgsmål herfra:)

• #49   2. dec 2010 Bettina -det er ikke kun dobbelt merle der er "forbudt", men merle generelt. farven er ikke godkendt.

Blå er en godkendt farve i chi'en -så må specialklubben komme på banen, såfremt der er behov for særlige restriktioner for farven.

• #50   3. dec 2010 Michelle: Ja det er rigtigt.. Men det er kun dobbelt merlen der giver problemer ikke?

Jeg ved godt at blå er en godkendt farve, men jeg forstår måske bare ikke hvorfor, når der også følger specifikke problemer med denne farve?

Det kunne godt være, at nogen sad derude bag skærmen og vidste, hvorfor blå er godkendt og merle ikke er. Altså hvori forskellen ligger smiley

• #51   3. dec 2010 Christine. Jeg er bestemt heller ikke vild med Merle, men den jeg faldt for var helt hvid og havde bare meget lyse blå/grå ører, så den ligende slet ikke en merle, men pga ørernes "sjove" farve, så spurgte jeg opdrætteren som sagde ja til at det var en merle. ;o))
    Dem der er i det kuld der er tilsalg pt.er langt fra noget jeg ville falde for *Ggg*

Ej en medløber. Det er da ikke at "smide en spand lort" fordi at man ikke kan forklare genetik lige så godt som Michelle,
    Det er da en ret led udmelding at komme med, som virkeligt kan misforståes.

• #52   3. dec 2010 Hov, sikke denne tråd er blevet lang siden mit indlæg :o)

Grunden til, at jeg ikke skriver en roman som indlæg omkring problematikken og genetik er, at der har været en del merle-tråde på det seneste - Og gider godt nok ikke lave en lang gentagelse af dét!
    Så jeg smider bare en spand lort i stedet - I håb om nogle hjernedøde chihuahua merle-avlere fatter hvor dumme de er! >:o(

Anita - Tror jeg ved hvilken hvalp du tænker på. Kuldet var til salg her på HG ik? Det var nemlig en ganske køn merle-hvalp, MEN MERLE! Hehe.. ;o)

Jeg bliver så arrig når jeg ser folk avler merle chihuahuas, det er simpelthen for dumt!
    Så forsvare de sig med at der er en kennel der gør det samme og at de hvalpe har stamtavle.. WHAT? Så fordi en skodklub som DSHK synes merle chihuahuas er ok, så skal alle bare avle dem! No way!
    Arg.. Kan slet ikke magte det! :o/

• #53   3. dec 2010 Jo det var herinde den var tilsalg, en rigtig cute lille dreng ;o)

• #54   3. dec 2010 betina: blå og lille er godkendte farver inden for chihuahuaer. Der er heller ingen regel for hvorvidt man må blande farverne, men hvis man blander blå x blå er der større risiko for pelstab. Men dette kan ikke kun ske hvis det er direkte blå x blå men også hvis det er to cremefarvede hunde som parre hvor de begge har blå i de nærmeste gener. Og dette er endnu en grund til at have stamtavle på sin chi hvis man har tænkt sig at lave et kuld hvalpe. For uden stamtavlen aner man ikke hvilke farver der ligger bag. (ikke rette mod dig betina, men generelt)

• #55   3. dec 2010 Nåååh, den lyder da også super sød, den ville jeg gerne ha haft set Anita smiley

Bettina.... Interessant spørgsmål du stiller, ikke at jeg kan svare på det, men interessant smiley Jeg kunne forestille mig at det er fordi merle farven kan være skjult, kan blå vist ikke..... tror jeg? smiley

• #56   3. dec 2010 Jamen hvis man så havde en rask merle med stamtavle, og parrede den med en anden tavle-hund uden merle gener, hvorfor bliver farven så ikke godkendt - ligesom den blå er det? Altså hvis det ikke er merle der er problemet, ligesom blå ikke er problemet, men kun blir et problem hvis man parrer en med samme farve-gen...... hvorfor er begge så ikke enten tilladt eller ikke tilladt..... Nu blir jeg forvirret??? smiley Er det fordi at merle gir flere/værre problemer end blå, hvis "uheldet" er ude?

• #57   3. dec 2010 Hvis den var helt hvid med blå øjne og kun merle på ørerne, tænker jeg at det er sandsynligt at den er resultat af merle x merle

Jeg kunne forestille mig at noget der osse er medvirkende til at merle ikke er godkendt, er at det er en farve der først er kommet ind i racen for forholdsvis kort tid siden, og højst sandsynligt som et resultat af blandingsavl.
    Merlegenet er dominant, så mindst en af forældrene skal være merle for at lave en merlehvalp. Og hos chi'en er merlehvalpe typisk større end andre chihuahua'er, så farven er jo næppe kommet ind i racen af sig selv;o)

• #58   3. dec 2010 Michelle. Det var vist kun moren som var merle, men som du har beskrevet det, så kan hannen jo sagtens ha haft merle i sig uden at jeg eller opdrætteren vidste el.kunne se det, for de var bestemt nybegyndere hvad avl angik dengang.
    Jeg kan desv. ikke huske hvordan de 3 andre hvalpe så ud, altså om man kunne se at der var merle i dem. Det er for lang tid siden :o))

• #59   3. dec 2010 Christina KBH: det er lige præcis det jeg mener:) jeg finder det meget mystisk at merle ikke er godkendt men blå så er? Når der også er sygdomme relateret til dén farve ( eller gen eller hvad det nu er) smiley

• #60   3. dec 2010 Vi har ikke forbud mod blå endnu. Måske kommer der det. Grunden til at det er kommet endnu er at vi DKK faktisk ikke har haft problemer med blå. Der var jo for få år tilbage ikke så mange Chihuahuaer i DKK og vii kendte alle linierne så vi kunne nemt undgå blå på blå. Da det altid har været fy fy at parre blå på blå så har vi ikke set mange hunde med genrelateret Det samme har der været ang merle. Men via åbningen til DKK fra andre klubber fandt man ud af at der var en merle Chihuahua på vej ind i DKK og da vi intet kendte til linerne ønskede vi ikke at vores linier blev blandet med Merle. Derfor så vi os nødsaget til at forbyde farven. Og det har vi det rigtig godt med.

Nu er vi så i en anden situation. Der er kommet rigtig mege nye hunde og linier i DKK ligesom der er blevet importeret mange fine Chihuahua i DKK og der vil vi måske se flere blå. Så måske kommer vi til også at skulle forbyde blå på blå. Men jeg synes at de fleste i dag tager det fy fy med blå blå. Og heldigvis for det.

• #61   3. dec 2010 IKKE kommet endnu skulle der stå.

• #62   3. dec 2010 Dorthe: Tak for svaret smiley Hvad med lilla? Er der ikke også mulighed for genrelateret pelstab ved den farve?

• #63   3. dec 2010 er alt det her kun hvis man avler merle og merle sammen ellerhar ikke en skid forstand på det sorry

• #64   3. dec 2010 Mark. så læs de vigtigste indlæg på siden, for jeg tvivler på at nogen gider at gentage sig selv Igen Igen Igen, fordi du lige er kommet til, og ikke har læst hvad der er skrevet om emnet her i tråden. ;o))))

"Det er IKKE skrevet for at være grov, men man må godt se lidt logisk på det ik" ;o)))

• #65   3. dec 2010 Lilla har ikke været en reg farve i DKK og af den grund har vi ikke set sygdom ved den farve. Jeg ved ikke om der også er problemer med denne farve men da den jo er en fortyndningsfarve ligesom blå skulle det ikke undre mig at der er. Men jeg er ikke sikker.

Kommentér på:
Merle Chihuahua....

Annonce