3.306 visninger
|
Oprettet:
Samojed / Schæfer / Labrador {{forumTopicSubject}}
Nogen der kender til sådan en blandning?
mar 2009
Følger: 37 Følgere: 29 Hunde: 3 Emner: 39 Svar: 1.456
jun 2008
Følger: 10 Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 46 Svar: 1.342
apr 2010
Følger: 5 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 46 Svar: 382
apr 2010
aug 2008
Følger: 18 Følgere: 15 Hunde: 3 Emner: 127 Svar: 3.628
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.138
Men jeg kunne godt frygte en blanding med en schæferes til tider meget beskyttende natur og samojedens egenrådighed.
Det er ikke et mix, jeg skulle ud i, ihvertfald.
apr 2010
okt 2004
Følger: 26 Følgere: 26 Hunde: 2 Emner: 470 Svar: 8.277
Ellers kan det vel være en super hund for den aktive familie/ejer der gider en udfordring og masser af ude-liv med hunden pg ikke har noget i mod MEGET fæld og løs pels.
Jeg ville dog være OBS på HD, AA og OCD da alle 3 racer vist kan have disse problemer.
aug 2006
Men det er ikke noget, der på nogen måder er generelt...
Schæferen har i øvrigt forandret sig en del henover de sidste 30 år - både på godt og ondt.
Man kan ikke regne med, at den kan beskrives som den blev det i 80'erne.
Den er bedre end sit rygte, som nogen, der ikke er tæt på racen, stædigt holder fast i.
aug 2004
Følger: 45 Følgere: 43 Hunde: 5 Emner: 258 Svar: 1.481
apr 2010
vores halve schæfer , gør aldrig . kun hvis min mand får hende til det . vi har hørt hende gø 2 gange , ved døren . og der var der nogle som kom for at stjæle vores sko ,.
okt 2016
Følger: 1 Svar: 4
Han er sød, kærlig, opmærksom, nysgerrig samtidig med han alligevel er lidt mistænksom overfor fremmede. Der er ikke noget ondt i ham, hverken overfor børn, voksne eller andre hunde! Hvis ikke man har haft sådan en blanding før, ville jeg klart anbefale denne blanding!!
- han har schæfer kroppen, og vagthund instinkter. Samojede farven, og halen krøller som på en samojede..
En vidunderlig dejlig hund.
okt 2016
Det er da noget værre ævl, at sige.
okt 2016
Igen, hvis ikke du har haft med blandingen at gøre - så hold din mening for DIG SELV.
jun 2014
Følger: 3 Følgere: 95 Hunde: 2 Emner: 344 Svar: 3.162
Jeg kan ikke lige se behovet i at lave sådan en blanding - hvad er tankerne bag, hvad skal hunden være god til? Hvad er det, det mix kan, som en raceren hund ikke kan?
aug 2006
Der mangler ikke grunde til det...
okt 2016
Selvfølgelig vælger man kun den hund, man føler passer til sig selv. og fair nok hvis ikke man synes den passer til en, men man skal ikke nedgøre den, bare fordi man ikke selv matcher dens behov.
- Jeg har kun positive ting at sige til denne blanding.
- Jeg ytre mig ikke om noget jeg ikke ved en skid om, hvilket jeg har indtrykket af at nogle gør.
aug 2006
Man kan ikke konkludere at det er en god blanding, men man kan konkludere at man synes ens egen hund er god...
Det kan falde virkelig forskelligt ud både i et kuld og fra kuld til kuld.
jun 2014
aug 2006
Racerne i denne blanding er så forskelligartede at egenskaberne clasher totalt. Det KAN blive et rent helvede - og hvem ønsker det for nogen?
Så får man jo altså IKKE en god ven for livet, så får man en enorm smerte. For ikke at nævne den frustration hunden må leve med..
For mig handler det ikke om penge, synes folk skal tjene alt det, de kan på det, de gør - det handler om respekt for de hunde vi har taget ansvaret for og de købere, som man sender sit avl videre til...
Og så er man i øvrigt avler i det sekund, man sætter hunde i verden....
jun 2014
Tror du avler kontakter jer om 5 år fordi de har måtte aflive en af forældrene pga. hd?
nov 2016
Følger: 1 Svar: 2
At fraråde blandingen på den baggrund at ingen seriøse schæferejere og ingen seriøse samojedeejere vil krydse de to, er fuldstændig nonsens. Jeg har forgæves ledt efter Seriøs-hunderejer-komitéen for at høre deres mening, og det eneste jeg fandt frem til er at Maj-Britt *DKK Snob er erklæret uegnet til at udtale sig i denne sammenhæng, grundet den forfærdelig argumentation.
*CH* jeg har respekt for din nogenlunde argumentation, men skal vi ikke blive enige om at ALLE hunde har forskellige egenskaber, og man derfor kan diskutere from og tilbage hvorledes det er en god blanding.
Jeg synes personligt at schæferhunde er fantastisk dejlige hunde - Selvom schæferhunden som race (Ift. Fair dog 2010 Alvorlige bidepisoder i Danmark) er den hund der står bag FLEST skambid. Kan vi så ikke blive enige om at schæferhunden som udgangspunkt ikke er en god blanding for ALLE (jft. bid) men er en god blanding for dem som magter at opdrage hunden ordenligt?
På præcis samme vis som ejerne af en samojed / schaefer / labrodaor blanding skal magte at møde deres hunds unikke krav. Så kan man jo sagtens være glad for sin hund: og det er jo det der i sidste ende er altafgørende: Om man så er seriøs hundeejer, eller hundeejer for sjov (Tak Maj-Britt)
jun 2014
"Begge forældre er selvfølgelig testet for race relaterede sygdomme - Det er klart. " "Mon ikke de fleste danske hundejere har styr på hundens helbred, især hvis den har tendens til skavanker? " NEJ, det har de nemlig lige præcis IKKE
nov 2016
Følger: 1 Svar: 2
Så hvis man har dokumenteret resultatet, kan vi så godt blive enige om at en sådan blanding sagtens kan være en god hund?
Jeg avler ingen hvalpe, men jeg har en dejlig blandingshund som i denne tråd er blevet omtalt "fejlmix" og en "sindsyg blanding", uden nogen som helst saglig dokumentation.
jun 2014
Og jeg har spurgt ind til, hvad formålet med blandingen er, idet jeg ikke kan se, hvad en hund af den blanding har, som en raceren hund, med dokumenterede sundhedsundersøgelser, ikke har.
aug 2006
Der er dog ting, man i et eller andet omfang kan forudse når man laver raceavl. Det kan man fordi de genetisk set er nogenlunde homogene og derfor kan man vente et nogenlunde homogent resultat.
Blander man ikke mindre end tre racer, så har man alt andet end mulighed for et homogent resultat.
Det kan falde ud som hvad som helst både hvad mentale egenskaber og eksteriør angår - og så ikke mindst sundhed.
Når du blander tre racer, så har du altså tre racers arvelige sygdomme at skulle jonglere med. Det er en NOGET sværere manøvre end at jonglere med en enkelt races.
Og det samme gælder så egenskaberne. Og det er så her, lige præcis denne blanding er noget udfordret.
For de passer simpelthen ikke sammen. Får man det bedste fra de tre racer, så får man en skønherlig hund. Får man det værste fra de tre racer, så får man en tikkende bombe.
Og der er INGEN muligheder for at forudse, hvordan udfaldet bliver...
Dette er langt lettere at forudse med raceavl eller i det mindste avl, hvor hundetyperne passer sammen.
Det handler ikke en pind om en hund er mere eller mindre god eller mere eller mindre værd.
Det handler om anstændighed og ansvarlighed, når man avler.
Det er så rigeligt et sats i forvejen - sådan en blanding der er slet og ret uden omtanke.
Samojed / Schæfer / Labrador