mops-vaccine og kennelhoste?? mops-vaccine og kennelhoste??
Jeg har fået afvide at det er risikabelt at vaccinere sin mops hvert år og har derfor valgt ikke at få vaccineret tulle her da hun blev to år... for jeg vil ikke risikere noget..
men idag var jeg så til tandtjek hos dyrlægen og de havde aldrig hørt om nogen mopser var blevet syge eller noget andet af at blive vaccineret hvert år hos dem og de har behandlet mopse i mange år samt har den ene der selv en mops.
Men de gjorde mig så opmærksom på at det er rigtigt at vaccinen dækker et par år MEN at det i vaccinen der beskytter mod kennelhoste kun dækker et år??
Er det rigtigt og i så fald, hvis i kun vaccinere jeres mops hver 2-3 år hvordan sikre i jer så mod kennelhoste??
tulle havde minimalt tandsten på to kindtænder så det var dejligt de er passet godt- men vi børster også tænder og hun får rigtig mange friske ben
Men de fortalte så at de jo alligevel ikke kan garantere om tænderne er helt iorden da man jo ikke kan se om de også er fine oppe under kødet og imellem osv, så de ville til en hver tid anbefale tandrensning og rønget af alle tænderne..
Er det noget i andre får foretaget jøvnligt med jeres mopser?? Feks hvert 2-3 år eller???
Tulle har det også med at tømme sine analkirtler hvor hun nu lige har lyst flere gange om ugen og det virkelig klamt.. jeg nævnte det da jeg var der og fik så afvide at det er positivt at hun selv tømmer dem..
men så tænker jeg bagefter... er det så normalt de bare går/sidder og gør det???
Det skal siges at det vist var en vetinærsygeplejerske halløj jeg var inde hos- dog forhøre hun sig med deres dyrlæge omkring det med vaccinen jo...
Håber at høre en masse erfaringer..
Gode som dårlige da jeg spørg fordi jeg er ret usikker her...
feb 2005
Følger: 80 Følgere: 75 Hunde: 4 Emner: 366 Svar: 11.335
Jeg vacinere selv hvert 2 år og mine får ikke mod kennelhoste hvert år, da de vacciner kun virker mod de virus der har været der og kennelhoste er ligesom influenza der kommer nye udgaver hvert år..
Jeg blev nervøs nu hvor min Gizmo har fået kronisk hjertesvigt, men fik afvide at der var større riciko ved at give ham vaccinen end at lade være, jeg holder ham så bare væk fra større hundeflokke og indtil nu har han aldrig haft kennelhoste og han bliver snart 9 år, Fluffy havde en gang som hvalp men har ikke haft siden.
Det med tænderne synes jeg er noget fis, for hvis tænderne ellers ser pæne ud og tandkødet ikke er rødt, så er det altså spild af penge at ligge din hund i narkose hvert 2 år for at få dem røgtenfotograferet, det lyder som om dyrlægen vil tjene lidt ekstra.
Og ja du skal være glad for hun selv kan tømme sine analkirtler, jeg har 1 der ikke kan og han får konstant betændelse i dem og skal tjekkes med dem hver 3 måned.. Men det er forskelligt hvornår hunde tømmer dem, de fleste gør det kun når de laver stort, men andre kan også gøre det hvis de bliver forskrækkede osv...
feb 2010
Følger: 10 Følgere: 18 Hunde: 2 Emner: 24 Svar: 1.485
Jeg kan heller ikke se hvofor Mops skulle være anderledes med vaccinationer.
Men en lille rettelse med vacc. til udstillinger:
Indtil 24 mdr må vaccinationen kun være 1 år gammel (passer med normal vacc. 12 + 16 uger samt eet år efter).
Herefter gælder vacc. i 4 år ad gangen for udstillingerne.
Vores vet. revaccinere hvertandet år, samt rabies hvert 3. år.
Kennelhoste kun hvis der er problemer i området - den er ikke med i normalvaccinen.
Peter
jun 2007
Følger: 25 Følgere: 37 Hunde: 1 Emner: 243 Svar: 8.236
Du skal også være obs på at nogle forsikringer ikke dækker dig hvis du ikke overholder vaccinerne hvert år...
sep 2008
Følger: 19 Følgere: 32 Hunde: 4 Annoncer: 5 Emner: 73 Svar: 4.140
Med hensyn til tænderne¨på din hund, er det bare vigtig at du holder øje og tjekker dem som det lyder til at du allerede gør. Hvis tandkødet bliver rødt eller hævet skal du til dyrlæge, men ligefrem at ligge hunde i narkose og tage røgten mv. lyder helt hen i vejret når der ikke er noget synligt galt og din hund er så ung som den er. Mops har større tildens til tandproblemer end andre racer, da tænderne nogle gange er kastet ind men det er forskelligt. Tror også at din dyrlæge har fået noget nyt udstyr de gerne vil prøve af og tjene nogle penge på.
jul 2006
Følger: 30 Følgere: 28 Hunde: 4 Emner: 18 Svar: 3.044
Jeg ville så aldrig vacciner mod kennelhoste da netop mange mops får sygdommen bagefter og at den findes i et utal af varianter så det nærmest er umuligt at finde en vaccine der dækker. Men klart at dyrlæger anbefaler hvert år - for det udgør over 50 % af deres omsætning.
jul 2006
jul 2006
skulle der stå
jul 2006
(link fjernet)
aug 2008
Følger: 24 Følgere: 20 Hunde: 1 Emner: 329 Svar: 3.974
Jeg er imod at man bare giver hunden en masse medicin uden grund..
og dækker en vaccine længere end 1 år ser jeg ingen grund til at give hunden den igen..
Tulle Kommer ikke rigtigt sammen med store flokke af hunde.. hun leger med faste hundevenner,...
Jeg tror også man skal passe på ikke at blive for hysterisk med at man skal gøre alt som dyrlægen siger- for de er jo netop en forretning.. og det er også det jeg til en hver tid har med i overvejelserne..
men når man er ved dyrlæge kan man godt føle sig lidt presset og komme i tvivl om man nu handler korrekt..
Jeg synes også det lyder dumt at ligge hunden i narkose for at tjekke tænderne hvert 2-3 år, for især ved mopsen har det jo en stor risiko.. den vil jeg ikke unødigt udsætte hende for.. derfor jeg spørger om det virkelig kan passe- eller bare er endnu en indtjenings mulighed for dyrlægen....
og tulle havde inten rødme overhoved hun havde de to små gule "pletter" på to kindtænder og det var det eneste.. og hun gnasker løs i sine kødben hver dag- det ville hun nok ikke hvis hun havde ondt ??
Hader når jeg bliver usikker, for vil min hund det bedste.. hun skal gerne være hos os i rigtig mange år jo..
aug 2008
lidt æv den første er på engelsk da jeg ikke er så god til at læse det
sep 2005
Følger: 11 Følgere: 11 Hunde: 7 Emner: 344 Svar: 2.085
hunden er fuldt dækket ind for alle sygdomme.
kennelhosten skal de dog have en gang om året, men der er ikke krav nogen steder om denne. dog hvis du skal have din hund passet på pension, er der mange der der kræver at hunden er vaccineret mod kennelhoste, via pipette i næsen. det er også den der er mest effektiv.
vores dyrlæger anbefaler at man kun vaccinerer når det er det sidste år det kører på, ingen grund til at give hunden en vaccine den i grunden ikke har brug for. og når man kommer meget blandt andre hunde, anbefaler han også kennelhosten 1 gang årligt.
husk at hvis vi snakker rabies vaccination, er det 1 gang årligt
sep 2008
Følger: 19 Følgere: 32 Hunde: 4 Annoncer: 5 Emner: 73 Svar: 4.140
jul 2010
Følger: 7 Følgere: 6 Hunde: 1 Emner: 104 Svar: 425
Milo tømmer også sine analkirtler lige når han har lyst. I sofaen, på vores tøj, gulvet osv. Det er MEGET klamt. Dyrlægen har undersøgt dem og der er som sådan ikke noget galt med dem. Nogle hunde tømmer dem bare ikke med lorten, som ellers er meninge. Man kan lære at tømme dem selv på dem, har forsøgt lidt, men syntes ikke det har den store effekt.
jul 2006
det er ikke nødvendigt at vaccinere Milo hvert år, vaccinen fra Nobivac holder i 3 - 4 år og der er størrer risiko ved at få en overdosis.
aug 2008
og er glad for du har advaret mig. Jeg skal ikke udsætte Tulle for noget unødvendigt..
Hvad mener du ang det med tænderne??
Tulle ligger pænt og får børstet tænder på mig så det intet problem, men ville du udsætte mopsen for narkose hver 2-3 år bare for at se om noget er galt indenunder som vi ikke kan se udefra??
Eller skal man bare handle hvis man ser forandring, med at hunden ikke vil tygge , er rød osv??
jul 2006
Jamen jeg mener ikke at det er nødvendigt at lægge dem i narkose hvert 2 - 3 år pga tandrensning, det skal man kun gøre hvis de står overfor et virke akut problem der kræver bedøvelse.
Syntes det er fint at du børster tænderne og husk at mange dyrlæger er jo ivrige efter at få klingende mønt i kassen.....
aug 2008
jul 2006
kan du se at den holder i 3 år - Producentens egen viden som jeg vægter højere end dyrlægens
http://www.produktresume.dk/docushare/dsweb/Get/Document-22874/Nobivac+DHPPi+Vet.%2C+lyofilisat+og+solvens+til+injektionsv%C3%A6ske%2C+suspension.doc
aug 2008
Den må da ihvertfald være godkendt af forsikringen så at man kun vaccinere hvert 3 år så hvis hunden får den vaccine..
Jeg anede ikke der fandtes flere forskellige vacciner, dyrlægen har jo bare vaccineret tulle da hun skulle have sin 1årige vaccine..
jul 2006
Sørg for at det er Nobivac hun får og endelig ikke Duramune 6.
aug 2008
og tusinde tak endnu engang Gitte
jul 2006
Ja der skal være et lille klistermærke i sundhedsbogen med et Bacht nr som fortæller hvilken vaccine det er.
aug 2008
mops-vaccine og kennelhoste??