Hundeadfærd - bære nag/skamme sig {{forumTopicSubject}}
nu læste jeg lige en anden tråd, hvor der bliver sagt en hund ikke kan bære nag og være flov/skamme sig.
det troede jeg godt den kunne vil i kloge hundemennesker så være søde at forklare mig hvad det betyder i disse eksempler ??
1. jeg gav engang min fætters hund en sele på jeg havde købt til den. da den havde fået den på og den sad som den skulle. bøjede han hovedet nedad, kiggede rigtig bedrøvet på os og hans hale var sænket. så snart vi begyndte at gå var der intet.
her troede jeg han var flov. hvad betyder det så??
2. en person irrettesætter sin hund, efter den har gjort noget den ved den ikke må. personen har aldrig været ond, råbt eller slået hunden. men så snart hunden opdager den er blevet busted, sænker den hovedet og går over i sin kurv og lægger sig uden at personen gør andet end at pege på fx. den ødelagte genstand.
her pålægge jeg igen hunden menneskelige følelser, hvad betyder det??
3. hvis du giver din hund et bad. og den ikke gider opsøge dig før et par timer efter. (som den ellers plejer).
hvad hedder det så hvis den ikke bære nag??
jeg er rimelig sikker på en kat kan bære nag
håber i vil hjælpe mig til at få noget mere forståelse
-mange tak på forhånd
maj 2005
Følger: 75 Følgere: 65 Hunde: 2 Emner: 596 Svar: 8.421
2. Den går væk, fordi den godt ved det er forkert, som du selv siger i starten.
3. Det gider min hund godt haha
maj 2007
Følger: 43 Følgere: 144 Hunde: 5 Emner: 1.141 Svar: 38.615
Tilvænning.
*her pålægge jeg igen hunden menneskelige følelser, hvad betyder det??*
Hunde er utroligt følsomme overfor stemninger...... Og har ma en gag skældt ud over ødelagte ting, vil ens blodtryk stige og stemningen falde når man ser ødelæggelser igen. Hunde forbinder det ikke med at den har lavet noget galt med med at ejeren er sur over et eller andet.
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.110
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 552 Svar: 31.054
2 -hunde er fantastiske til at aflæse kropsignaler mm der afslører ejerens sindstemning. Så selvom ejeren ikke har råbt og skreget af hunden, så kan den skam godt aflæse at ejeren er utilfreds/sur/irriteret. Og har den lært at det betyder at den skal gå i kurven, ja så er det jo det den gør
3 -hunden bærer ikke nag... den undgår at blive udsat for noget den ikke bryder sig om. Du har lige gjort noget den absolut ikke syntes var fedt, så hvorfor risikere at du gør det igen?
okt 2009
Følger: 9 Følgere: 8 Emner: 65 Svar: 725
så lærte jeg også det idag ;P
maj 2010
Følger: 22 Følgere: 21 Hunde: 3 Emner: 7 Svar: 348
(link fjernet)
okt 2009
jul 2007
Følger: 1 Følgere: 22 Hunde: 3 Emner: 92 Svar: 10.984
Det er da kun noget man kan gisne om.....Det er da ikke noget man kan være 100% sikker på.
Man kan kun være 100% sikker , hvis hunden selv kan fortælle om det.... og det kan den jo af gode grunde ikke.... :O)
apr 2009
Følger: 83 Følgere: 99 Hunde: 1 Emner: 44 Svar: 719
okt 2009
mon egentlig ikke man kan det
kan man ikke via en hjernescanning se en hunds hjerne.
en hjerne har jo forskellige områder. er der ikke et område hvor menneskets følelser "bliver til" ??
dyrs og menneskers hjerner er jo forskellige, vi har ikke de samme "områder" og størrelser. og derfor TROR jeg måske ikke hunde er istand til at have "den slags" følelser, da de ikke er i besiddelse af sådan et område i hjernen som styre dette. MÅSKE. det er kun påstande.
men jeg læste for ikke så lang tid siden, at kattens hjerne minnede mere om vores, end hundens gjorde.
mennesket har et stof i kroppen som gør vi bliver forelsket. hvis man ved mennesket har dette stof, må man vel også kunne teste om dyr har det??
bare nogle tanker der lige slog mig
hvad tænker i om disse tanker jeg har foretaget mig??
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 552 Svar: 31.054
okt 2009
her er et link som beskriver den menneskelige hjerne, som også siger, at den del som styre følelser osv. har alle pattedyr, men er mest udviklet hos mennesket
okt 2007
Følger: 7 Følgere: 7 Hunde: 1 Emner: 50 Svar: 768
her troede jeg han var flov. hvad betyder det så??
Hunden er lidt usikker på situationen og skal lige venne sig til den. Udviser dæmpende signaler for at undgå yderligere "pres" til den lige har fundet ud af, hvad den syntes om sagen.
2. en person irrettesætter sin hund, efter den har gjort noget den ved den ikke må. personen har aldrig været ond, råbt eller slået hunden. men så snart hunden opdager den er blevet busted, sænker den hovedet og går over i sin kurv og lægger sig uden at personen gør andet end at pege på fx. den ødelagte genstand.
her pålægge jeg igen hunden menneskelige følelser, hvad betyder det??
Hunden er fuld opmærksom på den negative stemming, selvom den ikke forventer et overgreb. Igen prøver hunden at dæmpe ejeren aggression og få denne i godt humør igen, ved ikke at udgøre en trussel/minde ejeren om, hvilken lille ubetydelig hund den er.
Hunde er preprogrammeret til at ville undgå unødige konflikter. Nogle racer mere end andre.
3. hvis du giver din hund et bad. og den ikke gider opsøge dig før et par timer efter. (som den ellers plejer).
Det kan enten være et rent tilfælde, eller badet kan i sig selv have stresset hunden så meget, at den nu har brug for at hvile sig. Mine har glemt alt om bad og brusere et par min. efter de er sluppet ud af det.
jul 2007
............................................
Du skriver til sidst....."Hvad spædbørn ikke kan føle, jalousi, nag, flovhed f.eks, det kan kun mennesker føle, det er nemlig tillært."
...........................................
Jeg mener hunden godt kan føle Jalousi.... Bla. hvis der kommer baby i familien......... og
Jeg mener at hvis hunden har lært at det er forbudt at skide på gulvet indendøre ( og iøvrigt derfor er renlig )........... Skider hunden så alligevel på gulvet..... ( evt. pga . dårlig mave. eller for længe alene hjemme )...... så kan du da med det samme se på hunden den har gjort noget forkert , ( selvom du endnu ikke har set lorten ).
Hvad vil du så kalde det ?......... Er hunden så flov... skammer den sig ?........ eller er det bare fordi at hunden bare ser sådan ud , lige den dag..... øhhhh.... :O)
jul 2007
Jeg har måske misforstået dit indlæg....... eller mener du faktisk det samme som jeg gør... ????
Hunden HAR jo lært at den ikke må skide indendøre........... måske er jeg lidt forvirret over det du skrev...... :O)
jul 2007
Ok..... så tror jeg jeg er med......:O)
Når mine hunde var hvalpe og de sked på gulvet..... så sagde jeg... NEJ...( nogen siger FYY )....... så ved hunden senere , der er forkert .
Men dem der aldrig har " skældt " hunden ud...... den hund er ligeglad med at den skider på gulvet , fordi den aldrig har lært det.... hmmm.
Tjaaaa..... så har jeg jo lidt ret alligevel..... ikke ?.... ha ha ...:O)
Weeee..... og det er snart JUL..... *<:O)........dette er en nisse-ikon.... *<:O)
mar 2009
Følger: 37 Følgere: 29 Hunde: 3 Emner: 39 Svar: 1.456
"Men dem der aldrig har " skældt " hunden ud...... den hund er ligeglad med at den skider på gulvet , fordi den aldrig har lært det.... hmmm."
Det er jo så heller ikke helt rigtigt.
Hunden kan sagtens have lært at den ikke skider inde og være renlig uden at man har skældt den ud - det er så sandt nok at sker det så at der sker en svupser ja så viser hunden højest sandsynligt ikke ubehag (med mindre den bliver skældt ud på det tidspunkt).
Nu læser jeg en del om blandt andet renlighed i øjeblikket da jeg skal have hvalp til jul, og samtlige steder jeg har læst er det blevet understreget at man ikke skal skælde hunden ud når den besøger på gulvet men i stedet skynde sig at tage den ud med det samme. Så den eneste effekt det har på hunden at skælde den ud er at man gør den utryg - og man kan jo ikke sige på forhånd om hunden i så fald vil være utryg over for den der skælder ud eller situationen, da det jo kommer an på hvordan den forbinder de ting.
Til TS.
1) Her er hunden usikker og er derfor en smule mere trykket.
2) Hunden læser ejerens kropssprog og ved at denne er meget seriøs og derfor opfører den sig underdanigt.
3) Hunden er højest sandsynligt bange for at du vil fortsætte "torturen" i badet hvis den kommer hen til dig. Jo længere tid der går uden at den bliver hentet tilbage til det ubehagelige jo mere sikker bliver den på at det ikke sker igen.
jul 2007
Nej..... Jeg skælder ikke mine hunde ud.....
Det allerførste jeg lærer mine hunde er ordet ....NEJ.....kan Hvalpen / Hunden først det ord , er der ikke særlig mange problemer senere.
Jeg har nogle enkelte kommandoer..... det løser de fleste ting.
1.....Lær hunden hvad NEJ betyder.
2.....Lær hunden hvad STOP betyder.
3.....Lær hunden hvad SPYT UD betyder.
4.....Lær hunden hvad BLIV DER betyder.
5.....Lær hunden hvad KOM betyder........... sidst men ikke mindst.. he he
6.....Lær hunden hvad TIS betyder..... det er rigtig smart , hvis det pis-regner eller der er snestorm på den sidste nat-tissetur...... HADER at tørre hunde lige inden sengetid...........Kan hunden Tisse på kommando tager turen kun 1 minut..... :O)
Derfor bruger jeg ....NEJ..... også når den skider på gulvet........ og ingen kan bilde mig ind , at de ALDRIG bruger ordet .....NEJ..... til deres Hvalpe / Hunde............. for så pudser jeg gerne Glorier for en 10'er.. :O)
mar 2009
Følger: 37 Følgere: 29 Hunde: 3 Emner: 39 Svar: 1.456
Der er jo en kæmpe forskel at bruge NEJ når den napper for hårdt i dine fingre eller er ved at rende med en sutsko - begge ting som den kan gøre for og forstå - og at sige NEJ når den besøger på gulvet fordi den simpelt hen ikke kan holde sig og ikke har lært endnu at det er ude man gør det.
Man risikerer jo at hunden bliver bange for at besøge i ens nærvær.. Det er i hvertfald hvad jeg bliver ved og ved med at få at vide og læse - plus hvad min logik siger mig.
Så nej - jeg pudser i hvertfald ingen glorie her - men der er virkeligt forskel synes jeg
Hundeadfærd - bære nag/skamme sig