hunden har spist tilberedt ribben.. {{forumTopicSubject}}
ja som man kan læse af overskriften har min hund spist 2 stk tilbered ribben (bones-style). Lidt naivt havde jeg ikke forestillet mig at han ville spise benene men kun kødet på dem. Men før jeg så mig om havde han også tygget sig gennem - og spist - selve benene. I dag googler jeg mig så frem til at det må man slet ikke, da tilberedte ben kan splintres ( ja jeg ved det godt,. burde have tjekket inden) Er der nogen der ved om det er så farligt at jeg skal tage ham til dyrelæge? Han opfører sig normalt og er ligeså aktiv ( eller lidt aktiv) som han plejer, men det er selvf. også kun ca 12 timer siden. Han er en lille blandingshund som af størrelse og udseende ligner en bomulds hund. Er ret nervøs lige nu så ville være glad hvis der var nogle som havde nogle erfaringer de kunne dele med mig
feb 2006
Følger: 24 Følgere: 21 Hunde: 4 Emner: 237 Svar: 1.098
okt 2007
Følger: 18 Følgere: 7 Hunde: 5 Emner: 138 Svar: 4.010
Det koster ikke noget at spørge.
feb 2009
Følger: 27 Følgere: 26 Hunde: 1 Emner: 169 Svar: 3.632
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.354
Det er rigtigt nok at der er fare for skader, men hvis hunden virker frisk så tror jeg at du slipper med skrækken. Til en anden gang kan du med fordel give hunden asparages, da det danner tråde der vikles om de skarpe kanter. Nu er der gået 12 timer, så vil jeg mene at det ikke længere er nødvendigt.
dec 2009
Følger: 8 Følgere: 7 Hunde: 1 Emner: 148 Svar: 3.800
Det er selvfølgelig ikke sikkert der sker noget ved de får ben (bare tænk på i gamle dage hvor de fik det jævnligt), men for en sikkerheds skyld kan man give asparges og vat lige efter så splinterne bliver "pakket ind"... Men er det 12 timer siden og der stadig ikke er noget at se på hunden tror jeg næppe der er sket noget
dec 2007
Følger: 16 Følgere: 40 Hunde: 4 Emner: 81 Svar: 5.577
Men det er ikke farligt på nogen måde "altså at bæ`en blir lys og hård", måske får din vuf også tømt sine analkirtler godt og grundigt fordi afføringen netop blir så hård af benene ;o)
Det gør bare at det kan lugte meget værre end "normalt"
For fremtiden så husk at alle slags ben er tilladte selv kyllinge og griseben, de SKAL bare være rå. *Ss*
apr 2010
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 13 Svar: 22
Var det for sent at give ham asparges nu? Nu er vi jo oppe på at det er 16-17 timer siden. Det med havregrøden havde jeg heller ikke hørt.... er det sådan almindeligt vat jeg skal putte i???
Og JO.. jeg har vist fået lært at han ikke må få ben med mindre de er rå! det var faktisk første gang han fik et som ikke er lavet af okse/ grisehud, men det var åbenbart interessant, så vil se om jeg kan finde et ordentligt et til ham..sådan om et par dage når jeg ved han har det godt
dec 2009
Du kan godt prøve at give vat eller asparges nu for at være på den sikre side, men ejg tror ikke det gør nogen forskel så sent i forløbet... Men lader jo heller ikke til han får nogen problemer med benene...
Og ja nu hvor han er så glad for det, så synes jeg da bestemt du skal prøve at give ham et RÅT ben på et tidspunkt.... Men hvis ikke han er vant til at få det så skal du nok kun give ham det i små 10 min ad gangen de første par gange... Det kan godt give problemer med maven hvis han får lov at spise et helt ben uden at have prøvet det før...
dec 2008
Følger: 24 Følgere: 23 Hunde: 3 Emner: 366 Svar: 1.817
dec 2007
Men er enig i at han burde være udenfor fare for splinter, den lyse og hårde afføring kommer gerne efter ca.1 døgns tid. ved ikke om blødere mad "løber " udenom ;o)) men jeg tvivler på at du/han self. undgår det. :o)) så ja start med mindre ben, ikke alle ønsker at man ta en rigtig godbid fra dem, og det syntes jeg heller ikke man bør når man nu selv har givet vuffen det..Me d mindre den begynder at ligge og gnave i det kl.lort om natten så det larmer af H til ;o))
apr 2010
dec 2007
Spiser og drikker han normalt, og har normal afføring, så har han ihvertfald ikke problemer med maven,.
Hvis han skulle få problemer pga. de ben, så vil han vise tegn på smerter, altså gå pivende rundt, måske ha svært ved at ligge i visse stillinger, klynke og være rigtig trist.
Så jeg tror ikke at du skal være nervøs..*Ss*
dec 2009
Ja nu burde der ikke være så mange problemer med at se hvor stor han er
Anne:
Prøv at holde ham lidt i ro så han ikke farer for meget rundt... Men at han er sløv kan være så mange ting, som Cookie siger fordi han kan mærke du opføre dig anderledes, eller han abre er træt... Men hold øje med ham om det fortsætter... Balto var heller ikke særlig glad for asparges, derfor jeg supplerede med vat
apr 2010
dec 2007
Så mit råd vil være, vent lige et par dage med at "gi" ham flere ben.
Men igen så kan du køber hvilke som helst ben du finder når du køber ind, men f.eks sådan et ledhovede fra en okse/ko holder i en evighed fordi at hundene kan ikke gabe over ledhovedet, så de må gnaske det i sig en del langsommnere end med alle dem som de kan få ind i munden..
*Griner så min mave går ondt" men hunde har altså en vis evne til at være uenige med ejeren om maden, og da jeg self.har oplevet det tit med mine egne gennem årene så kan jeg bare se det hele for mig.
Og jeg er lykkelig for at det ikke er mig der skal samle alt fra skraldeposen op igen. *Ss*
Hehe også det at han ligefrem er stolt af sin handling ..LOOL.. Totalt grineflip her i Kbh.
Takker for morgengrinet..;o)))
dec 2009
Som Cookie siger så vent et par dage med at give ham ben, men du kan give ham hvad som helst.... Jeg gav Balto rå ribben igår og han åd det på 2 minutter tror jeg... det var lykken!!! Men der er masser at vælge mellem. hvis der skal være godt med kød på kan du give ham et kyllingelår evt....
hunden har spist tilberedt ribben..