Hvad gør jeg ?? {{forumTopicSubject}}
Hejsa, jeg begynder lige med at sige at jeg ikke skal have ny hund lige pt. og ved faktisk slet ikke om jeg nogensinde skal, men jeg har et par spørgsmål, som du måske kan svare på.
Jeg har fået gigt og har derfor været nødsaget til at finde et nyt hjem til min unghund(whippet) og proffesionel luftning til min gammekonehund(Pharaoh Hound).
Har efterfølgende forsøgt at vænne mig til mine forventninger om, at når Selma(gammelkonen) ikke er mere, så skal jeg ikke have hund længere, meeeen det er altså svært, når man har haft hund stort set hele sit liv.
Flere af mine bekendte og venner siger, at det vel i bund og grund drejer sig om at finde den rette hund for mig, når den tid kommer, men hvad er den rette så ??
- efter denne udmelding kan jeg faktisk sidde og blive heeeelt manisk og glo på racebeskrivelser/salgsannoncer mm. på mindre hunde *rødmer*
- også selvom det, uanset hvad, ikke bliver foreløbig.
Jeg har siddet og tænkt og tænkt over, hvad jeg kunne forestille mig ville være fornuftigt i den forbindelse...og er nået frem til at det i så fald skal være en lille hund, som jeg kan tage med mig i et snuptag(ikke alle i min omgangskreds er lige vilde med, at man slæber en stor hund med, men jeg ved at en mindre vil være velkommen langt de fleste steder), så hvor jeg ikke lige pt.(ændrer sig forhåbentlig i fremtiden pga. de ændringer jeg er i gang med i min hverdag - træning + vægttab) kan gå lange ture med hunden, så vil jeg alligevel kunne give en mindre hund en masse oplevelser, når jeg bedre kan have den med, når jeg fx. skal et eller andet selv.
- og rolig, den får skam lov til at bruge sine egne ben så meget som muligt...en lille hund er bare lettere at slæbe med i fx. offentlige transportmidler
Jeg har 2 børn på henholdsvis 14 og 17, der begge er opvokset med dyr i familien og derfor er meget gode til dette....derudover er det jo slet ikke sikkert de begge bor her, når/hvis en ny hund skulle blive aktuelt...men håber da på børnebørn engang(gerne langt ude i fremtiden*lol*
Problemet er så også, at jeg faktisk ikke er så velbevandret indenfor de små racer og derfor heller ikke har den mindste anelse om, hvad de forskellige kræver...udover at jeg nok ikke skal have en terrier...
Så...hvilken race kunne være noget for mig..ude i fremtiden(minimum 1½-2 års tid alt efter hvor godt ændringerne i mit liv kommer til at fungere).
Min store hund er enormt god til mindre dyr(ignorerer dem for det meste og leger enormt forsigtigt med dem, når det endelig sker).
Håber nogle af jer derude vil tage dette indlæg seriøst og svare andet end, MIN race er den absolut allerbedsteste...for det synes vi vel alle ??
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 552 Svar: 31.069
Jeg kan jo kun tale for mig selv, men jeg har osse gigt ( leddegigt i hænder, skuldre, hofter og fødder), og ja det gør pissehamrende ondt nogen dage, og det kan virke fuldstændigt uoverskueligt at skulle ud med hunden
-men gåturene hjælper!
Jeg fik faktisk hun i sin tid, netop fordi jeg havde gigt. En hund tvinger en til at skulle ud og bevæge sig, og netop bevægelse er alfa og omega når man har gigt. Osse selvom det nogen dage ikke føles sådan.
Nu blev jeg jo så bidt af hundetræningen, og det har self haft en indflydelse på mit velg af race.
Men var det træningsmæssige ikke en faktor, ville jeg vælge en race der ikke var for stor af hensyn til at den er til at håndtere, osse når man har ondt, og osse selvom den måske lige løber frem og trækker i snoren (kan sige at når to 15-20kg's hunde gør det så gør det pænt ondt;o))
Dernæst ville jeg sætte et kriterie der hed at hunden skal være af en type der godt kan tåle en stille dag engang imellem, sådan at det er ok for hunden at tage en dag på sofaen, hvis man er helt ude af stand til at foretage sig noget.
På sådanne dage smider jeg hundene i bilen, kører ud til mine forældre og slipper dem løs -så kan de give den fuld gas på deres gård, og jeg kan slippe for dårlig samvittighed over at de kun har fået et par små korte gåture:o)
Det korte af det lange er at hunden faktisk kan være en hjælp når man har gigt, og det er bestemt ikke umuligt at hund selvom man er syg:o)
jan 2007
Skal det være mindre endnu, tror jeg jeg ville kigge på en papillon
jul 2007
Følger: 32 Følgere: 30 Hunde: 1 Emner: 79 Svar: 2.523
jul 2010
Følger: 17 Følgere: 15 Hunde: 4 Emner: 74 Svar: 2.013
mar 2009
Følger: 26 Følgere: 23 Hunde: 3 Emner: 90 Svar: 1.307
Jeg er svært overvægtig hvilket er et stort problem i forbindelse med at bevæge sig rundt, men jeg arbejde på sagen...både med motions-/styrketræning og kostomlægning. 1-1-10 vejede jeg 131 kg. og vejer d.d. 115,4 kg.(vejer mig hver fredag kl 10.00 DUUUT), så det går fremad...langsomt men sikkert...lige præcist den måde jeg gerne vil have det skal gå.
Har selv kigget på papillon, men en cavalier tør jeg ikke købe(kender flere, der har fået en med hjertefejl).
Overvejer også mops, men er her i vildrede pga. de mange sygdomme og skavanker man finder hos dem....men de er godt nok dejlige og underholdende....
Er gået udenom chihauhuaerne, fordi det er en modehund, og så møder man jo ravl og krat af underlige hunde, for så skal der jo avles på alt der kan bløde(sorry)
Synes det er enormt svært, hvorfor det virker fornuftigt at lave denne tråd og se hvad folk siger !!
feb 2005
Følger: 80 Følgere: 75 Hunde: 4 Emner: 366 Svar: 11.349
mar 2009
Har en eller anden idé om MAX. 10 kg.
maj 2008
Følger: 130 Følgere: 128 Hunde: 1 Emner: 1.425 Svar: 17.873
og fik egentlig hund for, at komme ud og gå tur. Jeg er også blevet bidt af hundetræning, som vi går til et par gange om ugen, og så er jeg medlem af en gruppe, hvor vi er 20 hjemmegående med hunde, der mødes én gang om ugen og går tur i skoven sammen.
Hvis mine hænder er rigtig skidt, så klipser jeg linen fast om livet, og så går vi tur på den måde. Vi bor selv klods op af en skov, som vi går tur i flere gange om dagen.
Med valg af hund, er jeg enig med Michelle.
mar 2009
jan 2007
De er ikke så store og eftersigende noget sundere end de franske.
Og tillykke med vægttabet -det er da superflot:o)
mar 2009
Tak, folkens !!
mar 2009
Boston Terrieren...hmmm...den havde jeg faktisk slet ikke overvejet, men synes den jeg har mødt gennem en laaangt ude bekendt er noget hyper...ved du om det er generelt for racen ??
- ejere af racen må også gerne svare på dette spørgsmål !!
jan 2007
jul 2007
Følger: 32 Følgere: 30 Hunde: 1 Emner: 79 Svar: 2.523
Synes det er utrolig lækre racer. Især er jeg faldet for den sjove Corgi
Og rigtig flot vægttab må man sige. Hatten af for din standhaftighed
mar 2009
jan 2007
Reiki kan lukke skabe og skuffer, tænde og slukke lys og sådan noget.
Så jeg satser på at når jeg engang er totalt krøbling, så kan hundene give en hånd *G*
mar 2009
aug 2007
Følger: 28 Følgere: 53 Hunde: 2 Emner: 314 Svar: 16.264
sep 2010
Følger: 5 Følgere: 3 Hunde: 1 Emner: 9 Svar: 71
Han er ikke typisk terrier "vil-dum" men meget lærenem og vil gerne "please" sin ejer, hvis bare der falder lidt lækkert af.. Jeg vil helt sikkert anbefale denne race
mar 2009
Alexandra : Tak for dit indput...hvordan ser racens sundheds-/sygdomsbillede ud ??
feb 2005
Følger: 80 Følgere: 75 Hunde: 4 Emner: 366 Svar: 11.349
feb 2009
Følger: 17 Følgere: 6 Hunde: 6 Emner: 29 Svar: 609
Chihuahua har jeg jo selv og kan kun give dig ret i at der findes mange "modehunden", men vil stadig plædere for at hvis man finder det rigtige sted at købe den fra så får du en genial nem hund både at træne og have med
mar 2009
Nadja + Tina : jeg ved godt at uanset hvilken race jeg kommer til at vælge, så skal jeg se mig gevaldigt for.
Synes simpelthen de små Chi'er ser så totalt nuttede ud..er bange for, at jeg vil ende som total hundeslave, hvis jeg fik sådan en....bøjer mig i støvet...your wish is my command, babyyy !!
Ej, er chi'erne slemme til at gø... ??
mar 2009
jan 2007
Men resten af året er den ikke svær at holde. De skal self børstes, men det kræver ikke flere timers pelspleje hver uge.
Reiki bliver børstet ca 10 min hver 14. dag og han har en del underuld. Nogen skal self have mere, andre mindre.
Tilgengæld er volpinoen temmeligt sjælden, og bliver næppe nem at få fat i, hvis man skulle beslutte sig for sådan en. Der er så vidt jeg ved kun en opdrætter af dem herhjemme.
Tænker lige lidt videre -hvad med en dansk/svensk gårdhund. Det er en sund race, og selvom de self skal have nogen motion, er de heller ikke arnejdsnarkomaner. Og så er de forholdsvist lærenemme og trænbare.
jan 2007
mar 2009
jan 2007
Og de er i hvert fald små:o)
mar 2009
feb 2009
mar 2009
feb 2009
maj 2008
Følger: 130 Følgere: 128 Hunde: 1 Emner: 1.425 Svar: 17.873
mar 2009
Har overvejelser omkring DV.pincher(mest til ære for min mand, så tror ikek det bliver den), Volpino(som så er så sjælden, at det nok heller ikke bliver den), Mops, Petit Griffon.... og tibetansk spaniel.
Udelukkende fra gode opdrættere, når den tid kommer, men tror godt nok lige jeg har fået noget at tænke over her !!
Min mand forelskede sig faktisk i DSG, da vi skulle aflevere vores whippet i hendes nye hjem, men jeg ved det sgutte rigtig.
mar 2009
- dette kan læses i de 2 allerførste linier i mit 1. indlæg.
Vores whippet var så meget frustreret til sidst efter 6-7 mdr. med meget korte lufteture foretaget af mine børn, da jeg ikke selv kunne pga. jeg gik og ventede på operation og siden skulle genoptrænes(hurra for mine børn, men det var bare ikke holdbart i længden)....og da jeg ikke havde mærket den store bedring på det tidspunkt, kunne jeg ikke se anden løsning end at gøre hvad jeg mente var bedst for hende og ikke mig selv.
(der er så sket en masse den sidste mdr., hvor jeg ikke har benyttet mig af hospitalets genoptræning, men arbejdet selv)
Desuden skriver jeg jo også at jeg med en mindre hund bedre ville kunne have den med rundt, så den ville kunne få nogle oplevelser, som jeg ikke har kunne give de "store".
mar 2009
mar 2009
mar 2009
Skrevet: 12-11-2010 17:10:48
Men af de små er griffonerne ikke noget dårligt bud, eller måske den lille spøjse affenpinscher??
--------------------------------------------------------------------------------------
Overså denne...petit griffon'en er med i mine overvejelser....men er ikke så vild med ruhårede og andre hottentot-hunde...synes de ser usoignerede ud(sorry, men kan ikke gøre for det)
mar 2009
okt 2010
Følger: 5 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 26 Svar: 231
mar 2009
- lige pt. ligger vi i forhandlinger *lol*
Hvad gør jeg ??