{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.019 visninger | Oprettet:

Uansvarlig børne-ejer {{forumTopicSubject}}

Efter at have været ude på en god lang gåtur med mine hunde på et dejligt grønt område, er det kotume, at jeg lige sidder lidt med opklappet baglåge i bilen, mens hundene og jeg drikker lidt vand og gearer ned.

Af og til sker det, at folk går forbi, og der nikkes lidt på afstand. I dag var oplevelsen dog en smule anden.

Mens jeg sidder der og nyder vinden og skovens susen, lyder der pludselig skrig og skrål. Hundene spidser ører, og jeg kigger også hen mod lyder, som kommer indenfra en skovsti, der er gemt bag det løv, som stadig her sidst på efteråret pryder træer og buske.

Skriget bliver ved og jeg konstaterer ret hurtigt, at det ikke er et angst-skrig eller andet, men derimod et barn, som er ude at gå tur med sin mor. Barnet, af hvem jeg kun kan se en rød frakke, løber højt skrigende rundt på skovstien og morer sig kosteligt. Det ser ud til, at de passerer, men pludselig dukker barnet, som ser ud til at være ca. 6 år, frem fra skovbrynet og løber ud på det grønne område, hvor jeg er placeret ca. 75 m. væk. Drengen løber og leger flyvemaskine og har sine arme udstrakte til hver sin side, mens han løber rundt lidt på må og få og skriger højt i luften. Han må åbenbart tro, at det er den lyd, som kommer fra fly.

Hundene ligger med hver deres bold i munden og kigger meget opmærksomt.

Pludselig kommer drengen løbende direkte imod os. Jeg tænker, at han da ser ud til, at ville drøne lige lukt i hovedet på hundene, men tager mig i det alligevel og venter et par sekunder mere, idet jeg tænker, at han sikkert bare snart slår et ”flyvemaskine-slag” i en anden retning. Men nej – han fortsætter DIREKTE på hundene, og jeg råber til ham, at han IKKE skal løbe op til hunden.

Det får imidlertid ikke drengen til hverken at sagtne farten eller ændre retning, og pludselig rejser min ene hund sig og begynder at løbe mod drengen.

Jeg kalder på hunden, som prompte vender om, og brøler så til drengen, at NU skal han stoppe!

SÅ stopper han, - glor aldeles betuttet på mig, hvorefter jeg gentager; ”Du skal ikke komme løbende hen i hovedet på hundene på den måde, - det kan hunde ikke lide.”

Drengen står så og kigger på hundene uden at sige noget et ganske kort øjeblik, og derpå, uden at sige noget, drejer han om på hælen og går væk.

Samtidig opdager jeg, at han rent faktisk HAR en mor, som på nuværende tidspunkt står ca. 15 m. væk.

På intet tidspunkt oplevede jeg, at hun greb ind. Til gengæld gik hun umælende og fik hele optrinnet med, og sagde højt tilbage til sin søn, - vel at mærke efter jeg havde grebet ind; ”Ja, - du må ikke gå hen til hundene. Det er ikke alle hunde, som er lige søde.”

Næææææ, - og det er heller ikke alle børn, som er lige søde, - eller forældre, som er lige ansvarlige, får man jo næsten lyst til at svare, - men dér greb min gode opdragelse alligevel ind, og jeg nøjedes med at give kvinden ret.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Uansvarlig børne-ejer
  • #1   29. okt 2010 Satme godt det var dine hunde og ikke nogen der ikke lystre eller ikke kan li børn!

Sikke en uansvarlig forældre:-( Den dreng ender jo med at blive bidt med den opførsel.

• #2   29. okt 2010 Jeg sidder så både som mor og hundeejer og jeg forstår ikke man vil sætte sit barn i sådan en fare!!

• #3   29. okt 2010 Ja jeg må indrømme, at jeg ikke kan lade mig forarge så meget. Jeg har forlængst erkendt at fordi jeg er vild med hunde og har sat mig ind i, hvordan de fungerer i hovedet, så er det ikke alle der har det ligesådan. Og dermed ikke alle, der pr. automatik forstår at træffe det hensigtsmæssige valg,når de står overfor hunde i den ene eller den anden situation.

Så selvom at situationen kunne have udviklet sig kedeligt hvis det havde været nogle andre og mindre lydige hunde, så synes jeg egentlig ikke jeg kan finde en grund til at blive sur på nogen.
    Det er jo mig, der har valgt at have hund og mig der skal sørge for, at hunden er skærmet for dårlige oplevelser og ikke er til gene for andre.

• #4   29. okt 2010 Lad mig lige starte med at sige - jeg er ikke umiddelbart uenig i din opfattelse af tingene - men.....

I min verden skal hunde ikke angribe (jeg antager at det var det du var bange for?) børn uanset om de så løber nok så meget skrigende imod dem og siger som en flyvemaskine.. Og hvis man er nervøs for at ens hund kunne finde på at angribe børn - så bør man have dem enten i kort snor - eller ikke have dem med på offentlige steder..

Det er sagt - ud fra samme betragtning som jeg opfatter pædofili.. Et barn skal kunne løbe nøgen rundt uden at nogen gør grimme ting ved dem! Og hvis ikke voksne mennesker mener de kan lade være med at gøre grimme ting ved dem - så bør de ikke opholde sig på steder med børn (Jeg er klar over man ikke kan sammenligne æbler og pærer - men man gør det alligevel ofte så jeg tillader mig samme..)

Når jeg så har luftet min mening - så er jeg da fuldkommen enig i at det er mærkelig adfærd at moderen ikke greb ind og "kaldte sit barn til sig" ligeså vel som hun sikkert ville forvente du gjorde hvis det havde været din hund der havde løbet imod hendes barn..

Men jeg synes bare tit at der er den her holdning om at hunde skal "skånes" (Kunne ikke lige finde et bedre ord) - at folk i hundenes omgivelser skal "passe på dem" - de skal afskærmes fra børn, biler, folk der klapper dem uden at få lov osv... Men.. Er det dem eller os hundejere der har et problem hvis det er sådan tingene skal være!?

Jeg har selv en nevø - som er 3år.. Jeg, synes selv, han lærer en fornuftig tilgang/omgang med Leopold (vores hund) Leopold skal ikke hoppe op af min nevø - men min nevø skal også lære hvad han skal gøre HVIS Leopold hopper op af ham - istedet for at slå eller blive bange.. Leopold skal lære IKKE at tage mad ud af hånden på min nevø - men min nevø skal også lære ikke at fodre Leopold medmindre han har fået lov.. Leopold skal lære IKKE at hoppe op i hovedet af min nevø - men min nevø skal også lære ikke at rende råbende og skrigende hen imod Leopold hvis han fx ligger og sover..

Jeg tænker bare - børn og hunde skal læres og omgåes hinanden - istedet for at forskånes for hinandens naturlige opførsel...

• #5   29. okt 2010 CH

Jeg ved heller ikke, hvor forarget, jeg er, - nok mere forundret over, at nogle forældre ikke tænker længere.

Der ligger 2 store schæferhunde 3 - 4 m. fra min bil på et område, som er ca. 9 fodboldbaner stor.

Alligevel skal drengen løbe så tæt, at jeg bliver nødt til at reagere.

Og Kvinden ved da ikke, hvor meget styr jeg har på mine hunde. Hvis jeg kun havde haft halvt så meget styr på mine hunde, som hun havde på sin søn, kunne det jo have været gået galt.

Hvorfor tænker man ikke længere.

Når jeg holder af noget, hvilket jeg gør umådelig højt af mine hunde, så værner jeg da om dem. Jeg prøver ikke at sætte dem eller lade dem komme i situationer, som kunne gøre dem skade.

Hvorfor tænker kvinden ikke sådan om sin søn? et er dét, jeg ikke forstår.

At hun så sikkert er af den holdning, at bare hun og henes barn kan komme til, - uanset om det sker på bekostning af andre, - det er så en anden sag.

• #6   29. okt 2010 Kirstine

Lad mig lige slå fast med syvtommersøm, at jeg ikke var bange for, at min hund angreb dette barn!

Mine hunde er faktisk temmelig glade for børn. Min brors børn får lov til at lege med dem i haven, når de er på besøg og jeg kommer hos en god veninde, som også har små og meget livlige børn.

Men jeg kunne have været bange for, at min hund, der løb drengen i møde, ville hoppe op af ham og tage hans skrigende "flyvemaskine-leg" som opfordring til en gang leg. Og jeg tror ikke drengen vidste, hvad det vil sige at blive hoppet op af, af en 32 kg. tung hund, som kommer løbende imod ham, så for ikke at give ham en forskrækkelse, kaldte jeg selvfølgelig på hunden.

Men ellers er jeg da fuldstændig enig med dig. Hunde skal og må ikke angribe hverken børn eller andre hunde/dyr.

Og ja, - et barn skal kunne løbe, som han gjorde. Og det kunne han jo også. Jeg ville bare ikke finde mig i, at han kom SÅ tæt et sted, hvor der ikke var ét andet menneske at se i miles omkreds ( som sagt er stedet mindst lige så stort som 9 fodboldbaner + skov). Det er noget andet, vis man befinder sig et sted, hvor "befolkningstætheden" er større.

Men hvis man kommer til stranden og der på hele stranden er 3 mennesker, som ligger hver for sig og solbader, så drøner man jo heller ikke hen og slår "lejr" 2 m. fra en anden.

Så jeg mener selvfølgelig da også, at det er et spørgsmål om alm. høflig opdragelse, at kvinden burde have kaldt på sin søn.

• #7   29. okt 2010 Iben

Synes du da ikke, jeg har været ansvarlig her, eller hvordan skal jeg forstå dit indlæg?

At jeg sidder og holder øje med drengen og stopper en situation, så den ikke skal opleves negativt for drengen, er da netop et tegn på, at jeg ikke forventer noget af andre mennesker.

Jeg forventer faktisk som regel, at folk netop intet ved om hunde, - så derfor er jeg jo netop parat til at tage mit ansvar på mig, - når de ikke er.

Bare ærgerligt, at man INTET kan forvente mere, - og endnu mere ærgerligt at se, at man ofte gør klogt i at have denne indgangsvinkel til andre mennesker.

• #8   29. okt 2010 jn&sn

Fuldstændig enig.

For set udfra en forældres synspunkt, - hvilket ansvar har hun så i denne her situation.

For at sætte det lidt på spidsen, - mon hun også regner med, at bilerne holder tilbage for hendes søn, når han en dag finder ud af, at han skal lege "landingsbane" midt på vejen?

• #9   29. okt 2010 Jeg syntes at lige så vel som hundeejere forventes at have styr på deres hunde, så kan man vel også forvente at forældre har styr på deres børn.

Der er masser af børn der løber hen til mine hunde og vil snakke, hvorfor er det mig og ikke deres forældre der skal fortælle dem at man ALTID skal spørge ejeren af hunden om lov?

• #10   29. okt 2010 Iben

Uha - det lyder nærmest som om, du VIL finde en fejl i det, jeg her har gjort?

Nej, - hundene må godt være uden snor på det sted.

Men nu vil jeg spørge dig ( - og håber da på, at du også vil svare mig):

Synes du ikke, jeg har været ansvarlig her?
    Synes du, jeg skulle have gjort noget anderledes?
    Synes du ikke, at afstanden mellem drengen og mig/hundene kontra afstanden mellem drengen og hans mor har betydning her?

( Drengen var MEGET tæt på mig og mine hunde ( 2-3 m.) og MEGET langt væk fra sin mor ( 15 m.) på det tidspunkt .

Desuden var stedet et MEGET menneske-øde sted. Synes du ikke, at dét har betydning i situationesbedømmelsen, fremfor hvis det skete på "Strøget"? ( HØJST hypotetisk, da jeg jo ikke ville have mine hunde løse der)

• #11   29. okt 2010 Der er jo efter hvad Lise skriver på intet tidspunkt tale om, at hun ikke har kontrol over sine hunde, men det betyder da ikke at barnet bare skal have lov til at løbe hen i hovedet på hendes hunde. Det burde da være almen dannelse, at man lærer sit barn, at man ikke opfører sig sådan, hverken overfor mennesker eller dyr. (Hvis et barn kom løbende på den måde i hovedet på et andet barn eller en voksen , så er vel ingen, der synes det er i orden, eller....)

Og Lise, jeg forstår udmærket din reaktion -har faktisk selv prøvet noget lignende, hvor nogle børn kom hujende og skrigende i hovedet på en mine hunde, da den var stor hvalp., og jeg må indrømme at de fik læst og påskrevet at sådan opfører man sig ikke. (der var ingen voksen med dem)

• #12   29. okt 2010 Ellen

<b>Hvis et barn kom løbende på den måde i hovedet på et andet barn eller en voksen , så er vel h ingen, der synes det er i orden, eller....</b>

PRÆCIS!

Det har simpelthen med alm. god opdragelse at gøre.

Hvis der sidder en person på en bænk et total menneskeøde sted og ser ud til at slappe af og nyde roen, ville det sgi da også være uhørt at lade sit barn løbe råbende og skrigende direkte op i hovedet på vedkommende.

I bund og grund kunne man sagtens udelade hundene i den her oplevelse, - hvis det altså ikke lige var for, at de var der.

• #13   29. okt 2010 Men istedet for at se det som en "belastning" - så kunne man glæde sig over at være med til at lære børn noget om at omgåes hunde så de kunne få et godt forhold til hunde og måske selv vokser op og får lyst til at blive ansvarsfulde hundejere!? smiley

Jeg synes bare der er en tendens - og det kan sagtens være det er mig der tager fejl - til at hundejere og folk med børn er lidt i "krig" med hinanden - jeg synes det er en skam.. Jeg synes at hund i huset er en fantastisk måde at lære børn om grænser på - og jeg synes det er synd og skam at børn ikke ved hvordan det er at have hund/være omkring hunde.. Men det betyder ikke at jeg dermed antager at børn ved hvordan man skal omgåes hunde.. Hvis jeg møder børn på min gåtur med Leopold så tager jeg ham i kort snor (han har flexline som han gladeligt løber fuld ud) og hvis barnet viser interesse i ham (stopper op kigger eller rækker hånden ud eller lignende) så siger jeg: "Han gør ikke noget - men han er kun et barn ligesom dig, så han kan godt finde på at slikke lidt på dig" - og så lader jeg barnet komme til Leopold.. Jeg har også sagt til et barn: "Leopold kan ikke tåle is - så det er sødt af dig du vil dele, men han må ikke få det" - og "Leopold kan ikke forstå det er din mad hvis du stikker den ned til ham - og så kan det være han snupper den" - eller "Leopold kan bedst li at man aer ham istedet for at klappe så hårdt" - eller "Leopold bryder sig ikke om man hiver ham i ørene - det kan du jo heller ikke lide vel?" (sagt med et smil) og selvom jeg nu har sagt dette tonsvis af gange (man tiltrækker børn med en hundehvalp :D) så bliver jeg ikke irriteret - jeg tænker bare: Så kan det være han/hun lærte noget om vovser idag.. smiley

• #14   29. okt 2010 Nu er det også ligegyldig om hundene skulle være i snor i den skov eller ikke, for vis drengen gør det der gør han det nok også alle andre steder ved andre hunde. Jeg kan kun være enig i at man skal lære sine børn ikke bare at rende hen imod fremmede hunde, vi har lært vores børn fra små at de ikke skal nærme sig fremmede hunde. Kun vis ejeren siger at de gerne må klappe hunden.

• #15   29. okt 2010 Iben

Jeg mener, at jeg gør det, som moderen burde have gjort.

Men det mener du så ikke?

Og hvis nu vi fuldstændig undlaer hundene fra historien og lader som om, det bare var mig, som sad der og hyggede mig, - så ville det også have været ok for dig, at moderen havde ladet sin 6-åringe styrte råbende og skrigende op i hovedet på mig, på trods af, at der er et areal på ca. 9 fodboldbaner, som drengen kunne have drønet løs på?

• #16   29. okt 2010 Lise, ja, jeg undrer mig også over, at folk ikke tænker tanken til ende. Der er så mange, der ikke har styr på deres hunde og vi ved jo, at ting sker.

Man må håbe, at det er en tanketorsk fra moderens side og at hun har fået en eyeopener.

• #17   29. okt 2010 Jeg synes så, at det er alle forældres pligt at opdrage deres børn til, hvordan man omgås dyr. Alle slags dyr og i alle tænkelige situationer.

Men jeg ved også godt, at herinde er der mange, som mener, at børnene må alt og dyrene skal opdrages til at finde sig i alt.

• #18   29. okt 2010 Kirstine

Jeg er ikke enig med dig i, at vi hundeejere er "i krig" med forældrene.

Jeg oplever tit meget, meget søde forældre, som på gåturene stopper op og sige "Nejjjj, nogle søde hunde", hvorefter jeg altid kvitterer med...
    et smilende "Tak, skal I have. Vil I hilse på?"

Det altafgørende er sgi, med hvilken indgangsvinkel, man kommer med som forældre.

Så nej - i denne her situation syntes jeg bestemt drengen og hans moder opførte sig "belastende" og overhovedet ikke hensynsfuldt imødekommende. Og så bliver man altså mødt med samme måde, som man selv optræder på i "min bog".

Ps. Jeg løb dog hverken råbende eller skrigende efter moderen *s*

• #19   29. okt 2010 CH

Det tror jeg ikke, - hverken hun eller barnet oplevde jo andet, end at jeg ordnede paragrafferne.

Dårlige oplevelser med hunde fik de i hvert fald ikke, - og jeg sagde jo egentlig ikke noget negativt til hende, så jeg tror udemærket, at hun har oplevet det som ret neutralt.

• #20   29. okt 2010 Lise - jeg synes du har handlet fuldstændig korrekt, og 100% ansvarligt. Fuld opbakning herfra!!

Jeg håber mine hunde, ville have opført sig lige så fornuftigt i situationen - Men når det er sagt, må jeg indrømme, at jeg slet ikke er i tvivl om, at Lanka ville være blevet dødforskrækket, og at det ville have taget lang tids træning, før hun igen syntes at børn var ok... ;-(

• #21   29. okt 2010 jeg tror jeg var blevet ret så negativ, og havde forklaret moderen, hvor uansvarlig hun var.... men det er jo så bare mig, der ikke har så meget tålmodighed overfor "den slags" forældre......
    jeg ville være ked af, at Athos væltede et barn i sådan en situation.....

og bare fordi man ikke bryder sig om, at børn løber hen imod sin hund, er det ikke ensbetydende med, at ens hund kunne finde på at angribe.....!

jeg luftede Athos i et grønt område herude for en uges tid siden... der mødte vi så hele den skoleklasse, som jeg har været pædagog i..... en af ungerne STORMEDE over mod athos og jeg.... der måtte jeg stille mig ind foran athos og råbe til ham, at han aldrig måtte løbe sådan hen imod en hund.....
    derefter gik vi op på stien til de andre, og alle 30 børn, nussede og klappede, mens han stod og logrede.....
    men jeg vil IKKE have at de løber hen imod ham....

• #22   29. okt 2010 Iben

Jeg prøver lige igen:

Du skriver:

<b>Je ger bare uenig i, at du skriver at moderen er en uansvarlig børne.ejer.</b>

Ok, - hvis hun overhovedet ikke er uansvarlig, - så mener du altså, at det er mit ansvar at afværge en evt. negativ oplevelse mellem mine hunde og drengen, som løber op i hovedet på dem.

For hvis hun ( moderen) ikke er ansvarlig i denne situation overhovedet, - hvis hun intet har at skulle sige over sit barn i denne situation, så er det så mit ansvar at opdrage barnet i denne situation, - eller det er barnets eget ansvar?

• #23   29. okt 2010 Iben

Vil lige tilføje, at jeg bestemt mener, at man i denne situation kan kalde moderen uansvarlig, - men jeg vil meget gerne have din forklaring på, hvorfor du mener, at moderen optræder ansvarligt i denne her situation?

• #25   29. okt 2010 Og jeg kan ikke forstå hvorfor børn absolut skal skrige og larme når de er i skoven, jeg troede man tog ungerne med i skoven for at nyde stilheden, dyrene og naturen.
    Men det er nok bare mig der er gammel og sær smiley
    Synes faktisk det er mest synd for ungerne at de ikke lærer at begå sig, så også andre mennesker og dyr kan holde dem ud.

• #26   29. okt 2010 Karin

Super indlæg!

Og det er jo så en anden pointe, man kan uddrage af denne her oplevelse.

• #27   29. okt 2010 Kira

Jeg er enig med dig, - man "smelter" da, når børn er skide søde.

Jeg synes så bestemt ikke, at man behøver at være en knap-så-børneglad-person for at kunne se det urimelige i moderes manglende ansvarsfølelse her *s*.

• #29   29. okt 2010 Det handler i bund og grund om at forældre har ansvaret for deres børn ligegyldiogt om de kender faren eller ej,og alle ved sgi da at en hund klan bide om man lever i en hundeverden eller ej!!

Ligeså vel som vi har ansvar for vores hunde.

Mine børn er meget vant til hunde alligevelspørger de altid om den hund de møder,om de må rør den det min pligt som forældre at lære børnene hvordan man opfører sig

• #30   29. okt 2010 Jeg synes så Lise handlede korrekt, jeg havde dog skældt moren ud til sidst og bedt hende om at få styr på sit barn.

Hvis det var sket for mig så ville jeg have en smadret hund, for Fluffy er panisk for børn og det kunne være gået helt galt hvis sådan et barn kom løbende hen i hoved på hende, hun ville løbe væk panisk uden tvivl men kunne hun ikke det ja så kan jeg ikke sige hvad der ville ske og af samme årsag har min hund INTET med børn af gøre, Møder vi børn på gaden går vi over på den anden side af vejen for hun skal ikke have flere dårlig oplevelser..

Men at sige man så ikke skal have sin hund løs er jeg ikke enig i, min hund ville aldrig opsøge børn selv og jeg kan altid kalde hende til mig, men jeg forventer så også at forældre kan kalde deres børn til sig hvis jeg beder om det.

• #31   29. okt 2010 Kira

Ja, kender godt den der med, at folk har det med at vende den 180 grader, hvis man er kritisk overfor et eller andet.

Eksempelvis hvis man er kritisk overfor et barns opførsel, - så kan det hurtigt blive til, at man er børnehader.

Eller som man også har oplevet det herinde, - at man er kritisk overfor en race, - strakt hedder det sig, at man sviner denne race til og hader den af et godt hjerte.
    ( her mangler jeg lige en smiley med "rullende" øjne *s*)

Jeg forstår ikke altid denne unuancerede tilgang, - nå - men det er jo en sidebemærkning og har jo ikke noget med dig at gøre. Jeg lod mig bare inspirere af dit indlæg *s*

• #32   29. okt 2010 jn&sn

<b>Det handler i bund og grund om at forældre har ansvaret for deres børn ligegyldiogt om de kender faren eller ej,og alle ved sgi da at en hund klan bide om man lever i en hundeverden eller ej!!</b>

Ja, - det skulle man da tro!
    Om ikke, så måske kunne man være i stand til at tænke sig til det, - næsten på samme måde, som man som ikke-bilist kan regne ud, hvad der sker, når man går ud foran en kørende bil *s*

• #33   29. okt 2010 Gad vide hvordan overskriften havde set ud, hvis hundene ikke havde været godt opdraget...

I mine øjne er det også en uansvarlig mor, der ikke stopper eller gør noget for at stoppe barnet´s fremfærd...

• #34   29. okt 2010 Iben jeg er ikke hunde ejer der hader børn har selv 2 unger.
    Nej vil egentlig heller ikke kalde det for uopdragen men forældrene ikke barnet

• #36   29. okt 2010 Ja det syntes jeg forældre skal og af hvilken grund?? ja fks den overstående!!!

• #37   29. okt 2010 Lia kan bestemt ikke lide børn, der farer op i hovedet på hende og jeg har også flere gange skulle gå imellem og forklare børnene, at man ikke løber op i hovedet på en fremmed hund.

Jeg vil ikke kalde børnene opdragne i den forstand, men hvad er uopdragent egentlig? Det er vel når børnene ikke har lært, hvordan man opfører sig i en given situation i forhold til alder og hvad man kan forvente af dem i den alder? Og her må man jo så sige at drengen har været uopdragen. Ikke at det er hans skyld, men forældrenes. Jeg er da heller aldrig blevet sur på børnene i sådan en situation for jeg går ud fra at de ikke ved bedre.

Men lige som jeg er klar til at gå imellem børn og min hund, og generelt sørger for at min hund under ingen omstændigheder generer folk når vi er ude, så er det også forældrenes opgave at sørge for at børnene lærer at begå sig når de er ude.

Det betyder ikke at børnene ikke må løbe rundt og lege på grønne områder, men kan jo betyde at man lærer sine børn ikke at løbe op i hovedet af en fremmed hund. Vi har venner, der ikke er dyremennesker overhovedet, men alligevel ved deres to små størrelser hvordan man hilser på dyr, fordi deres forældre ser det som noget helt grundlæggende, som børnene bør vide - og det er jo ikke kun for dyrenes skyld, men i høj grad også for børnenes. Både min mand og hans bror er blevet bidt som børn fordi de manglede den viden og det er da synd både for hund og barn.

Jeg synes så også, at man som barnløs ofte overhovedet ikke kan udtale sig det mindste kritisk om børn før man bliver stemplet som børnehader og det bliver jeg faktisk lidt ked af, for jeg kan rigtig godt lide børn.

• #39   29. okt 2010 nej det kan du ikke sige...menskylden er ligegyldigt hvis man står med et skambidt barn
    Derfor bør alle forældre lære deres børn det,,,ligesom jeg syntes at alle hunde skal lære at omgås fornuftige børn

• #40   29. okt 2010 Maj-Britt - jeg mener bestemt at alle forældre, skal lære deres børn et par ting om dyr..... ikke mindst hunde....

og det mener jeg fordi, de meget ofte kan risikere at komme i kontakt med hunde....uanset om familien selv har hund eller ej....
    jeg går ud fra at alle forældre elsker deres børn, og vil gøre deres ypperste for, at skåne deres børn for dårlige oplevelser.... så burde man oså lære sine børn, at man ikke stikker fingrene hen til hvilken som helst hund... hverken den der sidder ved supermarkedet, den der er bag plankeværket, den der sidder i en fremmeds bil eller den man møder i en snor.....

vi havde ikke hund i min familie da jeg voksede op.... alligevel vidste jeg, hvordan jeg skulle omgåes hunde allerede da jeg var helt lille.....

• #41   29. okt 2010 jn&sn - præcis!

Maj-britt - det kan godt være at du mener det er hundeejerens ansvar alene... men man kan jo ikke som forælder gå ud fra, at hundeejeren lever op til sit ansvar..... det er da at gamble med barnets sikkerhed.....

• #44   29. okt 2010 Maj-Britt - jeg vil da til hver en tid, gøre mit yderste for, at der ikke sker uheld hund og barn imellem....
    men om jeg havde hund eller ej, ville jeg lære mine børn at "man går ikke hen til fremmede hunde".... simpelthen for at beskytte dem.....

man hører jo tit om hundefolk der ikke lever op til deres ansvar og fx går uden mundkurv på en hund,der snapper.... og mange hundeejere er så uerfarne at de ikke engang selv er klar over, at de har en usikker hund, der hurtigt kan blive presset ud i en situation, hvor den snapper..... smiley

på den måde, mener jeg det er vigtigt at forældre, lærer børn om hunde.... bare den ene ting.....

• #45   29. okt 2010 Puha jeg er drøntræt af at folks unger bare SKAL ha lov til at fylde så meget som overhovedet muligt i offentligt rum - råbe og skrige og fare rundt som små tosser - og ve den arme stakkel, der beder de små poder om at lægge låg på larmen ! Vorherre bevares !

Moderen i den historie er som forældre er flest - evner ikke at forstå, at nogen på denne planet ikke kan se det geniale i deres afkom. At ts siger til hende, at hun skal holde sin unge væk fra hundene ser jeg intet forkert i - det er mit ansvar at holde mine hunde væk fra folks unger - på præcis samme måde som det er forældres ansvar, at holde deres yngel væk fra mine hunde !

Mine hunde skal dælme ikke bare finde sig i, at der løber skrigende og fægtende unger over i hovedet på dem på få meters afstand - og er der nogle forældre, der formaster sig til at stille sig tvivlende an overfor det faktum, ja, så falder der bestemt også brænde ned !

Det kan da ikke være rigtigt, at hundeejere er nødt til at foretrække til hundeskove pga folks unger - gensidig respekt er vist kodeordene her !

• #46   29. okt 2010 Hysted - Helt enig !

Der er en tendens til at andre bare skal acceptere folks afkom med alt hvad der hører med - for at opdrage og lære de små om almindelige manerer .. nej da !!!
    De skal have lov til at udfolde sig helt uden grænser ...

• #47   29. okt 2010 Martine - præcis!
    og et barn i 6-års alderen er så absolut i stand til at forstå, at man ikke går til fremmede hunde..... og det kræver ikke ret meget af forældrene, at lære deres børn det....

• #50   29. okt 2010 Maj-britt - som jeg forstår det løber han direkte mod hundene og blir først stoppet et par meter væk?

• #51   29. okt 2010 Hvor mangler respekten i første indlæg ? Er det manglende respekt, at jeg er træt af, at folks unger render og råber og skriger og skaber sig, og at forældrene i mange tilfælde ikke gør noget som helst for at lægge låg på ?
    Er det respektløst af mig, at synes at moderen som tråden omhandler, er totalt gal på den, at hun ikke gider at stoppe sin unge, men lader ts om at styre situationen ?

Jeg udviser den respekt, at når jeg går med mine hunde lader jeg dem ikke bare drøne over i hovedet på folk eller folks børn - jeg har lært dem, at de skal lade fodbolde være, når ungerne på vejen render og spiller .. er det for meget forlangt og respektløst af mig at forlange, at det også fungerer den anden vej ?
    At de naturligvis ikke drøner direkte over i hovedet på hundene når jeg kommer gående med dem ? Eller det skal de måske bare ha lov til ?

Hysted - det er heller ikke så svært at forstå, hvis man gider læse hvad der står ...

<b>Pludselig kommer drengen løbende direkte imod os. Jeg tænker, at han da ser ud til, at ville drøne lige lukt i hovedet på hundene, men tager mig i det alligevel og venter et par sekunder mere, idet jeg tænker, at han sikkert bare snart slår et ”flyvemaskine-slag” i en anden retning. Men nej – han fortsætter DIREKTE på hundene, og jeg råber til ham, at han IKKE skal løbe op til hunden.</b>

Jo, han spænede - som ts også skriver - direkte mod hundene ...

• #53   29. okt 2010 Okay - og i din verden er der ikke forskel på en person, der kommer løbende efter bussen eller joggende imod dig, og så et barn, der styrer direkte imod en liggende hund ?

Kunne man forestille sig, at ungen havde intensioner om at løbe HELT hen til hundene ? Og at joggeren og bus-løberen bare løb udenom ?????

Hvad er problemet med at lære børn, at de ikke skal drøne hen i hovedet på fremmede hunde ? Er det en indskrækning i deres personlige frihed, eller hvad handler det her om ?

• #54   29. okt 2010 Man KAN ikke lære ens børn ALT - jeg har hund og kat, derfor kan jeg lære min børn, hvordan man skal være i nærkontakt med disse dyr - til gengæld aner jeg IKKE EN DISSE om heste, så hvordan man skal opføre sig i nærheden af disse store dyr, aner jeg ikke... så det kan jeg ikke lære mine børn, jeg kan kun lære dem at holde sig væk... men jeg viser GLADELIGT alle de børn, som viser interesse for King, hvordan lige netop jeg og min hund gerne vil have det... og den rigtige kontakt giver så mange gode oplevelser for både barn og hund smiley

• #55   29. okt 2010 altså mine hunde ville ikke reagere på de to eksempler... men er ikke sikker på at de ville sætte pris på et skrigende barn med store fagter på et par meters afstand.....

jeg kan godt li børn, men syns ikke at lille Viktor på 6, er specielt charmerende, hvis han laver det nummer der, og så evt liiiiige skal banke ind i mig..... eller lille Jonas der går hen og slår mig i bussen fx......

• #56   29. okt 2010 Charlotte og Lars -

Jeg synes i virkeligheden det drejer sig om, at man lærer sine børn at udvise en vis form for respekt for andre levende væsner - det være sig mennesker og dyr i det hele taget.
    Lære dem, at det der med bare at brase ind i hovedet på fremmede er en no-go situation .. det skader jo ikke lige at stikke en finger i jorden og se omgivelserne lidt an.

• #58   29. okt 2010 Hysted -

Der indgår jo også to øvelser i den obligatoriske FP - at en person løber forbi hundeføreren og kommer til at løbe ind i vedkommende - og en cykel, der passerer på tæt afstand samtidig med at der bliver ringet med ringeklokken .. det skal hundene da være ligeglade med.

Jeg har en hund, der er tosset med unger - og han ville være ligeglad med at de løb op i hovedet på ham med fagter og råb - men hvorfor lære sine børn, at det er sådan man siger dav til en fremmed hund ?

Det er da ikke andet end et udtryk for en ansvarsløs forældre ..

• #59   29. okt 2010 Okay, der er altså ikke forskel på en person, der løber forbi dine hunde, eller en person (et barn måske) der kommer løbende med skrig og skrål og løber helt hen til hundene og rører ved dem ????

Og hvorfor skal du iøvrigt flytte dig, hvis der kommer en unge løbende op imod dig og dine hunde ?

• #60   29. okt 2010 Maj-Britt -

Dvs, at hvis du dækker din hund af, er det helt iorden, at der kommer en fremmed op til den og uden nogen som helst forvarsel (andet end råb og skrig) sætter sig på hug og giver den en ordentlig krammer ? Det skal hunden bare finde sig i ? Og det ville du finde var en OK opførsel af den person, der gjorde det ?

• #61   29. okt 2010 - Martine -
    Børn skal have respekt og også udvise respekt - men i nogen tilfælde vil det betyde, at mine børn skal holde sig væk - ganske enkelt fordi mine evner ikke rækker til at lære mine børn omgang med alt og alle. Ingen kan forudsige situationer, de ikke har været i - så min kommentar var også kun tiltænkt den med at" man skal opdrage sine børn til en hver tænkelig situation" - men det kan man altså ikke - desværre smiley

• #64   29. okt 2010 alle ved vel også at man ikke løber bagved en hest? altså lige så meget logik som at man ikke render hen tilen fremmed hund..det et spørgsmål om at være lidt ansvarsfuld omkring sine børn

Better safe then sorry!!

• #65   29. okt 2010 Charlotte og Lars -

Okay, så misforstod jeg dig lidt - undskyld.

Er helt enig i det du skriver her - hvis man ikke ved hvordan man skal gebærde sig, er det ingen skam at holde sig lidt på afstand smiley

• #66   29. okt 2010 eller man kan sige har man (små) børn så hold sig væk fra det man ikke ved om er farligt!! med fornuftig logik

• #67   29. okt 2010 Maj-Britt -

Han styrede lige direkte mod hundene - han var interesseret i hundene - ts stopper en situation INDEN den opstår ... Synes du det er fuldstændig utænkeligt, at han var interesseret i hundene og ville helt hen og sige dav til dem ?

Hvad tror du ellers gjorde, at han styrede direkte mod dem ? Og er det ikke OK, at ts siger til ham at han skal holde afstand ? Der var jo ikke tale om en smal vej, men en mark med temmeligt meget plads ...

Jeg synes det er underligt at du ikke engang overvejer, at den unge var ude efter at komme helt hen til hundene - han stoppede jo først sin fremfærd, da ts beder ham om at stoppe op.

Og mht dit andet indlæg - hvis du bemærker det, er der et spørgsmålstegn efter mit .. ja, spørgsmål ... det er altså ikke en konstatering, men et spørgsmål ... som du kan vælge at svare ja eller nej til.

Jeg har oplevet en lille tøs, der satte sig på hug og krammede min schæfer, der lå afdækket - det er en af de ting man risikerer, hvis man ikke som ts stopper ungerne, inden de er helt henne ved hunden.

• #68   29. okt 2010 vi har vel allesammen en "sfære".... som dækker både os, vores børn og vores hunde?
    jeg ville bestemt ikke bryde mig om, at en vildtfremmed fx kom hen og gav mig et knus..... eller stod og fægtede lige oppe i hovedet på mig.....
    fremmede skal heller ikke komme hen og kramme "mine" børn, eller stå og fægte op i hovedet på dem...

det samme gælder min hund.... og det er ligegyldigt om det er børn eller voksne

• #69   29. okt 2010 Men jeg giver "en eller anden" ret i, at der hurtigt tegner sig et billede af "med børn" i kamp mod "uden børn". Men sådan er det hele vejen rundt - man KAN altså ikke sætte sig i en situation, man ikke har været i, og det gælder altså også at se "verden" fra de her 15 meters afstand fra barn til hund. Barnets ejer og hundens ejer ser ikke ens på situationen. Derfor er man også nødt til at skelne mellem uopdragenhed og uvidenhed smiley

• #70   29. okt 2010 Charlotte hvis du ser mig som den side,,så harjeg 2 børn,,men jeg har valgt at tage mit ansvar som forældre..
    man kan simpelthen ikke tæbke når hvis den und æder min unge fordi hun hiver ham lidt i ørerne må det være hundes skyld!!

Du nævner selv en hest og selv om man ikke har erfaring med en hest mener jeg det er ren logik og almindelig viden at en hest kan sparke hvis du løber bag den
    Nogen gang skal man nu bare bruge sund fornuft

• #72   29. okt 2010 Maj.-Britt -

Hvad løber de ellers derhen for ? Fordi de ikke har nogen retningssans og bare tåger rundt ?
    Er det fuldstændig hen i vejret at forestille sig, at et barn der styrer direkte mod nogen hunde, også er interesseret i at sige dav til dem ?

Jeg ser to "slags" børn, når jeg går tur med mine hunde - de, der er bange for dem og trækker sig væk, og de, der er interesserede i dem, og rigigt gerne vil hilse .. det er sjældent (aldrig tror jeg), at jeg oplever børn være ligeglade med hundene.

Det er da glædeligt at du har det OK med at din hund leger med nogle unger - men hvorfor er det så svært for dig at forstå, at vi er nogle stykker, der godt vil have at "indledningen" til omgangen med vores hunde, skal ske på en ordentlig måde ?
    Jeg gider ikke at folk står og kalder på mine hunde - uanset om de er afdækkede eller løse og løber rundt - de skal bare lade dem være, så lader mine hunde også dem være ..

Sværere kan det vel ikke være ?

• #73   29. okt 2010 jn&sn N
    Det er også derfor, jeg siger, at man må skelne mellem uopdragenhed og uvidenhed...
    Man slår ikke, man sparker ikke, man river ikke i halen, man hiver ikke i ørerne, man spytter ikke, man råber ikke efter andre - for DET er uopdragenhed. Men hvordan man rent faktisk nærmer sig et andet levende væsen er vidt forskelligt - og det er der, den med "med eller uden" børn alt for ofte kommer ind i billedet.
    Og fordi der er så mange, der er meget uheldige med møder med børn, så oprettede jeg selv en tråd forleden - for jeg synes, det er SÅ ærgeligt, at forholdet mellem børn og dyr ødelægges pga. folks forskellige syn op uopdragenhed og uvidenhed...

http://www.hundegalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?msg_ID=427307

• #75   29. okt 2010 Maj-Britt -

Hvad er det for en del af det jeg skriver du bare overhovedet ikke kan forstå ? Jeg skriver jo netop, at der er forskel på folk, der løber mod en hundeejer med hund på gaden, hvis de er ude at jogge, løber efter en bus eller noget i den stil .. OG hvis det er en unge, der styrer DIREKTE imod din hund .. i de første tilfælde styrer de FORBI hunden - i det sidste er muligheden for at ungen rammer direkte ind i hunden TEMMELIGT stor - hvorfor er det så umuligt for dig at forstå ??????

Jeg vil under ingen omstændigheder vige med mine hunde fra steder, hvor det er tilladt at have hunde med, blot fordi der kommer en masse unger rendene .. jeg holder mine hunde væk fra ungerne - ungerne holder sig væk fra mine hunde.

Længere er den så heller ikke ...

• #78   29. okt 2010 Maj-Britt - lige et hurtigt spørgsmål...... har vi hundeejere ikke ligeså meget ret til at færdes alle mulige steder, som alle andre har,??

jeg viser hensyn med min hund, men mener da at jeg har ligeså meget ret til at være fx i skoven som enhver anden familie evt med børn har....?

• #79   29. okt 2010 Aha - dvs at hvis jeg sidder og nyder solen på en stor mark med mine hunde liggende ved mig, og der kommer en unge drønende direkte imod mig .. så er det MIG, der skal rejse mig op og flytte mig selv og mine hunde .. for at sige til ungen og ungens forældre, at de skal holde sig væk, og gå udenom mig og mine hunde er helt utænkeligt ?

Jeg skal altså - som hundeejer - bare flytte mig rundt og fórføje mig for folk og deres unger ???

Jo da - det er da HELT klart et udtryk for at holde på sin ret til at være vigtig, at man beder folk og deres børn om at styre udenom.

Jeg formoder, at du så også synes (og læg nu mærke til at det er et spørgsmål), at jeg skal flytte mig og mine veninder (UDEN hunde) hvis vi sidder på et tæppe med en madkurv og hygger os, hvis der kommer nogle unger og vil spille fodbold lige der hvor vi sidder - selvom der er rigelig plads rundt om ???

For uha da - at stille krav til børn om at tage hensyn ... det er ikke populært i din bog, eller hvordan ???

• #80   29. okt 2010 Selvfølgelig står hundeejeren med ansvaret, men det ændrer jo ikke på det faktum at barnet er blevet bidt og at det kunne være undgået, og ja, jeg synes faktisk, at alle børn bør lære enten hvordan man opfører sig overfor dyr eller også lære at man ikke går hen til dyr. Om det er det ene eller det andet er mig ligemeget.

Man lærer jo også børn at gebærde sig i trafikken, at de ikke må følge med fremmede mennesker, at de ikke må gå alene ud i vandet osv. - og det er da bestemt ikke fordi man hader dem eller ikke kan lide dem, tværtimod. Havde min svigerfamilie ikke haft holdning med at "hunden skal finde sig i alt", så var han ikke blevet bidt. Havde min svoger lært at man ikke farer op i hovedet på en afbundet hund, så var han ikke blevet bidt.

Nu kommer det jo så an på hvordan man læser startindlægget, sådan som jeg læser det, så venter Lise L med at reagere indtil hun er sikker på barnets hensigter.

Det handler om gensidig hensyntagen. Jeg stopper også børn der tydeligt vil hen og snakke med Lia inden de når helt hen til hende. Det betyder at jeg tager kontrol over situation, netop fordi det er mit ansvar og det har intet at gøre med ikke at tage hensyn til folk med børn, tværimod. Jeg var bange for hunde som barn, så jeg er meget obs. på at min hund ikke gør folk utrygge eller generer dem.

• #81   29. okt 2010 <b>men mener da at jeg har ligeså meget ret til at være fx i skoven som enhver anden familie evt med børn har....?</b>

Selvfølgelig har du da det !

Folk med unger kan jo bare skruppe hen på en legeplads hvis de vil være i fred for hundene ... eller hvad ???????

• #84   29. okt 2010 Maj-Britt - hvis jeg har forstået dig ret (ret mig endelig, hvis jeg er forkert på den)
    så må jeg gerne være i skoven med min hund.... hvis den vel at mærke er i 2 m line?
    men folks unger må stadig gerne løbe skrigende hen mod min hund? og kramme den, hvis det er det de lyster?

og HVIS det bliver et problem, er det mig der skal gå min vej?

• #85   29. okt 2010 Maj-Britt -

Hold da op !

Jeg taler IKKE om, at børn ikke må løbe imod mig og mine hunde - jeg taler om at jeg ikke vil ha, at de løber helt op i hovedet på mine hunde og råber og skriger dem ned i hovedet ! Jeg vil heller ikke ha, at de skal klappe dem uden at jeg har givet dem lov til det !

Jeg taler heller ikke om at træde til side når man møder folk der kommer gående eller løbende - det gør jeg selv, når jeg går i skoven eller på stierne rundt omkring hvor jeg bor, uden at der går noget som helst der bare minder om skår af mig - jeg taler om at jeg sidder på en stor mark, hvor der er rigelig plads til at gå udenom. Synes du så at det er mig og mine hunde, der skal vige, fordi en unge kommer stormende hen imod os ?
    Er det rimeligt ? Eller er det rimeligt, at jeg beder ungen (hans forældre) om at lade være med at komme hen til mig og mine hunde ?

• #87   29. okt 2010 Åh ja - ét eksempel .. jeg ser det for mig .. legepladser fyldt op med hunde, der kun opholder sig der for at bide ungerne ...

• #88   29. okt 2010 Maj-Britt

Kan du ikke bare svare på spørgsmålene istedet for dit "hvem har sagt og hvem har skrevet ..." ??

• #90   29. okt 2010 Bodil K -

Det er godt nok sjældent .. men altså lige her er jeg FULDSTÆNDIG enig i dit indlæg ...

• #92   29. okt 2010 Der står i startindlægget at han råber og skriger så meget, at den ene af hundene tager notits af ham ...

Og skal vi nu som hundeejere til at have vores hunde i 2 meter line fordi folk ikke evner at opdrage deres unger til at have en normal omgang med levende væsner ?

Og hvor tæt skal han være, før det er OK at råbe ham af ?

• #93   29. okt 2010 M-B

Jeg beskrev en episode hvor en lille tøs krammede min afdækkede schæferhund - det kom meget bagpå hendes mor, og ikke mindst mig. Det er en risiko man KAN løbe, hvis man ikke sørger for at sige til børnene at de skal holde sig væk fra fremmede hunde ...

Og for lige at hjælpe dig lidt - det er Hysted, der spørger om det er OK at kramme en hund, ikke mig .. så prøv at stil dit spørgsmål til hende.

• #96   29. okt 2010 At du ikke har formået at opdrage din Juice til ikke at løbe hen til fremmede har vel næppe relevans for trådens indhold ???

Og Hysteds spørgsmål er vel relevante nok i forhold til debatten .. så dem kunne du jo måske svare på, istedet for at hænge din hat på hvem der har snakket om hvorvidt det er OK at kramme en hund ...

• #98   29. okt 2010 Fair nok - du vil åbenbart ikke svare på hvorvidt det er rimeligt at børn skal mose hen i hovedet på hunde og andre mennesker, der sidder og passer sig selv på steder, hvor der er rigeligt med plads til at de kan passere uden at komme i karamboulage med hundene.

Det har sq ikke noget at gøre med at hundeejere mener at have krav på at fylde så meget - det har noget at gøre med, at forældre mener, at deres børn åbenbart skal have lov til at gøre præcis som de vil, uden hensynstagen til at andre mennesker, der måske ikke synes de er så fede at få op i hovedet ...

Og ævl, at man ligefrem må "forvente" at en børneglad unghund smutter .. vel må man da ej !

• #99   29. okt 2010 Jeg mener ikke at jeg fylder meget med min hund....(hunde) han er opdraget til, ikke at opsøge fremmede... og under kommando blir han skam liggende......

jeg forventer bare gensidigt hensyn.... min hund opsøger ikke andre, og forventer egentlig at kunne gå en fredelig tur, uden at skulle være en stor undskyldning, fordi jeg er hundeejer....

som sagt mener jeg at jeg har lige så meget ret til at være der som familien DK har.....
    min hund er opdraget..... er deres børn??

• #101   29. okt 2010 Er lige kommet hjem og sidder og har læst denne efterhånden meget lange tråd igennem.

Skal lige sige, at der på ingen måde var nogen som helst tvivl om, at denne dreng, som kommer løbende højt skrigende med begge arme bredt ud til hver sin side som en "flyvemaskine" DIREKTE mod mig og mine hunde IKKE havde tænkt sig at stoppe.

Derfor råber jeg først ( for at OVERDØVE han ENET råberi !!), at han ikke skal løbe hen i hundene, men da han fortsætter, - stadig skrigende, ser jeg mig nødsaget til at råbe ENDNU højere, for at han i det hele taget hører mig.

Området var IKKE en fodboldbane. Området var et kæmpestort rekreativt grønt område, som er meget menneskeøde.

Jeg sidder ikke i nærheden af en sti eller andet sted, hvor der selv ved menneskeøde steder hyppigt kommer mennesker.

Stedet er ikke kendt for, at børn kommer og leger der, som det er tilfældet på fodboldbaner eller legepladser. ( bare til oplysning )

Arealet er ca. på størrelse med 9 fodboldbaner ( også til info).

Men jeg kan så forstå, at jeg ifølge Majbritt har båret mig HELT forkert ad.

Jeg skulle selvfølgelig ikke have stoppet den skrigende dreng, som var ved at løbe hen til mine hunde. Jeg BURDE have kaldt dem til mig med det samme og lukket dem inde i bilen, - have sprunget ind i bilen og hurtigt kørt væk, for................( citat Majbrit)<b> "... børn vil altid have førsteret til at være på plæner, i skove, på stranden, vi med hunde har at vige.
    Længere er den ikke.</b>

Tak for lektionen, - næste gang skal jeg nok forsøge øhhhhh ikke at være der, - og HVIS jeg kommer til at være der lidt alligevel, så skal jeg nok sørge for at have 10 kg. Lagermanns lakridskonfekt med som kompensation til de børn, som jeg evt. ved min blotte tilstedeværelse måtte forhindre i at udfolde sig 100 %. Jeg vil selvfølgelig ikke forfalde til den absurde tanke, at JEG - MOI ( hvad tænker jeg dog på!!!!!) måtte have lov til at beslaglægge så meget som én promille, hvis der er et barn i nærheden, som har behov for at løbe rundt på en mega-mark på flere Ha og ISÆR lige dér, hvor jeg har formastet mig til at plante mine TO str. 37½ plader.

Af hjertet tak, Maj-britt.....fordi du viser os lyset, - den sande vej til al fredelig sameksistens, harmoni og fællesskabsfølelse. Det er stort.

Og tak fordi du vil dele med os, at DIN vej er den eneste sande og gode, og at den ER afprøvet i dine egne guldklumper. Tak, tak, tak.
    Jeg græmmes allerede nu, ved mine urene tanker om, at JEG har tænkt SÅ højt om mig selv, at jeg troede, at JEG havde ret til at være dér, og jeg skammer mig over at have råbt.
    NU ved jeg, at de eneste, som må og skal og har behov for at skrige af deres lungers fulde kraft er de små. *S*

Tak, Maj Britt.......du har allerede gjort mig til et bedre menneske.

Og jeg lover dig, at fra nu af, vil jeg aldrig mere formaste mig til at tage til andet end en hundeskov med mine hunde.

• #102   30. okt 2010 I den perfekte verden sker den slags der slet ikke. Men nu har vi ikke en perfekt verden.

Jeg synes bestemt ikke man skal stræbe efter at der er NOGEN der skal tage mere hensyn end andre, hensyn er fuldstændig gensidigt, og hundeejere har ligeså meget ret til at færdes på offentlige arealer som børneejere og deres afkom har.

For mig vender det sådan, at jeg måske forventer det værste af mine medmennesker hvad angår hunde, så jeg forsøger at forebygge en masse og koncentrerer mig om ikke at være til gene.
    Og jeg vil da nok sige, Lise, at du på ingen måde kan siges at være til gene når dine hunden ligger som du beskriver.

Det ER i mine øjne moderen og barnet der udviser manglende hensyn. Men jeg tror bare det er et vilkår vi som hundeejere har fordi der er uendeligt mange mennesker - også hundeejere i øvrigt, der ikke aner hvordan en hund er skruet sammen i hovedet.

Jeg tror de fleste havde gjort som du.

• #103   30. okt 2010 Anne -

Det havde jeg slet ikke tænkt på, det du skriver med hesten. Men det er jo iøvrigt nok også ligegyldigt, så må du jo bare se at købe dig en hest, der er stokdøv eller så tudsegammel, så den ikke orker at stikke af - for at få børn til at opføre sig ordentligt .. nej da !!!!

Og din "vending" af situationen er faktisk ret morsom .. måske kunne man krydre den med en bemærkning til mine små engle om at "ikke alle børn er lige modige", når synet af 2 maller i fuldt tempo DIREKTE imod dem får dem til at blive bange og hyle op ... christ !!!!!

• #104   30. okt 2010 HiHi anne det var sødt sagt

De er nu meget søde men det ville være rat nogen gange at kunne aflevere dem igen:-))

• #105   30. okt 2010 Lise - Jeg forstår skam godt fin reaktion og synes bestemt også at moderen burde stoppe sit barn ..

Da jeg var lille havde min mors venner en hund, som ikke kunne lide børn .. Han opsøgte ikke børn, men kunne sagtens være i samme lokale med børn uden at gøre udfald, så længe de ikke hang ham om halsen ..

Derfor blev alle de børn der kom hos dem (inkl. mig selv) at man måtte IKKE røre ved Laban, for han kunne ikke lide det .. Der var aldrig nogen der blev bidt og Laban fik sin fred og ro, fordi vores forældre havde fortalt os mange gange at man skulle tage hensyn til hunden ..

Min mor har gået meget op i at lære mig hvordan man omgås hunde (især fremmede hunde) ..

• #106   30. okt 2010 Kim

Ja - det er der jo så delte meninger om, - men rart at høre din mening. *s*
    Og også rarrt at høre, at du som barn har haft en mor, som lærte dig respekt for andre, - mennesker såvel som dyr.

Jeg havde selv en onkel og tante, som var ledere af et børnehjem, Lundely i Hillerød. Dér var jeg en del på besøg hos min fætter og kusine som barn, og på et tidspunkt havde de også en collie, som bestemt ikke kunne lide børn. Ikke at den sprang på dem, men den var noget nervøs og kunne, - hvis den blev trængt op i en krog godt blive ubehagelig, fik vi at vide.
    Der var sgi da heller aldrig problemer der, - men som sagt, - det var også i de tider, hvor det var tilladt at der blev sat grænser, - både for dyr og børn.

Og jeg har MEGET svært ved at tro, at et barn, som aldrig er blevet opdraget til at udvise respekt og hensyn overfor andre mennesker og dyr, vil vokse op og have et helt normalt respektfyldt/hensynsfuldt forhold til andre.

Og hvis det er tilfældet, så er det så sikkert som amen i kirken, at så har barnet lært det et andet sted fra!

Den slags sociale kompetencer kommer ikke dryssende tilfældigt ned fra himlen.

Jeg tænker lidt på, hvad MajBritt egentlig mener, jeg BURDE have gjort ?

Skulle jeg have kaldt mine hunde HELT ind til mig og holdt dem i halsbåndet?

Skulle jeg have sat dem op i bilen?

Og hvad skulle jeg så have gjort, når denne dreng så kom løbende op i hovedet på mig?

Begynde at løbe væk med hundene under armen?

• #107   30. okt 2010 Anne

Nej, - det er også lidt den konklusion, jeg kommer til *s*

Men det kunne jo være rart at få vished.

Synes Majbrits argumentation er for "far out".

• #108   31. okt 2010 Iben

<b>Måske burde moderen have stoppet barnet...</b>

Måske ??? Kun..MÅSKE....!!!???
    Hvad er du i tvivl om?
    Hvorfor synes ...i hvert fald en DEL af dig siden du skriver "måske"...........at dette barn bare skulle have haft lov til at fortsætte lige lukt ind i mine hunde??

Til alt det resterende i det indlæg, så er der jo OVERHOVEDET ikke tale om, at jeg ikke var der, - ikke tog affærde og afværgede en mulig ubehagelig overraskelse.

Men hvis du ikke synes, at jeg efter omstændighederne handlede korrekt, vil jeg da meget gerne have at vide, hvad jeg så ellers skulle have gjort?

Og så vil jeg spørge dig, om du ikke synes der er forskel på den måde børn og voksne tilnærmer sig andre, som de egentlig gerne vil i kontakt med?

Er det for dig hip som hap om et barn kommer løbende med fægtende arme vildt råbende/skrigende og på den måde "indikerer" at han vil se på mine hunde?

Det er overhovedet ikke et spørgsmål om, at denne her dreng ikke må hilse eller se på hundene, og jeg har længere opppe også skrevet, hvordan jeg tit møder søde og rare forældre og langt mere afdæmpede børn, som gladeligt får lov til at snakke med mine hunde.

Det er da naturligt, at børn er nysgerrige, - men du synes måske som Majbritt at man ikke skal lære børn noget om, HVORDAN man opfører sig?

• #109   31. okt 2010 Ved ikke lige,hvad jeg havde gjort.. jeg havde nok handlet som Lise,dog havde jeg nok da drengen havde stoppet,sin opførsel,snakket med ham og hans mor..

Forklaret at det kunne ha gået grusomt galt..

Så de i fremtiden begge,huskede på at sådan opfører man sig ikke omkring hunde.

Nuu har jeg osse en søn og han ved udemærket,at sådan gør man ikke... men børn er børn og de husker ikke altid,lige alting.. der er det så min opgave,at sørge for han ikke får bragt sig selv eller andres hunde i en potientel risiko for et nap smiley

Lige så vel,når andres børn omgåes mine hunde,der styrer jeg,sammen med barnets forældre..

Nogen børn er ikke vant til hunde,men de fleste vil meget gerne lære,at omgåes dyr.. Så hvad med nogen kurser af den slags ?? Blot en ide smiley

Vapsi skal f.eks imorgen,omgåes en flok børn der er autister smiley

• #110   31. okt 2010 Stine - det var faktisk en god ide.... de har så travlt med kampagner af den ene og den anden slags hele tiden.... så en oplysningskampagne til børn, om hvordan man omgåes hunde, ville da være en god ide....
    og jeg er ret sikker på, at vi er mange hundeejere, der gerne frivilligt tager ud på skoler, og stiller vores hunde til rådighed for noget undervisning.... smiley

men tvivler lidt på, at alle forældre synes det er en brandgod ide.......

• #111   31. okt 2010 Iben

Du skriver:<b>Lise, jeg har skrevet at du ikek har handlet forkert.... jeg mener bare, at moderen ikek har anet at der var fare på færde, hun har ikke anet at hendes barn gør noget forkert ift at der er hunde til stede.....!</b>

Det tror jeg simpelthen ikke på.

Hun afslutter jo nemlig med at sige til sin søn den ret "benyttede":" ”Ja, - du må ikke gå hen til hundene. Det er ikke alle hunde, som er lige søde.”

Hun VED altså, at "det ikke er alle hunde, som er lige søde" og hun VED altså også, at hendes barn ikke burde gå hen til fremmede hunde, når hun siger til ham; "du må ikke gå hen til hundene".

Så jo - hun vidste aldeles godt bedre.

• #112   31. okt 2010 Stine M

Jeg har utallige gange haft mine hunde med på skolen, da jeg var lærer, og jeg har utallige gange også stillet op til mine kollegers undervisning, når emnet handlede om hunde og her brugt mine egne hunde.

Og jeg er da enig i, at rigtig mange mennesker kunne have virkelig godt af at lære LANGT mere omkring omgangen med hunde, - men det gælder sgi både hundeejere såvel som ikke-hundeejere.

Men igen - selvom jeg forestiller mig SLET ikke havde hundene med i denne her situation, - og forestiller mig evt. at have "byttet" mine hunde ud med et barn eller to, så bliver drengens opførsel ikke mindre goutérbar!
    Det er stadig en meget.....både for dyr og mennesker.......grænseoverskridende facon denne dreng får lov til at opføre sig på.

Og her skal man tage situationen i betragtning!
    For havde det været på en legeplads eller en SFO, så var der ikke en kæft i vejen med drengens opførsel, selvom den nok stadig havde ligget i den lidt støjende ende af skalaen.

Men dette er en stille skov med en kæmpe eng grænsende op til, - og langs med engen lille villaer med en blind vej mellem villarækken og engarealet.

At råbe og skrige sådan i så lang tid er én ting sådan et helt utroligt stille sted, - men oven i købet at komme løbende vildt fægtende mod og helt op til det eneste menneske der er at se i miles omkreds, dét er bare ikke i orden.

Og forældre til dens slags børn, - eller rettere forældre, som fremelsker den slags adfærd hos deres børn, kan ikke forstå, hvorfor disse børn bliver moppet i skolen, - holdt udenfor osv. osv.
    For de har ikke ét gran forståelse for, hvad det vil sige at give deres børn nogle sociale kompetencer. Og at vise hensyn og blive øvet i, hvornår man kan gøre hvad, - er i dén grad nogle sociale kompetencer, som børn har behov for.

Så jeg vil hellere sige, at hvis der er noget, denne moder er uvidende om, så er det børneopdragelse.

• #113   31. okt 2010 Iben

Der var da intet "farligt" ved situationen.

Og én ting er, om man ved, hvordan man skal opfører sig med hunde, - en anden ting er, at man bare ikke løber skrigende og råbende med fægtende arme lige lukt direkte mod et andet menneske.

Det er ganske simpelthen enormt uhøfligt, - så nej - jeg er lodret uenig med dig i, at denne her moder skal have vores uendelige forståelse for hendes manglende opdragelse af sin søn. Og det hvad enten jeg havde haft hundene liggende eller ej.

• #114   31. okt 2010 Iben

Nej - egentlig ikke. Du så jo ikke dette her barn, vel?
    Selv har jeg været lærer i 19 år, så jeg har en del erfaring angående børns adfærd , - hvad der er normalt og hvad der ikke er.
    Og denne her dreng var typisk en type, som jeg ofte har mødt i skolen som værende mobbeofre.

<b>Jeg synes så til gengæld at børn fame ikke får lov til at være børn i dag.
    De må sgu snart kun lege på indhegnede områder i SFOén og laver de en hule i et træ i skoven får de fame skæld ud for det også.</b>

Ja, og det KAN man da bl.a. takke de emsige forældre for, som klager i ét væk, når noget går deres små poder imod.

Hver gang man finder et bræt på en legeplads, som ikke er 3000 % rundet og helt i tip-top, har man pyldrer-forældre stående, der råber op om..."Det er også for dårligt....."

<b>Aj stop nu, dette her handler altså kun om en mor der ikek ved, hvordan man opfører sig over for fremmede hunde - thats it.</b>

Jeg er IKKE enig. Det handler om, at denne mor ikke lærer sit barn at udvise hensyn overfor fremmede.......med eller uden hund!
    Det handler OVERHOVEDET ikke om hundene.

Det handler om, at JEG følte mig generet af en skrigende unge, som kommer drønende HELT op i hovedet på mig ( og TILFÆLDIGVIS også mine hunde) uden at mor griber ind!

Og kan man ikke se det hensynsløse i det, så har man da siddet model til "de tre aber".

• #115   1. nov 2010 Iben

Ja, det var ærgerligt, at moderen lige skulle fyre den der af med, at "Det er jo ikke alle hunde, som er lige søde".

Mine hunde er jo søde nok ved børn.

• #116   1. nov 2010 Anne - med rotterne: Du er et perfekt eksempel på mit indlæg med at fare i defensiven. Den var slet, slet ikke møntet på dig og var ment med en vis portion humour, hvilket også forklarer hvorfor jeg havde sat en smiley efter sætningen.

Men eftersom den så alligevel kan misforståes så voldsomt og eftersom jeg er den sidste i verden, der er ude på at dreje debatten ind på racediskussioner.

Og for god ordens skyld, så bliver jeg da vist IGEN nødt til at skrive at jeg godt kan lide børn, jeg kan for den sags skyld også godt lide brugshunderacer, schæfer, rotte og malle. Jeg har jo selv en belgier, selvom det godt nok er en groenendael, der ikke er så skarp som mallen.

• #117   1. nov 2010 Anne - med rotterne: Du er et perfekt eksempel på mit indlæg med at fare i defensiven. Den var slet, slet ikke møntet på dig og var ment med en vis portion humour, hvilket også forklarer hvorfor jeg havde sat en smiley efter sætningen.

Men eftersom den så alligevel kan misforståes så voldsomt og eftersom jeg er den sidste i verden, der er ude på at dreje debatten ind på racediskussioner, så sletter jeg indlægget med det samme.

Og for god ordens skyld, så bliver jeg da vist IGEN nødt til at skrive at jeg godt kan lide børn, jeg kan for den sags skyld også godt lide brugshunderacer, schæfer, rotte og malle. Jeg har jo selv en belgier, selvom det godt nok er en groenendael, der ikke er så skarp som mallen.

• #118   1. nov 2010 Beklager gentagelsen, glemte at skrive det med sletningen i mit første indlæg. smiley

• #119   1. nov 2010 Det er da en hver forældres ansvar igennem opdragelsen at lære ens barn at være høflige, have respekt for andre, og vide hvordan man er omkring og med dyr og at man aldrig må hilse på hunde uden at spørge først og laldrig øbe hen mod hunde og mange andre ting..

Kan man ikke engang finde ud af det, ja så skulle man nok overveje om man skulle være forældre- det ikke samfundets ansvar at lære ens børn sådan noget, det forældrenes ansvar og den læring skal jo gå igen og igen igennem generationerne så ved alle altid hvordan man opføre sig ( selvfølgelig glemmer børn da- ingen tvivl men det vigtigt at tale med dem)
    Min søn har aldrig kunne drømme om bare at gå hen til fremmede hunde, eller løbe hen mod dem, jeg har gået meget op i at opdrage ham godt og lært ham hvordan man behandler dyr, osv. dette både for at beskytte ham mod ubehagelige oplevelser og for at beskytte dyrene som ikke selv kan sige fra på andre måder end at bide / rive osv..

Lise, du har min fulde opbakning, jeg synes den måde du har handlet på har været helt korrekt og pædagogisk korrekt også- det havde derimod ikke gavnet hvis du ikke havde styr på hundene, ikke fortalte drengen det var farligt, eller havde råbt og skreget efter drengens mor..

Du tog det hele på en god og konstruktiv måde der har været bedst for alle.
    Jeg undre mig over en mor bare lader så lille et barn løbe hen mod fremmede.. uden at overhoved løbe efter eller kalde på drengen og sige han skulle blive ved hende..

Min dreng havde ALDRIG fået lov til at rende hen mod andre på den måde sådan et sted er der jo rigeligt plads til at han kunne have løben andre steder.. var noget andet hvis det var ved stranden, anlæget med legeplads osv.. hvor man jo også har sin hund tæt ind til sig ofte eller er klar til at sætte sig ned med hunden så de andre kan hilse...

Jeg spørger også gerne hvis folk siger tulle er sød, eller de siger det til deres børn om de vil hilse på hende fordi hun er fredelig- så sætter jeg mig ned på hug og holder tulle i selen så hun ikke springer op så de kan få en god oplevelse med at også se at man lige skal snakke med ejeren og hilse på hunden på en god måde..
    om det er min pligt aner jeg ikke.. men det gør jeg bare for synes det dejligt at kunne give dem nogle gode oplevelser med dyr...

• #120   1. nov 2010 Det at du følte at jeg udhængte racer og at du derefter forklarede hvordan du er en fornuftig hundeejere, læste jeg som om du følte dig truffet af hvad jeg skrev og det var bestemt ikke meningen, hvorfor jeg også slettede indlægget. smiley

Jeg står lige og skal ud af døren, men vender tilbage senest i morgen for forhåbentlig bedre at forklare hvad jeg mente med indlægget.

• #121   1. nov 2010 Anne - med rotterne: Pyha, det går godt i aften. Havde taget fejl af tidspunktet, men nu har jeg da tid til at svare ordentligt. smiley

Det jeg ville var at komme med en helt generel observation om at mange hundeejere og forældre er hurtige til at fare i defensiven og at der dermed opstår mange triste misforståelser hvor man hidser sig op på hinanden.

Jeg har f.eks. oplevet hundeejere herinde, der, fordi de er så opsat på at forsvare deres race, lægger negative holdninger og ord i munden på andre uden egentlig at læse hvad der rent faktisk bliver skrevet og hvor folk faktisk mange gange er enige med dem - og nej, du hører bestemt ikke til den kategori. Jeg synes faktisk du er en af rigtige fornuftige herinde. smiley

Noget af det samme har jeg oplevet med mange forældre. Det er min erfaring, at hvis man er barnløs som jeg, så farer mange forældre i defensiven, hvis man beklager sig over en situation hvor der er et barn eller nogle forældre, der har opført sig mindre pænt, og det selvom jeg er sikker på at 99% af alle forældre og børn ikke har grund til at føle sig truffet, ganske enkelt fordi de ikke kunne drømme om at opføre sig sådan. Ydermere så er jeg også ret sikker på, at de heller ikke selv ville synes situationen var i orden, hvis de selv havde oplevet den.

Så det bliver hurtigt til et "DEM imod OS" selvom der måske ingen grund er til det.

Selvfølgelig findes der forældre og hundeejere, der tror på fri udfoldelse uanset hvor meget deres børn eller hunde så ellers generer omgivelserne, men jeg vælger da at tro på at det er de færreste og jeg er da heldigvis blevet bekræftet i det ved at have langt flere positive oplevelser med børn og også hunde end negative.

Jeg håber jeg fik skrevet det lidt mere klart? Skriv endelig hvis jeg stadigvæk virker grov eller det virker til at jeg prøver at piske en stemning op, for det er bestemt ikke meningen. Tværtimod. Har brugt min slette-kvote for idag, men kan dette indlæg stadigvæk misforståes, så bliver den fjernet imorgen.
    Hellere slette end at fremstå som race racist eller børnehader, for jeg er bestemt ikke nogen af delene. smiley

Angående Groenendael. Der findes naturligvis undtagelser, men generelt så er en Groenendael en mildere version af Malinois. De kører knapt så højt (men stadigvæk højere end gennemsnitshunden) og selvom langt de fleste vogter, hyrder og personbeskytter, så er de som regel for bløde til IPO på højt niveau.

Der har også været en del dårlig avl på både Groenendael og Tervueren, som har resulteret i hunde med dårligt temperament (nervøse og sky) og problemet er desværre så udbredt, at jeg har oplevet opdrættere (som jeg aldrig ville købe hund af), internat ansatte og endda hundebøger, der tror at det er meningen hundene skal være sådan, hvilket er et kæmpe problem for de to varianter.

• #122   2. nov 2010 Det var dejligt, at jeg kunne få skrevet det ordentligt. smiley

Min første tæve var helt pjattet med børn, så der havde vi også rigtig mange gode oplevelser. Lia er lidt skeptisk overfor dem, men hun elsker så til gengæld babyer og er så kærlig, beskyttende og forsigtig overfor dem, at det er helt rørende.

Nu er jeg langt fra IPO ekspert, min første Tervueren var en meget hård tæve (som hendes første træner mente skulle knækkes) så ved hende havde det sandsynligvis ikke været noget problem, men det er trykket ved IPO gruppe C, altså modet som du siger, som de som regel ikke klarer særlig godt, hvor de efter sigende vælger at trække sig hvis de bliver presset istedet for at gå på eller blive på ærmet.

Der er som sagt undtagelser, jeg mener Lias morfar eller oldefar var en Fransk Ring 3 hund, selvom det nu ikke er smittet af på hende, og sidst jeg tjekkede var der nogle ganske få kenneler i Europa (3 stk. og ikke i Scandinavien), der producerer Tervueren og Groenendael der kan konkurrere på det plan, men Malinois giver dem dog stadigvæk baghjul, så snakker man IPO og lign. blandt Belgierne, så snakker man Malinois. Jeg ved ikke hvordan Laekenois ville klare det, men de skulle efter sigende ligge tættere op ad Malinois temperamentmæssigt end Tervueren og Groenendael.

Jeg har det sådan, at jeg ikke mener at Tervueren og Groenendael skal nå Malinois mht. temperament, men de er brugshunde og en brugshund skal kunne tåle noget tryk og i det mindste kunne klare den opgave den oprindeligt er blevet fremavlet til.

• #123   2. nov 2010 Iben
    <b>Jeg ved fame heller ikek hvordan jeg skal opføre mig overfor heste og køer,....</b>

...så derfor finder du det mest naturligt at drøne skrigende helt hen til dem, ikke?

Eller hvad? Er det tilladt at tænke selv en lille smule, - eller når det kommer til mindre børn at have en mor/far, som gør det for en?

• #124   2. nov 2010 Iben

Think you da lige a little about, yourself....... *s*

Jeg synes det er ualmindelig ubegavet at lade sin søn løbe hen til 2 voksne schæferhunde, som ligger uden snor på.

Og jeg synes det er ualmindelig uhøfligt at lade sin søn løbe skrigende hen til fremmede ( mennesker såvel som dyr) på den måde.

Der var INTET farligt ved det - prøv nu at forstå det.

Du sammenligner med, at du heller ikke ved, hvordan du skal opføre dig i forholdet til en ko eller en hest.
    Det jeg så siger, er, at hvis man ikke ved det, så er det ualmindelig ubegavet ikke lige at lave en hurtig konsekvens-beregning.

Og med mindre at den mor har en IQ på under 80, så er hun i min bog både uhøflig og uansvarlig.

Ps. Tror skam også, at "undervisningen" sev ind.

• #125   2. nov 2010 Iben

<b>Vi kan ikke forlange eller forvente at andre mennesker skal vide, hvordan vores hunde reagerer, og det er utopi at forlange at alle mennesker - voksne som børn - skal sætte sig ind i hundesprog og hundepsykologi.</b>

Jeg tillægger ikke drengen hverken motiver ( ondskab eller andet), og jeg er fuldstændig enig med dig i, at andre ikke kan vide, hvordan og hvorfor mine hunde reagerer.

Det er heller ikke noget, jeg kræver, og har heller ikke givet udtryk for det.

Og i stor udstrækning bliver børn, som de nu engang bliver opdraget til, så drengens opførsel falder fuldstændig tilbage på moderen.

Stadig virker det som om, at det for dig SLET ikke har nogen betydning, hvorvidt denne her episode fandt sted på et meget menneskeøde område, - eller et sted, hvor der er relativt mange mennesker ( eks. en mellemstor provinsbys midte). Har det ikke noget betydnng for dig?

Og stadig, - kan du prøve at se bort fra, at jeg har hundene liggende og så fortæl mig, hvad du synes er rigtigt g forkert i denne her situation:

Du sidder ved en skov et sted, hvor der snilt kan gå ½-1 time før der dukker andre mennesker op. Det er et sted, hvor der ikke er stier. Du sidder og drikker kaffe ved din bil.

Hvordan vil du reagere, hvis der 75 m. derfra kommer en dreng ud af skoven skrigende og råbende og farer direkte hen til dig og stopper 1 m. fra dig?

Du opdager hans mor i det øjeblik han står stille, - hun siger ikke noget.
    Hvad er din reaktion i denne hypotetiske situation?
    Hvad ville du forvente af moderen?

• #126   2. nov 2010 Iben

Og MÅDEN hvorpå det bliver gjort gør intet fra eller til i din verden?

• #127   2. nov 2010 Iben

<b>...men jeg vilel selvfølgelig også stoppe ham, hvis jeg kunne se mine hunde blev nervøse af det.</b>

Og hvordan ville du stoppe sådan en højt skrigende dreng?

• #128   4. nov 2010 Iben

<b>Jeg forstår godt at drengen løber hen til dig, det er da facinerende at se to store og flotte hunde, og måske ville han være heldig at måtte snakke dem og ae dem?? Det vilel da være sjovere end at rende rundt på 9 tomem fodboldbaner, det er da røv kedeligt!</b>

Jeg forstår da så sandelig også godt drengen. Igen, - det er da IKKE drengen jeg klandrer.

Han gør jo bare, hvad der er muligt og normalt for ham.

Det er stadig moderes opførsel, som jeg undrer mig over. For ligesom du ikke ved, hvordan man skal begå sig i forholdet med heste og køer, er det vel fornuftigt at lære sin dreng at fare frem "med lempe", - hvilket man mildest sagt ikke kunne påstå, at denne vildt fægtende og højt skrigende dreng gjorde.

Og så vil jeg stadig spørge dig, hvordan du mener, du ville have stoppet en sådan dreng?
    Hvordan havde du trængt igennem hans skrigeri ved ikke selv at hæve stemmen, - og hvad ville du have gjort, hvis du på trods af dette ikke fik ham stoppet i 1. omgang?

Endelig får du det til at lyde, som om jeg nærmest er børnefjendsk. Hvorfor tror du det? Jeg skriver jo netop:
    <i>Jeg oplever tit meget, meget søde forældre, som på gåturene stopper op og sige "Nejjjj, nogle søde hunde", hvorefter jeg altid kvitterer med...
    et smilende "Tak, skal I have. Vil I hilse på?"</i>

Jeg håber, du vil svare på mine spørgsmål.

• #129   4. nov 2010 Iben

Ja, det kan jo være svært at forestille sig, når man ikke selv har været til stede.

Jeg oplevde bestemt ikke moderen som hverken forskrækket eller påvirkert.

Jeg mener stadig, at det i bund og grund havde været ligegyldigt, hvorvidt hundene havde været til stede eller ej, - så for mig handler det ikke voldsomt meget om, at moderen BURDE vide noget om omgang med dyr.

Det handler om, at det ganske simpelthen er dårlig opførsel at komme løbende direkte frontalt, råbende og skrigende med fægtende arme mod andre, - dyr såvel som mennesker.
    Og ISÆR på områder, som beskrevet. Igen - gør det INGEN forskel på din opfattelse af en situation, HVOR den udspiller sig?

Og endelig, - HVIS vi skal tage hundene i betragtning.......synes du så ikke, at "Far med lempe" er sund fornuft?

Jeg mener, - synes du også det ville have været i orden og at man ikke kunne klandre moderen, hvis det var biler, køer, heste....you name it.som havde været genstend for drengens opførsel?

Jeg skal gerne indrømme, at når jeg møder dumhed eller tankeløshed, som er så iøjnefaldende fra voksne menneskers side af, som de var her, så kan jeg godt blive irriteret, - og hvor jeg under andre omstændigheder meget gerne deler ud af min viden på området, så pakkede jeg sammen her og nøjes med at beherske min irritation.

• #130   4. nov 2010 Iben

Jeg synes, du snakker udenom hele tiden.

Jeg stiller dig 3 spørgsmål:

1) Gør det INGEN forskel på din opfattelse af en situation, HVOR den udspiller sig?

2) Synes du ikke, at "Far med lempe" er sund fornuft?
    Behøver ALT virkelig være skrevet ned i en lovsamling før du mener, at man kan forvente en vis form for minimum af hensyntagende opførsel?
    Hvad med de "uskrevne regler".

3) Synes du også det ville have været i orden og at man ikke kunne klandre moderen, hvis det var biler, køer, heste....you name it.som havde været genstend for drengens opførsel?

Du skriver, at du ikke synes, at jeg kan bruge trafik som eksempel til sammenligning. Jeg er ikke enig.

Hvor ved du fra, at denne kvinde ved noget om ikke at styrte ud i trafikken?
    Går du som en selvfølge ud fra, at alle kender til de skrevne regler og at ingen kender til de "uskrevne"?

Ps. Din sammenligning med den løse ude-af-kontrol eurasier vil så falde indenfor samme katagori som min sammenligning med trafikken, for lovgivningen siger højt og tydeligt, at man ikke må have sin hund løs, hvis man ikke har kontrol over den.

Du skriver:
    <b> Jeg fortæller blot dette for at understrege at det er bedst at skilles med fornugten og den gode tone i behold,</b>

Hvad der er "bedst" er vel en subjektivt bedømmelse, som jo har noget med vores egen psyke at gøre. Fair nok, at DU synes det er bedst aldrig at blive irriteret eller at tage nogen som helst former for konflikter, når du bliver forulempet i det offentlige rum. Sådan er der jo nogle, der lever deres liv.

Jeg synes nu, det er ret naturligt, at vi hver især har vores grænser, - også i det offentlige rum, og at man respektere det.

Og personligt ville jeg nok have svært ved at se, at jeg grundlæggende har så forfærdeligt meget tilfælles på det hundemæssige område med et menneske, som lader sin uopdragne hund stjerne løs uden opsyn og uden hensyntagen til andre hundeejere.
    En hund, som selv når den er 11 år, kommer buldrende på den måde, du beskriver, er ikke i min bog en velopdragen hund.

• #131   4. nov 2010 Iben

Og du mener ikke, at der er en uskreven regel, som hedder, at man ikke skal invadere andre menneskers private zone?

Mener du, at man skal være pædagogisk eller psykologisk uddannet for at "kende til" den "regel"............eller forventer du som den største naturlighed, at folk omfavner hinanden i flæng, når man går en tur på gaden?

Hvad betyder det for dig, at man lærer at "udvise hensyn" til andre mennesker?

Inkluderer det, at man skal komme løbende højt råbende og skrigende med fægtende arme, når man kan se, at der sidder én og nyder naturen? ( Igen - det er IKKE drengen, jeg klandrer - det er staidg moderen).

• #132   4. nov 2010 Iben

øv - der er ikke gået nogen politiker tabt i dig *s*
    Man skal da blive ved, til man er enige *s*

Men fair nok at du ikke orker mere. Sov godt.

• #133   5. nov 2010 Måske i bare skulle mødes over en kop kaffe tager en gang mudder brydning til en af jer har vundet:-))

• #134   5. nov 2010 Iben

Nu var min bemærkning om politikeren jo egentlig ment som en lille morsomhed. Jeg troede, at du nu hvor du er så uendelig et rummeligt menneske, at du nemt kunne gennemskue dette, men undskyld at det provokerede dig.

Sorry - jeg kan ikke lade være med at kommentere det, du skriver, og jeg kan jo se, at du, på trods af hvad du skriver, heller ikke er ked af at skrive videre. *s*

Og så tilbage til emnet...

Du bliver konstant ved med at pointere, at du ikke synes, jeg har gjort noget galt, men du kan så heller ikke lade være med hele tide at fortælle, hvordan du ville have gjort ( det bedre......)

Du vil ikke direkte sætte ord på, hvad du synes jeg gør forkert i denne her situation, og stadig vedbliver du jo med at være i opposition.

Og du får på fineste maner flettet ind, at jeg er en sur kælling, - børnehader og nu....mangler samarbejdsevne, rummelighed og tolerance.

Så måske det egentlig bare handler mere om noget personligt fremfor emnet?

Men jeg er faktisk interesseret i, hvordan sådan nogle som dig tænker, og derfor ville jeg gerne vide noget om dine høflighedsbegreber og dét at vise hensyn overfor hinanden i det offentlige rum.

Det er som om, man slet ikke må forvente, at fremmede mennesker lader én være, når man vælger et stort rekreativt område, som er meget menneskeøde?

Hvis det var selskab, man manglede, eller i hvert fald dét at have mennesker omkring sig man ønskede, gik man vel tur inde i byen.

Og det er derfor jeg ikke kan lade være med at være nysgerrig efter dit høfligheds-begreb, - hvad du mener med at "vise hensyn" til andre.

For du mener åbenbart ikke, at det er en naturlig og ansvarlig opførsel af en forældre at lære sit barn at lade være med at løbe råbende, skrigende med fægtende arme lige op til en fremmed person, som sidder og hygger sig for sig selv på et aldeles menneskeøde sted. Det må jeg jo konstatere, når du gang på gang pointere, at dét ville du i hvert fald ikke blive sur over. Og du undlader også ( helt med vilje går jeg ud fra) at tilføje, at du godt forstår, hvis ANDRE mennesker ville føle sig provokerede ( - for jeg gårud fra, at du selvfølgelig ikke mener at det er uhøflig optræden)

Så det er derfor jeg spørger ind til, hvad det betyder for dig, at man lærer at "udvise hensyn" til andre mennesker?
    Hvad ville DU som mor til denne dreng have gjort i denne situation? Og lad os bare undlade hundene, for det er ikke det primære her.

• #135   5. nov 2010 Iben

<b> Jeg gennemskuede det udmærket, har forsøgt at skrive et morsomt indlæg ved brug af ,-)) flere gange ;-))) </b>

Jo, selvfølgelig, - det var også derfor du brugte " ! "

<b>og jeg synes jeg spilelr min tid og andres ...</b>
    Fair nok, at du synes, du spiller din tid, - men hvilke "andre" har du mon i tankerne?

<b> Jeg havde ikke ladet barnet løbe råbende hen mod nogle store hunde, men ellers ville jeg lade barnet lege "flyvemaskine" og" larme" ude på græsarealet, selvom du sad der. </b>

Ville du have ladet dit barn råbende og skrigende med armene ud til siden løbe op i hovedet på en person, som sad uden hunde og nød naturen på et menneskeøde sted" ?

Det svarer du ikke på.

Du bliver VED med at give dine svar et twist, så du lige præcis IKKE svarer direkte på det, du bliver spurgt om.

Kommentér på:
Uansvarlig børne-ejer

Annonce