hund og kat! {{forumTopicSubject}}
Nogle gode råd til at få et ordentligt forhold mellem hund og kat? Katten er 3 år og var her først, hunden er nu 14 måneder. Fik hunden da hun var 8 uger. Belønner for ikke at kigge på katten, stiller sig mellem når hunden stirrer eller går efter katten, kæler dem samtidig på hver side af mig, fodrer dem med godbidder ved siden af hinanden. Når jeg er der og katten ikke løber er alt fint og roligt. Og hunden ved at den ikke må løbe efter katten, jeg kan se det på hendes blik og kropssprog. MEN - når katten løber så kan Mille ikke styre sig, hun må løbe efter. Og så smadrer katten gennem lemmen, hunden gør og der bliver en fandens ballade. Jeg er træt af det og sådan i tvivl om katten har det dårligt her?! Den slår næsten aldrig efter hunden, den hvæser ikke. Når hunden får fat på katten, slikker den hende overalt på ryggen, gnusker den i nakken (ikke bide, men gumle, sutte, slikke, gnaske). Der er ingen tvivl om at hunden ikke vil katten ondt og katten ser nærmest ud til at tromme med "fingrene" imens det sker, med et meget tålmodigt og overlegent udtryk i øjnene. Når hunden så slipper et sekund, springer katten op i hendes egen stol, hvor hunden ikke rører hende. Jeg har både irettesat hunden og taget den væk, når den gjorde det, og prøvet at lade dem ordne det selv og UNDRER mig over at katten ikke giver hvalpen sådan en lammer, men det gør den ikke. Er det fordi den lever med det, eller er den dum eller totalt underkuet eller hvad. Den spiser, drikker og kæler og spinder også når hunden er i nærheden, men den holder sig væk fra den når den selv kan vælge. Når hunden jagter katten kan jeg se på dens blik og kropssprog at den ved den ikke må, men kan ikke lade være. Sådan ser den ud. Men det er som instinkterne bare er for stærke selvom opdragelsen og hjernen siger nej, jeg må ikke, så render kroppen med den! Hvis katten ikke løber, eksempelvis hopper ned fra stolen og bare sidder med fronten mod hunden, holder hunden afstand og bare glor. Men så sætter katten i rend og så går det løs. Hvad siger I? Er det bare sådan det er eller skal jeg opdrage mere, hårdere, anderledes? Bare for klarhed, så kan hunden det der med at kigge væk, belønning, kigge væk, belønning, men det er VÆK når katten stikker i løb.
okt 2007
Følger: 56 Følgere: 55 Hunde: 4 Emner: 216 Svar: 1.402
vi har et kræssetræ der går fra gulv til loft hvor katten komme op hvis det bliver for meget...
Balder har fundet ud af at når Buller hvæser så er det med at komme væk, Rasmus er ikke så hurtig så han får en på hovedet når det bliver for meget....
det lyder som om din hvalp også bare leger...
jun 2010
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 2 Svar: 3
ben, skiderik
jun 2010
okt 2007
Følger: 56 Følgere: 55 Hunde: 4 Emner: 216 Svar: 1.402
vores kat har 1. sal for sig selv og sit træ i stuen...
vi har så 2 hunde så de leger jo også sammen så det går ikke ud over katten hele tiden...
måske har katten fundet ud af at du redder den når hunden bliver for vild og derfor siger den ikke ordenligt fra...
ved det ikke. men vores kat siger tydeligt fra HVIS det bliver for vildt....
og Balder har fået respekt...
feb 2006
Følger: 14 Følgere: 14 Hunde: 2 Emner: 42 Svar: 74
jeg har osse flyttet missemors foder op i højden så hun kan indtage sin mad i fred. men de er tydligvis glade for hinanden...
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 30 Svar: 5.451
Jeg har områder af huset, hvor hunden ikke har adgang uden mig, så katten har et frirum. Og ellers må der snor på en gang i mellem, så man har mulighed for at stoppe hunden.
Mange, der har en kat, der selv siger fra, råder altid til at lade dem klare det selv, men som sagt ikke alle katte siger fra, og den skal vel ikke straffes for at være for venlig. Den har efter min mening den samme ret til en god tilværelse som hunden.
jun 2010
sep 2017
Følgere: 523 Emner: 138 Svar: 10.238
Hvis du søger hjælp, kan det være smart selv at oprette en ny tråd i stedet for at spørge i en oldgammel
hund og kat!