{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.386 visninger | Oprettet:

Årsag til kastraktion {{forumTopicSubject}}

Man kan jo altid diskutere, hvorvidt en begrundelse for at kastrere sin hanhund er god eller ej, og derfor denne tråd.

Jeg har indtil flere gang læst på forskellige profiler, at man vælger at kastrere sin hanhund, fordi man ikke vil have den til at avle.

Og så er det mit spørgsmål melder sig:

Har man virkelig så lidt kontrol over sin hund, at man forestiller sig, at den render rundt og parrer i flæng?

Denne her begrundelse gives også i tilfælde, hvor hanhunden er ene-hund, - dvs. der er ikke en tæve, den kan risikere at parre.

Ja, - i mine øjne en langt-ude-i-skoven-forklaring på, hvorfor hunden skal kastreres, men hvad synes du?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Årsag til kastraktion
  • #1   22. okt 2010 min han er kastrat, og det blev han året før vi valgte at få en tæve Hun har stamtavle og det har han ikke. Kastrationen var prikken over i'et til vores endelig beslutning herom

• #2   22. okt 2010 steen. ej i den her sammenhæng kan du altså ikke sammenligne hunde og børn.

min hanhund er kastreret. det er han fordi vi simpelt hen ikke kunne styre ham da han blev kønsmoden. og så fordi jeg vidste at jeg ville have en tæve og lave hvalpe, og min han har en del race mæssige felj som ikke skulle avles videre. derfor.

• #4   22. okt 2010 Lise : det kan vel være fuldstændig lige meget hva grunden er..

Hvis folk vælger at karstre eller sterielisere deres hunde så er det deres valg..

• #5   22. okt 2010 der er hanhunde der stresser så meget op, ved duften af løbske tæver i området, at jeg godt forstå dem der så vælger at kasterer deres han. Vi har dog 4 tæver og 1 intakt han og det er ikke noget problem - men tror der er stor forskel fra race til race og ikke mindst fra hund til hund, så jeg tro ikke man som sådan kan generalisere

• #6   22. okt 2010 Steen A :

FLOT griner

At samligne mennesker og hunde.. ej come on..

dagens griner LOL

• #7   22. okt 2010 I skal nu alle have én ting ( - men fare for at blive MEGET upopulær).....men det er faktisk lykkedes jer alle indtil nu at undgå at tage stilling til LIGE netop DEN begrundelse, som jeg angiver. *s*
    ( - til og med indlægget kl. 21:04:41)

Men fair nok, hvis I ikke vil tage stilling til lige netop dén begrundelse.

Karina

Ja - og således kan man jo sige om ALT.

• #8   22. okt 2010 Mia

Igen - fint indlæg - men det tager ikke stilling til mit spørgsmål. *s*

• #9   22. okt 2010 Vores Shaggie skal kastereres på tirsdag. Han er en to årig blanding af en rottweiler og en new foundlænder.

Begrundelsen ligger et sted imellem kønsagression og det at han er en blanding.. Vægten ligger dog på, at han ikke skal lave nogen hvalpe på noget tidspunkt. Vi kender meget lidt til hans baggrund.

Man mindsker helt sikkert risikoen for ups-hvalpe, ved at have styr på sin hund men du er aldrig 100 % sikker. Andre påstande er i mine øjne naive.. Intet er 100 %, medmindre han ikke fysisk er i stand til at lave hvalpe..

• #14   22. okt 2010 jamen jeg kan jo ikke fortælle dig hvorfor andre siger som de gør.?
    eller så forstår jeg ikke dit spørgsmål.

• #15   22. okt 2010 Underlig tråd.. Jeg hopper af.. Lise ved ikke lige hva du vil opnå med denne tråd???

Men held og lykke med at få folk til at tage stilling til dit spørgsmål

Go week-end smiler

• #16   22. okt 2010 Krumme

Tænkte nok at nu faldt der brænde ned.

Det eneste jeg egentlig ville var at rejse ovenfornævnte spørgsmål og høre folks reaktion på dét.

Men der er da frit slg i bolledejen.

• #17   22. okt 2010 Krumme

Hvis jeg havde forudfattee meninger, mon så jeg havde spurgt?

• #18   22. okt 2010 Krumme - netop, min han blev kastereret efter vores endelig beslutning om at have nr 2 hund, som skulle være en tæve og MED tavle. Ingen ups kuld eller noget herfra, plus hvad-kan-man-sige, jeg køber aldrig uden stamtavle igen.

• #19   22. okt 2010 jamen jeg forstår ikke dit spørgsmål, hvis krummes svar ikke er det rigtige.?

jeg er meget dårlig til at gætte mig til sådan nogle ting som denne her.
    stil mig spørgsmålet igen så skal jeg svare så godt jeg kan.

• #21   22. okt 2010 Karina

Min hanhund skal da heller ikke i avlen, men derfor kastrerer jeg ham da ikke.

Jeg forstår ganske simpelthen ikke, hvad det er, man er bange for, hvis man har én hanhund ( og ingen andre hunde), og så giver årsagen til at man kastrerer, at det er fordi man ikke vil have den i avlen.

Det bestemmer man vel selv???!!!!!

Eller også er der en del, som åbenbart føler, at de ikke har noget at skulle have sagt i den sammenhæng, - og det kan vel kun være fordi, man ikke har styr på sin hund???!!!

Og jeg ved godt, at der findes tonsvis af forskellige ANDRE argumenter FOR kastraktion, - men det er så bare ikke det, der blev spurgt om.

• #22   22. okt 2010 Krumme : ENIG..

• #23   22. okt 2010 Krumme

Hvis folk ikke vil have, at deres hund indgår i avlen, kan de da bare lade være med at sætte den sammen med en højløbsk tæve.

Hvad forudfattet er der i det???

• #24   22. okt 2010 steen - hvad hvis hanhund er kryptokid?

• #25   22. okt 2010 Pia

Igen - jeg skriver jo etop, at der IKKE er andre hunde i hundeholdet, - KUN hanhunden.

• #27   22. okt 2010 Lise - hvad hvis folk ikke har midlerne til det??? At holde dem adskilt?

• #29   22. okt 2010 Lise : waka waka..

Du stiler et spørgsmål vedr kastration af hanhunde .. hva med de folk der er ejer af tæver der bliver stereliseret ???

igen UNDERLIG tråd.. sorry men ved virkelig ikke hvad det er du vil opnå....

• #30   22. okt 2010 Jeg har næsten altid haft hanhunde og ingen af dem er eller var kastreret. Jeg har haft 3 forskellige racer, schæferhund, korthåret hønsehund og jack russell terrier. Tre meget forskellige racer og temperamenter. Men jeg har altid kunne styre dem og træne dem, også sammen med løbske tæver. Men indrømmet, det har krævet et stort arbejde at gøre det.
    Lige nu har jeg så en ung jack russell han, og han er mere besværlig end de andre hunde har været. Men jeg tror det er mig der har svigtet og ikke trænet ham så godt med tæver, som jeg har gjort med de forrige hanner. Så han er "desværre" kemisk kastreret lige nu, men det er begyndt at klinge af. Og så skal jeg nok være der og lære ham at tæver godt kan være i fred, også i løbetid.
    Går det helt galt og han viser sig umulig at lære det, ja så bliver han rigtig kastreret, hvis han lever så længe. Han har meget dårlige hofter, så det skal der lige tages hensyn til også

• #32   22. okt 2010 Vi har valgt at neutralisere vores tæve (det var enten hende eller de to andre)
    dette fordi hun ikke har psyken til at få hvalpe... hun svarer ikke til standarden, OG for at flokken skulle forblive så rolig og harmonisk som den nu er.....

jeg er 100% (jo det kan man godt være) sikker på, at ingen af mine hanner kommer til at lave et ups-kuld med en tæve.....

der gælder samme regler for hanhunde ejere som for tæveejere.... man er ekstra obs når der er løbetid involveret!

• #33   22. okt 2010 Måske folk ikke synes det er rart, at være nødt til at lukke hanhunden væk 6 uger om året, hvis man også har en tæve. (eller sende hunden i pasning)

Selvfølgelig kan det da lade sig gøre, men det er da hverken rart for hund eller ejer.

Og nu tvivler jeg ærligt talt på, at flertallet kastrerer udelukkende på grund af det. Jeg tror der er flere ting der ligger til grund, som f.eks. kønsagression eller hanhunde der stresser.

• #34   22. okt 2010 lise. jamen hvad f.... er det for et svar du ønsker. vi andre kan da ikke svare på hvad andre mennesker gør.
    hvad med du spørger dem som rent faktisk gør som du beskriver.

det er da klart vi kun kan svare ud fra egne erfarringer.

• #35   22. okt 2010 Vi valgte at kastrere vores hanhund fordi at han skulle i narkose og få taget røntgenbilleder af hofter og rygsøjle (hvilket vi var meget bekymrede for) - samtidig vidste vi at vores hund ikke kan med andre hanhunde.. så istedet for at vi på et senere tidspunkt skulle bestemme os for/vælge at lade ham kastrere og gå igennem endnu en narkose, gjorde vi det her for ca. 1-2 måned(er) siden samtidig med røntgenbillederne...

• #36   22. okt 2010 Jamen Lise så må du jo konkludere, hvilket du vist allerede har gjort, at alle med kasterede hanhunde ikke har styr på deres hund.. Så er den vel ikke længere?

Det er i mine øjne en måde at være sikker på, at man ikke skal stå i en situation, hvor man er nødt til at slå et helt kuld hvalpe ned. Ígen så er du aldrig 100 % sikker, medmindre den ikke kan.

• #37   22. okt 2010 Krumme

Ja, - jeg er ganske klar over at folk giver alle deres begrundelser for, hvorfor de har kastreret deres hanhunde, - men det er jo ikke dét, som er mit spørgsmål.

Og hvis man ikke kan læse, hvad mit spørgsmål er i starten, så ved jeg faktisk ikke, hvad jeg ellers skal skrive.

Jeg skriver jo tydeligt:

<b>Og så er det mit spørgsmål melder sig:

Har man virkelig så lidt kontrol over sin hund, at man forestiller sig, at den render rundt og parrer i flæng?

Denne her begrundelse gives også i tilfælde, hvor hanhunden er ene-hund, - dvs. der er ikke en tæve, den kan risikere at parre.

Ja, - i mine øjne en langt-ude-i-skoven-forklaring på, hvorfor hunden skal kastreres, men hvad synes du?</b>

Og det er jo selvfølge ment som "Hvad synes du om denne begrundelse under disse omstændigheder.

• #38   22. okt 2010 Pia

Det er stadig ikke det, som er mit spørgsmål.

• #40   22. okt 2010 "Har man virkelig så lidt kontrol over sin hund, at man forestiller sig, at den render rundt og parrer i flæng?"
    - Nej det havde jeg ikke,, og nej han parrede ikke i flæng

• #41   22. okt 2010 Karina

Nej, - det kan jeg se.

• #42   22. okt 2010 Min anden hund skal faktisk også kastreres her snart har jeg besluttet mig for... men det er alene af den grund at han er kryptochid.. ellers havde jeg ikke ville gøre det... for han kan sagtens med hanhunde ...

• #43   22. okt 2010 Danielle

Det er jo stadig ikke dét, som her er tilfældet.

• #44   22. okt 2010 nåå. men når du ikke gider svare mig så pyt. smutter ud af tråden.

jeg svar å dit spørgsmål. : nej der er forhåbentlig ikke nogle som har så lidt styr på sin hund.

• #45   22. okt 2010 Sugar

Du har vist heller ikke forstået mit indlæg.

• #46   22. okt 2010 Som svar på dit spørgsmål: nej jeg syntes ikke det er et langt-ud-i-skoven-svar...

• #47   22. okt 2010 Pia

Jeg snakker vist ikke om di personligt, - med mindre du da er en af dem, som har den samme begrundelse for at kastrere hanhunden, som den jeg nævner i mit først indlæg.

Og det kan jeg jo se, at det ikke er.

• #49   22. okt 2010 Tak for jeres svar.

• #51   22. okt 2010 Nej, jeg regner ikke med at vores hanhund render rundt og parre sig i flæng.

Men vi har dog alligevel snakket om, at vores store blandingshund, skal kastreres når han bliver omkring 1½ år. Årsagen til det er primært, at vi har en DKK hanhund, som jeg da forventer vil blive brugt i avl, dvs. vi vil få højløbske tæver på besøg til parring. Og så skal den hanhund som skal parre tæven, ikke føle at den skal kæmpe for sin tæve, det skal ikke forstyrres hans præstationer.

• #52   22. okt 2010 Jeg synes det er helt fint at folk viser ansvarlighed ved at kastrere deres hanhund.. Om den så er alene, bor på en øde ø eller andet kan jeg virkelig ikke se skulle gøre en forskel..
    har folk det bedst med at kastrere så fred være med det..

er helt ENIG Krumme smiley

• #53   22. okt 2010 Nu har jeg ikke læst alle indlæg, men Lise det er da en ufattelig nedladende og bedrevidende måde at tale til folk på. Alle svare efter bedste evne - jeg skrive feks at der intet problem er i at holde han og tæve fra hinanden - ja vi har faktisk hele 4 tæver sammen med vores han - men det vælger du pænt at overse.

Men det kan du nu engang ikke sammenligne med en han der er meget påvirket af bare at kunne dufte løbske tæver - det på trods af at ejeren er en samvittighedsfuld ejer, der holder ham væk fra løbske tæver. Der er alligvel hanner der hyler og går fra foderet i flere dage, ja enda uger og vil du virkelig ikke mene dette er synd for hannen. Nogle gør endda skade på sigselv, for at bryde af huset eller ind til tæven. Jeg har set hvad en schæferhan kunne gøre ved mit værelse, da jeg var barn og vores tæve var i den anden ende af huset og i løbetid. Min dør, dørkarm og langt ind i væggen var splittet af i atomer, men endnu værre var at han blødte fra munden og poteren - skader han havde fået ved at prøve på at æde/grave sig vejen ud.

• #54   22. okt 2010 jeg er enig med trådstarter og sten a

jeg synes det er i de fleste tilfælde dybt godnat og kastrere en hanhund medmindre de snakker sygdom eller en hund jeg kendte som var så over maskulin i sin omgang med tæver at det var det eneste han tænkte på

at kastrere hund pga avl er noget pjat og en dårlig undskyldning min hanhund skulle da heller ikke efter planen avles men kunne da aldrig finde på at kastrere ham uden anden gyldig grund som der kom for få år siden pga kræft eneste grund til jeg har kastreret ham men samme personlig har han ikke efter indgrebet desværre er mere mild og sød

• #55   22. okt 2010 jeg mener bestemt heller ikke at man bare skal kastere - men der er situationer, hvor der er det bedste, det kan man ikke udelukke

• #56   22. okt 2010 Min tidligere hanhund Felix blev kasteret som 8-årig (så vidt jeg husker), fordi jeg var mega træt af at han markerede indendørs så meget som han gjorde og det hjalp faktisk, hvilket jeg dog ikke havde nogen sikkerhed fordi han var blevet så "gammel".

• #57   22. okt 2010 men bør man så ikke være en hel del mere klar i den måde man svare på, når det så specifikke svar man går efter ?? Vi er jo en hel del der er dumpet i Lises svar-test

• #58   22. okt 2010 Milo er kastereret, men det var ikke min beslutning, men hans tidl. ejer. Så vidt jeg ved, så gjorde de det, fordi de ikke kunne styre ham. Han hoppede på alt og alle, lige fra mennekser til fugle.De har så heller aldrig opdraget på ham hverken det ene eller andet, han har fået lov til hvad det passede ham. Med den rette ejer havde det måske ikke været nødvendigt, men man kan jo ikke ændre på det instinkt en hanhund nu engang har, så ingen ved om det havde været anerledes med en anden ejer fra starte af. Har ikke så meget forstand på det, men kunne egentlig ikke forestile mig, at alverdens opdragelse ville kunne ændre på så kraftigt et instinkt. Sådan som vi kender Milo nu, så hopper han kun på sit legetøj og har set ham en enkelt gang forsøge sig på en tæve.

• #59   22. okt 2010 Så har jeg et spørgsmål til dig Lise og Steen også for den sags skyld:

Hvorfor ikke kasterere?

Jeg har kasteret min hund af to grunde:

Han skal ALDRIG i avl. Han kan intet godt føre videre, han er en blandingshund, hvorfor avle?
    Jeg er ansvarlig overfor hvad min hund laver og jeg kan ikke være over ham hele tiden. Kommer der en højløbsk tæve i min have, vil jeg da hellere være på den sikre side end at tæve skal igennem div. ting enten med fødsel eller abortsprøjte.

Kønsaggression.

• #60   22. okt 2010 Indfør forbud....

Jeg har faktisk totalt opgivet denne her tråd, - ikke ét menneske har forstået, hvad jeg spørger om, selvom det egentlig er et ret simpelt ja/nej-spørgsmål om, hvorvidt man synes dén ene begrundelse jeg nævner i mit startindlæg er god eller ej, når man nu kun har een hanhund.

Jeg har i denne tråd ej heller på INTET tidspunkt ytret, om jeg er for eller imod kastraktion generelt, - jeg har kun fortalt, hvad jeg har gjort med min egen hund.

Og jeg tror ikke, at jeg mere orker at forklare, hvad det, jeg skriver, betyder. Det nytter åbenbart ikke noget alligevel. *s*

• #61   22. okt 2010 Lise L
    Når nu der tilsyneladende ikke er et eneste menneske som har forstået dit spørgsmål, så skulle du måske tænke over om det måske er dig som ikke har formuleret dit spøgsmål rigtigt.
    Muligt at du synes spørgsmålet er logisk, men det er det jo nok ikke når ingen har "forstået det".

• #62   22. okt 2010 Lise: Ja det er et simpelt ja/nej spørgsmål men når man opretter sådanne ting i et forum, kan man da forvente at der kommer forskellige reaktioner på det.
    Jeg synes jeg har beskrevet meget godt hvorfor jeg har kasteret min hanhund udfra at han ikke skal bruges i avl.

Nej jeg synes ikke det er en dårlig grund og det gør jeg ikke af årsagerne længere oppe.

det kan godt være du ikke direkte har sagt hvad du er fortaler for, men det er da tydeligt at læse hvad du mener alligevel.

• #63   22. okt 2010 Lise: når nu INGEN har forstået det du spørger om, kunne det så tænkes at det er sin måde at spørge på, der er er noget i vejen med ??

• #64   22. okt 2010 Anne

Det kan du også tro, at jeg gør. *s*

Er ved at "afprøve" nøjagtig samme indlæg i et andet forum.

Kan muligvis forstå, at man kunne have misforstået 1. indlæg, - men har meget svært ved at forstå, at man så stadig ikke forstår det selvom jeg uddyber og uddyber.

Folk bliver bare ved med at svare i øst, - men fred med det. Det er jo bare et spørgsmål.

• #65   22. okt 2010 Nej man har ikke så lid kontrol over sin hund, man er bare en ansvarlig ajer der kan se hvad ens hund har bedst af.

Kort og svar på dit egentlige spørgsmål.

• #67   22. okt 2010 Trine - Enig

• #68   22. okt 2010 Tak for alle jeres anstrengelser, - sov godt *s*

• #70   23. okt 2010 Lise: jeg kommer lige til at tænke på, om du også er uddannet psykolog? jeg troede egentlig at Lone Greva var den eneste der kunne kalde sig hundepsykolog, da psykolog-titlen er en beskyttet titel og kun må benyttes at dem, der faktisk er uddannet psykolog... bare et lille nysgerrig sprøgsmål

• #73   23. okt 2010 Jeg valgte kastration fordi jeg ikke skulle bruge Silas i avl - og uden kastration kunne jeg ikke styre ham omkring min egen tæve. Det kom der jo ligesom 4 hvalpe ud af.
    Desuden stak han af for at jumpe fremmede hunde (hanner og tæver), pissede på tæveejere, samt på ting og sager når vi var på besøg. Og den slags dur jeg bare ikke til. Så det bedste jeg nogen sinde har gjort, var at få ham kastreret. Og ville gøre det igen ved fremtidige hanhunde, som jeg ikke skal udstille.

• #74   23. okt 2010 For mig er det en langt-ude-begrundelse at kastrere sin hanhund med de konsekvenser det nu måtte have, fordi man vil undgå at den avler.

For mig handler forebyggelse af avl om at holde styr på sin hund, ikke skære i den.

• #75   23. okt 2010 Jeg synes da det er en meget fin begrundelse. Det er vel en anderkendelse af at de er klar over, at hvis deres hanhund får færten af en højløbs tæve, ja så kan den gå på vandet og flyve for at komme til fadet.

Hvis alle andre havde samme tankegang, så var der måske ikke så mange unge tæver der pludselig blev parret helt tilfældigt, uuuuuuuuuuups.

• #76   23. okt 2010 Hvis en kastration var 100% uden risiko og uden andre konsekvenser end de positive, så bevares.
    Men jeg kan så absolut ikke se, at kastration kan forsvares som en metode til at forebygge upskuld, når det eneste der skal til er en smule omhu i sit hundehold.

• #77   23. okt 2010 Intet er uden risiko og konsekvenser, om man vælger det ene eller andet så er der fordele og ulemper at opveje. Hvis folk mener fordelene er større end ulemperne så har de jo valgt rigtigt.

Jeg mener ikke man udfra en enkelt linje kan bedømme om grunden er god nok eller ej, og det er egentlig også ligegyldigt, for for ejer har det været den rette beslutning.

• #78   23. okt 2010 Jeg har nu ikke svært ved det ud fra en linje. Jeg synes det er en tam begrundelse.. ganske enkelt. Og kunne ikke selv drømme om at kastrere en hund på den baggrund, når det kan løses på andre måder ved at man gør sig en smule ulejlighed.

• #79   23. okt 2010 Bodil K

Du skriver:
    <b>jeg syntes faktisk at begrundelsen" han skal ikke i avl" er meget tynd! skal hunden ikke i avl så lader man bare være med at sætte den sammen med højløbske tæver, sværere er det vel ikke?
    Vi skulle alle gerne have så meget styr på vore hunde at det ikke er nødvendig at kasterere en hanhund som IKKE bor sammen med tæver, af den grund.
    At folk så må selv om hvad de gør er noget andet:) det er bare begrundelsen jeg finder tynd:)</b>

Af hjertet tak! Tak fordi du har genoprettet min tro på, at det rent faktisk kan lade sig gøre ikke bare at forstå, hvad jeg spørger om, men også komme med et dertilhørende svar.

Desuden kan jeg kun erklære mig fuldstændig enig med dig. Hvad folk vælger, må de jo selv om. Det er et frit land. Men dertil hører jo også, at det da heldigvis er tilladt for os andre, at have en mening om det.

Og hvis man kastrerer en hanhund, som er eneste hund i hundeholdet, udelukkende pga. at den ikke skal i avlen, ja - så synes jeg bestemt også, at det er en særdeles tynd begrundelse.

• #80   23. okt 2010 Maiken T

<b>Jeg kunne godt tænke mig at få udredt hvad denne debat er godt for? Er det din personlig mening, er vi med i en eller anden form for en test eller hvad?</b>

Nu har jeg forsøgt så mange gange at uddybe mit spørgsmål, som åbenbart for 99 % af de deltagende i tråden ikke har været til at forstå. Hvis du stadig ikke forstår mit ja/nej-spørgsmål, så må jeg melde pas. Jeg aner simpelthen ikke, hvad jeg så ellers skulle skrive. ´

Og nej - hverken du eller andre er med i en "test".

Ps. Jeg kan ikke se, at jeg taler grimt il nogen? Jeg konstaterer, at man ikke forstår, hvad jeg spørger om, så hvis det er at "tale grimt til", ja så må jeg erklære mig skyldig.

• #81   23. okt 2010 Maria, det er jo netop det, der altid mangler i debat om kastrationer.

Det har masser af konsekvenser for hunde at holde op med at danne kønshormon, men det er noget, der i høj grad er tabubelagt. Ihvertfald de negative af slagsen.

Egentlig synes jeg det er logisk nok. Man fjerner det hormon, der gør at en hanhund har hanhundepræg, naturligvis må dette have konsekvenser.

• #82   23. okt 2010 Maria H

<b>Du hentyder til at du har læst på flere profiler at begrundelsen for at kastrere sin hanhund er fordi man ikke vil have den til at avle - dit spørsgmål er affødt af dette, altså, om man forestiller sig at hanhunde render rundt og parrer i flæng?

Det faktum at nogle vælger at få deres hanhunde kastreret fordi de ikke skal indgå i avlen, har jo intet med dit spørgsmål at gøre?</b>

Jo, Maria. Det har i høj grad noget med mit spørgsmål at gøre. Du har så heller ikke forstået mit spørgsmål, kan jeg regne ud, men jeg forklarer gerne en gang mere:

Jeg har på flere profiler læst, at DEN ENESTE grund til at man vil kastrere sin hanhund - SOM ER ENE HUND I FAMILIEN - er, at den ikke skal indgå i avl.

Så er det jeg tænker: Hvordan kommer en hanhund til at indgå i avl?

Jo - det kommer den, hvis man MED VILJE sætter den sammen med en højløbsk tæve ELLER hvis hanhunden stikker af, og parrer en højløbsk tæve ELLER hvis man lukker sin hanhund ud i en have, som ikke er ordentlig indhegnet.

Derfor kan jeg kun konkludere, at man da ikke kan have ordentlig styr på sin hanhund, hvis man er bange for at den parrer mod ens vilje.

• #83   23. okt 2010 CH

Også thumbs up til dig, at du har læst og forstået mit spørgsmål.

Jeg er helt enig med dine indlæg.

• #84   23. okt 2010 Maria

<b>Hvad er det en hanhund mister ved at blive kasteret KUN fordi den ike skal bruges i avl??? </b>

Vel det samme, som alle mulige andre hanhunde, som kastreres.

Men jeg vil da i den forbindelse fortælle dig om denne uges kastrations-katastrofe.

En ung kvinde ringede til mig. Hun fortalte, at hendes 3 årige hanhund havde ændret sin adfærd meget efter den var blevet kastreret. Hunden var simpelthen blevet bange for at gå tur. Det havde hun aldrig observeret før kastrationen.
    Dette er bare en af mange historier om, hvordan kastrerede hanhunde kan ændre sig utilsigtet.

Man skal nøje vurdere mange forhold før man kastrerer.

• #85   23. okt 2010 Michelle

<b>jamen hvad f.... er det for et svar du ønsker. vi andre kan da ikke svare på hvad andre mennesker gør.
    hvad med du spørger dem som rent faktisk gør som du beskriver.

det er da klart vi kun kan svare ud fra egne erfarringer.</b>

Jeg har flere gange uddybet mit spørgsmål - hvis du stadig ikke forstår det, så fred være med det.

Og det handler jo slet ikke om at svare på andre menneskers vejne, - hvordan i al verden du kommer til det, fatter jeg ikke.

Det handler om, hvad man selv synes i forholdet til den begrundelse, jeg lægger for dagen.

Og igen - det handler ikke om egne erfaringer i forholdet til spørgsmålet ( selvom man da sikkert er farvet deraf, - ingen tvivl om det), men om ens HOLDNING, - ikke erfaring. Der er en lille forskel.

• #86   23. okt 2010 Rollos mor og far

<b>jeg syns alle hunde der ikke skulle avles på, skulle neutralises. mener ikke at det skader hunden.</b>

Det er da fint, at DU ikke mener, at kastraktion skader nogen som helst. Det er så bare ikke i overensstemmelse med virkeligheden.

Kan da kun være glad for, at du har gode erfaringer med kastrerede hanhunde.

Mine erfaringer er en del mere nuancerede, og hvis du tror, at kastraktioner ikke kan have alvorlige negative sideeffekter for visse hunde, så tror du fejl.

• #87   23. okt 2010 Sten A J

<b>Man kastrerer jo heller ikke sine børn, fordi man "ikke ønsker, de skal avle".
    Køber man en hanhund, må man tage dét med, der er i en hanhund. </b>

Jeg er ikke enig med din sammenligning til børn. Børn og husdyr er i mine øjne to helt forskellige ting.

Til gengæld er jeg generelt meget enig med dig i, at hvis man på forhånd har den holdning, at man vil skære i hunden UANSET hvad ( inden man overhovedet har vurderet, om det er nødvendigt), vil kastrere sin hanhund.

Undtagelsen kunne evt. være, at man i forvejen havde huset fuld af tæver, og man ville undgå ups-parringer.

• #88   23. okt 2010 Sugar

<b>Som svar på dit spørgsmål: nej jeg syntes ikke det er et langt-ud-i-skoven-svar...</b>

Mange tak for dit svar. Og glad for, at du har forstået det *s*

Kunne da godt tænke mig at spørge dig: hvorfor synes du ikke det er en tyndt langt-ude-i-skoven-forklaring på, hvorfor man vil kastrere sin hanhund?

Når man kun har een hund, - hvad er så problemet?

• #89   23. okt 2010 Karina nu med amr. golden

<b>Lise : waka waka..

Du stiler et spørgsmål vedr kastration af hanhunde .. hva med de folk der er ejer af tæver der bliver stereliseret ???</b>

Ved ikke, hvad du mener med "waka waka?

Ja - hvad med folk der er ejer af tæver der bliver steriliseret? Hvad er dit spørgsmål?

• #90   23. okt 2010 Majbrit - medlem af tavlemafiaen

<b>Jeg har næsten altid haft hanhunde og ingen af dem er eller var kastreret. Jeg har haft 3 forskellige racer, schæferhund, korthåret hønsehund og jack russell terrier. Tre meget forskellige racer og temperamenter. Men jeg har altid kunne styre dem og træne dem, også sammen med løbske tæver. Men indrømmet, det har krævet et stort arbejde at gøre det.
    Lige nu har jeg så en ung jack russell han, og han er mere besværlig end de andre hunde har været. Men jeg tror det er mig der har svigtet og ikke trænet ham så godt med tæver, som jeg har gjort med de forrige hanner. Så han er "desværre" kemisk kastreret lige nu, men det er begyndt at klinge af. Og så skal jeg nok være der og lære ham at tæver godt kan være i fred, også i løbetid.
    Går det helt galt og han viser sig umulig at lære det, ja så bliver han rigtig kastreret, hvis han lever så længe. Han har meget dårlige hofter, så det skal der lige tages hensyn til også</b>

Dejligt at høre, at der er folk, som gør et stykke arbejde for at opdrage deres hunde og ikke bare "skærer" dem til uden at have sat en finger i jorden.

Og fair nok, hvis du bliver nødt til at ty til kniven, når du vitterlig har prøvet at undgå det. Respekt for det!

• #91   23. okt 2010 lise. hold da op du er nok lige gået i selvsving..

jeg syntes ikke det er en langt ude forklaring hvis det er det man mener.

forstår ikke hvad det er du mener en hanhund der er kastreret som bor alene "mangler". frem for en hanhund som er kastreret som bor sammen med tæver?

altså en kastreret hanhund er vel det sammen, uanset hvilken årsag ejeren giver??

eller forstår jeg dig stadig ikke?

• #92   23. okt 2010 Michelle

<b> lise. hold da op du er nok lige gået i selvsving..</b>

Nej, Michelle - jeg prøver såmænd bare at svare på de spørgsmål, man stiller mig. Og som du kan se, så er der rigtig mange, som henvender sig. Men jeg kunne jo også bare ignorere samtlige, - ville det være bedre?

<b>jeg syntes ikke det er en langt ude forklaring hvis det er det man mener.</b>

"Man" er jo så i denne her sammenhæng mig, da det er mig, som stiller spørgsmålet.

Men tak for dit svar, - interessant. Må jeg spørge hvorfor? Altså hvorfor synes du ikke, det er en tynd begrundelse at kastrere en hanhund, som bor alene, fordi man ikke vil have den i avlen.

Er man ikke selv herre over, hvem ens hund parrer eller hvad mener du?

<b>forstår ikke hvad det er du mener en hanhund der er kastreret som bor alene "mangler". frem for en hanhund som er kastreret som bor sammen med tæver?</b>

Den mangler da ikke noget.
    Men jeg kan da se en ret åbenlys årsag til, hvorfor man vælger at kastrere en hanhund, som bor sammen med en tæve, fremfor at kastrere en hanhund, som er ene-hund.

<b>altså en kastreret hanhund er vel det sammen, uanset hvilken årsag ejeren giver??</b>

Ja, en kastreret hanhund er en kastreret hanhund. Vi snakker stadig om, hvorvidt BEGRUNDELSEN for at kastrere er tynd eller ej.

Vel at mærke LIGE NETOP DEN begrundelse, som jeg indtil flere gange nu har fremsat.

• #93   23. okt 2010 lise. fint. jeg giver op. du vil bare heller ikke læse. du søger et bestemt svar som jeg ikke kan give dig åbenbart. nu har jeg skrevet hvad jeg mener. og du syntes åbenbart stadig ikke jeg besvare ordenligt. fint nok. så smutter jeg bare ud nu.

held og lykke med at finde en der kan give dig det rigtige svar.

• #94   23. okt 2010 Michelle

Nej - jeg søger ikke et bestemt svar.

Du har valgt at skrive dit eget svar:

<b>jeg syntes ikke det er en langt ude forklaring hvis det er det man mener.</b>

...og det har jeg sagt tak for.

Jeg spørger så om, om du har lyst til at uddybe dit svar på, hvorfor du ikke synes, det er en tynd begrundelse for at kastrere.

Fair nok, at du ikke gider mere, - men lad være med at skriv, at jeg ikke læser hvad du skriver. Mit svar til dig i etaper viser tydeligt det modsatte, - at jeg både læser og besvarer alt det du har skrevet.

• #95   23. okt 2010 Lise
    Sådan som dit spørgsmål er formuleret, vil du aldrig kunne få et ja eller nej svar, fordi der ligger en anklagende tone i dit spørgsmål.
    I dit spørgsmål ligger der en beskyldning at folk som har skrevet i deres profil at deres hanhund - selv om den er enehund - er blevet kastreret fordi den ikke skal bruges i avl, er fordi de tror hunden render rundt og parre i flæng. Men det ved du vel egentlig godt, ikke er den tro folk har eller ????

• #96   23. okt 2010 Anne R

Nej - det ved jeg faktisk ikke.

I min verden er det mig, som har kontrol over mine hunde. Hvis jeg ikke vil have min hanhund til at parre, så sætter jeg ham ikke sammen med en højløbsk tæve.

Længere er den ikke, - og jeg forstår ikke, hvorfor andre ikke kan gøre det samme.

Som jeg har skrevet før, så kan sådan en hanhund, som man ikke ønsker komme i avlæ jo kun få heldet med sig, hvis man ikke har styr på den. Dvs. hvis den f.eks. løber væk ( man har ikke et ordentligt indkald, - eller man har ikke snor på sin hund, - eller man har ikke hegnet haven ind).

Hvis andre ser problemstillingen på en anden måde, kunne jeg da godt tænke mig at høre den vinkel.

• #97   23. okt 2010 Trine

Nå, Trine - så nåede jeg endelig til at kunne besvare dit indlæg. Pu ha - det er jo en heltidsbeskæftigelse i dag *s*
    Nå, men here goes.......

<b>Lise...

Det må da være rart at folk gider at bruge sin tid på at svare dig? Når du har brugt tiden på at lave en tråd... Det vil jeg da personligt mene.</b>

Bestemt da. Hvis det så var dét, de gjorde. *s*
    Men jeg føler jo netop ikke, at det er det, de fleste har gjort, og derfor kan det i mine øjne være lidt comme ci - comme ca, når folk "bare" vil fortælle om, hvorfor de har kastreret, - når jeg nu spørger om, hvorvidt man ser på én bestemt begrundelse for kastraktion.

<b>Men jeg vil da blive en smule øv over at skulle sidde og konkludere at folk er langsomt opfattende, og ikke forstå hvad jeg mener, uden lige at prøve at vende blikket mod mig selv en gang? Og overveje en ekstra gang om det havde noget med måden jeg spurgte på at gøre. Fremfor at sidde og blive børnesur, og derefter oprette en tråd i et andet forum, blot for at teste om det er mig der er helt galt på den? Eller var det for at finde ud af om os på HundeGalleri er langsomt opfattende?</b>

Det er da også lidt ærgerligt, at jeg ikke blev forstået fra start af, og derfor har jeg da så sandelig også vendt blikket indad.
    Det er jo netop derfor jeg ville se, hvad der skete i et andet forum.

Og du kender mig altså meget dårligt, hvis du tror, at jeg bliver sur over den slags. Det gør jeg ikke, og det er jeg ikke. Og det er bestemt ikke i surhed at jeg prøver mit indlæg af et andet sted.

<b>
    I og for sig syns jeg det er en spændende tråd og et interessant emne, men jeg syns bestemt ikke det er interessant at tråd opretter fejer folk af, fordi det er ''den nemmeste løsning'', som jeg tolker at du mener en neutralisering af en han hund er, med den begrundelse du spørger ind til. </b>

Her er jeg simpelthen ikke sikker på, hvad du mener.

Ja, - jeg skriver til folk, at de ikke har forstået mit spørgsmål. Er det dét, du kalder at "feje af"?

"Den nemmeste løsning"..............hmmmm - igen - jeg er ikke med på, hvad du mener. Jeg er stadig bare interesseret i, hvorvidt man synes, at den øverst-nævnte begrundelse ( hunden skal ikke i avl, når hunden er enehund) er tynd.

• #98   23. okt 2010 Lise
    Derved indrømmer du jo at dit spørgsmål havde en forudindtaget holdning og lige præcis derfor får du ikke de svar du gerne vil have. Så du er selv årsag til den uforståelse der er i denne tråd.

• #99   23. okt 2010 Anne

Hvilke svar tror du da, jeg "vil have"?

Og selvfølgelig har jeg da selv en holdning til problemstillingen. Mig bekendt er det ret naturligt, at folk opretter tråde i forbindelse med påstande, udsagn eller handlinger, som falder dem for brystet.

Der er da vel ingen, som regner med, at man som trådstarter er fuldstændig neutral, - ergo er ordet "forudindtaget" i denne her forbindelse også fuldstæøndig malplaceret i mine øjne.

Men at folk ikke kan gennemskue, at dét, jeg spørger om, er, hvorvidt man synes, at den nævnte begrundelse for kastraktion er en langt-ude-i-skoven-begrundelse ( lig med tynd begrundelse), er mig stadig noget af en gåde. Især da jeg længere nede skriver:

<b>Min hanhund skal da heller ikke i avlen, men derfor kastrerer jeg ham da ikke.

Jeg forstår ganske simpelthen ikke, hvad det er, man er bange for, hvis man har én hanhund ( og ingen andre hunde), og så giver årsagen til at man kastrerer, at det er fordi man ikke vil have den i avlen.

Eller også er der en del, som åbenbart føler, at de ikke har noget at skulle have sagt i den sammenhæng, - og det kan vel kun være fordi, man ikke har styr på sin hund???!!!

Og jeg ved godt, at der findes tonsvis af forskellige ANDRE argumenter FOR kastraktion, - men det er så bare ikke det, der blev spurgt om.</b>

• #100   23. okt 2010 Som dit spørgsmål er formuleret, så lyder det som om du forventer at folk skal svare JA til at de tror at deres hund render rundt og parre i flæng, hvis de ikke er kastreret
    Kan kun forestille mig hvordan tråden så havde udartes sig, hvis du havde fået de JA-svar ?????????

Jeg kan så bare ikke forstå, hvorfor du ikke har omformuleret dit spørgsmål undervejs, som du fandt ud af at du ikke fik dine JA eller NEJ svar.

Selvfølgelig har en trådstarter som regel en mening om tingene inden de starter en tråd, men som det jo er velkendt her på HG, så må man lære at formulere sine spørgsmål rigtig, hvis man vil have et ordentlig resultat ud af sin tråd.

Og at skrive i sin profil at hunden er kastreret fordi den ikke skal indgå i avl, så kan det være den korte version. Mennesker har hunde på mange forskellige måde. Jeg vil egentlig mene at de mennesker som har fået kastreret deres hanhund fordi den ikke skal indgå i avl, har tænkt sig lidt om. De ved at deres hund måske ikke har noget godt at byde på, men vil gerne at hunden har noget frihed, så derfor har de valgt at få den kastreret, for så slipper de for at have de problemer som der kan være med hanhunde som ikke er kastereret og hvor hormonerne buldre rundt i hunden til mere eller mindre gavn.

• #101   23. okt 2010 Anne

Som du selv er inde på, er dette spørgsmål et simpelt ja/nej-spørgsmål. Man kan jo så vælge at uddybe, - det er set før.

Og jeg har da aldrig startet en tråd bare fordi jeg sidder og tænker "nu vil jeg lave en laaaaaaang tråd", så hvordan en tråd udarter sig er jo op til dem, som gider skrive i den.

Du skriver:
    <b>Jeg kan så bare ikke forstå, hvorfor du ikke har omformuleret dit spørgsmål undervejs, som du fandt ud af at du ikke fik dine JA eller NEJ svar.</b>

Det er da også PRÆCIST dét, jeg gjorde kl. 21:21:57 :

<b>Min hanhund skal da heller ikke i avlen, men derfor kastrerer jeg ham da ikke.

Og jeg ved godt, at der findes tonsvis af forskellige ANDRE argumenter FOR kastraktion, - men det er så bare ikke det, der blev spurgt om.</b>

Du skriver:
    <b>men som det jo er velkendt her på HG, så må man lære at formulere sine spørgsmål rigtig, hvis man vil have et ordentlig resultat ud af sin tråd.</b>

Åhhh - tak for lektionen. Tænk, - det troede jeg faktisk også, jeg gjorde - men jeg skal da nok forsøge at simplificere og uddybe yderligere en anden gang.

Nu er der faktisk nogle, som formår at forstå spørgsmålet og svare på det, der står, - og ikke hvad de tror, der står, så et eller andet sted kan jeg da se, at det ikke har været umuligt.

Men, som sagt, - taget til efterretning her på HG.

<b>Og at skrive i sin profil at hunden er kastreret fordi den ikke skal indgå i avl, så kan det være den korte version</b>

Bingo!
    Så derfor KUNNE man jo også forestille sig, at der var andre vinkler på dette end dem, jeg kunne hitte på. DERFOR mit spørgsmål.

• #102   23. okt 2010 Lise: måske jeg bare ikke kan finde det, men har du svaret mig ?

• #103   23. okt 2010 "Bingo!
    Så derfor KUNNE man jo også forestille sig, at der var andre vinkler på dette end dem, jeg kunne hitte på. DERFOR mit spørgsmål."

Det er bare ikke det dit spørgsmål lægger op til som det er formuleret

Og ser ikke lige den omformulering du snakker om.

• #104   23. okt 2010 Platugle

Hvad mangler du svar på?

• #105   23. okt 2010 Lise: her er den lige igen - det er jo ved at være e nlang tråd;-)

Lise: jeg kommer lige til at tænke på, om du også er uddannet psykolog? jeg troede egentlig at Lone Greva var den eneste der kunne kalde sig hundepsykolog, da psykolog-titlen er en beskyttet titel og kun må benyttes at dem, der faktisk er uddannet psykolog... bare et lille nysgerrig sprøgsmål

• #106   23. okt 2010 Anne

Mit 1. indlæg:

Og så er det mit spørgsmål melder sig:

Ja, - i mine øjne en langt-ude-i-skoven-forklaring på, hvorfor hunden skal kastreres, men hvad synes du?

Mit uddybende spørgsmål:
    Min hanhund skal da heller ikke i avlen, men derfor kastrerer jeg ham da ikke.

Og jeg ved godt, at der findes tonsvis af forskellige ANDRE argumenter FOR kastraktion, - men det er så bare ikke det, der blev spurgt om.

Hvis du stadig ikke kan se forskellen, så må jeg melde pas - så kan jeg bare ikke nå dig.

Desuden HAR jeg jo forklaret, at man kunne uddybe sin ja- eller nej-holdning.

• #107   23. okt 2010 Platugle

Nu lever du vist til fulde op til dit nick, Platugle.

Går du efter bolden eller personen? Ret tydeligt at dette her ikke har noget med trådens emne at gøre.

Men vil da svare dig selvom vi har haft denne oplysning fremme mange gange før *s*

www.hundeskole.dk kan du læse mit CV.

Hvorfor spørger du?

• #108   23. okt 2010 Ved ikke om folk er bange, men måske ansvarsbevidste fordi de måske ved at de ikke kan stole på deres hanhund hvis der er løbske tæver i nærheden.

Kunne være interessant at vide hvilket spørgsmål du har stillet i det andet forum du snakker om, og hvilken respons du har fået der ?

Men ellers tror jeg ikke at vi to når vist bare ikke hinanden !!

• #109   23. okt 2010 Anne R

Jeg har såmænd kopieret mit første indlæg og derefter spurgt, hvilket spørgsmål man tror, jeg stiller.

De svar, der er kommet, har været sådan som jeg havde tiltænkt spørgsmålet.

• #110   23. okt 2010 Lise: jeg spørger fordi jeg undrede mig - jeg kiggede lidt på en af dine hjemmesider og kunne ikke rigtig finde noget om det. Så jeg valgte at spørge dig, men som med alt andet, så kommer du med et rigtig nedladende svar, i stedet for bare at spørge på det jeg sprøger om.

Så igen - det jeg spurgte om var om du er uddannet psykolog - og som du har hylet op om i hele denne tråd ... hvor svært kan det lige være at svare ja eller nej ???

• #111   23. okt 2010 Platugle

Det er skam ikke svært.

Men det er åbenbart meget krævende for dig at finde mit CV frem, selvom jeg har henvist til det. Her får du det:

Min baggrund

1979 - 1982 Matematisk-Biologisk student v. Sorø Akademi
    1982 - 1982 Naturvidenskabelig Basisudd. ved Roskilde Universitet
    1982 - 1984 Studerende / Ansat hos Danmarks første hundepsykolog, Arne Sørensen.
    1984 - 1989 Lærerstuderende v. Holbæk Seminarium
    Liniefag Biologi m. speciale i etologi, - dyrs adfærd
    Liniefag Engelsk
    1989 - 1992 Instruktøruddannelse i Schæferhundeklubben
    Aktiv hundefører / konkurrencedeltager ( BHP - programmet )
    Træner i Schæferhundeklubben
    1989 - 2004 Lærer i folkeskolen
    1992 - Oprettede egen hundeskole
    1997 Uddannelse af servicehunden Ayla.
    2004 - Kredsformand i Dyrenes Beskyttelse, Sorø
    2005 - Aktiv hundefører ( Politihunde-programmet / PH )
    2006 Brevkasseredaktør på ugeaviserne Glumsø Ugeblad, Fuglebjerg-Posten, Sorø Posten og Ringsted Posten.
    2007 Brevkasseredaktør på Vestsjællands ugeblad, LOKAL NYT
    2008 Udvidelse af SOR Hundeskole med yderligere 2 afdelinger

Under min 2 årige uddannelse hos og mit samvær med hundekonsulent Arne Sørensen arbejdede / studerede jeg 5 - 6 dage om ugen. Vi havde dels dage, hvor vi kørte på konsultationer til folk med hundeproblemer i hele landet ( ca. 5 - 8 hunde pr. dag ), dels "indlæggelser" på en hundepension i Mern, hvor specielt adfærdsvanskelige hunde blev taget til opdragelse/terapi. Desuden havde vi fællestræning bl.a. i Ishøj, og ofte var jeg med Arne Sørensen ude om aftenen til nogle af hans utallige foredragsarrangementer. Det var selvsagt en meget spændende, lærerig og temmelig komprimeret tid, hvor jeg fik en masse indblik og erfaring i hundeproblemer og problemhunde. Ca. 3000 problemhunde stiftede jeg sammenlagt bekendtskab med i den tid, hvilket har givet mig et unikt solidt grundlag for mit virke med hundene i dag. Teoretisk lå jeg heller ikke på den lade side. Hvad jeg ikke selv kunne finde på at læse om hunde og adfærd, fremskaffede Arne.

Min uddannelse og mit sideløbende virke som folkeskolelærer har bidraget til min rolle som underviser, instruktør og vidensformidler.Samtidig har de psykologi- og pædagogikkundskaber, som læreruddannelsen har givet mig, bidraget til en større forståelse af de menneskelige aspekter, som ethvert hundehold også indeholder.

Jeg har derud over gennemgået diverse kurser og seminare hos flg. etologer / hundeeksperter :

René Sjøberg (S), Ekspert i hundesprog ( Hundemøder)
    Åsa Ahlbom og Agneta Geneborg (S), Eksperter i racesammenligninger (Udvidet Racekundskab )
    Lars Fält (S), Etolog ( Alm. adfærd, Spor )
    Anders Hallgren (S), Hundepsykolog ( Motivation & Drivkraft, Lederskab, Smerte, Sygdom & Problemadfærd )
    Marie Hansson (S), Hundepsykolog ( Mental træning )
    Runar Næss (N), Ulveekspert (Sammenlign.hund/ulv)
    Sune Steffensen, ID-hundefører v. politiet ( Hundens lugtesans )
    Bente Iversen, Dyrlæge ( Alm. hundeadfærd, Hundemøder )
    Søren Risager, DM/EM-hundefører, Aut. Instruktør, ( Spor, Lydighed, Forsvarsarbj.)
    Suzanne Clothier (USA) Prof. instruktør ( almen hundeadfærd)
    Patricia McConnell (USA), Ph.d.( almen hundeadfærd, aggression )
    Jan Fennell (UK), Prof. Instruktør ( almen hundeadfærd, hundesprog )
    Ismaël De Vos ( BE ) Klikkertræning IPO gr. A-B-C

Og stadig er det fuldstændig undenfor trådens emne, så derfor spørger jeg dig, Platugle, hvorfor du nu går efter mig personligt?

Hvad er det, du undrer dig over?

• #112   23. okt 2010 det undre MIG at du har været folkeskole lærer, når du ikke taler og forstår tingene mere "voksent" end du gør.

• #113   23. okt 2010 Michelle

Jamen, fair nok.

• #114   23. okt 2010 jammen jøsses, hvor sværet kan det lige være at svar ja eller nej?? jeg bad ikke om din livshistorie, men spurgte om du er psykologuddannet - for mig har det en betydnig om en hundeadfærdsterapeut også er uddannet psykolog da det også giver personen en vinkel på mennesket for enden af hunden line.

Men efter hvad jeg kan se, så er du ikke uddannet psykolog og du bruger denne beskyttet titel i flæng i din CV, hos dem du har læst hos.

Men helt ærlig, hvordan kan du få et så ganske simpelt sprøgsmål, til at jeg går efter dig personligt ??? jeg undrede mig, da der mig bekendt ikke er andre hundepsykologer i dk, en Lone Greva. Hvordan kan det at jeg undre mig, blive til at jeg går efter dig personligt. Hvor i ligger problemet i at besvare et simpelt spørgsmål omkring den titel du benytter dig af ??

• #115   23. okt 2010 Platugle

Jamen, som sagt - det er der ingen ben i. Men det har åbenbart været en STOR opgave for dig at finde ud af, hvad mit CV indeholder.

Det er da helt oplagt at du går efter personen nu. Dit spørgsmål har jo INTET med trådens emne at gøre.

Det er fuldstændig rigtigt, at enhver psykolog-uddannet kan kalde sig hundepsykolog selvom vedkommende kun har haft og studeret kanariefugle, mens en person, som har arbejdet med hunde halvdelen af sit liv ikke må smykke sig med den titel.

Det gør jeg så heller ikke!

Og hele din indgangsvinkel er jo et klart angreb på min person i et forsøg på at miskredittere mig.

Du skal være velkommen! Men jeg synes ærlig talt, du synker lavt her, Platugle.

Kan jeg ikke have en mening om, hvorvidt en årsag til at folk kastrerer deres hund, er god eller dårlig uden at der står psykolog på ryggen af mig? Eller hvor vil du hen?

• #116   23. okt 2010 Platugle

Og hvis det er så vigtigt for dig, at en hundeadfærdsterapeut også er psykolog-uddannet, så er det jo godt, at jeg har læst så meget psykologi, pædagogik og indlæringspsykologi, som jeg har via min lærereksamen, - i modsætning til 99 % af de resterende uddannede adfærdsterapeuter, som kun er uddannet fra Irene Jarnved eller PAFF.

Jeg er sikker på, at de også lærer en smule psykologi, men jeg er også sikker på, at det ikke kommer op på siden af, hvad en lærer skal igennem.

• #117   23. okt 2010 Undskyld Lise, men hvem er lige død og gjort dig til dronning ??? bare fordi du hr oprettet tråden, så betyder det da ikke at der kun må stilles de sprøgsmål som du ønsker.

Hvorfor pokker tager du det som at jeg vil bringe dig i miskridit?? jeg stiller et simpelt spørgsmål og hvis du har dine ting i orden, så kan der vel ikke være noget problem i det??

Jeg kan så fortælle dig, at ordet psykolog ikke har noget med dyr at gøre - men med mennesker. Men du kan jo læse mere her:

"En psykolog beskæftiger sig med psykologi og har traditionelt været forstået som en person, der beskæftiger sig med menneskets sjæle- og åndsliv.

Fra 1994 har titlen "psykolog" været en beskyttet titel i Danmark og kun personer med en uddannelse som cand.psych., cand.pæd.psych og mag.art. i psykologi må kalde sig psykologer[1].

På Aarhus Universitet, Københavns Universitet og Ålborg Universitet kan man få tildelt cand.psych.-titlen efter 5 års uddannelse (3 års bacheloruddannelse samt 2 års kandidatuddannelse). På Roskilde Universitet kan man også studere psykologi i kombination med andre fag, hvilket dog ikke giver ret til titlen psykolog."

bemærk at det er en beskyttet titel og der er krav man skal opfylde for at benytte sig at denne titel - nu må du endelig rette mig, men som jeg læser det, så opfylder du ikke kravene for at benytte denne titel og det er vel misvisende overfor dine klienter ??

• #118   23. okt 2010 lige som jeg synes det er forkert at folk kalder deres hunde, en race de ikke er, så synes jeg også det er forkert at give sig selv en titel som man ikke opfylder kriterierne for..... vil du ikke synes det var under alt kritik, at finde ud af at din læge slet ikke er uddannet læge, men det er bare noget han kalder sig ??? jeg ville blive slemt mopset.

• #119   23. okt 2010 Men hvorfor ikke henvende dig til nogen, som virkelig kalder sig hundepsykologer og gå dit lille felttog der?

Du kan jo starte her.......

http://www.hundepsykolog.dk/

eller her

http://www.specialdogs.dk/vi-tilbyder/hundepsykologi.html

Masser af adfærdsbehandlere kommer frem på ordet "hundepsykolog" når man googler. Det er ikke ensbetydende med, at de ER det, men i folkemunde er hundepsykolog blevet et fængende ord, som folk relaterer til. Derfor bliver det brugt som søgeord.

Her f.eks.

(link fjernet)

og her

http://www.dogwise.dk/

og her

http://alpha-center.dk/

....for bare at tage NOGLE eksempler.

• #120   23. okt 2010 Platugle

Stadig, - det ville vel være relevant, hvis JEG kaldte mig hundepsykolog.

Det gør jeg så ikke, så hvorfor denne enorme interesse for MIN person?

Have mine ting i orden? Hvad er det du mener, jeg ikke har "orden i"

( Hvis dét ikke er et angreb, så ved jeg godt nok ikke hvad er.)

• #122   23. okt 2010 Lise: at andre ikke ved at titlen er beskyttet, gør det jo ikke rigtig at du bruger den ... vel??

Du har ikke orden i at du ikke har uddannelsen til at måtte kalde dig psykolog og dermed er det misvisende overfor dine klienter - længere er den jo ikke.

• #124   23. okt 2010 Platugle

Jeg bruger jo ikke at kalde mig hundepsykolog. Så hvad er dit problem?

• #125   23. okt 2010 Hunden

Ja, jeg har det lidt på samme måde.

• #126   23. okt 2010 Maria

<b>Du bliver simpelthen nødt til at prøve at kigge indad en gang imellem. Du er så utrolig dygtig til at påpege alle andres fejl - det kan være fint nok, men hvis du vil undgå at få ord som "arrogant" og "nedladende holdning" siddende på dig, så må du forsøge at ændre din tilgang. Jeg er sikker på at du rent faktisk har ret i meget af det du formidler, men MÅDEN du gør det på, gør at folk bakker væk..... hvis dit behov virkelig er at du vil hjælpe hundejere og hunde, så SKAL det gøres i øjenhøjde og uden forudindfattet holdninger. Kan du se hvad jeg mener? </b>

Se, dette her, som du skriver ovenfor skal jo også lige sættes ind i den rette sammenhæng.

For du lavee en tråd om, at du havde påroblemer med, at din Grand Danois-hanhund lavede udfald på andre hanhund. Der gik jeg så ind og gav en mulig forklaring og dermed også et tip til, hvordan du kunne komme videre.

Det faldt dig åbenbart for brystet, at jeg kom med en plausibel årsag til problemet, så du begyndte at svine mig til i en grad, så andre kom ind i tråden og begyndte at skrive til dig, at du sklulle opføre dig ordentligt, og at de ikke gad at give dig gode råd, når du bagefter svinde folk til på den måde.

Så slettede du tråden, .......men det har jo SLET ikke noget med din indgangsvinkel at gøre nu, - det ved jeg selvfølgelig godt.

<b>Uanset hvor langt og fint dit CV er - er det betydningsløst hvis dit menneskesyn ikke er i overensstemmelse.</b>

Med hvad? I overensstemmelse med hvad. Jeg er hverken nazist, racist eller seriemorder.

Men tak for dit "råd".

• #128   23. okt 2010 Maria

Og hvad var det så, du SPURGTE om?

• #129   23. okt 2010 Krumme

Hallo....jeg er IKKE psykolog. Jeg KALDER mig ikke psykolog. Jeg lever ikke af at være psykolog.

Vær ikke bekymret for mit foretagne, - jeg lever som én af de få i landet fint af det, men tak for din interesse.

• #130   23. okt 2010 Maria

Er det dit "spørgsmål".

På mig virker det bare som en konstatering, og at du og nogle andre "har svært ved mig" må jeg så bare leve med.

Sådan er det tit, når man har holdninger i tilværelsen, som man brænder for ( selvom jeg jo altså så ingen ildsjæl er, som du har konstateret).

Og stadig - du efterlyser at jeg svarer på dit spørgsmål, men du stiller joikke noget. Du konstaterer bare, at jeg er en røv, som du ikke kan med.

Fair nok.

• #131   23. okt 2010 Trine

Selvtak *s*

Ja, - jeg fik jo travlt her til eftermiddag efter dagens dont, - med at svare så godt, som jeg nu har kunne, til dem, som har skrevet.

Jeg kan stadig sagtens forstå, at der findes årsager til, at man kastrerer sin hanhund, og der er vitterlig himmelvid forskel på, hvor stærk en sexualdrift de forskellige hunde har.

Jeg vil ikke gøre mig til dommer over, om folk kastrerer af den ene eller anden årsag. Det er deres hund, - de må gøre med den, hvad de vil.

Men jeg synes godt, man kan diskutere, om det er et tyndt grundlag eller ej.

Og når jeg gentagne gange har læst i forskellige profiler, at den ENESTE grund til, at man kastrerer, er, at man ikke vil sætte en "ene-hund" i avlen, - så KAN jeg altså bare ikke lade være med at synes, at det lyder som en meget tynd begrundelse.

Man kan jo bare lade være med at sætte hunden i avlen, - hvor svært er det, spørger jeg mig selv.

Men jeg er da godt klar over, at der sagtens kan være andre årsager, - at det muligvis ikke ( forhåbentlig ikke) er den eneste årsag for et enkelt individ.

Og alle de årsager kender jeg jo godt og har før hørt. ( stress, manglende kontakt, andre hunde i hundeholdet, andre praktiske årsager, hanhundeaggression, kryptorcisme osv. osv)

Nu var det så denne ene begrundelse, som jeg ville skabe debat om - og kun den.

Det skal selvfølgelig ikke forhindre folk i at kommer med alle mulige indlæg, - men jeg har vel så lov til at påpege, at det så ikke var dét, jeg mente? Eller hur?

Men tak for dit indlæg.

• #132   23. okt 2010 Maria H

<b>Sunshine og Lise.... sammen i tykt og tynd (specielt hvis Lise har brug for opbakning) </b>

Og det er ikke nedladende?

Det er heller ikke nedladende at du skriver:
    <b>"Du har travlt med et forvirrende ego-trip"</b>

....men det er åbenbart ekstremt nedladende, at jeg påpeger, at mit spørgsmål ikke er forstået.

Jeg sidder ikke og udtaler mig om, hvad folk er og ikke er. Men stadig er det er mig, som er den nedladende.

Jeg skal sidde og høre på beskyldninger, som at jeg ikke "har orden i tingene" og at jeg kalder mig noget, som jeg rent faktisk overhovedet ikke kalder mig.

Men det er mig, som er nedladende.

Hvis det er dét, du ser, kan jeg kun erklære mig uenig. Jeg ved ikke, om det er nedladende?

• #133   23. okt 2010 Maria H

Hvis det var mig, som var SÅ elendig til at give feed back, så kan jeg ikke forstå, at det i din tråd ikke var soleklart for enhver.

Der er jo en grund til, at du slettede den.

Som jeg oplevede det, så var der en del, som sagde "tak for kaffe" pga. den måde DU reagerede på.

Én ting, som jeg ikke forstå, er...hvis du reelt synes, jeg er så "hamrende dygtig til mit fag", hvorfor så overreagere så totalt i en tråd, hvor jeg prøver at give dig et godt råd.
    Men fair nok, at det er MIG, som har et problem.

Hvis JEG havde et problem og der kom en, som jeg syntes, var "hamrende dygtig" indenfor det felt, jeg nu engang måtte have problemer indenfor, så tror jeg nok, at jeg ville kunne se igennem fingre med, hvis jeg syntes det ikke var formuleret, som lige præcis JEG ønskede det.

Jeg ville også have en vis forståelse for, at én ting er kommunikation på nettet, en anden er kommunikation i virkeligheden.

• #134   23. okt 2010 Maria H

Endelig.....jeg kan huske, at jeg skrev til dig, at du nu skulle huske, at det ikke var for at gnide salt i et sår.

Hvorfor du ikke tog det til efterretning ved jeg ikke.

Man kan kun sidde og gætte sig til, hvor følsomme folk er bag skærmene.

• #135   23. okt 2010 Trine

<b>Jo da, selvfølgelig er det okay at påpege det, jeg tror bare at størstedelen af os i denne tråd, følte sig en smule fejet af eller måske angrebet eller anklaget. </b>

Hvordan kan det så være ok? Så er det jo netop "forbudt" for mig, at skrive, at folk ikke havde forstået spørgsmålet, når man reagerer sådan.

Der er jo INGEN, som har reageret ved bare at sige....."Nåååååååå, - var det dét, du mente".

Så jeg kan kun konkludere, at hvis jeg en anden gang skulle skirve noget, som ingen fattede. så skal jeg holde min bøtte i, - trække på skulderen og sige "bedre held næste gang".

For jeg skal IKKE prøve at gøre opmærksom på det, - jeg skal ikke prøve at omformulere det, og et smil på læben ( *s*) hjælper nul og nada.

<b>Nu er jeg selv en person der elsker at kommunikere, så et ja/nej svar er ikke altid så let for mig smiley </b>

Jeg havde da også håbet på et mere uddybende svar end bare ja eller nej. Et fordi........ ville da have været dejligt.

<b>Jeg syns ihvertfald der kom en masse spændende læsning frem.
    </b>
    Det var da godt *s* Så har det ikke været forgæves.

<b>Og jeg syns også jeg har kunne læse at de fleste er kommet frem med, at det ikke kun er den eneste grund til en neutralisering</b>

Det ville også have undret mig såre.

<b>Og jeg tror i virkeligheden at dem der har skrevet det som den ENESTE grund i hundens profil, i virkeligheden har en masse andre tanker bag det, som ikke er nævnt. </b>

Se, dét finder vi så aldrig i denne tråd ud af, selvom det var en del af temaet.

Men måske hvis jeg laver en tråd, som hedder "Hvorfor har du kastreret din hund", at det så vil vælte frem med begrundelser for, hvorfor dét at kastrere en ene-hund ( hanhund), er så nødvendigt. *s*

• #136   23. okt 2010 Maria H

Det er så nemt at være bagklog, - men nej - jeg kunne da godt have formuleret mig anderledes i din tråd, - det kan man jo altid.

Men jeg syntes, at jeg formulerede mig ret neutralt. Jeg formulerede mig ikke med "du" men med "man", - altså i generelle termer.

Hvorfor kræver du noget af mig, som du ikke selv kan?

Jeg havde åbenbart ikke nok fornemmelse af dig ( udfra ét startindlæg), - og du havde da så sandelig heller ikke fornemmelse af mig ( trods dit klarsyn - og dette er IKKE ment nedladende!) på mit indlæg.

Alligevel bebrejder du mig, - hvorfor?

Hvem er det, der sidder på en piedestal?

• #138   24. okt 2010 Hvordan melder man sig ud af en tråd, så man ikke får besked hver gang der er nyt. Gider nemlig ikke denne tråd mere!

• #140   24. okt 2010 Uha, det blev spændende på et helt andet niveau end det startede.

Kommunikation er nu en sjov sag - jeg ynder selv at nøjes med at læse det, der rent faktisk står uden at fortolke så meget på det, og måske derfor var det ikke det store problem for mig, at se, hvad Lise rent faktisk spurgte om. Jeg så ikke et nedladende, så heller ikke det bedrevidende - to egenskaber, som jeg i øvrigt selv nogle gange får hæftet på mig, når jeg skriver.
    Sammenhæng? Måske?
    Noget med at skrive direkte og uden omsvøb? Noget med at være ærlig om sine forudsætninger fra starten?
    Noget med, hvorvidt paraderne er oppe fra starten fra læserens side?

Jeg ved det ikke - men det er pudsigt at se, at de samme indlæg bliver læst fuldstændig forskelligt.

Når jeg nærlæser Lises indlæg og tager nogle andre briller på - briller der åbner for fortolkning - så kan jeg godt se, at det kan opfattes nedladende. Pudsigt nok, plejer jeg et være ret hurtig til at spotte, når kommunikation kan være tvetydig, men denne gang gik kommunikationen rent ind.

Igen - måske noget med MINE forudsætninger når jeg sætter mig til at læse tråden.
    Jeg læser sjældent Lises indlæg som værende negative, det gør andre, kan jeg jo så se. Og selvom jeg ikke har for vane at kigge på profilen inden jeg læser, kan det da hænde, at jeg netop gjorde det denne gang, og at jeg derfor "tunede ind" på Lises måde at skrive på, som jeg jo efterhånden kender godt og altid forstår. (Ikke at forveksles med enighed, for det svinger naturligvis).

En sjov sag - selvom det ALLERMEST interessante ville have været, om det var temaet og ikke debatformen, der blev debatteret... Men i en snæver vending ;o)

• #141   25. okt 2010 Jeg må indrømme, jeg er nysgerrig efter et helt klart og entydigt svar på Sunshines spørgsmål:
    " ...nøjedes man nu med at læse det skrevne, fremfor at fornemme og føle og derved (som jeg oplever det) tillægge det skrevne andet og mere end det indeholder, ville man så evt. kunne undgå en hel del misforståelser?"

Kommentér på:
Årsag til kastraktion

Annonce