6.186 visninger
|
Oprettet:
Chihuahua, gåtur. {{forumTopicSubject}}
Hej alle.
Jeg har lille Luca på 8 måneder og hjemme er de lidt i tvivl om hvor lang tids gåtur han må få og hvornår han må gå længere, når hans knogler/muskler er færdigudviklet.
Jeg har kigget på nettet og har fundet mange forskellige definitioner, hvad er det rigtige?
Kunne I finde på at løbe med Jeres chihuahua? Altså når han er færdigudviklet.
jan 2006
Følger: 47 Følgere: 44 Emner: 137 Svar: 5.810
Hvor lang en gåtur du bør give ham nu, handler om hans behov... hvis han når du kommer hjem tager en tår vand og en god lur så er det fint. Hvis han spæner rundt så er det for lidt, hvis han ikke gider mere den dag er det for meget.
Gåtursbehov er individuelt, selvfølgelig skal hunden have motion, men det vigtigste er positive oplevelser, nye oplevelser og indtryk og selvfølgelig samværet med dig.
apr 2009
Følger: 81 Følgere: 83 Hunde: 4 Emner: 200 Svar: 6.870
Umiddelbart tror jeg det er de færeste chihuahuas der ville synes en løbetur var fantastisk? Så ville jeg hellere tage i en park, skov, strand og lade den løbe frit dér, dét vil den sikkert synes var sjovere :o)
Mht hvor lange ture de må gå, så har jeg ikke taget de store hensyn. Min blandingshund fik jeg da hun var 8 uger, og nogle måneder efter tog vi til Harzen hvor vi gik lange ture i skoven - Hun nød det bare og der er ikke sket noget med hende. Men hun har altid været en aktiv hund, så hun var selvfølgelig rustet til lange ture da hun fik dem - Man skal trappe stille op :o)
mar 2008
Følger: 15 Følgere: 14 Hunde: 1 Emner: 103 Svar: 501
Men nu hvor han er blevet lidt større går jeg 2x15 og 1x30.
Han har bare så vanvittig meget energi og selvom vi har været ude og gå en lang tur er der mere energi tilbage. Han farer rundt og leger med bamserne og boldene.
Når vi er ude og gå tur løber han gerne indtil snoren ikke kan mere og så venter han til han er ved siden af mig igen og løber igen, så tror han ville have godt af en lille løbetur engang imellem.
Men hvornår er han fuldvoksen?
jan 2006
Følger: 47 Følgere: 44 Emner: 137 Svar: 5.810
Jo bedre form din hund er i, dvs jo mere motion den får, jo mere vil den kræve før den bliver træt.
Ang hvor han er fuldvoksen, så vil jeg gætte på omkring de 1½ år, altså 18-20 mdr, men har ikke helt styr på de små racer
For træningstips :
http://www.hunde-kurven.dk/aktivering
http://www.hundeleksikon.dk/
mar 2008
I et stykke tid fik han to bægre, en stor og en lille hvor jeg puttede en godbid imellem de to bægre, men han har fanget fidusen nu, så der er ikke så meget tænkning over det mere.
Tror jeg vil prøve den med flasken når jeg kommer hjem.
Det har jeg nemlig også læst, altså at de er fuldvoksne omkring de 18-20 måneder, men på Royal Canins hjemmeside står der han er fuldvoksen nu. Så det er lidt misvisende..
maj 2007
Følger: 93 Følgere: 93 Hunde: 2 Emner: 336 Svar: 4.272
Kun i leg og hvis man lige skal nå bussen:o)
Ellers løber mine kun det de gør af sig selv, altså i leg med andre hunde og leg med mig...
Tilgengæld går vi gode lange gåture i deres tempo:o).. Det elsker de...
Tror godt din nu kan gå et pænt stykke når han er 8mdr, uden problemer:o).. Det vigtigste er at se på sin hund om den har det godt og kan li det:o)
mar 2008
maj 2007
Følger: 93 Følgere: 93 Hunde: 2 Emner: 336 Svar: 4.272
Jeg kan fx godt være ude 2-3 timer på tur, hvor vi går får et hvil, de får lov til at løbe løs og lege og bare sidde og kigge og lave aktiveringsøvelser...
Og når vi går er det jo ikke hele tiden i rask tempo, de snuuuuser jo meget og stopper op osv... Hvis det er sådan så går 11/2time jo hurtigt,,,,
Som jeg plejer at sige, vi går faktisk ikke altid så langt, men vi går lang tid, så de rigtig kan snuse og få masser af indtryk og dufte:o)
apr 2009
Følger: 5 Følgere: 3 Hunde: 2 Emner: 29 Svar: 479
Hunden ved selv hvornår den vil slappe af, så kradser han mig på benene og kigger på tasken, så ligger jeg tasken på jorden og han er hoppet i den hurtigere end du kan forestille dig hehe..
Jeg ville aldrig tvinge mine hunde til at løbe med mig, ikke engang den store... hvis de vil løbe i leg er det helt fint, men jeg tvinger dem ikke ...
Men hold øje med din hund - gå en kort tur - bliver han hyperaktiv og ikke falder til ro når i kommer hjem , så tag ud igen....
gå en længere tur - hvis han bare flader ud i sofaen og ikke engang vil lege når du henter yndlingslegetøjet, ja så er det nok for meget for hunden... jeg tror også det kommer meget an på vejret, min hund hader kulde og vil ikke være ude mere end 20 minutter i snevejr ... så det respektere jeg..
Chihuahua, gåtur.