{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.382 visninger | Oprettet:

raceren UDEN tavle? hvorfor mon? {{forumTopicSubject}}

ja jeg synes det er tankevækkende, at der idag findes rigtig mange hunde rundt omkring der er racerene, men uden tavle....

lad os ikke begynde at diskutere om der ligger en blandingshund tilbage i anerne...

men jeg møder mange der har en hund som er ægte - lad os som eksempel bruge hønsehunden.... men som er uden tavle.

fair nok....

men lad os i stedet overveje HVORFOR der ikke er tavle på.
Et eller andet sted er linjernes stambogsføring jeg stoppet.
den ruhårede hønsehund (og rigtig mange andre racer) har jo avlskrav og restriktioner der skal opfyldes førend at evt. hvalpe kan stambogsføres... og et elelr andet sted er dette ikke sket.
og så har vi et kuld hvalpe der ikke har stambog. disse hvalpe får måske også hvalpe (for de er jo ægte)...

og ja, så er der pludselig en masse racerene hunde uden tavle, så vi kender ikke linjerne, og ingen af dem undersøges OM de overhovedet kan opfylde de oprindelige sundhedsrestriktioner.

for den ruhårede hønsehunds vedkommende er de sundhedsmæssige problemer HD (her kan kun A og B hofter få hvalpe med tavle) og der ligger også en blødersygdom i racen, som man idag kan genteste for. (er hunden ikke gentestet eller fundet helt fri, kan hvalpen ikke få tavle)

og så alle de eksteriørmæssige krav....

men alene set ud fra et sundhedsmæssigt synspunkt, kan jeg ikke forstå at folk vil have racerene hunde uden tavle! (havde begge tavleløse forældre så fået opfyldt sundhedskravene, ja så er det en anden sag)

jojo, hunden koster kun det halve, eller mindre endda, men indkøbsprisen på hunden er jo ingneting i det lange løb...

Jeg forstår det simpelthen ikke...

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  raceren UDEN tavle? hvorfor mon?
  • #2   4. okt 2010 Jeg forstår heller ikke den der: Begge forældre har tavle, men vi har VALGT at hvalpene ikke skal have det.

Hvorfor ikke bare få udstillet hunden, få den tjekket for arvelige sygdomme, lave nogle sunde hvalpe der kan få tavle. Det må jo enten være fordi at forældredyrene ikke overholder race standarten eller fordi den fejler et eller andet. Sådan tænker jeg i hvert fald hver gang jeg ser sætningen: "Begge forældre har tavle med hvalpene har ikke"

• #3   4. okt 2010 den er også god denne her...
    "vi ku godt have fået tavle på den, men så ville det bare koste ekstra..."

say what? ofte efterfulgt af "vi kan jo altid få den lavet senere hvis vi får brug for den"

• #4   4. okt 2010 Haha.. Ja den er ofte hørt.. Og den med at man kan få tavle senere er jo et no go..

• #5   4. okt 2010 Marie-Louise ha ha ja den høre man ret ofte smiley

• #6   4. okt 2010 "Hvorfor skal vi købe med stamtavle, når hunden ikke skal udstilles"
    Den er også brugt meget. Mange mener at det kun er udstillingshunde der har brug for tavle. De ved jo rent faktisk ikke hvad stamtavlen skal være der for.

• #7   4. okt 2010 Jeg kunne selv have stået med sådan et kuld for år tilbage. For ca. 17 år siden stod jeg i skilsmisse og måtte i nogle måneder flytte hjem til mine forældre med min daværende huskytæve. Hun havde flot tavle i DKK, og havde også de udstillingsresultater, der skulle til for at blive avlsgodkendt (jeg tror faktisk ikke der var krav om HD-foto og øjenlysning dengang)

Det gik selvfølgelig hverken værre eller bedre, end at hun kom i løbetid så snart jeg flyttede derhjem - og min forældre havde husky-han med DRU-tavle, og huset (+ vores liv) var bare ikke indrettet, så vi kunne holde dem adskilt.

Hannen var aldrig udstillet, og var derfor ikke avlsgodkendt, så de hvalpe, der evt. ville være kommet ud af det ville ikke kunne have fået tavle. Jeg valgte så at lade hende sterillisere kort efter løbetiden (Dyrlægen ville ikke gøre det, så snart hun var kommet i løbetid, som jeg ellers ønskede) Og dermed "røg" hvalpene selvfølgelig også.

Den dag i dag, er jeg da faktisk ked af, at jeg ikke selv fik en hvalp af lige netop de to hunde, som betød alt for mig. Men tiden var bare ikke til det... Jeg VED jo at de ville have været 100% ægte. Men det kunne eventuelle købere jo reelt ikke have været sikre på smiley

• #10   4. okt 2010 Jeg forstår bare ikke, hvorfor det er så vigtigt for folk at pointere at hunden er raceren. Hvis man går så meget op i, at hunden er den race, så køber man vel med tavle?

• #11   4. okt 2010 Jeg forstår ikke at man absolut vil købe en hund med tavle, fordi det eks. giver mere sikkerhed (forhåbentligt), og så viser man ikke mere respekt for det arbejde, der ligger bag.
    Det er jo manglende respekt ikke at få stamtavle på hvalpene - og så alligevel fortælle at de er "recerene".

Vi har flere hvalpekøbere, der senere har ønsket at få hvalpe. Og så har vi fra starten sagt at vi gerne vil hjælpe, men kun hvis de vil fortsætte samme vej med hvad der hører til. Heldigvis har de valgt at følge rådet.

• #14   4. okt 2010 maria dilling: er der ikke krav om at de skal undersøges for patella først? ret mig hvis jeg tager fejl smiley

men en hvalp kan jo sagtens være sund og rask og komme fra et godt sted, uden at der på forældrene er foretaget de nødvendige sundhedsmæssige krav smiley

• #15   4. okt 2010 Maria Dilling: Man behøver jo heller ikke nødvendigvis at udstille hunden resten af dens liv for at lave hvalpe med tavle.. Når hunden først er avlsgodkendt så er den avlsgodkendt.. Så hvis forældredyrene er udstillede og kun manglede de racemæssige helbredsundersøgelser (Patella + evt flere aner ikke noget om chier) hvorfor blev der så ikke foretaget undersøgelse på dette også få hvalpe med tavle i stedet for`?
    .

• #19   4. okt 2010 Mjaaa - den gik ikke igennem med HD - så lader man jo bare være med at interesserer sig for xxx og avler alligevel.

• #22   4. okt 2010 Jeg tror ganske simpelthen, at årsagen til, at så mange vælger uden stambog er, at langt de fleste almindelige mennesker ikke ser stambogen som et bevis/garanti for bedst mulig sundhed ( kvaltet )

....men derimod et udtryk for en ligegyldig fokusering på et underordnet eksteriør.

DKK har ikke formået at "sælge" ideen om de sunde hunde godt nok og står derfor i folks bevidsthed som en ren overfladisk skønhedsforening.

Folk siger det jo igen og igen: "Jeg skal jo ikke bruge det til noget".

Jeg tvivler på, at det er sundheden, de snakker om. Jeg er overbevist om, at de mener at stamtavlen bare er et stykke papir, som fortæller dem, at deres hund er efter forældre som er "pæne".

• #23   4. okt 2010 maria: njaaa... ikke helt det jeg mener - men kan godt se jeg formulerer det forkert. prøver lige en gang til, og skriver det imellem linjerne med også smiley

jeg skrev: "men en hvalp kan jo sagtens være sund og rask og komme fra et godt sted, uden at der på forældrene er foretaget de nødvendige sundhedsmæssige krav :-)"

ja den kan godt være sund og rask - det er næsten alle små hvalpe jo smiley
    men er forældrene ikke tjecket for HD, øjenproblemer, blødersygdomme, patella og alt det andet ... ja så har du ikke de samme muligheder for at vide hvordan hunden sansynligvis har det som voksen. en sund og rask hvalp, kan jo godt udvikle svær HD som voksen, hvis den er genetisk bestemt til det.

var forældrene nu med tavle, er der visse krav der skal opfyldes for at hvalpene også kan få tavle. da ved du hvordan eksempelvis HD status er for forældrene, og hvilket index hvalpen har. index 100 er gennemsnittet at racen. en hvalp med index 116 er bedre end racen.

sundhedsmæssigt har du mulighed for at vælge til og fra, når det er med tavle, indenfor alt det som der for den pågældende race bliver testet for.
    uden tavle har du intet at gå efter. hunden skal jo leve et langt og sundt liv, ikke bare være sund og rask her og nu...

• #26   4. okt 2010 Maria - æligt talt så synes jeg det er slræmmende hvad dyrlæger udtaler sig om og hvad de råder folk til. De fleste dyrlæger ved skræmmende lidt om racehundeopdræt og arvelige sygdomme i opdrættet at det er til at tude over. De ved ingenting om hvordan forskellige racer er disponeret fo specifikke ting, og hvordan arvegangen i specifikke sygdomme er. Jo måske for de mest populære racer, men ikke for racehunde generelt. Dyrlæger har ofte en tendens til at sige god for avl på alt hvad der har en diller og en livmoder og gør det udelukkende ud fra en klinisk undersøgelse på dagen der INTET siger om hundens genetik eller arvelighed og det er der åbenbart ingen der overvejer. Hvis dyrlægerne og "opdrætterne" ville være en smule mere kritiske, ville der måske ikke være så mange tilfældige blandingshvalpe - men igen så ville begge også miste den nemme indtægt!

Jeg synes derfor ikke at en dyrlæges ord for at en hund kan indgå i avl er nogetsom helst værd, det siger de om enhver hund der kommer ind af døren, er intakt og ikke umiddelbart ved at stille træskoene...

Jeg synes hellere at folk skulle tage og lytte til erfarne DKK opdrættere, der har været i racen i flere år og kender sundheden som sin egen bukselomme - og naturligvis er seriøs omkring avlsarbejdet...

• #27   4. okt 2010 Grund til at der er hunde uden tavle:

Køberne er ligeglade. De skal ikke bruge tavlen til noget, den er bare et stykke papir der ikke siger dem en rygende fis.

Og når de får valget mellem 2 hunde af samme race, hvor den ene er billigere blot fordi den er uden tavle, ja så skal man ikke være særlig smart for at lægge 2 og 2 sammen.

At der så kan være en masse konsekvenser:
    Forkert avl mhbp. sygdomme, sind osv, ja det tænker familien Madsen altså ikke over. Kan man forlange det af dem, nej.

Men opdrættere og sælgere har et ansvar vdr. oplysning og fakta.

• #28   4. okt 2010 NB

HØRT!!!

• #29   4. okt 2010 Jeg har en hund uden tavle, jep!

For mig havde det intet med prisen at gøre, han kostede næsten det samme som én med. Men det var lige HAM, der stjal mit hjerte.

Som 1.gangs hundeejer, vokset op med hunde både med og uden tavle, må jeg indrømme, at det var absolut det sidste, jeg tænkte over, da jeg skulle have hund....

-Og ja, jeg har lært min lektie, og køber aldrig uden tavle igen, dvs. forældredyrene (anerne) skal være gennemtjekket i hoved og r**.
    Så har jeg da bare en lille smule sikkerhed for ikke at stå med en hvalp, der skal have opereret næsebor (måske luftveje), endnu engang, når den er udvokset...

• #30   4. okt 2010 Lise L -

Helt enig !

Udstillinger er og bliver modeshows for hunde - og hvis det var den eneste grund til at vælge hvalp med stamtavle, at man gik ind og støttede det cirkus, valgte jeg helt klart en hund uden tavle !

• #31   5. okt 2010 Martine -

Vi er nu mange der tager på udstilling da det er en avlsgodkendelse.
    Så det har bestemt ikke noget med "mode" at gøre - det er en bedømmelse kontra standarden -

• #32   5. okt 2010 Tjaa, dengang jeg købte Fie , der havde jeg inden købet af hund meldt mig i dkk og håbede at kunne få lidt hjælp/rådgivning til valg af hvalp...

De måtte ikke gå ind og pege på en specifik kennel, derudover gav damen mig indtryk af at tavlen kun var nødvendig hvis jeg skulle udstille, måske hun gav en dårlig rådgivning , måske jeg ikke satte mig nok ind i det, men som førstegangs køber er det ikke altid lige nemt at gennemskue hvordan og hvorledes...

Man skal huske at førstegangskøbere ikke sidder med den viden som mange har herinde og tror at det er helt normalt at vide alle disse ting.

• #33   5. okt 2010 Rene

Det lyder nu ikke som en synderlig god vejledning du fik der?
    Er enig i det er svært at være "ny"

• #34   5. okt 2010 Følte jeg fik en sludder for en sladder og snakkede med dem et par gange.

Jeg blev blot henvist til deres opdrætterguide, hvis jeg ville have en med tavle.
    Men er da stadig medlem hos dem, selvom hunden ikke har tavle *G*

• #35   5. okt 2010 Hov det hedder vist ikke opdrætterguide *G*

Men kenneloversigt

• #36   5. okt 2010 Haha - det gør det vist.

Jeg syntes bare ikke det er ok du er "blevet underholdt" med en sludder for en sladder. Havde da virkelig troet der var substans i vejledningen smiley

• #38   5. okt 2010 Maj-Britt, tænker du på deres kursus ?

Det blev ikke nævnt og nej jeg ringede ikke til opdrættere, da jeg jo ikke skulle bruge hunden til udstilling

• #39   5. okt 2010 Hov der skulle stå, mener ikke det blev nævnt, det er jo mange år siden nu

• #41   5. okt 2010 LOL Maj-Britt - det kan så forståes på MANGE måder smiley

• #43   5. okt 2010 Hehe Maj-Britt

Charlotte - ikke mig. Har kvajet mig grusomt - fra slot til skrot - TRODS tilstandsrapport og jeg skal komme efter dig

• #44   5. okt 2010 Jamen, så er det jo godt for DKK, at der sidder nogle "Karin´er" rundt om og gør det arbejde, som DKK skulle have gjort.

Renés oplevelse med at henvende sig til DKK for at få hjælp og vejledning, - og ikke mindst oplevelsen af IKKE at få det, - eller at få en total mangelfuld hjælp,- har jeg hørt før.

Som sagt, så tror jeg, at DKK ALDRIG nogensinde har fået løftet den opgave der hedder, at få overbevist div. hundeejere i Danmark om, at hunde med DKK-stambog er sundere end ikke-stambogsførte.

De lavede for en del år tilbage en undersøgelse, som de skrev om i deres eget blad "Hunden". Denne undersøgelse viste, at DKK-stambogsførte hunde generelt var EN LILLE SMULE sundere end ikke-stambogsførte hunde.

Men det var bestemt ikke et meget overbevisende resultat, - snarere hvad jeg ville kalde, at der blev vundet med en "hestemule".

Så derfor er jeg sikker på, at hr. og fru Danmark kun tillægger stamtavlen værdi i det øjeblik man er udelukket fra avl.

Hvis vi ser på schæferhunden som race, så fik jeg for nylig oplyst, at det kun er ca. 20 % af samtlige hunde ( med stamtavle), som bliver HD og AD - fotograferet.

Hvordan man vil bilde folk ind, at der vil ske nogle jordskreds-vindinger hvad sundhed på dét felt indenfor dén race angår, når kun rundt regnet én femtedel af dyrene undersøges, er mig ubegribelig.

Til gengæld tror jeg også at mange alm. folk anser DKK for en udpræget skønheds-forening, som kun går op i netop dét, - ligegyldigt "smukt" udseende ( dvs. "smuik" iflg. en tilfældig trend hvorved man fortolker nogle perfidt opstillede skemaer for, hvor lange ben, ører, hovedskaller osv. hundene må have indenfor de forskellige racer.

Og endelig er der jo det KÆMPE aber dabei, at HVIS det endelig skulle lykkes DKK at overbevise almenbefolkningen om, at deres hunde er "bedre" ( læs sundere) end ikke-DKK-stambogsførte hunde, så har man jo et forklaringsproblem, når det så kommer til de ekstremt avlede hunde, som har problemer med at føde, parre sig, trække vejret, bevæge sig, acceptabel lav gennemsnitsalder osv. osv.

Jeg kan godt forstå, at mange takker "Nej tak" til DKK og den del af det cirkus.

• #47   5. okt 2010 <b>Vi er nu mange der tager på udstilling da det er en avlsgodkendelse.
    Så det har bestemt ikke noget med "mode" at gøre - det er en bedømmelse kontra standarden -</b>

Der er også udstillingskrav inden avl på min race - men det er jo ikke ens betydende med at at man behøver at spæne på udstillinger hver og hveranden weekend.

At man går på udstilling med sin hund for at få den godkendt til avl er jo et af de onder, der desværre følger med hvis man har en race med udstillingskrav og ønsker at udbyde (hanhund) eller selv avle på den (tævehund).

Og udstillinger har da bestemt noget med mode at gøre - tjek schæferhundens udseende igennem tiderne og se hvor meget det ønskværdige udseende har ændret sig.

Det har intet med standard at gøre - den har nemlig sjovt nok ikke ændret sig væsentligt - det har noget at gøre med, hvad man synes er "smart" på det givne tidspunkt, og hvilken "type" dommeren er til.

Én lang farce - og ikke noget jeg kan tage seriøst ihvertfald.

• #48   5. okt 2010 "Der er også udstillingskrav inden avl på min race - men det er jo ikke ens betydende med at at man behøver at spæne på udstillinger hver og hveranden weekend."

Nu er det jo også langt fra alle der "spæner" på udstillinger hver og hveranden weekend..
    Jeg tager selv tit afsted med min egen hund, og jeg synes det er utrolig hyggeligt..

Der er rigtig mange som går op i udstillinger med liv og sjæl, men der er jo også rigtig mange der går op i div sportsgrene med hunde som også er afsted rigtig tit og det er jo ikke ens betydene med at dét er et modeshow..

• #49   5. okt 2010 Line Aabye -

Det forstår jeg ikke ???

Jeg går op i IPO med liv og sjæl - skal til DM i weekend´en, men hvad i alverden har det at gøre med, at en udstilling er ét stort modeshow ?

Du må undskylde, men jeg kan slet ikke se logikken i den sammenligning ?

• #50   6. okt 2010 - Martine -

Det er racebestemt vil jeg tro - hvor meget man går på udstillinger.
    For min (og sikkert også din) del handler det i bund og grund om en sund rask hund med de ønskede medfødte egenskaber. Så udseendet kommer i 2. række SELVOM begge dele er ønskeligt.

• #51   6. okt 2010 FÆTTER KARIN -

Uanset race, behøver man jo ikke at gå på udstilling ifm avlsgodkendelse, mere end én gang, så tror ikke det har noget med racer at gøre - nok snarere et ønske fra hundeejerens side.

Nu er mallen (heldigvis) en kedelig, ordinær gul hund rent udseendemæssigt, som ikke har vakt udstillernes interesse (af maller på verdensplan er det kun omkring 10%, der bliver avlet efter udseende), så håbet er da, at den ikke som så mange andre tidligere brugsracer, bliver degraderet til en pyntegenstand uden indhold.

Mht at det er "ønskeligt" med et "godt" udseende .. hmm .. nope, ikke her ! Udstillingsmallerne ligner små terveuren, alt for spinkle, alt for små hoveder, alt for meget pels, alt for spjættende bevægelser, slet ikke nok styrke ... så nej, jeg vil helt klart foretrække en malinois, der ikke lever op til modelunen overhovedet - men blot overholder standarden nok til at kunne få en 2. præmie (er det ikke det, der kræves inden avl ?) - hvis jeg en dag skulle få en, der viste sig avlsinteressant.

Og kom det endelig til det - ville jeg også foretrække en, der ikke kunne opnå en 2. præmie på en udstillilng .. jeg køber hund efter indhold, ikke udseende ..

Men ville godt nok være ked af, at eje en hund der lignede de små look a likes .. det har INTET med en malinois at gøre imo.

• #52   6. okt 2010 Der er vi så anerledes indstillet samt racen er mere ensartet end det du beskriver.
    Vi har faktisk ikke en udstillingslinie.
    Men for at blive DKCH skal hunden have bestået diverse brugsprøver - så titlen borger faktisk lige så meget for hvad den kan - som den ser ud.

At andre racer udstiller meget kan jeg slet ikke hidse mig op over - det er vist heller ikke for at vinde for alles vedkommende - men lige så meget det sociale - ganske som når vi andre går på prøver osv

Kommentér på:
raceren UDEN tavle? hvorfor mon?

Annonce