{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.268 visninger | Oprettet:

Hun vil bare ikke !! {{forumTopicSubject}}

Vi har lige købt en hvalp på 12 uger, og vi har haft hende siden i lørdags. Problemet er bare at hun ikke vil besørge udenfor. Vi kan gå lange ture på græs, gå ud hver time, men alligevel venter hun til at hun kommer hjem med at besørge på vores gulvtæpper, vi skælder hende ud og går ud med hende med det samme, men ingen gevindst. Hvad kan vi gøre? Hun er en papillon tæve.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hun vil bare ikke !!
  • #1   30. sep 2010 Stop med at skælde hende ud... hun er en lille baby, og lader til at hun ikke er tryg.

Gå ud et sted, hvor der er stille og roligt.. gerne samme sted hver gang, så hun kan føle sig tryg. Elmo tissede og lavede i vores baggård det første stykke tid... der var han tryg.

Ros ros og ros... ingen skæld ud... det hjælper intet. Tålmodighed med sådan en lille hvalp er vigtigt.

• #2   30. sep 2010 Lad for gud skyld være med at skælde ud når den besørger indenfor!
    Sådanne ting tager tid - og kræver tålmodighed.

Vær obs på hunden - sørg for at komme ud med hunden hver gang efter den har spist, leget, drukket. også ROS som bare fanden når det sker uden for smiley

• #3   30. sep 2010 Jeg ville nok være ude med hende til hun besørgede ligemeget hvor lang tid det må tage og så skynde mig og rose. Og skældud hjælper altså ikke :(. Og så ville jeg evt. sætte noget af det hun har tisset på uden for så lugten er der og så sikre mig al lugt er fjernet indenfor

• #4   30. sep 2010 I må i hverttilfald ikke skælde ud. Det er Jeres ansvar at få hende ud når tid er, så skæld jer selv ud for at overse hendes små signaler. Lad som ingenting og sæt hende stille og roligt udenfor. Masser af ros når hun så gør det udenfor. Det hjælper ikke med de lange turer på græs, for er hun ikke tryg der hvor hun er, gør hun slet ingenting. Så et lille velkendt sted, er det bedste at starte med.

• #5   30. sep 2010 Det er en lille hvalp, som er et helt nyt sted. den er jo ikke tryg overhovedet.
    Gå et stille sted hen, over på en græsplane, og vent :-).
    aldrig skæld den ud fordi den besørger indenfor!

• #6   30. sep 2010 For det første så må du ikke gå lange ture med en hvalp.
    Det er vigtigt at du ikke bevæger dig langt hjemmefra. Et par få meter ned af gaden er såmænd nok så længe den skal vænne sig til det nye.
    Eller gå med ud i haven og bare være derude sammen med hvalpen.
    Hvalpe vil helst kun gøre deres stort og småt i trygge vante omgivelser. Så samme sted hver eneste gang, og når den så er tryg og stabil der, så kan man bevæge sig længere og længere væk i et acceptabelt tempo for hvalpen,.

Og så en kæmpe stor portion tålmodighed.

• #7   30. sep 2010 Prøv at lægge noget af hendes afføring lige udenfor døren, så hun kan lugte sig selv, det hjælper på at hun føler sig tryg ved at besørge lige der :o)
    og så ville jeg ellers følge de andres råd :o)

• #8   30. sep 2010 Jamen problemet er at hun IKKE vil besørge udenfor, uanset hvor lang tid vi går udenfor. Ligeså snart hun kommer ind, så gør hun det. Vi skælder ikke ud som så, vi siger nej til hende med en dyb stemme, ikke andet. smiley Vi kan jo ikke rose hende udenfor når hun ikke gør noget? smiley

• #9   30. sep 2010 Vi bor i lejlighed, så de vil nok kigge lidt hvis der ligge en lort på måtten smiley

• #10   30. sep 2010 Camilla
    Har i prøvet at sidde ude fra 8 til 22?

• #11   30. sep 2010 IGNORER hende indenfor hvis hun besørger, også går i bare for hurtigt frem. I skal ikke ga tur med en hvalp, kun gå hen på noget græs og blive der til hun besørger. Aldrig skælde ud den besørger indenfor.

• #12   30. sep 2010 Et bestemt nej er nok til at skræmme nogen hunde. så synes i skal lade være det kan være det der gør hende utryg. Fjern al lugt af urin og afføring fra lejligheden og læg evt. pøller på græsset uden for opgangen. evt. med et skilt hvor der står hvorfor den er der. så folk ikke bliver sure. Og så tag hende med derud og vent

• #13   30. sep 2010 ja men som de andre også skriver.. hun er tydeligvis ikke tryg.. og en Nej kan skam være slemt nok... ud med hende.. vente vente og vente.. lader til jeres hvalp kræver lidt tid.

Det skal nok komme....

• #14   30. sep 2010 Hun vil ikke besørge hvor hun ikke er tryg. Det er et beskyttelsesinstinkt.

Tag lidt af hendes aff. med ud og lig det i det område hvor I vil have hende til at besørge.

Find et lille område og bliv ved med at komme der så dette bliver trygt for hende.

Ud med hende hver gang hun har leget, spist. sovet og hver 3. time om natten.

IGNORER når hun gør det indenfor. Hvis I siger nej nu hvor hun endnu ikke ved hvad dette betyder gør I hende bare mere usikker og fortæller hende at det at besørge generelt er helt forkert. I forvejen så ser det jo ud til at hun holder sig så meget hun kan når hun laver noget så snart I er hjemme i sikkerhed igen ...

Øg hendes selvtillid og jo mere selvtillid og tryghed hun har ved sig selv, jer og sine omgivelser jo før lærer i hende at besørge udenfor ...

Det er IKKE hjernekirurgi men det er mange gange sværere at lære hvalpe at blive renlige når man bor i lejlighed.

Inden man får snor på den og kommer derhen hvor de skal besørge har de glemt hvad de skal .. ==> derfor find et sted med stimulerende dufte ...

Tålmodighed frem for alt.

Når det endelig lykkedes så ROS ROS og ROS :o)

Evt. kan det være I kan finde en lidt ældre hund den kan være sammen med ude og lære af denne hvordan og hvor det med at besørge foregår?

• #15   30. sep 2010 Når hun gør det inde pt. så ignorerer I og samler om og gør rent med Rodalon.

Hvalpen gør INTET forkert :o)

• #16   30. sep 2010 Vi har en anden papillon tæve på 1 år, som besørger udenfor, og de er sammen udenfor, men det hjælper ikke rigtig hende til at efterligne.

• #17   30. sep 2010 Lidt infoativ læsning smiley

(link fjernet)

• #18   30. sep 2010 Jeg vil lige beskrive hvorfor skæld ud og nej ikk virker.

En hund ka ikk forstå at det er indenfor den ikk må besørge. Når den får skæld ud tror den at den gør noget forkert. Altså at det er forkert at besørge.
    Når man skælder ud eller siger nej, tænker hunden "Jeg får skæld ud når jeg skider/tisser"
    Og det er jo ikk det der er meningen. Det man vil have dem til at tænke er:
    "Når jeg gør det udenfor, får jeg noget lækkert. Men når jeg gør det indenfor får jeg ingenting"
    Så giver det nemlig mening for dem at man ska gøre det ude smiley

Men som de andre oss siger. Gå hen til et sted. Stil jer og flyt jer ikk før hun har gjort noget. Hun må gerne snuse rundt på stedet og udersøge det så hun lærer det at kende. Men i går ikk væk fra det sted før hun har lavet det hun ska. Og så roser i vanvittigt smiley Derefter ka i gå lidt med hende hvis i synes.

Jeg håber dette hjælper jer smiley

• #19   30. sep 2010 Det kan både være godt og dårligt at have jeres første hund med ud, når hvalpen skal lære at besørge udendørs.
    Den kan selvfølgelig være med til at give hvalpen tryghed. Men den kan også være så forstyrrende for hvalpen, at den ikke kan huske/koncentrere sig om at gøre det der skal gøres. Det oplevede jeg meget med vores den sidste hvalp. Der var for meget sjov og ballade når han var ude med vores anden hund, så den glemte simpelthen hvorfor vi var ude.

• #20   30. sep 2010 I skal slet ikke sige nej hvis hunden besørger indenfor - den tror at det er forkert at skide, eller tisse - ikke at det er fordi det er indenfor.

I skal ikke gå en tur med den, men finde en græsplæne og blive der til den har besørget!

Evt. tag lidt af hundens egen aff. og læg det der hvor i gerne vil have hunden skal besørge.

• #21   30. sep 2010 jeg render med en lille chi-pige derhjemme nu... hun kommer ud minimum hver2. time når vi er hjemme.... hun bliver ignoreret når hun laver noget indenfor men bliver skamrost når hun gør det udenfor... fra at være ude to gange om natten, sover hun nu igennem,,,, men skal så også ud lissåsnart hun vågner

• #22   1. okt 2010 hun er sandsynligvis ikke tryg ved den "gamle" endnu og det sammenholdt med at hun ikke er tryg udenfor giver utryg+utryg=ingen besørgning. til gengæld er hun lidt mere tryg indenfor, hvilket derfor giver utryg+tryg=besørgning indenfor. så som andre også skriver, prøv at tage hende ud uden den store og så bare have tålmodighed i lange baner smiley

• #23   1. okt 2010 Husk at blive lige i nærheden af lejligheden og sørg for at det er pænt kedeligt udenfor, sådan hun ikke bliver distraheret. Da Lia var hvalp fik hun snor på og så gik vi rundt i små cirkler på gårdspladsen.

Du kan også prøve at "nul-stille" hende. Mange hvalpe er utrygge ved at gøre det udenfor, så de holder sig, så snart de er kommet ind tænker de "pyyyyyha" og sætter sig så til at tisse. Hvis du er hurtigt, så fanger du hende lige i det øjeblik hun tænker "pyyyyha" og SKYNDER dig ud med hende igen. Tit og ofte kan de ikke holde sig anden gang, når først de har været klar til at tisse. Så ind for døren tæl til en 5-10 stykker og så ud igen.

• #24   1. okt 2010 DKK Tavlesnob med DKCH basse: Tal nu lige pænt til folk!

• #25   2. okt 2010 M.I.: Det lyder faktisk som et rigtig godt råd. Slet ikke noget jeg ville have overvejet :o)

• #26   2. okt 2010 Sanne M: Tak, den har jeg brugt mange gange når hvalpen bare ikke har ville tisse udenfor selvom jeg vidste den skulle. smiley

• #27   2. okt 2010 Lyder så logisk men alligevel har jeg ikke engang overvejet det :o) Skulle jeg have prøvet da Kia var hvalp :o)

Kommentér på:
Hun vil bare ikke !!

Annonce