{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.205 visninger | Oprettet:

Elefanten - Pointen ? {{forumTopicSubject}}

Sidder og har en diskution med en på FB.
Der er en hundetræner der har lagt en video op af hende og hendes hund der laver "elefanten"

En FB bruger skriver så "hva er det lige pointen i det er ??????? Dygtig, du kan gå i rundkreds... ? ? ? Ja ok.... hunden får vel desuden tyndskid af alle de godbidder."

Og "TIL JERES KOMMENTARER: MIN hund kan det den skal kunne. Sitte, dække, apportere, gå ude snor, blive uden for brgsen uden snor, bære ting hjem fra brugos osv. gi hals, passe på mit hjem og er SÅ kærlig klog og dygtig. Kunne da ALDRIG finde på at lære ham åndsvage lyserøde ting som at gi pote og gå i cirkel for at få 34 hundekiks. HVAD ER POINTN spørge jeg bare igen. I CANT SE T! Det e sku da noget lort at lære sin hund. Og ja, je har sku d ret til min mening :O)"

men hvad er jeres mening ?

Jeg ser det som hjernetræning og det at lære at samarbejde for et mål
Det er sjovt både for hund og ejer at lave nye ting ( de fleste hunde, i know nogen ikke gider:P )

Ps. Rullepølsen kan ikke, Men ville da gerne prøve smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Elefanten - Pointen ?
  • #1   16. sep 2010 Nej det er da måske ikke ligefrem praktisk at de kan rulle, men som du siger det er hjernegymnastik at skulle lære det, så jeg synes da den der klaphat han skulle lukke arret...

• #2   16. sep 2010 Det er nok mig og Otto du snakker om:)

Jeg kan i hvert tilfælde forklare hvad min mening med øvelsen er. For mig er det vigtigt at min hund kan bruge både for og bagpart separat. Det giver en god kropskontrol, som jeg skal bruge eksempelvis når hunden retter ind på plads. Det er tit min oplevelse at hunde har svært ved at fornemme bagbenene. Altså at de bare er en slags vedhæng. Så når man laver øvelser, hvor de aktivt skal bruge bagdelen synes jeg det giver en god motorisk træning af hunden. Jeg bruger også bakkeøvelser til det samme.

• #3   16. sep 2010 øhhhh hunden er vel ligeglad med formålet bag en øvelse?

Lia og min første hund ville da kede sig jævnt hvis vi kun holdte og til øvelser, der havde et rent praktisk formål, for jeg har ikke fantasi til at udtænke nye øvelser på det område hele tiden.

Vedkommende nævner 8 øvelser og det er da flot, men det er langt fra nok til min hund.

• #4   16. sep 2010 Hvad er elefanten?

Jeg synes alle ting man kan lære sin hund er godt. Louie kan da også nogle ret ubrugelige ting, men han synes det er sjovt og jeg synes det er sjovt.

• #5   16. sep 2010 Jeg træner udelukkende for hyggens skyld, det styrker mit og Nalas bånd rigtig meget. Om det er så når vi træner lydighed i klubben eller når jeg lærer hende at spille død herhjemme på stuegulvet, det er fuldstændig ligemeget - Vi hygger bare smiley

Selvfølgelig er der ting der er mere praktiske at de kan end andre, f.eks ikke styrte ud af døren hver gang den bliver åbnet og lignende, men udover de sikkerhedsmæssige "tricks" er der jo sådan set ikke andet der er "nødvendigt", men blot noget man gør for sjov smiley

Sådan er det i hvert tilfælde herhjemme.

• #6   16. sep 2010 Siri smiley hehe ja det er jer - Ville bare ikke udhænge nogen smiley hehe

M.I det er jo det - alle hunde er forskellige, hvorfor afskrive øvelsen totalt hvis det virker for nogen, Syntes bare hendes sprog er virkelig grimt lige der :S

• #7   16. sep 2010 Camilla - Også lige præcis derfor mit svar til hende var

"Moster Freja Blume Mette - Pointen er hjernetræning, at samarbejde med sin hund om at lave sjove ting - Og tro mig, hunden ved godt forskel på om det er normalt sit eller slalom imellem ben , Og det der er forskel på hvor sjovt det er for den!!!
    ( og lad nu vær med den capslock der - ingen grund til - vi råber heller ikke )

"Skuda noget lort at lære sin hund" ? Nej det er da ej ? - Det er da sjovt, anderledes og hyggeligt - Hvorfor hvis du gider uddybe syntes du at det er noget lort ?"

• #8   16. sep 2010 Hvis man kun vil lære hunden ting der er 100% anvendelige i dagligdags omgang... så skal man enten have 200 får eller vælge en anden hund end en border collie. Reelt set er der vel heller ikke nogen idé i at dyrke lydighed eller agility?

Sikken mange hunde der ville have et trist liv, hvis vi alle tænkte sådan.

• #9   16. sep 2010 Jeg er enig med dig, Freja. Det at træne diverse sjove tricks er super aktivering og styrker forholdet mellem ejer og hund. Både Keesha og jeg nyder at lave alle mulige nyttige og tilsyneladende unyttige kunster og tricks. Og hun tager bestemt ikke skade af godbidderne, da det i mange tilfælde er alm tørfodder eller kød, lever, ost m.v. som er sundt for hunden.

Synes da også den person virker enormt nedladende i sine kommenttarer.

• #10   16. sep 2010 For mig er pointen med elefanten IKKE hjernetræning, men at styrke bagbenskontrolen.

• #11   16. sep 2010 Siri - præcis ? Hvor mange af de ting vores hunde kan er så egentlig for deres skyld ? Hvor mange af dem er baseret på deres instinkter ? meget få da ?

Zoe vilel da aldrig gå rundt i naturen og "vinke" og "rulle" ? LOL

• #12   16. sep 2010 Camilse - Det er vel hjerne træning i starten ( selvfølgelig ikke når hunden forstår 100 % hvad man forventer ) - Og ja - Bagbenskontrol smiley

• #13   16. sep 2010 Camilse - det er også pointen for mig personligt. Men om det er formålet, eller om formålet er hjernegymnastik er vel underordnet. Så længe hundeejeren stimulerer og aktiverer sin hund.

• #14   16. sep 2010 Al indlæring af nye øvelser vil jeg betegne som hjernegymnastik, indtil øvelsen sidder fast.

• #15   16. sep 2010 Vi træner det også - for at få hunden til at fokusere på sin bagpart, som Siri også skriver. Det kan både give en bedre plads-position, og få hunden til virkelig at bruge bagparten i vendingerne i lineføring/fri ved fod.

Så for mig er det både for sjov - og fordi det giver gevinst i andre mere "fornuftige" øvelser. smiley

Men må da så også indrømme, at alle mine hunde er MEGET bedre til tricks end til almindelige øvelser. Lanka kan vist 50 tricks, men kan kun lige med lidt god vilje bestå en Klasse 1, fordi bla. det der med at terpe hurtighed og position i plads ikke er noget vi gider bruge så meget tid på smiley

• #16   16. sep 2010 Elefanten er en rigtig god øvelse til kropskontrol..

Og behøver der desuden væren en mening med alt? Mine hunde kan masser af meningsløse øvelser smiley

• #17   16. sep 2010 Hehe kan se at vi bare skal gå nogle lange ture med hundene, så er de lykkelige. Og så skal de selvfølgelig også kunne side foran brugsen uden snor mens man handler.
    Hmm jeg mishandler godt nok min hund så, for hun sidder aldrig foran brugsen, og jo selvfølgelig får hun lange ture i skov osv, men vi går hellere en kortere tur på 1 time og så træner i 15-20 min et eller andet sted på turen, end vi går 4 stive timer i træk. (det bliver man forøvrigt også syg af har jeg hørt - det der træk ;))

Siri - Han er da bare for kær smiley Det er så sødt ud i starten hvor han glider af krukken, han er så opmærksom på dig at han slet ikke rammer ordentligt smiley

• #18   16. sep 2010 Hvad er elefanten?

• #20   16. sep 2010 Camilla - ja, han er lige lidt for optaget til at kigge ned:) Forleden kom han også til at vade ind i en anden hund i fri ved fod - han havde overhovedet ikke set den. Men han er selvfølgelig også en hanhund, så han kan ikke multitaske:0)

• #21   16. sep 2010 Tak for det smiley Det var da et fint trick. Det vil jeg prøve at lære Louie smiley

• #22   16. sep 2010 Du kan bare bruge en vaskebalje eller skål - den kæmpestore krukke jeg bruger er bare lige det, der stod i haven:)

• #23   16. sep 2010 Jeg har ikke lige læst alle svarene, men pointen for mig, når jeg lærer Disen tåbelige og unødvendige tricks er først og fremmest, at vi laver noget sammen, som vi begge har det sjovt med og hvor vi giver hinanden succes.

Dernæst forestiller jeg mig, at samarbejdet og kontakten i sig selv smitter positivt af på samarbejde og kontakt i de situationer, hvor det er mere nødvendigt.

Og sidst men ikke mindst bruger jeg det som aktivering/opøvelse af koncentration.

Hvis man slet ikke er til den slags, tror jeg nu heller ikke, der kommer noget godt ud af at træne det, men man behøver selvfølgelig ikke at hagle andre ned, fordi de synes, det er sjovt smiley

• #24   16. sep 2010 Marianne og Jens - helt enig smiley Det giver mening for mig at det smitter af andre steder, at man har et godt samarbejde og en god forståelse i de "basale" tricks og øvelser - og det hjælper en meget med at forstå ens hund og dens signaler ! smiley

• #26   16. sep 2010 ASA
    De ting du nævner dér, vil ja da også kalde pointer. Det behøver jo ikke at være fordi, man som sådan har brug for, at hunden kan rulle om på ryggen på kommando

• #29   16. sep 2010 Lyder til vi alle er enige smiley

• #30   16. sep 2010 Jeg synes Otto er super dygtig smiley
    Og jeg ka bestemt godt se meningen med at hygge med hunden på den måde man gør, ved at lære den ting og sager.
    Man får en glad hund der elsker at være sammen med en.
    Og udover det, får man en hund der bliver mentalt træt (Og så slipper man jo for at de ødelægger huset når de keder sig :P)

• #31   16. sep 2010 A&D - nemlig. Man får en hund, der er tilpas og træt, selvom den ikke har spænet 10 kilometer. Så har man en aktiv hvalp er det guld værd.

Altså man kan jo også undre sig lidt over hvorfor hende den "klåge" dame, der har kommenteret, virkelig gider at bruge sin tid på overhovedet at se videoen - når det nu tilsyneladende har så ringe værdi for hende. Hun kunne jo bare vælge at klikke videre...

• #32   16. sep 2010 Hehe ja sådan noget forstår jeg heller ikk. Men hun holder måske af at kritisere andre på det punkt ?!

• #33   17. sep 2010 Sjovt - jeg mener elefanten er et must, hvis man vil have en ordentlig fri ved fod - og venstrevendinger.

Noget af det første jeg lærer mine hunde - også god øvelse til at køre klikker og shaping ind på.

Casey - 3½ måned : http://www.youtube.com/watch?v=ig9iC3_CWg0

Donna - 2 år : http://www.youtube.com/watch?v=ODzxf5gJD8E

Donna er langt over hvalpestadiet - vi træner LP3,men det er sjovt at gå lidt tilbage til tider + træne afvekslende.

• #34   12. maj 2012 Nette - hvor ser det bare fedt ud at dine hunde bare drejer helt selvstændigt!

Det skal vi i gang med at øve lidt mere intensivt kan jeg godt se smiley

Er der ellers andre måder at øve bagpartskontrol udover elefanten og bakkeøvelser??

Kommentér på:
Elefanten - Pointen ?

Annonce