Schæferhunde-topic :P Schæferhunde-topic :P
Ja, jeg har en del spørgsmål jeg virkelig godt kunne tænke mig at få besvaret, derfor denne tråd - skal prøve at gøre det kort:
Først og fremmest, det meget populære spørgsmål:
Hvad fodrer I jeres schæfervovser med? Og er der nogen form for tilskud? (olier o.l.)
I denne forbindelse vil jeg høre om der er nogen, som fodrer med Flatazor? Min schæfer, Tiger, er opfodret på det (Flatazor Prestige Puppy), og var meget glad for det, husker jeg. Overvejer derfor at skifte tilbage til det. Han er nu 7 mdr. gammel - og jeg ved ikke liige hvad det er for en variant jeg skal vælge. Han er i fin form og vejer nok de 37-38 kg. Har kontaktet kennelen, men intet svar endnu
Han er vokset op sammen med min 5 måneder ældre Welsh Corgi Pembroke, og er MEGET opmærksom på hvad han laver - blikket er konstant rettet mod hvad Buddy laver - skal Buddy lige snuse til en busk eller lign, ja så kommer Tiger også lige hen og sniffer lidt. Så nu separerer vi hundene når vi går aftentur (det eneste tidspunkt, der er en anden, som kan give en hånd med) - kender I nogle midler til at løse dette problem? Han SKAL lære at gå i snor uden at Buddy er med. Han piver som en gal, og mine skuldre holder ikke til den trækken. Starter til noget hundetræning snart, der bl.a. omfatter afstresning, men har I ellers nogle guldkorn I vil dele ud af?
Okay, det blev ikke helt så kort :D..
jul 2007
Følger: 6 Følgere: 5 Emner: 259 Svar: 2.479
Jeg synes 37-38 kg lyder af vældig meget i så ung en alder!
Jeg forstår ikke lige det sidste du skrev.
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 69 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.865
Fodring - jamen det er jo egentlig "bare" at se på, hvad hunden fungerer på.
Min første schæfervaps blev fodret med Hill Prescription Diet C/D. Han var meget småtspisende og fik suppleret op med guf en gang i mellem og vi måtte også ty til at blande halvt hvalpefoder i hans mad.
Sådan var HAN skabt.
Min næste schæfervaps blev opfostret på Olivers og det fortsatte jeg med indtil de lavede om på opskriften. Det viste sig, at han ikke tåle havre. Så prøvede jeg Marcus Mühle - fungerede fint i en periode, men ikke permanent. Siden gik jeg igen til Olivers - denne gang Selected Fish, som var en ubetinget succes.
Cassius var aktiv i brugshundesport og havde i perioder brug for tilskud. Han fik henholdsvis lakseolie (indtil han skiftede til Selected Fish) og i meget aktive perioder fik han oksefedtpulver.
Når jeg nu om meget kort tid får hvalp igen, så kører jeg den over på Olivers.
Tilskud får den først og kun, hvis der viser sig et behov for det.
Når det var en lang smøre ;o)
En hund på syv måneder der vejer 38 kilo lyder af ret meget. Er du hundrede på, at den ikke er en kende overvægtig?
Som udgangspunkt skal en hund på den alder være på hvalpefoder. Fodermærket har jeg ikke den store kendskab til, så til det, kan jeg ikke komme med nogen kommentarer :o)
En Schæfer ER meget flokorienteret, så det er ikke så underligt, at den holder meget øje med sin kammerat ;o)
At den tisser hvor den har tisset er ganske normalt - det er territorialadfærd og det er noget de fleste hunde har med sig i livet.
Jeg giver dig ret i, at din hund skal lære at være selvstændig - så det er bare om at springe ud i det og give hunden nogle successer når den er alene.
aug 2008
Følger: 18 Følgere: 15 Hunde: 3 Emner: 127 Svar: 3.626
Forstår heller ikke rigtigt det du skrev til sidst. Men altså mine hunde bliver luftet hver for sig på ALLE turene. Det er så mig selv der går med dem, hvilket så bare betyder noget mere motion til mig........
Hvis din hund trækker, er der flere metoder til at få den til at holde op- men alle metoderne kræver massevis at TÅLMODIGHED for at det skal lykkes.
1: metode : Stop op når hunden trækker ( hver gang ). Vent til linen er lidt løs- lad vær med at sige noget til hunden. Gå frem når linen er lidt løs. I samme øjeblik hunde trækker, stopper man op igen. Dette gælder selvfølgelig også hvis der er en duft hunden vil over til. Den kan kun komme derover hvis linen er slap. Man skal være super konsekvens ( ligesom med alt andet der gælder hunde ). Kan godt være at man med denne metode kun kommer til at gå 50 meter på en time- men den er effektiv hvis man gør det rigtig og ikke er for utålmodig.
2. metode : Hver gang hunde trækker, vender man om og går den anden vej. Og igen: det er hver eneste gang.
Hen kan det også være at gåturen ikke bliver mange meter, selvom man trasker rundt i en time.
okt 2009
Følger: 1 Hunde: 2 Emner: 7 Svar: 26
Jeg skal komme med en rettelse - var hos dyrlægen med Tiger i dag, og han vejer ikke de 38 kg, men derimod 32 kg. Ved ikke om det er så usædvanligt med den vægt? Henne hos kennelen sagde de at de til at starte med ikke ville sælge ham, men bruge ham som udstillingshund fordi de var vilde med hans gigantiske poter og hans størrelse generelt - allerede da fik jeg at vide, at han ville blive en stor hund, så jeg har ikke tænkt så meget over vægten som jeg måske burde. Men 32 kg må vel også være fint
@ Sigurrós D: Arion blev jeg faktisk foreslået, men ville vente til jeg fik nogle anbefalinger fra hundeejere. En mulighed jeg nok fortsat vil være åben for
@ *CH* !: Ja det er nemlig en smagssag - hvis bare der var det perfekte foder, som enhver schæfervovse ville hoppe på, haha.. Har hørt fra rimelig mange nu at de fodrer med Olivers - her da jeg var ude på min gåtur, fik jeg spurgt nogle, og næsten alle fodrede med det. Det skulle vist også fungere fint på Corgier, men igen: Hunde har forskellig smag..
Okay, så vil jeg stoppe med at bekymre mig for meget over Tigers årvågenhed og nysgerrighed, han er jo stadig hvalp, og verden er kæmpe :o) haha. Bliver godt at komme i gang med hundetræningen. Han er den perfekte vagthund. Han gør konstant når han kan høre noget, og føler sig utryg. Er der egentlig ikke et "hundeordsprog" der går på at hunde der gør meget ikke bider?
@ Lea A: Det første prøvede jeg på min Corgi, og må sande at det er ganske effektivt. Har været en smule i gang med Tiger, men ja, det kræver en fed portion tålmodighed med ham - ikke mindst fordi det kan gå hen og gøre ondt i armene så meget som han trækker. Men altså, i sidste ende er det vel smerten værd - man føler sig så stolt når ens vovse kan gå pænt ved siden af far eller mor, hehe..
@ !!!DIN HUND DIT ANSVAR!!! .: synes der er så delte meninger omkring det, at droppe hvalpefoderet efter 6-7 måneders alderen. Personligt synes jeg, det kunne være fint lige at prøve, for tror den vil køre rent igennem uden problemer. Min corgi får Royal Canin voksenfoder, og ofte vil Tiger meget gerne hen og snuse til hans mad. Engang tømte han også Buddys skål med hundemad (fordi jeg ikke lige var så opmærksom)
Ved du forresten om der findes en form for kalk-tilskud man kan give sin hund? Googlede lidt på forskellige vitaminer til hunde, og blev ret overrasket over at læse at hundens lever selv sørger for at producere C-vitaminer, men så kom jeg til at tænke på kalk..
apr 2007
Følger: 37 Følgere: 43 Hunde: 4 Emner: 150 Svar: 9.054
både den unge tæve på 10mdr og drengen på 2½ trives super ;o)
og de render også hinanden i måsen KONSTANT
Schæferhunde-topic :P