træt af fejlopfatning af racer {{forumTopicSubject}}
Jeg har en lækker border collie på godt et år... og jeg er ved at blive sindsyg af folks felj fortolkninger af denne race.
Den anden dag jeg sidder ved dyrlægen og venter på det blir vores tur, falder jeg i snak med en herre, der også sidder og venter...
hans indgang replik var...
Den kræver godt nok meget sådan en border for at kunne falde til ro om aftenen...
Mig: neeej det synes jeg egentlig ikke han vil bare gerne være med hvor jeg er.
han begynder så at fortælle mig på en meget belærende måde hvordan det er vigtigt at jeg går 5-10 km med ham om dagen, ellers kan han ikke slappe af...
jeg ser så ned på min hund der ligger og halv sover, og siger endnu en gang at jeg nu ikke synes det er så slemt.
herren bliver næsten vred og fortæller mig at jeg da vist ikke ved hvad hund jeg har anskaffet mig.
jeg brugte en del år på at ubndersøge alt om racen, har været forelsket i den i mange år, men var lidt usikker på om jeg nu også kunne magte sådan en.
en border collie har brug for hjerne stimulans, og nærværd.
jeg går til træning med miin en gang om ugen, tager ham nogen gange med til hesten, stranden, i skoven osv.
han blir ikke gået ture med flere gange dagligt, derimod blir han lukket i haven, hvor han så går rundt og leger med æbler, snakker med kattene osv.
jeg har både min træners og min dyrlæges ord for at han er en hund der hviler godt i sig selv.
oplever i andre også at folk tror de ved bedre hvad jeres hunde kræver end jer selv...???
nov 2004
Følger: 62 Følgere: 57 Hunde: 2 Emner: 881 Svar: 10.752
mar 2010
Følger: 7 Følgere: 7 Hunde: 2 Emner: 91 Svar: 3.092
dec 2008
Følger: 7 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 260 Svar: 7.870
jun 2009
Følger: 7 Følgere: 5 Hunde: 3 Emner: 59 Svar: 172
jo jeg synes jo netop det er vigigt at sætte sig godt ind i en race før man køber... både fordele og ulemper, og at man sover godt på det, så man ikke bare får en god ide, læser lidt i en bog pg køber næste dag...
Marianne og Jens H
normalt går det mig heller ikke på, og vil gerne oplyse folk om en border collie, men når folk begynder at ville belære mig og siger jeg ikk ved hvad hund jeg har så blir jeg sku sur.
for hvis der er nogen dyr der har det godt så er det mine.. om det er kattene hesten eller hundene.
jul 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 9 Svar: 274
Det er som ord ud af min mund.. virkelig.. !
Jeg har selv en border collie. Og uanset hvor jeg kommer, er der altid nogen som skal fortælle mig hvordan en border collie er, hvor meget den kræver og at det jo er en hyrdehund ..
- Jo tak, jeg har så haft min hund i lidt over to år, og har selv sat mig ind i racen, inden jeg fik ham !
Ih hvor det dog irriterer mig.. kan virkelig ikke holde det ud !
jul 2008
Synes jeg i hvert fald.
Specielt når det de siger så faktisk ikke er helt rigtigt.. hehe
dec 2008
Følger: 5 Følgere: 3 Hunde: 1 Emner: 61 Svar: 335
Mange bordere bliver stresset hurtigt (det er de lavet til) og det kan give adfærdsvanskeligheder af forskellig karakter.
For nogle år siden var borderen et "modedyr" efter filmen "babe" kom og det betød rigtig mange fejlkøb som ejerne ikke kunne håndtere..
Mange ejere tror at hunden skal stimuleres 24-7 hvilket fører til mere stress.. men det de kræver er at man VED MEGET om hundesprog og signaler.. ved man ikke nok så tager de altså over..;-)
Jeg ved at racen kræver meget og det er ikke en hund for alle.. jeg har rådet mange fra at købe en sådan hund, specielt fordi de har set mig med mine og synes de er SÅ velopdragne.. jeg har hunde på 13 år og 8 år så ja de er opdraget godt;-) Men selv jeg overvejer IKKE at få en border næste gang da de er liiiiige aktive nok når nu jeg IKKE vil bruge dem til konkurrencer;-)
apr 2005
Følgere: 124 Hunde: 5 Emner: 736 Svar: 16.759
Jeg høre mest for at jeg enten er ond fordi Silas går uden tøj - eller hvis han går med tøj, fordi han så enten da må fryse eller fordi han ikke er nogen påklædningsdukke. Så på det punkt kan jeg ikke gøre noget rigtig.
Men faktisk var det min kat som folk var mest påståelig med. For da kunne simpelthen ikke forstå at han ikke var racekat og jeg var da dum, når jeg sådan stod og sagde at han var alm huskat, fra helt alm huskatte-forældre.
Selv min dyrlæge blev ved, og nægtede at skrive huskat i hans sundhedspapire - hun skrev Hellig Birmablanding, fordi han er masket med blå øjne.
Men han har aldrig set skyggen af en Hellig Birma *GG*
Og en dame der havde opdrættet Siameser i mange år, blev hidsig på mig, fordi jeg ikke kunne få ind i mit hoved at det var det min kat var. Selvom jeg stod og viste hende min sort/hvide huskat nede på jorden og sagde at det var hans mor - og hans far var en hvid/sort huskat, som min ven ejede.
Ja måske er der noget Siameser i ham langt tilbage og han derfra har fået maskegenet. Men 2 generationer tilbage var han "ægte" huskat ;D
apr 2006
Følger: 47 Følgere: 47 Hunde: 6 Emner: 203 Svar: 2.332
Mange kommer og fortæller de vil have en løbepartner, så hunden vil få meget motion ......... Jeg spørger så ind til træning og hjernearbejde o.l. Nogle ser meget mærkelige ud i hovedet " Den får da rigeligt motion på en 10 km løbetur???"
Jeg løber ikke 10 km hver dag med mine hunde, men de bliver trænet hver dag. Det er nemlig rigtigt, en border kræver nærvær og mental stimulering. Grunden til at det er en krævende race, er ikke motionsbehovet, men det store behov for mental stimulering. Den er ikke god til at være sofapude. Hvis den ikke får nok af sine ejere finder den selv på narrestreger *GGG*
maj 2008
Følger: 22 Følgere: 25 Hunde: 4 Emner: 172 Svar: 2.816
Nu kan du jo med stor overbevisning sandfærdigt sige, at nu er du jo selv en ung og energisk hundeejer, og du kan da godt forstå, hvis man, - når man kommer op i alderen, - er nervøs for, om man kan slå til med sådan en energisk race *s*
Men han passer til det tempo og den tid, som du kan tilbyde en hund, så derfor har du ingen problemer med ham...og det ville du jo have, såfremt hunden var understimuleret *s*
Hvis du giver sådan et svar næste gang, der er en, som optræder lidt for belærende, så tror jeg du effektivt får lukket munden på vedkommende.
aug 2008
Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 104 Svar: 4.973
Det betyder ikke, at hun ikke kan ligge og slappe af, men jeg vil nu stadigvæk sige at hun kræver mere aktivering end gennemsnittet og en Belgier er ikke en race jeg kunne forestille mig at eje om f.eks. 20 år, det ville sandsynligvis ikke være fair overfor hunden.
feb 2009
Følger: 18 Følgere: 15 Hunde: 1 Emner: 83 Svar: 1.026
Jeg skal altid høre på hvor 'meget Coda har forbedret sig' siden personen lærte hende at kende!! Så fat dog at hun gerne lige vil se folk an og ikke er en lalleglad lab der bare kaster sig i din arme på dag et! Det er nok ikke deres fortjeneste at hun er nået så langt som hun er idag men hold da op hvor lyder det til at de selv synes det!
dec 2008
Følger: 20 Følgere: 55 Hunde: 2 Annoncer: 10 Emner: 224 Svar: 10.227
jul 2008
(jeg selv er ikke den store fan af kamphunde, og det har jeg min grund til.)
Men når det er sagt, så ved folk som anskaffer sig en kamphund / muskelhund også hvad de går ind til.
Og der ér bare nogle mennesker som ikke bryder sig om de racer, og sådan vil det altid være. Og det må ejerne jo også acceptere.
jun 2009
den var satme go den tror jeg at jeg prøver næste gang.
min alto har ingen problemer med at være sofa-hygge-hund eller senge-hygge-hund eller hvor mor nu lige er.
(men eftersom alto er godt stor af sin race og kan præstere hele 25 kg er vi ikke altid enige om at oven på mig er en god ide...)
jeg faldt netop for racen fordi det er en levende hund.
jeg kender mange der har hunde af retriver tyber og de ligger bare og glor hele tiden synes jeg.
Alto følge mig over alt, om det er i haven eller blot en tur i køkkenet, og jeg elsker det.
jeg kan også godt li at det er en meget sensibel hund, der skal trænes med blødhed, og som kan lære de mest utrolige ting.
det er virkelig ikke løgn at en border høre til de klogeste.
dec 2008
jul 2008
Jeg kunne ikke være mere enig !
Og præcis af de grunde jeg også fik en border
jun 2009
kender også flere meget aggrasive kamp hunde...
det kan bare være lidt svært at få øje på netop denne egenskab når de ligger på ryggen og gerne vil kløes på maven...
eller kommer med deres enorme kæber fyldt med savl for at kysse... smiler
men når det så er sagt var det aldrig en type hund for mig, jeg ville nemlig ikke kunde sætte mig nok igennem, og så ville det blive en af de farlige hunde man desværre alt for ofte ser...
man skal kende sine egne begræsninger når man vælger hund
feb 2009
Følger: 21 Følgere: 30 Hunde: 5 Emner: 174 Svar: 7.644
Selvfølgelig er det fair, at folk ikke kan lide kamphunde, men at de ikke kan lide kamphunde berettiger altså ikke folk til at råbe ukvemsord efter dem...
Og hvad med de racer, som dømmes som kamphunde af gennemsnitsdanskeren, uden reelt set at være det? Så som Bull Terrieren, som Louise nævner..
''folk ved selv hvad de går ind til når de køber en kamphund'' Ja, men folk ved vel også hvad de går ind til når de køber en border, i og med den i de flestes øjne er en højaktivrace uden stopknap.
Jeg kan ikke se hvorfor det er okay, når det er den ene race, men tåbeligt når det er en anden..
Endnu engang vil jeg gerne understrege at Bull Terrieren ingen fortid har, som kamphund, i og med tråden, efter Louise deltog, brat blev drejet over på ''ustabile kamphunde''
jul 2008
Nu var det ikke for at være negativ eller noget
Jeg plejer nu ikke at sige noget til folk med kamphunde / muskelhunde
Så længe de har nogenlunde styr på dem er det fint.
Tror der er fordomme om alle racer. Og sådan er det jo bare (desværre)
dec 2008
Igen.. en Bull Terrier er ikke en kamphund.. og gider egentlig ikke muskelhund.. det er en Terrier.. gruppe 3... og det er en følsom hund, som kræver opdragelse.. men ikke at man sætter sig igennem.. som alle andre hunde er det et godt samarbejde..
jul 2008
Vi snakker jo fordomme.
Er slet ikke interreseret i at diskutere kamphunde. Ved det er et emne man aldrig bliver enige i.
dec 2008
dec 2008
jul 2008
Skriver bare at jeg selv ikke er en fan af kamphunde.
dec 2008
jun 2009
jeg kan da ikke se at louise snakker om ustabile kamphunde...
det var vel mere mig der snakkede om at hvis jeg fik en ville jeg ende med sådan en...
men alle hunde kan blive farlige og ustabile, der er vel bare forskel på hvordan de opleves...
feks. en lille gravhund der fare ud og bider folk i anklerne fordi den vil forsvare er vel for mange ikke nær så frygt indgydende som en stor amstaf der gør det samme...
og så er det da også uviddenhed fra manges side tror jeg.
men for at få tråden på rette spor igen, så handler det vel bare om at man godt kan være uviddende, men ikke behøver at belære folk om deres hunde...
jan 2010
Følger: 12 Følgere: 12 Hunde: 1 Emner: 96 Svar: 1.703
Har dog ikke en border, men derimod en GD'er. Og hvis du vidste hvor tit jeg møder mennesker der belærende fortæller mig hvor mange og lange motionsture en sådan skal have hver dag.
dec 2008
Og ja.. så handler det vel om, at man holder sin mening for sig selv, hvis den er belærende eller negativ og unødvendig.
feb 2009
Jeg hentydede heller ikke til, at det skulle være Louise der startede emnet.
Blot at emnet blev drejet over på det, efter hun fortalte om hendes oplevelser med Elmo, hvilket jeg bare synes var underligt, i og med, at Elmo ikke kan sammenlignes med en kamphund.
feb 2009
To sjæle, en tanke
jun 2009
for at melde mig under fanerne om godt ord igen...
det var ikke specielt tiltænkt din race, jeg ved slet ikke noget om den, og vil derfor ikke udtale mig om hvad den kræver af opdragelse, stimulanser eller om det er kamp hund eller ej.
selvfølgelig har jeg også... jeg vil ikke kalde det fordomme for det er ikke nødvendigvis negative, men jeg kan også har opfattelser af andre hunde racer.
Men det store men... jeg møder altid folk med spørgsmål... kan godt spørge om en hund ikke er på den eller den måde, men det er mere for at udvide min hunde videnskab, og ike for at fordømme eller belære nogen.
jeg udtaler mig gerne om en border eller en D/S gårdhund da det er disse racer der bor på denne matrikel, og derfor racer jeg ved noget om...
ellers vil jeg nødig spille klog...
jul 2008
Det har jeg hørt flere gange, når det er min Meeko hyrder på noget
"Nej se den hund, man kan virkelig se det er en jagthund, sådan som den bevæger sig"
Øhh hvad ?
dec 2008
Jeg har heller ikke kendskab til så mange racer, så derfor er min mening om andre racer (som jeg holder for mig selv) også begrændset til udseende.
Så sent som i søndags i tivoli, hvor der var hundens dag, stod der en kvinde med en puddel, og hun siger direkte i mit ansigt.. Hold da ferie den er grim den hund.. og ja det var så Elmo hun talte om... det gør mig en smule sur.
mar 2010
Og jeg synes tit man sidder i en situation hvor man faktisk ikk ved hva man ska svare og bagefter tænker "jeg burde have sagt sådan eller sådan" for at lukke munden på folk.
jul 2008
Det kan jeg fandme godt forstå du blev sur over !
Det er også groft at sige noget på den måde, og ja så om hundens udseende. Det er jo bare sådan racen skal se ud :S
jul 2006
Følger: 35 Følgere: 974 Hunde: 8 Annoncer: 2 Emner: 244 Svar: 9.460
dec 2008
Nej nu skal jeg være sød.. alle hunde er smukke.. min er bare smukkere end jeres... basta.
mar 2010
Men hvis det ka trøste synes jeg altså det er en super lækker Pitt du har
jul 2008
Det blev jeg så ikke sur over. sagde bare til ham at han da også selv var langhåret, skulle han så også være en pige ?
der findes mange mærkelige mennesker
jun 2009
for lige at afslutte debatten om kamp hunde eller ej...
der er jo dem der er avlet til det, men så er der så sandelig også dem der er trænet til det, eller ikke trænet og derfor er blevet farlige...
personligt har jeg kendt en amerikansk bulldog, medierne siger dette er en kamp hund...
den legede med min border da de begge var små... den eneste kamp den udkæmpede var at prøve at følge med allto... smiler.... hvilket ikke altid var nemt.
min personlige holdning er at med den rette (Læs:forkerte) træning så kan langt de fleste blive til kamp hunde,
Det ser måske bare ikke så farligt ud at en rocker kommer med en mini pudel...
jul 2008
Skal vi nu til at have en debat om hvilken hund der er smukkest ?
Haha for så vinder min da helt sikkert ;P hehe
dec 2008
jul 2008
Det er jeg så ikke helt enig i ..
Min border collie er heller ikke trænet til at hyrde. han har faktisk aldrig set et får. er han så heller ikke en hyrdehund ?
Han bevæger sig 100 % som en border du ved, når den hyrder.
Vil det så sige at bare fordi en kamphund der ikke er trænet til kamp, ikke er en kamphund ?
Det ligger i dens gener !
dec 2008
jun 2009
jo selvfølgelig er din en hyrde hund...
tror jeg fik udtrygt mig forkert.
ved godt at der er hunde der er avlet til at være kamp hunde.
jeg ved ikke hvordan jeg skal forklare det, tror bare jeg synes kamp hund er så negativt, og at de ikke behøver at være farlige osv bare pga deres gener.
min er jo også hyrde hund selvom han aldrig har været på får...
ved ikke helt om jeg har fået skrevet det så du forstår hvad jeg mener...
jul 2008
Og giver dig også delvist ret. For det er måske ikke alle kamphunde som er farlige. Men der er bare en større risiko ved kamphunde.
jun 2009
ja ja, det ved jeg godt og derfor skal jeg ikke ha en.
for jeg har ikke mentaliteten til at opdrage en hund af denne type.
er forøvri glad for du forstår hvad jeg mente, sda længe og overvejede hvordan jeg skulle forklare det, uden helt at blive tilfreds...
har lige lagt et par nye billeder af alto ind, så kan det være du bedre kan se ligheden...
dec 2008
jul 2008
Okay.. Det går jeg lige ind og tjekker så
jun 2009
sov godt til alle på HG
sep 2007
Følger: 17 Følgere: 37 Hunde: 9 Emner: 153 Svar: 4.940
Det er heller ikke ret lang tid siden jeg læste en artikel på vimedhund.dk hvor der stod at borderen skulle løbe frit mindst 10km. om dagen. Det er jo altså ikke sandt.
Nu kender jeg utrolig lidt til udstillingslinjerne, da jeg har rene arbedjslinjer, men jeg har sjældent oplevet så nem og tilpas en hund som min border. Ja, han skal lave noget hver dag og det får han også lov til (i form af træning), men han har altså på ingen måde brug for at løbe hverken 7 eller 10 km.
Helena: På et eller andet punkt er borderen jo også en jagthund. Eller hyrdeinstinktet er jo et afledt jagtinstinkt. Derfor kan det godt ligne nogle af de samme bevægelser for et utrænet øje:)
maj 2008
Følger: 22 Følgere: 25 Hunde: 4 Emner: 172 Svar: 2.816
Du skriver: "Nu kender jeg utrolig lidt til udstillingslinjerne, da jeg har rene arbedjslinjer, men jeg har sjældent oplevet så nem og tilpas en hund som min border. Ja, han skal lave noget hver dag og det får han også lov til (i form af træning), men han har altså på ingen måde brug for at løbe hverken 7 eller 10 km. "
Du skriver, at du har "rene arbejdslinier". Hvor mange har du? Jeg troede nemlig kun du havde den lille hvide.
sep 2007
aug 2008
Og så er det så lige...har min hund et godt indkald fordi hun er en Groenendael? Eller har hun et godt indkald fordi vi har trænet indkald stort set hver eneste dag siden jeg fik hende hjem som 8 ugers hvalp og dermed har 1000-2000 korte indkaldsøvelser på bagen?
sep 2007
aug 2008
jul 2008
Godt sagt !
træt af fejlopfatning af racer