{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.804 visninger | Oprettet:

Er jeg den dårlige hunde"mor"?? {{forumTopicSubject}}

Jeg er en af de "mødre" der, før jeg fik Leopold, lovede mig selv at jeg ihvertfald ALDRIG kom til at gøre dit og dat - og ALTID traf de "rigtige" beslutninger angående min hund.. Jeg blev en fuldkommen perfekt og helt igennem fantastisk hundeejer..

Hmm..

Nu her - 12 uger efter vi fik Leopold - finder jeg mig selv på begge knæ med hundemad i hånden: "Kom så Leopold.. Spis.. Mhmm.. Smager dejligt.. Lækkert lækkert.." - har endda haft tørkost i munden (spyttede det dog ret hurtigt ud da jeg fandt ud af det jo primært smager af muggen gnu) i et desperat forsøg på at gøre ham interesseret i sit mad..

Jeg SVOR overfor mig selv at jeg ihvertfald på INGEN måde blev en hundeejer der uddelte leverpostej madder til aftensmad.. Jeg finder mig selv foran køledisken hvor jeg leder efter en leverpostej til Leopold.. I et forsøg på at lokke ham til at spise sit tørkost..

Jeg har læst side op og side ned omkring hvad for noget hundemad der er sundt, og hvad der er godt - og er blevet rundforvirret i en sådan grad jeg til sidst gav op og valgte det som jeg synes lød bedst i min verden..

Men en ting var jeg ihvertfald 100% sikker på - MIN hund skulle aldrig have Pedigree.. Fik en 1 kilos pose med Pedigree tørkost af min lillesøster der havde fået den gratis på en handletur - og Leopold elsker det.. Brugte det som godbidder i starten.. Han fik det i sin aktiveringsbold.. Nu får han blandet lidt i i sit tørkost - i et forsøg på at lokke ham til at spise..

Han spiser simpelthen ikke nok! Basta bum! Jeg har læst at han skal have 125 gram tørkost om dagen - 150 gram er han faktisk på vej imod.. Vi har lige haft ham med på ferie i 9 dage hos mine forældre - jeg havde pakket 3 poser med 3 x 125 gram tørkost i hver - vi havde 1½ pose med hjem..

Han har altid elsket sit tørkost - spist det med velbehag.. Og gør det stadig - men han spiser max 1 portion om dagen - dvs. halvdelen af det han skal have.. Vi har skåret ned på godbidder, især fordi han nu går ud og tisser uden at skulle belønnes 117 gange - og vi forsøger bevidst ikke at give ham så mange fordi "han sidder og ser sød ud"..

Han får et ben engang imellem (ben med råt kød på), han får leverpostej blandet i sit mad engang imellem.. Han får et stykke kylling engang imellem.. Han får lidt tun blandet i sit mad engang imellem.. Altsammen noget jeg gør fordi jeg tænker - han spiser jo ikke nok!!!!

Hans vækstkurve ser sådan her ud:

8 uger = 2,140 kilo
9 uger = 2,489 kilo
10 uger = 2,698 kilo
11 uger = 3,089 kilo (dyrlæge vejning)
12 uger = 3,350 kilo
13 uger = 3,790 kilo
14 uger = 4.110 kilo
15 uger = 4.590 kilo
16 uger = 4.680 kilo
17 uger = 4.900 kilo (dyrlæge vejning)
18 uger = 5,400 kilo
19 uger = 5,650 kilo
20 uger = 5,800 kilo

Han er en blandinshvalp af 4 forskellige små racer - minder dog mest om en cavalier/griffon - så han SKAL jo ikke være en "kvabs" - men.. Er jeg vanvittig!?

Er jeg bare en dårlig hunde"mor" der har gjort alle de ting man ikke må gøre - og nu er det min egen skyld hvis Leopold skal leve af Pedigree og leverpostej resten af sit liv!? :S


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Er jeg den dårlige hunde"mor"??
  • #1   17. aug 2010 Haha årh hvor jeg kender det! Før vi fik Milo var jeg konsekvent i min ide om, at han må spise det jeg serverer, eller sulte!
    Nu for 2 periode i Milos liv, blander jeg leverpostej, tun eller vådfoder i hans tørkost, for ellers forsvinder han.
    Nu guffer han løs for det meste.
    Men jeg ville aldrig give ham Pedigree, om så det var det sidste tørfoder.
    Så ville jeg heller lave noget selv.

    Men jeg satser på det kommer når han er helt voksen, ellers må han være min lille leverpostejhund hele livet smiley


  • #2   17. aug 2010 ja så er jeg også min gamle hund peppy nægtede at spise andet end Pedigree og mennske mad ,,,,det fik hun så efter mange forsøg med alt andet ,,,hun blev 13 år og var aldrig syg før til sidst hvor hun døde af kræft smiley

  • #3   17. aug 2010 Haha kunne altså ikke lade være med at grine lidt af dit indlæg - det er lidt sødt - for jeg havde nøjagtig samme tanker da jeg fik min Becca smiley

    Men ja - hun er også en MEGET kræsen pige så jeg endte også ud og sidde og lokke med foder i hånden (dog har jeg ikke haft det i munden smiley ) Og endte også ud i både leverpostej og tun i foderet bare for at hun spiste.. Det hjalp seføli men var ikke en holdbar løsning smiley
    Vi prøvede flere forskellige slags foder og har nu ENDELIG fundet noget hun bare spiser op med det samme og hun er blevet så smuk efter hun er begyndt at spise smiley Hendes pels har ændret sig meget smiley

    Så nej du er ikke en dårlig hundemor smiley


  • #4   17. aug 2010 Ihhh hvor et det sjovt, det er præcis min historie du lige har skrevet og ja vi har nok gjort dumme ting mht til lækkerier osv, men fortvivl ikke du kan sagtens vende billdet, hvis du står fast, han spiser før han dør!
    Jeg derimod finder mig selv 2 år efter storsvedende fabrikerende hjemmelavet foder med div. tilskud og olier for at prinsessen skal spise :-))
    Din hund er normalvægtig, hvis ikke dyrlægen har sagt andet og nogle hunde er småtspisende og andre venter bare tålmodigt på det rette måltid om det så skal være 3-4 dage undervejs.....Ja hun har opdraget mig godt min lille Sally
    Hvis din holdning er han skal leve af sit tørfoder må du fjerne alle godbidder i en periode, tilbyde ham maden i 15 min derefter fjerne det og stille det frem igen om aftenen igen i 15 min. Så lærer han at spise når du tilbyder det, jeg ved ikke hvor lang tid, der vil gå for jeg giver jo som sagt op på 3. dagen smiley


  • #5   17. aug 2010 Hehe hvor sødt.
    Kender det alt for godt.
    Vil på ingen måde kalde dig en dårlig hundemor. Tværtimod.
    Har også selv haft måtte prøve med lidt pedigree. Har heldigvis fundet noget foder nu, som min kræsne hund kan lide.

    Krons laksefoder. Og for at gøre det ekstre lækkert (og mere fedende) puttede jeg kronch lakseolie i maden.
    Malou eeeeelsker det.

    Men når man kigger billeder, ligner det altså ikke at din hund er tynd.
    Du skal ikke gå 100% efter hvad der står på poserne.
    Det er forskelligt fra hund til hund.
    Bare vurder selv.


  • #6   17. aug 2010 lol mig og kærestens scæfer hvalp er modsat jeres hunde... han nægter at spise menneske mad... han ka da godt finde på at stå og se på det man spiser men hvis han får det lægger han det bare på gulvet... og dyrt foder nægter han bare at kigge på... han vil ha det billige fra superbrugsen :P... men han får heldigvis en rigtig flot og blank pels af det og alle der møder ham syns hans pels er helt fantastisk :)... men gir ham fandme ALDRIG tun igen for at få ham til at spise :S... han gik og fes en hel dag af det skidt... hvordan en lille hund kan lugte så slemt ved jeg ikk men holy hell

  • #7   17. aug 2010 Velkommen til hundeverdenen, vi er vist alle lidt småtosset smiley

    Du skal huske at det der står på foderposen er vejledende, nogle hunde har ikke brug for hele mængden, så i stedet for at tænke på han ikke spiser de gram han skal, så kig på ham, så længe han ser sund og rask ud så pyt med at han spiser mindre.

    Hvis vores har en dag hvor de ikke er så meget for at spise, bliver der hældt kogt vand over tørkosten, som får lov at trække og bløde lidt op, så glider det som regel ned. Men generelt får vores hunde kun mad spredt ud på græsplanen, på ture, på gulvet og til nøds som ovenstående.


  • #9   17. aug 2010 Marianne:
    Hehe.. Jamen det lyder jo som om vi har det lidt på samme måde mht. leverpostejen.. smiley Mht. Pedigree – så ved jeg ikke hvorfor jeg har det som jeg har det med det – ER det virkelig så slemt? Jeg mener – det er vel ikke værre end så mange andre hundeguffere.. (Hvis man altså bruger det som hundeguffere)

    Good Luck Chuck:
    Han ser sund og rask ud synes jeg – men hvad ved jeg – jeg er jo ikke hundekyndig på andre måder end det at være hundeejer.. men jeg har, som du selv siger, jo da min sunde fornuft og kan vurdere.. Og efter min mening så ser han slank ud – ikke underernæret, men slank.. Men han er jo oz en cavalier/griffon/puddel/Pekingeser blanding – ikke ligefrem de tykkeste racer..

    Men jeg har et billede af ham – taget i fredags: (link fjernet) - så kan du komme med din vurdering – for tynd?

    Susanne N: Jamen du har ret – kendte en dame der havde sin puddel i 15 år – den levede af ostemadder, chokolade og hvad der var tilbage i gryderne – den døde mæt af dage.. 

    Cotonhunden:
    Dejligt at høre.. Hvad fodrer du hende med nu så? Jeg overvejer oz at skifte foder – men synes simpelthen heller ikke det kan være meningen jeg skal købe 67 forskellige slags hundemad for at finde noget han gider spise – hvis det bare er fordi han ikke GIDER spise mere end han gør.. :S

    Ta dit ansvar alvorligt:
    Hehe.. Nej du har ret.. Jeg tror heller ikke han lider overlast – men måske bare går glip af noget rent ”sundhedsmæssigt” hvis ikke han får hvad han skal have..

    Lotte D:
    Dyrlægen har ikke sagt noget angående hans vægt – andet end han er en ”fin hund” – så antager jeg at det måske nok dækker over at han i hvert fald ikke fejler noget.. Men sidst han var ved dyrlæge var så oz da han var 16 uger.. Og det er indenfor den sidste måneds tid han ikke rigtigt har gidet sin mad.. Men hvis jeg var SÅ bekymret for hans vægt – så havde jeg oz taget ham af sted til dyrlæge.. 

    Anne – med rotterne:
    Jeg har selv haft en Rottweiler blanding (blandet med boxer) som var til den ”tunge side” (Hun vejede 65kilo) og har tit hørt den der med ”Det er da fordi du stopfodrer hende med godbidder” – nej.. Hun var på diætkost fra dyrlægen men efter noget tid fik vi at vide at hun simpelthen bare VAR en stor”knoglet” hund.. Så du har nok ret – hunde er ligeså forskellige som mennesker – nogle spiser meget – andre spiser lidt, nogle er tynde, nogle er tykke.. Osv Osv.. Man skal bare lige finde ud af at affinde sig med at sådan er det.. Og så er jeg naturligvis nødt til at teste andre muligheder inden jeg affinder mig med at Leopold måske bare ikke skal spise så meget..
    Hvad laver du af hjemmelavet mad!? Og hvilke olier og vitaminer er det der skal blandes i!? Jeg har længe overvejet at barf’e med Leopold – men er SÅ bange for at han ikke får det han skal have rent vitamins/kost mæssigt – og er klar over jeg kan få vejledning osv. men det er bare svært nu når man er lidt en ”pivskid” hvad ens hund angår.. smiley

    Christina – retriever fan:
    Laks skulle oz være godt for pelsen har jeg hørt.. Kunne være man skulle prøve det… Det er tilføjet til listen over ting der evt. kan prøves..

    Dusif:
    Der er jo heller ikke noget i vejen for at fodre med det billige hundefoder fra Brugsen hvis ens hund ikke lider nogen ”Nød” og får det den har brug for – og i øvrigt har det godt og er sund og rask.. Jeg er bare af den personlige holdning angående hundemad – at det dyre i det lange løb er bedre for hunden rent indholdsmæssigt, fordi det indeholder flere af de ”gode ting” end det billige.. Men det er jo en lang diskussion som aldrig ender – fordi så kom BARF på banen som jo må siges at være endnu sundere end tørkost.. Er der nogen der mener.. Så det er nok en svær diskussion..  Men dejligt at høre i har fundet noget der virker for jer..

    Zpcn:
    Har prøvet med vand.. Det virker ikke.. Prøvede med vand/suppe (jeg havde kogt gode ben) og DET virkede.. Men kan jo ikke koge kød hver dag for at have noget at hælde over.. smiley

    Josefine K:
    Tak for medfølelsen.. Det er rart at læse man ikke er helt alene med sine frustrationer.. smiley
    En Lab er jo oz nærmest altædende.. Hehe.. Men en dejlig hund… Og kender godt den der med – jamen, så kan han da oz liiiiige få… Nej.. Det kan han ikke..


  • #10   17. aug 2010 ja. det er det bestemt også. Mine hunde har en flot skindende og blød pels. samtidig er det godt for deres led.

    Han er self ikke tyk på det billede du har lagt ind, men han er heller ikke skræmmende tynd,
    Husk også han er en hvalp, så han vokser jo lidt i etaper. eller hvad man kan kalde det.
    Synes ikke du skal være alt for bekymret smiley


  • #11   17. aug 2010 Nu siger du at der er griffon i den Og de er bare ikke de store spisere, min Felix er lige straks 6 mdr. Og jeg har for sjovt vejet maden og bare fyldt op i madskålen Og tilbudt ham mad 3 gange dagligt i 20min. Og han spiser altså ikke meget mere end 100 gram på en hel dag... og alligevel vokser han uden at blive tynd.

  • #12   18. aug 2010 Kristine.. Har kigget på dit billed og syntes bestemt,han ser rigtig fin ud og meget meget kær ;-).. Hverken for tyk eller for tynd smiley

    Man kan aldrig regne med,hvad der står på posen.. Enten skal de ha mindre eller osse skal de ha mere..

    Mine blir fodret på skøn..

    Kigger på dem,rører ved dem,hvordan er pelsen,hvordan er deres afføring.. De får primært tørfoder som hvalpe,men når de vokser til og har lært,at spise det tørre,som lige er dækket med vand,da de tømmer 2 bægere på 2 sekunder..

    ja så ryger der alt muligt ned.. Rester,råt kød,ben,Olivers madpakke,you name it..

    Så kig på din vaps,mærk på ham og er du i tvivl,så få ham vejet med mellemrum ved dyrlægen,så lærer han osse,at der kan man komme og bare få guffere smiley



  • #13   18. aug 2010 Jeg takker for alle svar og gode råd - og forsikringer om at jeg IKKE er en dårlig hunde"mor" smiley

    Jeg tror simpelthen jeg vil prøve og finde et alternativ til leverpostej - måske noget kogt kylling og så gemme "boulionnen" og blande i hans mad.. Det lyder som et sundere alternativ til leverpostejen og kylling ryger ned..

    Men jeg har nok indset at han måske bare IKKE er den store spiser - og det skal jeg som hunde"mor" nok bare lige vænne mig til ikke betyder at han er ved at dø af sult! smiley

    Han er 21 uger idag - og er blevet vejet her til morgen - han har taget 400 gram på igen i den her uge.. Sååå.. Han sulter jo da tydeligvis ikke! smiley


  • #14   18. aug 2010 hvis han tager på, skal du jo slet ikke bekymre dig smiley
    Ved ikke hvor meget en lille hund vokser som hvalp.
    Vores Chester (labrador) tog 1 kg til 1½ på om ugen i starten. Men han er også en stor hund med store knogler.


Kommentér på:
Er jeg den dårlige hunde"mor"??

Annonce