{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.416 visninger | Oprettet:

Hundehvalpe og leg- for meget hvornår? {{forumTopicSubject}}

Ih jeg synes det er svært!

Vi fik jo den SKØNNESTE rottweiler hvalp hjem i starten af juli og vi er bare så glade for den nemme og sjove hund vi har fået.

Men vi er også ind i mellem i vildrede.
Vi skal jo passe på hendes små led og har taget de forholdsregler vi kunne inden hun flyttede ind.
Dvs. låge for trappen så hun ikke render på den.
Og trappen til haven - selvom det kun er 2 trin (de er så til gengæld lidt høje) er forsynet med rampe så hun kan gå ned der.

MEN - rampen benyttede hun kun den første uge eller 2. Nu benytter hun hellere trinene.
Hun gør det af egen fri vilje så vi har ikke gjort noget for at forhindre det - vi opmuntre det bare ikke.

Men hun leger jo meget med vores 4 årige lab. blanding - de nyder virkelig hinanden.
Men får tit af vide at de ikke må lege for meget...

Men hvornår er det for meget?
Som oftest er det bette Fibie der selv ligger op til det og så snart hun ikke gider mere, så falder Fraya også til ro.
Fraya er ikke en voldsom hund - men de tager da deres 5 fjollede minutter i haven hver dag hvor de tonser rundt!
Ellers foregår legen oftest ved at de ligger eller sidder og fjoger sammen. Tygger i hver sin ene af et tov eller andet.

Så jeg synes jo legen er rolig og rimelig kontrolleret - jeg stopper den selv når jeg synes den bliver for vild.

Men synes ind i mellem jeg har svært ved at skelne mellem alm. sund fornuft og pakke sin hund ind i vat i de råd jeg får?

Jeg har den holdning at alt hun gør af egen fri vilje (indenfor rimelighedens grænse altså) - hopper, løber og pjatter. Ja det lader jeg hende gøre. Hun gjorde det vel ikke hvis hun synes det var ubehageligt.

Hvordan dælen gør i andre med en ældre hund og en lille hvalp?

(De er i øvrigt ikke sammen hvis vi ikke er der)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hundehvalpe og leg- for meget hvornår?
  • #1   16. aug 2010 Rigtig gode spørgsmål! Man kan jo netop ikke bare binde dem fast til jorden så de ikke belaster deres led ved at hoppe rundt som hvalpe nu gør! Jeg kigger med!

  • #2   16. aug 2010 Jeg synes, det lyder som om, du gør det meget fornuftigt. Man kan ikke give en præcis opskrift på, hvor meget de må lege. Og uheld kan ske selv om man passer på.

    Så jeg vil sige, blive ved med at bruge din sunde fornuft, og tænk på, at hvis hvalpen synes det er sjovt at tonse rundt med Fraya, så stopper hun ikke nødvendigvis, når hun har fået nok, der skal man måske selv ind i mellem ind og sætte grænser.
    Men samtidig skal hun jo også have lov at bruge sin energi. Noget af det kan man kanaliserer over i mentale udfordringer, men hvalpe har også brug for at bruge kroppen.

    Held og lykke med hende


  • #3   16. aug 2010 Jeg har i det store hele ladet dem selv bestemme. Men nu er Taiko heller ikke det store legedyr.
    Når Buster er her.Collie på samme alder som Kia, har de tonset meget rundt. Der stopper jeg det når jeg kan se Kia er ved og være træt, eller når de har tumlet 20 min ca.
    En helt lille hvalp kan have svært ved og stoppe af sig selv, så 20 min tumlen og så en pause.
    Så længe de ikke bliver volsomme eller bare trasker roligt rundt gør jeg intet.


  • #4   16. aug 2010 Jeg kigger også lige med her smiley

  • #5   16. aug 2010 Det lyder som om du har helt tjek på situationen, Heidi:-)

    Jeg passer også på mine hvalpes led og knogler. Men de skal sq have lov at være hvalpe. Mine hunde render meget løs på markerne og kommer er en bæk, så drøner de enten derned eller hoppe over en. De gør både hvalpe og voksne. JEG opfordrer dem ikke til det, men de skal altså have lov at hoppe og springe til en vis grænse. Og den tror jeg at du har fint tjek på-)

    Mine hunde leger og når jeg kan se (hvis jeg har en hvalp) at den bliver træt, så går jeg ind og stopper stille og roligt. Jeg har ikke noget stopur. Jeg kigger på hvalpen:-).

    Hvis man går i skoven og hvalpen springer over en træstamme eller går op på en stamme, så får den lov. Selvfølgelig skal man passe på deres ben og skelet, så de skal ikke pakkes ind i vat!!

    2 trin ned? Selvom de er høje? Lad hvalpen selv bestemme:-)


  • #7   16. aug 2010 Tak for svar smiley

    Egentlig synes jeg det ser ud til at Fibie "bestemmer farten" når de løber rundt.
    Fraya er som sagt ikke en voldsom hund - og ofte stopper hun løberiet og lægger sig, før Fibie gør.
    Men ja ser den bette ud som om hun bare halser efter Fraya, så stopper vi det.

    Med hensyn til udfordringer, så træner vi begynder spor og lydighed.
    Og har hende med en masse nye steder så hun får en masse indtryk.
    Vi starter på hvalpehold i morgen også.
    Tror hun er fint stimuleret den vej - så ja, resten må leges og løbes ud smiley

    Men der er jo så mange råd og meninger om hvordan det skal gøres smiley


Kommentér på:
Hundehvalpe og leg- for meget hvornår?

Annonce