21. nov 2008 Følger: 14 Følgere: 37 Hunde: 5 Emner: 126 Svar: 1.725
spørgsmål til jer med voksne tæver {{forumTopicSubject}}
Jaeh, vores ældste tæve på knapt to år er min første hund, og derfor spørger jeg jer erfarne tæve-ejere!
Hun har lige haft sin tredje løbetid, og tre uger før, samt hele løbetiden var hun temmelig "tantet", grænsende til en led kælling faktisk. Gad ikke lege med lillesøster, sov til kl. 10 og hvis andre hunde så meget som strejfede hendes snude, fik de knurren og hun viste tænder.
Jeg regnede med, det bare var løbetiden, men det er fortsat nu og løbetiden er overstået for 1 ½ uge siden. Hun leger fint med os og er også frisk på tur, men beder ikke selv om at komme ud.
Hun spiser fint og fejler absolut intet, vi har været ved dyrlæge i anden forbindelse nemlig.
Hun er stadig meget agressiv overfor andre hunde, så meget at jeg er begyndt at fravælge hilsen på andre hunde, fordi hun er så underlig - virker glad nok, men det sekund de rører hende flipper hun skråt og knurrer og viser tænder. Bakker de ikke, får de en markering over næsen. (Hun har ikke bidt nogen hunde, men markeret et bid, eller hvad man siger.)
Da vi også har hvalpen, vil vi jo gerne hilse på andre hunde, og hun ser også "inviterende" ud så folk knapt nok tror på det, når jeg siger at hun altså bliver agressiv...
Nå men mit spørgsmål går så på: Går det over?! Eller er det "normalt" at tæver bliver nogle lede kællinger, når de bliver voksne? Jeg vil jo helst have mit forvoksede legebarn tilbage
Jeg ved godt man ikke kan generalisere, men jeg vil gerne høre andres erfaringer omkring det, og om jeg gør det rigtige i, at holde hende fra andre hunde..
feb 2009
Følger: 18 Følgere: 15 Hunde: 1 Emner: 83 Svar: 1.026
Men hun tør så også godt være hård hvis de andre irriterer hende! især når det er meget varmt og hun er træt..
okt 2008
Følger: 10 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 118 Svar: 8.174
aug 2006
Følger: 17 Følgere: 17 Emner: 416 Svar: 5.185
Med årene så bliver de også mere hekse agtige over for andre tæver. Hvad enten de er i løb eller ej.
Ps. i nat var jeg da ved at komme i tvivl, om den ene var ved at føde eller ej. Hun halsede som tæver gør mens de blokker op lige inden fødslen, og hun gravede i gulvet, det tog et par timer, inden vi kunne få nattero.
okt 2008
Følger: 10 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 118 Svar: 8.174
okt 2009
Følger: 13 Følgere: 19 Hunde: 2 Emner: 78 Svar: 1.401
hvis du HAR taget disse ting med i dine beregninger, så vil jeg derudover give de andre ret i at nogle tæver kan være ret så "bitchy" overfor fremmede hunde.
lad hende hilse i hendes eget tempo og kun hvis hun har lyst. du kan godt lære hende "acceptabel" opførsel ved at lade hende hilse ganske kort og skynde dig at rose hende og tage hende væk, inden hun når at reagere negativt. i starten er det måske kun 2 sekunder ad gangen. ikke skælde ud for så bliver situationen til noget negativt, men kun rose for god opførsel, ellers bare tage hende væk. ALTID have hende i snor af samme grund...
sep 2006
Følger: 8 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 6 Svar: 1.833
Vi hilser aldrig i snor og når de arbejder, hvilket selvfølgelig er uden, så interesserer andre hunde dem overhovedet ikke.
Indbyrdes leger de gerne, men den yngste på 8 mdr. bliver håndfast irettesat, hvis hun overtræder gældende regler;-D
aug 2008
Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 104 Svar: 5.012
Jeg ville nok først og fremmest få hende tjekket for smerter og ubehag hos en dyrlæge, men ellers så var både min første tæve en bestemt madamme da hun først var blevet kønsmoden og det er Lia også. Overfor hanner, hvalpe, underdanige tæver er der som regel ingenting, med mindre hvalpene overtræder de uskrevne hunderegler, så falder hammeren prompte i form af en irettesættelse, der naturligvis ikke skader den bette.
Overfor ander voksne tæver, der ikke sådan lige indordner sig, så bliver der markeret - igen uden at nogen kommer til skade, selvom det kan lyde voldsomt. Kan de ikke finde ud af det, så fjerner jeg min hund.
Adfærden overfor andre tæver er helt klart kraftigst når Lia er på hjemmebane, hun har så også et stærkt territorieforsvar på hjemmebane, hvilket sandsynligvis også spiller ind.
nov 2008
Følger: 14 Følgere: 37 Hunde: 5 Emner: 126 Svar: 1.725
Som sagt er det hendes tredje løbetid, så jeg ved godt hvor længe de varer! XD Hun begyndte at blive omkring 14. juli så jo den er skam så rigeligt overstået..
Hun har ingen smerter, skrev længere oppe at hun har været ved dyrlæge i anden sammenhæng og fejler intet.
Desuden kan vi sagtens "mosle" hende og lege vildt, dette spørger hun faktisk selv om, og så tager vi en rulletur i sengen eller sækkestolen, og hun nyder det (ligesom da hun var hvalp).
Hun er skam altid i snor, da hendes indkald ikke virker. Før i tiden har hun NYDT at hilse på andre hunde, og blevet skuffet, hvis vi ikke hilste. Derfor min undren. Så der har altså ikke været problemer med at hilse i snor.
Hm måske hun bare er blevet "vanskelig".. men det er svært, når man har hende i venstre hånd og en hvalp i højre, som gerne vil hilse og gerne skulle have positive oplevelser ud af det... gå frem mod en fremmed hund med hvalpen, men holde den store væk? Så lange arme har jeg ikke? Vil overveje at gå nogle flere ture med dem hver for sig, måske..
Vi starter agility op igen på onsdag, med nogle af hendes gode hundekammerater, både hanner og tæver. Jeg er spændt på om hun så også er tantet overfor dem.
Og jeg TROR gerne, hun gider andre hunde. Jeg mener, hun logrer indbydende nok og trækker også hen imod dem. Men når de vil snuse til hendes snude/ansigt bliver hun skidesur.. hvis de så trækker sig, evt. for at hilse på den lille, går hun frem og snuser til dem. Så vender de sig roligt mod hende for at se hvad hun laver... og straks knurrer/gør hun af dem.
Så trækker jeg hende roligt, men bestemt væk og siger med let stemme, "din sure tante" eller lignende og fortæller folk, at hun lige har været i løbetid... sådan har jeg tacklet det indtil videre. Men nu orker jeg ikke at hilse på flere, for synes også det er ubehageligt at hun reagerer så kraftigt. Fordi hun før var så "hooked" på andre hunde og altid glad når vi hilste..
okt 2009
Følger: 13 Følgere: 19 Hunde: 2 Emner: 78 Svar: 1.401
gå endelig nogle ture alene med den lille, den slags adfærd kan godt risikere at "smitte" til den lille som så ikke rigtigt får en chance for at danne sig sin EGEN mening om fremmede hunde.
og så er der nok ikke andet for end at acceptere at hun ikke er særlig social mere overfor fremmede hunde. som sagt ret normalt.
jun 2008
Følger: 29 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 46 Svar: 2.932
Hunde hun kender er hun dog stadig meget glad ved og holder af at lege med også...
spørgsmål til jer med voksne tæver