{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
10.042 visninger | Oprettet:

Prednisolon mod gigt.... {{forumTopicSubject}}

Jeg har en hund med gigt. Han har gået og været halt på det ene bagben i ret lang tid nu. Dyrlægen har givet ham nogle smertestillende piller som hedder "Previcox" som han har været på et stykke tid nu. Jeg er desuden begyndt at give ham lidt A38 med noget hybenpulver i hver dag fordi jeg har fået råd herinde om at det skulle afhjælpe gigten.

Nå, men problemet er så at alt det her ikke rigtig ser ud til at hjælpe på Oscars halt. I dag ar jeg så snakket med dyrlægen igen om at få am på noget andet smertestillende. Min dyrlæge foreslog at han skulle på noget som hedder "Prednisolon". Men der skulle være nogle strenge bivirkninger ved dette middel. Så jeg ville gerne høre fra nogen som kender og har prøvet dette middel.
Hvad er jeres erfaringer med disse piller? og deres bivirkninger? Og en anden måske lidt upopulær ting at spørge om, men som stadig interessere mig gevaldigt: Hvad koster de?

Jeg er lidt bekymret for de bivirkninger. Det er selvfølgelig vigtigt at Oscar ikke render og har ondt, men jeg kan bare ikke forstå hvorfor det smertestillende han får nu ikke har nogen virkning. Jeg er bekymret for om at problemet ikke kun er smerte, men at han simpelthen ikke KAN støtte på benet. Så jeg har overvejet at få ham røntgen fotograferet, men er også lidt bange for det fordi hvis de viser at han skal opereres, så er jeg ikke sikker på det er en mulighed som jeg synes er rimelig for en 11 år gammel hund.

Ja, undskyld det blev lidt langt. Jeg går bare og tænker meget over alt det her.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Prednisolon mod gigt....
  • #1   4. aug 2010 Jeg ved ikke om du kan bruge dette til noget.
    Men vores labrador, fik konstateret hoftedysplasi da hun var fyldt et år,
    og fik en operation. Hun endte med at få noget smertestillende som hed metacam, som vist også kan bruges mod gigt. Vores labrador blev 10 år, med det smertestillende uden smerter. Kender det desværre ikke til de smertestillende piller som du har nævnt.
    Håber du finder en god løsning på det hele smiley

• #2   4. aug 2010 Simba har lige været på Prednisolon pga. pollenallergi

Efter første pille blev kløen dæmpet betydeligt , han drak , spiste og tissede meget ( det er en af bivrikningerne )

men da han havde fået prednisolon i 4 dage og nedtrapningen skulle begynde blev han meget mærkelig ;

- han lukkede totalt af for alt !!!

han ville ikke gå tur , lege børnene, spille bold , spise , drikke , jeg kunne sågar gå fra ham på camping uden han gøede ( det er aldrig sket frø )

jeg kontaktede dyrlægen igen og vi kom derind , hun kiggdede på ham , alt var i orden , men hans psykiske tilstand var foruroligende.
    derfor blev han sat i lyn udtrapning af pillerne og allerede om aftenen begyndte jeg at kende min hund igen.

pillerne er ikke specielt dyre , vi fik både penecillin og prednisolon og jeg tror det blev omkring 300 for begge dele , hvad prednisolonene præcist kostede ved jeg ikke.

mange bivirkninger ved prednisolon ja , men det er også et godt præperat med en fantastisk effekt på mange ting.

desværre kan Simba ikke tåle det , elelrs havde planen været at hjælpe ham igennem sommeren på prednisolon , nu må han nøjes med bad - spray og penicillin som har en meget ringere effekt på kløe

prednisolon skal bruges med omtanke , men det ved dyrlægerne godt når de udskriver det

• #3   4. aug 2010 Jeg lider selv af gigt i både knæ, hofte og kæbe så jeg ved hvor ondt det gør. Jeg får flere gange behandlinger med prednisolon i perioder men det fjerner altså kalk fra knoglerne hvilket ikke er så godt, derfor behandler de mig kun med det i perioder for ligesom at tage toppen af smerten.
    Det virker ellers rigtig godt så jeg ville da ønske det var noget jeg kunne få fast. Det bruges også til at behandle mange andre ting med, jeg kan dog ikke lige nævne noget nu og her men jeg ved det bruges til rigtig mange ting så det er sådan lidt et super middel. dog mener jeg ikke at det kurerer noget men er blot smertestillende.

• #4   4. aug 2010 Prednisolon er ikke en rar ting i mine øjne...men kan det give din hund et par gode måneder/år uden for slemme bivirkninger og gøre den haltfri kunne det jo være skønt smiley

Min hund var på medrol som er et prednisolon præparat i 6 måneder, og medrol skulle efter sigende give færre bivirkninger...Men han havde af bivirkninger: Øget sult, øget tørst, blev opsvulmet, tør pels, uro, humørsvingninger og så skulle han ellers tømme FULD blære hver 2. time...hele døgnet..OGSÅ i søvne...

Nogle hunde har ingen eller meget få bivirkninger af prednosolon, og kan leve hele livet på det...mens andre fungerer meget dårligt på det...

Prisen var intet vildt for de piller vi fik ihvertfald..kostede mig måske 100 kr om måneden eller sådan..ej kan ikke huske det, men var ikke slemt..men det fås jo også hvor dyrlægen gir hunden en sprøjte med det- det nok noget dyre i længden..men SÅ slemt er det altså heller ikke..

Jeg ville give dig en chance hvis jeg var dig, og vurdere derefter...

Held og lykke

• #5   4. aug 2010 Det er som Iben beskriver et præparat der skal bruges med omtanke.

Det er ikke som sådan smertestillende men det går ind og hæmmer inflamation og på den måde tager der en del af smerterne når gigten er i udbrud.

Hvis hunden ikke har et værdigt liv uden og har kroniske smerter som ikke kan tages på anden måde kan Prednisolon være en mulighed.

Hvis din hund ikke skal have det fast men kun i kure når gigten er i udbrud vil det være endnu bedre end som fast behandl.

Det vil altid i mine øjne være absolut sidste udvej ...

Det er ikke særlig dyrt. Det var det i hvert tilfælde ikke da jeg fik det hjem til et år da Kia var 5 mdr. (Kia er allergihund).

• #6   4. aug 2010 Og ja hunden skal have kalktilskud og ofte også antibiotika samtidig med Prednisolonen

• #7   4. aug 2010 Min hund skulle have det resten af hans liv- da han havde en autoimmun sygdom i mave-tarm systemet- ellers var han i seriøse smerter- men han havde det så skidt på medicinen...og ville ikke lade ham leve resten af livet sådan...

Vi prøvede at trappe ham ud flere gange- men han endte altid med at blive indlagt efter 1-2 dage på nedtrapning... det er noget skrapt medicin- og har selv fået det et par gange når jeg ikke kan slippe af med en lungebetændelse(jeg har astma) .. man gir det når alt andet ikke hjælper..bla. også lidt kræftpatienter.. MEN man skal huske at det IKKE helbreder- det holder bare sygdommen i ave..

• #8   4. aug 2010 Som andre skriver så skal det bruges med omtanke for det er hårde sager og som også nævnt længere oppe så findes det også som injektion hvilket jeg ved får mennesker er bedre end pillerne. om det er sundere eller værre ved jeg ikke, men jeg ved man får den bedste virkning fra injektioner når vi snakker om behandling af mennesker. Lægerne prøver altid at få mig overtalt, men jeg er simpelthen så pivet hvad angår nåle, så selvom jeg efterhånden har fået det gjort nogle gange så foretrækker jeg pillerne efter jeg prøvede dem.
    Det er ikke så fandens morsomt at få jaget en lang nål ind i knæene smiley

• #9   4. aug 2010 Kamilla: Injektionen er mere skånsom fordi den virker lokalt hvor smerterne er. Det er det man kalder en blokade :o)

• #10   4. aug 2010 Sanne M, Kradsebørsten og hundehvalpens moar smiley

puha , er du helt sikker på at det er det man kalder en blokade ??

jeg fik nemlig en blokade i den store iskiasnerve for 4 uger siden pga. store problemer med min højre fod og hofte

• #11   5. aug 2010 Ja der kan man bare se, jeg burde nok vide lidt mere om det eftersom jeg har en del erfaringer med at få det gjort. Men lægerne har sjældent forklaret mig hvad det egentlig præcist gør udover at tage en del af smerterne og jeg har så selv spurgt til hvorfor jeg ikke bare kunne få det hele tiden nu når det virker så godt på mig og dertil sagde hun så at det fjerner kalk fra knoglerne og nogle andre ting og det skal man jo passe meget på med men hun sagde også at jeg jo heller ikke kan gå med de smerter så jeg har fået det nu igen lige til jeg skal i behandling med noget nyt medicin eftersom det gamle er jeg ved at være lidt resistent overfor.
    Men ja helt ærligt så ved jeg bare at for mit vedkomne er det lidt af en "mirakel kur" som jeg kun må få af og til når det hele er allerværst men det betyder jo nødvendigvis ikke at det er godt på hunden.

• #12   5. aug 2010 Simba: Jeps. Arbejdede med gigtpatienter og behandling heraf. Bl.a. fik de blokader med steorider = binyrebarkhormon = Prednisolon.

Men som Iben siger så er bivikningerne væsentlig mindre som injektion i et led end det er i pilleform ...

• #13   5. aug 2010 Ja binyrebarkhormon er hvad jeg plejede at få som injektion smiley

• #14   5. aug 2010 Sanne smiley

så blev jeg SÅ meget klogere , havde ellers lige regnet med OG aftalt med dr. hjælpeløs at når virkningen ophørte efter 6 uger skulle jeg bare have en ny injekt.

så tror jeg altså jeg holder smerten noget længere ud , selvom det er dårligt for min ryg med den ukorrekte gangart jeg har fået pga. en perionæusnerveskade efter vrid smiley

• #16   5. aug 2010 Simba: Synes ikke du skal trække det ud. Din læge skal nok passe på :o)

• #17   5. aug 2010 Palle smiley

du redede lige min dag der smiley

• #19   5. aug 2010 Sanne smiley

lige så snart jeg kommer tilbage fra ferie går jeg over til ham ( jeg arbejder på operationsgang hvor han også er ) og hører ham ad.
    jeg tror helt ærlig heller ikke det er så smart at gå forkert hele tiden smiley
    jeg blev bare lidt forskrækket hehe

ej han ved nok hvad han laver smiley

• #21   5. aug 2010 Oscar er på trods af sine 11 år, og sin gigt, stadig en meget glad hund. Han har enormt meget livsglæde og virker som om han ikke rigtig vil acceptere sine fysiske begrænsninger.
    Jeg har ikke lyst til at aflive en hund som ikke er færdig med at leve. Selvfølgelig ønsker jeg ikke at han har smerter, men jeg vil gøre alt hvad jeg kan i form af smertelindring, kosttilskud osv som kan hjælpe ham før jeg afliver ham.
    Grunden til jeg sagde til dyrlægen at jeg lige ville tænke over prednisolonen, og jeg spørger jer herinde er at jeg synes det er vigtigt lige at tænke over hvad man giver sin hund når det medføre så voldsomme bivirkninger.
    Men jeg tror jeg er kommet frem til at jeg må prøve det i en 10 dage sådan som min dyrlæge foreslog.
    Jeg er godt klar over at min hund er gammel og at han ikke kommer til at leve mange år endnu. Så det er måske den bedste løsning for ham. Han skal i vert fald ikke gå og have ondt.

Jeg spurgte også dyrlægen om det med indsprøjtning. Hun sagde at det kunne man godt gøre, men han ville blive nød til at få noget beroligende først. Hun virkede som om at pilleformen ville være den bedste løsning for ham.

Mange tak for jeres svar alle sammen. Det er lidt frustrerende at have en hund med smerter som man gerne vil gøre det bedste for. Mange bekymringer, for hvad er det bedste? Men tak for hjælpen i hvert fald.

• #22   5. aug 2010 Med hensyn til pris, så koster det han får nu 500 kr om mdr for mig. Det lyder som om at dette her er lidt billigere, og det er jo kun godt. Jeg var lidt bekymret for hvor meget jeg skulle til at bruge af penge på medicin. Det var derfor jeg spurgte.

Jeg har også overvejet at få noget andet smertestillende til ham som ikke er stærkere end det han får nu, bare noget andet, men min dyrlæge virker bare som om at prednisolon er den bedste løsning.

Men måske er Oscar en af de heldige hvor bivirkningerne ikke er så voldsomme. Det kan jeg da håbe på.

• #24   5. aug 2010 Hvis han får metacam nu som smertestillende, så prøv evt. previcox istedet.

Fie har 2 gange fået prednisolon, en gang sprøjtet direkte i albuen og anden gang i pilleform, det var så mod 2 forskellige ting, men den øget drikkelyst og rastløshed var der begge gange

• #25   5. aug 2010 Jeg vil sige som Palle P.

Og uanset hvor mange kedelige bivirkninger prednisolon end måtte have, er det stadig et forbandet effektivt produkt, der i mange tilfælde kan gøre ting andre præparater ikke kan.
    Nu er der kommet en del kedelige historier her, men der findes også mange hunde, der fungerer på pred uden alvorlige bivirkninger.

et vigtigste er, at din hund ikke må have ondt!! Det er ikke værdigt - uanset hvor livsglad din hund så er.

Pillerne koster meget lidt. Prednisolon billigere end Medrol (som er samme stof, men med lidt færre bivirkninger), men begge dele koster næsten igenting i fohold til Previcox og Metacam.

• #26   5. aug 2010 Palle P:
    Jeg synes ikke du var for streng. Jeg kan sagtens forstå din holdning, og jeg ønsker bestemt heller ikke at min hund skal rende rundt med smerter. Men selvom han er gammel ville jeg stadig gerne tænke over og høre i andres erfaringer før jeg sætter ham på noget medicin som er så voldsomt.

René:
    Han får previcox som det er nu, men det har tilsyneladne ikke nogen betydelig virkning.

• #28   6. aug 2010 Palle P:

Det er helt fint. Jeg kan sagtens ta det smiley Det tror jeg man skal kunne hvis man spørger folk om råd i sådanne situationer. Mange ville måske mene at det var tid til at aflive ham. Og når jeg spørger må jeg jo også forvente et svar. Folk har forskellige holdninger.

Personligt mener jeg ikke at det er tid til at aflive endnu. Han har stadig så meget livsglæde, og hvis jeg kan få bugt med hans smerte, kan han sagtens få nogle gode mdr/år endnu. Så det håber jeg på.

Jeg har fået en recept på en 10 dages behandling med prednisolon fra dyrlægen i dag, så jeg får hentet pillerne på apoteket imorgen, fredag, og starter ham op på dem. Så håber jeg hans halt går væk.

Pia:
    Jeg kender ikke metacam, og har ikke hørt om det fra min dyrlæge så jeg ved ikke rigtig så meget om det.

• #30   7. aug 2010 Mange tak.

Han fik den første pille igår, så nu må vi se hvordan det kommer til at virke på ham.

Kommentér på:
Prednisolon mod gigt....

Annonce