1.334 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 20 Svar

Åhh nej.. What to do?? ;( Åhh nej.. What to do?? ;(

Har virkelig haft en træls samtale med store ord med min mand.. Ved ikk om jeg skal give ham ret et eller andet sted eller om det er mig der har ret et eller andet sted..
Meen Bimmer er virkelig mit et og alt han er velopdraget, gør hvad man ber ham om og er hel igemmen i god familie hund... MEN jeg må indrømme jeg har gjort det dummeste af alt ang Bimmer. Han har altid fået Royal Canin men jeg har vært dum og blande lidt madrester i hans mad efter vores aftensmad med det resutat at Bimmer OVERHOEVDET ikke spiser hans foder og det er blevet så slem at det faktisk kun er vores mad han vil spise nu:/ eller når han virkelig er sulten tager han lige en bette mundfuld af hans mad men det er ikke meget. Igår grillede vi og da vi var færdige ville jeg så give ham lidt pølse. OG DER sker det i det jeg ligger det pølse på jorden og vil sige værsgo og han begynder at spise det, vil jeg så kæle ved ham som jeg plejer. Men bimmer begynder så at knurrer af mig (Til min store overraskelse) nå men tager så et stykke af hans pølse som ligger ved siden af ham, med det resutat at han bider mig i armen:/ Tager alt maden fra ham og ber ham om at gå ind og lægge sig på sit tæppe.. Går ud og snakker lidt frem og tilbage med min mand og siger til ham "tænkt hvis det var en af ungerne der kælede ham" hvor min mand siger at jeg nok heller ikk ville synes det var sjovt at nogen kom og tog mit mad og at de bare skulle lade Bimmer være imens han spiset.. Vi skændes lidt frem og tilbage om hvem der havde ret.. Min holdning er at alle skal kunne røre kæle eller for den sag skyld ta maden fra bimmer.. Ungerne ved at Bimmer skal ha fred når han ligger ned og sover eller hvis han ligger på sit tæppe.. Hvor min mands holdning er at vi bare skal lade hunden være når han spiser og sover eller er på sit tæppe..
Har siddet det meste af natten og læst mange sider på nettet om det.. Og der er virkelig mange delte meninger.. Et eller andet sted kan jeg jo sagtens give min mand ret at Bimmer skal ha ro og være sig selv imens han spiser men hvad nu hvis vi får gæster og deres "småbørn" vil røre ham og han bider dem?? Forstår virkelig ikke hvorfor Bimmer ligefrem bider mig?? Er det mon tilfælde at Bimmer ser se sig som "alfahannen"
Han har jo gået til en masse træning og der er ikk det han ikke kan.. Mon jeg skal kontakte en hundepsykolog?? Kender i nogen evt??

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hjælpe til 16 fjedre i trampolin 500 kr.
  • Hang TV 600 kr.
  • Hænge TV op på væg og sætte til (har kun el-ledning) 500 kr.
  • Vi har en lampe med lyd dæmper funktion, der ikke helt virker 500 kr.
  • Nedtagning af lamper 2.000 kr.
  • Udskiftning af ventil på vandrør til opvaskemaskine 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Åhh nej.. What to do?? ;(
  • #1   30. jul 2010 jeg ville også bare lade hunden være når den spiser, og jeg kunne ALDRIG finde på at tage maden fra den..

• #2   30. jul 2010 jeg ville kun fodre ham et bestemt sted, og så er det hans fristed, hvor han ved at ingen tager hans mad, så kan I informere venner og børn om, at han skal have lov til at spise i fred og ingen må røre ham.

• #4   30. jul 2010 lad hunden være når den spiser evt i aflukket rum hvis i får gæster med småbørn.

Mht til aftensmaden (resterne) giv ham kun hundemad i noget tid han skal nok spise det når han bliver sulten - men hvorfor skulle han gøre det? i giver jo ham noget bedre hurtigt han opdrager jer godt smiley

• #5   30. jul 2010 Rikke smiley

svaret er helt enkelt fra min side smiley

din mand har ret ,

Bimmer skal have ro når han spiser og sover
    det er i min verden en hunderet

jeg har selv haft en hund som havde sine begrænsninger omkring børn og andre hunde , dem respekterede jeg til fulde og tog altid mine forholdsregler dvs.

Freia kom ind i min seng når der var børn hos os , hvis hun var sammen med os lod jeg hende aldrig af syne og andre hunde fik ikke lov til at lege med Freia

hun levede til hun blev knap 10 år og blev kun aflivet fordi hun blev blind

• #8   30. jul 2010 Jeg er ret delt i det spørgsmål. Jeg er selv blevet bidt som barn, fordi jeg kom for tæt på en hund med et kødben (jeg rørte ikke ved den) og derfor har det altid været meget meget vigtigt, at mine hunde var helt trygge ved, at jeg er i nærheden og nærmest kan gøre hvad som helst når de spiser.

Jeg skal kunne smide noget ekstra ned i skålen, jeg skal kunne fjerne den, jeg skal kunne pille noget op af den - osv.

Men jeg har så også bevidste trænet på det igen og igen siden de var små.

De er så trygge nu, at både Aqui og Lanka nærmest helst vil have, at man holder deres allerbedste kødben, mens de spiser dem - og de kommer glade og afleverer dem til "opbevaring", når de ikke lige gider spise mere.

Jeg skal også kunne stå op midt om natten og tage en knogle fra én af hundene i bælgragende mørke, hvis de lige pludselig vækker hele familien, fordi de beslutter sig for at skulle spise kødben istedet for at sove.

Men derudover giver jeg de andre ret i, at hunde som udgangspunkt skal have fred og ro, når de spiser.

Jeg har dog bla. været ude for, at jeg smadrede et glas på køkkenbordet lige ovenover den skål, Qimmit stod og spiste af - så jeg skulle jo kunne tage den og smide maden med glasskår ud, og give ham noget nyt... Og sådan nogle situation KAN man jo havne, og så skal hundene altså være trygge ved, at man også gør det - og vide at det ikke er for at stjæle deres mad!

• #9   30. jul 2010 Se der er også MANGE forskellige meninger om det herinde..
    Jeg har altid fået fortalt at man skal kunne tage mad fra hunden..

Men inderste inde harjeg det også sårn at han skal ha fred og ro når han spsier...
    Hans bid var ikke bare et nap men et rigtig bid og GODT et eller andet sted at det var mig og ikke en af vores børn..

• #10   30. jul 2010 Jeg vil også kunne tage alt fra Nala, men det er lige så meget fordi hun kan nogle gange komme til at tage nogle ting der er uhensigtsmæssige.

Herhjemme samarbejder hund og kat, så står der noget lækkert på bordet, skubber katten det ned til hunden. På et tidspunkt fik den så smidt nogle ben fra chicken wings ned, så jeg måtte jo ind og grave i munden på Nala. Så munden op og fingrene ind (halvt ned i halsen), og det accepterer hun fuldt ud. Så fik hun en hundesnack i stedet, og ingen knoglesplinter jeg skulle gå at være bekymret over. Men det er også fordi hun ved at jeg ikke tager noget fra hende, i hvert tilfælde ikke uden hun får noget godt i modbetaling. Og det synes jeg altså er rart, netop HVIS NU. smiley

• #13   30. jul 2010 Som udgangspunkt skal man respektere når hunden spiser - man ville hellere ikke finde sig i at den hapsede mad ud af hånden på børnene, så man skal lade være med at lære den at madtyveri er ok.

Men, der kan jo opstå situationer hvor det som hunden ligger med ikke er egnet til konsum, og der er det praktisk hvis man har lært hunden at bytte. Det gør du ved at stikke ham noget at spise/tygge i/lege med og tilbyder ham noget BEDRE. Når hunden tager det man tilbyder, så man kan tage det han ligger med, kan man belønne. Det kan man så knytte en kommando på (jeg bruger "slip" og "nej", alt efter om hunden allerede har det i munden eller ej).

Når det begynder at komme helt af sig selv med dig kan børnene også være med. smiley

Med den form for træning lærer hunden at den får noget ud af at opgive sin mad/tyggeping/legetøj, den lærer at du ikke bare tager fra den uden at give igen - hvilket opbygger tilliden til dig som fører og potentielt forhindrer flere bid.

• #14   30. jul 2010 Madforsvar er altså ikke aggression. Det er en helt naturlig reaktion på at nogen kommer og tager noget ud af hånden/munden på en mens man bruger det. Sådan reagerer jeg altså også selv hvis folk bare tager mine ting uden at spørge først.

Børn har jeg ikke det store problem med, for jeg VED at jeg kan få tingen igen - men hvis ikke hunden ved det er det da klart at den ikke gør forskel.

• #17   30. jul 2010 Luksus

Nej, for den forsvarer sig jo bare. Hunden går jo ikke på dig, men sender et hav af signaler inden biddet. For det første holder den sig for dig selv med maden, så slikker den sig om læberne og undgår øjenkontakt. så lægger den ørene fladt ned, så trækker den læberne tilbage, så knurrer den.. Alt det her svarer til "vil du ikke nok gå væk. Please gå væk, det her er min mad. Hvorfor går du ikke væk. Lad nu være.. PLEASE GÅ VÆK ELLER JEG SLÅR DIG!"

Stikker du alligevel din hånd ned har hunden ingen andre valg end at hakke dig i fingeren, for du har jo totalt ignoreret dens høflige forespøgsler og den føler sig voldsomt presset.

Hvis du sidder lidt fast i et hjørne og en person bliver ved med at prøve at kysse dig i byen selvom du siger nej, gå væk, lad nu være... Kunne du så ikke finde på at aflsutte det med en lussing eller et skub væk - uden at det skulle handle om at du skulle betegnes som voldelig?

• #18   30. jul 2010 I mine øjne skal man kunne tage mad fra hundene, det kunne jo være de havde fået fat i noget som ikke var til dem eller rettere sagt noget som ikke var sundt for dem.

Fx den ene dag havde vi fået kylling og mens vi sidder og spiser kommer Qeeza ind i stuen med kyllingeskroget i munden hun havde taget på bordet, og i min verden skal og må de ikke få kyllingeben, så jeg er glad for vi kan tage mad fra vores.

• #21   30. jul 2010 jeg mener også det er vigtigt at kunne tage maden fra hunden.. har øvet det med alle mine hunde med: må mor se det fine mad,, tager det stille og siger dyyyyygtiiig.. og så får de det igen... så de ved og netop kan være trygge ved at jeg ikke TAGERR deres mad.. bare "ser" det..

jeg sys det vigtigt her hos mig da der kommer mange små børn her!!! og vil ikke ricikere noget... :O)

mener ikk at nogen hund har retten til at knurrer og slet ikk bide sin ejer..!!!

• #22   30. jul 2010 sikke en træls oplevelse.... At Bimmer knurre ad dig er et afstandsøgende signal og ofte er hunden usikker når den knurre. Den beder dig holde afstand og det er en advarsel som du overser ved at klappe ham. Jeg kan godt se det er uholdbart hvis der er børn tilstede. Mit råd til jer er indtil videre at lade ham spise alene, i et aflukket rum og finde en adfærdsbehandler der kan hjælpe jer med øvelser til hvordan I vender ham af med at vogte sin mad. Det tror jeg godt kan lade sig gøre at vende ham helt af med. Bimmer er jo ingen dum hund, det er naturligt for hunde at vogte sin mad men den skal helst vendes af med så der ikke sker uheld som nu du er blevet bidt.
    Rigtig meget held og lykke smiley

• #24   30. jul 2010 Adfærdsbehandler før træningsforsøg synes jeg personligt er spild af penge, men det skader bestemt ikke

• #25   30. jul 2010 Ressource aggression. Det er en helt naturlig hundeadfærd og betyder ikke at hunden er aggressiv eller dominant eller andet pjat, men det er selvfølgelig en uhensigtmæssigt adfærd set fra vores synspunkt.

Som så mange andre har sagt, så blev du bidt fordi du ikke respekterede Bimmers knurren, at du så bagefter tager al maden fra ham, beviser så overfor ham, at han havde haft ret i sin mistanke om ikke at stole på dig omkring sin mad - for du tog den jo.

I skal igang med træningen, hvor I lærer Bimmer at stole på jer, så han kan blive afslappet omkring sin mad og så I kan, hvis det skulle blive nødvendigt, tage noget fra ham uden at risikere at blive bidt.

Første skridt mht. træning er at give hunden fuldstændig ro omkring maden. Dette ville jeg gøre i en 2-3 uger, dernæst kan I begynde at gå rundt om ham (med god afstand) mens han spiser, men hvor I ignorerer ham og maden fuldstændig. I er IKKE interesseret i hans mad overhovedet. Herefter kan I så langsomt øge sværhedsgraden (lægger ekstra lækre guffer til ham mens han spise, skåleleg, bytte-bytte købmand, holde et ben og lade ham tygge den anden ende osv.), men hele tiden ikke gå hurtigere frem end at han på alle tidspunkter er afslappet og ikke føler at I er en trussel. Mit forslag vil være kun at træne 2-3 gange om ugen i nolge minutter og så ellers give ham madro.

Min egen hund, Lia, havde ekstrem ressourceaggression da vi fik hende hjem som 8 ugers hvalp. Hun kom fra et stort kuld hvalpe, hvor hun havde været den største, så for hende var det en adfærd, der havde givet pote hele hendes 8 ugers liv.

Vi trænede meget langsomt over en periode på 4-5 måneder og idag er der intet, faktisk så vi hun helst ligge og gumle ben på skødet af folk eller have os til at holde benet mens hun tygger, men vi tager stadigvæk aldrig noget fra hende med mindre det er absolut nødvendigt og er det det, så sørger vi altid for at bytte med noget andet af tilsvarende værdi - eller hvis vi ikke lige har noget ved hånden, så masser af leg, pjat og ros.

Vi sørger derudover også for at hun har madro, har vi gæster med små børn, så bliver hunden lukket ude i køkkenet for at spise osv.

Lia har så også lært kommandoerne "slip" og "beskidt" (rør det ikke) og generelt ikke at tage noget før hun har fået lov. Herved kommer vi en evt. konflikt i forkøbet og derudover så er det mere sikkert for hende hvis hun ikke spiser alt muligt mærkeligt.

• #26   30. jul 2010 anja og luksus : jeg vil godt give jer ret.

og vil delvis også give jer andre ret.

min mening :som udgangspunkt skal hunden have fred når den spiser, men jeg synes også den skal respektere berøring og at man evt. tager noget forbudt fra den eller ben/legetøj.
    da min hund fik en adfærdstest, var en af delen også madforsvar/aggression, hvor hunden for et ben og bagefter bliver det fjernet igen. viser hunden aggression/forsvar i sådan en test vil den jo ikke få den samme score og evt. risikere og dumpe.

• #27   30. jul 2010 Den skal <i>trænes af føreren</i> til at respektere.. Man kan ikke forvente respekt fra nogensomhelst hvis man er en led madtyv der ikke selv respekterer grænser.

• #28   30. jul 2010 vil give dig ret søster det skal trænes, men med træning synes jeg også det skal accepteres at man tage noget fra den hvis det er nødvendigt.

• #30   30. jul 2010 Jeg forstår godt at du er fortvivlet over situationen.
    Jeg vil også altid kunne tage min hunds mad fra ham, men det går jeg da ikke og gør hele tiden.
    Kan det tænkes at han prøver at klatre op af rangstigen i familien?
    Det er jo lykkedes ham at deltage i jeres måltid, og jeg tror det er her det går galt. Han skal spise for sig selv, og da helst kun hundemad. Men det er jer mennesker, store og små der er øverst på rangstigen.
    Bonzo snerrede af min søn da han blev fodret, altså hunden. Jeg tog ham i nakken og sagde NEJ, hvorefter det var min søn, som fodrede Bonzo en periode. Det hjalp, men Bonzo var nok kun et halvt års tid.
    Hvis ikke du føler du selv magter kampen, kan du konsultere en hundeadfærdspsykolog.

• #32   30. jul 2010 Træn ham i at når du tager noget fra ham, så får han noget lækkerti bytte. Lyder som om han har mistet tilliden til dig i situationer der vedrører mad. Generelt synes jeg dog det er en god regel at lade hunden i fred når den spiser.

Kommentér på:
Åhh nej.. What to do?? ;(

Annonce