{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.581 visninger | Oprettet:

vovsemad - dilemma - tørkost - BARF - {{forumTopicSubject}}

jeg har brug for lidt hjælp, da jeg er lidt frustreret over min hunds spisevaner / forventninger til maden.

hvalpen er nu snart 12 uger og er i fuldt vigør, legesyg osv.. der er intet at udsætte på humøret osv.. men jeg er lidt bekymret for hendes mad indtagelse.

jeg har forsøgt at videreføre den kost hun var vant til fra sin mor/kennel, nemlig fri adgang til Olivers Start.
Altså tøtkost af god kvalitet og fri adgang til dette
(samt vand i rigelige mængder..)

Olivers Start var ikke populært, så jeg har købt Eukanuba (stavefejl), og Pedigree tøtkost, med samme dårlige resultat.

mit problem er at hun stort set ikke gider spise sin primære mad, uanset mærke. >Jeg har også med lidt succes brugt fuldkost (tørkosten) som godbidder og spredt det ud til søg og leg, men synes det er svært at styre om hun indtager hvad hun bør og interessen tager også hurtigt af, når hun opdager det er den almindelige mad.
hun får ben fra slagteren, frisk fisk og tun på dåse ind imellem, da det jo er sundt og godt, samt jeg gerne vil have noget indenbords..
når det er kød, fisk og andet af det gode, så voldæder hun det som var der ingen dag imorgen. hun mangler altså ikke ligefrem sulten eller lysten til mad, hun gider bare ikke alm. tørkost. (det er altså ikke varmen der spilelr ind eller andet )

jeg står derfor i et dillemma.. det er jo "let nok" at fodre hende med luksusmad, og jeg frygter lidt at jeg gør det endnu svære at få hende på alm. hundemad, fordi hun bliver "forvent" og måske gemmer sulten til der står noget bedre.
--- omvendt tør jeg heller ikke "tvinge" hende til tørkosten ved ikke at give hende andet, da jeg naturligvis er bekymret for hendes ve og vel.

hun har udviklet sig pænt , men har lidt markerede ribben og slank mave forand hofterne. hendes muskulatur er pæn efter standarden, men hendes Bulldog form er altså blevet til terrier form - den slanke af slagsen..

sidt vil jeg nævne at jeg har forsøgt med at spæde tørkosten med varm vand, så det blev mere som dåsemad og det var nu heller ikke det sjoveste at spise, men hjalp et par gange..

hvad siger i til det ? skal jeg fortsætte med at give hende tun/kød/fisk ind imellem og lade hende have adgang til tørkost

prøve endnu et mærke tørkost som hun måske vil kunne li bedre og ikke lade maden stå fremm, så der er noget spændende ved at få det serveret?

jeg har hele tiden haft planer om at gå BARF med hende, men ville vente til hun var lidt større for at sikre at hun får alle vitaminer, mineraler og næringstoffer som de fleste kvalitets tørkost har.. men skal jeg bare springe ud i det ?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  vovsemad - dilemma - tørkost - BARF -
  • #1   26. jul 2010 Hej..
    Vi havde samme problem med vores hugsi, han er nu næsten 1/2 år. Vi skulle gerne blande alt mulig i maden, før han ville spise det. Vi prøvede også med vand, og fjerne det hvis ikke han havde spist det.
    Vi har også prøvet tre forskellige mærker, før vi kom på Royal Canin, og det spiser han bare. Det lugter også mere end Eucanuba og Specific, det sidste kan jeg ikke huske navnet på.
    De sidste 14 dage har han spist helt UDEN noget, det er så rart. Så jeg vil anbefale dig at prøve lidt flere slags. smiley Det hjalp for os..

• #2   26. jul 2010 Det er MEGET få hunde der vælger at sulte ihjel, hvis de får tilbudt mad;o)

Men med alt det andet lækre du går og giver, kan jeg da godt forstå hunden fravælger sit foder. Det svarer jo lidt til at give et barn 2 soft ice og så stadig forvente at det spiser sin aftensmad.

Så jeg ville prøve i en periode ikke at give noget som helst andet end rigtigt foder.
    Og så ville jeg undlade at have det stående fremme. Det er meget svært at holde øje med hvor meget hunden spiser, og hunden når heller aldrig rigtigt at blive sulten, hvis den kan gå og småspise hele dagen.
    Istedet ville jeg give mad 3-4 gange dagligt (antal gange skæres så ned når hvalpen bliver lidt ældre). Sær maden ned, og er det ikke spist indenfor ca 15 min, ja så fjerner du det, og så er der ingen mad før det er tid til næste måltid.

Det vil self tage nogen dage for hvalpen at vænne sig til -men for LANGT de fleste hunde, kommer det ret hurtigt.
    Maden kan osse serveres i en aktivitetsbold e.l. hvis det gør den mere spændende.

• #4   26. jul 2010 ye.. men jeg er seriøst bekymret for om hun får nok næring, protein osv i en meget kritisk alder mht mad.

kan nogen måske bidrage med erfaringer med BARF. for mit at se er det jo det bedste af de to verdener, masser af kød og råt mad, men samtidigt mindst ligeså godt som de bedste tørkost foder.

det er dyrere og meget emre besværligt , men synes det giver god mening til racer som SBT, bulldog, schäfere osv..

• #5   26. jul 2010 Prøv at melde dig ind i en af de barf/råfodringsgrupper der er herinde. Der kan du læse masser om råfodring

• #8   26. jul 2010 Ulla M du har vist ikke rigtigt forstået/læst tråden, da jeg har været igennem de 4 mest populære mærker allerede. og for at skære det helt ud så dækker ingen af disse kvalitetsfoder hundens behov når den ikke vil æde det!! smiley

og nej, jeg venter ikke 2-3 dage på at hunden af nød begynder at æde tørkosten, slet ikke en 11 ugers hvalp i fuld udvikling, SÅ stædig og opsat på tørkost er jeg ikke, derfor falder der tun, fisk og kød af i mangle på bedre løsning.

nu er det jo ikke ligefrem leverpostej, flødeskum og isvafler hun får, så jeg er sikker på at hun er dækket ind næringsmæssigt

jeg tager snakken med vores dyrlæge som også er dyrehandler. jeg ved dog at de "naturligvis" vil fraråde rå mad og kun råde tørkost (som de sælger), så deres råd er ikke helt objektivt.

• #9   26. jul 2010 Stafford bull Terrier, SBT tæve

• #12   26. jul 2010 vovse-vuf -selvom en hvalp self ikke skal gå i ugevis uden mad, så sker der ikke noget ved at den en dag eller to ikke får ALLE sine behov dækket.
    -hvis den "lever af" tun o.l. får den jo heller ikek sine behov dækket, så kan ikke rigtigt se at det er bedre, andet end at hunden får lært at undlader man at spise, så kommer der noget mere lækkert.
    Man kan nemlig meget nemt selv lave en kræsen hund, og det uanset om man råfodrer eller bruger tørfoder.

• #13   26. jul 2010 vovse-vuf B - Har du fået en sbt nu?

• #14   26. jul 2010 Jeg tror at hvis man snakker med en forhandler omkring det at BARFe, så behøver du ikke være nervøs for at hun ikke får hvad hun skal have. Desuden er det ikke dyrere end kvalitetstørkost smiley - Det kommer altså ikke til at revne pengepungen mere end tørkosten smiley

• #16   26. jul 2010 Vis man foder med Acana, ORIJEN BARF Kibble og Wolfsblut som hvor de fleste af ders produkter er Kornfrit. Det er ikke alle hunde som kan tåle BARF foder og ihvertfald ikke hvalpe...

• #18   26. jul 2010 Daisie med Fister & Møv. - Nå oki havde bare hørt hvlpe ikke måtte få barf smiley

• #20   27. jul 2010 Der er mange delte meninger om det jeg nu siger, men du kan jo også (såfremt din hvalp trives på det), fodre med både tørt og råt...

Joya på 3½ mdr. får tørfoder om morgen og råt middag og aften, og trives glmrende på det :o)

Lige i starten skulle hun 'hjælpes' lidt med at få spist tørfodret -jeg sad ved siden af hende og håndfodrede hende lidt ind i mellem, men der gik ikke mange dage inden hun spiste det uden hjælp og uden jeg behøvede at sidde ved siden af, og i dag spiser hun det med største fornøjelse, spredet rundt i huset. Og hun vil næsten hoppe på tungen for en tørfoderpille ;o)

Og det rå har naturligvis hele tiden røget lige ned ;o)

• #21   1. aug 2010 vi bruger Tholo uden korn og bi produkter. og er rigtig glade for det

Kommentér på:
vovsemad - dilemma - tørkost - BARF -

Annonce