{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.020 visninger | Oprettet:

Tandbørstning {{forumTopicSubject}}

Jeg var i dag til sundhedstjek med min lille sheltie. Sund og rask hund - vaccine givet - og alt ok. Dyrlægen kigger selvfølgelig også tænder. Hun har fine, hvide og sunde tænder. Han foreslår så, at jeg starter med at børste hendes tænder forebyggende ift tandsten, da det kan være svært at få bugt med og kan medføre tandrensning i narkose osv. Så selvfølgelig skal Luna til at have børstet bisserne;o) Selv om hun ofte får ben - såvel rå som tyggeben.

Mine spørgsmål er så: Er det sandt, at tandsten oftest rammer små hunde? Jeg har tidligere haft store hunde, der har haft sunde tænder - lige til deres død uden tandbørstning.

Og hvor mange herinde på HG børster tænder på deres hunde? Og hvor ofte? (I må gerne skrive jeres race også). På forhånd tak!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tandbørstning
  • #1   23. jul 2010 Jeg har lige fået hvalp hjem sså lige PT børster jeg ikk tænder da han jo liiige ska falde til :o)

    Men min allerførste hund (da jeg var 16) fik børstet tænder, hun var en schæfer boxer blanding og fik børstet tænder ca. 3 gange om ugen i 5 min. men hun var også en udmagret hund så hun åd jo alt hva hun kunne finde... det tager lidt tid at vende dem til det og må nok hellere give min mor æren for at vise mig præcis hvordan smiley men da ska siges de bagerste tænder kan godt være lidt mere besværlige at få børstet end man sådan liiige tror :o)

    håber det hjalp en smule^^


  • #2   23. jul 2010 Jeg har aldrig børstet tænder på mine hunde. Keesha er snart 6 år og har de fineste hvide tænder og de bliver hver gang rost af dyrlægen. Hun får masser af ben og andre ting at gnave i, så jeg har overhovedet ikke tænkt i tandbørstning.

    Måske er nogle små hunderacer mere udsatte, bl.a. dem med små runde hoveder, som også ofte har problemer med tandstilling og manglende tænder. Jeg tror så også at det ligeså meget hænger sammen med måden at have hund på: Får den opblødt foder, en masse rester af menneskemad samt godbidder (f.eks. hundekiks lavet af mest mel og sukker) og slik, kager m.v., så er det jo klart den ikke kan bibeholde rene og fine tænder.


  • #3   23. jul 2010 Hmm det kan være der er noget om det nu har jeg en lille og en lidt større hund og jeg børster ikke tænder på dem, den lille får fjernet tandsten dog uden narkose 2 gange om året og den store har aldrig haft tandsten.

  • #4   23. jul 2010 Har også hørt at det mest er de små hunde .. Hvorfor ved jeg ikke?

    Djaxa som jo godt nok er en kat, fik renset sine tænder under fuld bedøvelse for tandsten da hun var 7 år. Og hvis det er muligt helt at undgå sådan et indgreb ville det være at foretrække.

    Synes det er svært at give hende ben etc. der er små nok til at hun kan rense sine tænder + som hun ikke kommer til at sluge og som hun rent faktisk gider at spise ...

    Kia har ikke problemer med at rense tænderne og det er samtidigt noget nemmere at finde noget hun kan tygge i ...

    Jeg børster dog ikke tænder på nogen af dem. Ville mangle et par fingre pt. hvis jeg prøvede den metode på Djaxa :o)

    Men har plaque off som jeg bruger på dem når jeg husker det ...


  • #5   23. jul 2010 Sanne: Jeg spurgte specifikt ind til Plaque Off hos dyrlægen. Han sagde, det havde en vis effekt, men desværre ikke nok:-( Men nej, du skal ikke miste fingrene på den konto;-)

    Naja: Tillykke med din lille ny og tak for input. Selvfølgelig skal han lige falde til.

    Mie: Lyder godt med Keesha. Heldigvis kan man ikke sige, at Luna har et rundt hoved - LOOOOOL - er du gal et "spidsdyr" smiley

    Christine: Interessant, at din dyrlæge siger det samme og din lille hund rent faktisk har tendens til tandsten.

    Nadja: Det tyder jo på, at der er noget om snakken. Godt, at I kunne undgå narkosen i det mindste.

    Tusind tak for input til jer alle - der må meget gerne komme flere! Men de fleste sover nok nu smiley



  • #8   23. jul 2010 Jeg vænede Tulle til at få børstet tænder fra jeg havde haft hende kort tid, og gør det stadig.
    Jeg har fået afvide at de små hunde ikke får renset tænderne af ben på samme måde som store hunde da de har flere kræfter i deres bid og bruger specielt kindtænderne mere end de små hunde..
    Hvilket også lyder meget logisk når jeg ser på hvordan Tulle spiser ben- som hun ofte ikke gider ret lang tid faktisk..

    Selvom Tulle(mops) altid har fået børstet tænder og hun er 2 nu så hader hun det stadig og rykker en del med hovedet, men jeg tænker at det er bedre jeg får børstet de tænder jeg nu kan end slet ikke nogle..
    Lidt er altid bedre end intet smiley



  • #9   23. jul 2010 Jeg bøster på Russjkat en Finsk hyrdehund ca 2 gange om måneder. og det er gjort fra hvalp og han er ok med det

Kommentér på:
Tandbørstning

Annonce