Jeg har brug for jeres hjælp.... {{forumTopicSubject}}
Hejsa alle kloge hoveder..
Jeg vil bare lige hører om i kan hjælpe mig....¨
Jeg bor i en familie hvor vi er fire, mor, far, lillebror og mig storesøster... udover der har vi en hund. Hun hedder Wilma óg er fem år.
wilma er meget knyttet til min mor trods jeg har prøvet at gøre indtryk på hende ved at gå til agility med hende og øve kunster, men det er stadig min mor hun ser op til og hende hun kommer hen til og det må jeg ogdet må jeg jo bare respektere...:)
( det kan måske godt være noget med hiraki at gøre det ved jeg ikke)
Nu vil jeg gå til sagen..:)
Hvis vi fik en ny hund og det var mig der passede den fra hvalp af og det var mig der trænede den gav den mad og alt hvad der hører dertil...:) ville det så være mig den var knytttet til eller ville det stadig vare min mor den så op til som var hun Gud.. hehe...:)
Husk nu at jeg spøger fordi jeg gerne vil vide det og er nysgerig.. ikke fordi at skal fortælle mig at jeg ikke kan opdrage en hund alene og alt det der... Fordi det ved jeg godt det har jeg snakket med mine forældre om....
Kærlig hilsen Line..:)
maj 2010
Følger: 13 Følgere: 12 Hunde: 2 Emner: 52 Svar: 374
egentligt et rigtig fint indlæg Kan godt forstå du spørge..
Jeg har stået præcis i den samme situation, med vores første familiehund for nogle år siden, jeg legede med ham og gik ture med ham og trænede lidt med ham, men alligevel var det min far der var den absolut dominerende og ham han altid så op til og lystrede..
I dag har min kæreste (på 23 år) og jeg (21 år) vores egen hund som vi hentede da han var 8 uger, og vi har taget os af alt, mad, luftning, han sover hos os, jeg har altid været den trygge mor han kunne komme til Selvom vi bor hjemme hos mine forældre og han ser dem hver dag og han er rigtig glad for dem, så er der ingen tvivl om hvem der hans "far og mor", det er mig og min kæreste der er de vigtigste for ham og det er os han ser op til og lystre;)
Så umiddelbart vil jeg sige at hvis du fik din "egen" hvalp som du knyttede dig til helt fra starten og tog ansvar for så ville det også være dig den ville knytte sig til, fordi dine forældre ikke har blandet sig i dens opdragelse.. Mine forældre har aldrig blandet sig i Milo's opdragelse og de kommandoer de giver ham, er kommandoer som min kæreste og jeg har lært ham at lystre Det er også mig der går til træning med ham og er mest hjemme sammen med ham, så han har et meget stærkt bånd til mig, og det er en skøn følelse, det er som at have sit eget lille barn, som er afhængig af én og kun ønsker ens kærlighed
Det er et meget stort ansvar, men glæden man får som værende "mor" til sin egen hund er det hele værd
feb 2006
Følger: 98 Følgere: 96 Hunde: 2 Emner: 644 Svar: 9.377
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.120
Asta er meget "fars hund".
maj 2010
Det har i hvert fald været vigtigt for mig da vi fik Milo at jeg ikke kun var hans trghed og nussemor der forkælede ham og legede med ham, han skulle lære helt fra begyndelsen at det var mig og min kæreste der bestemte og at han hørte til i vores flok, men ikke som alfahan.. den respekt han har for os og de ting vi siger til ham er utrolig, og samtidig så ønsker han brændende at behage os og vise at han elsker og respektere os
Så du kan blive nok så gode venner med din hund, men hvis ikke du er "alfahun" så vil den aldrig komme til at se op til dig på samme måde som Wilma gør med din mor
feb 2006
Du skal derfor lave aftaler med dem om at de ALTID når du er der, skal lade dig styre (selvfølgelig med mundtlig støtte) og arbejde med hunden.
Hvis de synes du gør noget forkert, må de ikke gribe ind fysisk.
Når du ikke er hjemme er det selvfølgelig dem der må tage over.
Har du gennemtænkt at med den opgave du påtager dig, bliver hunden ved med at være din (også ansvaret) selv om du bliver så stor at du måske synes andet end hunde-gå-ture og samle-hundelorte-op er spændende?
mar 2008
Følger: 33 Følgere: 31 Hunde: 3 Emner: 66 Svar: 2.833
Her er et par bud - det er både ud fra erfaring og hvad jeg har læst og hørt om hundeadfærd:
Jeg er ret sikker på, at det er naturligt for hunden at følge de "ældste" i flokken - den fornemmer instinktivt at de er mere sikre i deres kropssprog og har mere "magt" (sådan i hundebetydning - i dag har man jo ikke magt bare pga. erfaring ;o) Der er nok mange ubevidste måder vi kommunikerer indbyrdes på i familien der gør, at hunden lynhurtigt læser hvem der "styrer" flokken.
Og - afhængigt af hvor "udviklet" du er, kan hunden faktisk også opfatte om du er "unghund" eller voksen i dens univers. Børn og unge op til puberteten opfattes ofte ikke af autoriteter af hunde, og det kan derfor give adfærdsproblemer hvis f.eks. et mindre barn går tur med en hund. Hunden vil altid forsøge at beskytte et yngre medlem af flokken, og føler sig måske ikke tryg og beskyttet af barnet eller den unge. Det giver mening for mig, at du måske kun har været 9-10 år da I fik Wilma. Hun skal derfor lære at opfatte dig som voksen og over hende i flokken før du bliver lige så spændende som din mor!
Vi har prøvet det samme med familiens første hund. Han kom til i 2001 hvor vores ældste datter var 12 år og den yngste 9. Den ældste tilbragte mange, mange timer med at træne og aktivere vores hund - gik til agility, gik til diverse træf, og gik med ham hver dag gennem en del år. (Hun havde ikke alene ansvar selvfølgelig - jeg deltog også meget i opdragelse osv.) - på trods af dette, havde hun - især de første år - ofte problemer med at fange hans fokus, og være interessant nok. F.eks. til agility som hun gik fast til - engang imellem vikarierede jeg, og straks var hunden meget mere interesseret i mig uden at jeg behøvede at anstrenge mig så meget.
Det er dejligt at du interesserer dig så meget for jeres hund! Det giver bare så meget værdifuld erfaring med, hvordan man virker på andre "væsener" inkl. mennesker. Hvis man er sur og tvær når man træner hunden gider den jo ikke gøre noget for os!
Held og lykke - beklager det lange indlæg, men det ramte lige noget jeg synes er lidt spændende
mar 2008
*GG*
feb 2006
Det afhænger meget af hvor moden du er......om du har "pondus" og er i stand til at vise dig som leder specielt i vanskelige situationer.
Hvis hunden oplever at du er i stand til at træffe beslutninger hurtigt og sikkert, bevare roen og virke til at have overblikket, vil den sandsynligvis blive tryg i din nærhed.
maj 2010
jan 2010
Følger: 4 Følgere: 3 Hunde: 1 Emner: 20 Svar: 60
Men nu spøger jeg bare for "sjov"..:)
Ville i som voksne lade jeres barn overtage opdragelsen af en hund:)
jun 2009
Følger: 34 Følgere: 22 Hunde: 7 Svar: 543
da jeg hentede Milo såh på vej hjem i færgen forlod min mor cafeteriet og Milo to imod en godbid, siden det øjeblik har jeg været hans "ejer"
de næste fire dage var han som klistret op af mig og ku pive en halv time ved hoveddøren hvis jeg gik selvom min mor var der.
Han lytter til hvad min mor siger og er glad når hun kommer hjem, men vi ik i tvivl Milo er Min og Salto er en vendekåbe men mest min mors
det kommer meget an på hunden hvem den vælger som ejer, tror milo valgte mig pga han stoler på mig og føler sig tryg og at han de første dage sov hos mig. Altså det hva jeg tror
nov 2009
Følger: 16 Følgere: 16 Hunde: 1 Emner: 19 Svar: 93
Det er meget med hvem hunden føler sig tryg ved og hvem der giver den mad
mar 2008
jan 2010
Jeg vil gerne have en border collie, og jeg er villig til at give den alt den aktivering den har brug for og det er jeg lige nu, og helt sikkert også de næste år frem, men jeg ved også med mig selt at jeg ikke ville kunne være i stand til at vælge mig hund "fra" når jeg skal på uddanelse og alt sådanne noget... så jeg må nok vente et par år endnu..
Så nu overvejer jeg at gå til agility med Wilma for at lærer hvordan man gør,
(synes i det er en god ide eller..:?)
så jeg ved det til at jeg selv får "min egen hund" engang..:)
Men lige et spørgsmål ang. hunde ( mest border collie) kan en hund godt være alene hjemme fra kl. 08.00 - 17.00...?
Hilsen Line
aug 2008
Følger: 15 Følgere: 156 Hunde: 4 Emner: 93 Svar: 1.059
Da vi købte Felix bar jeg ham hjem til os hvilket også gjorde vores bånd stærkere. Det var mig der skulle passe ham, det var den aftale jeg havde med min mor fra starten af fordi hun ikke gad at hele tiden skulle være afhæning af ham og det havde jeg det jo fint med fordi jeg ikke rigtig laver noget udover skole og arbejde. Når jeg skulle væk fra huset fx en veninde spurgte jeg altid om han måtte komme med og han sov også inde hos mig i min seng og det var mig der havde lært ham alle hans tricks. Så alt i alt tog jeg hele ansvaret bortset fra at det var min mor der gav ham mad.
Felix gik altid rundt efter mig, fulgte mig overalt gennem tykt og tyndt og jeg tror det har noget med at gøre at jeg var det sted han kunne være tryg fordi det var mig han var hos da jeg tog ham fra sit hjem og det var mig der passede ham.
Men ja han havde også et særligt forhold til mig mor. Han kunne godt finde på at rende hende i hælene, men mest når jeg ikke var der. Så jeg var ligesom blevet alfahun i huset og min mor var den næste. *GG*
Hos Felix var jeg hans absolut nr 1 Og det er jeg også utrolig glad for. For fik den hund jeg altid havde drømt om.
Jeg tror det handler meget om at man i starten er den der passer hvalpen og har med den at gøre og sådan
Undskuld det blev lidt langt.
(R.I.P Felix )
maj 2010
Jeg er selv den heldige ejer af en hund af racen border collie, og det er virkelig en skøn, dejlig og intelligent hund som elsker at blive aktiveret..
Umiddelbart vil jeg sige at det ikke er umuligt at lade en border collie blive alene hjemme i det tidsrum du skriver, men ville ikke synes det godt for hunden.. MIn han er aldrig alene hjemme i mere end 4 timer om dagen, og hvis jeg ved at ved at hverken jeg, min kæreste eller mine forældre er hjemme i længere tid af gangen så tager jeg ham med ud til min svigermor som også har en hund og så leger han med den et par timer indtil vi kommer og henter ham igen
Så ville næsten sige at det er synd for en hund der kræver så meget motion og aktivering at lade den være alene i så mange timer..
jan 2010
Hvad gør du så når du skal på arbejde..?
maj 2010
jan 2010
Ja jeg ved godt at jeg spøger meget, men jeg håber stadig du gider svarer..:)
maj 2010
Og ja det kommer jo nok på et tidspunkt og så skal han da også lære at være alene hjemme i længere tid, men han har på nuværende tidspunkt ikke noget problem med at være alene hjemme
Men altså når det endelig er at jeg får et fuldtidsarbejde så bliver det da også hårdt, fordi at der så virkelig skal ofres meget opmærksom på ham når man kommer hjem fra arbejde og der skal han jo så have de to timers gåtur eller motion som han jo ikke har fået hele dagen, og det kan nemt blive en udfordring at finde overskudet til det når man er kommet hjem fra en hård lang arbejdsdag, og man skal til at lave aftensmad og sørge for de huslige pligter.. Så vil de uden tvivl blive svært at huske hunden og hans behov, men nu har jeg jo heldigvis min kæreste som jeg bor sammen med, og så må han jo lave aftensmad og ordne de huslige pligter mens jeg går med hunden og aktivere ham, eller også må vi lige hjælpes ad så tingene går lidt hurtigere
Det er rigtig fint du stiller spørgsmålet skulle jeg hilse fra min kæreste og sige, for han kunne da godt se på mig da jeg læste dit spørgsmål, at det havde jeg nok ikke helt tænkt over..:)
Men nu er planen jo at jeg skal studere i mindst 2 år endnu Det var vigtig for os at få Milo sidste år da jeg begyndte at studere fordi jeg vidste at jeg ville have rigtig mange timer derhjemme sammen med min lille ny hvalp og men at han samtidig langsomt lærte at være alene hjemme i 2-3 timer om dagen
jan 2010
Det er helt okai hvis du ikke gider hører på mig mere..:)
maj 2010
jan 2010
Hvordan er det at have en border collie..?
Altså at opdrage den og alt det der du ved..:)
Nu ved jeg ikke om du går til træning med din , men hvis du gør hvordan er den så til det og ja alt hvad du vil fortælle.. jeg er MEGET nysgerig. fordi nu har jeg læst diverse hunde bøger, men det eneste jeg synes at få afvide er at den er venlig, klog, hurdehund og har brug for meget motion....
Hehe..
maj 2010
Altså u ved jeg ikke om du har været forbi hans profil men der kan du læse lidt mere om hans temperament og der ligger også lidt videoer af de tricks jeg er i gang med at lære ham og dem jeg har lært ham..
Jeg har gået til lydighedstræning med ham og lige i starten da han var de der 6 måneder der var han den dygtigste på holdet, han var så fokuseret på mig og udførte alle de øvelser jeg bad ham om, men så røg han ind i "lømmelalderen" altså de 9 månder hvor han fik interesse for tæver og begyndte at opføre sig som en rigtig hanhund, og så røg fornuften, eftersom han var på et hold fyldt med tæver, så jeg stoppede hurtigt træning på holdet og begyndte mere eller mindre forfra herhjemme i trygge vante omgivelser, og det har virkelig givet pote, han er stadig tæveglad som sindssyg, men jeg har mere kontrol over ham nu..:)
Jeg skal begynde til Rally træning med ham til august, som en slags forberedning til agility og det glæder jeg mig til at se hvordan han klare
Men altså derhjemme er han en rigtig hyggehund, han elsker at putte sammen med mig i sengen og han ELSKER at lege med bold i haven, det er virkelig det bedste han ved.. har man først sparket eller kastet hans bold én gang, så får man ikke fred den næste time i hvert fald, han henter og bringer bolden tilbage og ter sig som en glad lille hvalp indtil man kaster eller sparker den.. Og det er lige netop i de situationer hvor livet som hundejer er allerdejligst synes jeg man bliver bare så glad indeni..
Derudover er han utrolig følsom, og han kan mærke hvis jeg er ked af det, og så bliver han tæt på mig, og hvis jeg græder så kommer han og slikker mig på hånden eller ligger hovedet på mit skød.. og omvendt hvis jeg er glad så hopper og springer han rundt og piver af glæde fordi han ved at vi så skal lave noget rigtig sjovt sammen
Jeg kan nærligt sige at alle der kommer og besøger os er forundret over hvor dejlig rolig vores hund er taget hans alder i betragtning, og så synes de bare han er så sød
Men altså en border collie er en utrolig dejlig hund, og hver eneste hund er jo forskellig i sind, men man kan sgu aldrig gå helt galt i byen med en border collie, de er simpelthen så loyale og ønsker virkelig at samarbejde med deres ejer.. De har også en meget høj arbejdsmorale som jo gør dem så dejligt nemme at opdrage
Jeg har brug for jeres hjælp....